Poprvé a naposled? F-16 sestřelila ruský Su-35 – Rusové z toho však viní československý letoun
Před dvěma týdny došlo k sestřelu nejmodernějšího ruského sériově vyráběného letounu Suchoj Su-35 v Kurské oblasti v Rusku – konkrétně v sobotu 7. června 2025. Podle ukrajinských zdrojů za sestřelem stojí letoun F-16, Rusové ovšem tvrdí, že letoun byl sestřelen československým strojem!
Foto: Nizozemský letoun F-16 | Wikimedia Commons / Public domain
Sestřel ruského letounu Su-35 potvrdily jak ukrajinské, tak i ruské zdroje, a jeho zničení bylo vizuálně doloženo. Podle ukrajinské strany byl sestřel proveden pomocí nizozemského letounu F-16. Rusové však přišli s jinou verzí – tvrdí, že za sestřelem stojí československý letoun L-39 Albatros.
Ukrajina využívá letouny L-39 Albatros v počtu 44 kusů, ovšem výhradně jako cvičné stroje, tedy k účelu, ke kterému byly původně navrženy. Konstrukce Albatrosu je již zastaralá a jeho případná modifikace na nesení moderních amerických raket AIM-120 AMRAAM, které byly při sestřelu použity, se jeví jako silně nepravděpodobná.
Podle ukrajinské strany došlo k sestřelu z nizozemského letounu F-16AM ve spolupráci se švédským letounem včasné výstrahy AWACS Saab 340. Nejenže se jedná o první vzdušné vítězství letounu F-16 nad Su-35, ale také o první veřejně známé bojové využití letounu AWACS ukrajinskou armádou.
Samotný sestřel je velice zajímavý. Ruský letoun se během útočné mise pohyboval v ukrajinské Sumské oblasti, kde byl odhalen švédským letounem Saab 340. Ten předal informace o jeho pozici nedalekému letounu F-16, který ruský stroj zaměřil a vypálil na něj naváděnou raketu AIM-120 AMRAAM. Ta zasáhla Su-35 ve chvíli, kdy se přibližoval zpět k hranicím – přibližně 16 kilometrů od ukrajinského území. Podle dostupných informací se pilot katapultoval a přežil. Vzhledem k tomu, že se ukrajinské letouny F-16 z bezpečnostních důvodů nepohybují v blízkosti ukrajinsko-ruské hranice, muselo k sestřelu dojít na vzdálenost přesahující 100 kilometrů. Letoun AWACS Saab 340 je přitom schopen detekovat vzdušné cíle až na vzdálenost 300 kilometrů.
Foto: Ruský letoun Su-35 | Wikimedia Commons / Public domain
Odbornou veřejnost zaujala skutečnost, že ruský letoun vůbec nezaznamenal, že byl zaměřen a že na něj byla vypálena raketa. Moderní bojové letouny jsou vybaveny výstražnými systémy, které pilota zvukově upozorní na zaměření a odpálení rakety. Pilot pak může manévrovat nebo vypustit klamné cíle v podobě světlic (flér) či dipólových odražečů.
To vyvolává oprávněné otázky ohledně účinnosti varovných systémů a radaru u nejmodernějších ruských sériově vyráběných letounů. Vzhledem k tomu, že trosky letounu Su-35 dopadly na území Ruska, nebude možné stroj důkladně prozkoumat.
Každopádně v Nizozemsku vyvolal sestřel velkou vlnu nadšení – mnozí Nizozemci jej vnímají jako jakési symbolické zadostiučinění za sestřel civilního letounu Malaysia Airlines 17 (MH17) v roce 2014, při kterém zahynulo 193 nizozemských občanů.
Zdroj: Telegram
Komentáře
Martin F.
26. 06. 2025, 09:51Co mají fléry a dipókové odražeče proboha společného se střelami typu Amraam? Jediné protiopatření je střelu utahat manévry, takže ji dojde palivo. Reálná No escape zóna je cca +- 40 km podle typu střely, u meteoru cca 60 km. Pokud došlo k sestřelu F16, tak ten dodtal od awacsu souřadnice, amraam byl naváděn pomocí datalinku údaji z awacsu do předpokládaného prostoru, kde se bude Su 35 v okamžiku příletu Amraamu nacházet a až v tomto prostoru, v no escape zóně, bylo aktivováno aktivní radarové navedení střely a pilot Su 35 už nemohl reagovat. Stejný případ, jako nedávno Indie vs Pákistán.
Slavoslav
26. 06. 2025, 10:16dipolove odrazace by teoreticky mohli zarusit radarove navadzanie strely v terminalnej faze
mimochodom, no escape zona sa rata od miesta odpalu, nie od aktivacie radaroveho navadzania takze tato veta bud bola myslena inak, alebo je to nezmysel
"kde se bude Su 35 v okamžiku příletu Amraamu nacházet a až v tomto prostoru, v no escape zóně, bylo aktivováno aktivní radarové navedení střely a pilot Su 35 už nemohl reagovat."
no escape zona sa neurcuje podla toho ci ma pilot cas reagovat, ale ci sa dokaze vyhnut zasahu manevrovanim a teda energetickou rezervou ktoru ma strela. Preto ma Meteor najdlhsiu NEZ, lebo dokaze regulovat tah motora. Ten na AIM-120 bude horiet tak prych 10 s letu max a potom to uz prebera len zotrvacnost
Czertik
26. 06. 2025, 12:43martin
no escape zona je mysleno kdy se pilot nemuze vyhnout strele i kdyby se rozkrajel (tj, utahal ji). neznamena to ale ze se strele nemuze vyhnout aktivnimi ci pasivnimi opatrenimi.
Czertik
26. 06. 2025, 09:19no nevim, nebyla by daleko vetsi potupa kdyby ho sestrelil albatros misto f16 ?
Slavoslav
26. 06. 2025, 07:58ak sa nemylim tak zostrel pomocou F-16 je velmi neisty, zdrojom bol mensi UA blogger ktory to tvrdenie neskor stiahol len uz sa zacalo sirit. Co nie su pochybnosti tak rusacka ptacka dolietala