EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Nový tank Abrams M1E3 má reflektovat zkušenosti z války na Ukrajině

 21. 09. 2023      kategorie: Události      18 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Američané zastavují vývoj nejnovější verze tanku Abrams pojmenované M1A2 SEPv4 ve prospěch nového tanku Abrams M1E3, který by se měl zaměřit na zvýšenou mobilitu a schopnosti přežití jak osádky, tak samotného vozidla, a to na základě zkušeností z války na Ukrajině.

Zajímavé je použití písmena E v nomenklatuře. Doposud tanky Abrams disponovaly pouze písmeny A, například M1A1, M1A2 atd. Právě písmeno E se používá k ilustraci významných technických změn ve srovnání s předchozím systémem. Nový Abrams M1E3 tedy bude podle všeho výrazně odlišný od již zavedených Abramsů. Podle vyjádření americké armády bude tank M1E3 vycházet z toho nejlepšího, čím disponují nejnovější verze M1A2 SEPv4. Tank by měl nabýt prvotní operační schopnosti na počátku 30. let tedy za nejméně 7 let a měl by být aktuální i na bojištích dalece po roce 2040.

7625112Foto: Abrams M1A2 SEPv3 zůstane na minimálně dalších 10 let hlavní údernou silou amerických tankových sil |  Sgt. James Dunn / U.S. Army

V čem bude Abrams M1E3 odlišný, se prozatím neví. Verze M1A2 SEPv4 se od předchozí verze  M1A2 SEPv3 liší v několika kritických bodech. Tank M1A2 SEPv4 disponuje vylepšeným zaměřovačem pro střelce Gunner's Primary Sight (GPS) s infračerveným senzorem FLIR 3. generace, vylepšeným laserovým dálkoměrem a novým plně barevným displejem. Obdobných vylepšení dosáhla i velitelova optika Commander's Primary Sight (CPS).

Tank disponuje také novým digitálním data linkem, díky čemuž mohou tanky SEPv4 střílet novou víceúčelovou municí Advanced Multi-Purpose (AMP) XM1147 ráže 120mm. Tank má také k dispozici nový palubní meteorologický senzor, díky kterému je možné vést přesnou palbu i za zhoršených meteorologických podmínek. Tank M1A2 SEPv4 disponuje  i celou řadou jiných vylepšení, uvedli jsme ovšem jen ty nejdůležitější, které pravděpodobně budou integrovány i do nového tanku M1E3. Vývoj tanku SEPv4 započal v roce 2017 s tím, že první tanky armáda obdrží v roce 2025.

main-NEWFoto: Zvýšení odolnosti pomocí přídavného pancéřování, ale i pomocí systému Trophy APS s sebou nese i výrazné zvýšení hmotnosti. | Rafael 

Americká armáda tedy bude nadále zavádět do výzbroje stroje M1A2 SEPv3, ovšem ve sníženém tempu až do doby, dokud nebude operačně připraven nový tank M1E3. Byť je tedy verze SEPv4 lepší, než verze SEPv3, jeho výhody pravděpodobně ovšem nejsou takové, aby splnily požadavky armády na nový tank schopný být bojově efektivní na moderním a budoucím bojišti podle zkušeností tankového boje na Ukrajině. Jedním z hlavních prvků zrušení vývoje verze SEPv4, byla zvýšená hmotnost a s tím související snížená mobilita tanku. Právě zkušenosti z Ukrajiny ukazují, že mobilita je jedním z kritérií moderního bojiště. 

Generál Geoffrey Norman, ředitel Next-Generation Combat Vehicle Cross Functional Team vypověděl, že je do budoucna nutné se zaměřit hlavně na mobilitu tanku a jeho přežití na bojišti.  Celkově tanky „západní“ konstrukční školy disponují větší hmotností, než tanky sovětské/ruské konstrukční školy, a to hlavně kvůli výrazně silnějšímu pancéřování. Během případného boje během Studené války totiž měly tanky NATO čelit početní převaze tanků Varšavské smlouvy a očekávalo se od nich, že budou držet své pozice a budou schopny inkasovat několik zásahů. Mobilita tedy nebyla na prvním místě. 

AbramsX-DSC09693Foto: Abrams M1E3 může vyycházet z konceptu Abrams X | GD Land Systems

Podle generálmajora Glenna Deana, výkonného ředitele programu pro pozemní bojové systémy již nelze u tanku Abrams zvýšit ochranu bez přidání hmotnosti a tím i výrazného omezení mobility. Již současný tank M1A2 SEPv3 váží 78 tun, což je opravdu hodně a verze SEPv4 podle dostupných údajů vážil ještě více. Tanky Abrams patří co se týče bojové hodnoty ke světové špičce, bojeschopnost ovšem padá, pokud například tank není schopen přejet bezpečně most a tím se zastaví jeho postup. Například starší tanky M1A1 Abrams, které obdrží Ukrajina, váží „pouze“ 63 tun, i to je však v porovnání s ruskými tanky výrazně více. Například modernizované ruské tanky T-72B3 váží zhruba 46 tun, což je výrazně méně, než u tanků Abrams. 

Nový tank M1E3 může vycházet například z technologického demonstrátoru Abrams X, který byl odhalen společností General Dynamics v říjnu minulého roku. Je potřeba si ale uvědomit, že Abrams X v žádném případě nepředstavuje finální verzi vozidla, ale jedná se pouze o demonstrátor nových technologií. Nicméně se může jednat o platformu, která splňuje hlavní požadavky armády na hmotnost, mobilitu, výkon a snadnost na upgrade/opravy. 

2022_June_Hunt Valley_RCV-2000x1126Foto: Abrams X je schopný na bojišti koordinovat i bojovou činnost tankových dronů Ripsaw M5 (na snímku). M1E3 Abrams možná také bude disponovat touto schopností. | TEXTRON Systems

AbramsX je totiž lehčí, i než základní verze M1A1 a váží 59 tun, využívá také hybridní konvenčně-elektrický pohonný systém, který má stejný dojezd, jako tanky Abrams, ovšem s 50 % nižší spotřebou paliva. Abrams X může také pracovat v čistě elektrickém režimu, kdy je tank velmi tichý a hodí se například na noční přesuny. Kromě toho je i tvarově menší s menším počtem členů posádky, ta byla zredukována na tři osoby a všichni sedí v pancéřovaném modulu v korbě tanku.  Věř tedy díky tomu disponuje slabším pancéřováním, což šetří hmotnost. Digitální páteř s otevřenou architekturou tanku především umožní jeho snadnou modernizaci, kdy bude nové moduly možné integrovat výrazně snadněji, než u současných tanků Abrams. Tank Abrams X je také koncipován jako jakýsi bojový uzel, kdy tank je schopný kooperovat jak s létajícími drony, které skenují bojisště a posádka tanku tak má skvělý přehled o svém okolí, tak ale i s pozemními drony Ripsaw M5.

Ať už bude tank Abrams M1E3 jakýkoliv, s jistotou víme, že bude lehčí a pohyblivější, než současné tanky Abrams M1A2 SEPv3.

Zdroj: The Warzone, Breaking Defense

 Autor: Tomáš Svoboda

Komentáře

Milda

24. 09. 2023, 23:13

Škoda jen, že Rusové, když stáli loni na jaře takřka před branami Kyjeva, uvěřili ukrajinským slibům a ztáhli se zpět. Mohlo již být po válce, Ukrajina by byla neutrálním státem a tisíce lidí mohlo žít.

Zdeněk

24. 09. 2023, 23:49

Doporučuji zvednout dávku Dementolu a ubrat Naivin, dost to pomáhá.

Czertik

26. 09. 2023, 05:20

a jake sliby jim dali ukrajinci ?

Vaclav Flek

01. 10. 2023, 21:20

pro Milda :

Myslim, ze to pisete hodne spatne, coz je velmi zdvorily zpusob, jak obejit tvrzeni, ze pisete uplne nesmysly. Vse spatne se na Ukrajine odviji od neomalene a prakticky nijak nezastirane ruske agrese, to nakonec pripoustite i vy sam tvrzenim, ze ruska armada takrka stala pred branami Kyjeva. Jak se tam mohla objevit v situaci, kdy Rusko predtim smluvne garantovalo, ze bude chranit ukrajinskou statni integritu ?

Pepik

24. 09. 2023, 15:05

Martin23, zapomněl jsi připomenout ty laboratoře co si USA zřídily na Ukrajině pro vývoj biologických zbraní a prohlášení že se nebude NATO přibližovat k ruským hranicím! Nehledě na to jak na Ukrajině kvete nacismus a banderovci jsou najednou svatí?

Zdeněk

24. 09. 2023, 16:54

Pepík, jak vysoko vyskočíš za korunu?

Czertik

26. 09. 2023, 05:19

pepik, to je ironie, nebo to myslis vazne ?

Vaclav Flek

01. 10. 2023, 21:23

pro Pepik :

Nevim vubec nic o americkych laboratorich pro vyvoj biologickych zbrani na uzemi Ukrajiny. Pokud o tom neco vite, ocenil bych, kdybyste se mnou tuto informaci sdilel, treba ve forme reference. Pote by byla moznost se k tomu kriticky vyjadrit. Takto to beru pouze jako vas vykrik do tmy...

Martin23 .

21. 09. 2023, 21:59

Tak tak, hezky se poučit z toho jak zbaběle rusáčci přepadají svoje sousedy.

Czertik

24. 09. 2023, 14:24

jenze rusko by ukrajinu neprepadlo, kdyby ukrajina nebyla oslabena korupci a vsemoznymy pletichami. zelensky, nezelensky.

pravda je ze kdyby putin provedl invazi v 15-20, tak by bez problemu uspel, ve 22 uz byla ukrajinska armada z nejhoriho venku a odolala pocatecnimu naporu byt bez podpory zapadu by ukrajina padla tak do dvou mesicu.

Zdeněk

24. 09. 2023, 17:06

Czertik,

občas píšeš fakt chytrý věci, občas tak na půl a občas úplný kraviny.
Rusko nemohlo obsadit celou Ukrajinu, dokonce ani v tom roce 2014, protože jeho armáda byla ve stejně zoufalém stavu jako ta ukrajinská a byla i stejně rozkradená, ne-li víc. Krym byl naprostým maximem, kterého byla v té době ruská armáda schopna a nebýt místních kolaborantů, tak tam zelení mužíci chcípli hlady, protože naprosto nezvládali jejich zásobování.
Předtím v roce 2008 i několikadenní útok na Gruzií byl téměř nad jejich síly a projevovaly se už tehdy velké problémy s municí, palivem i proviantem.

p.s.
A to vůbec nemluvím o tom, že ještě v té době probíhaly v Rusku velké protivládní demonstrace a Putin to měl hodně nahnutý.

Czertik

26. 09. 2023, 05:18

v gruzii by meli problemy se zasobovanim i amici. vezmi si afghanistan, pro ne nebyl problem dostat cokoliv na bagram, ale z nej k jednotkam, to uz byl problem.
holt, teren neokecas.jenze rusove zacali po invazi v gruzii rubat tunel, a dokoncili ho,aby vyresili problemy se zasobovanim. kolik nove infrastruktury postavili amici v afghanu ?
co se tyka zelenych muziku na krymu, tak ty tezko muzes zasobovat armadnimi vozidly ruske armady, kdyz chces tvrdit ze tam ruska armada neni, ze jo ?

btw, rusko by nemuselo dobyvat celou ukrajinu ve 14 ci 15, stacilo by jim jen dobyt kyjev a dosadit tam vlastni loutku.

Zdeněk

26. 09. 2023, 11:04

Czertik,

ale ty aplikuješ situaci z února 2022 na rok 2014, ale v takové situaci přece Rusko nebylo. Když to vezmu strašně zkráceně, tak nemělo jednotky v Bělorusku, Don Luki nebyl v tak podřízené roli jako dnes, a hlavně, v Rusku nebyla vůbec žádná ochota válčit, ani náhodou. Naopak Putin už druhým rokem hasil občanské protesty. Proto nepokoje na Ukrajině v roce 2013 ho nepříjemně překvapily a myslím, že se bál, že se mu vymkne situace z rukou i doma.
Navíc vzpomeň, Janukovyč chtěl přechodné období půl roku než by abdikoval, ale pak mu ruply nervy a přes Krym uprchl do Ruska.
Takže Putin neměl žádné možnosti jak rychle rozmístit vojska kolem Ukrajiny, neměl čas připravit plán a provést ho. Musel postupovat krok za krokem, nejprve Krym, kde měl i silnou podporu místních, včetně UA armády, a přesto to nebylo bez problémů a sám se ptej, proč se bál postupovat přímo? Zábrany jistě neměl, takže to byla spíš nepřipravenost a obavy z reakcí doma i ve světě. Teprve za zhruba dva měsíce byl připraven spustit akce i na Donbase, ale i tam to vyšlo pouze částečně, v Oděse neměl dostatečnou podporu a v Charkově také ne, navíc tam velmi úspěšně zasáhly ukrajinské zvláštní jednotky.
Když si vzpomeneš, tak v roce 2015 byli povstalci prakticky poraženi a musela pomoci samotná ruská armáda, ale opět neměli možnost spustit velkou operaci na získání celé Ukrajiny, navíc v tu chvíli by se jistě velká část obyvatel už postavila za novou vládu.
Takže, když se podíváš i na zprávy z Ruska samotného, vezmeš v potaz epidemií COVIDu, tak zima 2021 a 2022 byla první a zároveň i poslední okamžik, kdy to mohl spustit.
Jediný okamžik, kdy mohl být možná úspěšnější, by byl konec prosince 2021, ale to mu nejspíš zakázal strýček Si kvůli olympiádě a do toho furt kafrali Američané, že ví, co chystá...

p.s. doufám, že víš, že to co víš dneska nemůžeš aplikovat na včerejšek :wink:

Czertik

26. 09. 2023, 16:10

samozrejme ze vim, ze to cim dnes nejde aplikovat na vcerejsek.

don luki by i v 15 ci pozdeji kyvl na spolupraci, kdyz by mu z toho kapl dostatecny bbaksis, i kdyz by nebyl tak podzineny jak pozdeji.

janukovic mohl chtit co chtel, jen proste spatne odhadl miru nasranosti s jeho vladou.

co se tyka ruske ochoty valcit, tak si nemyslim ze by ve 22 ybla vyrazne vyssi nez drive, propaganda vzdy udela svoje.

souhlas s tim, ze ve 14 nemelo rusko moznosti na vetsi operace, ale dle me v 15 uz by to mohli zvladnout, uz jen ti dovolenkari na donbase byla prilezitost na to, aby se tam protocilo hodne lidi a budouci invazni armada uz vedela do ceho pujdou, meli by takrikajic smoceno.

a sem presvedcen ze ruska invaze v 15 ci 16 by nechala zapad daleko chladnejsim, prece jenom do 22 mela zapadni media/propaganda vybarvit rusko jako mozneho nepritele.
samozrejne, onen cas na propagandu procoval i v rusku, otazka zni jak moc byla ucina a nutna.
staci si vzpomenout ze i po invazi ve 22 znacna cast nemecke vlady, ale hlavne prumysliniku davala jasne najevo ze by nejradeji dal kseftovaly s ruskem bez omezeni a ukrajina jim lezi u zadele, a chtelo to hodne vytrvaleho tlaku verejnosti nez nemci zacali obracet.

a i kdyb se vvvetisina obyvatelsta, vcetne rususu, postavila za ukrajinu i v 15 ci 16, nic nemeni na tom, v jak zalostnem stavu byla ukrajinka armada. tusim ze civilni sbirky na armadu aby se nakoupilo vybaveni pro lidi na fronte skoncili az ve 20.

samozrejme, je otazka v jakem stavu byla ruska armada.

Zdeněk

26. 09. 2023, 21:31

Czertik,

já v podstatě s tím, co říkáš, souhlasím, přesto se domnívám, že kladeš argumenty pouze na jednu stranu.
Vezmi si třeba zásobování ruské armády, které bylo v rukou soukromých firem a v bojových podmínkách naprosto selhalo.
Nebo i podle ruských zdrojů je na plných stavech v podstatě jenom první prapor každé brigády, druhý existuje zpravidla pouze částečně a třetí jenom na papíře a důstojníci kasiruji peníze za mrtvé duše, a to zdůrazňuji, podle ruských předválečných zdrojů.

Takže ano, ukrajinská armáda byla jistě slabá a zkorumpovaná, ale ruská také. A jenom jedna s tím začala bojovat, v té druhé to jeden ministr zkusil, načež ho zničili a nahradili stavařem, který nikdy nesloužil.

Czertik

27. 09. 2023, 05:47

ja samozrejme souhlasim s tim, ze v ruske armade by a je velky bordel, jinak by mela vyhrat i ve 22 s jakoukoliv pomoci zapadu ukrajine, uz jen diky nepomeru zdroju a ulozenek, jen se neshodneme v tom v jakem stavu byly drive.

pises ze pred valkou byly na 50% stavech. s tim nemam probem. v dobe invaze byly taky na 50% ? 60 ? 70 ?
pokud pred invazi nezacaly zvysovat stavy, tak by teoreticky bojova sila ruske armady mela byt stejna jak v 15 tak i 22.
otazka je jak moc korupce a jine problemy ovlivnovali bojovou silu ruske armady mezi 16 a 22.
byo to v 16 lepsi nez ve 22 nebo naopak ? to skutecne netusim. jen vychazim z toho, ze ve 22 byla ukrajinska armada vyznamne silnejsi nez ve 15 ci 16.
nemluve o spouste ruznych milic ktere armade pomahali v dobe invaze a ktere ve 15 ci 16 neexistovaly.

Zdeněk

27. 09. 2023, 09:04

Czertik,

každopádně se oba pohybujeme v režimu pouhých spekulací, protože Rusko prostě není normální země. Protože kdyby to byla normální země, tak se věnuje obchodování se svými sousedy, což je taky to jediné, co Západ opravdu chtěl, a prostředky získané ze svého obrovského nerostného bohatství věnuje alespoň částečně do vlastního rozvoje.

Co se týká samotné ruské armády. Jistě se shodneme, že ji velmi dlouho trvalo zbrchat se po "vítězné" čečenské válce. Myslím, že i v Rusku pochopili, že takhle se opravdu válčit nedá a rozhodli se pro reformy. Ty dostal na starost ministr Anatolij Serďukov. Ten nejspíš pochopil, že armáda je příliš velká a příliš zkorumpovaná
a začal zavádět skutečné reformy na posílení obranyschopnosti a pokusil se hlavně omezovat korupci, jenže to vyvolalo v armádě takovou nespokojenost, že se zřejmě Putin začal obávat vzpoury. Proto jmenoval Sergeje Šojgua. Ten všechno víceméně vrátil do starých kolejí.
Takže mezi lety 2012-2022 jistě docházelo k posilování ruské armády a zavádění nových zbraní v relativně velkém množství, nicméně je téměř jisté, že korupce vedla k tomu, že tyto byly nadhodnocovány a velká část z nich existovala pouze na papíře.

Kdyby tomu tak nebylo, musela by UA armáda opravdu podlehnout během prvního úderu, protože v té době žádná reálná pomoc ze Západu téměř neexistovala. Těch několik set Javelinu a trocha techniky jistě pomáhala, ale z počátku se museli spoléhat hlavně sami na sebe.

Když to shrnu, Ukrajina a Rusko si byly/jsou v mnoha věcech podobné, ovšem v Ukrajině se s tím rozhodli něco udělat.

A pokud by Putin věděl, co ví dnes, tak by se podle mě vůbec neodhodlal zaútočit. Myslím, že podlehl vlastní propagandě a uvěřil, že ho Ukrajinci přivítají jako osvoboditele. Jenže místo toho je většinově spojil dohromady. Celkem věřím tomu, co sami Ukrajinci říkají, že před rokem 2022 žádný skutečný ukrajinský národ neexistoval, rozhodně ne jako celá země.

Czertik

27. 09. 2023, 20:43

zdenek

souhlas s tim, ze kdyby rusove byly normaln i narod, tak se chovaji jak nemci po 2sv. nemci prisli na to, ze jednodusi, levnejsi a vynosnejsi je proste si okolni staty koupit a pres vlastnictvi podniku kolonizovat, nez je dobyvat vojaky.
ekonomicka okupace, ne vojenska.

ukrajina musela s korupci v armade po 14 razneji zatocit, protoze bylo jane uplne vsem, vcetne korupcniku, ze pokud se korupce neomezi, a  bojeschopnost ua neporoste, tak je rusko driv nebo pozdeji dobude.
a to, ze mas byt obesen< uzasne soustredi myslenky.

co se tyka ruska, tak je otszka jak moc putin pdlehl sebeklamu a jak moc putina zasobovaly jeho lidi vecmi o kterych si mysleli ze chce slyset, misto opravdu slyset.
kdyby spioni skutecne verili tomu ze putin zautoci, tak by ty stovky milionu investovali do skutecnych spionu ci aspon armady, misto do novych dac, lodi a kryptomen pro sebe.

a co se tyka korupce, neni potreba chodit daleko, acr jeobrovsky prolezla korupci a klintelismem, to ze armada platila 2x tolik za pandury nez kdokoliv jiny, bez cehokoliv navic je smutne, to ze zaplatila za breny 1 a pak 2 4x tolik nez cinila druha nabidka, bez toho aby byly alespon o 5% efektivnejsi, je k placi. to, ze za pronajem gripenu acr zaplatila o vic nez 30% ceny nez kdyby si je rovnou kolipili aprovozovaly samy, s tim ze cr gripeny nijak nepatri< je takova tresnicka na dortu.
nemluve o tom, ze bvp by meeli dostat svedove jako "odskodne" za to, ze acr nenakoupi gripeny e/f ci uz zastarale c/d, ale misto nich F35....to uz skutecne dokazuje ze lidi v nakupech acr neslouzi cr ci acr ale ruznym lobistum odkudkoliv za patricny uplatek.

A veskera snaha zavest odpovedny system do acr a vymest koruci se setkava s cilenou sabotazi.proto je ministini obrany zcela neschopna zenska. armada se snad hur rozkradala snad uz jen za tvrdika.