Nizozemsko a neprobádané horizonty: Evropský průkopník v éře autonomního vzdušného boje
Nizozemsko se připojilo k iniciativě amerického letectva Collaborative Combat Aircraft (CCA), programu nové generace dronů určených k provozu společně se stíhačkami F-35. Toto partnerství prohlubuje obranné vazby mezi USA a Nizozemskem a staví Nizozemsko do centra rozvíjejícího se vývoje vzdušného boje s umělou inteligencí.
Foto: Drony Collaborative Combat Aircraft (CCA) a F-35 | Lockheed Martin / Public domain
Nizozemsko se formálně připojilo k programu Collaborative Combat Aircraft (CCA) amerického letectva, a to prostřednictvím prohlášení o záměru podepsaného 16. října ve Washingtonu státním tajemníkem pro obranu Gijsem Tuinmanem před zahájením NL-US Defense Industry Days. Nizozemská vláda tento krok považuje za podstatný impuls k inovacím v oblasti bezpilotních systémů, které létají v koordinaci s pilotovanými stíhačkami, a za snahu o včasné zapojení země do rozvíjející se architektury misí.
Tento krok je strategicky významný, protože Nizozemsko je první evropská země, jejíž letectvo se veřejně připojilo k iniciativě CCA amerického letectva, což signalizuje užší transatlantickou spolupráci v oblasti letecké síly nové generace. Pro provozovatele letounů F-35 v rámci NATO nabízí CCA možnost zvýšit schopnosti i přežití přidáním autonomních křídlových letounů, které rozšiřují dosah senzorů, nesou další zbraně a přebírají vysoce rizikové úkoly nad sporným územím za nižší náklady a s kratšími výrobními lhůtami než tradiční stíhací letouny. Status prvního v Evropě je obzvláště pozoruhodný, protože Nizozemsko se tak dostává do pozice, kdy může pomáhat formovat požadavky programu zevnitř.
Z operačního hlediska má Nizozemsko v úmyslu začlenit bezpilotní platformy CCA do stejných silových balíčků jako svou flotilu F-35A, čímž vytvoří týmy s pilotovanými a bezpilotními letouny, které zlepší dosah, vytrvalost a možnosti úderu. Oficiální nizozemské oznámení zdůrazňuje, že tyto integrované systémy mohou výrazně zvýšit účinnost stíhaček, což odráží širší snahu NATO o distribuované, síťové letecké operace. V rámci paralelní dráhy bude nizozemské ministerstvo obrany také spolupracovat se společností General Atomics Aeronautical Systems na menších dronech orientovaných na ISR (intelligence, surveillance, reconnaissance), které budou vyráběny společností VDL v Nizozemsku, s počátečním uvedením do provozu plánovaným již na příští rok, což podtrhuje přístup k celému ekosystému, který spojuje spolupráci Aliance s domácí průmyslovou kapacitou.
Nizozemské oznámení přichází v době, kdy ostatní spojenci formulují konvergentní koncepce. O několik dní dříve představila turecká společnost Aselsan v Ankaře vizi vzdušného boje šesté generace – zahrnující stíhací letoun KAAN a turecké drony – zaměřenou na fúzi dat, síťově orientované architektury a koordinované operace s posádkou i bez posádky. Ačkoli to programově nesouvisí s programem USAF CCA, ukazuje to společnou trajektorii spojenců směrem k rodinám systémů, které sdílejí taktický obraz v reálném čase a rozdělují role mezi více platforem, což je směr, který může posílit interoperabilitu NATO, pokud budou standardy sladěny a datové propojení sladěno.
Vstup Nizozemska do programu CCA zakotvuje evropského provozovatele F-35 do vlajkové lodi autonomních vzdušných sil USA a zároveň podporuje domácí výrobu bezpilotních letounů ISR. Ve spojení s paralelními iniciativami šesté generace mezi spojenci to znamená jasný posun směrem ke společnému vzdušnému boji v rámci Aliance. Praktické přínosy budou záviset na tom, jak bude vymezena účast Nizozemska, jak rychle budou ověřeny taktiky s posádkou a bez posádky s partnery NATO a jak transatlantické průmyslové dohody převedou záměr do praktické schopnosti.
Zdroj: armyrecognition.com
















Komentáře