EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Nehoda SR-71, aneb jak se nejrychlejší kosák rozpadl během letu

 13. 09. 2020      kategorie: Vojenská technika      40 komentářů

Lockheed SR-71, známý jako „Blackbird“ a mezi posádkami přezdívaný “Habu”, je americký dvoumotorový proudový strategický průzkumný letoun, vyvinutý během 60. let dvacátého století. 25. ledna 1966 byl pilot Bill Weaver a jeho navigátor na zkušebním letu stroje z počáteční série SR-71A, když se kolem nich letadlo doslova rozpadlo. Momenty hrůzy pilot poté popsal takto:

“Létání jsou prostě hodiny nudy přerušované momenty děsivé hrůzy. Po vzletu jsme dosáhli cestovní výšky 78 800 stop (24 km). Následně, když jsme natočili křídlo o 35 stupňů pro zatočení, selhal pravý motor a zaseklo se ovládání. Pokusil jsem stále držet letoun pod kontrolou, ale během několika sekund jsem omdlel a letoun kolem nás prostě zmizel.

Lockheed_SR-71_Blackbird
Foto: Stroj se měl původně jmenovat RS-71, ale po přeřeknutí amerického prezidenta při jeho představení veřejnosti se ujalo jeho, později oficiální, označení SR-71. | Wikimedia Commons

Psali jsme: Chcete být styloví - nyní máte možnost si koupit německý druhoválečný kolopás

Moje další vzpomínka byl pocit, že se mi zdá sakra špatný sen. Postupným nabytím vědomí jsem si uvědomil, že to není žádný sen. To bylo také znepokojivé, protože jsem prostě nemohl přežít to, co se právě stalo. Proto musím být mrtvý. Jelikož jsem se necítil vůbec špatně - jen doznívající pocit euforie - rozhodl jsem se, že být mrtvý nakonec není tak špatný. Jakmile jsem se plně probral a začal si uvědomovat, co se děje, uvědomil jsem si, že nejsem mrtvý, ale jsem mimo letadlo. Zvuk svištícího vzduchu mi potvrdil, že padám, ale nic jsem neviděl. Čelní průzor mého tlakového obleku zamrzl a já zíral jen na vrstvu ledu.

Hustota vzduchu ve vysoké nadmořské výšce není dostatečná k tomu, aby omezovala pohyb těla a mohla by se rychle vyvinout odstředivá síla dostatečně silná, aby způsobila fyzické zranění. Z tohoto důvodu byl padákový systém SR-71 navržen tak, aby krátce po katapultáži a následném oddělení sedadla automaticky vypustil malý stabilizační padák.

1280px-Brian_Shul_in_the_cockpit_of_the_SR-71_Blackbird
Foto: Pilot v kokpitu letounu SR-71 | Wikimedia Commons

Psali jsme: Ruský stíhací letoun Suchoj Su-57 předvedl manévr, který byl dosud považován za nemožný

Malý stabilizační padák se vypustil a dělal svou práci. Nastal ale další problém: hlavní padák, který byl navržen tak, aby se automaticky otevíral ve výšce 15 000 ft (4,5 km). Neměl jsem vůbec jistotu, že funkce automatického otevírání bude fungovat. Neexistoval způsob, jak zjistit, jak dlouho jsem byl v bezvědomí, nebo jak daleko jsem už padal. Cítil jsem, že je čas na ruční zatažení D-kroužku na svém padáku, ale s větrem nafouknutým oblekem a rukama zkřehlýma chladem jsem ho nemohl najít. Potom jsem ucítil uklidňující trhnutí a náhlé zpomalení díky vypuštění hlavního padáku. Zvedl jsem zmrzlý průzor helmy a viděl jsem, jak sestupuji jasnou zimní oblohou s prakticky neomezenou viditelností.

Moje vůbec první samostatné přistání na padáku bylo docela hladké. Když jsem se dostal na zem, což bylo prakticky uprostřed ničeho, našel mě tam farmář, který náhodou kontroloval své pozemky ve vrtulníku. Dostal mě na vrtulník a odletěl se mnou do nedaleké nemocnice.

Na ten let vrtulníkem mám dodnes živé vzpomínky. O rotorových letadlech jsem toho moc nevěděl, ale věděl jsem toho hodně o „červených čarách“ (red lines) a on celou dobu udržoval rychlost letu nad červenou čarou. Nemohl jsem si pomoct, ale pomyslel jsem si, jak ironické by bylo, kdybych přežil jednu katastrofu, abych zažil druhou, kterou by provedl vrtulník, který mě zachránil. O dva týdny později jsem byl zpět na novém SR-71.”

Vyšetřování nehody následně odhalilo, že se nosní část letadla odlomila a dopadla asi 10 mil od vraku. Trosky byly rozptýleny na ploše přibližně 15 mil dlouhé a 10 mil široké. Extrémně vysoké zatížení vzduchem a tíhy (G), kladná i záporná, pilota i navigátora doslova vytrhly z letadla. Pilot Bill Weaver měl tenkrát neuvěřitelné štěstí.

119240568_362446335141379_5290934071250441556_n
Foto: Poslední let SR-71. V popředí je podplukovník Raymond E. "Ed" Yielding, za ním stojí navigátor podplukovník Joseph T. "JT" Vida, 6. března 1990 | Wikimedia Commons

Letoun SR-71 sloužil v letectvu Spojených států v letech 1964–1998. Celkem bylo vyrobeno 32 kusů, z nichž 12 bylo zničeno při nehodách. Během střetu s nepřítelem nedošlo ke ztrátě žádného stroje. SR-71 byly zařazeny k jednotce 9. SRW 14. letecké divize, která měla hlavní základnu na Beale AFB v Kalifornii. Detašované jednotky první strategické průzkumné letky 9. SRW byly dislokovány na základně Kadena AFB na Okinawě a na britské základně Royal Air Force Mildenhall v Suffolku. SR-71 také drží od 28. července 1976 rekord jako nejrychleji letící letoun s lidskou posádkou, když překonal starší vývojový typ Lockheed YF-12. Naměřená rychlost tehdy činila 3,29 Ma (3 529,6 km/h).

 Autor: Jan Tofl

CENOVÉ BOMBY (1406)

Komentáře

karel3

16. 09. 2020

Omny
"jinak uznávám, že ten sestřel Birdu se jeví spíše jako spekulace, protože jsem našel pouze jenom jeden zdroj o tom...."

"ano, ale blbé je, že dnes bude mít totiž mamlas Karel3 extrémně špatné spaní a ostatní USofilové taky. V roce 1983 byl zřejmě SR-71 sestřelen nad Sibří Migem 31. Obě strany se dohodly, že o tomto incidentu pomlčí. Piloti přežili a byli vyměněni v následujícím roce za vězněné ruské špiony v USA."

Není vůbec důležité co "ty" uznáváš.
Nepředložil jsi ani ten jeden zdroj a USAF žádný SR-71 nechybí v evidenci. U bolševických noků je lhaní genetické, tedy normální.
Takhle tě celý život oslovují? A co soukmenovci, říkali ti také soudruhu mamlasi? Ani se jim nedivím. :laughing:

Omny

16. 09. 2020

jinak uznávám, že ten sestřel Birdu se jeví spíše jako spekulace, protože jsem našel pouze jenom jeden zdroj o tom....

Nikdo

16. 09. 2020

Doporučuji návštěvu https://pimaair.org/, zajistit si lístek a zajet si do Arizony. Po obhlídce, nastudování dokumentů, vyslechnutí originálních nahrávek z kokpitu, porovnání s vedle stojícími artefakty Mig25, by, možná, mohla mít diskuse o střetech Mig a SR-71, alespoň nějaký smysl.

karel3

15. 09. 2020

Blackbird Airpark, Air Force Plant 42, Palmdale, California

https://www.google.cz/maps/place/Blackbird+Airpark/@34.6027694,-118.0860561,99m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x80c2570b9a70c3ab:0xc58c2f27a378bda7!8m2!3d34.6027242!4d-118.0858523?hl=cs

karel3

15. 09. 2020

Koho ještě zajímá historie, "drony" a technika.
Lockheed D-21.

karel3

15. 09. 2020

Omny
Přitom stačí tak málo. Nelhat.

A teď k tomu tvému sibiřskému Durakovu.
Vesnice Durakovo (Durak-hlupák), bude asi tvoje rodná.
Durakovo (Дураково) - Kalužská oblast, Rusko,135 km na jihozápad od Moskvy.
Sibiř je tedy asi 2 000 km na východ od Durakova. Na Sibiři žádná vesnice ani díra v zemi se jménem Durakovo není.
Kdyby se SR-71 dostala nad Durakovo, 135 km od Moskvy v úplném srdci sovětského hlupákova,
tak by všichni velitelé PVO skončili před popravčí četou. :slight_smile:

Osud všech vyrobených SR-71, YF-12 a A12 je zmapován v mnoha odborných publikacích.
Ve své bolševické pohádce bys musel uvést pořadové číslo stroje SR-71, který ve tvém ruském snu sestřelil ten bájný MiG-31, který se mohl vždy jenom na pár sekund podívat z úrovně 5 km pod břichem SR-71 jak vypadá nejúžasnější letadlo své doby.
Firma Lockheed ti bohužel žádný další SR-71 nevyrobí.
Podívej se na tu nádheru:
https://www.lockheedmartin.com/en-us/news/features/history/blackbird.html

bombero

15. 09. 2020

omny- už jsem vám jednou psal, že mě nemusíte oslovovat stejně, jako se oslovujete v rodině. Proč bych měl hledat něco, co já netvrdím? Já své příspěvky na rozdíl od vás dokážu ozdrojovat.Mimo pewerse máte na mysli třeba KAL007?

Omny

15. 09. 2020

Bombero
rusofobe, to že jsi mamlas, ženeumíš anglicky, neumíš si najít věci ne webu je pouze tvůj problém...a že nevíš, že US špionážní letadla byly sestřeleny nad Kubou i v tehdejším SSSR tak co na to říci...

bombero

15. 09. 2020

OMNY-"US s Ruskem pak uzavřeli tajnou dohodu trvající 35 let o mlčenlivosti...." Zajisté. Kdyby se rusovi povedl takový úspěch, tak by zajisté o tom mlčel.Když smázli Powerse, tak to okamžitě pustili do celého světa. Je zajimavé, že o tom víte jen vy, stejně jako o těch dalších sestřelech.Ale důkazy o tom jsou jako paní Colombová,pořád o nich mluvíte, ale nido je neviděl. Ale on to bude spíš jen vlhký sen proruskýho trola, že?

Omny

14. 09. 2020

US těmi svým přelety špionážními letadly dostaly od růsů opakovaně přes držku....na Kubě, Powers ve Svazu, US si vždy myslely, že jejich letadla jsou nesestřelitelné a ono ejhle byly.....a to samé si myslely is Birdem, než si ho vypůjčil MIg 31 o)))
a jinak ta sibiřská vesnice, kde to letadlo spadlo se příznačně jmenuje "Durakovo" což je celkem trevný termín pro rusofobní USfily a praktické .....takže je mi líto, ale i ten váš slavný Bird to také schytal a psal se rok 1983. US s Ruskem pak uzavřeli tajnou dohodu trvající 35 let o mlčenlivosti....

Jura

14. 09. 2020

Jako kluk jsem si podle nějakých fotek toho amerického agresora co šly sehnat udělal model, fotek bylo pomálu a dost mizerné, ale to letadlo je prostě fascinující takže co nešlo jinak dohnala fantazie, když přišla možnost koupit si to normálně jako model neodolal jsem a pro srovnání zakoupil, ukázalo se ze mám fakt dost bujnou fantazii, ale nevadí je to výjimečné letadlo.

Marian

14. 09. 2020

Omny - vase reakce me neprekvapuje. Osobni napadani a invektivy. Me to ale nevadi a neboli. Dnes se tomu smeju. Bohuzel driv komousi reagovali na mensi podnety hruzne. Nastesti uz tu moc nemate. A to je dobre.

bombero

14. 09. 2020

Omny- jj, plně chápu, že pravda bolí
A já se jen pořád těším na nějaký seriozní odkaz na to sestřelený letadlo.Zatím to má asi takovou vypovídací hodnotu, jako když bych napsal, že se povídá, že turek ten ruský SU-24 sestřelil brokovnicí.Pravděpodobnost si myslím, že je tak asi stejná v obou případech.
A že 200km nic není?Je rozdíl, mezi stálou letovou ryhlostí po dobu desítek minut, a devastací motoru po dobu pár desítek vteřin. A pak nevím, čím by po něm střílel, když co vím, tak to dokázal jen bez podvěsné výzbroje. a dolet 300km snad ani nemá cenu komentovat...

Omny

14. 09. 2020

Marian
nedělej tu se že sebe většího kašpara než jsi, dyt ty jsi stejná odnož jako Karel3, tak přestaň s tou komedii...

Marian

14. 09. 2020

Teda hosi... Ne ze bych se ztotoznoval s nektetymi vyroky Karel3, ale docela si vas maze na chleba . Na vsechny vase pseudoargumenty "zrejme, udajne, atd", vam predlozi presny popis toho co se stalo. Nevim odkud cerpa, ale vedomosti o detailech ma.

Kdyz uz chcete mit v diskuzi navrh, tak aspon pouzivejte relevantni argumenty. Ja to sleduju jako v kine :)
a diky tomu, ze jsem proti komousum, jejich hruzovlade a bytostne nesnasim jejich zverstva, tak davam karel3 bod!

karel3

14. 09. 2020

Cateye
Co to je za blábol "dostal do úspěšného záchytu" ? Že ho jako Rusáci zachytili na radaru ? :laughing:
To přece uměli Čechoslováci už v 70. letech. :laughing:

Promiň, ale musím se tomu smát. Rozumím tomu, že na něm Rusáci "zamykali" své střely,
ale určitě před nimi neutíkal, určitě nikdy žádný netrefili a určitě Američané s SR-71 neukončili lety kvůli nějakým MiGům. Veřejně známé je administrativní ukončení.
Jedině, že bys předložil důkaz, že tomu bylo jak tvrdíš naopak.

SR-71 létaly v pohodě celá 80. léta z Anglie 2 cesty. Norská cesta až k poloostrovu Kola a Baltská cesta. Ukončení letů bylo administrativní rozhodnutí velení USAF. Se kterým mnozí nesouhlasili, třeba senátor John Glenn.
Po 30 letech byl odtajněn incident z 29.června 1987, kdy SR-71 explodoval nad Baltským mořem jeden motor a rychle ztratil výšku. Ze Sovětského svazu přiletělo několik MiGů-25 a "zamkli" na SR-71 svoje střely. Žádný Rusák se ovšem neodvážil vystřelit ve vzdušném prostoru Švédska. SR-71 doprovodily dva páry švédských Viggenů, které se po dvou vystřídaly až do dánského vzdušného prostoru.
Po 30 letech byla událost odtajněna a čtyřem švédským pilotům bylo 29. listopadu 2018 uděleno vyznamenání USAF.
https://www.af.mil/News/Article-Display/Article/1700869/swedish-pilots-presented-with-us-air-medal/

Omny

14. 09. 2020

Cateye
ano, ale blbé je, že dnes bude mít totiž mamlas Karel3 extrémně špatné spaní a ostatní USofilové taky. V roce 1983 byl zřejmě SR-71 sestřelen nad Sibří Migem 31. Obě strany se dohodly, že o tomto incidentu pomlčí. Piloti přežili a byli vyměněni v následujícím roce za vězněné ruské špiony v USA.

Cateye

14. 09. 2020

Omny: Je to tak. V osmdesátých letech přestaly SR-71 prakticky létat nad Baltským a Severním mořem k důležitým strategickým přístupům Sovětského svazu právě kvůli MiG-31, který se několikrát dostal do úspěšného záchytu. Nepochopil to jen pan Karel, asi proto že je to lepší člověk, než my - slovanští primitivové.

karel3

14. 09. 2020

Omny
SR-71 nebyl nikdy ztracen v akci.
Určitě si tě ovšem vyfotil panoramatickým přístrojem, jak se soudruhy v maskáčích střežíte socialistický chudobinec a hlupákov v maskáčích vzor "jehličnatý les". Nad hlavou vám nakonec létaly MiGy-21 a podobná havěť, ale v obchodech si člověk 40 let potřebné věci cestou domů nekoupil. Ani ten 1000x zmiňovaný toaletní papír, ani to pečivo po 14 hodině. Já si dokonce pamatuji, že se čerstvé maso vozilo do samošky 1x týdně v úterý a stála se fronta.
Vy, rudozelené mozky, stojící na stráži zbídačeného socialismu jste utírání pozadí řešili holou rukou, nebo smrkovou větví, ale co mělo dělat normální, civilní obyvatelstvo? :laughing:

Pokud sis toho v diskusi nevšiml, tak tady chlapi vzpomínali na svoje působení u PVO a sledování SR-71 na hranicích NATO a Varšavské smlouvy. Státy jako NDR, Maďarsko, Polsko ani socialistické Československo ve výzbroji MiG-25 ani MiG-31 neměly. Dokonce ani ten Vietnam. Z vazalských státu VS myslím jenom Bulharsko za ty stroje utratilo zbytečně peníze. Takže v tomto směru a ve zdejším okolí pouze tvé mlácení prázdné slámy. Ale chápu pro poloRusa obtížné souvislosti.
Jak už jsem psal níže. Proč riskovat střet s primitivy, kteří nakonec zchudnou vlastní hloupostí ve vlastním oploceném koncentráku. Kdy že se to ta "slavná", povinná Varšavská smlouva, která válčila mezi sebou (chudáci Maďaři 1956) a okupovala (21.8.1968) své vlastní členy zevnitř rozpadla? 25.únor 1991. Jak symbolické. :laughing:

Berndthardt

14. 09. 2020

Karel!
Jste fakt dobrej, honem dávejte další! :D

Omny

14. 09. 2020

Jirka 26
rozdíl v rychlosti 200 km nic neznamená i kdyby takový byl. Jde o to, že Mig-25 měl velkou šanci se k Birdu přiblížit a pak vypálit v salvě 2x R-40, která má rychlost 4,5Machu a dosah 50-80 km. a jak už tu někdo jiný napsal, na pozemním přehledovém radaru už byl viděn na stovky km, takže dost času na to, aby Mig-25 k němu vystartoval.
Samozřejmě Mig21 měl šanci minimalní, jednak nemá takovou rychlost a ani neměl tak výkonnou raketu středního dosahu.
V 80. letech to Bird musel před Migy už několikrát otočit, protože Mig31 měl na něj připravenou ještě výkonnější R-33 a radar ho zaměřoval na 140 km.

CE

13. 09. 2020

Udělal jsem si radost a při návštěvě USA jsem viděl 7 kousků (5x SR-71, 1x A-12 a 1x A-12 Trainer), včetně dvou přímo na AFB Edwards. A jako bonus 2x dron D-21 a 1x U-2
To SR není přeřek presidenta ale Strategic Reconnaissance, místo původně zamýšleného RS - Reconnaissance. President Johnson v proslovu řekl jmého letounu dobře, ale v tiskových materiálech pro novináře, zástala původní verze jména. Za přejmenování stojí tehdejší náčelník generálního štábu USAF Curtis LeMay.

Milan

13. 09. 2020

Co se týče toho titanu, tak významná část šla přes tehdejší Československo.

Milan

13. 09. 2020

Zájemcům o historii Kosa doporučuji tyto clanky:
https://www.valka.cz/11197-A-12-Blackbird-1-Vysoko-a-rychle
https://www.valka.cz/11198-SR-71-Blackbird-2-Mimo-dosah-PVO
https://www.valka.cz/11200-SR-71-Blackbird-3-Vysoke-pozadavky

Jirka_26

13. 09. 2020

Ještě perlička - Amíci tehdy nezvládali výrobu titanu v průmyslovém měřítku, takže přes nastrčené firmy nakupovali titan - v Sovětském svazu... :-)

Jirka_26

13. 09. 2020

Jestli si dobře pamatuji, tak MIG 25 byl asi o 200 km/h pomalejší, než SR-71, takže ho dohonit nemohl a nevím, jestli bylo v takové rychlosti možné ppoužít nějakou raketu vzduch-vzduch, tak moc do toho nevidím. Jenže Sověti technické údaje úspěšně tajili a dokud jim s pětadvacítkou neuletěl do Japonska, neměli tucha, jak je letadlo konstruované a proč je tak rychlé. SR-71 měl jeden zásadní problém, a to je materiál pláště, kde použili titan. Ten je velmi tvrdý, špatně se obrábí, má problém s některými jinými materiály (nesmělo se používat nářadí s kadmiovaným povrchem atd.) a i když je daleko pevnější než hliníkové slitiny, je asi dvakrát těžší. Proč byl tak dlouho k letu připravován - titan má velkou teplotní roztažnost a byl spočítaný tak, že se při vysokých rychlostech po oteplení třením vzduchu roztáhne a všechno se dotěsní. Na zemi byl neustále cítit kerosin, protože to letadlo prostě utěsnit nešlo, proto tak dlouhé kontroly a příprava... Sovět měl sice vlastního titanu dostatek, ale vodka je svinstvo a spoléhat na to, že ruský mužik bude éro vyrábět za střízliva a neudělá nějaký kopanec nešlo. A také chyběly technologie na výrobu éra z titanu. Takže hlavně kvůli ceně se vymyslelo éro z nerezového plechu, který mužik uměl opracovat a svařit v docela vysoké kvalitě. A i přístrojové vybavení bylo jaksi na úrovni středověku, elektronkové přístroje ale měly na druchou stranu výhodu v odolnosti proti EMP. Amíci po prověření uneseného letadla částečně pokývali hlavou, že to zase tak špatný nápad není a kupodivu to i v takovém provedení létá nebezpečně rychle. Jasně, Rus neměl dostatečně výkoný motor a pokud chtěl přes 3 mach, musel jít tvrdě na maximální forsáž, takže pak toho motory moc nevydržely a preventivně se měnily.

Cateye

13. 09. 2020

Nádhera jak pan Karel pokaždé vykvete ve vodopádech slov a smajlíků, jako ohňostroj. Je ozdobou zdejšího diskuzního fóra a vždycky mi tím udělá lepší den. Jeho moudrá slova, například jak SR-71 prospěl vítěznému tažení USA ve Vietnamu by se měla kamene tesat!

Omny

13. 09. 2020

s nástupem Mig25....

Omny

13. 09. 2020

Karel3
ty máš v té hlavě hodně nasrano...

případně sestřelen Birdu- to s nástupem Mig21 či S200 prakticky žádný problém... kdyby jenom jednou prolitl nad uzemym východního bloku v době kdy Mig25 či S200 byly k dispozici, šel by k zemi. Takže prakticky už v 70 letech Bird nic nemohl a bylo to pouze akademické letadlo. Mig25 kromě extrémní rychlosti měl výkonnou R40... p. Jarnar neví o čem pise

karel3

13. 09. 2020

Zdenek
"U nas startovali 21 porad proti narusiteli, to muselo stat strasny penize ktery zakonite chybeli jinde a ktery chabe socialisticke hospodarstvi nebylo schopno vyprodukovat."

Svatá pravda.
Hloupé vedení státu, hloupé přátelství s okupanty, směšné výsledky socialistického hospodářství. Hloupé a líné obyvatelstvo, které si to každé volby volilo 99.98% a bohužel to polovinu obyvatel ani po 30 letech svobody dodnes nepřešlo. Opravdu silná převýchova a návyk. :slight_smile:

karel3

13. 09. 2020

Cateye
"... a se zařazením MiG-31 do PVO, význam SR-71 prudce klesal, ..."

Jo, jo. USAF občas nechala 1 kus SR-71 propagačně prolétnout na hranici NATO a komunističtí chytrolíni svítili jako radioelektrárna, nevěděli kam dřív skočit a všechny rakety měly týden poplach ... :laughing:
Jak víme, SR-71 nikdy nad zdejším bolševickým chudobincem nelétal, stejně jako Mig-31 nebyl nikdy ve výzbroji žádné sovětské kolonie. :slight_smile:
Tedy žádná práce pro pár kousků Mig-31A v Sovětském svazu a zdejší PVO. No a Mig-31B se v potu tváře začal vyrábět až v 90. letech, kdy Rusko chvíli vypadalo na vývoj k normální zemi pro lidi. :slight_smile:
Myslím, že na Panamu jim bohatě stačil U-2.
Nakonec, proč si nevyfotit pár divochů před akcí a ochránit tak životy mnoha amerických chlapů.
Rusák nic takového neřeší, prostě někde vypustí stádo a starejte se. :smile:
Řekl bych, že největší užitek přinesl SR-71 v Asii. Nad komunistickým Vietnamem a později nad KLDR.

Svoboda a demokracie není pro hloupé lenochy, jak je ostatně poslední dobou vidět na vývoji ČR a jeji gerontologicky-řeckou cestu ke kolektivní chudobě a zadlužení s ex-komouši v čele. Jak také jinak. Samozřejmě bezpracná cesta za kolektivního kňourání a fňukání. :joy:

Chybí tady prostě od roku 1945 židovská a německá menšina. Přesně ti, kteří vlastnili 90% firem v Československu 1918-1938 a díky nimž bylo Československo v roce 1935 6. nejvyspělejší stát v Evropě a asi 11. na světě.
Zdejší, dnes většinoví Slované (Babišo-Zemanovská klaka) nikdy nedohoní v životní úrovni ani Rakousko.
Ostatně žádná země, kde mají většinu Slované. Jenom holá fakta. :slight_smile:
Grenada - tropický ráj, nerovná se automaticky bohatství bez práce. Což bolševici a Slované nikdy nepochopí. :slight_smile:

Zdenek

13. 09. 2020

Karel3,tvuj doplnek k havarii perfektni, reakce na Cateye trapna - on asi realne popsal v co veleni armady doufalo ze ma nadeji na uspech nebo odstraseni.Ja slouzil na radaru na navadecim stanovisti pro Migy21. O urovni vypovida nasledujici : americani na AH 1 kopirovali hranici a obcas ji i strihli, vzdy se k nim prihnala dvojice Migu ale vzdy pozde.Jednou pilot AH1 preletel Sumavu(nespis zabloudil) v oblasti horni casti Lipna a letel podel Sumavy v nasem vnitrozemi, nalitla na nej dvojice Mig 21 a mela ho jak na strelnici, dokud na nej nevystrelili tak o nicem nevedel. Jakmile migy zaregistroval zacal manevrovat, letel od vesnice k vesnici, nad ves nici vzdy visel a nez se migy otocily mazal k dalsi vesnici, zorientoval se az u rozvadova kde vyletel do nemecka.Strileli na nej z palubniho kanonu asi 3x neuspesne.
Na SR se dalsi radary nezapinali, bylo to rutinni sledovani, zapnutim dalsich radaru by se jen ztizilo sledovani protoze by se vzajemne rusily.
Metodiky byly na vsechno, v pripade odpaleni ARM(protiradarove samonavadeci strely) se mely stridave zapinat-vypinat radary na ruznych stanovistich s tim ze se strela "zmate" , to bych hrozne rad videl v praxi.
Z toho co jsem videl na radaru tak muzu rict, ze provokace americkych prostredku proti hranici byla trvala a ze strany Vars. smlouvy prakticky zadna. V reci a vypraveni starych zbrojnosu se tradovalo ze pri nejakem cviceni pilot s 21 zakufroval a vletel cca 50km do NSR nez se na to prislo a navedl se zpet, v Nemecku na to byla reakce 0, asi to meli totalne na haku. U nas startovali 21 porad proti narusiteli, to muselo stat strasny penize ktery zakonite chybeli jinde a ktery chabe socialisticke hospodarstvi nebylo schopno vyprodukovat.

Cateye

13. 09. 2020

Jak správně poznamenal pan Karel, od 70 let, s masivním nástupem průzkumných družic a se zařazením MiG-31 do PVO, význam SR-71 prudce klesal, takže se začal využívat už jen jako projekce síly vůči velice nebezpečným státům, jako Granada, nebo Panama. Naštěstí se do nich podařilo vrátit demokraci, takže se Grenada opět mohla svobodně vrátit mezi nejchudší země planety...

Samechov

13. 09. 2020

... vidíte, tenhle stroj když jsem byl na vojně jako řadový voják nás nenechal naobědvat. Byl to fičák poplach. Jako že byl neviditelný... takhle, měl být. Jenže staré dobré radary byly chytřejší..... na 4806 PVOS , Podlešín. Vypínaly se nové stroje {snejně ho neviděly) a nechávaly se puštěné ty staré. Tenkrát byla strategie jiná, ale to není důležité. Dnes je z bunkru zachované muzeum. Několikrát jsem tam byl, nostalgie. BB SR71 je na svoji dobu krásné letatdlo, i když v době působení na vojně to byl nepřítel.

Franta

13. 09. 2020

Tak je dobře že soudruzi svuj raj delníku a rolniku uhajili a vždy stali neochvejne na stráži míru a pokroku pod zastitou velkého Sovetského svazu
Dodnes jsou na své uspechy na poli obrany socialistické vlasti právem hrdí....gratulujeme
Jen tak dal soudruzi jen tak dál , dohnat předehnat

karel3

13. 09. 2020

Cateye
"Ze vzpomínek piloti udávají že jakmile byl SR-71 ozářen jejich palubními radiolokátory, okamžitě měnil směr do německého vnitrozemí."
"Proto také nikdy v historii SR-71 nepřekročil hranice států Varšavské smlouvy."

Ještě bych k tomu dodal, že ti samí piloti vzpomínají, jak na rybách tahali dvoumetrové kapry. :laughing:
Nakonec i kdyby to byla pravda, proč riskovat konflikt s mentalitou komunistických ovcí a agresivním cirkusem Varšavská smlouva, když jde jenom o hlídání agresora v jeho vlastní ohradě. :slight_smile:

Nad "slavnou" Varšavskou smlouvou, nemusely SR-71 vůbec létat. Po startu se jisté postupně rozzářila celá statická přehlídka radiolokátorů a svítila až do přistání, nebo dosahu. Komunistické bubáky v nějaké vzdálenosti od hranic NATO vyfotily panoramatické přístroje. Zbytek práce, mapování pohybu (stagnaci) komunisticko-sovětské ZOO dokončily družice a AWACS. :slight_smile:

Cateye

13. 09. 2020

Pan Michal Janda tady na facebookové diskuzi plácá nesmysly. Poloha SR-71 se předávala z PVO NDR, protože se na jejich radiolokátorech objevil logicky první. Takže naše hotovostní letka MiG-23 v Plané byla v době přiblížení Blackbirdu k našim hranicím už dávno ve vzduchu. K záchytu SR-71 byla vypracována speciální metodika, kdy hotovostní letouny nejprve směrem na Jihlavu nabraly výšku 10000 metrů a po obratu 290 stupňů stoupaly k hranicím na dynamický dostup 19 kilometrů. Ze vzpomínek piloti udávají že jakmile byl SR-71 ozářen jejich palubními radiolokátory, okamžitě měnil směr do německého vnitrozemí. Naše PVO počítala s překročením hranic Američany jen v případě navigační chyby. Ti totiž moc dobře věděli že i kdyby se dokázali vyhnout stíhačům, byl tady ještě systém S-200, ze kterého měli mnohem větší strach. Proto také nikdy v historii SR-71 nepřekročil hranice států Varšavské smlouvy.

Zdenek

13. 09. 2020

SR 71 byl na radiolokatoru P 14 nebo O 14 videt na dalce 450 -470 km, vyskomery ho take sledovaly bez problemu, dokonce bylo narizeno ozarovat ho trvale vyskomerem a doufalo se,ze se tim zahlti prostredky radiotechnickeho pruzkumu na palube.Zachycoval se bez jakehokoli upozorneni.Nezachytit ho na 400 km znamenalo prusvih.

karel3

13. 09. 2020

Pouze malinké doplnění. Nehoda se stala při rychlosti přes 3 Machy při testování změny těžiště trupu a navigátor Jim Zwayer žádné štěstí neměl. Se zlomeným vazem rozpad letadla nepřežil. Piloti byli ze sedaček utrženi při destrukci draku letadla. K žádné katapultáži nedošlo, sedačky pilotů zůstaly s vrakem. Průběh letu testovali na simulátoru a test skončil stejnou nehodou. Na základě testu upravili aerodynamiku vstupu motorů. Pilot Bill Weaver letěl za 14 dní s novým SR-71.

V každém případě jsou dodnes A-12, YR-12 a SR-71 s motory Pratt & Whitney J58 technicky nejfamóznější letouny nejen 60. let.
Do konce své služby v roce 1998 u USAF nebyl žádný SR-71 zničen nepřítelem, což je velmi dobré skóre. Určiitě se kvůli němu hodně zelených gumáků při poplachu naběhalo a našaškovalo zbytečně. :slight_smile:

stefan

13. 09. 2020

V první půlce 80 let jsme měli u jednotky PVOS vybavené komplexem S 75 Volchov minimálně jednou týdne poplach kvůli letu SR 71 kolem hranic Československé republiky se Spolkovou republikou Německo. Komplex byl aktivován včetně protiletadlových řízených raket v případě, že by přeletěl hraniční čáru. Pak by se čekalo jenom na povel ke zničení. Jenom je veliká škoda, že v 90.letech se rozhodlo o zrušení vojsk PVOS, v současné době Armáda ČR nemá adekvátní prostředky k zničení případného narušitele státní hranice. Než vzlétnou Gripeny z Čáslavy k zásahu proti narušiteli, tak je cizí letadlo dávno mimo republku Naše 4 min. norma u PVOS k zahájení činnosti byla nepřekonatelná,

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací