EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

O pravidlech Spojených států amerických pro předávání informací Ukrajině

 05. 06. 2022      kategorie: Události      31 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Spojené státy americké posílají na Ukrajinu vojenské vybavení za miliardy dolarů. Dodávky zahrnují těžké dělostřelectvo, bezpilotní letouny, protitankové systémy atd. To není žádnou tajností a představitelé USA vypočítávají hodnotu své pomoci až do posledního centu či náboje. Někteří v dobrosrdečném chvástání, jiní naopak v rámci své kritiky výdajů. Ovšem nejen americké zbraně pomáhají ukrajinským obráncům. Již od začátku konfliktu velkou měrou k ukrajinským úspěchům přispívá také pravidelné předávání zpravodajských informací o ruské armádě.

Tato spolupráce je ovšem z pochopitelných důvodů zahalena závojem tajemství. Přesto se tu a tam objeví různé indicie, které by nám mohli pomoci pochopit, jak vlastně kooperace západních tajných služeb s těmi ukrajinskými probíhá. Podle amerických, ale i ukrajinských zdrojů, které si přejí zůstat v anonymitě, proudí k Ukrajincům z americké strany zprávy o pohybu ruských sil prakticky v reálném čase. Ukrajinští vojáci si samozřejmě takové informace nemohou vynachválit, a jak si ukážeme záhy, bez nich by byla jejich obrana mnohem obtížnější, ne-li nemožná. Nicméně Spojené státy nejsou s Ruskem ve válce. Jejich pomoc Ukrajině tedy musí zůstat zachována v rámci "asistence s odražením nezákonné invaze". V praxi ale dochází k situacím, kdy američtí zpravodajci mají jen omezenou kontrolu nad tím, jak ukrajinská armáda s těmito vzácnými dary naloží.

Proč tedy zatím nepadla „ta jedna přesně mířená bomba“ a konflikt neskončil? Protože si Spojené státy nastavily pravidla, jejichž cílem je zabránění eskalace konfliktu. Jedná se zejména o riziko vyhrocení vztahů mezi Kremlem a USA s jeho spojenci v NATO, které by mohlo vést k nejhoršímu. Je nutné brát tuto hrozbu vážně, protože stále mějme v úvahu, že Rusko je zemí, která vlastní obrovský arzenál atomových zbraní. Není tedy divu, že americká vláda nastínila zásady sdílení zpravodajsky důležitých informací, které nemají pokud možno zvyšovat napětí mezi Washingtonem a Moskvou. Zpravodajci tak musí při své práci pamatovat na dva velké „vykřičníky“.

První zákaz platí pro poskytování informací, které by pomohly ukrajinským silám podniknout úder na jakýkoliv cíl mimo území Ukrajiny. Spojené státy se tímto způsobem snaží vyhnout zodpovědnosti za útoky na Rusko, respektive na jeho území, které by případně vedly k jeho odvetě proti USA. Podle amerických zdrojů byla tato skutečnost hlavním důvodem pro zastavení poskytnutí polských stíhaček, které by mohly být použity k útokům na ruskou půdu, jak se diskutovalo na začátku války. Američané však v žádném případě neodrazují ukrajinské letectvo, aby tyto údery provádělo vlastními stroji.

Druhé omezení se týká poskytování podrobných informací, které by mohly dopomoci Ukrajincům k zabití nejvyšších armádních nebo vládních představitelů, jako jsou například členové ruského generálního štábu, ministři a podobně. Prezident Putin, Valerij Gerasimov nebo Sergej Šojgu by tak měli být, alespoň co se týče ukrajinského útoku, prostřednictvím informací z USA, mimo ohrožení. Ostatní důstojníci však do této výjimky zřejmě nespadají, což naznačuje relativně vysoký počet mrtvých majorů, plukovníků a hlavně generálů. Podle Američanů nedošlo oficiálně k záměrnému prozrazení polohy žádného ruského vysokého důstojníka. Máme tedy chirurgicky přesné údery na velitelská stanoviště považovat za pozoruhodné náhody? Ministr zahraničí Spojených států amerických Antony Blinken k tomu již dříve poznamenal. že „Ukrajina musí dělat cokoliv bude nutné k tomu, aby se ubránila ruské agresi.“ Toto vyjádření přišlo krátce po dosud nevysvětlených útocích na strategické cíle v Rusku, ke kterým se však nikdo zatím nepřihlásil.

USA tak pomáhají v souladu se svými pravidly a je jen na ukrajinském velení, jestli se rozhodne na konkrétní cíle zaútočit. Neposkytování polohy „cílů“, ale sdělování informací, které vedou k zabití ruských důstojníků, se může zdát jako jedno a totéž, ale podle odborníků na válečné právo je tato nuance právě tím rozdílem mezi „pomocí napadené zemi“ a „aktivní účastí v konfliktu“. Podle Scotta R. Andersona, bývalého pracovníka Ministerstva zahraničí a právního poradce americké ambasády v Bagdádu by „předávání informací o cílech Ukrajině mohlo vést k domnění, že její jednotky ovládáme v zastoupení, jako takzvané proxy. A to by se dalo považovat za překročení pomyslné hranice, které by mohlo Rusko považovat za americký útok. A Rusové by pak byli samozřejmě v právu na to adekvátně reagovat.“

Například potopení křižníku Moskva, vlajkové lodi ruské Černomořské flotily, jasně ukazuje, jak Spojené státy mohou poskytovat zpravodajsky důležité informace a zároveň se elegantně vyhnout zatažení do války. Ukrajinci v dubnu pozorovali loď poblíž svého pobřeží a americký zdroj k tomu dodává, že USA Ukrajincům na jejich dotaz pouze potvrdily její identitu.

moskvaFoto: Například potopení křižníku Moskva, vlajkové lodi ruské Černomořské flotily, jasně ukazuje, jak Spojené státy mohou poskytovat zpravodajsky důležité informace a zároveň se elegantně vyhnout zatažení do války. | Wikimedia Commons / Public domain

Pravidelné poskytování informací o pohybu ruských lodí v moři se pak týká zejména plavidel, která aktivně ostřelují ukrajinská přímořská, ale i vnitrozemská města nebo by mohla sloužit jako podpora případného výsadku ruských pozemních sil. Zdůrazňuje však, že rozvědka ani v tomto případě neposkytuje „cíle“, ale „asistenci“. Je už pak pouze na Ukrajincích, jestli se rozhodnou pro úder, vylepšení opevnění nebo třeba evakuaci civilistů. Krátce po útoku na ruský raketový křižník Moskva tiskový mluvčí Pentagonu, John Kirby, ve svém prohlášení uvedl, že „(Spojené státy) neposkytly Ukrajině žádné specifické informace, které by naváděly Ukrajince ke zničení Moskvy a USA nejsou nijak zapojené do ukrajinského rozhodnutí na tuto loď zaútočit, ani nijak nepomáhaly s výkonem této operace. Zároveň (USA) neměly žádné informace o chystaném ukrajinském útoku na ni. Ukrajinci mají vlastní rozvědné kapacity sledovat pohyb ruských lodí.“ Nicméně úplně bez pomoci Američanů by to asi také nešlo. Zdroj obeznámený s ukrajinským útokem k tomu poznamenal, že Ukrajinci by měli značný problém s identifikací plavidla a nejspíš by jim chyběla potřebná sebedůvěra vystřelit dvě vzácné rakety Neptun proti nejistě určené lodi.

Zničení vlajkové lodi, která navíc prokazatelně disponovala systémy schopnými zničit protilodní střely, je velkým ponížením ruského námořnictva a ranou pro ego prezidenta Putina. Podle vojenských analytiků je potopení Moskvy jeden z největších úspěchů ukrajinských ozbrojených sil za celý konflikt. Administrativa amerického prezidenta Bidena proto s ohledem na snahu neeskalovat konflikt mimo Ukrajinu opakovaně zdůrazňuje, že se na ničení ruských cílů přímo nepodílí. Americký prezident po zveřejnění informace médii, že k potopení Moskvy Ukrajincům pomohla americká rozvědka, volal řediteli CIA Williamu Burnsovi, ředitelce americké tajné služby Avril Haines a ministru obrany Lloydu Austinovi, aby je informoval o tom, že se takovéto úniky informací týkající se práce tajných služeb musejí zastavit, neboť podkopávají americký cíl pomoci Ukrajině.

Zdroj: nationalinterest.orgbbc.comnbcnews.com

Komentáře

Zdeněk

09. 06. 2022, 00:28

Tomáš, to je aspoň hlava, zastává názor, který zároveň vyvrací, hlavně věta "Rusko má propracovanou vojenskou politiku, obdobnou mělo Německo, to prohralo, ale dvě války, chce a musí dělat mirovou politiku a sklízí za to jen kritiku, ale proč." ta je naprosto boží ...

Tak já ti toshrnu:
WWII
Německo: agresivní, centrum technického pokroku, výborní velitelé, omezené zdroje lidské i surovinové, prakticky bez spojenců, proti všem = PROHRA
CCCP: agresivní, velitelé idioti a ožralove, nekonečné zdroje žrádla pro kanóny, centrum chlastu, korupce, neschopnosti, debility, podpora největší ekonomiky světa= VÝHRA

současná situace:
Rusko: agresivní, velitelé idioti a ožralove, teď už konečné zdroje žrádla pro kanóny, centrum chlastu, korupce, neschopnosti, debility, nulový technický pokrok, minimální průmyslová výroba, pouze haldy starých krámů, z velké části rozkradených, bez spojenců, ani ta Čína mu nepomůže nanejvýš se napakuje

Ukrajina: odhodlaná, navenek sebejistá ale i realistická, velitele zkušení a odhodlání, lidské zdroje omezené ale podle všeho se slušnou morálkou a diky chování russka, taky s odhodláním, materiální zdroje omezené, ale zatím pravidelný přísun, podpora celého civilizovaného světa

nevím nevím na koho vsadit

Tomáš

08. 06. 2022, 21:59

Některé názory konkrétně Venca rámus, to je děsivost, která se odvíjí od reálné situace agresivní speciální operace na Ukrajine. Jednat o miru nebo o příměří je zasadni poslání politiků. Dva slovanské národy jsou v klinci a je zrejme jaká je situace toho menšího. Jen někteří oficiri z NATO stále opakuji mantru o vítězství a připojuji se noví politici, kteří nemají žádné zkušenosti. Dodávky různých druhů zbrani je alfa a omega situace na Ukrajině. Některé se osvědčily, ale nestačí to. Rusko má propracovanou vojenskou politiku, obdobnou mělo Německo, to prohralo, ale dvě války, chce a musí dělat mirovou politiku a sklízí za to jen kritiku, ale proč. Porážka Rusko pro některé rádoby stratégy je cílem, ale je to neskutečná geopoliticke nezodpovednost a hazard. Vyvážená vojenská situace v evroasijskem prostoru je v garancí Ruska, ostatní je nezodpovednost nejvyššího řadu, protože perspektivu v tomto prostoru může zajistí jen Rusko a evropské země, nikoliv USA. VB v minulosti se o to pokousela, ale zaplakala nad vysledky. V ostatních částech světa j8mto vyšlo lépe, ale to je minulost. Čína je a bude v budoucnosti mocným hráčem vteto oblasti. USA nemají dobrou perspektivu, zařadí se jako největší latinskoamerických stát jako slabnouci supervelmoc. Éra této mocnosti je v zenitu a prodlužuje ji uklady a napětím v různých částech sveta a jen druhoradi politici si to nepřipoušteji a zadelavaji na obrovské problémy v euroasijskem prostoru v tomto století.

Czert

08. 06. 2022, 04:53

Se divim ze tu sou lidi co stale veri vystreleni jen 2 neptunu na. Moskvu.
To by ukrosove byly neskutecni hszarderi kdyby pocitaly s tim ze zadna raketa nebude sestrelena a vsechny doleti.
I sami amici u tomahawku pocitaji s tim ze 7% bud mine cil nrbo selze cestou. A to je raketa proverena boji a roky sluzeb.
Tomu ze moskva byla 2x zasazena verim.

Veritas vincit

07. 06. 2022, 10:50

Z
"Aha a proto ty slovanska opice nadavas na Čechy."
*
Nenadávám na Čechy, posmívám se Slovanům.
Jak víme od genetiků, Češi nejsou Slované.
Vyjímky samozřejmě existují. Jako "vymóděné Z" bys to měl vědět, Slovane. :slight_smile:

Veritas vincit

07. 06. 2022, 08:52

Tomáš
"Pokud je situace na hranicích bezvychodnosti, je třeba požádat o zastavení speciální operace prez. Putina, OSN je tou organizací, která může pomoci, další jednání o budoucím statutu Ukrajiny budou slozita o tom nikdo nepochybuje."
*
Každodenní zabíjení agresivních, invazních, ruských opic není nic bezvýchodného. Naopak, velký přínos pro budoucnost lidstva. :slight_smile:
OSN je přesně ta organizace, která nezařídí vůbec nic a kam si "vyvolení" černouši a arabáši z Afriky jezdí zachlastat a zasouložit za peníze vyspělého světa. :slight_smile:
Z toho co tady běžně píšeš je už hodně dlouho jasné, že jsi podprůměrný ruský podržtaška a poradce prezidenta Zelenského z tebe určitě nikdy nebude ani externě. :slight_smile:

Dovolil bych si dokonce tvrdit, že díky takovým lidem jako jsi ty, ztratilo Československo svůj kredit (1938,1968) a přestalo být pro jeho obyvatele státem na který mohou být hrdí což vedlo až k jeho konečnému a zaslouženému rozpadu v roce 1992.

Tomáš

07. 06. 2022, 06:30

Informace od USA o postavení speciálních sil jsou závažná, ale nikoliv rozhodující. Kdysi jsme se učili báseň "Miting v Kanadě", umím ji část dodnes v originále, tak šel život. Již jsem jednou napsal, že Rusy moc nemusím a k Amikum mám výhrady. Rozhodující je správně vyhodnotit situaci, takovou pozici má prez. Zelensky. Pokud je situace na hranicích bezvychodnosti, je třeba požádat o zastavení speciální operace prez. Putina, OSN je tou organizací, která může pomoci, další jednání o budoucím statutu Ukrajiny budou slozita o tom nikdo nepochybuje. Jen se domnívám, že Fialová vláda by měla rozumně předat účast na mírových jednáních Německu, pokud se bude jednat v době našeho předsednictví EU. Jednání o míru jsou nejzávažnější situaci v současnosti a výsledek naznačí budoucnost.

Veritas vincit

06. 06. 2022, 21:46

bombero :thumbsup:

bombero

06. 06. 2022, 21:02

russký názor
"podfinancovanou polozbořenou "- nebyli to náhodou sami russáci, co si ji rozkradli?Ale zase mají nejvíc luxusních jachet na světě a rezidencí v té kapitalistické cizině

"bojují proti nacionalistickým fanatikům"- chápu, že pro vás chlap, co brání své rodiče před zabitím, manželku před znásilněním a dítě před zavlečením do russka ja nacionalistický fanatik

" jeden týden nedorazí vycpávka ze Západu a Ukrajina končí"- ukrajina si na rozdíl od russka nehrála na nejmocnější armádu světa.A zatím to vypadá, že i na tý ukrajině je až druhá.Musí to být frustrující, že ukrajině pomáhá celý civilizovaný svět a russákům nechtějí zpětně ani prodat jejích zbraně

"američané mají prsty skoro v každé sviňárně, která se kde děje."- je mi jasné, že z vašeho rusského pohledu je obr svinárna pomáhat přepadenému

Názor

06. 06. 2022, 18:58

Tak na to, že se svou podfinancovanou polozbořenou armádou rusáci bojují proti nacionalistickým fanatikům (UA) podporovanými nejagresivnější mocností (USA) a 30 patolízaly tak jsem čekal, že shoří jak papír do května.

Všude je plno keců a rozborů blbin, ale nidko to nenapíše jasně: jeden týden nedorazí vycpávka ze Západu a Ukrajina končí. No a protože neudělali dohodu když byli na koni - rusové radši odjeli od Kyjeva, tak teď by jim to i s tím Kyjevem sebrali. A vypadá to, že se na to chystají, protože až Ukrajinci nasadí tu západní techniku, tak budou mít rusové konečně co trefovat.

Totální zapojení USA radši hodnotit nebudu, jenom napíšu že mají štěstí, že jim to samé neprováděli Rusové (a další země) v Afghanistánu nebo Iráku. Sorry jako.

Názor

06. 06. 2022, 18:51

Ano, je to neuvěřitelné, ale američané mají prsty skoro v každé sviňárně, která se kde děje.

Veritas vincit

06. 06. 2022, 16:59

Im Bier steckt Wahrheit
"Líto mi tě není."
*
No já nevím slovanská pivní hlavo, kdo tady stále skučí v tom blahobytu EU pod ochranou NATO a vzpomíná s láskou na ruskou řiť a koho bys měl vlastně litovat.:laughing:
V únoru natáhnul brka poslední komouš ze tří, který na mě donášel. Třicet let jsem se mu smál, protože neustále skučel, jak to stojí v té nádherné ČR a EU "za ho*no". On nevěděl, že já vím a moc jsem si to užíval, stejně, jako u těch dvou zbylých tajtrdlíků, kteří to zabalili zhruba před 10 lety.
Byli stejně zapšklí a votrávení, jako ten poslední. :slight_smile: Na víno ani pivo bych s nimi nešel, ale určitě jim k dobré náladě hodně přispělo, kdykoliv jsme se potkali na ulici. Tomu já říkám Boží mlýny. :laughing:

bombero

06. 06. 2022, 16:33

Im Bier steckt Wahrheit
"12ti člená výprava přes hory a lesy"- ted jste jen potvrdil, že o tom opravdu víte úplný kulový. Nějak jste zapomněl na vojáky s povolením střílet, ostnatý drát, ploty s několika tisíci volty, automaticky vypouštěné psy atd. ale hlavně cca 400 lidí tam zavražděných ....
obhájce komunistických zvěrstev s německým nickem. Ale ten je určitě z DDR, to byli ti hodní, co za války stříleli do vzduchu

bombero

06. 06. 2022, 16:10

Im Bier steckt Wahrheit
"Na Západ se utíkalo pěšky, na běžkách, na rogalu nebo větroni, letadlem dopravním i práškovacím, vrtulníkem, ale také horkovzdušným balonem, na traktoru, podvozku vlakového vagonu nebo na saních tažených koněm, sanitkou, autobusem, v obrněném transportéru i v barelech na benzin nebo po dně řeky ve vlastnoručně vyrobeném skafandru."
Ano, samé běžné cestování. nejlépe s celou rodinou.....Opravdu začínám věřit, že to máte vše jen z knížek , či spíš dokumentů....
jediný chudák jste tady vy. morální....

Zdeněk

06. 06. 2022, 16:01

Ty vole, prohlášení, že opustit republiku nebyl problém - třeba na rogalu ... to se mu mozek proměnil v tu jeho pravdu nebo tam má 10cm čisté kosti...

Veritas vincit

06. 06. 2022, 15:51

Im Bier steckt Wahrheit
"Mnoho nespokojených občanů v ČSSR si zaplatili dovolenou do tehdejší Jugoslavie ..."
*
Bez povolení - výjezdní doložky jsi jel jedině tak do toho vašeho ruského prdelákova a ne do Jugoslávie slovanský chytrolíne. :slight_smile:

Marty

06. 06. 2022, 15:39

tak nejdřv nám tady tvrdí že vycestovat nebyl problém a pak menuje tolik bezproblémových zpusobů... zvláštní, někdo se nám tu zamotal do vlastních žvástů? :-)

bombero

06. 06. 2022, 14:58

Im Bier steckt Wahrheit
"Vycestovat z tehdejší železné opony uměl každý"
pro vás to asi problém nebyl.Pro většinu lidí neřešitelný,možná tak ještě jugoslávie. Ale vůbec se nedivím vašemu názoru, jistý babiš, mezi kamarády známý jako bureš se také divil, že se nedalo normálně vycestovat. Ale takových lidí bylo za socíku jen pár...
A ty ostatní stříleli na hranicích, když chtěli z toho ráje pryč

NATO!

06. 06. 2022, 07:46

Jak to mělo být, martinku?

Martin23

06. 06. 2022, 07:36

Vidím, že sis i sám odpověděl Josefe Vyskočile.

bombero

06. 06. 2022, 07:32

N23 a, tady se už saze mlátí černoši. Vy by jste ty vrahy z volstrýtu nacpal i k článku o pěstování jahod na kamčatce. Ještě jste vynechal indiány

NATO!

06. 06. 2022, 07:14

Ano, martinku anal ytiku. Američani podporovali svého nepřítele proti fanatickým ajatolláhům. A později Saddám přepadl Kuvajt. Tak Saddámovi rozemleli armádu. Mělo to bejt jinak?

Martin23

06. 06. 2022, 07:08

Přesně takle USA podporovaly Saddáma ve válce s Iránem.
A jak dopadl?

https://www.washingtonpost.com/archive/politics/2002/12/30/us-had-key-role-in-iraq-buildup/133cec74-3816-4652-9bd8-7d118699d6f8/

Zdeněk

05. 06. 2022, 16:32

Jedna drobná propagace z vlastních ruských zdrojů:
https://www.ctidoma.cz/zpravodajstvi/korupce-v-ruske-armade-je-giganticka-prodavaji-se-letecke-motory-i-rakety-system?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
:joy::stuck_out_tongue_winking_eye:

Zdeněk

05. 06. 2022, 16:00

To jim ještě fandím, že ty Topoly jsou udržované a ruské pevné palivo je jak americké, tj. neregeneruje...

Veritas vincit

05. 06. 2022, 15:50

Z
"Jasně, Rusko vlastní více než 1 500 hlavic rozmístěných na strategických systémech dlouhého doletu. Kromě toho disponuje i téměř 3 000 hlavic v záloze."
*
Papírově jsi na tom jako vždy skvěle Rusáku.
A co skutečnost ? Jako vždy ?:laughing:

Zdeněk

05. 06. 2022, 15:42

Skutečně?
Topol M: 48+6 ks
ponorky: 12 (4 v provozu)

vše ostatní je buď mimo provoz, nebo je na kapalné palivo s reakční doba 2+hod., pochopitelně pokud platí to co tvrdí Russko

Tomáš

05. 06. 2022, 14:47

Situace více jak stodenni válečné speciální operace Ruska na Ukrajině je stále složitější pro všechny. Je jedno přísloví, které říká "když se kopou koně, osli musí stát stranou". Na jednom s klíčových postu je popleta a není sám. Na druhé straně je kadrovy plukovník tajných služeb a do toho se pletou politicky, a jedna z nich je několikanásobna matka, kterou její nekdejsi šéfka odsunula z vlády do vedení EU. Francie je zmítana volbami a VB platinovymi oslavami a tak se válečná situace prohlubuje a zatím jen dílčí dohody se realizují mezi znepratelenymi stranami. To nejsou dobre znaky dalšího možného vývoje, rozvojový většinový svět se může začít probouzet jako Golem po vlozeni semu, ale kdo to bude, kdo jej vloží. Opravdu to se nemělo stát, ale stálo se, jako s tím dzbanem.Je možné konstatovat, že jediná Čína je ve formě z těch koní co se kopou.

alfons

05. 06. 2022, 13:20

"USA Ukrajincům na jejich dotaz pouze potvrdily její identitu". A přesnou polohu.

Veritas vincit

05. 06. 2022, 12:28

"Je nutné brát tuto hrozbu vážně, protože stále mějme v úvahu, že Rusko je zemí, která vlastní obrovský arzenál atomových zbraní."
*
Co asi dnes v ruské realitě znamená ta stále omílaná mantra "obrovský arzenál" ? :smile:
V dobách Varšavské smlouvy jsem sovětské žvásty dělil dvěma, dnes možná nastal čas použít dělitel s hodnotou deset. :smile:
Podle mě, jsou USA k agresivním ruským opicím až příliš tolerantní a kvůli tomu umírají tisíce Ukrajinců. Na druho stranu je sympatické, že se za svého života dožiji dvou obrovských milníků. Prvním byl bankrot "slavného tábora socialismu" a druhým bude rozpad Říše zla, jak ji definoval a správně pojmenoval jeden z mých nejoblíbenějších prezidentů USA Ronald Reagan. :thumbsup::flag_us:

k

05. 06. 2022, 11:48

No, já se domnívám, že největší rusácký problém je Starlink, ten nedokážou šmírovat, natož hacknout. A že by rádi. Údajně z jejich 10 špionážních satelitů fungují dva a proti nim možná stovky, včetně komerčních a i meteorologických, což jim nejspíš vůbec nedošlo ani když byla media plná snímků z jejich "cvičení" a koncentrování techniky v zimě u UK hranic.

Zdeněk

05. 06. 2022, 10:39

Tak on to nebyl vovkuv vajgl ve skladu raket v kombinaci s dvaceticentimetrovými vlnani? Jsem v šoku...