EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Modernizace ruských letounů Su-30SM

 17. 09. 2021      kategorie: Vojenská technika      48 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Rusko se pouští do hloubkové modernizace svých bojových letounů Su-30SM. Cílem programu je posunout celkové výkonnostní charakteristiky těchto letadel téměř na úroveň strojů páté generace.

Su-30SM je dnes jedním z nejlepších bojových letounů na světě. Začíná však pomalu zastarávat. Bylo proto rozhodnuto o radikální modernizaci. Místo původně plánované výměny pohonných jednotek se modernizace dotkne řady dalších soustav a systémů.

su_TITFoto: Su-30SM | Alexej / RussianPlanes / CC BY-NC-ND

Verze Su-30SM2 „Super Suchoj“, na kterou budou upgradovány všechny sloužící Su-30SM, dostane motory 117S, PESA (Passive Electronically Scanned Array) radar Irbis, nový vícekanálový komunikační systém, nový navigační i identifikační systém. Su-30SM2 bude schopen používat nejnovější zbraně, úzce spolupracovat s drony nebo také řídit svoji skupinu dronů.  

Irbis je schopen rozeznat vzdušné, pozemní i námořní cíle. Vzdušné cíle s odraznou plochou 3 m2 radar „vidí“ na vzdálenosti 400 km. Cíle s odraznou plochou 0,01 m2 „vidí“ na vzdálenost 90 km. Radar může sledovat až 30 vzdušných cílů najednou. V případě pozemních cílů dokáže Irbis zaměřit například železniční most na vzdálenost 120 km. Letadlovou loď pak radar zaměřuje na vzdálenost 200 km. Kromě toho radar spolupracuje s elektrooptickým senzorem OLS-35. Irbis je schopen navádět až čtyři střely najednou.

Su-30SM2 by měl dostat pokročilé střely vzduch-vzduch a vzduch-země. V rámci střel vzduch-vzduch půjde zejména o nové střely R-37M, nedávno testované na letounech Su-35S. Radiolokačně naváděná střela má dosah 200 km.

Hluboká modernizace Su-30SM zajistí sjednocení údržby s letouny Su-35S. 

Suchoj Su-30 (kód NATO „Flanker-C“) je ruský víceúčelový bojový letoun. Jedná se o další vývoj typu Suchoj Su-27 s cílem vyrobit víceúčelový letoun, schopný na rozdíl od Su-27 i plnohodnotné role stíhacího bombardéru.

Důraz úprav byl především kladen na prodloužení doletu a použití široké palety protizemní výzbroje. Tento vysoce ceněný bojový stroj je díky použití nových technologií a materiálů schopný ničit vzdušné i pozemní cíle širokou škálou řízené i neřízené výzbroje za všech meteorologických podmínek ve dne i v noci i během vedení intenzivního radioelektronického boje. Některé varianty Su-30 zvyšují manévrovatelnost použitím měnitelného vektoru tahu výstupních trysek motorů a tím zlepšují manévrovací schopnosti letadla.

První dva sériové Su-30SM (Flanker H) (v.č. 10MK5 1001 a 1002 / černá 01 a 02) se od vzletové dráhy poprvé odlepily dne 21. a 25. září roku 2012. VVS oba zmíněné stroje převzalo dne 22. listopadu 2012. Jejich provozovatelem se stalo 929. GLIC (Státní letecké zkušební středisko) z Achtubinska. Tomu dne 19. prosince toho samého roku následoval podpis objednávky na dalších 30 sériových strojů.

Zdroj: aviacionline.com

Komentáře

demografie

24. 09. 2021, 18:51

Pokud se chceme podivat na skutecnou modernizaci platformy SU-27, je potreba zajit do Ciny. Tento tyden Cina predstavila verzi J-16D urcenou pro REB.
https://www.valka.cz/Shenyang-J-16D-t245505
Hezke porovani S30 vs J16:
https://pbs.twimg.com/media/Edckd2AWkAAs1Bs.jpg:large
Rusko se nechyta na Cinu.

LightGray

23. 09. 2021, 22:53

OMNY
Starší radar AWG-9 u F-14A měl dosah ještě větší - 195 NM, uměl sledovat 24 cílů a na 6 z nich útočit, v roce 1975. S datalinkem se počet sledovaných cílů ještě zvětšil. Pěkné, že ?

bombero

20. 09. 2021, 21:49

LightGray :thumbsup::slight_smile:

LightGray

20. 09. 2021, 21:26

OMNI
Ještě napíši, maximální dosah radaru APG-63 byl 160NM - 296 km, v roce 1981
Zdroj :
Nonnuclear Weapon delivery manual F-15, příloha z roku 1981.

To snad nenapadneš, nebo jo ?

LightGray

20. 09. 2021, 20:53

OMNI
Sorry, ale ten tvůj odkaz je pěknej šit.
Protože neuvádí vůbec nic, pokud ti stačí jenom uvedených 180 km, pak je to s tebou fakt špatný.
1- Neseženeš žádná validní data k dosahům nových radarů
2- u koze je jasné že 180 km je málo, to je možná na cíl o velikosti 0,00000000000001m2, a to by se ti pak asi nehodilo, že ??
Takže se snaž lépe, třeba napišSEM:
https://www.raytheonintelligenceandspace.com/capabilities/products/apg82v1

LightGray

20. 09. 2021, 20:47

OMNI

F-15A a zachycení cíle o malé odrazové ploše- stíhače. 80 NM je podle jediné odtajněné zprávy o APG-63 z roku 1983. A podle pilota F-15A z roku 1980. 100 NM je podle stejné odtajněné zprávy uvedený detekční dosah, který radar ukázal v roce 1973. Je doslova uvedeno 100+NM.
Tedy dosah radaru APG-63 je cca 150-180+ km. A teď si představ že tento radar byl několikrát modernizovan. PSP, V1,V2,V3. APG-63V3 je poslední verzí tohoto původního radaru, má stejné schopnosti A/A jako APG-82v1, rozdíl mezi něma je ten, že druhý jmenovaný je lepší v A/G.

Můžeš napsat něco o tom že jsem ti neuvedl přesný zdroj, neuvedl, najdi si ho.
Nedělej ze sebe vola tím že řekneš že je to blbost.

Czert

20. 09. 2021, 19:34

Hurvinek
A link na to jak f35 byl malem sestrelen?

A to su 57 bylo v boji vyzkouseno jak? Ze umi nahodit motorya vzletnout?

Czert

20. 09. 2021, 14:27

Hurvinek
"protože jinak z principu moderní PESA radar má větší dosah než AESA radar, tím ale neříkám, že AESA nemá zase jiné výhody."

A k cemu je ti vetsi dosah radaru, kfyz na blizko ho nepouzijes?
To jak rafaele vypinal su35 a 35 bxla slepa a rafele mel oci jako rys asi ma jiste duvody.



A k te f35, tak ta uz byla v boji pouizita, jak amiky, tak i izraelci.

Czert

20. 09. 2021, 14:19

Martin
"No a pokud se potyčka odehrávala nad Pakistánem a indické stroje dostaly rozkaz se stáhnout, aby je někdo nenařkl se zahájení války, tak rozhodně nemuselo jít o zdrhnutí."

Problem je v tom ze indove zacali jeste zdrhat nad indii a pakistanci litali ve vzdusnem prostoru indie prakticky beztrestne.

Czert

20. 09. 2021, 14:16

Martin
"U Su 30 je tohle po těch 25 letech první hloubková modernizace a zcela zřejmě to je projekt, který má smysl"

Tak to teda pardon, omlouvam se, jen sem vychazel z toho ze dotycna verze co se ted modernizuje je jen 9 let stara a byla a je prezentovana jako hloubkove modernizovana, tak sem predlokladal ze tam dali i novou elektroniku a nepouzili 10 let starou.

Vzdyt u modernizaci se meni hlavne elektronika, na motory, konstrukci apod se saha vyjimecne.

Czert

20. 09. 2021, 14:11

Martin
Problem neni v tom, kolik tuznych verzi su27 rusko produkuje, ale o ekonomice.
Tahle posledni modernizace 30 byla zaplacena z prodeje a vyvoje 35.
Kdyz se nebudou prodavat 35, kdo bude financovat dalsi vyvoj?
Rusove se svymy malymy odbery jiste ne.


"Mnozí tady melou o Su 57 nebo Armatě a to, že je Rusové neprodukují, považují za jejich slabost. No a já to zase považuji za jejich chytrost, protože momentálně by produkce těchto zbraní z ekonomického hlediska nedávala žádný smysl.A pakliže obranyschopnost a ekonomiku považujeme za spojené nádoby, tak by rozhodně produkce těchto zbraní nevedla ke svýšení obranyschopnosti státu. "
No kdyz zavedeni su 57 a armaty nepovede ke zvyseni obranyschopnosti, tak proc se oba projekty neofpiskaly jako neuspesne a nenahradi necim co obranyschopnist zvysi?

LightGray

20. 09. 2021, 13:46

OMNI
AESA VS PESA - je tady plno odkazů od různých lidí - můžeš se dovzdělat a nebo můžeš plácat nesmysl za nesmyslem jako do teď.

Záchyt radaru F-15A z roku 1977 na cíl o velikosti stíhače je v ideálních podmíkách 100 NM, cca 185 km, myslíš že radary APG-63V3 a F-15EX jsou stále na 180 km ????

MiG 35, řekně mě, kolik se jich už vyrobilo, nebo kolik jech bude ? a V ČEM JE VÝJIMEČNÝ ?

ROBO

20. 09. 2021, 12:14

Omny
Klasika . Došli ti už opět i ty tvoje vylhaný proruský argumenty , tak jen uboze sprostě urážíš ty co nevyvratitelně argumentují .
Srovnávat předpotopní a zaostalou leteckou Ruskou techniku s moderní západní je pouze známka pokročilé demence .
Koukni jakou vyspělou GPSku používají dneska "moderní" SU-34 v Sýrii .:joy::joy::joy:

https://www.google.com/amp/s/defence-blog.com/russian-pilots-use-us-made-gps-receives-during-combat-missions-in-syria/%3famp

To já měl na byciklu asi před 15lety .:joy::joy::joy: Dneska mám mnohem lepší .
No ale v současným fašistickým Rusku jde o nejmodernější výkřik techniky :joy::joy::joy:
Holt sankce se bolestivě projevujou a ne že ne .

To fakt vy bolševický chudáci chcete srovnávat s moderní západní technikou ???
To už i jednoduchá Čína je mnohem dál .

Petr

20. 09. 2021, 08:17

demografie
Hezky napsáno, děkuji.

demografie

19. 09. 2021, 22:45

Rusko by rado melo AESA radar pro rodimu SU-27xx ale neví jej vyrobit. Presneji receno, neumi jej vyrobit levne a v dostatecne kvalite. Proto tady čteme o PESA radu. Evidentně sankcie fungují.
Rodina Su-27xx je uz hodne zaostala. Dokonce zaostává za cinskym J-16!, ktery ma krome AESA radaru hodne zajimave vylepšení. Napriklad kompozity použité pri stavbe draku nebo varovne system. Jedine s cim se Cinani trapi je vyroba motoru. Zatím je neumi vyrabet v dostatecnem poctu a cene oproti Rusku. Myslim, ze do roku 2030 zvladnou i seriovou vyrobu.
Su-27xx nema smysl porovnavat s modernimi zapadnimi typmi jaka Rafael nebo F-15E. Rozdíl v elektronickem vybaveni je propastný. Proto i zeme jako Egypt nebo Indie davaji pryc od ruskych letadel.
Rusko bude mit problem s letectvem. Letadlum vyrobenych v 80-letech konci zivotnost. Nové programy nejsou (1x sériový SU-57 nepocitam). Piloti létají malo hodin. A to nemluvě o A-A raketach, tam je to temer k placi. Rusko bude mit velke problemy pokud by se dostalo do křížku s armádou, ktera ma alespon trochu moderni letectvo. Napriklad na Turecko si nemůže vyskočit a o Izraeli ani nemluvim. Hold se bude budovat silna ruska armada v internetovych diskusiach a na vojenskych prehliadkach.
Skutecny stav ruského letectva vystihuje tento clanek:
https://defence-blog.com/russian-pilots-use-us-made-gps-receives-during-combat-missions-in-syria/
Rusky piloti pouzivaji Garmin navigace v "modernich" SU-34. :-)

LightGray

19. 09. 2021, 16:45

Martin 23
V indii je kritika Rafale zaměřená na korupci. Cenu, chceme li.
Vybrali si to nejdražší a nejlepší. MiG 35 raději nechme stranou, nemá cenu se  o něm vůbec bavit. Není o čem.

Martin23

19. 09. 2021, 16:25

Takže jsi již Karle odstoupil od argumentace ČASOVÉ k argumentaci "nejlepší známé technologie".
Pěkně si to přizpůsobuješ podle potřeby.
A o tom to je. Někde je problém s 15 let starou věcí a někde ani 30 let nevadí.

Martin23

19. 09. 2021, 14:02

Ty bláboly ohledně vzdušného souboje mezi Indií a Pakistánem, to je fakt legrace.

Potvrzen je jeden sestřelený Mig 21 nad Pakistánem (není ani potvrzeno, jestli jej sestřelila F 16 nebo čínský JF- 17).

Jestli byl sestřelen ještě jeden Mig a pakistánská F 16 jsou jen spekulace. Faktem je, že z tohoto nelze absolutně nic vyvozovat ani vůči letounům a ni vůči armádám těch zemí.

No a pokud se potyčka odehrávala nad Pakistánem a indické stroje dostaly rozkaz se stáhnout, aby je někdo nenařkl se zahájení války, tak rozhodně nemuselo jít o zdrhnutí.

Faktem je, že dnes když jsou západ "naši", tak nefanděte Pakistánu, který již není "náš" ale je čínský.

Martin23

19. 09. 2021, 13:43

karle k těm tvým modernizacím.
F 22 se vyráběl od roku 1997 do roku 2011 a přesto je stále považován za nejlepší letadlo světa.

To že tady máme radar, který se začal vyvíjet v roce 2004 a do provozu vstoupil právě s letounem Su 35 v roce 2014 neznamená, že nejde o nejmodernější techniku.

To jen blázni si mohou myslet, že se tyhle věci vyvíjí co 5 let a to staré 10 let se vyhodí.

Vždyť jak s F 22, tak s F 35 nebo s Su 35 se počítá na desítky let.

Možná teď obě strany vyvíjí nová zařízení, ale je to otázka dalších 20 let než bude mít smysl něco vůbec měnit.



Korunu tomu nasadil Czert
17. 09. 2021

"No, tady jde videt jak je na tom rusko s elektronikou bidne, kdy po cca 9 letech dela hloubkovou modernizaci elektroniky.
Zapadni letouny po 10 letech maji nen maly refresh, zasadnejsi modernizace se dela po 20 letech".

U Su 30 je tohle po těch 25 letech první hloubková modernizace a zcela zřejmě to je projekt, který má smysl.

Martin23

19. 09. 2021, 13:15

Czert
17. 09. 2021

Ale nechapu rusky obchodni model, touhle modernizaci rikaji, udelame su30 90% schopnosti 35 za polovinu ceny. Kdo potom bude kupovat su35?


++++++++++++++++++++

Co na tom chceš vysvětlovat? V Rusku zbraně vyrábí stát.
Vzhledem k tomu, že Su 35 je ve většině zemí neprodejné s ohledem na cenu, tak nabídnou zmodernizovanou Su 30 za nižší cenu.
To bezesporu dává logiku.

Ono totiž jestli něčím Rusko citelně převyšuje Západ (jak karel říká "naše nebo vaše") tak v tom, jak efektivně přistupuje k vyzbrojování armády a výrobě zbraní celkově.

Mnozí tady melou o Su 57 nebo Armatě a to, že je Rusové neprodukují, považují za jejich slabost. No a já to zase považuji za jejich chytrost, protože momentálně by produkce těchto zbraní z ekonomického hlediska nedávala žádný smysl.
A pakliže obranyschopnost a ekonomiku považujeme za spojené nádoby, tak by rozhodně produkce těchto zbraní nevedla ke svýšení obranyschopnosti státu.

Pokud se nad Ruskem objeví jakékoliv letadlo, tak ať Rusové nasadí cokoliv ve službě, tak nepřátelský letoun je v ten okamžik v obrovské nevýhodě, protože je na cizím hřišti, kde podpora ze země hraje zásadní roli pro jejich letadla.

Martin23

19. 09. 2021, 12:59

Rafale byl do služby zaveden v roce 2000, Su 35 v roce 2014 a Su 30 v roce 1996.

Martin23

19. 09. 2021, 12:50

Kadliku
Egypt není rozvojový svět, ale jeden z největších nákupců zbraní na světě.
Egypt provozuje letadla USA, Francie, Ruska.

Proč je celkem jasné. Je to věc vojensko diplomatická, protože se těmito kontrakty mezi zeměmi vytváří určité vztahy a až dojde na lámání chleba, nebude mít daná země třeba zájem si zlikvidovat obchodního partnera nebo se dokonce může postavit na jeho stranu.

Takže vůbec bych zde nepracoval s konstrukcí, že Su 35 oproti Rafale nějak pokulhává. O tom se dá dost pochybovat.
V Indii třeba Rafale nepřesvědčily. https://www.armyweb.cz/clanek/indove-jsou-zklamani-z-letounu-rafale-a-pokukuji-po-ruskem-mig-35

Pro většinu rozvojového světa jsou moderní ruská letadla cenově nedostupná.
Ty si skutečně může koupit jen úzce vymezená skupina států.

Martin23

19. 09. 2021, 12:39

Tak nějak nám naše seriozní média přešla tu skutečnost, že USA, VB a Austrálie de facto vytvořily nový mocenský pakt a staly se hnedle dvě věci.

Ta úsměvná byla o tom, že když Biden děkoval svým anglickým a australským protějškům, tak řekl Děkuji Borisi a také bych chtěl poděkovat tomu chlápkovi od protinožců (mínil tím australského premiéra jehož jména zapomněl).

A tou druhou událostí je to, že Francie odvolala své velvyslance z USA a Austrálie, protože ji tyhle dvě země podrazily v připravovaném kontraktu na jaderné ponorky.

Tolik k absencím našeho seriózního tisku, který oč víc vyvracel pochybnosti o US volbách se teď bude věnovat těm v Rusku.


No a k letadlu. Su 30 je obchodně poměrně úspěšný letoun a jeho modernizací se z něj stává zajímavý vývozní artikl i do budoucnosti.

bombero

18. 09. 2021, 15:36

K3- tak když narvete něco 15 let starýho do něčeho, co je ještě 2x starší, tak by se tomu dala říkat modernizace,ne?:joy:

LightGray

18. 09. 2021, 08:38

Indové jsou schopní a výborně vycvičení piloti. Jsou spokojeni s ruskou technikou. Tam není co.

Pakt USA+VB+AUSTRÁLIE vnímám jako mocenský boj s čínou, to je normální věc.

Tomáš

18. 09. 2021, 07:01

Modernizace letounů Su-30SM Ruskem je málo, proti nové vzniklému paktu AUUKUS, jaderné ponorky pro Austrálii je drahá zalezitost, která nemá žádný velký strategický význam, je to gesto. To ostatní co událo je podstatně horší, blíží se to paktu Ribbentrop - Molotov. Je obtížné odhadnout další vývoj, Austrálie je obetni beranek. Turbulence ve světové politice zrychluji a naše malá republika je opět zmítana lodicka na nepokojnem světovém oceane. Odhaduji rok a půl na přípravu Česka a její garnitury na blížící se  krizi.

Czert

17. 09. 2021, 23:19

Babu
Nutnost zaplacnout stavy beru, ale moc me nesedely ty 29 na ll, zvlast kdyz si na namorni verzi 29 hodne stezovali jistou dobu.
A chtely prave ze koupit namorni rafaely.

Ano indicke sucka ti maji mix elektroniky ale to je ti k nicemu kdyz si omezeny jen na ruske rakety.. . A kazda kterou muzou indove nest ma mensi dostrel nez pakistanske amramy z f16.
Proto indove s su zdrhli, amramsy byly na ceste a mohli by se suckama priblizit a sice odpalit ty ruske rakezy, ale pak uz by nemeli cas na unik.
A asi neverili moc elektronice na obranu.


A indove sou hodne zvlastni, pamatuji si indicky film o indicke ponorce, ktere velel velmi integentni a predvidavy kapitan...
. Ale na velitelstvi i na ponorce samotne byla ruska demokracie, kazdy si delal co chtel, bez ohledu na rozkazy.
Takze sem fandil pakistancum kde vojaci posloucjaly rozkazy a fungovalavojenska disciplina.
Byt film skoncil jak mel, hrdiny indicky kspitan pres nesnaze osudu zachranil indicke pobrezi pred napadenim a potopil zlou pakistanskou ponorku.

Babu

17. 09. 2021, 21:33

K dotazu na ty indické migy. Potřebují zaplácnout stavy. Migy21, 27 a tuším nějaké jaguary jsou už na smeťáku a na vodu shodili konečně tu svojí malou letadlovku. Zjevně je 29 spolehlivá mašina za pár šušňů. Ta modernizace na UPG jevlastne přes kopírák ruských 29smt.
A k těm suchojům. Indické mají mix rusko - francouzko - izraelské avioniky ;) Takže bych tu zase srovnávání s jinými nedělal.

LightGray

17. 09. 2021, 18:57

Děkuji.
Aesa je zjednodušeně dražší, lehčí, menší a výkonější než PESA. Tolik K IRBISu ?

LightGray

17. 09. 2021, 18:05

Když už je někdo obdivovatel ruské techniky ( nic proti) chce to argumentovat lépe. Říkát že detekční dosah radaru F-15E/EX poslední verze je 180 km, je taková hloupost....autor ani neví že v AtA není rozdíl mezi APG-63V3 a tímto radarem...nejsem expert na radary, sám by mě zajimal rozdíl mezi AESA a PESA ale, někdy jsou komenty hodně mimo.

Glocker

17. 09. 2021, 17:57

@fic: Ne, on není pošuk, ale jen další sprostý kremelský troll. Kašlete na něj, neodpovídejte mu a on sám odejde.

LightGray

17. 09. 2021, 17:38

Omni
APG-63, ten první měl detekčí cíle na maximálně 160 NM, cíl o velikosti stíhače zachytil v ideálních podmínkách na 80 mil ( cca 160 km) v roce 1976. Máš ještě něco k F-15 ?

LightGray

17. 09. 2021, 17:34

Omni
F-15 není překonán žádným Su.

Czert

17. 09. 2021, 16:55

Hurvinek
Zajimave, ze u indu si na rafaele stezovali jen lidi co braly uplatky od rusu.

Ano, indove ztratili jen migy 21....protoze indicke sucka zacaly zdrhat jen co zmercily f16.
Kupodivu to priznavaji i sami indove.

Czert

17. 09. 2021, 16:51

Babu
Souhlas s tim ze indove sou ponekud zvkastni, ake oproti arabacum ci pakistancum o moc zas ne.
Je absolutne jedno ze ty indicka sucka nebyly 20 let modernizovany, ty pakistanske f16 taky byly nemoderni.

A je jedno ze se ruske vojenske podniky snazi preorientovat na civil, bez zakazek mimo rusko but zkrachuji nebo budou beznadejne zastarale.
A nevypada to, ze by se putinovcum darilo u exportu.

A hidne se divim ze indove objednali dalsi migy 29, po tom co se delo. Nebo je to jen najrada za neprovozuschopne stroje?

alexa123

17. 09. 2021, 16:00

Omny
... Indičtí piloti naopak řekli, že Rafale je zcela průměrné letadlo ...

Vysvetli mi Omny (a možno nebudem sám koho to zaujíma), ako mohli Indickí piloti prehlásiť o Rafale, že je to priemerné lietadlo. Predsa ak chcem kúpiť zbraň za XL miliárd tak si ju dôkladne vyskúšam či splňuje moje požiadavky. Ruský "podľa teba zázrak leteckej techniky" SU-57 nesplňoval predstavy Indov tak sa na neho vybodli hoci aj oni do jeho vývoja prispeli nezaujímavou sumou. Ak teda Indovia kúpili Rafale, tak zrejme splňoval ich požiadavky - museli ho predsa testovať najlepší Indickí piloti. Ak teda dnes Indovia tvrdia, že Rafale je "nic-moc", tak potom by mali Indickým testovacím pilotom strhnuť niekoľko mesačných platov, že na základe ich hodnotenia kúpili za veľké peniaze iba priemerne lietadlá. Jedine, že by Frantici týchto pilotov podplatili.

Tom

17. 09. 2021, 15:32

Omny, zásadním nedostatkem tvého příspěvku je, že porovnáváš to co má US v současnosti ve výzbroji a s čím běžně bojují s tím co v Rusáci teprve plánují zařadit do výzbroje, nebo mají jen v jednotkách kusů.

Babu

17. 09. 2021, 14:27

Indové jsou hlavně trubky. Špatná taktika. Nechali si odriznout stíhačky od komunikace pakistandkými letadly REB. Pakistanci měli ve vzduchu awacsy.. Všechno z Číny. Indové nejsou schopni nic kloudně udělat. Viz to slavné bombardování teroristů v Pákistánu, kde jejich mirage minula cíl o...kopec :D. Problém je hlavně zastaralost indických suchojů, protože dvacet let na nich neproběhla žádná modernizace, nebo vylepšení. Oproti ruským, nebo čínským suchojům jsou výrazně pozadu.
A koukejte na svět jinak, než černou a bílou. Rusové se snaží ten kolos zděděný po sssr částečně přeměnit z čistě vojenské výroby na smíšený, kde závody, které dřív vyráběly hlavně vojenskou techniku, teď vyrábí i civilní stroje. Třeba tramvaje, vlaky, zemědělskou a stavební techniku, loďařství apod.
Nicméně o budoucnost kšeftů s vojenskými letadly bych se nebál.
Člověk se sám může přesvědčit, že se dobře prodávají i ty zatracované migy 29. Viz nákupy nových UPGček a modernizační sety na už používané stroje a nová várka migů29K pro indickou LL  podepsanou cca před měsícem ;)

Czert

17. 09. 2021, 13:05

Babu
Ale to nemi nic na tom komu rusove budou prodavat su 30 ci 35?
Ano, mozna nekdy budou mit rusove 57, ale fakt je, ze je vyjma rusu nikdo ani nechce.
Ani indie, coz se po debaklu indickych su proti pakistanskym f16 ani nedivim.
Jedine zeby rusove dovolili indum namontovat do 57 zapadni elektroniku.... Coz by nejspis neprekously.
A k te ms21... Ano, dany podnik to zachrani, problem je v tom ze mimo rusko se ms21 nikdy nedostane, cili dalsi cerna dira.

Holt rusky prumysl pujde do pekla prptoze nemuze prodavat do zahranici a ruske objednavky sou male, nezaplati vyvoj.

alexa123

17. 09. 2021, 12:56

... Irbis je schopen rozeznat vzdušné, pozemní i námořní cíle. Vzdušné cíle s odraznou plochou 3 m2 radar „vidí“ na vzdálenosti 400 km. Cíle s odraznou plochou 0,01 m2 „vidí“ na vzdálenost 90 km. Radar může sledovat až 30 vzdušných cílů najednou. V případě pozemních cílů dokáže Irbis zaměřit například železniční most na vzdálenost 120 km. Letadlovou loď pak radar zaměřuje na vzdálenost 200 km...

Žeby? Potom aký dosah maju moderné AWACS-y s podstatne výkonnejšími radarmi?

Babu

17. 09. 2021, 12:45

Aj.. Oprava.. Né Novosibirsku, ale Irkutsku

Babu

17. 09. 2021, 12:44

Czert :Su35 i Su30 se pomalu, ale jistě přestanou vyrábět. Su35 ustoupí Su57 v závodě, kde se teď oba typy vyrabí. Su30 by měla ustoupot dopravnímu ms21 v Novosibirsku.
Rusko má aktuálně asi 113 Su30sm a 95 Su35s +30 letadel bude ještě dodáno.

Czert

17. 09. 2021, 11:43

Ale nechapu rusky obchodni model, touhle modernizaci rikaji, udelame su30 90% schopnosti 35 za polovinu ceny. Kdo potom bude kupovat su35?

Czert

17. 09. 2021, 11:41

Omny
Jak si prisel na ten svuj blabol ze amici nemaji tak silny radar?
Radar na f15 prekonava irbise ve vsech parametrech.

Ano, amici nemaji strelu s distrelem 200 km, jen 160, ale to zas nedela tak zasadni rozdil.

A jak ten tvuj chybnyj uzasne funguje se ukazalo nedavno v egypte kdy si rafaele se suckem hral jako kocka s mysi.

Czert

17. 09. 2021, 11:38

No, tady jde videt jak je na tom rusko s elektronikou bidne, kdy po cca 9 letech dela hloubkovou modernizaci elektroniky.
Zapadni letouny po 10 letech maji nen maly refresh, zasadnejsi modernizace se dela po 20 letech.

fic

17. 09. 2021, 11:36

Ommík je dobrej pošuk

markus223

17. 09. 2021, 11:27

Hele Omny, nechceš s tím začít někde vystupovat? Z těch tvých výkřiků do tmy by byl docela dobrý stand-up. :-)

Refael

17. 09. 2021, 09:34

Omny :
:scream::joy::grinning::grin: