EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Nejistá budoucnost vozidel Puma u Bundeswehru

 26. 04. 2021      kategorie: Vojenská technika      1 komentář

Dne 22. dubna se v německých médiích objevila informace o tom, že předešlé zprávy, týkající se vyřešení problémů Bundeswehru s bojovými vozidly Puma, byly předčasné. I když byla tato vozidla zjevně uvedena do provozu, pravděpodobně nebude k dispozici dostatek peněz na další rozšiřování jejich vozového parku.

1280px-Schützenpanzer_Puma_der_Bundeswehr_(49919110048)Foto: Puma je německé bojové vozidlo pěchoty, které bylo vyvinuto jako náhrada za zastarávající Mardery. Masová výroba začala 6. července 2009. Řídící firma je PSM Projekt System Management, spojený podnik firem Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme. Puma je jeden z nejlépe pancéřovaných BVP při vysokém poměru výkonu a hmotnosti. | Dirk Vorderstraße / Wikimedia Commons / CC BY 2.0

Kvůli krizi související s pandemií covid-19 čelí ozbrojené síly Německa bolestivým škrtům, uvádí německý tisk. Podle neoficiálních zpráv federální ministerstvo obrany, které již nějakou dobu plánuje objednat další várku Pum (podle různých zdrojů by se mělo jednat o 200–220 vozidel), již tuto smlouvu odložilo na rok 2022. Existuje dokonce skutečný riziko úplného zrušení objednávky z důvodu nutnosti hledání dalších úspor. V současné době také probíhá úprava 41 Pum na normu VJTF (pro síly velmi rychlé reakce NATO). Uvažovalo se také o stejné modernizaci u zbylých 300 vozidel, tato však byla údajně odložena. Upuštění od výše uvedených programů představuje pro německý obranný průmysl potenciálně obrovskou hrozbu.

Celková hodnota nových objednávek totiž mohla dosáhnout pouze pro Rheinmetall AG a Krauss-Maffei Wegmann 5,2 mld. eur. V případě druhé společnosti to může znamenat uzavření jednoho z výrobních závodů a o práci tak může přijít celkem 1 000 lidí. Úspory spojené se snížením financování programu Puma mají být použity na jiné modernizační programy Bundeswehru, zejména francouzsko-německo-španělský letoun nové generace FCAS. Více informací o možných škrtech v rozpočtu německého ministerstva obrany a jejich důsledcích bude pravděpodobně k dispozici po podzimních volbách do Bundestagu.

Z hlediska balistické ochrany se Puma v kategorii bojových vozidel pěchoty pohybuje na světové špičce. Vozidlo má například zaručit posádce přežití při výbuchu miny s ekvivalentem 10 kg TNT. Korba je vyrobena technologií přesně svařovaných ocelových pancéřových plátů a navrchu doplněna přídavným pancéřováním. Toto řešení umožňuje vytvoření balistické ochrany v závislosti na plnění mise a způsobu přepravy na místo určení. V základním provedení údajně poskytne ochranu proti munici ráže 14,5 mm ze všech směrů, čelo korby dokonce vůči projektilu ráže 30 mm. S tímto stupněm ochrany je hmotnost vozidla 31,5 t a je schopná přepravy vyvíjeným letounem A400M. V maximálním stupni odolnosti je zajištěna ochrana proti kumulativním hlavicím pancéřovek a některých protitankových střel. V této konfiguraci je přepravní hmotnost 41 t. U této verze je možnost přepravy lodí nebo po železnici, případně velkokapacitními letouny.

Řidič sedí v přední části korby vlevo a kromě jiného má ve svém prostoru displej, na kterém může sledovat venkovní situaci z vnějšího kamerového systému. Střed a pravou část přídě zabírá pohonná jednotka. Ta je tvořena desetiválcovým motorem MTU 892 nové generace s výkonem 800 kW a plně automatickou šestistupňovou převodovkou. Za řidičem sedí střelec, vedle něj přibližně ve středu podélné osy korby má své stanoviště velitel. Oba mají k dispozici displeje, na kterých mohou sledovat zobrazení ze zaměřovačů ve věži a další informace předávané vozidlovým informačním systémem.

Až za středem korby se nachází dálkově ovládaná věž s elektrickým pohonem. Je usazena excentricky na levé straně k ose vozidla. Je úplně oddělena od prostoru posádky a nijak do něho nezasahuje. Ve věži je lafetován automatický 30mm kanon Mauser MK 30-2 s nabíjecím a podávacím zařízením, které umožňuje rychlou volbu mezi dvěma druhy munice.

Přidat na Seznam.cz
CENOVÉ BOMBY (251)

Komentáře

Czech

26. 04. 2021

Elektricky pohon je nejhorsi mozny, sice nabidne nejlepsi alekcekeraci, ale jen cca 1/3 ci jeste mene dojezd.
A pokud bys ho nabijel z disloveho agregatu, uspora fosilnich paliv zadna, naopak by vzeistla.

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací