EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Potenciální letecká válka Indie s Čínou v Himálajích

 22. 09. 2020      kategorie: Události      32 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Poslední dobou proběhlo pár vážných incidentů na sporném území Linie aktuální kontroly (LAC) v Himalájích, které vyvrcholily první ryze útočnou akcí indických sil v tomto regionu za posledních 50 let. Indie tak převzala z rukou Číňanů iniciativu. Realita posledních desetiletí, kdy Čína pomocí salámové metody posunovala linii aktuální kontroly stále hlouběji do indického území, se touto akcí může radikálně změnit. Ačkoliv v západních médiích proběhly informace ohledně smíru, žádná ze stran konfliktu nestáhla jednotky a naopak se spíše zdá, že status quo bude pokračovat. Tento článek je o rozboru situace v rámci možné letecké války, protože letectvo je prvním nárazníkem války vysoké intenzity.

cghc
Foto: Chengdu J-10 je čínský víceúčelový jednomotorový lehký stíhací letoun čtvrté generace. Je zkonstruován k ničení vzdušných a pozemních cílů za každého počasí. Výrobcem letounu je společnost Chengdu Aircraft Corporation (CAC). Letectvo čínské lidové republiky stroj přijalo do operační služby roku 2003. | Letectvo Čínské lidové republiky

Všechna čínská letiště na území Tibetu a v provincii Sin-ťiang jsou postavena ve vysokých nadmořských výškách, které kladou vysoké nároky jak na letecký personál, tak na samotné stroje. Letouny startující z letišť ve vysoké nadmořské výšce se potýkají například se sníženými výkony motorů kvůli nedostatku kyslíku v atmosféře, a nebo s menším vztlakem křídel v řidší atmosféře. Tyto faktory omezují celkovou nosnost letounů se kterou jsou schopné odstartovat, omezují stoupavost, zvyšují rychlosti při vzletu a přistání a negativně ovlivňují spotřebu paliva. Omezením pro vedení vzdušných operací je i počasí, které v Tibetu komplikuje večerní a noční operace, protože tehdy je tam vzduch nejteplejší a to snižuje už tak omezené výkony proudových motorů.

V Tibetu jsou čtyři letiště použitelné pro vedení bojových operací - Ngari, Žikace, Lhasa a Ňingthri. Nejbližším letištěm k jezeru Pangong Tso, které je největším jezerem a zároveň místem největších čínsko-indických třenic v Himálajích a nachází se z jedné třetiny v indické provincii Ladák a ze dvou třetin leží v čínské Tibetské autonomní oblasti je letiště Ngari. Toto letiště je od jezera vzdálené 200 kilometrů a nachází se v nadmořské výšce 4300 metrů. Další tři letiště jsou od oblasti možných střetů mezi Čínou a Indií velice daleko a jsou tak mimo praktický dolet čínských bojových letounů. Letiště Žikace se nachází v nadmořské výšce 3800 metrů a ve vzdálenosti 1000 kilometrů od jezera Pangong, letiště ve Lhase je ve výšce 3500 metrů a je od místa možného konfliktu vzdálené 1200 kilometrů a poslední použitelné letiště Ňingthri se nachází v nadmořské výšce 3000 metrů a je od jezera vzdálené 1500 kilometrů. Letiště Ňingthri se navíc nachází na území, kde počasí běžně umožňuje letecký provoz pouze na necelých 100 dní v roce a je v dostřelu indického dělostřelectva, proto je jeho využitelnost na vedení bojových operací opravdu sporná.

119210376_365559764830036_5385295815057440629_o
Foto: Chengdu J-7 je licencovaná verze sovětského jednomotorového stíhacího letounu MiG-21F-13 letectva Čínské lidové republiky. | Letectvo Čínské lidové republiky

Čína může použít další tři letiště v provincii Sin-ťiang. Nejbližší čínské letiště je Hotan v nadmořské výšce 1400 metrů, vzdálené od jezera 400 kilometrů. Dalším letištěm je Yarkhant ležící 1300 metrů nad mořem a ve vzdálenosti 550 kilometrů a posledním použitelným letištěm je Kašgar, které leží stejně jako Yarkhant 4500 metrů nad mořem a je od jezera Pangong 700 kilometrů. Letiště v čínské provincii Sin-ťiang jsou z pohledu nadmořské výšky a vzdálenosti od možného místa střetu podstatně lépe situovaná, než čínské letecké základny v Tibetu a proto by nesla v případě vojenského střetu mezi Indií a Čínou většinu provozu. Bez nutnosti doplňování paliva za letu tak mohou potencionálních cílů dosáhnout pouze čínská letadla startující z letiště Hotan a nebo Yarkhant.

Nynější výzbroj čínského letectva na území Tibetu a Sin-ťiangu tvoří převážně letouny rodiny Su-27, jejich čínské kopie Chengdu J-11 a Chengdu J-16 společně s víceúčelovými jednomotorovými stíhacími letouny Chengdu J-10. Na území provincie Sin-ťiang jsou navíc čínské letecké jednotky vybaveny stroji Xi'an JH-7, které se v Tibetu nenacházejí nejspíše kvůli vysokému plošnému zatížení křídla, které omezuje jejich použití ve vysokých nadmořských výškách. Nejpočetnějším letoun čínského vojenského letectva Chengdu J-7, což je klon letounu MiG-21F nedisponuje dostatečným doletem, aby mohl být v případě konfliktu na aktuální linii kontroly mezi Čínou a Indií použit. Necelý měsíc zpět dislokovali Číňané na základny v Tibetu nové letouny Chengdu J-20, což je krok který se nedá vyložit jinak, než jako propagační, protože tento letoun stále není schopen bojových akcí. Moderní letouny Su-35, které Čína nakoupila od Ruska operují ze základen na pobřeží jihočínského moře jako protiváha letounům Taiwanu, Indonésie, Vietnamu a jejich spojencům, takže je velice nepravděpodobné, že by do konfliktu mezi Čínou a Indií zasáhly. Čína dále disponuje bombardéry Xian H-6, které jsou licenční kopií letounu Tupolev Tu-16. Pro tyto bombardéry platí podobné omezení, jako pro čínské Su-35 a nedá se příliš předpokládat jejich využití ve větším počtu jinde než v jihočínském moři, protože jsou to jediné čínské stroje schopné účinně bojovat proti plavidlům potenciálních nepřátel.

119457809_365559791496700_2625050102656561347_o
Foto: Dassault Mirage 2000 verze I a H, je víceúčelový jednomotorový stíhací letoun čtvrté generace, kterých indické letectvo provozuje několik desítek (cca 50 ks). V současné době jsou letouny postupně modernizovány na standard MK2. | Wikimedia Commons

Pokud porovnáme vzdálenosti a nadmořské výšky čínských letišť se schopnostmi čínských letounů, zjistíme, že tři použitelná letiště v Tibetu, Ngari, Žikace a Lhasa mohou sloužit pouze jako základny letounům Su-27 a Chengdu J-11, ostatní čínské letouny nemají dostatečný dolet, nebo nemohou operovat ze základen postavených ve výškách okolo 4000 metrů nad mořem. Z letišť na území provincie Sin-ťiang mohou operovat i letouny Chengdu J-10 a Xi'an JH-7. Celkový počet letounů, kterými čínské letectvo disponuje a mohou operovat ze základen v Tibetu, nebo v provincii Sin-ťiang je 800 strojů. Pokud si je rozpočítáme podle jednotlivých typů, jedná se o cca 450 Su-27, Chengdu J-11 a Chengdu J-16, 240 Chengdu J-10, 71 Xi'an JH-7 a případně 120 bombardérů Xian H-6.

Celkové počty strojů, kterými Čína disponuje jsou pouze jedna strana mince a v potaz je nutné brát i kapacitu použitelných letišť. Ani jedno z šesti použitelných čínských letišť nemá zpevněné kryty pro letouny a ani jedno nemá uzavřené hangáry, které by se daly použít pro servis letounů mezi bojovými misemi. Podle nynějšího rozložení čínských leteckých jednotek lze odhadnout kapacitu jednotlivých letišť o kterých byla řeč. Letiště v Tibetu mají odhadem kapacitu 78 letounů. Letiště Ngari je používáno jako vedlejší letiště a podle velikosti pojme odhadem 6 letounů. Letiště Žikace a Lhasa mají každé kapacitu okolo 36 bojových strojů. Letiště v provincii Sin-ťiang mají odhadovanou kapacitu 84 strojů. Letiště Hotan a Kashgar pojmou každé přibližně 36 letounů a menší letiště Yarkhant odhadem 12 letounů.

Čína je tedy v případě konfliktu s Indií o sporná území v Himálajích schopna nasadit přibližně 162 bojových letounů. Operace těchto strojů budou omezeny kvůli vysoké nadmořské výšce základen ze kterých startují a nedostatečné zázemí těchto základen bude komplikovat servisní práce mezi jednotlivými bojovými misemi. Vysoká nadmořská výška základen klade zvýšené nároky i na pozemní personál, který se před pobytem na letišti musí aklimatizovat. Proti stavu při mořské hladině klesá tlak vzduchu ve výšce 3500 metrů na zhruba 2/3 a ve výšce 5500 metrů na 1/2 tlaku u mořské hladiny. Již ve výšce 2000 až 3000 metrů mohou nastat poruchy vidění či soustředění. Podle momentální nadmořské výšky, celkové fyzické kondice a vrozených dispozic je k aklimatizaci potřeba několik dní až týden.

119589689_365559898163356_2064967575648568465_o
Foto: Linie aktuální kontroly (LAC) zastává funkci hranice mezi Čínskou lidovou republikou a Indickou republikou. Mezi těmito dvěma státy na mnoha místech neexistuje oboustranně uznaná hraniční čára. ČLR ale linii neuznává a nárokuje si většinu území indického svazového státu Arunáčalpradéš a menší část území svazového státu Ásám jako součást Tibetu. Díky tomu vznikají na tomto území mezi Čínou a Indií časté třenice, které občas přerůstají v ozbrojené střety. | Wikimedia Commons

Další důležitou stránkou moderního vzdušného boje je radarové pokrytí cílové oblasti, které dává bojujícím stranám možnost reagovat na rychle se měnící situaci vzdušného boje. Čína nemá v oblasti přehledové radary a je tedy naprosto odkázána na letouny včasné výstrahy AWACS. Nejsilnějším letounem včasné výstrahy, který má Čína k dispozici je Xian KJ-2000, kopie ruského letounu včasné výstrahy Berijev A-50. Čína provozuje 5 letounů KJ-2000 a dosah jejich radaru je 470 kilometrů. Dále Čína provozuje 17 kusů Shaanxi KJ-500 postavené na bázi sovětského dopravního letadla Antonov An-12. Radar KJ-500 má dosah 300 kilometrů a Turbovrtulové motory omezují jeho maximální dostup na 7,5 kilometrů. Posledním typem, který Čína používá jako letoun včasné výstrahy je Shaanxi KJ-200. KJ-200 je AWACS určený převážně pro sledování námořních cílů a proto se nedá předpokládat jeho použití v Himálajích.

Pro to, aby byly letouny AWACS účinné musí létat ve vysokých výškách nad terénem a zároveň musí být v bezpečné vzdálenosti, aby nemohly být napadeny nepřátelskými stíhači. Teoreticky stačí, aby čínský AWACS Shaanxi KJ-500 letěl 7,5 kilometrů vysoko přibližně 100 kilometrů hluboko v bezpečí čínského území a přitom byl schopný detekovat všechny indické letouny do vzdálenosti 200 kilometrů na indické straně hranice. Toto využití letounů včasné výstrahy by Číňanům umožnilo pružně reagovat na pohyby indických bojových letounů v oblasti střetu. Situaci však Číně komplikuje geografie Himálají.

Vrcholy Himalájí dosahují výšky přes 5000 metrů a působí tak jako zeď, přes kterou čínské letouny včasné výstrahy nevidí, pokud chtějí zůstat v bezpečí čínského vzdušného prostoru. Severoindické pláně, které jsou na druhé straně Himalájí mají průměrnou nadmořskou výšku okolo 500 metrů nad mořem a hory tak vytvářejí na indické straně radarový stín, kde jsou indická letadla schovaná před čínskými letouny včasné výstrahy. Číňané tak mohou své letouny včasné výstrahy použít pro detekci indických letounů, které by se chtěly pouštět do potyček hluboko v čínském území, ale jen velice problematicky pro detekci indických letounů operujících na indickém území.

Indie má poblíž jezera Pangong devět vojenských letišť, které jsou ve vzdálenosti 300 až 500 kilometrů. Tato letiště leží s výjimkou vojenského letiště u města Leh v podstatně nižších nadmořských výškách, než čínská letiště v provincii Sin-ťiang, nebo v Tibetu a indické letectvo tak nemusí řešit stejné problémy s nadmořskou výškou, jako řeší jejich čínští protějšci. Dalším faktorem je, že má Indie v oblasti značnou část svých leteckých sil, protože letouny z těchto letišť mají za úkol hlídat nejen hranice s Čínou, ale i s Pákistánem. Z tohoto důvodu jsou na letištích v blízkosti sporných území dislokovány indické letecké jednotky vyzbrojené relativně moderními víceúčelovými letouny Su-30MKI, Dassault Mirage 2000, stíhacími letouny MiG-29UPG a taktickými bombardéry SEPECAT Jaguar. Kapacita indických letišť v oblasti je přibližně 260 až 300 letounů, všechny jsou vybaveny zpevněnými leteckými úkryty a mají dostatečnou infrastrukturu vhodnou pro vojenský provoz.

Situace okolo sporných území v Himálajích je už několik měsíců napjatá a poslední události neukazují na to, že by se měla situace v dohledné době změnit. Indie je v případě konfliktu schopná nasadit v oblasti rychleji větší množství bojových letounů, než Čína a vzdušná nadvláda Indie by značně degradovala pokusy Číny o pozemní bojové operace. Svou roli v případném střetu může hrát i v porovnání s potenciálním protivníkem velká a moderní flotila transportních letounů indického letectva. Čína má zase převahu v balistických střelách a systémech protivzdušné obrany. Jak by případný střet dvou nejlidnatějších zemí na světě probíhal je těžké odhadnout a prozatím to naštěstí vypadá, že se obě strany snaží vyhnout otevřenému konfliktu o vysoké intenzitě.

Komentáře

bombero

25. 09. 2020, 14:39

VKZB- ale zase musíte nechet, že je sním sranda. Jinak dík za Vaše články, jsou super

VKZB

25. 09. 2020, 14:34

Omny ty chudáčku ty nejen že neumíš anglicky ty neumíš ani česky. Minimálně dvakrát jsem ti napsal, že MiG-21 nesestřelil F-16 na 50 km, ale že na 50 km střílely F-16 na Su-30. A ano na tobě vidim jak je těžký přijmout že tě někdo vyargumentoval a jsem rád, že se něco takového nestalo mě :grinning:

bombero

25. 09. 2020, 14:30

omny- pane všechnoznámvšudejsembyljsemvševědoucí- já na rozdíl od vás si umím přiznat, že nevím všechno. Proto tady čtu články a komentáře od lidí, kteří se v tom orientují mnohem lépe a ví o tom víc než já. Ale ty vaše to rozhodně nejsou. To jsem už zjistil dávno.A že koukáte přes rudý brýle a tím máte fakta hodně pokřivený. Ano, doložka nejvyšších výhod opravdu nic neznamená- Jen by mě zajimalo, co by za ní putin dal, kdyby mu ji amík nabídl.
O vaší ruské mentalitě nejvíc vypovídá to, že na otázku co dal rusák nám, nebo světu DOBRÉHO, tak vaše odpověd je, moderně vyzbrojenou armádu. Ano, zbraně. Nic jiného totiž ivan neumí. a i v nich má spoustu velkohubých keců. Jinak nevím,jestli tou armádou myslíte naší bývalou socialistickou, ale byl jsem nucen tam strávit 2 roky a tak vím, že byla všechnomožný, jen ne moderní.
A myslíte ten špinavý plyn za světové ceny, který od nich bohužel musíme brát?Tak to pak ano.

"no samozřejmě a lze to podložit na reálných ekonomických základech a nikoliv pouze papírem, kterým si akorát utres prdel..." prosím, prosím,prosím, doložte mi to. At se od toho "nejlepšího" aspon něco přiučímSrovnejte mi dobu před doložkou a po ní(1990)...

VKZB

25. 09. 2020, 12:15

Omny ty hlupáčku, ty jsi sem nedal jedinej odkaz kterej by potvrzoval co tvrdíš. Ano protiřečíš a to že to nechápeš jen ukazuje na to, že nejen že nemáš znalosti, ale i na to, že nemáš dostatečnou inteligenci, abys ty znalosti někdy získal. Je tragický, že ti musim pod každym článkem vysvětlovat úplný základy. Jsi jen hloupej troll, dlouho jsem neviděl takovýho hlupáka, aby řikal, že souboj probíhal na 100 km a nemohl probíhat na 50 km, protože má R-73 dostřel menší, než 50 km. To už je diagnóza...

bombero

25. 09. 2020, 12:14

Omny- jak jsem předpokládal, vůbec nevíte o co tenkrát šlo a co to všechno pro nás znamenalo. A myslím, že to ani nikdy nepochopíte. Nemám tolik času a ani znalostí v tomto oboru, jako VKZB, ale jen při čtení jsem se bavil. Pište prosím co nejvíc, co nejdéle. Je to mnohem lepší, než dikobraz. Na rozdíl od vás se ty jeho komentáře dají dohledat na netu, že to tak bylo.
No, ale když jsem vím napsal, co pro nás udělaly státy dobrého, tak by jste mohl na oplátku udělat vy to samé o rusku. a ještě vám to usnadním,nejen pro nás, ale pro celá svět...

bombero

25. 09. 2020, 11:47

Omny
-"Nereaguji na Mamlase/y, páč sám vidíš, že to je prostě mamlas/ove a zbytečná námaha"-
Jj, všichni ostatní jsou blázni, jen vy jste letadlo. Je jen zajímavé, že opak toho, co tady plácáte vy, tvrdí a dokládá dalších cca 80% diskutujících.
Ty vaše důkazy jsou na stejbné úrovni, jako paní kolombová, yetti nebo jitrnice, co ji svět neviděl.Já už vám dávno nepíšu fakta a odkazy na ně, protože u vás je to absolutně zbytečný, ztráta času pro mě a proto velmi obdivuju VKZB, že má s vámi tu trpělivost. Máte svoji šablonu, ze které se nehnete ani o milimetr- co je ruský, je super, nejlepší, vše ostatní jsou totální šidky.
Alůe udělám jednu vyjímku. Chtěl jste vědět, co nám po revoluci přinesly usa. Napíšu jen jednu jedinou věc- doložka nejvyšších výhod a od toho se odvíjejících spousty dalších věcí. Ale to vy nejste schopen nikdy pochopit,pořád tady budete do nekonečna hájit ten ruský svrab a bídu

VKZB

25. 09. 2020, 09:22

alexa123: Neboj, kdyby mě to nebavilo a neměl jsem haldu volnýho času, tak se ani nenamáhám. Zároveň si myslim, že i ty mý odpovědi mají pro nějaký lidi určitou informační hodnotu a proto má smysl je psát :wink:.

VKZB

25. 09. 2020, 09:18

Omny: To, že ty nevíš, že jsou Indové nespokojení s R-77 mě nepřekvapuje, protože bez urážky ty toho víš opravdu málo o tématech o kterých se bavíme. Každopádně poslední dodej R-77 z Ruska do Indie proběhl v roce 2015. Ohledně toho zbytku to nejsem já kdo tu sní o tom jak za to, že AMRAAMy lítaly, ale R-77 ne určitě nemohla Ruská technika a neustále si vymýšlí fantasknější a fantasknější scénáře. Ty Su-30 podvěšené R-77 samozřejmě měly, ne Su-30 nebyly překvapené (Naopak byly překvapené F-16, když se tma najednou kousek od nich objevil MiG-21). Vyvrátili jsme si tu řadu tvých doměnek a ty jsi nebyl schopnej ustoupit byť jen o krok, to už je opravdu značka trolla...

alexa123

25. 09. 2020, 08:14

VKZB,
ešte si nepochopil, že OMNY je ruský trol a živí sa písaním podobných príspevkov, ktoré ospevujú všetko čo pochádza z Ruska - je to jeho živnosť. On sa na Tebe a Tebe podobných zabáva. Jediný spôsob ako ho nasrať je nereagovať na jeho bezmysly pretože je to začarovaný kruh - Ty napíšešjeden komentár, on následne dva a stále dookola. Takže opakujem - vykašli sa na neho - držím Ti palce :)

VKZB

24. 09. 2020, 20:26

Omny:

1) Ani jeden z těch odkazů ale netvrdí to co říkáš ty (že Indové chtějí nakoupit tisíce R-77), bez ohledu na datumy. O R-27 jsem psal, že to nerozporuju, rozporuju tvoje snahy dokázat, že chtějí koupit R-77. Poslední R-77 koupili Indové v roce 2014-15, dalších 400 chtěli objednat v roce 2019 a z toho obchodu sešlo. Další obchody prostě neproběhly a proto Indové integrují na Su-30 jak Astry, tak MICA. To jsou fakta která žádný z tvých odkazů nerozporuje.

2) Tvoje teorie, proč Indové nedokázali vystřelit R-77 na 40-50 km jsou sice pěkný, ale nic nemění na faktu, že Pakoši stříleli a Indové ne a že Indové nejsou s R-77 který jim Rusové dodali spokojení. Rusové možná mají lepší R-77, ale o tom přece vůbec neni řeč, bavíme se o Indech. F-16 block 52 nedokáže sledovat Su-30 na 100 km a na to, abys "zaměřil" raketu musíš cíl sledovat radarem (nestačí jen detekovat). Už jen z tohohle naprosto jasně vyplívá, že cos četl na Armádních novinkách prostě nemůže být pravda. Toliko k osvětlení, tvuj velkej problém je ten, že se neustále upínáš na uváděné "maximálky", které jsou naprosto scestné ať už se jedná o maximální dostřel rakety, nebo maximální rychlost letounu.

Pro příklad uvedu raketu u které máme přesná data od Rusů R-27ER. Ta má uváděný maximální dostřel 95 km, ale to platí jen při čelním střetu když cíl i útočník letí rychlostí 900 km/h a oba jsou ve výšce 15 km, ve výšce 10 km je to při stejných podmínkách však už jen 60 km (30 km pokud útočník cíl pronásleduje a oba letí 900km/h), ve výšce 5 km je to 40 km (18 km při pronásledování) a ve výšce 1 km už jen 26 km (10 km při pronásledování). Toto jsou oficiální sovětská data ze kterých ti musí být jasné, že udávaný maximální dostřel je v reálu úplně jiný a závisí na rychlosti, vektoru a výšce jak útočníka, tak cíle a bude se měnit ve chvíli, kdy se každá z těchto veličin změní (závisí i na rychlosti větru, dešti a dalších věcech, ale nebudem si to komplikovat). Chápeš, proč je nesmysl těch 100 km o kterých psal pisálek na armádních novinkách? Uvědom si, že je to neskutečně komplexní téma, který ty redukuješ na jeden údaj? Představ si jak to vypadá z mýho pohledu, když o tom vim mnohem, ale mnohem víc než ty a ty se mě snažíš utáhnout na jednom čísle.

3) Uvědomuješ si vůbec, že ty píšeš, že Pakoši stříleli na 100 km, já píšu na 40-50 km a ty mi řikáš, že to muselo být blíž protože má R-73 podstatně menší dostřel? Uvědomuješ si, že si vyvracíš vlastní teorie? Čemu jsi nerozuměl na tom, že MiG-21 v Doklamu nebyl od F-16 ve stejné vzdálenosti jako Su-30? MiG-21 využil toho, že byly F-16 zaměstnány střelbou na Su-30 a přiblížil se na dostřel R-73 (je téměř jisté, že MiG-21 letěla soutěskou a tak unikla radarům F-16).

Takže ještě jednou shrnutí
Ani jeden z tvých odkazů neříká to co se snažíš tvrdit ty. To "recently acquired" je akvizice z roku 2015, protože jinej prodej R-77 prostě neproběhl. Pakoši nemohli střílet na 100 km, protože to je prostě nemožné. Zkus se dostat z pozice že "chráníš Rusy" do pozice kdy se snažíš reálně porovnat plusy a mínusy. Indové nejsou spokojení s R-77, to neznamená, že jsou Ruské nevývozní verze R-77 špatná raketa, to prostě jen znamená, že Indové nejsou spokojení s tím co jim Rusové prodávají. Sám píšeš že jsou vývozní verze značně downgradovaný, tak co se ti nelíbí na tom, že Indové nejsou spokojení s downgrade verzema a nechtějí je kupovat?

VKZB

24. 09. 2020, 15:25

Omny:

1) Já tvrdim, že nemáš žádné zdroje pro ten Indický zájem o MiG-35. Ostatní odkazy stejně jako ten poslední vůbec nemluví o nákupu R-77, mluví jen o tom, že Indové R-77 testovali na Su-30 společně s MICA. O nákupu těch tvých stovek, možná tisíců raket ani zmínka. A tak to je se všema těma odkazama co sem dáváš, ale chápu, tvuj problém je, že moc neumíš anglicky. Dodejme, že ta tvoje úvaha o tom, že ty ruské rakety Indové potřebují kvůli těm novým MiG-29 a Su-30 je naprosto lichá, Indické Su-30 mohou střílet rakety MICA (které jsou lepší, než vývozní R-77), nebo rakety Astra a rakety ASRAAM. Indové si pojistili, že Ruské rakety se kterými nejsou dlouhodobě spokojení kupovat nebudou muset.

2) To, že Rusko vytrvale a mnoho let snaží Indii prodat MiG-35 vůbec neznamená, že o nich někdy Indové uvažovali. A oni ani neuvažovali, ale to už jme si vysvětlili několikrát a ty jsi nedokázal doložit opak.

3) Ne, Švédi ani Britové nemohou mít downgradované Meteory, protože jim je MBDA dodává v plné verzi. Britové mají v MBDA podíl, těžko by sami sobě prodávali downgrade, ale to bys o té raketě musel vědět alespoň základy.

4) Ano R-73 nemá dosah 50 km a proto ta MiG-21 musela letět až na území Pakistánu, kde byla sestřelena. Ty o tomhle souboji nevíš vůbec nic viď? F-16 a Su-30 od sebe byli 40-50 km a MiG-21 využila toho, že byly F-16 zaměstnány Su-30 a přiblížila se na dostřel R-73 (je téměř jisté, že MiG-21 letěla soutěskou a tak unikla radarům F-16). Hele když už chceš o něčem diskutovat, měl by sis o tom zjistit alepoň základní fakta.

A teď si to shrňme ještě jednou - žádný z odkazů který jsi vyprodukoval nemluví ani o stovkách a už vůbec ne o tisících raket od Rusů, to jsou tvá vysněná přání na které nemáš zdroje. O tom jaké Meteory MBDA prodává fakt nemůžeme spekulovat, určitě o nich nemůžeš spekulovat ty se svými vědomosti. Ohledně kvalit Rafale jsem ti vypsal dost na to, aby sis udělal obrázek a na zbytek musíš použít google, to zvládneš i se svou úrovní angličtiny.

VKZB

24. 09. 2020, 09:25

Omny:

1) Hranice tam nepřekročily ani Su-30, ani F-16, jediné jetadlo co tam překročilo hranice byl ten sestřelený MiG-21. Ten boj probíhal na 40-50 km. R-77 možná je downgrade, fakt je ten, že s ní jsou Indové nespokojení a nemají o ní zájem.

2) Ohledně rychlosti jsi vůbec nepochopil co jsem napsal - neni to o tom, že by rychlost nerozhodovala, ale o tom, že jsou ty letadla stejně rychlý. Maximální rychlost neni ukazatel který by ti dokázal říci, jak rychle to letadlo poletí v bojové konfiguraci.

3) Ohledně výšky ta tvoje "jenom fyzika" je sice fyzika, ale funguje to úplně jinak, než si myslíš. Veškerý taktiky a manévry jak se zbavit AA střely co za tebou letí je sestoupat co nejníže, kde je co nejhustější vzduch, protože tam raketa ztrácí svou energii extrémně rychle. Naopak čim je raketa výše, tim méně energie ztrácí. To je nepopiratelná fyzika. Dnes platí, že když jsi vysoko, jsi mrtvý, už dávno nejsou 60. léta. O tomhle bych ti dokázal napsat celej článek.

4) Ano Meteor pri Indy je ten samý, jako pro Frantíky, Švédy, Brity .

5) Manévrovací schopnosti jsou u Rafale a Su-30 naprosto srovnatelné, každé z těch letounů je optimalizované na jiné rychlosti, Su-30 je obratnější v nižších rychlostech, Rafale zase v rychlostech blízkých rychlosti zvuku. AESA radar na Rafale není novinka, má oh už přes 3 roky.

6) Je jedno jestli se chceš utěšovat tim, že Indové nechtějí Su-57 protože jim Rusové nenabídli to nejlepší co mají. Faktem je, že o něj prostě Indové nestojí.

7) Ne ty zdroje nemáš a neni to o tom, že tě to sem nebaví dávat. Indové prostě o nákupu MiG-35 vůbec nikdy nemluvili.

8) Ten text o Su-57 je z jednoho jediného zdroje a to eurasiantimes.com. Su-57 je pro Indy mrtvý projekt.

Pokud si so shrneme - maximální dostup a maximální rychlost jsou úplně nepoužitelný veličiny. Je úplně jedno jestli Indové o Ruské stroje a R-77 nestojí protože jim Rusové neprodají to nejleší co mají (ona to stejně neni pravda), důležité je, že to od Rusů Indové prostě nechtějí. Ne, Francouzi Indům neprodávají downgrade Rafale, ani Meteroů. A nemůžeš ignorovat desítky zdrojů co řikají jednu věc protože jsi někde našel jeden článek, kterej říká opak (Indové nechtějí Su-57 a Indové o Rafale neřikají, že je to průměrné letadlo 4. generace).

bombero

23. 09. 2020, 21:34

omny- kolaborante, jen v rychlosti- co jste vyjmenoval, tak 4 ztráty z 190 strojů F22. Ten hurikán snad nemůžete myslet ani vážně, jestli nejste sjetý vodkou.
SU 57  12 vyrobených kusů, 2 zničeny. Takže by amíkům muselo umřít ještě 30kousků, aby se dotáhli na spolehlivost ruska.Ano, ukončena výroba. Z určitých důvodů. Rus zatím ani nedokázal rozjet výrobu na horší letadlo. A vy ten net nemáte čím zas.at. Krome vašich fantasmagorií. Faktama rozhodně ne, vy "odborníku"..

ROBO

23. 09. 2020, 21:21

Omny
Připomínat tady nehody F-22 a F-35 , je opravdu ubohé , když víte že jich vyrobili už 800kusů a mají nalétáno statisíce hodin . To se samozřejmě pravděpodobnost nehody zvyšuje .
Ostuda je když RuSSáci za deset let vyrobí pouze sotva 12kusů , šuntů SU-57 , a z toho jim už jeden žuchne na kebule .

ROBO

23. 09. 2020, 21:12

Omny
" nechápu co tě překvapuje na tom, že by rusové neuměli vyrobit za 7 let 78 ks SU-57, když doposud již už vyrobily 12."
Opravdu nechápete :laughing::laughing::laughing:
Tak já vá m trochu pomohu abyste pochopil
Za deset let vyrobeno 12kusů - věčně nedodělanejch protototypů . Tzn. cca 1 kus za rok . Rozuměj - prakticky nepoužitelné nedodělatelné demonstrátory .
A vy věříte že ta cca 30 let zaostalá , postsocialistická ekononomika , která se poslední desetiletí se stále rychleji propadá do středověku , kde se všechno jedině rozkrade , začně vyyrábět 11 kusů zarok ????? :laughing::laughing::laughing::laughing::laughing:
Proč by vyráběly šunty , které nejsou schopni dodělat . Rusové ho sami nechtějí a sami tak lživě vytrubují že ho vlastně ani nepotřebují . Ostatně jako u všeho co nejsou schopni dokončit což je dneska skoro všechno . (Armata , Angara , Orel.........)
https://www.armadninoviny.cz/kauza-su57-cinska-kritika.html
https://www.idnes.cz/technet/technika/stihacka-su-57.A180713_144313_tec_technika_vse

Toto není seriová výroba :
https://en.topcor.ru/15822-su-57-stolknulsja-s-problemami-pri-proizvodstve.html

Toto je seriová výroba:
https://www.aero-mag.com/lockheed-martin-f-35-lightning-ii-supply-chain/

VKZB

23. 09. 2020, 20:43

Omny:

1) Hele já tu nerozporuju obchod (teda dodání) s R-27 co proběhl v roce 2019, to je minulost, bavíme se o tom co budou kupovat, nebo kupovali nedávno.

2) Indové vůbec neplánujou upgradovat 60 Su-30MKI, tim jsme si docela jistej. Jediné co, tak je chtějí zadrátovat aby mohly nosit BrahMos rakety (a to se má jednat o 42 letounů). Abychom si rozuměli nabídka od Rusů na upgrade Indických Su-30MKI existuje, ale od Indů neni odpověď a ta odpověď nejspíš nikdy nepřijde (Jednoduše na něco podobnýho Indové nemají finance). Ale nechám se přesvědčit nějakym odkazem.

3) Já taky nepsal, že se vzdají Ruských střel. Já vím jistě, že Indové stojí o R-74, ale stejně jistě vím, že je Rusové nebyli schopni dodat i přes to, že na ně Indové mají peníze. Důvody proč je Rusové nedokázali dodat neznám. Astra je podle Indů stejně dobrá, jako R-77 (čemuž můžem a nemusíme věřit). Situace se má tak, že Indové nestojí o nové Ruské rakety středního-dlouhého doletu, ale stáli by o Ruské rakety krátkého doletu. Jen to kvůli tomu, že Rusové R-74 nedokáží dodávat vypadá tak, že Indové brzo nebudou stát ani o ně, protože ASRAAM přecijen umí víc (ale je dražší a proto by asi Indové raději kupovali R-74) a Su-30MKI ho umí odpalovat.

4) AMRAAM C-4 samozřejmě existuje, ale ano Pakoši stříleli C-5, což je taky 20 let stará raketa. To s tim, že stříleli na maximální vzdálenost neni pravda, F-16 ty AMRAAMy střílely v Doklamu navzdálenost 40-50 km. Indové překvapení nebyli, oni tam letěli protože tam byli Pakoši a ohledně manévrování na to jsou právě různý taktiky, kdy manévruješ a přitom máš protivníka v Gimbal liminut radaru a podobný věci. Takže ne, AMRAAMy nebyly střílený na maximálku a ne Indové nebyli překvapený.

5) Ohledně Rafale jsi úplně mimo, důvodem je jen a pouze cena, nic víc. Dostup dnes fakt neni parametr, kterej by tě tankoval, protože od toho jsou rakety, obzvlášť když je rozdíl v dostupu Rafale a Su-30MKI jen 1,5 km. Rychlost je úplně nesmyslnej argument. Plně naložená Rafale a plně naloženej Su-30 poletí přibližně stejně rychle, cca 1,6 machu, Rafale má lepší poměr váhy k výkomu motoru a jediný důvod proč má omezenou maximálku je tvar vztupů vzduchu, koukni na rychlost u hladiny moře, kde Rafale neomezuje rychlost vzduchu proudící do motoru a zjistíš, že jsou ty dvě éra naprosto vyrovnaná (1,350 km/h Su-30MKI a 1,390 km/h Rafale). Nebuď fixovanej na maximální výkony, ty se měří u nenaloženýho letounu, stačí i AA výzbroj a žádná stíhačka tu svou maximálnku nedá. To co tě zajímá jako pilota je poměr výkomu motorů k váze letounu a ne maximální rychlost. Když mi bylo 12 let tak jsem koukal autům na maximální rychlost, dneska už vím, že to je nejmíň důležitej parametr a to i u závodních aut.

5) Ne, Indové vážně nad nákupem MiG-35, ani Su-57 neuvažují, sám víš, že to sis vymyslel (a pár komentů dole jsi sám napsal, že to je jen tvá úvaha). Ještě by se dalo teoretizovat nad tím MiG-35, protože Indové jsou s MiG-29 velice spokojení, ale Su-57 je podle Indů katastrofa. Naposledy Indové vyjádřili neochotu v tom projektu spolupracovat v roce 2019. Pro Indy je Su-57, nebo lépe řečeno HAL FGFA, protože o Su-57 nestáli vůbec nikdy mrtvej projekt.

VKZB

23. 09. 2020, 18:04

Omny:

1) Že by Indové řikali, že je to super letadlo ti přijde divný, protože s nim podle tebe nemají zkušenosti, ale to že by řikali, že je špatný ti přijde v pohodě věrohodný. Asi sám vidíš kde je problém. Jinak Indové už se na nich učí dost dlouho, aby o tom letadle věděli stejně jako Francouzi. Frantíci downgrade nedělají, Rafale co dodali Indům jsou F3, AESA radar, schopnost odpalovat Meteor atd. I když odhlédneme od toho co říkají Indové, tak Rafale je technicky dál, než nejnovější verze amerických F-15, ruských Su-35, nebo Eurofihghter.

2) Rusové nemohli nic potvrdit, protože ty rakety Indové nekoupili. Tady nejde nic okecat, stejně tak chtějí Indové koupit ASRAAMy a jen o tom mluví (teda kromě toho, že je implementovali na Su-30MKI). Jediný nový rakety, který v poslední době opravdu koupili jsou Meteory pro Rafale.

3) Ty Su-30 fakt z Ruska nebudou, tady je oficiální vyjádření Indů “While the MIG 29 procurement and upgradation from Russia is estimated to cost ₹7,418 crores $992Mn), the Su-30 MKI will be procured from (HAL) Hindustan Aeronautics Limited at an estimated cost of ₹10,730 crore ($1.44Bn)". Dneska už dokonce víme, že těch 12 Su-30 bude postaveno v továrně v Nashiku. Oni do toho od Rusů musí nakoupit minimálně motory a radar, protože ty si Indové sami nevyrobí, zbytek je od Izraele, nebo domácí výroba.

4) Ohledně R-77 je to na dlouhou debatu, to co tvrdí Rusové netvrdí Indové a naopak. Jediné co víme jistě je to, že v Doklanu Pakoši s AMRAAM verze C-4 (což je poměrně stará verze AMRAAMu) po Su-30MKI stříleli (ano neúspěšně) a Su-30MKI vystřelit nedokázal. Mám víc teorií proč Su-30MKI nevystřelil (1) Pakoši mohli střílet i bez toho, aby měli optimální palebnou pozici, (2) Izraelská rušička interferuje s ruským radarem na Su-30MKI, (3) R-77 nemá takové parametry jak tvrdí Rusové. Osobně si myslim, že jsou částečně pravdivý všechny tři možnosti. Rozhodně je fakt, že Indové nejsou s R-77 spokojení.

bombero

23. 09. 2020, 17:32

Omny- zase spousta vlhkých snů, ale dohledat si ty vaše fantasmagorie má někdo jiný. Kdyby to byla pravda, tak je hlavně ve vašem zájmu to doložit. proč bych se měl honit za nějakou neexistující chymérou.
Objednávky jsou hezká věc, schopnost vyrobit a dodat je také něco jiného. Kdyby jste nebyl supermamlas, tak by jste si i přečetl můj odkaz,kde se píše, že zatím není ani dokončený vývoj.
A jen kontrolní otázka, počítám,že to nakonec dopadne úplně stejně, ale kolik už vyrobili a dodali armádě z objednaných 100kusů do roku 2020 armat T-14?
A vy jsste první napsal, co údajně tvrdili indové o rafaelu a pak argumentujete, co tak mohli asi říkat, když je mají pár dní. Trochu schíza,ne?

VKZB

23. 09. 2020, 15:35

Omny: A ještě k těm radarům. Hele už jsme se spolu o radarech párkrát bavili a mohl bys vědět, že tvrzení, že "stealth letadla umí ohrozit na 58 až 90 km" je prostě nesmyslné. Stealth neni nic, to co tě zajímá je RCS a to je různé u různých letounů. Rusové (a nikdy jiný) nemá na letadle radar, který by byl schonpý sledovat cíle o RCS 0,01m2 (Jak F-35, tak F-22 mají ještě menší RCS) na 90 km. To jsou jen propagandistické keci, stejně jako název radaru "Stealth hunter", to je skoro až vtipný a divim se, že skáčeš na takhle amatérskou propagandu. Tady jde o fyzikální zákony a ty neumí ochcat ani Rusové, ani Amíci, ani Číňani.

VKZB

23. 09. 2020, 15:27

Omny:

1) U Su-57 šlo o to, že Indové odmítali platit za něco co nespňovalo jejich požadavky a to Su-57 nesplňoval, tak se v tomhle s Rusy rozešli. Číňani o ty Ruské motory stojí, ale Indové ne. Nehrozí, že stejněě jako Číňani budou od Rusů kupovat éra jen kvůli motorům. (které ještě nejsou hotové)

2) Kdyby s u Rafale vrátili na původní objednávku, zabilo by to 1/4 celýho jejich rozpočtu na letectvo a to si fakt nemůžou dovolit. Rafale je naprosto bez konkurence to nejlepší co se vyskytuje na celym Indickym subkontinentu (podstatně menší RCS, než Su-30MKI, podstatně lepší radar, než Su-30MKI, podstatně lepší IRTS než Su-30MKI, podstatně, ale podstatně lepší rakety, než Su-30MKI atd.). Celkově je x článků od Indickejch pilotů o tom jak je Rafale dobrý letadlo a jeden pochybnej článek o tom, že je to průměr. Objektivně je Rafale nejlepší letoun 4,5+ generace na světě, ať si Amíci a Rusové říkají co chtějí. Jen prostě není levné.

3) Ty odkazy jsou pěkný, ale koukni se na datum. O tom, že chtějí Indové upgradovat Su-30MKI pomocí novejch radarů se mluvilo 2 roky zpět a od té doby je ticho po pěšině. Tady je třeba rozeznávat co je reálné a co ne. Situace je taková, že Indové od Rusů nové radary pro Su-30 kupovat nebudou, za 2 roky pro to neudělali vůbec nic. Licence na Su-30 je zaplacená, Indové zatim ještě nevyplejtvali počet Su-30 na které si licenci koupili.

4) Nákup ruských AA střel je ten samej problém jako s tim upgradem. Indové hodně mluví, ale málo kupujou. Koukni se na datumy jak je to stará věc a zatim se vůbec nic neděje. Indové teď od Rusů rakety nekupují. Celkově jsou Indové hodně nespokojení s R-77 (v Doklanu lítaly americký rakety, ale ruský ne) a nestojí o R-73, chtěli by od Rusů R-74, ale tam to nějak vázne ze strany Rusů a tak Indové integrují na Su-30MKI ASRAAMy (https://swarajyamag.com/insta/iaf-to-test-25-km-range-asraam-missile-with-su-30-mki-and-jaguar-by-end-of-2019), už to mají vyzkoušený a Rusové z toho nejsou nadšení.


5) Za posledních 10 let to na hranicích s Pakošema dost utichlo, navíc tam je situace trošku jiná v tom, že nedělá problém Pakošká armáda, ale teroristé podporovaní Pakistánem. Čína na to narušování používá své vlastní vojáky a ono se o tom tady moc nemluví, ale Čína dělá víc problémů, než Pakistán. Jinak taky nevěřim v nějakej otevřenej velkej konflikt, ale regionální je docela klidně možnej.

bombero

23. 09. 2020, 15:16

omny-
já měl ale na mysli sériovou výrobu a ne kusovou
https://www.securitymagazin.cz/defence/ruske-rozpoctove-problemy-zabijeji-sny-generalu-o-neviditelnem-letounu-su57-1404065118.html

alexa123

23. 09. 2020, 14:38

Omny, kamo mô,j
pri každom tvojom príspevku sa ťa teraz opýtam na jednú jedinú vec - koľko "zlatých rubľov" dostaneš za každý svoj blabol.

alexa123

23. 09. 2020, 14:18

Omny
Alexa 123
a proč používá tady tenhle nick, když víme, že na AN jsi pod Dušan..

Ak je to tak, tak prečo jednoznačne vo svojom príspevku nenapíšeš Dušan, ale miesto toho napíšeš Mamlas. Pretože v takom prípade iba ty jediný vieš že Mamlas je vlastne Dušan z AN - žeby z Armádnich novin? A ostatní priblbli nechápajúci diskutujúci sú potom v ťažkom strese, pretože nevedia kto je vlastne Mamlas. Takže pod Mamlasom si potom môžu predstaviť XXL diskutujúcich. Možno dokonca aj teba čo by som úprimne nerad.

alexa123

23. 09. 2020, 13:51

Omny


Mamlas
nemůže být obchodní trhák ...

Nie si Mamlas ty? Pretože medzi diskutujúcimi som žiadneho Mamlasa nenašiel. Samozrejme okrem teba.

VKZB

23. 09. 2020, 08:32

Belaji: Myslím naprosto vážně. Pakistán je na pokraji ekonomického krachu a prostě nemá sílu na to si teď přidělávat problémy nějakou válkou. To samé s hranicemi. Poslední roky to je Čína, která se snaží vztupovat na území Indie, Pakistan po postavení plotu v tomhle směru prakticky přestal být nebezpečím (a ještě se ty guerrily co používal proti Indii ve spoustě případů otočily proti nim).

Belaji

22. 09. 2020, 19:56

"Pakistán jaksi postrádá sílu a navíc se narozdíl od Číny s ním zatím nejsou problémy na hranicích."

Tohle snad nemyslis vubec vazne..

VKZB

22. 09. 2020, 16:56

Martin23: Ano USA bude opravdu raději, když budou Indové s Čínou nepřátelé. Naštěstí pro ně pro to nemusí hnout prstem, protože se o to nepřátelství postará Čína sama, stejně jako o nepřátelství s Vietnamem, Indonesií, Filipínama a dalšíma zeměma v Asii.

bombero

22. 09. 2020, 16:35

Alexa123- a hlavně KDY bude vyrobený. Myslím seriově

VKZB

22. 09. 2020, 16:15

Omny: Vyjasníme si pár věcí

Primo: Indové koupili S-400, aby na ní mohli trénovat jak na Číňany (To říkají sami Indové a odpovídá tomu i počet koupených jednotek).

Secundo: Su-57 je z pohledů Indů úplně mrtvej projetk, podle nich nejde o letoun 5. generace a nehrozí, že by se k němu někdy vrátili.

Tercio: Rafale je podle Indů nejlepší letadlo co mají (a ono fakt je), nesmíš věřit Čínské/Pakošské propagandě. Indové neplánují upgradovat Su-30MKI na standard Su-35, naopak snaží se do těch Su-30 narvat co nejvíc neruskejch věcí. Žádnej nákup AA střel se nekonal, naopak integrují své AA střely Astra na Su-30MKI. MiG-35 určitě kupovat nechtějí a ani Su-35 nepřipadá v úvahu. F-16 taky nepřipadá v úvahu. Těch 1 Su-30MKI co budou dokupovat neobjednali od Ruska, ty si vyrobí u sebe doma, jako skoro všechny Su-30 co mají.

Quatro: Největším nepřítelem Indie je Čína a ne Pakistán. Pakistán jaksi postrádá sílu a navíc se narozdíl od Číny s ním zatím nejsou problémy na hranicích.

alexa123

22. 09. 2020, 15:46

Omny, zabudol si napísať, kde tvoj ospevovaný Su-57 bude vyrobený?

Martin23

22. 09. 2020, 13:51

Včera USA vyzbrojovaly Pakistán proti Indii a s Čínou spolupracovali proti SSSR a pak RF.
V posledních dvou dekádách se situace zásadně obrátila.
Pakistán přestal být spojenec USA v regionu, USA vyzbrojují Indii a Čína je nepřítel.

Samozřejmě, že případný konflikt mezi Čínou a Indií je v zájmu USA. Od toho se vše odvíjí.

Refael

22. 09. 2020, 13:06

karel3
Též se připojuji.