EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Messer-Spit: Ukořistěný Spitfire s motorem z Messerschmitta létal překvapivě dobře

 22. 12. 2021      kategorie: Vojenská historie      26 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Legenda praví, že když se během bitvy o Británii šéf nacistické Luftwaffe Hermann Göring zeptal majora Adolfa Gallanda, co je potřeba k poražení britského RAF, major mu odpověděl: "letka Spitfirů". Scéna je známá i ze skvělého filmu Bitva o Británii, kde výše uvedenou Gallandovu odpověď vmetl do tváře říšskému maršálovi fiktivní major Falke. Tomu se to příliš nelíbilo, ale mohlo se to stát skutečností, kdyby Němci využili příležitosti, která se jim naskytla jen o něco později.

Němci na počátku 2. světové války v podstatě neměli šanci "ukořistit" nějaké Spitfiry, jelikož v letech 1939-40 nebyly ve Francii žádné nasazeny, takže jediným možným zdrojem byly britské bojové ztráty, které spadly později na půdě okupované Evropy.

Dne 18. listopadu 1942 byli piloti Bernard Scheidhauer a Henri de Bordas ze Svobodného francouzského letectva z 131. perutě se základnou Westhampnett v Kentu na "rebarborové" průzkumné misi nad pobřežím Normandie a hledali potenciální cíle.

Spitfire_VBFoto: Spitfire Mk Vb v roce 1942 | IMW, Wikimedia Commons / Public domain

Začali nad Cherbourgem a pokračovali podél silnice do Caen, přičemž se snažili vyhnout těžkým protiletadlovým bateriím na Carentanu. Na obloze bylo mnoho flaku, což činilo misi pro oba piloty obzvláště nebezpečnou, avšak tento druh misí byl nezbytný pro plánování bombardovacích náletů a sledování německé armády. Oba letouny během letu zaútočily na několik pozic, později však nad městečkem Ecausseville Henri de Bordas se svým kolegou Scheidhauerem ztratil kontakt. Po nějaké době strávené kroužením nad městem ve snaze najít svého partnera to de Bordas vzdal a zamířil do Kentu.

Scheidhauerovo letadlo bylo tehdy zasaženo a začalo rychle ztrácet palivo. Dezorientovaný a zmatený pilot zamířil na západ místo na sever, po přeletu vodní plochy spatřil pevninu a rozhodl se pro vynucené přistání, protože byl přesvědčen, že bezpečně dorazil nad ostrov Wight. Ve skutečnosti se jeho efektní přistání na kolech v řepkovém poli odehrálo na Němci okupovaném ostrově Jersey nedaleko Dielament Manor v Trinity.

Na místo havárie následně přispěchal malý zástup místních obyvatel, kteří Scheidhauera informovali o jeho navigační chybě. Ten v reakci na to vynaložil veškeré úsilí, aby své letadlo zničil - rozbil přístrojovou desku, rozdal veškeré vybavení a dokonce se pokusil letadlo zapálit, ale všechno palivo v nádržích bylo v té době pryč.

O dvacet minut později pak pilota vyzvedla německá hlídka a nakonec byl Scheidhauer poslán do Stalagu Luft 111, kde byl za svůj podíl na hromadném útěku, později nazvaném "Velký útěk", popraven. Jeho letoun, Spitfire Mk Vb (EN830/NX-X), byl následně rozebrán a bez zbraní a munice odeslán do německého Echterdingenu. Rádiové vybavení bylo pryč, ale motor Merlin 45 zůstal zachován. Piloti společnosti Daimler-Benz pak uskutečnili několik letů ve znovusestaveném Spitfiru a následně bylo rozhodnuto s letounem experimentovat.

Letoun byl "vykuchán" a znovu vybaven zcela novou německou standardní 24voltovou elektrikou a přístroji Luftwaffe, vrtulí Bf 109G o průměru 3 m a sací trubici karburátoru rovněž z letounu Bf 109G. Pohon pak zajišťoval motor Daimler-Benz ze stejného standardního Messerschmittu a hybridní "Messer-Spit" byl na světě.

Prvním zkušebním pilotem "Messer-Spitu" se pak stal v Echterdingenu důstojník Luftwaffe Ellenreider. Ten v rámci zkušebního letu následně hlásil lepší výhled z kabiny, lepší ovladatelnost letounu na zemi než měl Bf 109 a fakt, že pro vzlet  "Messer-Spita" potřebuje kratší dráhu. Vynikající byla také jeho rychlost stoupání, která činila 21 metrů za sekundu. Zatímco Messerschmitt Bf 109G se ukázal být rychlejší v malé výšce (3 350 m), situace ve větší výšce se pak vyrovnala. "Messer-Spit" měl také větší dostup než německý stroj.

Hybridní letoun byl pak odeslán do Rechlinu, kde byly zkontrolovány a ověřeny všechny údaje z testů, a poté se vrátil do Etcherdingenu, kde byl použit jako oficiální zkušební letoun. "Messer-Spit" se následně stal oblíbeným rozptýlením pro piloty, kteří chtěli s tímto upraveným letounem létat co nejvíce a brali jej do vzduchu po skončení běžných směnových povinností.

14. srpna 1944 zaútočily na německou zkušební leteckou základnu americké bombardéry a upravený Spitfire byl během tohoto náletu zničen. Jeho zbytky pak byly sešrotovány v továrně Klemm v Böblingenu, čímž skončil příběh hybridního letounu "Messer-Spit".

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

gustlhustl

24. 03. 2022

autor si plete flaky..falky nejsou na obloze,ale na zemi,aby mohli odtřelovat letadla....já čtu od kemy cajtungy VÁLKA VÁLKA SPECIÁL BITVY BITVY SPECIÁL VOJSKO VOJSKO SPECIÁL.....ty specoše sů třeba skoro podrobněji popsatý jako vznik luftwaffe bo rafanů či které tank bo dělo je lepší a jejich vznik....s tím by autor článku začít a pak číst memoáry známých osob z 2sv jako Guderian Skorzeny a druhů stranu jako spojence,ale ted nevzpomenu

milan

02. 01. 2022

Nelze dost dobře srovnávat letouny, které se vyvíjely po řadu let v řadě verzí. Oba soupeři se vždy s novou verzí logicky předháněli, chvíli byl lepší ten, chvíli onen. Např. s nasazením FW-190 získali Němci výraznou převahu nad Spitem Mk. V, rychle následovala britská odpověď - Mk. iX, která byla v mnoha parametrech lepší atd. K textu mám jednu závažnou připomínku - Stalag Luft v Saganu měl římské číslo III a ne 111!

Radim

25. 12. 2021

Zajímavé srovnání Bf109G6 a Spitfire LF IXE z pohledu pilota je v knize Stana Bursy "Stíhač Rudo Božik"

Štěpán Růžička

25. 12. 2021

Ono jaksi nejde říct, že Spitfire byl lepší než 109 a naopak. Ta letadla procházela nějakým vývojem, takže se s každou novou verzí překonávala. V roce 1939 až do půlky 1940, byla nejlepší stíhačka na světě 109E. Ve většině parametrů byla lepší než Huricane, než narazila na Spit Mk1 a Mk2. Mk2 Emila poslal do důchodu, ve většině parametrů byl lepší. Pak přišla verze F, která zase Mk2 dotáhla a předčila. Pak se objevil kanónový Spit Mk5 a situace se zase otočila. A pak 109 verze G, která byla o chlup lepši než Mk5. Pak Mk9 se čtyřlistou vrtulí a useknutejma elipsama na koncích křídel předčil Gustava, atd atd. Paušálně napsat jestli byl Spit lepší nebo 109 lepší, prostě nelze.

jumpman

25. 12. 2021

LightGray - tvůj názor Ti neberu, bohužel není příliš v korespondenci s realitou. Většinu úspěchů meserschmitu dala větší zkušenost pilotů a taktika, která dokázala využít silnějších stránek a potlačit slabší stránky. Pokud by to tak nebylo, těžko by hitler měl potřebu meserschmit nahradit FW 190...

LightGray

25. 12. 2021

Jumpman
Spitfire opravdu nebyl lepší než Bf 109, tohle je vždy srandovní. Byly si vyrovnané, každý měl své přednosti, které neměl ten druhý.

Viktor

23. 12. 2021

@Martin Szpuk
Ahoj, dovolím si OT otázku: Říká ti, něco Koman? :)

jumpman

23. 12. 2021

slavoslav - ten automat nefungoval nijak slavně, alespoň dle vzpomínek většiny německých stíhačů a pokud chtěli hnát motor skutečně na limit, museli to umět nastavovat...

Martin Szpuk - asi ti to leží v žaludku, ale němci neměli nejlepší techniku, jak je obecným přáním a přesvědčením nacistofilů. Spitfire byl lepším strojem než meserschmit a vyšší počet sestřelů německých es je dán především odlétanými hodinami a vyššími zkušenostmi. Když se na to zaměříš, tak ti skutečně dobří se nikdy nepouštěli do manévrového boje se spitem, protože jejich sestřel byl potom dost pravděpodobný i od zelenáče. Jejich taktika většinou byl překvapivý útok z převýšení a ústup střemhlav. FW 190 byla jiná písnička, ale také letoun, který vznikl podstatně později než meserschmit se spitfirem

Martin Szpuk

23. 12. 2021

Jak se furt opakuje dokola ta hláška Gallanda, že chce letku spitfiru. Ve skutečnosti to Galland řekl proto, že prostě už nevěděl jak odpovědět na krávoviny Göringa. Ale furt to budou omílat pořád dokola, hlavně tedy Angláni. Ale i malé dítě ví, že němci byli prostě technicky s letadly vždy o krok napřed a angláni "jen" doháněli. Spitfire byl krásný letoun, ale jak se z něho dělá modla a hlavně furt se omílá ta stupidní hláška vytržená z kontextu - to je fakt už na palici. Je to přitom uplně zbytečné. Nikdo nemůže upřít zásluhy letadlu Spitfire, jako nikdo nemůže upřít stovky sestřelů dosažených piloty Luftwaffe především na BF-109....

Slavoslav

23. 12. 2021

jumpman: velku cas nastaveni ovladal v neskorsich fazach automat a pilot nemusel zasahovat. Nechce sa mi to dohladavat, ale pravdepodobne aj bohatost zmesi

honza

23. 12. 2021

Když už píšu článek o tom letadle, tak by bylo na místě si najít alespoň fotografii toho dotyčného stroje... protože opravdu nevypadal jako sériová mkV kvůli použití DB601 má jiný kryt motoru ala bf-109

ferko

23. 12. 2021

Vše již bylo řečeno. Taky mě zarazila ta tribka ke karbirátoru u Mezka a další.

jumpman

23. 12. 2021

Spitfire byl vynikající letoun, asi nejlepší v celé druhé světové válce. Jenže jinou otázkou je, jestli byl i takto dobrý stíhač. Tady je třeba říct, že nikoliv a je to především umístěním a typem použité výstroje. Meserschmit měl výzbroj v ose a umožňoval střelbu na větší vzdálenost. U spita byla výzbroj rozmístěna v podstatě po celé náběžné hraně, takže byl velký problém v udělení nějakého soustředěného poškození.
S motory to bylo také složitější. Ono nejde říct, že by R&R neuměli udělat motor se vstřikováním. Tady totiž dochází k problému, kdy je třeby řídit bohatost směsi dle nadmořské výšky. Jinak dochází ke klepání motoru a zde je možná až destrukce motoru. Karburátor dá tolik paliva, kolik si motor řekne, je tedy mnohem jednodušší na seřízení a dosahování maximálního výkonu. Němci měli problém s klepáním celou válku a pilot musel bohatost směsi ručně ladit v podstatě celý let, pokud chtěl využívat výkon motoru na maximum. Takže každý systém měl své výhody i nevýhody. Každopádně spitfire byl rychlejší a ovladatelnější letoun než meserschmit, proto ta údajná galandova poznámka...

nobody

23. 12. 2021

virtus: No tak to je presne to, co Spitfire potreboval. Zvrat s pritiahnutim je totiz presne ten manever, ktory zabezpeci funkcnost plavakoveho karburatora. Naopak, Mezek mal zdrhat pomocou potlacenia, co Spit nemohol sledovat rovnakym manevrom - ale mohol kontrovat prave onym zvratom.

Milda: s nicim podobnym som sa nestretol.Ta ucinnejsia municia predstavavovala cca. 60 nabojov do niecoho, co nemalo daleko od granatometu,takze ak doslo k strelbe na vacsiu vzdialenost - nic moc. Ak to mal v rukach dobry pilot, fajn, ak priemerny, zrejme by narobil viac skod bateriou 8 gulometov.

RAF sa v podstate striedala s Luftwaffe v tom, kto ma lepsiu stihacku. A Mezkom casom dosiel dych, navyse to nebol lahky stroj pre zelenacov.

Milda

22. 12. 2021

alexa123
Spitfire byl určen k soubojům se stíhačkami a Hurricane měl na práci bombardéry. Spitfire byl násobně dražší než Hurricane a tak ty počty byly zákonitě nižší. Celé tajemství nadvlády Spitfire na britském nebi bylo v tom, že oni tam měli spoustu času. Na letiště se vraceli kvůli vystřílené munici a ne kvůli nedostatku paliva. A takové malé válečné tajemství byl vysokooktanový benzin z USA. On je rozdíl mít 96 oktanů a nebo 80 či 72. Tohle tajemství vlastně nikdo nevyzradil. Sestřelené letadlo žádný benzin neuchovalo a odhazovat přídavné nádrže se zbytkem paliva začali až amíci na Mustangu

YuMo

22. 12. 2021

V předválečné Jugoslávii udělali podobnou konverzi - na drak Hurricane Mk I (v Království Jugoslávie vyraběn licenčně) namontovali motor z Bf-109E-3 které jug. letectvo také používalo. Před německým útokem tento kříženec donutil k přístání v Srbsku zabloudily německy Bf-110. Byl používán i během německého útoku a nakonec spálen aby ho Němci neukořístily.

Ivo Pujman

22. 12. 2021

Není pravda, že Němci neměli dlouho žádný ukořistěný Spitfire. Jeden získali hned v květnu - červnu 1940, a byl to naprosto nový Mk.I, který Angličani dodali ke zkouškám Francouzům. Ti ho pak na letišti, odkud utekli, zanechali úplně nepoškozený, včetně dokumentace, která zůstala v kancelářích.

Korado

22. 12. 2021

sterndestodes: Musím doporučit rozšíření vzdělání. Spitfire Mk.Vb i Mk.Vc měly stejné motory (Meriny verzí 45, 50, 55 atd.), označení "b" a "c" určovalo pouze typ křídla, který byl na stroji použit (lišila se zejména výzbroj). Pozdní vezre Mk.V navíc již neměly plovákový karburátor, ale membránový (použit na motorech Merlin 50 a novějších), takže informace o problémem se ztátou výkonu při negativním přetížení též neplatí. Nicméně obecně vzato lze souhlasit, že lítat v ranných verzích pětech proti Fw 190 určitě žádná sranda nebyla.

alexa123

22. 12. 2021

Úprimne povedané - nechápem čo je na Spitfiroch také výnimočné - Anglani z neho urobili modlu. Podľa toho čo viem (možno sú moje informácie nesprávne - oprávte ma), v čase leteckej bitky o Anglicko Spitfiry tvorili iba 1/3 stíhacieho letectva Anglanov t.j. 2/3 stíhacieho letectva tvorili Huricany t.j. leteckú bitku o Anglicko vyhrali Huricany, nie oslavované Spitfiry - ak sú moje informácie zlé, opravte ma - žiadny problém. A na rozdiel od Nemcov mali Anglici jednú obrovskú výhodu - bojovalo sa nad územím Anglicka so všetkými výhodami, ktoré z toho pre Anglanov vyplynuli.
A z technického hľadiska Spifiry iba doťahovali technický náskok Messerschmittov a Focke-Wulfov. Takže nechápem, prečo z neho urobili "Pána-Boha". Zrejme preto, že každý štát si vytvorí svoju ikonu aj keď to v skutočnosti ikona nie je.

Milda

22. 12. 2021

Většina pilotů ( poválečných) se schodovala na tom, že Messerschmitt byl lepší neš Spitfire. Motor měl už vstřikování narozdíl od britského karburátoru. Také munice byla daleko účinější než ta britská. Německý problém byl v tom, že nad Británií měli na boj cca 5 minut a pak rychlý návrat nad pevninu. To samé čekalo Brity, když se situace obrátila a oni měli létat se svými stroji nad Evropu. Zvrat přišel až s P-51

sterndestodes

22. 12. 2021

Ještě dodatek - Spitfire Vb byl hrozný střep, můžete si ho zkusit v simu, je to docela pomalé, vůbec to nestoupá, rachtá to jak V3Ska a ano, při otočce či prudčím manévru se zakucká motor (protože karburátor). Kvalitní Spity byly až ty, které o Británii nebojovaly s pozdějšími vylepšenými Merliny. I Vc verze odvozená z Vb, která bojovala ve Středomoří a na jižní polokdouli, byla o dost lepší.

sterndestodes

22. 12. 2021

Problém Němců byla hlavně taktika, když už dostali RAF na kolena, začli bombardovat města místo aby RAF dorazili. Messerschmitty v rané a střední fázi války byly o fous lepší než spitfiry, měly zpočátku lepší motory, problém bylo, že mezek je lepší ve vertikále ale horší v horizontále a většina pilotů to neuměla využít. Kdyby měli Němci kromě BF109, které každému pilotovi nesedly a hlavně byly čitelné, i obdobu focke wulfů v bitvě o Británii coby univerzální stihačky a lepší bombardéry než He-111 (podstatně lepších a rychlých Ju-88 bylo málo), tak to možná i s taktickým antitalentem Göringem vyhráli. Co říkal známý, co jeho pradědové bojovali v bitvě o Británii, tak s Ju-88 bylo podstatně lepší svezení než He-111, což byla kachna na odstřel.

virtus

22. 12. 2021

jsem robot : Pri cteni clanku me zarazilo presne to same. Bf109 nemelo karburator, ale jiz prime vstrikovani. Proto nemelo problemy s plnym tahem motoru pri letu na zadech a podobnych manevrech. Prave proto Bf109 Spitum unikali prudkou zatackou, pretocenim na zada a prudkym klesanim. Merlinu pri tomto manevru sel dolu vykon, diky karburatoru. Mozna by si mel autor clanku nejdrive nastudovat nejaky material, nez neco napise.

Josef

22. 12. 2021

Slavoslav: Další německá potíž byla, že sestřelený pilot RAF mohl přesednout do nového stroje, kdežto pilot Luftwaffe šel do zajateckého tábora.

jsem robot

22. 12. 2021

jen taková technická: neměla Bf109 náhodou už vstřikování, že tam píšete o trubce sání karburátoru?

Slavoslav

22. 12. 2021

Problemom Nemcov nebolo, ze by Spitfire vykonnovo vycnieval nad Bf-109 a pravdu povediac so Spitfirom by na tom boli este horsie. Problemom Nemcov bol dolet a fakt, ze na boj nad Anglickom mali casto doslova par minut a ak to presvihli nemali palivo na navrat domov.

Přidat komentář