EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Moskva dodává Teheránu letouny Su-35SE. Jeho F-14AM Tomcat mají létat do roku 2030

 05. 12. 2024      kategorie: Zahraniční armády      20 komentářů

Íránu měly být podle dohody s Ruskem 29. listopadu 2024 dodány první dvě stíhačky Suchoj Su-35SE. Tento typ má v íránském letectvu nahradit v roce 1976 dodané americké F-14A. Suchoje byly oficiálně předány Vzdušným silám Íránské islámské republiky 18. listopadu 2024 během neveřejného ceremoniálu v Komsomolsku na Amuru. Oba letouny poté byly v demontovaném stavu přepraveny nákladním letounem Antonov An-124-100 na letiště Mehrabad v Teheránu. Po příletu byly přesunuty na 3. základnu taktického letectva poblíž Hamadánu k montáži. 

su35_2011Foto: Suchoj Su-35S v roce 2011 | Dmitry Avdeev / CC BY-SA 3.0

Původní objednávka se týkala 25 letounů Su-35SE, které měly nahradit letouny F-14AM Tomcat americké výroby Vzdušných sil Íránské islámské republiky umístěné v Isfahánu. Později byla rozšířena na 50 kusů, které měly nahradit také letouny F-4E Phantom II umístěné v Hamadánu. Jednání o ruských stíhacích letounech se datují od roku 2007, kdy Írán zkoumal možnost získání letounů Su-30MK. Sankce OSN a váhání Ruska kvůli jadernému programu Teheránu však potenciální dohodu zastavily. Podobně neúspěšná byla i obnovená jednání v roce 2015 o stíhačkách Su-30SM, včetně žádosti o práva na domácí výrobu. 

Konečnou dohodu o letounech Su-35SE umožnila kombinace několika faktorů, včetně ruské potřeby íránských bezpilotních letounů jako Šahed-131 a Šahed-136 během konfliktu na Ukrajině. Po zrušení omezení OSN na transfery balistických raket v říjnu 2023 Írán a Rusko dokončily dohodu o Su-35SE, která údajně zahrnovala také jednání o íránských balistických raketách a ruských bitevních vrtulnících Mi-28NME.

Su-35SE je víceúčelový stíhací letoun vybavený radarem AESA (Active Electronically Scanned Array) a schopný operovat maximální rychlostí Mach 2,25 s operačním doletem 3600 kilometrů. Může nést celou řadu druhů munice vzduch-vzduch a vzduch-země, včetně raket dlouhého doletu R-37M. Díky těmto schopnostem je vhodný pro nahrazení stárnoucí flotily letounů F-14A Tomcat, F-4E Phantom II, MiG-29 a Su-24MK. Letoun bude nasazen u 81. taktické stíhací perutě v Isfahánu a 31. taktické stíhací perutě v Hamadánu. Pro nové letouny íránské letectvo vybudovalo a rozšiřuje na základně v Hamadánu zesílené hangáry.

V rámci přípravy na Su-35SE cvičí íránští piloti na pokročilých cvičných letounech Jak-130, které byly dodány v roce 2022. Očekává se, že první skupina pilotů Su-35SE absolvuje výcvik v prosinci 2024, přičemž další výcvik bude probíhat v Íránu na simulátorech a letounech Jak-130. Postupná integrace Su-35SE do íránského letectva bude probíhat současně s vyřazováním posledních operačních letounů F-14A Tomcat, které se potýkají s kritickým nedostatkem náhradních dílů.

Zprávy z října 2024 uvádějí, že Írán získal licenci na domácí výrobu letounů Su-30 a Su-35 na základě dohody, které bylo pravděpodobně dosaženo během summitu BRICS v ruské Kazani. Cílem je výroba 48 až 72 letounů Su-35, zatímco počet jednotek Su-30 zůstává neupřesněn. Tento vývoj je v souladu se snahou Íránu modernizovat svůj letecký park a vytvořit soběstačnější obranný průmysl.

Íránské letectvo plánuje, že do konce roku 2025 bude mít 25 provozuschopných letounů Su-35SE, přičemž dodávky budou pokračovat až do konce roku 2020, aby byla dokončena objednávka 50 kusů. Kromě toho Írán nadále provozuje různorodou flotilu letounů, včetně stíhaček F-14 a F-4 americké výroby, ruských letounů MiG-29 a Su-24 a platforem domácí výroby, jako jsou HESA Saeqeh a Kowsar. Zatímco Su-35SE posílí íránské letecké schopnosti, starší letouny jako F-4E a F-5E/F by měly zůstat ve službě pro sekundární úkoly.

Su-35SE je víceúčelový stíhací letoun vybavený motory s vektorováním tahu, radarem Irbis-E schopným sledovat více cílů na větší vzdálenost a na ruské poměry pokročilou avionikou. Naproti tomu íránské stíhačky F-14AM jsou modernizovanými verzemi stíhaček F-14A Tomcat ze 70. let, které mají domácí avioniku a jsou kompatibilní s různými raketami, včetně R-73E a AIM-54A. Tyto modernizace sice prodloužily operační životnost letounů F-14AM, ale nedosahují technologického pokroku Su-35SE. Očekává se proto, že integrace Su-35SE zvýší íránské schopnosti v oblasti vzdušného boje.

Írán současně usiluje o modernizaci své flotily letounů F-14 Tomcat, původně pořízených v 70. letech 20. století, s cílem prodloužit jejich operační způsobilost nejméně do roku 2030. Tento program zahrnuje modernizaci avioniky, radarových systémů a výzbroje, což letounům umožní nést různé střely vzduch-vzduch, jako je například v tuzemsku vyráběný Fakour-90, odvozený od AIM-54 Phoenix. Modifikace rovněž umožňují přesný úder a podporují nosnost munice až 3000 kg. Navzdory problémům, které představují mezinárodní sankce a stárnutí původních součástí, Írán udržuje přibližně 10 provozuschopných letounů F-14 díky domácímu průmyslu a metodám zpětného inženýrství.

Rusko a Írán posílily svou vojenskou spolupráci a přešly od dodavatelsko-odběratelského vztahu k vzájemnějšímu partnerství. Jejich spolupráce zahrnuje společné vojenské operace, jako je podpora prezidenta Bašára Asada v syrské občanské válce, spolu se sdílením zpravodajských informací a koordinovanými strategiemi. Írán poskytl Rusku bezpilotní letouny a balistické rakety, které byly údajně použity v konfliktu na Ukrajině. Obě země jednají o nové dvoustranné obranné dohodě, přičemž se plánuje, že íránský prezident Masúd Pezeskian navštíví Rusko, aby ji dokončil, ačkoli datum zatím nebylo stanoveno. 

Zdroj: armyrecognition.com

Komentáře

MiraH

05. 12. 2024, 23:58

otázka výroby je podružná, Rusko má sériovou výrobu Su-34 i 35, ostatní modely omezili, možné jsou jen upgrady komponent jako je radar či motor u 27/30. I původní motor AL-31 prodělal zajímavý vývoj a nyní je k mání jako nejlepší verze "series 5" pro starší stroje kterým nabízí skvělý poměr ceny výkonu a životnosti. Až tak že licenci koupili i číňani protože přes chvástání jejich pohony jsou kvalitativně horší.
Pro perské letectvo je to doslova dohoda padesátiletí, od nikoho nic lepšího nezískají a proti "budíkovým" avionikám a elektronice 70/80 let je Su-35 úplně jiný svět. Byť už funguje pátá generace tak 4++ dlouho budou tvořit valnou část všech letectev světa. Jednoduše pro režim teokratů Teheránu je to záchrané lano pro jejich letectvo co nyní nestojí za řeč, F-35 Adir by si ho podaly za chodu ani by se nezbrzdily.

Czertik

06. 12. 2024, 03:14

mirah

otazka vyroby neni podruzna. ono je dost podstatne jetli vyrobis 2 kusy za rok nebo 12 ci treba i 36.
to pro modernizace letectva dela zasadni rozdily.
je sice pravda ze series 5 nabizi dobry vykon (da se rict konecne), ale zivotnosti je 5 serie sice zlepsenim vuci ruskym motorum, ale vuci zapadnimu standardu stale maji mene nez polovicni zivotnost, nemluve o vice nez o 1/4 vetsi spotrebe paliva na jednotku tahu.
ne, ruske motory sou porad stale hruza ve srovnai se zapadem.

cinani koupili licenci jen proto, aby ziskali technologii a o to vylepsili (tam kde to bude aplikovatelne) svoje motory. tezko rict jak sou na tom s zivotnosti, ale vykonem ty nove cinske prekonavaji i 5 serii rusu.

MiraH

06. 12. 2024, 23:40

vždyť to píšu, sučka 35 a 34 se vyrábí sériově, tedy každý měsíc několik kusů, není to žádné dílenské montování. Nyní jsou z toho zprávy velmi chudé, tají i počet dodaných vlastnímu letectvu, tedy určitě mají rezervu či vyhrazený podíl pro zahraniční kupce.

Czertik

07. 12. 2024, 15:26

mirah

jenze z kama mas to, ze jich vyrobi mesicne par kusu ? o to me jde. protoze ze seriozniho zdroje mam ze rusove za cely rok 24 vyrobily jen 2 kusy su34. kusy su35 nevim.

takze prave proto pochybuju ze dokazi dodat cokoliv zahranicnim zajemcum.

MiraH

07. 12. 2024, 22:05

to ti tady asi nikdo přesně neřekne. Nejhůř na tom má být Su-34 kterého mělo být letos dodáno pouhých šest kusů - nových. Na Amuru mají nový závod evropských standardů a přednost má Su-35. Ty evidentně vyrábí nejen pro sebe ale i pro Peršany a Korejce. Druhý závod co vyráběl v Irkutsku se měl přeorientovat z výroby starších derivátů Su-27/30. Na co to je otázka. Každopádně před pár dny se objevilo info že Su-75 se má skutečně dočkat zkoušek, tedy žádný model a dokonce už v prvním čtvrdletí 2025, tedy se dá typovat že ta starší továrna se předělává na produkci právě této novinky společně s produkcí konečně sériovou Su-57 se kterým má sdílet spoustu komponent.

Czertik

08. 12. 2024, 02:30

mirah

a jakykoliv link na to kolik rusko ma vyrabet su35 ? skutecne se me nezda ze by rusko mohlo je vyrabet na export, jedine ze by sebraly ze svych letounu.
neni to tak davno co rusove sebraly letouny vyrobene pro zahranicniho zakaznika a zaradily je do sveho letectva.

a su 75 ze bude letat ? tak to me dej link, protoze co im, je to blbost. posledni zpravy byly ze to byla jen maketa a nikdo nechtel financovat jeho vyvoj.
a i kdyby se nejakym zazrakem vznesl do vzduchu...kdo si ho koupi ? mimo rusko nikdo.
ne po trapasu su-57 v cine a celkove ztate reputace o kvalite ruskych letadel a kvality pvo.

Slavoslav

08. 12. 2024, 06:10

czertik

ktoré lietadla zobral rus na ukor zákazníka?

MiraH

08. 12. 2024, 12:00

musíš číst i jiné než české weby, chodím na vojenské bulharské a indické, tam jsou zajímavosti s předstihem.

Czertik

08. 12. 2024, 16:29

mirah

tam sem dej link na ty bulharske a indicke z kama to mas, snad to gugl prelozi. anglicky umim, bulharsky a indicky ne.

Czertik

08. 12. 2024, 16:32

slavoslav

myslim ze to bylo na ukor alzirska ? nebo egypta ???? proste nejakeho africna ci asiata.
myslim ze to byly su35. puvodne je mely dodat jedomu zakaznikovy, ten nakup zrusil a nasli druheho, nasmouvali ho, ale protoze se nemel k placeni, tak si je pro sebe sebrali rusove.

pokud si vse pamatujun spravne.

Slavoslav

09. 12. 2024, 08:19

Czertik

a tym sa dostavame k pointe, ze rusak tie masiny (a nie som si isty ci ich nazaj zobral, pokial viem mau byt dodane bud Iranu, alebo SK) ak ich prebral do armady prebral len preto, aby pomohol vyrobcovi. V minulosti tak prebral MiG 29 urcene pre Alzir kde ich letectvo ani nechcelo, ale vyrobca ich nemal kde prebrat.

V ziadnom pripade sa nejedna o to, ze by rusak bol odkazany na konfiskaciu lietadiel urcenych pre zakaznika a nemal kapacity na vyvoz

Marty

09. 12. 2024, 10:44

Slavoslav
na rozdíl od tanků kde část exportních tanků které přijeli z Indie na opravu a modernizaci zabavil a poslal na frontu, ono ruSSké směšně komické síly momentálně nemají vužití nějkého extra velkého počtu tíhačů/stíhacích bombardérů protože nejsou schopni plánovat a koordinovat větší akce, což je při velikosti jejich letectva opravdu... no díky bohu že sou neschopní!

Slavoslav

09. 12. 2024, 11:28

Ano, pripady kedzy zabavili zbrane urcene na export, alebo rovno cudzie zbrane ktore boli u nich na upgrade by sa par naslo. No zorvna v letectve tento problem nemaju. Tam si Czertik zamenil pricinu a nasledok kde prebratie nedorucenych dodavok ktore vyrobca nevedel predat bola de facto statna pomoc tym firmam aj ked ruske VVS o tie masiny nemali zaujem

Czertik

05. 12. 2024, 16:02

otazka zni kolik stroju bude rusko realne schopne vyrobit a dodat iranu, zvlast kdyz ukrajinska fronta je bezedna dira na ruskou techniku.

a tak nejak mam pochyby ze nove stroje iranu pomuzou. ano oproti zastaralym strojum jako f4 , f14 a F5 ci mig29 a su24 to bude jiste pokrok, ale tak nejak mam pochyby o jejich efektivite oproti f35 izraelskeho letectva.

David

05. 12. 2024, 13:32

Spíš lze očekávat, že ty íránské F-14 budou sloužit ještě déle, za horizont 2030. Vždyť to jsou současné nejlepší íránské letouny. A íránské letectvo provozuje ještě starší letouny, F-4 Phantom a F-5. Takže Íránci spíš vyřadí nějaké F-4 a F-14 si ponechají, a ty tak budou sloužit spolu s Su-35

Marty

05. 12. 2024, 13:50

David
jenže F-4/5 jsou nednodužší, ty vyrábí sami pod vlastním názvem, tak že udělat díly pro originál nebude takoví problém, u toho tomcatu se "obávám" že to bude větší oříšek, nepamatuju kolik jich měli původně ale myslím že i po odečtení bojových ztrát a nehod jich pár vyřazeno být musí když zbylo jen 10 a neví se nai jestli jsou všechny provozuschopné, skoro se divím že se nepokusili na základě těchto technologií o svuj stroj, když už kopčí ty starší

Slavoslav

05. 12. 2024, 14:11

pochybujem, ze by zvladli technologiu motorov a preto by ma zaujimalo ako udrzuju letuschopne vobec tie existujuce F-14

David

05. 12. 2024, 15:18

F-4 si Íránci nevyrábějí, vyrábějí si jen kopie malých lehkých F-5. F-4 by měli mít ještě 30-50 ks ( údaje se různí). Takže lze spíš očekávat, že raději vyřadí starší a méně výkonné F-4, a ponechají si F-14, které jsou sice taky staré, ale přeci jen novější a výkonnější

Slavoslav

05. 12. 2024, 08:22

imho, schopnost Iranu udrzat letuschopne F-14 je obdivuhodna a mnohe vypoveda o robustnosti ich konstruckie a motorov. I ked, bohvie ake cisla nasaditelnosti maju a kolko hodin rocne nalietaju, kde to asi nebudu vysoke cisla

Marty

05. 12. 2024, 08:33

Slavoslav
navzdory sankcím bych byl pro od nich při vyřazování jeden kousek odkoupit pro tehcnické muzeum! je  to rarita mimo jiný protože tohle neni ani trochu konstrukčně jednoduchý letoun, musí se nechat že když zvládnout "na koleně" vyrábět náhradní díly pro Tomcat, tak výroba Su-35 by neměla být pro ně nesplnitelný cíl, no, co se dá dělat, bude nová potrava pro vzdušné síly Izraele