EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Největší stíhací letoun všech dob – predátor Tu-128 se měl "živit" strategickými bombardéry

 05. 09. 2021      kategorie: Vojenská technika      19 komentářů
Přidat na Seznam.cz

V prvních desetiletích studené války byla hrozba potenciálních jaderných leteckých útoků na obou stranách konfliktu zřejmou a obávanou. Jak Sovětský svaz, tak jeho protějšek, Spojené státy, tak usilovně rozvíjely schopnost možný letecký útok odrazit. Úspěšným sovětským pokusem o řešení rébusu ochrany předlouhé státní hranice byl obrovský stíhací letoun Tu-128.

tu-128Foto: Tupolev Tu-128UT |  Alexey Vlasov / CC BY-SA 3.0

Jednou z překážek, kterou Sověti v té době měli, byla obrovská délka jejich hranic. Zvláště dlouhá a zranitelná byla severní hranice. Účinné střežení hranic bylo vzhledem k výkonům standardních sovětských stíhaček velmi obtížným úkolem – jejich operační rádius činil jen několik stovek kilometrů. Bylo ekonomicky nemožné navýšit počet letadel, aby odpovídal potřebě ochrany 5000 km dlouhé vzdušné fronty. Ani střely země-vzduch nebyly řešením. Chráněny proto byly jen vybrané oblasti strategického nebo ekonomického významu. 

Pro plošnou obranu bylo třeba disponovat velkou stíhačkou, která by operovala z malého počtu leteckých základen. Kromě toho, že tento stíhač musel být velký, musel být také nadzvukový, aby stihl reagovat, a musel mít také mohutnou palivovou nádrž, která by mu umožnila létat na velké vzdálenosti.

Prvním pokusem o splnění výše uvedeného požadavku byl 30tunový prototyp letounu Lavočkin La-250, kterému se přezdívalo Anakonda. Tento prototyp však nebyl úspěšný. V rámci dalšího pokusu však vznikl skutečně revoluční letoun - Tupolev Tu-128. Tento obrovský záchytný stíhací letoun s kódovým označením NATO "Fiddler" vážil 43 tun, byl vysoký přes 7 metrů, rozpětí měl 17,53 metrů a byl dlouhý přes 30 metrů.

S tak mohutnými parametry byl zaslouženě největším a nejtěžším stíhacím letounem, který kdy byl ve službě. Tu-128 však nebyl určen pro souboje na krátkou vzdálenost s menšími letouny. Jeho hlavním účelem bylo zachycovat bombardéry NATO, jako byly Boeing B-52 Stratofortress, A-5 Vigilante a navrhovaný nadzvukový hloubkový strategický bombardér B-70.

Obří stíhací letoun poháněný dvojicí proudových motorů Ljulka AL-7F-2 s přídavným spalováním nesl až třináct tun paliva, což mu při plné výzbroji raketami vzduch-vzduch R-4 zajišťovalo dolet 2 565 km. Měl velkou vytrvalost a při cestovní rychlosti mohl strávit i více než 3 hodiny. Navigační systém měl radar RP-SM Směrč-M s vynikajícím dosahem jednatřicet kilometrů. Zatímco většina sovětských stíhaček závisela především na navádění z pozemních radarových stanic, aby mohla účinně zachytit vzdušné cíle, Tu-128 mohl sledovat cíl pomocí vlastního radaru.

Zbraňový systém Tu-128 mohl zasáhnout zaměřený cíl čtyřmi velkými raketami R-4. Střela R-4 s kódovým označením NATO AA-5 Ash vážila přes 450 kg a mohla se pohybovat úctyhodnou rychlostí 1,6 Machu. S bojovou hlavicí o hmotnosti přes 45 kg vysoce explozivní trhaviny se R-4 dodávala ve variantách s infračerveným a radarovým naváděním a mohla létat na vzdálenost 9 a 15 mil.

Tu-128 se poprvé objevil na veřejnosti v roce 1961 a jeho výroba byla ukončena v roce 1970, celkem bylo vyrobeno asi 200 kusů. Modernizovaný Tu-128M byl vybaven vylepšenými radary a střelami R4M pro lepší zachycení nepřátelských letadel v malých výškách. Fiddler byl mezi sovětskými letci oblíbený pro svou spolehlivost, stoupavost a působivé výškové výkony.

Studená válka byla především "studená", a jediné, čím se Tu-128 mohl pochlubit, bylo ničení špionážních balonů NATO. Tu-128 sloužil až do roku 1990. Byl vyřazen a nahrazen nadzvukovým stíhacím letounem MiG-31, který dosahuje rychlosti až Mach 3 a disponuje samozřejmě také pokročilejšími senzory a zbraněmi.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

CENOVÉ BOMBY 600)

Komentáře

Czert

11. 09. 2021

Vetrnik
Tak nam napis co maji rusove ve strategickych hangarech.

karel3

10. 09. 2021

Větrník
"hochu, jsi úplný analfabet v letectví, ani neušíš, co mají rusové ve strategických hangárech,..."
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Co na to bereš Větrníku? :slight_smile:
Kde nic není, ani smrt nebere.
Vím přesně, co mají Rusové v hangárech i v hlavách.
V hangárech mají hromady použitých novin a toaletního papíru a v hlavách mají jako ty tu biologickou hmotu z těch použitých papírů. :slight_smile:

Větrník

09. 09. 2021

Karel3 - hochu, jsi úplný analfabet v letectví, ani neušíš, co mají rusové ve strategických hangárech, kdybys to viděl, měl bys v kalhotech naděláno. Amíci jsou 50 let za tím, co mají rusové k dispozici. Případný jaderný konflikt - 30 minut a je klid. Na Západě ohně, na Východě svítá. Tebe také není škoda. Ahoj.

otacon70

08. 09. 2021

karel3:thumbsup::thumbsup:

karel3

07. 09. 2021

Omny
"jsi stejný mamlas jako Karel 3. Ty si jako myslíš, že ten Herkules by se dokázal přiblížit k hranicím SSSR,..."
-------------------------------------------------------------------
To chce klid Omny.
1/ Proč do debaty taháš Lockheed C-130 Hercules ?
2/ Řeč byla o Boeingu B-52 Stratofortress
3/ Jistě máš na památku mnoho map Sovětského svazu.
4/ Možná najdeš i kružítko
5/ Zahraj si na velkého stratega.
6/ Na souši končí a začíná hranice SSSR na hranici zakreslené na mapě
7/ Na moři končí/začínají teritoriální vody maximálně 12 námořních mil (22,224 km) od pobřeží za největšího odlivu, pokud není dohodnuto jinak. Potom už jsou vody i vzduch nad nimi označovány jako mezinárodní.
8/ Započítej k SSSR "spřátelené" kolonie, kudy by B-52 neletěly
9/ Akční rádius střely AGM-28 Hound Dog je 785 miles (1,263 km).
10/ Podle měřítka na mapě vezmi do kružítka vzdálenost +/- 1.263 údajných km
11/ Píchej po uznávané hranici SSSR a dělej obloučky.
12/ Když nebudeš podvádět, možná ti nějaké vnitrozemí zůstane nedosažitelné, tedy alespoň do chvíle, než nepřítel prolomí obranu.
13/ Je otázkou, jestli v těch končinách něco důležitého je.
14/ Já to nevím.

Czert

07. 09. 2021

Omny
Za vola ses tu ty, podives se na globus ci mapu a premers si sssr na "vysku" , kolik ti vychazi km?
Takze ano, pokud budou strilet ze severu z par bodu, muzou 1000km pokryt cele uzemi sssr.

Czert

07. 09. 2021

Otacon
A prave proto rusove poteebovaly stihacku s dlouhym doletem aby je mohli sestrelit jeste pred odpalem.

Omny

07. 09. 2021

Otacon 70
jsi stejný mamlas jako Karel 3. Ty si jako myslíš, že ten Herkules by se dokázal přiblížit k hranicím SSSR, že by po nem ruští stíhači nevystartovali?? Musel by rakety vystřelit daleko od hranic, takže raketa by se právě k žádnému významnému cíli nedostala osle, zvláště když SSSR nemá 1100 km na dálku. Ježiš to je vůl.......

karel3

07. 09. 2021

otacon70 :thumbsup:

otacon70

06. 09. 2021

V roce 1960 byla zavedena do výzbroje B-52 střela s plochou dráhou letu AGM-28 Hound Dog s rychlostí 2,1 Mach a dosahem 1100Km. Většina významných cílů v SSSR byla tedy dosažitelná i bez narušení hranic bombardérem,

karel3

06. 09. 2021

Libor
"Trasy nepřátelských příletů nebylo těžké odhadnout, kvůli palivu musely být co nejkratší a do předem určených navigačních bodů jednotné."
---------------------------------------------------------------------
Palivo je asi tak moc "na koridory" neomezovalo.
Dnešní mise B-52 jsou dlouhé až 34 hodin s tankováním za letu a 2 členy posádky navíc. Prakticky je omezuje pouze přítomnost lidí na palubě. :slight_smile:
Vzhledem k tomu, že úspěšné pokusy s tankováním za letu probíhaly už ve 20 letech 20. století, Britové jej používali před 2. sv. válkou a v březnu 1949, díky tankování za letu, obletěl Boeing B-50A Superfortress svět, předpokládám, že v 60. letech 20. století nebyl pro B-52 ani jiné americké stroje větší problém, dostat se technicky nad území Sovětského svazu. Spíše je omezovalo postupné zdokonalování PVO Sovětského svazu.

karel3

06. 09. 2021

Libor
"Jádrem úspěchu byla včasnost zachycení vzdušného cíle, takže sovětský letoun startoval okamžitě po radarové indikaci "podezřelého" cíle, nacházejícího se ještě hluboko ve vzdušném prostoru USA."
---------------------------
Souhlasím s tebou až na ten konec. "...hluboko ve vzdušném prostoru USA."
Kde bereš tu jistotu, že radary Sovětského svazu "viděly" v 60. letech nad území USA?
Osobně si myslím, že žádný pozemní ruský radar to nedokáže ani dnes.
Možná ještě tak z Čukotky na Aljašku, ale nad zbytek území USA asi těžko.

"Vzdušný prostor státu je část atmosféry nad jeho suchozemským územím a vnitřními i pobřežními vodami..."
"Šíře pobřežního moře může být maximálně 12 námořních mil (22,224 km), měřeno od základní linie, za kterou je považována mez nejzazšího odlivu, vyznačená na úředních mapách daného státu." (wiki)

Kolik hodin asi trval let B-52 z USA nad Sovětský svaz? Tak dlouho by Tu-128 ve vzduchu asi nevydržel, natož, aby ještě po několika hodinách zaútočil.

Libor

06. 09. 2021

Záchytný stíhací letoun TU-128 nebyl určen pro létání podél dlouhé hranice SSSR. Jádro jeho bojové činnosti spočívalo ve výpadu, tedy vstřícném letu proti přilétajícímu cíli. Ten musel být zachycen a sestřelen dřív, než mohl odpálit své útočné jaderné rakety typu vzduch - země s doletem cca 1000km. Trasy nepřátelských příletů nebylo těžké odhadnout, kvůli palivu musely být co nejkratší a do předem určených navigačních bodů jednotné. Tato místa se nacházela nad mezinárodními vodami, ve vzdálenosti několika stovek kilometrů od hranice SSSR a právě k těmto bodům záchytné stíhací letouny TU-128 co nejvyšší rychlostí směřovaly. Jádrem úspěchu byla včasnost zachycení vzdušného cíle, takže sovětský letoun startoval okamžitě po radarové indikaci "podezřelého" cíle, nacházejícího se ještě hluboko ve vzdušném prostoru USA.

Czert

05. 09. 2021

Karlik
Kdyz tu matematicky ukazujes, jak to moc nefunguje, tak nam sem schvalne dej i aeorodynamicky odpor obou letadel, jejich cestovni vysku a rychlost a jine relevantni parametry, proc to nemuze matematicky vyjit.

Nebo ses jen hlupak co se tvari jako chytrolin.

karel3

05. 09. 2021

Letecký fanda
"V knize z nakladatelsví Vašut o všech typech letadel A.N.Tupoleva " Muž a jeho letadla" je uveden naprosto stejný dolet...."
-------------------------------------------
Ano, dolet je všude stejný. Hodnotu, kterou pustil do světa Sovětský svaz...

"P.S.Dolet a Akční rádius, jsou dva různé pojmy.Vyhledejte,prosím,v leteckém slovníku."
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nejsem si vědom chyby, proč bych měl hledat v leteckém slovníku ?
Možná bys mi mohl ukázat místo v textu, kde jsem nerespektoval názvosloví, nebo dokonce zaměnil hodnoty. V opačném případě nechápu, proč mi to píšeš jako P.S. Děkuji.

Letecký fanda

05. 09. 2021

To Karel 3
V knize z nakladatelsví Vašut o všech typech letadel A.N.Tupoleva " Muž a jeho letadla" je uveden naprosto stejný dolet.Není důvod té knize nevěřit,byla vydána v roce 1996 ve Velké británii, a v roce 1999 u nás.
P.S.Dolet a Akční rádius, jsou dva různé pojmy.Vyhledejte,prosím,v leteckém slovníku.

karel3

05. 09. 2021

Pěkný příběh, jak se z bombardéru Tu-98 stal stíhač Tu-128.
https://www.valka.cz/11076-Tu-128-Fiddler-Tezka-vaha-mezi-stihaci

karel3

05. 09. 2021

"... což mu při plné výzbroji raketami vzduch-vzduch R-4 zajišťovalo dolet 2 565 km."
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nejen o tomto v technických datech Rusáky uváděném parametru lze s úsměvem pochybovat. :slight_smile:
Otesánek Tu-128 je větší, těžší s nádrží pro max. 13,5 tuny paliva a 4x 450 kg raketami R4, že by uletěl 2 565 km ?
MiG-31 je menší, lehčí s interní nádrží pro max. 16 tun paliva a 4x 490 kg raketami R-33E a uletí "údajně" s výzbrojí 3 000 km. Ovšem pouze s 2 dalšími přídvanými nádržemi, tedy zhruba s dalšími 3,5 tunami paliva navíc, které se u Tu-128 nikde neuvádějí.
Primitivním dělením zjistíme, že při podzvukové rychlosti byl Tu-128 vlastně s doletem 190 km na 1 tunu paliva ekonomičtější, než je MiG-31 se svými 155 km na 1 tunu paliva. :slight_smile:
Já tedy žasnu, jak pro ty Slovany stále platí to okřídlené: "Země, kde včera již znamená zítra.":joy:

Škoda, že nemůžeme porovnat (praktické) akční rádiusy většiny sovětských a ruských letadel, protože je záměrně neuvádějí. :slight_smile:
U MiGu-31 je naštěstí známe:
1 450 km při Mach 0,8 (s 2 přídavnými nádržemi)
720 km při Mach 2

Monarchista

05. 09. 2021

Tak to nebyl moc chytrý a vysvětlijící článek, trrochu odbyté jeko to letadlo

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací