Pilot, který změnil tvář války: Neuvěřitelný příběh Hanse Joachima Marseille
Mladý Berlíňan se stal legendou pouštní oblohy, která změnila podobu leteckého souboje. Hans Joachim Marseille ohromil soupeře i spolubojovníky odvážnými manévry, precizní střelbou ale i lidským přístupem k válce. Jeho krátký, ale mimořádný život dodnes fascinuje historiky i letecké nadšence. Hans Joachim Marseille, narozený 13. prosince 1919 v Berlíně, si ve 2. světové válce vysloužil přezdívku „Hvězda Afriky“. Do severní Afriky přišel s pověstí poněkud nezodpovědného, bohémsky laděného pilota. Říkalo se o něm, že jeho bujarý noční život často bránil plnění misí.
Foto: Hans-Joachim Marseille u sestřeleného Hurricanu Mk IIB, pravděpodobně z 213. perutě RAF, únor 1942 | Bundesarchiv, Bild 101I-440-1313-03 / Oppitz / CC-BY-SA 3.0
Jeho velitelé o něm říkali, že může být buď největší nadějí jejich útvaru, nebo jeho největším problémem. V leteckých soubojích rozvinul postupně svou charakteristickou techniku: pronikat do formací nepřítele, využívat deflekční střelbu z boku a zasahovat nepřítele na několik metrů, často při pomalých, přitom smrtících manévrech. Své první skutečné letecké souboje absolvoval už během Bitvy o Británii. Jeho frontou se ale stala Afrika, kam byl brzy převelen. Zde rychle dosáhl několika pozoruhodných úspěchů. 3. června 1942 zaútočil na formaci 16 strojů typu P 40 Tomahawk. Ve výšce přibližně 3 500 metrů provedl útok na pět cílů. První dva sestřelil ze vzdálenosti jen kolem 60 metrů, dalšího zasáhl během prudkého úhybného manévru a čtvrtý neměl funkční kulomety, takže se stal snadnou kořistí.
Následně ještě sestřelil pátý a šestý stroj, takže zničil celkem šest letounů během pouhých šesti minut. Neuvěřitelný výkon se roznesl mezi bojovými piloty napříč Luftwaffe v Africe. Vrchol Marseilleho kariéry nastal 1. září 1942. Během tří oddělených misí, když doprovázel střemhlavé bombardéry Ju 87, zahájil neuvěřitelnou leteckou kampaň jednoho muže. Ráno zlikvidoval dva Hurricany a dva Spitfiry, poté poslal do dun sedm strojů P 40 a odpoledne ještě zničil pět dalších Hurricanů. Celkem si ten den připsal na konto 17 sestřelů a radikálně tak zvýšil svou reputaci. V Africe se stal opravdovou legendou a nebylo mnoho těch, kteří by jeho jméno neznali. Marseilleho výjimečnost spočívala mimo jiné v neuvěřitelné preciznosti střelby. Průměrně potřeboval jen 15 výstřelů na jeden sestřel. Uměl také bleskově a velmi přesně přenášet palbu mezi několika cíli.
Alespoň nad africkými písky to platilo bezesporu. Jenže ani takto mimořádný pilot neměl to štěstí dožít se konce války. Jeho tragický konec přišel 30. září 1942 po havárii nového Bf 109 G-6. Při katapultáži narazil tělem na ocasní plochu letounu, což mu znemožnilo otevřít padák. Jeho pád skončil o několik kilometrů za frontou – zesnul ve věku 22 let. Marseille za sebou zanechal bilanci 158 oficiálních vítězství (153 nad spojeneckými stroji v Africe), ačkoliv kolem potvrzení některých sestřelů panují dodnes diskuse. Přesto zůstává ikonou noční oblohy Sahary, mistrem chirurgicky přesné střelby a pilotem s mimořádným citem pro načasování i manévrování. Byl ale především charismatickým člověkem, který se zajímal i o osudy pilotů, které sám sestřelil. V Luftwaffe bylo jen málo podobných osobností. Není náhodou, že byl držitelem Rytířského kříže s dubovými ratolestmi, meči a brilianty, což bylo nejvyšší možné vyznamenání, jaké voják v Německu mohl dostat.
Zdroj: Norbert Brzkovský, Hvězda Afriky. Hans-Joachim Marseille: Dramatický příběh legendárního esa, 2022.
Komentáře
Czertik
24. 07. 2025, 12:00legenda rika, ze kdyyz byl na opustaku v nemecku, tak se tam potkal s zidovkou, do ktere se zamiloval, ale kdyz ji sebraliy ke konci jeho opustaku, ak po navratu k jednotce uz nemel moc chuti, tak to chtel zabalit.
Vaclav Flek
25. 07. 2025, 00:31Czertik
Vami uvedenou informaci jsem v Marseilleove zivotopise nenasel. Nevim ovsem cemu rikate "legenda". Jinak v dobe sve slavy dostaval Jochen mnoho nabidek na seznameni, nebo primo na snatek, s mladymi nemeckymi zenami.
Vaclav Flek
24. 07. 2025, 00:55Jochen Marseille, zvany "Hvezda Afriky" patril ke spickovym nemeckym stihacim pilotu,. i kdyz pocet jeho sestrelu byl nizsi nez pocet sestrelu nekterych jeho kolegu na vychodni fronte.
Monarchista
23. 07. 2025, 15:52Byl tomladý hezký člověk vždy s úsmevem na tváři a pro jeho přístup ke kolegům, kamarádům i nadřízeným byl příjemně lidský i proto byl snad i milován. K jeho sestřelům zde bych to přenechal odborníkům, nevím jak sestřelypočítali a snad i sebral několik s sestřelů kolegům. Ale byl to prototyp pilotů, kteří se zrodili jak v USA tak i Francii i Rusko, ale již na truskových letadlech.
Azor
23. 07. 2025, 16:14Monarchista
"Byl tomladý hezký člověk vždy s úsmevem na tváři a pro jeho přístup ke kolegům, kamarádům i nadřízeným byl příjemně lidský i proto byl snad i milován."
Je zajímavé z jakého úhlu se na takového člověk díváte. Jak by jste se díval např na Leopolda II. Belgického?? Byl fešák?? A ty fousy mu dodávaly důstojnost??A jak že ho viděli ti jeho poddaní??? Jak kteří,co???
o ti v tom Kongu??? 15 milionu mrtvých.Které zájmy tam bránili ti co byli v tom Kongu??
Jaké že zájmy Německa ten "hezký člověk" s směvem v té Africe??? Stejné, jako ti jeho společníci ve zbrani u Staligradu??Nebo ti z SS kteří likvidovali Pržské povstání a díky takovým atd. kolem 400 000 zavražděných u nás??
Tento pohled vás nikdy nenapadl??Co morálka,spravedlnost,empatie,lidství??????
Kolik že tohoto měli v sobě???? A taky, kdo se na jejich vlastnostech podílel a podporoval, aby šli a sedli do např.do letadel a šli si zastřílet do Afriky a pod.???
Kdo jim namluvil kdo že je jejich nepřítel a proto taky musí dělt to co dělali??
A kdo že je v plno očích v naší republice v dnešním době,naším"nepřítelem??
Taky budeme hájit "naše "zájmy že napadneme Kaliningrad??
Podle Lavrova EU zešílela a změnila se na IV. Říši, která se horečně chystá na válku s Ruskem!
https://rumble.com/v6wjg0s-podle-lavrova-eu-zelela-a-zmnila-se-na-iv.-i-kter-se-horen-chyst-na-vlku-s-.html
Velící generál americké armády v Evropě prohlásil, že NATO je připraveno k útoku na Kaliningrad!
https://rumble.com/v6wfim4-velc-generl-americk-armdy-v-evrop-prohlsil-e-nato-je-pipraveno-k-toku-na-ka.html?e9s=src_v1_cbl%2Csrc_v1_upp_a
Czertik
24. 07. 2025, 12:26rexik
vtipne, kdyz vzpominas leopolda 2 s jeho mrtvymy, proc vzdy zapominas na stalina a mao ce tunga ? ti tech mrtvych meli daleko vice.
Profe
24. 07. 2025, 16:51Neporovnávejte letce Luftwaffe s příslušníky SS. Luftwaffe byli letci vycvičení k ničení pozemních cílů, letadel, a lodí. SS byla ozbrojená organizace vycvičená zabíjet vojáky, civilisty, a rovněž se podílela na vyvražďování židů v koncentračních táborech. Ano, i v Luftwaffe se najdou tito bezcitní nacisti, ale to není Marseilleho případ. "Co morálka, spravedlnost, empatie, lidství" Po svém prvním sestřelu bym Marseille zdevastován, a napsal své matce, že někomu zabil syna, páč ten pilot RAF nevyskočil. Po tomto sestřelu se snažil mířit výhradně na motory, a křídla, aby svého protivníka nezabil. Stalo se i, že v polní nemocnici (už v Africe) navštívil nepřátelského pilota, kterého sestřelil, napsal dopis o jeho stavu, vletěl nad nepřátelské linie, a ten dopis shodil ze svého letadla na nepřátelské letiště. V Africe si našel černého kamaráda Mathew Letulu, a staly se nerozlučná dvojka. Kvůli diskriminaci se bál nechat Mathewa samotného, a řekl, že kam jde on, jde i Mathew. Při večeři s Hitlerem, vysoce postavenými nacistickýmy státníky, a příslušníky SS, se doslechl o operaci Reinhard, a Lidicích, když přeslechl konverzaci dvou SSáků. Byl z toho kompletně zdevastovaný, poněvadž měl židovské kamarády, a jejich rodinný doktor, který ho přivedl na svět, byl také žid. Všichni byli pryč. Marseille také otevřené kritizoval NSDAP, Hitlera, a nacismus osobně. Přímo před Hitlerem skritizival jak jeho, tak NSDAP. Na piáno mu zahrál jazz, který zakázal sám Hitler.
"Taky budeme hájit "naše "zájmy že napadneme Kaliningrad??" Neberte sem dnešní politiku. Tato doba je od tamté daleko přes 80 let.
"Podle Lavrova EU zešílela a změnila se na IV. Říši, která se horečně chystá na válku s Ruskem!" Prosím, toto je článek o pilotovi druhé světové války, a nezajímá se politikou. S tou vaší proruskou politikou si jděte na Facebook.
"Velící generál americké armády v Evropě prohlásil, že NATO je připraveno k útoku na Kaliningrad!" Rusko na hranicích s Finskem otevřeně staví základny, a provokuje, a když NATO vytvoří plán, jak v případě Ruské agrese zareagovat, tak ihned chtějí válku. Je to obraný plán jak rychle neutralizovat Kaliningrad v případě Ruské agrese.
Ověřil jsem si, co ty vaše "AE News" jsou. Prosím, nešiřte tu proruské dezinformace. Dekuji.
Azor
24. 07. 2025, 18:34Profe.
Profesor?? Čeho??
""Podle Lavrova EU zešílela a změnila se na IV. Říši, která se horečně chystá na válku s Ruskem!" Prosím, toto je článek o pilotovi druhé světové války, a nezajímá se politikou. S tou vaší proruskou politikou si jděte na Facebook."
Souvislosti,pane,souvislosti.Jde o válku a přípravu na ní.Chcete jí??
Pro připomenutí -
"„Válka je pokračováním politiky jinými prostředky.“ Asi už budete vědět kdo to prohlásil,ne??Magor??Dezolát??Proruský myslící člověk???
". Byl z toho kompletně zdevastovaný, poněvadž měl židovské kamarády, a jejich rodinný doktor, který ho přivedl na svět, byl také žid."
To jako by měl člověk uronit slzu?? On souhlasil s vysláním do druhých států zabíjet protivníka, namísto bránit vlast???Kdo napadl Německo??
Kdo pak byl osobní strážce Hitlera Moritz?? Letecké eso Galland??
Lékař Hitlerovi matky E.Bloch?? A dost židů bylo i ve Wehrmachtu.
Tak jako teď ten na "ukrajině" Podporuje nacismus(1.1. ohňové pochody, na čí počest???)
" Luftwaffe byli letci vycvičení k ničení pozemních cílů, letadel, a lodí. SS byla ozbrojená organizace vycvičená zabíjet vojáky, civilisty, a rovněž se podílela na vyvražďování židů v koncentračních táborech."
Toto mám brát jako co??SS a pod. zabíjela??? Oni nevraždili??
A piloti jen ničili ty pozemní a námořní síly??? Bez zabíjení lidí, ve státech co byli Německem okupovány??
" Ano, i v Luftwaffe se najdou tito bezcitní nacisti, ale to není Marseilleho případ. "Co morálka, spravedlnost, empatie, lidství" Po svém prvním sestřelu bym Marseille zdevastován, a napsal své matce, že někomu zabil syna, páč ten pilot RAF nevyskočil. Po tomto sestřelu se snažil mířit výhradně na motory, a křídla, aby svého protivníka nezabil."
To byl sabotér?? Letadlo lze snadněji vyrobit,než vycičit protivníka(a tím i ohrozit armádu ve které byl)na kvalitního pilota!!
On neměl možnost dezertovat???Když viděl co se děje v nacistickém Německu??
A ten jeho "odpor"proti Hitlerovi??? Jak dopadli ti,co se jen mihli ohledně odporu(nebyl účastníkem -na to neměl pomyšlení)Romell?? Ten zločinec gen. Hoepner, co mu padali před soudem kalhoty???A skončil tak jak si( za své skutky v Rusku) zasloužil.
"Rusko na hranicích s Finskem otevřeně staví základny, a provokuje, a když NATO vytvoří plán, jak v případě Ruské agrese zareagovat,"
Opět si Finové(kde by byli bez ruské ochrany před Švédy??)chtějí koledovat??Opět se spojili s těmi, co chtějí zaútočit na Rusko ! ! !
Vaše myšlení je jako z Orwella - bílá je černá,válka je mír a otroctví je svoboda.
Neměl by jste zapomínat co řekl D.Donský - přišli s měčem,mečem zahynou.A na ruské území -"ukrajinu",už vstoupili(západ)a jako v 45.odejdou, jako spráskaní psy,ale jen ti, co tam nezhebli.A možná že i s vámi a vám podobním,kteří na zavolání Foltýna a Pávka tam budete chtít nějak oxidovat.
Czertik
24. 07. 2025, 22:49rexik
zase dalsi slovni prujem u ktereho si nic nerekl.
Azor
24. 07. 2025, 23:49Czertik.
"Každý slyší (čte) to,jak tomu sám rozumí."
Plautus
A tomuto rozumíte jak????
Salut.
Vaclav Flek
25. 07. 2025, 00:50Azor
Vase nazory, vyjadrene v tomto texte, na mne pusobi desive, treba cast vety: "A na ruské území -"ukrajinu",už vstoupili(západ)a jako v 45.odejdou, jako spráskaní psy,ale jen ti, co tam nezhebli."
Nemohu verit, ze nekdo, kdo podobne nazory zastava, je obcan stejneho statu jako ja. Mohu se jen stydet za podobne spoluobcany.
Profe
25. 07. 2025, 10:31"Toto mám brát jako co??SS a pod. zabíjela??? Oni nevraždili??" Pane, jasně v mé odpovědi máte napsáno, že to byla vycvičená organizace, která zabíjela vojáky, civilisty, a podílela se na VYVRAŽĎOVÁNÍ židů v koncentračních táborech.
A prosím, neposílejte sem tu vaši ruskou propagandu. Prosím, laskavě si ověřte, co jsou ty vaše AE News zač. Děkuji.
Azor
25. 07. 2025, 12:31Vaclav Flek.
"Nemohu verit, ze nekdo, kdo podobne nazory zastava, je obcan stejneho statu jako ja. Mohu se jen stydet za podobne spoluobcany."
Samozřejmě jsem mohl to popsat jinými slovy - Odejdou poraženi a nebude jim z toho dobře na duši, ale jen ti, co zůstali naživu".
Změnila se podstata?? Ano nebylo to "diplomatické".
Už jsem vám psal ohledně víry.Mít jen víru,to je málo.Jinak v tom já vám nezabráním ohledně vašeho studu.Co si to takhle obrátit?? Přemýšlel jste o tom někdy??A nebo vás to nikdy nenapadlo?? Možná je to tím,že jste neměl a nemáte představivost.Tak jak ji něměli i židé,kteří šli pokorně s těmi kufry na nádraží v Bubnech.Jak dopadli?? Snad nebudete ve svém životě nemile(jako oni)překvapený.
To bych vám nepřál.Ale jak se říká, každý strujcem svého štěstí.
Azor
25. 07. 2025, 12:46Profe.
"Pane, jasně v mé odpovědi máte napsáno, že to byla vycvičená organizace, která zabíjela vojáky, civilisty, a podílela se na VYVRAŽĎOVÁNÍ židů v koncentračních táborech."
Pane, oni,SS vraždili jen v koncentrákách???
Einsatzgruppen - toto vám říká co?? Židovské centrum Simona Wiesenthala ve Vídni je AE News????
Apropó,je pro vás důležité kdo to píše,nebo zda to co píše, je něčím podloženo??
A když někdo něco napíše a bude mít podloženo a bude to napsáno v Rusku,tak to je jejich propaganda??
Viz např. film - "Jdi a dívej se".
Pokud ano,tak zrcadlově se pak dá říct, že to co se napíše na "západě" ,je západní propaganda??? K té se stavíte jak??Zkusíte to objasnit??
Předem díky.
Vaclav Flek
25. 07. 2025, 21:37Azor
Pisete to hodne zmatene.Priznam se, ze vam vubec neruzumim, pravdepodobne si mne s nekym pletete. Ja totiz nepovazuji tyto webove stranky za vhodny prostor k psani o vire a vas za vhodneho partnera pro podobnou komunikaci.
Vaclav Flek
25. 07. 2025, 23:15Azor
Pisete to velmi spatne Mimo jine vubec neberete do uvahy, ze jeste dve ste let po bitve na Kulikove poli odvadela Moskva (i dalsi ruska knizectvi) tatarskym chanum poplatek. To prece nebylo chovani vitezu, a marne mohl Dmitrij Donskij hrozit utocnikum mecem... Kdo si z toho neco delal ?
Azor
25. 07. 2025, 23:58Vaclav Flek.
".Priznam se, ze vam vubec neruzumim, pravdepodobne si mne s nekym pletete. Ja totiz nepovazuji tyto webove stranky za vhodny prostor k psani o vire a vas za vhodneho partnera pro podobnou komunikaci."
Věřím vám - že nerozumíte.S tím já moc neudělám.
Ohledně víry - víra není přímo úměrná náboženství.Mužete mít víru v sebe,že např. dokážete to či ono. Ale pokud to nedokážete,tak to bude jen víra.A z vaší víry vychází tak vaše články.
Takto jsem to měl na mysli.
Azor
26. 07. 2025, 00:21Vaclav Flek.
"Pisete to velmi spatne Mimo jine vubec neberete do uvahy, ze jeste dve ste let po bitve na Kulikove poli odvadela Moskva (i dalsi ruska knizectvi) tatarskym chanum poplatek."
S tím souhlasím,nejsme v rozporu.Chápal jste to jinak než já.Co bylo na Kulikově poli??
A od té doby se to traduje(ohledně meče).A praxe byla taková.Už neměli sklopenou hlavu. A od r. 1480,už vůbec ne.
" Kdo si z toho neco delal ?" Zlatá horda!! Mohla si pak dělat v Rusku co chtěla??? Už ne, a jim stačili ty (ještě 100 let)poplatky.A ruský stát se díky tomu více a více zmáhal.Politika je umění možného.
Vaclav Flek
26. 07. 2025, 22:39Profe
S velkou casti toho, co pisete,souhlasim. To ma byt diskuse ke genialnimu pilotovi ze II. svetove valky, proto veskere pripominky, vztahujici se k soucasnemu deni, odmitam. Co muze mit Marseille spolecneho s denim okolo soucasneho Kaliningradu ? Ten se ostatne za jeho zivota jmenoval Konigsberg.
Czertik
27. 07. 2025, 00:29vaclav flek
azor, zvany rexik, je propagandista v moskve co tu pise, takze neni cech, ale rus.
Azor
27. 07. 2025, 13:17Czertik.
"vaclav flek
azor, zvany rexik, je propagandista v moskve co tu pise, takze neni cech, ale rus."
Jo,jo,Rus sloužící v útvaru 1056 2.průzkumný prapor,Janovice nad Úhlavou.Celé dva roky.
Viz - https://vu1056jnu.webnode.cz/ bohužel administrátor P.Tomík už není mezi námi.
Vaclav Flek
27. 07. 2025, 22:38Azor
A tou vasi sluzbou u pruzkumneho praporu mne chcete ohromit ? Ja mam za sebou pet let u 1. tankovedivize, v te dobe povazovane za elitu tankoveho vojska CSLA.
Azor
28. 07. 2025, 00:17Vaclav Flek.
Z čeho jste usoudil,že ta odpověď byla pro vás???
Vy neberete posloupnost oslovení??
Po lopatě. To byla odpověď byla pro Czertika,který psal pro vás v aby vám osvěrlil co jsem zač,a já mu odpověděl !
Takže takto reagovat z vaší strany nebylo namístě!Jinak to z mé strany bylo pouze konstatování(kde jsem sloužil,a asi sotva rus mohl sloužit v ČSLA, na dvouleté povinné, prezenční službě),na Czertikuv štěk,že jsem ve skutečnosti Rus.
Jinak jsem byl na cvičení na velitelství 1.tankové divize ve Slaném VÚ 3858 (Ppl.gen.štábu Grohman, Jaroslav Kindl)A tam byl bordel jak v tanku.O stravě ani nemluvě - pod svícnem bývá tma.1.A Jak se to říká??Ryba smrdí od hlavy.Nebo jaký pán,takový krám.Takže bych byl opatrný v hodnocení ohledně "elity" ČSLA.
Jako jste tam měl funkci??
1.V3S ,schopná,která při poplachu (a to ještě o něm věděli - mě nemusíte říkat jak že probíhali poplachy s výjezdem !!)roztahovala další vozidla ! ! !
Vaclav Flek
28. 07. 2025, 01:10Azor
Napsal jste to slozite a zamotal jste se. Pokud jste chtel oslovit pouze nekoho, mel jste to v textu jasne vyjadrit. Z meho pohled trapne.
Svou narodnosti mne neohromite., at jiz jste Rus, nebo nejste. Treba ja jsem z poloviny Ukrajinec a u nas doma se mluvilo rusky.
Hodnotit pomery u 1. tankove divize se mi v teto diskusi nechce. Vyrazy jako "elitni" vychazeji z nazoru nasi tehdejsi generality, ktere jsem ja nesdilel. V prvni valce v Zalivu byly na hlavu porazene tankove divize iracke armady, vystavene podle stejnych principu jako nase tankove divize,
Pepík Knedlík
23. 07. 2025, 15:25Me 199 G6 vznikl někdy na jaře v roce 1943 a ten Joachim už nesedlal.
Martin F.
23. 07. 2025, 13:22Lze se z BF 109 G6 katapultovat?........Kdo to překládal proboha?
Pelu
23. 07. 2025, 23:13Nelze :-). Navíc, kde by se tam vzal Bf 109 G6... Ve skutečnosti šlo o Bf 109G-2/Trop, výrobní číslo 14256.
Pepík Knedlík
23. 07. 2025, 06:56Hezká připomínka na určitě kvalitního pilota, ale ...
Jeho skóre sestrelenych nepřátelských letadel je velmi zkreslený. V jeden den na africký obloze dokázal sestřelil Joachim více nepřátelských strojů, než bylo ve vzduchu. To je velká kuriozita :smile:
Pelu
23. 07. 2025, 23:09K tvé "kuriozitě" snad jen to, že 1. září 1942 tam spojenecké stíhací letectvo podniklo 372 bojových letů. Jeho totální ztráty obnášely 20 stíhacích letounů a nezahrnují nouzová přistání na vlastním území. JG 27 si zapsala celkem 26 sestřelů, 17 z nich Marseille. Na nějaké vymýšlení sestřelů tam není moc prostoru, ale zároveň je třeba poznamenat, že nároky (byť potvrzené) se málokdy kryjí se skutečnnými ztrátami protivníka. Důvodů je celá řada a jejich rozbor by nebyl na pár řádků. Luftwaffe ten den přišla v Africe o 8 letadel, z tohoto počtu 6 kusů stíhacích Bf 109 F-4/Trop patřilo k JG 27...
Vaclav Flek
26. 07. 2025, 23:07Pelu
Prave proto pisu, ze by mezi zajemci o problematiku mela byt dohodnuta jista spolecna zakladna, tedy konsenzus nad poctem sestrelenych letadel behem jednotlivych operaci. Od toho by se pak mohla odvijet dalsi diskuse. Jinak hrozi, stejne jako v teto diskusi, ze nekdo prijde a sdeli, ze vsechna cisla jsou nasobne nadsazena, coz jsem prave oznacil jako cestu do pekel. Myslim, ze se k tomu nedoslo pouze proto, ze se diskuse (zase zcela nemistne) stocila k deni u Kalinigradu.
Petre, tento tvuj literarni pseudonym neznam, ale tva vecna a klidna dikce te v kazde diskusi prozradi. Kdyz se k tomu prida jeste tva znalost faktu, uz jsi uplne citelny.
Vaclav Flek
25. 07. 2025, 01:06Pepik Knedlik
Nevim, odkud tuto informaci mate. Na kazdy pad povazuji jakoukoliv snahu o zneverohodnotneni poctu bojujicich ci sestrelenych letadel za cestu do pekel. Myslim, ze ta diskuse byla pro vsechny zajemce o leteckou valku jiz definitivne uzavrena.
Azor
25. 07. 2025, 12:49Vaclav Flek.
" Na kazdy pad povazuji jakoukoliv snahu o zneverohodnotneni poctu bojujicich ci sestrelenych letadel za cestu do pekel. Myslim, ze ta diskuse byla pro vsechny zajemce o leteckou valku jiz definitivne uzavrena."
Uzavřena??? Možná že vám tam chybí Amen!
Tak jako při koncilu nebo před inkvizicí??G.Bruno a další, by mohli vyprávět.
Pepík Knedlík
25. 07. 2025, 22:40Vaclav Flek
Pilotní deníky u mnoha pilotů se záhadným způsobem někdy ztratily. Ani Hartmann či pohádkař zmíněný Joachim mi neměl k dispozici. Naopak Molders ano a vše přesně. Diskuter Pelu to napsal velmi výstižně.
Třeba sovetsky pilot Reckalov svy sestřely *venoval problémovým* pilotům.
Vaclav Flek
25. 07. 2025, 23:29Azor
Nechapu, co je na tom obtizneho k pochopeni. Bud mne skutece nechapete, a tim ukazujete limity svoji intelektualni kapacity, nebo mne chapete a ukazujete jenom svoji zlomyslnost.