EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Nákladní automobily již nepotřebují řidiče

 03. 07. 2013      kategorie: Vojenská technika      1 komentář

Nástražné výbušné systémy IED mají na svědomí mnoho lidských životů. Lákavým terčem pro pokládače IED jsou především pomalé a málo pohyblivé pozemní zásobovací konvoje, které lze velmi snadno zasáhnout. Možná již brzy ale nebezpečnou práci řidiče zastane robot...

TerraMax
Foto: Nákladní automobil Oshkosh vybaven sadou TerraMax™ / Oshkosh

Američtí Mariňáci úspěšně vyzkoušeli bezosádková pozemní vozidla (UGV) založené na podvozcích a technologiích firmy Oshkosh. Nyní čeká vozidla ostré nasazení v Afghánistánu.

Psali jsme: Vzkříšení německého druhoválečného tanku Pz. IV

Přesněji řečeno, americká Marína vyzkoušela technologický kit TerraMax™ UGV (Unamanned Ground Vehicle) od společnosti Oshkosh. Jde o speciální sadu, která může být nainstalována do libovolného staršího nebo i zcela nového nákladního automobilu.

Díky technologii TerraMax™ je nákladní automobil schopen autonomního pohybu s dozorem – např. na rizikovém čele konvoje. Lze také nastavit sledovací režim, kdy nákladní automobil bude následovat vedoucí vozidlo.

Technologie TerraMax™ používá ke své orientaci v prostoru GPS, radar a multispektrální senzory (infračervené, denní/noční kamery s vysokým rozlišením). Mezi senzory je také tzv. LIDAR (Light Detection And Ranging), což je: "metoda dálkového průzkumu měření vzdálenosti na základě výpočtu rychlosti odraženého pulsu laserového paprsku od snímaného objektu". Výsledkem laserového měření je tisíce prostorových bodů, s přesnými souřadnicemi, díky nimž lze vytvořit podrobnou 3D mapu okolí.

Psali jsme: Napalmoví netopýři, loď z ledu a další šílené historické zbraně

willow_creek
Foto: LIDARový obraz / Saudi Geomatics

Vozidlo vybavené sadou TerraMax™ se ovládá přes speciální zobrazovací modul a ovládací „joypad".  Operátor může snadno upravovat a spravovat pohyb a rychlost vozidla, zadávat novou trasu nebo rovnou ovládat více vozidel najednou.

Podle potřeby může operátor sedět v těžce opancéřovaném MRAPu umístěném v zadní části konvoje, nebo sedět daleko na základně – pokud lze docílit přímého spojení (např. přes komunikační vzducholoď).

Video: Názorná ukázka vlastností vozidla TerraMax™ UGV / Oshkosh

Stojí za to připomenout, že americká armáda již testuje v Afghánistánu také dopravní bezpilotní vrtulníky K-MAX – a to velmi úspěšně. Vojáci vrtulníky využívají od prosince 2011, a díky kladným ohlasům je jejich testovací mise prodloužena až do března 2013.

Podle Pentagonu ještě není určené datum, kdy se k strojům K-MAX připojí také bezosádkové nákladní automobily TerraMax™ UGV. Bude to však nepochybně velmi brzo, vždyť již do roku 2015 chtějí mít Američané 1/3 svého vozidlového parku vybaveno autonomními vozidly.  Zdá se, že doba vozidel bez posádky je již tady.

Zdroj: Oshkosh

 Autor: Jan Grohmann

CENOVÉ BOMBY (926)

Komentáře

Ondřej

06. 05. 2019

Nákladní automobily nahradí létající talíře.
Již v pozdních třicátých letech pracovala skupina vědců, která měla za úkol testování alternativních pohonů, na stroji, který byl schopen rušit zemskou gravitaci. Tento přísně tajný projekt dostal jméno Haunebu. Jejich snažení bylo brzy korunováno úspěchem. Motor fungoval na bázi konvertoru Van de Graafova generátoru a Marciniho dynamického víru. Kulové nádrže rtuti vytvářeli potřebné silně rotující elektromagnetické pole, které ruší gravitaci. U prvních verzí byla dosažená rychlost 5000 km/h a další verze létali až 20 000 km/h. V letounech díky vlastnímu gravitačnímu poli nepůsobí přetížení. Samozřejmě že je možné tuto technologii využívat i mimo naší planetu a je možné překonávat velké vzdálenosti ve vesmíru.Tento výzkum probíhal i v Praze až do dubna 1945, kdy vědci a další lidé pracující na tomto projektu z Československa uprchli. Za války byly vyrobeny 2 kusy Haunebu-I, 5 kusů Haunebu-II, 2 kusy Haunebu-II Do-Stra a jeden kus Haunebu-III. Haunebu-IV zůstalo pouze na papíře. Třetí říše padá a rozpracované projekty padají do rukou USA a Sovětského svazu, kteří ve výzkumu pokračují. Mnoho svědků potvrdilo existenci těchto projektů.

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací