LOADING TOP…

Pentagon plánuje stažení 5 000 vojáků. Německo věří ve vlastní sílu

 05. 05. 2026      kategorie: Události      21 komentářů

NATO i německá vláda se snaží uklidnit obavy spojené s možným stažením části amerických sil z Německa. Podle dostupných informací by se mohlo jednat zhruba o 5 000 vojáků, přesto ale aliance tvrdí, že její schopnost odstrašení tím nebude zásadně ovlivněna.

dsgtyv07m4t2g78ru9uyxr502q3xl431v3bpwqvllnxuek8ajdhwr454wezdp906Foto: Američní vojáci v Německu | Adobe Stock

Zástupci NATO uvedli, že probíhá úzká komunikace s Washingtonem, aby byly objasněny detaily plánované změny rozmístění sil. Zároveň zdůraznili, že situace znovu ukazuje na nutnost, aby evropské státy převzaly větší díl odpovědnosti za vlastní bezpečnost.

Téma posilování obrany není nové. Na summitu NATO v Haag se členské státy již dříve shodly na ambiciózním cíli investovat až 5 % HDP do obrany.

Německý ministr obrany Boris Pistorius reagoval na plánované stažení amerických jednotek s tím, že Německo „jde správným směrem“. Podle něj se Bundeswehr postupně rozšiřuje, zrychlují se akviziční procesy a probíhá modernizace vojenské infrastruktury. Berlín tak chce být schopen případné výpadky kompenzovat vlastními silami.

Plán Pentagonu je podle amerických představitelů součástí širšího přehodnocení globálního rozmístění sil. Administrativa prezidenta Donald Trump dlouhodobě kritizuje evropské spojence – včetně německého kancléře Friedrich Merz – za nedostatečnou podporu v probíhajícím konfliktu USA s Íránem.

Současně se zdůrazňuje, že jde spíše o přesun kapacit než jejich rušení. Spojené státy chtějí více soustředit pozornost na oblast Indo-Pacifiku a domácí priority.

Navzdory plánovanému snížení počtů by klíčové americké základny v Německu měly fungovat beze změn. Například Ramstein Air Base nebo Landstuhl Regional Medical Center zůstávají nadále zásadními body americké přítomnosti v Evropě.

Německo přitom i nadále hostí více než 36 000 amerických vojáků, což z něj dělá největší základnu USA mimo Japonsko.

Zdroj: Defense Magazine

Komentáře

Czertik

05. 05. 2026, 16:00

vesmes o nic nejde, onim stazenim se sily vrati na stav jaky byl pred ruskou invazi na ukrajinu.

btw, vite jak e rika ze do tretice vseho nejlepsiho ?
tak nemacko uz dvakrat svetovou valku prohralo.

Pepík Knedlík

05. 05. 2026, 09:33

Je třeba jednat rychle, protože největší nebezpečí přijde z Ukrainy. Poláci se chystají na ozbrojeny tlupy banderovcu, kteří přijdou po ukončení války.
Speciální vycvik polských ozbrojených jednotek se jmenuje Trident - Trojzubec. Zahrnuje auta s rentgeny, drony a sledování obchodu se zbraněmi.

Czertik

05. 05. 2026, 16:02

knedle ss

co je horsi bandy baqnderovcu nebo bandy putinovcu ? pripadne bandy cecencu.

aport

Šebesta

05. 05. 2026, 18:32

No nejhorsi jsi ty

Pepík Knedlík

05. 05. 2026, 08:43

Za mě konečně!
Některý vesnice a města v Německu poznají to co Milovice po odchodu Sovětský armády. :thumbsup:

Czertik

07. 05. 2026, 05:24

knedle ss

mi vyme ze tvoje mamka a sestry nesly odchod ruske armady tezce, prisly o ksefty.

Šebesta

05. 05. 2026, 08:41

Trumpeta je tezko pochopitelny clovek .Na jedne strane v ukrajinske valce chtel dosahnout mir ale na druhe rozpoutal dalsi valku .Nema to logiku to snad pochopi kazdy normalni clovek.Stahovani usarmy z Deutschlandu a vubec z Evropy je jeho odveta za to ze ho ostatni nataci podle neho malo podporuji.No myli se .Jako agresor by ho meli odsoudit jako ruskou agresi.Jenze ona tetoristicka a agresivni " obranna aliance NATO " ma dva metry jeden pro druhe druhy pro sebe. Takze snad krom Spanelska v NATO tvrde uplatnuji politiku dvou metru.Tedy NATO muze vse druzi nesmi nic.Odchod Amiku z Evropy je ale spatna zprava pro nas Cechy vetsina politickych stran a soudruh president budou tvrdit a uz i tvrdi ze musime o to vice zbrojit protoze Rusko je agresor a predstavuje pro nas hrozbu.

Šebesta

05. 05. 2026, 08:45

Je to pochopitelne lez ktera se da snadno vyvratit ale jak rika jedna stara pranostika ,kdo chce psa bit hul si najde .Noba zbrojari si mnou ruce !

Pepík Knedlík

05. 05. 2026, 09:26

Šebesta
Okupační vojsko SSA se mělo po sjednocení Německa stáhnou zpět za Atlantik. Tím by následovaly Sověty.
To si musíme přiznat.
Kolaborant 107 Pávek samozřejmě podporuje svý chlebodarce tj. zbrojařské firmy. To je fakt.
Česko i prvorepublikova ČSR byl zkorumpovany stát zbrojarskymi loby.

Šebesta

05. 05. 2026, 09:56

Knedlik. Zapomináš na jeden podstatný rozdíl. Rusové byli v zemích VS proti vůli lidí a vlád. Pokud budeme mluvit za Československo tak na 100 %. Vpadli tady v 68. a moc nespěchali s odchodem ani v roce 1991.Navíc Poláci a Enderáci měli škodolibou radost,že i my budeme hostit okupační armádu SSSR kterou oni měli od konce války.Po sjednocení Německa odešli Rusové ale pokud jde o Němce oni sami chtěli Us army aby zůstala v Německu. Navíc proti odchodu Amíků zpět domů byla i Tatcherová anglická premiérka. Podle i našich diplomatů i slovenských viz. Banáš měla po sjednocení Německa z Němců strach,což mne osobně šokuje,proto byla proti odchodu Usarmy z Evropy. To že se NATO pak začalo chovat jako nařízená střela od konce 90.let je jiná kapitola.Souhlasím,že mělo zaniknout nejpozději koncem 90.let ! Tím by i Američane odešli z Evropy.

Czertik

05. 05. 2026, 16:05

knedle ss

a jak se ta korupce zbrojarskymy lobyza prvni republiky prijevovala ??? ze nekupovaly zbrane z rajchu ?

aport

Pepík Knedlík

05. 05. 2026, 21:54

Lobotoman
Jsi debil a jim Zůstaneš.

Czertik

06. 05. 2026, 16:57

knedle ss

diky ze si dokazal ze vyjma naucenych frzi nedokazes pouzivat tech par mozkobych bunek co mas.

aport

Czertik

05. 05. 2026, 16:03

sebestiku

jasne, ukrajina chtela ziskato atomovky a vyhrozovala ze vymaze rusko z mapy, ze jo ?
aby tvoje srovnani s iranem sedelo.

aport

Slavoslav

05. 05. 2026, 08:17

dalsi "genialny" TACO tah ked si mysli, ze oslabovanim celosvetovej pritomnosti posilni USA, aby potom zobral o vyuzitie zakladni u spojencov pre svoje nepremyslene vojenske dobrodruzstva

Czertik

05. 05. 2026, 16:08

slava

rekni me, cemu je pro usa prospesna evropa ?

Slavoslav

05. 05. 2026, 16:43

czertik

neviem, opýtaj sa TACO preco mu tak chybal suhlas EU krajin s utokom na Iran. a to este stale mohol vyuzivat logistiku v EU na ten utok aspin ciastocne

Czertik

06. 05. 2026, 16:59

slava

skutecne mu chybel souhlas ? nepletes si to s pomoci ? mzes m vysvetlit proc je ona logistika podminena misto nepodminena, jak by se u spojence sluselo ?

ale diky ze nedokazes odpovedet na co usa evropu potrebuje.

Slavoslav

06. 05. 2026, 17:19

cokel, pardon, czertik

ak nechapes na co USA potrebuju zakladne aj v EU na projekciu sily tak ti mam ako odpovedat? prispôsobil som sa urovni opytujuceho

Czertik

07. 05. 2026, 05:28

slava

ano, skutecne me tady vysvetli k cemu usa potrebuji procejekti sily v evrope. proti komu ? a kvuli komu ?
kdyz se veropa chova jako neduveryhodny spojenec, at se nedivi ze bude pustena k vode.

Slavoslav

07. 05. 2026, 05:32

czertik

napriklad to boli velmi vytazene a velmi pouzivane logisticke uzly pri vojne v Afganistanne a v Iraku.

Ale paci sa mi ako naivne si myslis, ze ten logisticky uzol tu bol na ochranu EU. Ze ty veris tomu, ze aj rusak mal namornu zakladnu v Syrii len kvoli ochrane Asada? a ze Cina buduje zakladne mimo svojho uzemia kvoli ochrane tych statov kde ich buduje
LOL