EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Největší stíhací letoun všech dob – predátor Tu-128 se měl "živit" strategickými bombardéry

 05. 09. 2021      kategorie: Vojenská technika      12 komentářů
Přidat na Seznam.cz

V prvních desetiletích studené války byla hrozba potenciálních jaderných leteckých útoků na obou stranách konfliktu zřejmou a obávanou. Jak Sovětský svaz, tak jeho protějšek, Spojené státy, tak usilovně rozvíjely schopnost možný letecký útok odrazit. Úspěšným sovětským pokusem o řešení rébusu ochrany předlouhé státní hranice byl obrovský stíhací letoun Tu-128.

tu-128Foto: Tupolev Tu-128UT |  Alexey Vlasov / CC BY-SA 3.0

Jednou z překážek, kterou Sověti v té době měli, byla obrovská délka jejich hranic. Zvláště dlouhá a zranitelná byla severní hranice. Účinné střežení hranic bylo vzhledem k výkonům standardních sovětských stíhaček velmi obtížným úkolem – jejich operační rádius činil jen několik stovek kilometrů. Bylo ekonomicky nemožné navýšit počet letadel, aby odpovídal potřebě ochrany 5000 km dlouhé vzdušné fronty. Ani střely země-vzduch nebyly řešením. Chráněny proto byly jen vybrané oblasti strategického nebo ekonomického významu. 

Pro plošnou obranu bylo třeba disponovat velkou stíhačkou, která by operovala z malého počtu leteckých základen. Kromě toho, že tento stíhač musel být velký, musel být také nadzvukový, aby stihl reagovat, a musel mít také mohutnou palivovou nádrž, která by mu umožnila létat na velké vzdálenosti.

Prvním pokusem o splnění výše uvedeného požadavku byl 30tunový prototyp letounu Lavočkin La-250, kterému se přezdívalo Anakonda. Tento prototyp však nebyl úspěšný. V rámci dalšího pokusu však vznikl skutečně revoluční letoun - Tupolev Tu-128. Tento obrovský záchytný stíhací letoun s kódovým označením NATO "Fiddler" vážil 43 tun, byl vysoký přes 7 metrů, rozpětí měl 17,53 metrů a byl dlouhý přes 30 metrů.

S tak mohutnými parametry byl zaslouženě největším a nejtěžším stíhacím letounem, který kdy byl ve službě. Tu-128 však nebyl určen pro souboje na krátkou vzdálenost s menšími letouny. Jeho hlavním účelem bylo zachycovat bombardéry NATO, jako byly Boeing B-52 Stratofortress, A-5 Vigilante a navrhovaný nadzvukový hloubkový strategický bombardér B-70.

Obří stíhací letoun poháněný dvojicí proudových motorů Ljulka AL-7F-2 s přídavným spalováním nesl až třináct tun paliva, což mu při plné výzbroji raketami vzduch-vzduch R-4 zajišťovalo dolet 2 565 km. Měl velkou vytrvalost a při cestovní rychlosti mohl strávit i více než 3 hodiny. Navigační systém měl radar RP-SM Směrč-M s vynikajícím dosahem jednatřicet kilometrů. Zatímco většina sovětských stíhaček závisela především na navádění z pozemních radarových stanic, aby mohla účinně zachytit vzdušné cíle, Tu-128 mohl sledovat cíl pomocí vlastního radaru.

Zbraňový systém Tu-128 mohl zasáhnout zaměřený cíl čtyřmi velkými raketami R-4. Střela R-4 s kódovým označením NATO AA-5 Ash vážila přes 450 kg a mohla se pohybovat úctyhodnou rychlostí 1,6 Machu. S bojovou hlavicí o hmotnosti přes 45 kg vysoce explozivní trhaviny se R-4 dodávala ve variantách s infračerveným a radarovým naváděním a mohla létat na vzdálenost 9 a 15 mil.

Tu-128 se poprvé objevil na veřejnosti v roce 1961 a jeho výroba byla ukončena v roce 1970, celkem bylo vyrobeno asi 200 kusů. Modernizovaný Tu-128M byl vybaven vylepšenými radary a střelami R4M pro lepší zachycení nepřátelských letadel v malých výškách. Fiddler byl mezi sovětskými letci oblíbený pro svou spolehlivost, stoupavost a působivé výškové výkony.

Studená válka byla především "studená", a jediné, čím se Tu-128 mohl pochlubit, bylo ničení špionážních balonů NATO. Tu-128 sloužil až do roku 1990. Byl vyřazen a nahrazen nadzvukovým stíhacím letounem MiG-31, který dosahuje rychlosti až Mach 3 a disponuje samozřejmě také pokročilejšími senzory a zbraněmi.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

CENOVÉ BOMBY (388)

Komentáře

Karel Riegel

19. 11. 2021

https://www.youtube.com/watch?v=aMjRbbetw7Y

Karel Riegel

19. 11. 2021

Tu-128 bylo přes hezké tvary velice obtížně ovladatelné letadlo, sovětští inženýři u něj s jeho obrovskými palivovými nádržemi nedokázali nikdy "dořešit" problém neustálého přečerpávání paliva za letu postupně a tak aby se při jeho spotřebě drasticky neměnilo těžiště celého letounu. To značně ovlivňovalo jeho ovladatelnost - v závěru letu až tak, že celý letoun trvale "visel doleva" - to vyžadovalo podrovnat na přistání už 35 kilometrů před prahem dráhy a přibližovat se velmi opatrně s trvalou krajní výchylkou kniplu na opačnou stranu. Na tuto nepodařenou stíhačku byli proto přeškolování jen ti nejzkušenější ze zkušených.

Czert

11. 09. 2021

Vetrnik
Tak nam napis co maji rusove ve strategickych hangarech.

Větrník

09. 09. 2021

Karel3 - hochu, jsi úplný analfabet v letectví, ani neušíš, co mají rusové ve strategických hangárech, kdybys to viděl, měl bys v kalhotech naděláno. Amíci jsou 50 let za tím, co mají rusové k dispozici. Případný jaderný konflikt - 30 minut a je klid. Na Západě ohně, na Východě svítá. Tebe také není škoda. Ahoj.

otacon70

08. 09. 2021

karel3:thumbsup::thumbsup:

Czert

07. 09. 2021

Omny
Za vola ses tu ty, podives se na globus ci mapu a premers si sssr na "vysku" , kolik ti vychazi km?
Takze ano, pokud budou strilet ze severu z par bodu, muzou 1000km pokryt cele uzemi sssr.

Czert

07. 09. 2021

Otacon
A prave proto rusove poteebovaly stihacku s dlouhym doletem aby je mohli sestrelit jeste pred odpalem.

Omny

07. 09. 2021

Otacon 70
jsi stejný mamlas jako Karel 3. Ty si jako myslíš, že ten Herkules by se dokázal přiblížit k hranicím SSSR, že by po nem ruští stíhači nevystartovali?? Musel by rakety vystřelit daleko od hranic, takže raketa by se právě k žádnému významnému cíli nedostala osle, zvláště když SSSR nemá 1100 km na dálku. Ježiš to je vůl.......

otacon70

06. 09. 2021

V roce 1960 byla zavedena do výzbroje B-52 střela s plochou dráhou letu AGM-28 Hound Dog s rychlostí 2,1 Mach a dosahem 1100Km. Většina významných cílů v SSSR byla tedy dosažitelná i bez narušení hranic bombardérem,

Czert

05. 09. 2021

Karlik
Kdyz tu matematicky ukazujes, jak to moc nefunguje, tak nam sem schvalne dej i aeorodynamicky odpor obou letadel, jejich cestovni vysku a rychlost a jine relevantni parametry, proc to nemuze matematicky vyjit.

Nebo ses jen hlupak co se tvari jako chytrolin.

Letecký fanda

05. 09. 2021

To Karel 3
V knize z nakladatelsví Vašut o všech typech letadel A.N.Tupoleva " Muž a jeho letadla" je uveden naprosto stejný dolet.Není důvod té knize nevěřit,byla vydána v roce 1996 ve Velké británii, a v roce 1999 u nás.
P.S.Dolet a Akční rádius, jsou dva různé pojmy.Vyhledejte,prosím,v leteckém slovníku.

Monarchista

05. 09. 2021

Tak to nebyl moc chytrý a vysvětlijící článek, trrochu odbyté jeko to letadlo

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací