EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Naše legendární Vejtřaska má neskutečnou průchodivost terénem

 01. 03. 2022      kategorie: Vojenská technika      22 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Vejtřaska, jak se tomuto automobilu často přezdívá, je jedna z mála našich automobilových legend, která se v různých modifikacích vyráběla až do konce 80. let 20. století - tedy téměř 40 let!

vetrieska_03
Foto: Praga V3S, vojenský valník | Adam Hauner / CC BY-SA 4.0

Tento terénní nákladní automobil s oficiálním názvem Praga V3S (vojenský třítunový či 3-nápravový speciál), lidově zvaný ventra, vejtřaska, vejda, vétřieska apod.) se začal vyrábět v roce 1953 a byl určen zejména pro armádu. Automobil byl zkonstruován za rekordně krátkou dobu. Národní podnik Praga totiž dostal úkol vyvinout střední nákladní vůz do těžkého terénu teprve v srpnu 1951. A již o rok později začalo testování prototypů.

Video: Praga V3S v akci / YouTube

Automobil se díky své neuvěřitelné průchodnosti terénem vyznamenal nejen u nás, ale i na řadě zahraničních terénních soutěží. Díky specifické konstrukci měla vejtřaska neskutečné terénní schopnosti. Dokázala přebrodit až metr hlubokou vodu či zdolat 40 cm vysokou kolmou překážku. To vše díky nápravám umístěným vysoko nad osou otáčení kol. Co však představovalo výhodu v terénu, omezovalo Pragovku na silnici. Tam totiž směla jet rychlostí pouhých 60 km/h, jinak by mohlo dojít k poškození pohonného ústrojí, které mohlo mít fatální následky. Spotřeba běžné Pragy V3S se pohybovala kolem 30 litrů nafty na sto kilometrů jízdy. 

Celkově se vyrobilo přes 135 000 kusů V3S s různými nástavbami a pro různé trhy. Úspěchů, kterých Praga V3S, dosáhla je mnoho. Tím největším však nejspíš zůstává fakt, že jde o nejdéle vyráběný československý náklaďák, po kterém je neustálá sháňka.

v3s_TITFoto: Automobil se díky své neuvěřitelné průchodnosti terénem vyznamenal nejen u nás, ale i na řadě zahraničních terénních soutěží (na snímku upravená verze). | Vilém Jaksch

Automobil V3S byl určen pro přepravu materiálu do hmotnosti 3350 kg nebo pro přepravu 25 osob a tah přívěsu do hmotnosti 3100 kg v terénu nebo pro přepravu materiálu do hmotnosti 5350 kg a tah přívěsu do hmotnosti 5500 kg na silnici.  Automobil měl vynikající jízdní vlastnosti a dostatečnou tažnou sílu díky třem hnaným nápravam, kdy zadní nápravy měly uzávěrky diferenciálů. Velmi dobré jízdní vlastnosti v terénu umožňuje také příznivé rozložení hmotnosti na jednotlivé nápravy a velká světlá výška dosažená redukcemi v kolech na všech nápravách.

Praga V3S se vyráběla v mnoha modifikacích jako např. valník, cisterna, skříň, jeřáb apod. a díky svým výborným jízdním vlastnostem, schopnostem a kvalitě tento již historický náklaďák neustále dokazuje, že do starého železa ještě rozhodně nepatří.

Zdroj: valka.cz, AČR

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Nina

30. 03. 2022

Dobrý den všem, jmenuji se NINA, chci moc poděkovat DR ODIBOHOVI za obnovení míru zpět v mém manželství po deseti letech manželství můj manžel ROBERT SMITH se rozhodl opustit mě a naše dvě děti kvůli jiné ženě, jednoho čtvrtka odpoledne i viděl jsem příspěvek o Dr. ODIBOH, jak pomohl ženě přivést zpět jejího manžela z rukou jiné ženy Rozhodl jsem se ho kontaktovat ohledně problému, kterému čelím ve svém manželství DR ODIBOH mi řekl, ať si nedělám starosti, že díky Boží moci, nikoli naší moci manžel se ke mně vrátí, řekl mi, co si mám koupit na modlitbu, což jsem udělala po třech dnech, můj manžel mi zavolal, že je mu líto, že mě a naše dvě děti kvůli tomu opustil, zatímco jsem řekl ok, slova mých lidí nestačí děkuji vám DR ODIBOH za vaši pomoc říkám Bůh vám a vaší rodině žehnej za obnovení míru zpět do mého života
DR ODIBOH TAKÉ POMŮŽE S NÁSLEDUJÍCÍMI PROBLÉMY.
POTŘEBUJETE TAKÉ ŘEŠENÍ NÁSLEDUJÍCÍHO PROBLÉMU, KONTAKTUJTE HO TAKÉ.

(1) Pokud chcete své EX zpět.
(2) pokud máte vždy špatné sny.
(3) Chcete být povýšeni ve své kanceláři.
(4) Chcete, aby za vámi běžely ženy/muži.
(5) Pokud chcete DÍTĚ.
(6) Chcete být BOHATÍ.
(7) Chcete připoutat svého manžela/manželku, aby byl váš navždy.
(8) Pokud chcete své peníze zpět od někoho, kdo je nechce vrátit
(9) Jak jste byli PODVEDENI a chcete získat zpět své ztracené peníze.
(10) pokud chcete zastavit svůj ROZVOD.
(11) pokud se chcete rozvést se svým manželem.
(12) pokud chcete, aby vaše přání byla splněna.
(13) Těhotenské kouzlo k početí dítěte
(14) Zaručte, že vyhrajete znepokojivé soudní případy a rozvod bez ohledu na to, v jaké fázi
(15) Zabraňte rozpadu vašeho manželství nebo vztahu.
(16) Vyhrajte kouzla v loterii

JEHO KONTAKTNÍ ADRESY JSOU:
WHATAP: ČÍSLO:+2347048883838
EMAIL: odibohsolutionhome@gmail.com

dedanezbeda

02. 03. 2022

Ještě se také vyráběla pro armádu ještěrka.Samohybný protiledlový dvoukanon vz.53/59.Vidět z toho bylo jako z ponorky a hlavně se před prvním výstřelem natahovaly klikou.

David

02. 03. 2022

Jednou jsem vezl štábákem dustojniky z práce domů z Kroměříže do Uh. a moc spěchali. Auto letelo jak blazen. Neustale me hecovali at jedu rychleji. Vetrjaska letela 110 km/h a kdyz jsem najel na konci Tlumačova ( v té dobe byly zrovna povodně 1992) do obrovske kaluže , tak se velmi zahřátý motor rychle schladil a pak uz jenom letaly ojnice pisty kusy bloku a byl to strasny rachot . Dustojnici vyskakali ven a jelikož bylo na dohled vlakové nádraží , tak odjeli a ja tam zustal sam. Nastesti jsem si stopnul Tatru a ta me dotahla na tyči do kasina :wink:

Velichko Pashev bg

01. 03. 2022

Ahojte Vi znalci.Ja sem z Bulharska,tak sem se zamiluval v ta V3Ska jako autojezab-halovka-super.Budte radize 1953r.ste malitorle nesmertelno terene auto,nema to sovremeni EXTRI,ale ma harakter a potrebuje zdraviho hlapa a ne...Mejte se krasne a ne nadavajte,minalo stoleti ste bili 1 nezapominajte JAWA,SKODA,FAVORIT,ZETOR,TATRA.......Uz sem duhode ale MAM VI RAD

Vlastik

01. 03. 2022

Vybrání pod kabinou na kola bylo originál, protože kabinu používala i Praga S5T a Tatra 805 Kačena a ta měla kola za kabinou a na to bylo vybrání právě určené ,když se podíváte na fotografie uvedených typů uvidíte že kabina řidiče je stejná, jen čumák má každý typ jiný, ještě je rozdíl v civilní verzi a vojenské.Na vojně jsem jezdil s M2, 4 kvalty, jela 80 km neměla problém v létě teplo v zimě zima, ale nedám na ni dopustit v jednoduchosti je síla .

ota.karel

01. 03. 2022

Teda já V3S opovrhoval a neprávem. Když se dál vyráběla její zvenku zmodernizovaná verze s jinými světly, tak sem se až z časopisu pro děcka, VTM, dozvěděl, že má neuvěřitelnou stoupavost a malou spotřebu. Takže ji v Alpách prý milují a používají ji k zásobování horských chat, kde není lanovka... Já ji znal jen ze silnice a jako fekála... Při troše úprav pro zlidštění podmínek řidiče = odhlučnění a třeba i nezávislé topení,a ty stěrače...Byla by to z hlediska provozních nákladů bomba. Já jezdil jako závozník, nebo i na černo (bez řidičáku) s Pragama S5T, a když byly v pořádku, tak i to topení od výfuku topilo v zimě jako prase = až bylo v kabině horko. S5T byly rychlejší a největší pecka u mrazíren okolo 1975 byla, že to tehdy byly staré potvory, ale jediné auto, které umělo za jízdy i uvnitř skříně mrazit! To Avie neuměly... S5T měla stejný motor jako V3S, dál o tom nic nevím...Taky si vemte, že tyhle auta jezdily snadno i bez posilovače řízení a dneska kdekdo pláče, když osobní auto nemá posilovač řízení...samej manekýn a manekýnka.

Stařík

01. 03. 2022

Na vojně jsem jich měl několik ( l.p. 72 - 74 ). Jako záklaďáci jsme zkušeností moc neměli a terénem se jezdilo často velmi težkým. Jako nezmar bych jí ale nenazval. Po 30 až 35 tisících km ( někdy i méně ) to šlo do Přelouče na GO většinou naprosto vylágrované. Některé měli stěrače na vzduch, někdy přes styřelou hadičku syčel vzduch, kdyby praskla tak je auto bez vzduchu. Já jsem jednou jel Jince - Karlovy Vary taky bez vzduchu, to mě ale vyhořel tlakový spinač brzdových světel ( některé měli ale normální přímo u pedálu brzdy ). Díky tehdejší předvídavosti mohu tedy dnes psát. O tom autě bych mohl napsát více ale napíši to zkráceně: Ach jo !

tonda58

01. 03. 2022

Samozřemě jen ta první fotka je seriová V3S, ovšem nevím od kdy se mohlo vozit 25 lidí, už jsem postarší takže za mých mladých let bylo čvo 172 na V3s a ta i podle civilní vyhlášky (100/75) na 20 osob. Oproti tomu byla i jiná užitečná hmotnost 3000 / 5000 a těch 5350 byla pohotovostní hmotnost. I to nejtěžší co bylo montováno jako V3s - OT PV3S Pldvk vážilo těch 10350 kg ( vše viz tehdejší tabulky a učivo KŘK na SK KVK. Pokud jde o tu rychlost, ne že povolená, ale některé kusy se jen těžko blížily této hranici ale lepší kusy se dostávaly na 65 až do 70 (prázdný valník) v těchto rychlostech to bylo nejpohodlnější řízení - kolem 50 +- se totiž u většiny třepal volant, spotřebu zhruba trefil prázdná léto /zima 24 / 28 naložená nebo OT PV3S 28/32 samozřejmě kombi cesta terén. M2 měly zvýšený obsah, 5 rychlostí 80km/h 24 V el - ale neměly euro ( tak jako tatra) takže?

Miroslav Veselý

01. 03. 2022

Druhá přední náprava není náprava!!! Jsou to pouze samostatná, volně otáčivá kola na pevném čepu. Pragovka takto zkoušela ještě více vylepšit překonávání překážek. Do výroby se tohle řešení nedostalo...

Dušan

01. 03. 2022

Jezdil jsem s ní na vojně v r.1967-1969 a to s cisternou i výcvikovkou a hlavně na voj. cvičení v terénu ta Praga V3S neměla chybu-nikdy mně nenechla na holičkách-naprostá spokojenost.

Miloš

01. 03. 2022

V jednoduchosti je síla. Pro armádu to byl poklad. Věřím, že kdyby se začaly znova vyrábět v úpravě třeba M2, tak by zase i ze světa zájem byl. Po úpravách by byla zase legenda. Jasně, žádný závoďák, ale to nikdo nechce. :thumbsup:

Fidell

01. 03. 2022

Jo a jezdil jsem s raketama protitankovýma zabezpečení týlu.

Fidell

01. 03. 2022

To byly Brdm 2, já jezdil s ním na vojně. 93'

Standa

01. 03. 2022

Fuj , se štábákem jsem jezdil na vojně. Bohužel poměrně hodně, jako ok ....v terénu docela dobrý. Ale jinak to byla mučidla na kolech ....v zimě se to bez hořících novin nenastartovalo , v létě pravá noha asi 70 stupňů , řev ...žádná rychlost ....ty ruční stěrače ...bože ....strašnej střep

Veritas vincit

01. 03. 2022

Josef Chýlek
"Na Seznamu a Idnes se rozdáváji dlouhodobe bany všem diskutérum kteří nejedou vládní lajnu. PS : nesouhlasím s tebou ale budu dělat vše pro o aby jsi mohl říkat svůj názor. Ať žije svoboda slova."
*
Můžeš své tvrzení nějak dokázat ?

Trestní zákoník, ČÁST DRUHÁ, HLAVA X, Díl 8,
§ 365
Schvalování trestného činu
(1) Kdo veřejně schvaluje spáchaný zločin nebo kdo veřejně vychvaluje pro zločin jeho pachatele, bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok.
(2) Stejně bude potrestán, kdo v úmyslu projevit souhlas s trestným činem
a) pachatele nebo osobu jemu blízkou odmění nebo odškodní za trest, nebo
b) na takovou odměnu nebo odškodnění pořádá sbírku.
*
Jsem proti jakékoliv cenzuře.
Ať si to každý člověk přečte a udělá si na (pro)ruské voly svůj názor sám.
Kdyby ti proruští švábi alespoň tolik nelhali.
Nakonec, jsme ve válce s Ruskem a ve válce platí jiná pravidla.
Nepamauji se posledních 60 let, že by Rusko někdy ctilo nějaká pravidla, takže ať si všichni Rusáci, proRusáci a všechny jejich klony trhnou nohou.
:flag_ua:

Petr

01. 03. 2022

Ta "druhá přední náprava" není žádná druhá přední náprava. Jsou to náhradní kola, která se dala, v případě nutnosti, namontovat pod kabinu. Nebyla hnaná, jen nedlehčovala kabinu při překonávání krátkých ale vysokých překážek a při zdolávání příkopů - jak je tomu ve videu. Netuším, jestli se to mohlo montovat i na sériová provedení, tam se vozila náhradní kola za kabinou.
Nebyla to originální myšlenka, podobná vychytávka se objevila u čtyřkolových obouživelných transportérů. Tam se montovala uprostřed a výš, než byla rovina silnice. Byly to sovětské průzkumné stroje s kulometnou věžičkou a také protichemické. Označení jsem už zapomněl, ale sloužily u každého našeho útvaru.

Josef Chýlek

01. 03. 2022

Na Seznamu a Idnes se rozdáváji dlouhodobe bany všem diskutérum kteří nejedou vládní lajnu. PS : nesouhlasím s tebou ale budu dělat vše pro o aby jsi mohl říkat svůj názor. Ať žije svoboda slova.

Zdenek

01. 03. 2022

Takovato modifikace Pragy V3S se nikdy nevyrabela,je to nejaka samodomo prestavba.

klokan

01. 03. 2022

Druhá přední náprava není normál.Zadní převis noc velký.

George

01. 03. 2022

Ona celá ta V3Ska je celá upravená, má jiné pneumatiky a dofukování kol plus teda ta dvojice kol pod kabinou.

Laguna

01. 03. 2022

Ta druhá náprava je samodomo uprava z Ruska. Neni natáčecí, ani poháněná, jen umožňuje lepsi průchod terénem.Takove byly i rezervy na starých vojenskych vozidlech, tuším, že z 30 let

Tondis

01. 03. 2022

Co ta dtuhá přední náprava?

Přidat komentář