EXCALIBUR
CZUB

"Prasata" v Afghánistánu aneb co dělali piloti A-10 Warthog na misi ISAF

 05. 02. 2019      kategorie: Události      3 komentáře

Americké letectvo se v posledních letech zaobíralo otázkou, co s dlouho sloužícími a mezi vojáky nesmírně populárními letouny A-10 Thunderbolt II, přezdívanými Warthog. Ty si odbyly svůj debut už v roce 1972 a od té doby věrně slouží a plní své úkoly v roli blízké letecké podpory. Vojáci na zemi je považují za neocenitelné pomocníky v případech, kdy se situace nevyvíjí přesně dle představ a původních plánů. US Air Force však před časem rozhodlo, že budou tyto legendy nahrazeny novými stíhacími letouny F-35. K tomu (zatím) nedošlo, a A-10ky budou sloužit minimálně do roku 2040 –k velké úlevě vojáků, kteří na A-10ky spoléhali v Afghánistánu. Proč tomu tak je, zachycuje níže uvedený dokument HAWG - Využití letounu A-10 Fighter v Afghánistánu (HAWG - Exploits of an A-10 Fighter Squadron in Afghanistan).

wart_06
Foto: Čtyři A-10 111. stíhací perutě Pennsylvánské vzdušné národní gardy | Wikimedia Commons

Dokument popisuje roli, jakou piloti se svými A-10 hráli během bojů v Afghánistánu. Záběry pochází z roku 2014, kdy se ještě nevědělo, jestli Warthogy opravdu skončí a budou nahrazeny, nebo jim bude prodloužena životnost. Vojáci v dokumentu popisují, proč je pro ně přítomnost A-10 tak důležitá, a to jak po vojenské, tak po morální stránce. Pokud vám nedělá problémy angličtina a máte rádi vojenské letectví, určitě si 20 minut na tento mini-dokument najděte. 

Psali jsme: Jsem dcera vojáka

Video: HAWG - Využití letounu A-10 Fighter v Afghánistánu / YouTube

Fairchild-Republic A-10 Thunderbolt II je americký vojenský jednomístný, dvoumotorový proudový letoun určený k poskytování přímé palebné podpory (Close Air Support, CAS) jednotkám pozemních sil (ničení tanků, obrněných vozidel a dalších pozemních cílů). Rovněž může působit jako předsunutý letecký návodčí a navádět jiné letouny na pozemní cíle.

wart_05
Foto: Rotační kanón GAU-8 | Wikimedia Commons

Psali jsme: The War And Peace Revival - pětidenní vojenský festival v "puritánské" Anglii

Je to první typ letounu letectva USA od počátku navržený pro plnění úkolů přímé palebné podpory. Oficiální bojové jméno je odvozeno od letounu z druhé světové války P-47 Thunderbolt, který byl velmi efektivní při plnění stejných úkolů. V letectvu je ale častěji neoficiálně označován jako Warthog (prase bradavičnaté) nebo jednoduše jen Hog (prase). Stroje A-10 sloužící v americkém letectvu ve funkci předsunutých leteckých návodčí nosí oficiální označení OA-10.

Během války ve Vietnamu se ukázalo, jak zranitelná jsou dobová americká letadla poskytující pěchotě blízkou palebnou podporu. Američané ztratili v této válce stovky letadel A-1 Skyraider, ale i moderních vrtulníků AH-1 Cobra. Většinu ztrát si připsalo ne severovietnamské letectvo, ale jejich protivzdušná obrana. A mnohdy nešlo jen o sofistikované systémy jakým byl sovětský S-75 Dvina. Smrtelné byly i rakety 9K32 Strela-2 odpalované z ramene a vysoké nebezpečí představovala i "obyčejná" střelba z ručních zbraní. Americké letectvo proto požadovalo těžce vyzbrojené letadlo, které by mohlo rychle reagovat na výzvu o pomoc. Mělo mít také schopnost ničit tanky, dělostřelecké baterie a různé typy nepřátelských opevnění. Klíčová nebyla ani tak rychlost letadla jako dobrá manévrovatelnost a schopnost hlídkovat nad bojištěm co nejdéle. K dalším požadavkům patřila nízká cena letadla, snadná údržba a vysoká schopnost přežití v nepřátelské palbě ze země. Letadlo bylo určeno pouze pro denní operace v pěkném počasí.

wart_04
Foto: Kokpit stroje A-10A Thunderbolt II | Wikimedia Commons

Všechny tyto požadavky byly 6. března 1967 zaslány do 21 firem, které měly předložit své návrhy na nové letadlo. Program dostal označení A-X (Attack-Experimental), což byla zkratka pro projekt "útočně-experimentálního" letadla. V následujících letech byly požadavky ještě upravovány, na základě čeho předložilo v roce 1970 své návrhy 6 společností. Do užšího výběru se nakonec dostali firmy Fairchild-Republic a Northrop, které získaly zakázku na stavbu prototypů.

Northrop přišel s prototypem YA-9A a letadlo Fairchild-Republic neslo označení YA-10A. Letové zkoušky prototypů byly zahájeny v květnu 1972 a oba stroje prošly také důkladnými testy údržby. Prohlášením amerického letectva ze dne 10. ledna 1973 se vítězem soutěže nakonec stal stroj společnosti Fairchild-Republic.

wart_03
Foto: A-10 Thunderbolt II | Wikimedia Commons

Sériová výroba letadel A-10 byla zahájena v říjnu 1975 a dodávka prvních strojů se uskutečnila v březnu 1976. Produkce pokračovala až do roku 1984, přičemž základní konstrukce draku zůstala po celou dobu nezměněna. Celkem bylo vyrobeno 715 letadel, z toho 2 prototypy a jedna upravená verze s tandemovým uspořádáním sedadel.

Od roku 1987 byla podpora a modernizace letadel A-10 zajišťována firmou Northrop Grumman. V březnu 2005 byla s firmou Lockheed Martin uzavřena smlouva na modernizaci letadel Thunderbolt II do úrovně A-10C. Předmětem modernizačního balíčku bylo hlavně integrace přesných zbraní, jako jsou pumy JDAM a hloubková modernizace kabiny pilota. V červnu 2007 získala společnost Boeing zakázku v hodnotě 2 mld. USD, na jejímž základě má do roku 2018 dodat 242 náhradních křídel.

wart_02
Foto: Pohled na A-10 zespodu | acc.af.mil se souhlasem autora

K prvnímu nasazení strojů A-10 došlo v roce 1991 během operace Pouštní bouře (Operation Desert Storm). Letadla A-10 "Warthog" nalétala celkem 8100 misí, vystřelila 90% raket AGM-65 Maverick a zaznamenala 95,7 procentní úspěšnost při plnění úkolů. Během svého působení zničila 987 tanků, 926 dělostřeleckých baterií, 501 obrněných transportérů, 72 bunkrů a množství jiných pozemních cílů. Naopak irácké protivzdušné obraně se podařilo sestřelit čtyři americké A-10, dvě letadla po zásahu raketou země-vzduch havarovala během přistávání a několik jich bylo vyřazeno v důsledku velkého poškození.

Následně se letadla A-10 zúčastnila všech konfliktů, ve kterých se angažovalo americké letectvo. V roce 1995 se zapojila do operací proti Srbům, v roce 2001 proti jednotkám Talibanu v Afghánistánu, od roku 2003 byla nasazena v Iráku, v roce 2011 se zúčastnila útoků na pozemní jednotky Kaddáfího v Libyi a od září 2014 se podílejí i na bojích proti organizaci Islámský stát.

wart_01
Foto: Poškozený trup letounu A-10 pilotovaného kapitánem Kimem Campbell běhewm operace Iraqi Freedom / Irácká svoboda (2003). Pilot s poškozeným letadlem bezpečně přistál na své základně | Wikimedia Commons

Jejich význam a nasazení však postupně klesá, a to i z důvodu, že piloti A-10 jsou na moderním bojišti vystaveni mnohem většímu riziku než posádky jiných letadel. Dokonce i protivník bez vyspělé protivzdušné obrany, který používá jen raketový komplet odpalování z ramene (jako např. Igla nebo Stinger), je v současnosti pro stroje A-10 velkou hrozbou. Z tohoto důvodu byly letouny A-10 "Warthog" od roku 2001 nasazeny pouze na 20% všech misí přímých podpor pozemních sil. Zbývajících 80% útoků provedly stíhačky F-15E, F-16 a F/A-18 nebo strategické bombardéry, jako jsou B-52 a B-1B. Právě tato letadla mohou díky moderním zaměřovačům a přesné, laserem nebo GPS naváděné munici, zajistit blízkou palebnou podporu i v budoucnu. A navíc jsou vystavena mnohem menšímu riziku, protože jsou schopna letět rychleji a útočit z větších výšek.

Video: Cvičný útok letounu A-10 na pozemní cíl / YouTube

 Autor: Dominik Z.

ARMY24

Komentáře

Delta

10. 02. 2019

Americké jaderné zbraně ovládá počítač z roku 1976

Automatický velitelský systém, který „koordinuje operační funkce” amerického jaderného arzenálu, včetně mezikontinentálních balistických střel a strategických bombardérů, běží na počítači IBM Series 1 z roku 1976. A pro jeho obsluhu jsou stále používány osmipalcové diskety. Upozornila na to vládní kontrolní agentura Government Accountability Office (GAO). Zoufale zastaralé informační systémy ovládající americké zbraně hromadného ničení by mohly představovat bezpečnostní riziko, rozhodně ale extrémně zatěžují rozpočet. Provoz a údržba stávajícího systému vyjdou zhruba třikrát dráž, než kdyby si americké ministerstvo obrany nechalo zhotovit zcela nový systém na zakázku.Například jen v roce 2015 spolykal automatický velitelský systém 61,2 miliardy dolarů, což odpovídá 1,48 biliónu korun. Pentagon ale není jediný americký resort, který nejde s dobou

Odin

05. 02. 2019

Já sice rozumím, že A-10 jsou staré, ale nedomýšlím si, že jsou už jen pro trvalé uzemnění. Řekl bych, že i náhradní díly a provoz přijde na míň, než na super éra F35, ale asi umím jen selské počty a ty do dnešních kreativních počtů už nepatří....

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací