EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

O osudu Německa podruhé: Válečné reparace po 2. světové válce

 18. 03. 2021      kategorie: Vojenská historie      35 komentářů
Přidat na Seznam.cz

V polovině roku 1944 bylo celkem zřejmé, že nacistické Německo společně s ostatními mocnostmi Osy již nedokáží zvrátit průběh 2. světové války ve svůj prospěch. V táboře Spojenců se proto tou dobou začalo řešit, jaký osud by měl vlastně potkat poražené národy, zejména Velkoněmeckou říši.

O bezpodmínečné kapitulaci už bylo rozhodnuto dříve, čili dohoda nebo čestný mír nebyly možné. Jako první měl na otázku poválečného uspořádání a válečných reparací odpovědět takzvaný Morgenthauův plán. Ten ve zkratce znamenal rozdělit Německo na tři menší státy a přetvořit je na agrární společnosti bez jakéhokoliv významného průmyslu. Různé části německého území pak měly připadnout Polsku, Francii, SSSR nebo také Dánsku.

156245842_489884972397514_194943205986938912_n (1)Foto: "Chceme uhlí, chceme chléb" - Následky likvidace ocelového průmyslu donutily tisíce dělníků vyjít do ulic během katastrofální potravinové situace, 1947. | Bundesarchiv, Bild 183-B0527-0001-753 / Wikimedia Commons / CC-BY-SA 3.0

Přestože nacistická propaganda v srpnu 1944 využila odhalení tohoto plánu na podporu dalšího odporu v té době  již prohrané válce, ani na ministerstvu války USA nebyl tento plán jednoznačně přijat a byl podroben silné kritice. Bývalý prezident Hoover dokonce v roce 1946 navštívil poraženou Třetí říši, aby na vlastní oči viděl, v jakém stavu se válkou zničená Evropa nachází. Prezidentem Rooseveltem podporovaný drastický zásah do německého prostoru by podle Hooverovi komise znamenal smrt hlady až 25 milionů obyvatel.

Nicméně prezident Roosvelt v dubnu 1945 zemřel a s tím přišla mírná změna kurzu. Nakonec se Hooverovi podařilo k Němcům poněkud smířlivějšího prezidenta Trumana přesvědčit, aby upustil od prosazování "pastýřské společnosti". V atmosféře nastupující Studené války po roce 1947 pak Američané navrhovali vytvořit "stabilní a produktivní Německo". Krátce na to byl zaveden notoricky známý Marshallův plán. Ten měl ohromnými finančními injekcemi ve výši zhruba 13 miliard dolarů znovu postavit na nohy válkou zničené země a de facto "blahobytem na dluh" bojovat proti tehdejšímu sílícímu šíření komunismu v západní Evropě.

156046919_489884975730847_6182858484701416131_nFoto: 1955, matka jednoho z navrátivších Němců děkuje kancléři Konrádu Adenauerovi. Tomu se v Moskvě podařilo vyjednat návrat posledních zbytků německých válečných zajatců do Západního Německa. | Bundesarchiv, B 145 Bild-107546 / CC BY-SA 3.0

Vraťme se však o pár let zpět. V únoru 1945 na Jaltské konferenci Velká trojka - Roosevelt, Churchill a Stalin - rozhodla, že na základě zkušeností z vývoje po První světové válce Německo nebude nuceno platit reparace ve formě peněz. Místo toho měla být většina škod nahrazena konfiskací důležitých průmyslových kapacit a nucenou prací pro vítězné mocnosti. Bylo také ujednáno, že Německo přijde o velké části svého území.

Se vstupem spojeneckých armád na půdu Německa tak začal systematický odvoz průmyslu. Těžké stroje, dokonce celé továrny i elektrárny byly zkonfiskovány. Železniční síť, lokomotivy a další příslušenství bylo rozebráno a odvezeno. Obchodní flotila a ostatní lodě, společně se zásobami uhlí, oceli a další průmyslové produkce byly rozděleny mezi vítěze. Válečnou kořist také představovaly osobní automobily, umělecká díla, nábytek, rádia, alkohol i oblečení o hmotnosti několika desítek milionů tun. Dodejme, že o distribuci materiálu či lidské síly do zemí na východ od demarkační čáry, čili i do ČSR, rozhodoval výhradně Sovětský svaz.

Možná trochu překvapí, že i země Beneluxu měly své expanzivní úmysly. Nizozemsko plánovalo anektovat rozsáhlá území zhruba na linii Wilhelmshaven-Osnabrück-Hamm-Wessel a dále proti toku Rýna až ke Kolínu a zpět k Cáchám. Obyvatelstvo z přibližně 25 tisíc kilometrů čtverečních mělo být deportováno nebo poholandštěno. Nicméně tento neopodstatněný plán na obsazení historicky německých krajů, spojený s vyhnáním milionů civilistů nakonec narazil u spojeneckého nejvyššího velení. Nizozemcům se nakonec podařilo obsadit asi jen 69km². Za jeho navrácení pak zaplatilo Německo v roce 1957 zhruba 280 milionů marek.

156101517_489885035730841_8988858357893016600_oFoto: "Pomůžeme Evropě, aby si pomohla sama." Prezident Truman, generál Marshall, Paul Hoffman a Averell Harriman diskutují v Oválné pracovně o tzv. Marshallově plánu. | U.S. National Archives and Records Administration / Wikimedia Commons / CC-BY-SA 3.0

Podobné vykoupení proběhlo i v případě území okupovaných Belgií. Tam byly drobné hraniční spory vyřešeny v roce 1958 navrácením země Německu za přibližně 6 milionů marek. Také Lucemburské knížectví nakonec polevilo ze své ambiciózní vize "Velkolucemburska". Za opuštění sporného pásma zasahujícího 5-10 km do vnitrozemí zaplatila německá vláda v roce 1959 cca 58 milionů marek.

Další cenou zaplacenou za pokus o vytvoření tisícileté říše byly řekněme "intelektuální reparace". Pomineme-li odchod, nebo v některých případech únos, německých vědců Američany i Rusy, tak jen cena konfiskovaného duševního vlastnictví, čili patentů, autorských práv a obchodních značek činila odhadem asi 10 miliard tehdejších amerických dolarů. Pro srovnání Západní Německo obdrželo na svou obnovu v rámci Marshallova plánu 1 miliardu dolarů v půjčkách a 400 milionů grantem. Německo také nebylo přijato do Patentové unie, takže nejpozději do roku 1951 se německé vynálezy automaticky stávaly majetkem Spojenecké kontrolní rady. Za užívání německých vynálezů tak nemusel nikdo odvádět žádné poplatky nebo k tomu získávat souhlas. Část německých vynálezců za těchto podmínek odmítala pracovat, což například Konrad Adenauer považoval za mimořádně politováníhodnou situaci, která "zatáhla brzdu německého ekonomického vývoje".

Zajímavostí je, že po zavedení tzv. Marshallova plánu západní Spojenci poměrně zmírnili své požadavky. Naproti tomu Východní Německo odevzdávalo většinu své produkce a vytěžené suroviny Sovětskému svazu nejméně do roku 1953.

V protokolu z Jaltské konference byl dále uveden požadavek Josifa Stalina na nucenou práci alespoň 4 milionů lidí. Souhlas amerického prezidenta a britského premiéra tak znamenal odvlečení několika milionů (nejen) Němců na východ. Odhad počtu zemřelých v sovětských pracovních táborech systému Gulag, zajateckých táborech a vazbách v letech 1942-1953 se pohybuje mezi 600 tisíci a 1 milionem. Německý Červený Kříž stále oficiálně eviduje asi 1,5 milionu pohřešovaných. Osud svých blízkých se jejich rodiny nejspíš nikdy nedozví.

Závěrem ještě zmiňme náklady na okupaci, které musely obě německé vlády platit až do padesátých let ve výši několika miliard dolarů. Sjednocené Německo také dodnes platí více či méně symbolické odškodné obětem totálního nasazení a přeživším holocaustu. Dále uzavřelo řadu dohod se zeměmi jak na západě a východě, tak i s různými židovskými organizacemi. Do roku 2020 tak došlo k vyplacení asi 80 miliard Eur. Další platby přicházejí od firem, které za války využívali nucené práce.

Koncem roku 2020 Německo souhlasilo s požadavkem organizace 'Židovské hmotné nároky proti Německu' a vyplatí přeživším holocaustu dodatečných 662 milionů dolarů na podporu v pandemické situaci.

Komentáře

Tomáš

24. 06. 2021, 07:44

Povalecny vývoj Německa je pozoruhodný. Poražena zničená, zmenšená země morálně a fyzicky zdevastovana a rozdělena na dva státy se dvojrychlostne vyvíjela v obou státech. Vítězný SSSR se dostal do obrovských hospodářských problémů, kdy po úmrtí představitelů, byl dosazen Gorbačov, perestrojka a glasnost to byla jarní povodeň, která rozvratila SSSR. Této situace využil kancl. Kohl a při jednání s Gorbačovem bylo dojednano sjednoceni Německo, Thatcherová byla proti, ale to jí bylo málo platné. V byvale NSR jsou doposud základny USA a VB. Vývoj pokračuje dál zatím je sjednocené Německo ekonomický silné a Brexit je logicky postoj VB. Rozhodně bude a má Německo obrovský vliv ve východní Evropě, to že ČR vypovedela ruske diplomaty, je obrovské šlápnuti do h-vna, které se nevyplatí, protože je nahrazeno jinými pracovníky ze spřátelené země. Německo to ani neschválila ani neodsoudilo a tak pokračuje jeho pragmaticka politika dal a budeme jen zírat a rozpad Jugoslávie a Československa nebyla náhoda.

czert

27. 03. 2021, 18:00

kaja
a k tem partyzanum, tak deda meho kolegy, taky byl "partyzan" - jeho jedina odbojova akce byla ze proste nemcum strihal vedeni polniho telefonu, tot vse.
zadny zazrak, ale delalo to nemcum neprijemnosti. takhle ukoristene kabely vozil k sobe domu a daval do stodoly.
pak, kdyz o 40 letech se je rozhodly odvezt do sberu, tak jedna dodavka na to vsechno nestacila.

czerik

27. 03. 2021, 17:51

kaja
"Zvláštní je, že skuteční fronťáci, kteří s nacisty opravdu bojovali se kromě pár psychopatů na zabíjením německých žen, dětí, starců a rabování jejich majetku vůbec nepodíleli.Největší pováleční mstitelé byli mezi udavači, kolaboranty a těmi, kteří se šest let váleli v Protektorátu a 8. května zčista jasna navlékli pásky s nápisem "RG" - revoluční gardy a s osvobozovací armádou za zadkem teprve vytáhli "do boje".

a jak to JAKOLIV vyvraci , zpochybnuje ci jinak zneplatnuje to co sem napsal vyse ? jedine co to dela ze to rozvadi ony selhavsi jedince.
cili tvoje pointa ?

"Když jsem byl na základní škole, tak k nám každý květen vodili místního "partizána"..."
a v cem je problem ? ja tu vzdy porad tvrdim ze nacismu s a komunismus sou natoik blizke ideologie, ze pritahuji do svych sluzeb stejne lidi, kteri nemaji problem slozzit jednomu a pak druhemu rezimu.
a ze nejde o lidi moralni je myslim jasne.
ale to nic nemeni na tom, ze vetsina partyzanu byla moralnich. nijak si nezpochybnil to co sem psal - ze to bylo selhani jednotlivcu, vyjmencne ne programmove jako u nemcu.

stale cekam na to, az sem napises kdy nemci soudili bezneho nemce za zlociny v protektoratu, aby se aspon vyrovnaci cechum se soudem s pazurem.

takze at se snazis jak chces, vzdycky daleko vesti vina, jak v poctu obeti, tak i z hlediska moralky (planovane vs nahodile) budou nemci navzdy daleko vic spatni.

czerik

26. 03. 2021, 11:37

kaja
"Ve chvíli, kdy se srábkové začali mstít na německých dětech, ženách a starcích, tak přešli na nacistickou úroveň. "

typicky landmansaftak, absolutne nechape ze kazda akce vyvolava reakci, ale hlavne maze rozdil mezi programovou likvidaci celych vesnic u skopcaku a selhanim jednotlivcu u cechu.

"A ještě jim velel nacistický slouha"
jenze mily landmansaftku, cesi ho za ten cin soudily a odsoudily. napis me jediny pripad kdy neco podobneho udelali nemci po valce ?
takze to ber jako dukaz toho, ze nemci byly daleko horsi nez cesi. a tedy ze povalecni nemci byly naprosto na urovni nacku.

"Zbabělé je na tom hlavně, že se jim nepostavili 38/39 a nechali si nakopat do zadnic jako spráskaní psi."
skutece ? tak si najdi jaak cesi vdycky nakopali sudetacky freikorps kdyz byly stejne odminky. skopcaci meli uspechy jen pri zakernych prepadech.

OMT

""Rok 1945: velká sovětská loupež v Ostravě""
na to, sem napsal ze je to jediny pripad , kde sou jine ?

""Pobyt jednotek Rudé armády v Ústí nad Labem"
skutecne nechapes frozdil odvozem fabrik - coz bylo tema a coz sem rzporoval - a zlociny jednotlivcu jez sem nikdy nepoiral ?

"Vzájemné vztahy mezi ČSR a SSSR v letech 1945 až 1948"
a timhle si chtel rict presne co ?

""Portréty lidí zavlečených do Sovětského svazu po skončení 2. světové války.""
znova, jake je relevance ? tohle sem nikdy nepopiral, dokonce uvadel. ses skutecne sklerotik ?

""Češi v sovětských gulazích.""
opet, nikdy sem to nepopiral sklerotiku.

"
Sovětská trofejní služba"
just loool, to se tykalo rajchu, kde je relevance pro csr ?
skutecne bys mel plnit domaci ukoly, nebo si aspon pamatovat o cem byla diskuze.

czerik

25. 03. 2021, 18:36

kaja
""Rok 1945: velká sovětská loupež v Ostravě""

vyborne, tak si nasel JEDINY pripad kdy se tak stalo, kde mas ty desitky dalsich ktere si naznacval ?

""Portréty lidí zavlečených do Sovětského svazu po skončení 2. světové války.""

aaa, tady se tvoje skleza zase projevuje, jinak by si vedel, ze se rec byla o materialu a ne lidech.
a co se tyka lidi, tak na jejich unosy sem uz drive upornoval miru/martina, ale ty ses germansky sklerotik, tak se nedivim.

czert

25. 03. 2021, 18:33

kaja
"Jakou konkrétní informaci?"

skleroza ? to si tak stary ? ta kde soveti loupily.

"Myslím, že nejtrapnější jsou českoslovenští zbabělci, kteří vydají rodnou zemi bez boje nepříteli "

jde videt ze si na skoleni landmasaftu daval pozor, protoze skopcaci si velmi dobre pamatovali jak cesi bojovali v 38 a kolik sudetaku kvuli tomu padlo za risi, do ktere chteli. proto tyhle lzi zavcaly vytvaret az po 89, kdy primmych pametniku uz bylo malo.

"a až po válce, když je osvobodí sovětská armáda, (protože se to dělo hlavně v sovětské zóně), teprve po válce vytáhnou zbraně, jdou postřílet německé ženy, děti a starce, kteří už sedí ve vlaku a jsou odsunuti bez majetku do Německa a ještě je vede slovanský kolaborant s Němci."

takze opet, skopcak muze si delat co chce, ale potrestan za to byt nemuze ?
german mze jen tak vrazdit slovanske zeny, deti a starce ? a germanum se nemuze odstat stejne odplaty protze sou nadlidi ?
a havne me vysvetli odkdy je slovenskou soucasti rajchu ? kdyz si teda zminoval onoho slovenskeho kolaboranta - protze je janse na co si narazel, ja na rozdil od tebe sklerotik nejsem.

"Navíc vše ututlá Komunistická strana Československa a další bolševická trapka se tady dodatečně snaží opět ukazovat na jiné, že byli také oškliví."
ano, komunsiti to tutlali, democati - do 48 - ne. takze asi tak.
a stale si me neopovedel, kolik ze to normalnich lidi nemci soudili za vallecne zlociny po 45 ?
ze nikdo ?
tak me vysvetli kde beres tu nesmirnou drzost, byt u gemanu je jejich nadrazenost a nadutost normalni, tady moralizovat, ze ony zlociny komunisti tutlali ?
kdyz germani se chovali richtig uplne stejne a napachhali nasobne vice zlocinu, ne destinasobne, ale minimalne stonasobne , ne li tisicinasobne.
pocty civilistu povrazdennych nemci mluvi jasne.
a z tveho pokusu o sarkasmus jen dokazujes ze ti nejde o spravedlnost, ale jen ryyze o pozerstvi, aby ses sam citil nadrazene, byt kazdemu je janse ze je to zceela neopravnene a mas nejvic maasla na hlave.

czert

25. 03. 2021, 11:38

kaja
"Z logiky věci. Vše co bylo odvezeno ze sovětské okupační zóny, označil jako válečnou kořist a odvezl asi kdo, Marťani ?"

jiste ze si to odvezli soveti, ale stale si nicim nepodlozil ze si to odvezli z csr, kde to neni dolozeno, narozdil od rajchu kde to dolozene je.

takze oept se ptam, kdo ti dal onu informaci ?

a to, ze si nereagval na zbytek, je vic nez typicke.
copak, nelibilo se ti, ze sem ti dokazal ze ono strileni nemcu u svedkych sanci nevzniklo ve vzduchoprazdnu ? a ze nemci na na svedomi nasobne vic ceskych civilu ?

czerik

24. 03. 2021, 22:33

kaja
"Já bych ti ho sem klidně dal, ale protože ty východní slovanský prašivky ruku v ruce s místníma všechno tají a jejich zdejší posluha po nich zametla stopy, tak nic takového zřejmě neexistuje. Jedině, že by tě ze staré známosti pustili do ruských archvů."

jinymy slovy nemas se o co oprit, tak nam aspon napis co ti rekli kamaradi z gestapa.

"Podle mě ovšem hlavně rabovali pro sebe a ne pro Sovětský svaz, takže dokumentace nebude nikde. Jako obyčejně."

a v kterem ze to sklepe si ti aktiviste skovaly celou fabriku ?

a k tem svedskym sancim

myslis ze by staly bez lidic, lezaku, jaaovricka a dessitek dalsich vesnic zcela vyvrazdenych nemci v prubehu valky ?

a pozorne si procti onen link co si sem dal - mas tam jendoznacne napsano ze povalecne urdy se snazily ony udalosti vysetrit a viniky potrestat - jinymy slovy, byly to ciny jednootlivcu a ne rizene shora.
a ted pro srovnani sem dej link jak se nemci snazili postavit nemce presd soud za vrazdeni v protektoratu ?
le nic takoveho nenajdes, protoze nemci se o to vubec nesnazily, dokonce v 56? vydaly zakon, ktery vsem temhle nemeckym vrahum zrucil beztrestnost (pred nemeckymy soudy).

a ted jeste par linku, abys pochopil atmosferu v jakych se to konalo
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=49&t=8025
https://www.fronta.cz/dokument/masakry-civilistu-a-zajatcu-behem-prazskeho-povstani
https://www.denik.cz/z_domova/prazske-povstani-masakry-zivohost.html

aa ze to nebylo jen v praze, ale po celem cesku. ale to se do propgandy nehodi, ze. pro sudetaky jako ty, vse zacina povalecnou dobou, co se delo za valky jakoby neexistovalo.

a to, ze neodpovidaj na jine tema a skaces sem a tm je vypoviddajici.

czert

24. 03. 2021, 11:17

kaja

a kdyz sm umis davat linky ny krstika, proc sem nedal i lin na majetek csr odvezeny sssr po 45 ?
blbe zvatlat to musis, argumentovat ci to podporit uz ne.

czerik

24. 03. 2021, 11:16

kaja

"Kde ses flákal celých těch 76 let od konce války, že jsi nebojoval za reparace pro Československo ?"

no, neni nahoda, ze csr dostalo odpskodneni za nucene nasazene jako posledni ze vsech...a to ve srovnni s jinymy na hlavu nejmene...a 50 let po valce...a to jen pto ty, co meli stesti ze jeste zily. a dukazy ze byly nucene nasazeni.

a to ze citujes krystika...znameho lhare a manipulatora s fakty, ktery prekrucuje dejin tak aby vyhohoovaly landmasaftu a nackum....co vic dodat.
je to cesky pseudohistorik jako britsky ?????? - ted si nevzpomenu - ferguson ? - , napsal knihu o vybombardovanidrazdan, svehoc asu velmi popularni, byt pozdeji hodne kritizovanou za faktograficke chyby a omlouvani nemecka a ocernovani spojencu.
dokonce byl odsouzen soudem za falsovani dejin v jedne sve nize.

a tohle je skutecne krystikova perla - Tomu Československo vyhovovalo jen velmi omezeně, ba nepatrně, protože válečné dění postihlo jeho území málo, téměř vůbec, jeho účast na frontách, srovnána s celkovým rozsahem bojů, byla spíše symbolická.

co na ttom, ze po frncii a polksu csr melo 3 nejsi exilovou armadu, a cesi hned po britech apolacich meji nejvetsi zaslihy v bitve o britanii, a jejich prispevek v bitve o tobruk byl klicovy.

ale jak rikal werich - nekdo se zaproda za penize, nekdo to dela z blbosti.

"Nejen na Wiki se můžeš dočíst, že reparace skončily de iure v roce 1962."

ano, jejich vyplata, ale to neznamena ze byly uspokojeny reparacni naroky.

czert

24. 03. 2021, 02:16

josef
Reparace, to není nejlepší téma, ale je to naše poválečná historie.

proc to neni nejlepsi tema ? je to historia a te ma probirat, jak ta dobra tak i pstna, ale hlavne pravdive.

Pokud se nemýlím SSSR požadoval po ČSR Reparace, určitě bylo hodně vyvezeno, ale ČSR od jisté doby platilo dodávkami uranove rudý.

jake REPARACE csr vuci sssr ? csr valku vyhrala, stejne tak ssr a oba dva byly spojenci. reparace plati jen porazene staty.
a ta uranova ruda to nebylo placeni, to byla sprosta kradez. cesko na tom tratilo, uz i jen na samotne tezbe, nemluve o nerealne nizke cene za uran co rusove platily.

Podkarpatska Rus a její ztráta a ještě k tomu reparace, byla klika, že SSSR potřeboval získat jadernou zbraň.

podkarpatskou rus si rus jednoduse ukradl, zcela v rozporu se slusnosti a uzavrenymy smlouvami mezi csr a sssr.
a v cem byla klika ze sssr potreboval atomovku ?

Britům jsme zaplatili itkanicky do bot a naše AU tam zůstalo do r. 1986 než je vrátili. Mnichov nás stál tolik až je to neuvěřitelné,ekonomicky, oběti a morálně, někteří historici to označují za kastraci.

ano, anglanum sme zaplatili do psolednoho drobaku uplne vsechno, cz byla urazka vsech co bojovaly po boku britu.
ale holt byla stude valka a na minule zasluhy se nehledelo a nebyl zajen ekonomicky pomoci nepriteli.
a samozrejme ze mnichov a valka stala csr obrovske skody, nejen materialni...a toho zneuzivaji propagandististe jako kaja, aby poukazovanim na povalecny vyvoj a to jak se cesi meli spattne na slovanskou lenost apod, aby se citil ndrazene.
misto reality ze za to mohl komunismus co nam sem germani dotahli a nemecke valecne loupeni

czerik

24. 03. 2021, 02:08

kaja
"Hlavně nezapomeň, že část majetku ČSR odvezla po válce Rudá armáda jako válečnou kořist."

tak schvalne, KOLIK A CEHO ?
a porad to bude daleko min, nez si u nas nakradli a narabovali nemci + samozrejme reparace co stale dluzi.

"Reparace vytahují na světlo dnešní hloupí a líní důchodci, kteří mají pocit, že by mohli bez užitku prožrat ještě něco dalšího, než jen rozpočet ČR a budoucnost dětí a vnoučat, což se jim už podařilo."

skutecne ? pamatujes si jak vubec tohle tema vzniklo ? o duchodech to nebylo. ale to se nehodi do tvoji nenavistne propagandy, ze.

"Podobné "starosti" mají i někteří starobní Poláci, "
a proc ne ? polaky nemci znicily jeste dukladneji nez cesko. skutecne neni nic spatneho na tom , pripominat nemcum, ze ten jejich povalecny zazrak byl ze znacne casti financovan otrockou praci zakatcu a porobenych narodu a nakradenymy maketky.

"že by se měli zahojit na někom kdo více myslel, pracoval a neválel se ve "slavném" táboře socialismu."
ooo, tak me povez jak se ted dokonale a  uzasne zije ve vychodnim nemecku a jak vychodni nnemecko prispiva do federalniho rozpoctu, msito aby byla cerna dira. rad si tvoji pohadku prectu.

czert

24. 03. 2021, 02:01

kaja
jako propagandista si zase nezklamal, ale jako obvykle prekrucujes a kecas.

"Přestaň se už vymlouvat, chytračit z gauče a zajeď si k Sasíkům na kukačku ..."
a ja snad nekde popiram ze DNES je v rajchu lepe nez v cesku ?
a pro zajimavost nam sem napis jaka ze to byla zivotni uroven v 35 ci 38 v sasku a cesku, jen tak pro zajimavost...

"Uvědom si, že EU je pro ČR reparát z Marshallova plánu"

skutecne ? kdy marsaluv plan narozoval za co se maji ty ppenize utratit ci jake zakony musi dotycny stat prijmout ?

"ale pořád je to lepší, než se v tom plácat jako Bělorusko, nebo Ukrajina."

skutecne ? a co treba recko , italie, spanelsko a jine staty na pokraji bankrotu ? co sou cleny one slavne eu ? tam se zije dneska jak ?

"A že ty věčné podrazy na Němce a Slováky, vlastně na všechny menšiny, se kterými začal už TGM tomu Československu pomohly, co? "
jake podrazy ? myslis treba pitsburgskou dhodu apod ? u kterych si dodnes neodpovedel na moje protiargumenty ?

Vymlouvat se na komunisty je trapné, obyvatelstvo Československa si je jako jediné na světě samo zvolilo ve svobodných volbách 26. května 1946, kdy dostali 1. místo, 31.2%. "
a kolik meli pred valkou ?
a proc teda komunisti upekly vitezny unor ?

Josef o

23. 03. 2021, 21:37

Reparace, to není nejlepší téma, ale je to naše poválečná historie. Pokud se nemýlím SSSR požadoval po ČSR Reparace, určitě bylo hodně vyvezeno, ale ČSR od jisté doby platilo dodávkami uranove rudý. Podkarpatska Rus a její ztráta a ještě k tomu reparace, byla klika, že SSSR potřeboval získat jadernou zbraň. Britům jsme zaplatili itkanicky do bot a naše AU tam zůstalo do r. 1986 než je vrátili. Mnichov nás stál tolik až je to neuvěřitelné,ekonomicky, oběti a morálně, někteří historici to označují za kastraci.

czert

23. 03. 2021, 10:23

kaja
no, tak zase si vbyras jen to, co se ti HODI a ignorujes to co ne, ale na to sme u propagandistu zvykly.

"Za kolik byly za sociku východní marky, 3,- KČs za 1 východní marku ?"

vyborne, a za kolik byla zapadni ?
a jak je moze ze byl u nich takovy rozdil ? to se ty vchodni nemci tak infikovali slovanstvim ze tak zacali lenivet, krast a lhat ?
a kolik pred valkou ?

"A co srovnatelné Rakousko? Ještě v roce 1950 byly za 1,- KČs skoro 3 šilinky. (Dědictví po CaK a 1.republice)."

a proc nedas kurz z 38 ci drivejsiho ? v 50 to bylo v povalecne dobe kdy nas nemci a rakusaci velmi vyrabovaly.
schvane si najdi kolik valecnych repraci nam nemci stale duzi a v jake hodnote tady nemci nakradly majetky, zlato, valuty v 38-45.

" Potom to vzal do ruky v roce 1948 "slovanský živel" a to byla jízda."
ale jenom diky skopcakum co je sem dotahly. schvalne - kolik meli komari hlasu pred valkou ?

"1952 - devalvace měny (bankrot za 4 roky slovanské vlády)"
a jak na tom byla vychodonemecka ekonomika ? pochlub se. ale to nam nereknes, ze, protze tam vladla ndrazena germanska vlada...a krachovala jeste lepe. ale to se ti nehodi do propagandy ze.

"Panečku, tomu říkám úspěch po 100 letech co se jim zdejší křováci smáli."
no, jenze tady ucelove manipulujes. relevati roky pro kurzy sou 1918-38.
za nemecke okupace je jasne ze kurz nebyl spravedlivy a po valce ? psal sem snad nekde ze komunisms byl spravny a produktivni ?

vim, proc neustale ignorujes vychodni nemecko vs zapadni nemecko. protze to by zcela zbortilo tvuj narativ o cesich. hlavne to jak se jim nevedlo za komunismu a po nem, kdyz jeho neduhy stale trvaji - i ve vychodnnim nemecku.
holt by to neblo o linich cesich, ale o neefektivnim komunismu.

czert

22. 03. 2021, 20:44

kaja
a to, ze si nebyl schopen vyvseetlit kdy se to nemci za adenaura nakazili slovanstvim, je vic nez ukazkove.
ale neboj, i kdyz polezes do nemeckeho nalu hluboko, tak stale pro ne budes jen slovansky untermensch.
daleko nizsi tvor, nez byly a jsou sudetaci pro prave riske nemce.

czerik

22. 03. 2021, 20:41

kaja

"Německo šlapalo i když platili markou."

aha, tak proto nikdo nikdy nechtel vychodni marku. hmmmmm.

"I kdyby pojmenovali svoji měnu třeba german-tolar, tak jim to bude šlapat dál. Je to o lidech."

tak teda vysvetli proc to sou hlavne nemecti politici co tlaci ostatni zeme aby prijaly euro ?

czert

22. 03. 2021, 20:39

kaja
"Hlavně nelži."

nelzu, najdi si zprave ecb (nebo to byla komise?) o euru a jeho prinosech pro zeme eurozony.

czerik

22. 03. 2021, 14:05

kaja
"Jiné živé lidi se vzdělánním 12 let po prohrané válce asi neměl."

a to je potreba nejaka specialni urednicka skola co trva 12 ci 15 let ze jine nemel ?

"Vzhledem k počtu "polepšených" ex-komunistů ve státní správě ČR ještě po 30 letech od pádu komunistické totality, počínaje prezidentem a premiérem je tvoje poznámka k smíchu."

skutecne NENI, protoze ty velmi rd vycitas cechum kolik maji byvalych komaru ve vlade. cili karliku, kdyz si takovy expert, tak nam vysvetli kdy se to i nemci nakazili slovanstvim ?

"Ale že se jim to Německo podařilo pěkně nastartovat. Šlape jim ta 4. nejvyspělejší ekonomika světa parádně dodnes. Nemyslíš slovanský lenochu?"
ano, diky euru na kterem vydelava jenom a jenom nemecko. a tusim spolu s nizozemim.
vsechny ostatni staty co maji euro na nej doplaci a dopuji tak nemeckou ekonomiku.

OBOR

21. 03. 2021, 23:21

Slovane spindiro Kadliku, vim ze tvuj senilni mozek neni schopen pochopit, ze nezalezi kolik mame od koho genu...ale ze cesi jsou slovansky narod. To nezmeni ani tve blaboleni slovane spindiro Kadliku. Slovane spidiro Kadliku i parchanti z Lebenzbornu nebyli cisti arijci. To bys mohl vedet slovane spindiro Kadliku. :)

OBOR

21. 03. 2021, 20:47

slovana spindiro Kadliku, co nasli genetci, nemeni nic na tom, ze cesi sou slovansky narod, to je ucivo 1.stupne zš slovane spindiro Kadliku. :joy:

OBOR

21. 03. 2021, 19:44

Čech je slovan, mas pravdu slovane spindiro Kadliku, bylo to ministerstvo spravedlnosti, jsem rad ze sis kvuli me musel otevrit wiki a dovzdelat se. Druha vec slovane spindiro Kadliku je kdyz jich bylo na MS 77% kolik jich asi bylo na tom zbytku ;) Byvaly naci ovladali nemecko jeste hodne dlouho po valce. Treba mnou zminovany Globke, pusobyl v nejvyssich mistech az do 63. slovane spidiro Kadliku. Zajimavosti je take to slovane spindiro Kadliku, ze se to zaclo vysetrovat az v roce 2016

OBOR

21. 03. 2021, 18:44

Slovane Kadliku myslis toho Konrada Adenauera, za jehoz vlady bylo 77% uredniku na vsech ministerstev byvaly nacisti. Toho Konrada Adenauera, jehoz poradce byl Hans Globke, spoluautor protizidoskych norimberskych zakononu? Toho Adenauera, ktery se snazil ovlivnit izraelsky soud s Eichmanem? Ale ale Slovane

czerik

20. 03. 2021, 12:17

mira
"Ještě kdyby tak mohla Lenka Lyalikoff to své tvrzení nějak dokázat.

Kdo tady stále fňuká si leda ty. Jak ti "ošklivý" SSSR a Rusko ubližují a že musíš žít se Slovany.Tak už přestaň fňukat a vyřeš to jako chlap! Ukonči svůj zbytečný život."

no tak minimalne muzeme zacit ukradenim cele karpatske ukrajiny. tu si spveti slohli uplne celou, zcela v rozporu se smouvou co uzavrel benses se stalinem v 45 v moskve.

to ruske "davaj casy" a pod resit nebudem, nemci delali to same vsude.
urcite znas pribeh jachymovskeho uranu ze. byt technicky to neni ruske loupeni v 45 nez se vratili zpatky do zemljanek.
co se tyka rozmontovani koncretnich prumyslovaych zavodu, cukrovaru apod sem zatim nenasel, ale vim ze par takovych pripadu bylo. narozdil od vychodnicho nemcka, kde bylo rozebrano pomalu vsechno, jen ty cihly se jim uz brat nechtelo.
ale pak si schvalne najdi kolik ze tisucu to soveti unesli obacnu csr do sssr v 45-48. nejznamejsi je skvely general vojcechovsky.

czert

19. 03. 2021, 17:16

kaja
"Tak mě napadlo, že poslední vlastenec hoden svého jména byl asi Alois Rašín."
a u nemcu by to byl kdo ?

czerik

19. 03. 2021, 17:15

kaja
"Nic. Jenom jsem srovnal, jak byl "slovanský živel" 75 let pilný a jak pracoval pro svoji rodnou zemi ve srovnání se s těmi "skopčáky"."

a ted me teda vyvsetli jak moc pilny byl "germansky zivel" ve vychodnim nemecku kde zivotni uroven nebyla o nic vyssi nez v csr ?
kde udelali soudruzi z ndr chybu ?
nebo ze by skopcaci nebyly nadrazeni jak nam tu tvrdis ?

czert

18. 03. 2021, 19:42

kaja
"HDP na 1 obyvatele (odhad 2020):15. Německo, 45.466 USD35. ČR, 22.627 USD"

a co tim jako chces rict ?
kdyz uz ses u tech cisel, dej sem za kolik milionu nemci nakradli majetky a kolik se jich po valce naslo.
a za to, jak se mame dnes blbe muzou nemci, tim, ze nam sem dotahly komunisty. valkou kterou zacaly.
a proc sem nedas hdp vychodniho a zapadniho nemecka ?
protoze to by vyvratilo tvoji iluzi germanske nadrazenosti ?

czert

18. 03. 2021, 15:11

kaja, nebo jeste lepe
Reparace skončily v roce 1962, Československo obdrželo z celkového objemu reparací 4,57% celkem 4,23% smluvně přiznaných pařížskou konferencí. Celkem z požadovaných reparací dostalo 14,5 milionu USD (1938), tedy 0,09%

takze tolik k tomu, jestli by csr jeste neco melo vracet i pri zapocitani sudetackeho majetku.

czerik

18. 03. 2021, 15:07

kaja
"Kdybys ses malinko orientoval, tak bys věděl, že Československo by naléháním na reparace riskovalo započtení ukradeného majetku ze Sudet a mohlo se lehce stát, že by posílalo naopak peníze do Německa."

no, evidentne si necetl poradne, protze v tom linku je jqasne napsano, ze i po odecteni sudetackeho majetku a jeho snizeni o reparace nam neci stale dluzily 1,7 mld tehdejsich dolacu.

czerik

18. 03. 2021, 15:02

kaja
"Zatím co Němci makali, aby po válce vykoupili své firmy od Američanů a postavili lepší Německo, válel se slovanský živel ve válkou nedotčeném Československu po hospodách, nadával na "skopčáky" a čekal na pečené holuby.Nebýt dědictví po CaK a německého souseda, jezdily by tady dnes po ulicích kravské povozy, HDP na obyvatele by bylo stejné jako v Bělorusku a evidentně by tady panoval i podobný režim"

tak kde udelali soudruzi z ndr chybu, ze tam vyrabeli horsi auta nez pivni cesi ? a jejich zivotni uroven nebyla o moc lepsi.
a valkou nedotcene csr ? a co ty nalety na plzen, prahu, most a jine mesta ? a co bojov fronta na slovensku, morave a jinde ? tam se skopcaci vzdali bez boje a niceni ? myslim ze ne, karle.
a vidis, to dedictvi po cak si potavili za ru cesi sami, da se rict rakusakum navzdory.
a skutecne si chces tipnout kde by vychodni nemci byly dnes bez sjednoceni, kdy sou cernou dirou pro federalni rozpocet ?

czert

18. 03. 2021, 14:56

kaja
"Pro Československo to nebyla velká smůla, ale kolektivní hloupost, která tuto zemi poznamenala navždy."

jenze za to muzem "podekovat" komunistum kteri v te dobe uz meli v csr velkou moc, moc dobre vedeli ze kdyby csr mp prijalo, tak by tu svuj komunisticky puc udelat nemohly.
a nebyt skopcaku a valky kterou zacali, tak by komari v csr nikdy takovou moc neziskaly.

czert

18. 03. 2021, 14:42

skoda jen ze kdyz nemci nezapomeli na zidy, tak zcela zapomeli na slovany, ktere take programove likvidovaly a kterych umrelo taky peknych par milionu.

czert

18. 03. 2021, 14:26

to se musi skopackum nechat, ze si poradily. kdyz prisli na to, ze silou ovladnou nemuzeou, ani napoprve ani napodruhe, tak se rozholi ze evropu ovladou ekonomicky a politicky - pres banky a eu.

Mark

18. 03. 2021, 10:13

Karel3
:thumbsup:zajímavý odkaz.

Mark

18. 03. 2021, 08:37

Morgenthauův plán byl k ničemu. Naopak Marshalluův plán byla skvělá volba pro všechny země ,které ho přijaly. Je veliká smůla, že Československo bylo v zóně SSSR, protože právě SSSR nás brzdilo v rozvojí a díky Marshallová plánů a kdybychom navíc byli v zóně USA,UK nebo Francie bychom dnes byli určitě na úrovni ne-li více aspoň Rakouska.
Reparace ,válečná kořist...to je úděl poražené země, tím více když ta země rozpoutala válku, ale přesto by mě zajímal poměr mrtvých lidí na nucených pracích i v západních zemích.