EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Izrael uzavřel s USA dohodu o nákupu 25 letounů F-35 v hodnotě 3 miliard dolarů

 08. 06. 2024      kategorie: Události      34 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Izraelské ministerstvo obrany 4. června 2024 oficiálně podepsalo dohodu se Spojenými státy o pořízení třetí perutě bojových letounů 5. generace F-35I Adir. Dohoda v hodnotě 3 miliard dolarů (68 miliard korun), financovaná z americké vojenské pomoci, zahrnuje 25 moderních letounů stealth vyráběných společností Lockheed Martin. Letouny budou dodávány od roku 2028, čímž se flotila F-35I izraelského letectva rozroste na 75 kusů.

f35_adirFoto: Letoun F-35I Adir při svém prvním letu v izraelském letectvu, 13. prosince 2016 | Major Ofer, Israeli Air Force, CC BY 4.0

Dodávky těchto letounů budou zahájeny v roce 2028, a to po třech až pěti stíhačkách ročně. Tato akvizice nakonec rozšíří flotilu F-35I izraelského letectva (IAF) na celkem 75 jednotek. K dnešnímu dni Izrael obdržel 39 z 50 letounů F-35 z původní objednávky. Dohoda následuje po vyřešení sporu mezi ministrem obrany Yoavem Gallantem a ministrem financí Betzalelem Smotrichem. Smotrich předtím zablokoval podpis smlouvy, dokud výbor Knesetu nepřezkoumá rozpočet na obranu. Gallant prohlásil, že přidání 25 stíhaček ilustruje silné strategické spojenectví mezi Spojenými státy a Izraelem a zdůrazňuje jeho široký dopad na různá operační bojiště.

Společnost Lockheed Martin vyjádřila spokojenost s rozhodnutím izraelské vlády a v krátkém prohlášení uvedla, že je potěšena, že Izrael získal další stíhačky F-35. Izrael je jedinečný tím, že je po Spojených státech druhou zemí, která obdržela letouny F-35, a jednou z mála zemí, které mají oprávnění upravovat si tyto letouny na míru. V rámci dohody se společnosti Lockheed Martin a výrobce motorů Pratt & Whitney zavázaly k integraci izraelského obranného průmyslu do výroby součástí letounu.

Izrael obdržel své první dva letouny F-35I v prosinci 2016 a letoun, v Izraeli známý jako Adir (Mocný), byl uveden do provozu o rok později. Izraelské letectvo následně provedlo s letouny F-35I bombardovací mise, čímž se Izrael stal první zemí, která potvrdila operační použití tohoto letounu.

F-35 Lightning II, který zkonstruovala společnost Lockheed Martin, je sofistikovaný a všestranný víceúčelový letoun. Počáteční investice do vývoje programu F-35 činila v roce 2016 406,5 miliardy dolarů, přičemž celkové předpokládané náklady přesahují 1 bilion dolarů. Jednotkové náklady se liší v závislosti na verzích, odhady se pohybují od 77,9 milionu dolarů (1,8 miliardy korun) do více než 300 milionů dolarů (6,8 miliardy korun) v závislosti na výrobních šaržích a modelech (F-35A, F-35B, F-35C).

K 1. lednu 2024 bylo vyrobeno 1000 kusů F-35. F-35 je odvozen od prototypu Lockheed Martin X-35 a je vybaven motorem Pratt & Whitney F135, dvouproudovým motorem s přídavným spalováním, který poskytuje tah 178 kN a byl vyvinut specificky pro tento typ letounu. Pokud jde o rozměry, rozpětí křídel se liší podle verzí, přičemž F-35A a F-35B měří 10,40 metru, zatímco F-35C dosahuje 13,10 metru. Délka letounu je 15,85 metru a jeho výška 5,28 metru. Plocha křídla se pohybuje od 42,7 m² u modelů A a B do 57,6 m² u palubního modelu C.

Hmotnost prázdného letounu F-35 se v závislosti na verzi pohybuje od 13 170 kg do 14 580 kg, maximální vzletová hmotnost je 25 600 kg. Může dosáhnout maximální rychlosti 1 700 km/h (Mach 1,6+ v cestovní výšce) a dostupu 18 500 metrů. Dolet rovněž závisí na modelu a pohybuje se od 869 km u verze F-35B do 1 138 km u verze F-35C, přičemž vytrvalost je vyšší než 2 800 km. Letoun má poměr tahu k hmotnosti větší než 1 a vydrží zatížení až +9 G u verze F-35A a +7 G u verzí B a C.

Pokud jde o výzbroj, F-35 je interně vybaven kanonem GAU-22 ráže 25 mm se 180 náboji (u verze F-35B je instalován ve vnějším podvěsu) a má dva zbraňové prostory, každý se dvěma pylony, což dohromady činí 2 800 kg výzbroje. Zvenčí může nést až 6 800 kg výzbroje na šesti pylonech. Pokročilá avionika zahrnuje radar AN/APG-81 a infračervený senzor AN/AAQ-37, které zajišťují vynikající detekční a sledovací schopnosti.

Pořízením dalších 25 stíhaček F-35 Izrael významně posiluje svůj letecký park. Dodávky těchto letounů však budou zahájeny až v roce 2028, takže nějakou dobu potrvá, než budou tyto F-35 v rámci izraelského letectva provozuschopné.

Zdroj: armyrecognition.com

Komentáře

Marty

16. 06. 2024, 09:19

no, mám za to že pujde o rádius bez přídavných nádrží, má zhruba o 40% větší nádrže než verze C/D což by i odpovídalo zhruba tomu zvýšení z 800 na 1300, ale na 100% si jistej nejsem:man_shrugging:

Marty

16. 06. 2024, 09:20

zvláštní, taky mělo jít o reakci ve vlákně, zdá se že občas dojde chybě

Honza R.

13. 06. 2024, 23:19

Taky se právě kvůli tomu dá vetšina letadel dost dobře porovnávat. Ale F-22 má oproti F-15 velice omezené schopnosti pro jiné než protivzdušné mise. A vůbec neumí nést třeba protiradarové nebo protilodní střely. No J-20 zrovna asi ne ale Čína vyvýji další stealth letadla která bude i prodávat. A kdo ví jaké další stealth letadla tady budou za desítky let. No Su-57 zrovna právě zas tak kvalitní pravděpodobně není, právě kdyby byl kvalitní tak by Gripen tvrdě převyšoval. Ale u Su-57 pokud se ho podaří dobře vyladit to je hlavně otázka elektroniky a zbraní, pokud je bude mít decentní tak Gripen dostane na prdel, protože jako bojová platforma je o hodně lepší, Gripen hlavně drží špičková elektronika ale kvůli malému počtu kusů to s upgradama nebude asi žádná sláva, a samozřejmně také přístup k západním zbraním které jsou lepší.

Hlavně taky se válka nevede na férovku, nepřátelé mužou mít přesilu, nebo třeba být v prostoru kde hrozí výskyt nepřatelské PVO. Nebo když někdo na Gripen vystřelí dalekonosnou střelu typu R-37 tak Gripen musí podniknout obrané manévry aby ho nezasáhla (a pokud provede obrané manévry, tak je taky prakticky nulová šance že ho něco takového zasáhne) a to může ukončit jeho misi nebo ho to na čas vyřadí z boje, na F-35 nikdo nic takového nevystřelí protože jí nezaměří.

A jako jo, Gripen by třeba teď stačil, ale mi kupujeme to letadlo na co nejvíce let, a použitelnost Gripenu bude upadat nejrychleji ze všech západních stíhaček co se v současnosti vyrábí.

Gripen má přednosti oproti F-35 jedině na zemi, pokud už letí na misi tak fakt žádné přednosti které by stály za zmínku oproti F-35 nemá. To že F-35 teží ze spolupráce s 4gen letadlama je takovej hloupej mýtus, realita je taková že 4gen těží z toho z F-35, ale pro F-35 by bylo lepší mít za parťáky jen 5gen letadla. A taky když už chceš kombinovat F-35 s 4gen tak ideálně neco co se s ní dobře doplňuje jako F-15, která je dobrej odpalovač raket z druhý linie.

Honza R.

13. 06. 2024, 23:28

Komentář měla být reakce na komentář dále v diskuzi, že je tady je můj omyl, a jelikož se mi nezdá že by šel smazat, tak ho kopíruju na správné místo a tenhle prosím ignorovat.

Martin23 .

10. 06. 2024, 00:13

SU-57 nebrat! prý masově padají! Jedině F-35!!!!!!!!!!!!!!

Martin23 .

08. 06. 2024, 17:41

F35 nebrat! prý masově padají! Jedině SU-57!!!!!!!!!!!!!!

Pepík Knedlík

08. 06. 2024, 18:41

M23
Vítej synu velký chlupatice. Už loviš medvedy na Slovensku?
Izrael už provozuje 50 ks F 35 a objednaných 25 kousků ma dostat v rozmezi roku 2026 až 2027. Cena je jiste zajímavá a souvisí i s dohodou s USA. Takovou dohodu nikdy mít nebudeme. Jedná se o pakl peněz na vojenskou pomoc. Mě zaráží ta rychlost jakou jakou je dostanou.
Samozřejmě ma tenhle stroj problemy, sle nekupte ho:smile:

Honza R.

09. 06. 2024, 12:18

Káždá stíhačka pokud odlétá dostatečný počet hodin má nějaké havarie, a zrovna F-35A na poměr odlétaných hodin téměř určitě má těch havarii nejmíň.

Když se to přepočítá na počet kusů tak SU-57 havarovalo něco jako 10% a F-35 něco jako 1.2% (I když to jsou už nejakou dobu stará čísla součaně to může být trochu jinak). Navíc průměrná F-35 odléta téměř určitě víc hodin než SU-57 a u těch F-35 se sčítají verze A/B/C, kde samořejmně je provoz na letadlových lodích nebo kolmého startu mnohem nebezpečnějíší - kdyby se započítaly jen F-35A tak se to číslo o hodně zmenší.

Slavoslav

09. 06. 2024, 12:39

Honza

tak podľa Knedlíka je napríklad gripen lepší ako f-35. neviem či to nevysvetľuješ zbytočne keďže on na to ide uvedomelo po ideologickej úrovni

Honza R.

09. 06. 2024, 15:11

No ono je to spíše vysvětlení pro lidi co třeba budou číst ty komentáře a nejsou ještě příliš zpracovaní Ruskou nebo Švédskou propagandou.

Pepík Knedlík

09. 06. 2024, 22:25

Honza málem králem R
Neni podstatný kolik havarii mel i má F 35. Podstatný je, že ten stroj problémy má. Když jsem kritikem např F 35 neznamená, že nejsem kritikem Ruskych strojů, nelezu do zadku Amikum ani Rusakum. V podstatě mám v zadku obě strany. Mě zajímá technika a co spolu vaří za guláš stejně neovlivnime a že ho vaří fakt dlouho.

Honza R.

10. 06. 2024, 00:07

Jasně že F-35 má problémy, prakticky každá stíhačka má nějaké podstatné problémy, které se řeší a někdy úplně ani nevyřeší.
To že člověk nejvíc slyší o F-35 je protože je tam nejvetší volnost přístupu k informacím a Lockheed nejede tolik propagandu zaměřenou na běžné lidi. A taky kůli tomu že má F-35 velký počet kusů a uživatelů.

Ale rozdíl je že problémy F-35 jsou technické které se dají vyřešit, takový Gripen E nebo SU-57 mají kromě těch technických, (o kterých sice člověk tolik neslyší kůli daleko menší volnosti informací - ale definitivně je mají) hlavně problémy koncepční.

Gripen E je na dnešek prostě už moc malý a má příliš slabý motor, a kvůli malému počtu kusů a tomu že se dnes už na tom že je stíhačka menší tolik neušetří je příliš drahý.

SU-57 má na dnešek* příliš slabý stealth, a ruzné další designové problémy.
*specificky na stíhačku co se dnes uvadí do služby, samozřejmně že starší stíhačky taky nejsou stealth, ale ty se přibližují konci svého života a nejsou teprve na začátku.

Pepík Knedlík

10. 06. 2024, 12:44

Honza R
Zmiňujes Gripen E, ale pokrok i u Saabu pokročil a už litá Géčko. Poupravit si znalosti nekdy neuškodí. A dík za odpověď .

Slavoslav

10. 06. 2024, 12:56

Pepane a kdeze lieta ta verzia G?

Vies o tom, ze CR ma C/D verziu a najnovsia je E/F ktoru ma okrem SWE len Brazilia a v kazdom jednom tendri pohorela proti konkurencii, povrava sa, ze najma na rpevadzkovych nakladoch

Marty

10. 06. 2024, 13:25

Slavoslav
člověk se neustále dovídá nové věci:rofl: také sem o G neslyšel a co se F týče tak je to opět dvoumístná verzce Ečka
jinak jak sem psal již dříve, srovnávat především koncepčně odlišné letouny odlišného zaměření je dost... těžké v nejlepším případě:man_shrugging:

Slavoslav

10. 06. 2024, 13:34

Marty

tak ono to zrovnavat ide, kedze ide o multifunkcne stroje v oboch pripadoch, ale ak CR nepotrebuje lietadla velmi rychlo (pripad nakupu SR a F-16), alebo ak nechce robit len air policing, ale buduje armadu aj na skutocny konflikt tak dnes v tej kategorii lepsia volba ako F-35 z dlhodobeho hladiska nie je.

A Gripen nebude ani nahodou tak lacny (nakupom a prevadzkovo) ako sa traduje.

Honza R.

10. 06. 2024, 19:06

Pepík Knedlík
Gripen G neexistuje, nemyslíš NG? Což bylo označení pro vývojový program Gripenu E/F.

Marty
Tak F-35 a Gripen májí plnit stejné mise, a SAAB dokonce inzeruje Gripen E jako alternativu k F-35, takže nevidím důvod proč by se nedali porovnávat. Hlavně špatně se porovnávají věci kde jedna je o hodně lepší v něčem a druhá zase o hodně lepší v něčem úplně jiném (třeba F-35 vs F-22). V případě Gripenu E vs F-35A je to dost jednoduché, F-35A je lepší nebo o hodně lepší prakticky ve všem relevantním a Gripen E je lepší leda tak v operaci ze silnic, protože na takovéhle věci áčková F-35 zrovna není, i když přístát vzlétnout s dálnice také dokáže.

Pepík Knedlík

11. 06. 2024, 11:20

HonzaR.
V podstatě máš pravdu. Oba stroje jsou si velice podobny a v některých parametrech Saab ma na vrch. Rychlost, dolet i dostup. Snadnější servis a využití v polních podmínkach to nahrává Saabu. A že nemá atomovku v závěsu asi není minus.
Omluva za G, ale stalo se. Jen zdejším psychopatum jsem udelal radost,:rofl:

Honza R.

11. 06. 2024, 21:02

Pepík Knedlík
Stíhačky se nedají porovnávat tak že se podíváš na nejaké parametry na wiki a prostě je nekriticky porovnáš. Taky je problém že Saab má veřejné parametry ve zvyku přehánět a USA je naopak udává menší.

Dolet -Tady je to o tom že se porovnává F-35 na vnitřní palivo vs Gripen s přídavnýma nádržema, a takový Gripen s třema nádržema už není moc bojeschopný a unese už hodně málo vyzbroje a vybavení. Navíc u toho doletu Saab naprosto očividně kecá - přeletový dolet udávají stále stejný jako ho udávali při vývoji i přes to že Ečko o 1000 kg nakynulo, a akční rádius oproti Gripenu C udávají jako skoro 2x tolik, což očividně nemůže být pravda když se člověk podívá kolik Ečku přibylo paliva a váhy.

Praktický dolet má F-35 větší protože do boje prostě Gripen s třema nádržema nepujde a na přelet se dají na F-35 namontovat taky.

Dostup - Ten udávají američané u spousty stíhaček prostě jako na 50000 stop, ale kolik dokáže F-35 letět nad 50000 stop to se zjistit nedá, takže se to nedá porovnat protože prostě nejsou užitečné údaje, ale hlavně ten rozíl tam nebude takový aby tam vznikla realná výhoda.

Rychlost - Ta maximální rychlost mach 2.0 je u Gripenu ůdaj absolutně k ničemu protože je to bez jakéhokoliv vybavení v maximální výšce a pravděpodobně s minimem paliva, které předtím spálil aby co nejvíce zrychlil. Celkově rychlost nad mach 1.6 má minimální využití, a u stíhačky co není něco typu F-22 nebo Typhoon pravděpodobně vyloženě nulové. Problém je že jen se na Gripen začne věšet vybavení tak ta rychlost začne dost klesat, a v závislosti na výšce a nákladu tak klesne na úroveň když už je to jak je pomalý problém. Naopak bojově vybavená F-35 si udržuje max rychlost stále na dobré úrovni pokud se nenaloží fakt hodně (na úroveň co by Gripen vůbec neunesl). Dálší problém je že zrychlení je daleko důležitějíší než max rychlost a to má Gripen mizerné v bojové konfiguraci.

Hlavně dnes jsou spíše důležité parametry jako viditelnost na radaru, schopnosti radaru, schopnosti elektronického boje, situační přehled, výpočetní výkon, elektrický výkon a výkon chlazení (od kterých se odvíjí spoustu předchozích parametrů), kde F-35 Gripen naprosto válcuje.

Pepík Knedlík

11. 06. 2024, 21:44

Honzo R.
Ale zde dochazi k menšímu problémů. Proč to neni nikde v Česku napsaný?
O F35 se tvrdí, že je to víceúčelpový stroj, ale realita je taková, že do vzdušného boje proti nepřátelským stíhačům by ho USA neposlaly. Poslaly by tam F-22 a F-15, protože to jsou stroje stavěné právě na vybojování vzdušné nadvlády.
V Česku jsou desítky strategických cilu, ktery dnes nejsou chraneny ani současným systemem a na jejich ochranu není potřeba být "neviditelný" a co bude s F 5 za za 40 let? JEN VELICE DRAHÝ ŠROT.

Slavoslav

12. 06. 2024, 09:20

Honza

pekne vysvetlene. Malokto (a z ucelovych kritikov F-35 uz toboz) si uvedomuje, ze ked robi tieto porovnania tak porovnava vyzbrojenu F-35 s cistou konfiguraciou nejakej masiny ktorej vykony idu rapidne dole ak sa na nu navesia ekvivalentna vyzbroj.

Spominam si na cvicenie v USA, kde sa simuloval dogfight medzi F-35 a myslim, ze F-16 v ulohe obrancu ako bol pilot F-16 prekvapeny, ked po vyhratom suboji isla F-35 este odhodit naklad na pozemny ciel a F-16 tku utahala v jej Air-to-Air konfiguracii

Honza R.

12. 06. 2024, 22:09

Pepík Knedlík
Nevím úplně co si mám představit pod tím že to nikde není v Česku napsaný, já tedy takovéhle věci čtu zásadně v angličtině, takže možná prostě nejsou dostatečně odborné informace v češtině, ale to opravdu není argument že pokud si to člověk nedokáže přeložit tak to neplatí.

Ne, USA by zaručeně poslaly radši F-35 než F-15 proti serióznímu nepříteli, a F-35 je obecně mnohem schopnějíší ve vzdušném boji než cokoliv kromě F-22 a J-20, a než J-20 je skoro určitě taky výrazně schopnějíší. S F-22 je to komplikovanějíší protože tam záleží na specifické misi, ale v žádném případě to není o tom že by byla F-22 prostě plošně lepší v boji vzduch-vzduch. Samozřejmně porovnávám současné verze letounů, F-22 má dostat upgrade co bude stát tolik co nová F-35 pro jednu stíhačku a pak to bude třeba jinak. Hlavně počet letadel a cena letadla je taky faktor v tom co se pošle na jakou misi, né jen jak je to letadlo dobré.

Taková F-16 kterou F-35 nahrazuje byla od začatku designovaná primárně (nebo dokonce jen) na boj vzduch-vzduch i přes to že existovala F-15 a také se F-16 používala proti nepřátelským stíhačkám ve skutečném boji.

A na ochranu strategických cílů (před konvenční válkou, před atomovkama je nic neochrání) je potřeba 5. gen stíhačka, protože pokud na ně pošlou nepřátele svoji stealth stíhačku (kterou výhledově do budoucnosti budou mít) tak bez vlastní 5. gen stíhačky máš velký problém. Stejně tak pokud se nepřítel rozhodne na ten cíl poslat rakety, tak se je jen snažit prostě pasivně sestřelit protiraketovou obranou nevyhnutelně skončí špatně. Primárně je potřeba ničit nepřátelské odpalovače a muniční sklady na což jsou stealth stíhačky dobré. Tu protivzdušnou obranu samozřejmně potřebujeme taky, ne že ne, ale sama o sobě prostě nestačí.

A nikdo samozřejmně neví co bude za 40 let, ale velice pravděpodobně bude F-35 (upgradovaná) v roce 2064 stále schopnější na poměry toho roku než Gripen E je v roce 2024. Prostě není stíhačka co by s výhledem užitečnosti do budoucna sahala F-35 po paty, a navíc F-35A není nejak speciálně drahá, jen F-16 a F-18 (a nemyslím že by tu někdo považoval za možné letadlo pro ČR), Gripen E a F-15 jsou podobně drahé a Typhoon a Rafale dražší.

Marty

13. 06. 2024, 12:12

Honza R.
ano stejné mise plnit mají, ale tuto schopnost dnes má naprostá většina letounů a to i F-15 a F-22 puvodně určených k vybojování vzdušné nadvlády,
spíš sem měl namysli že každý k onomu splnění jde o něco jinou cestou.
Ano J-20 je stroj který má potenciál být skutečným nebezpečím ale konfrontace našeho letectva s ním je málo pravděpodobná, co se SU-57 týče, tak jednak bych neočekával jeho skutečně masivní nasazení, stále není sériově vyráběn, navíc, i když jde o zjevně kvalitní letoun, zdá se že Grippen celkově nepřevyšuje a zjevně se nejedná o "plnohodnotný letoun 5.generace" i v lších letech bych očekával jako hrozbu především letouny jako SU-27/30/35 či MIG-25/29/31 a na ty Grippen opravdu stačí s přehledem i ve verzi C/D od které je E/F dalším posunem v před, shrnul bych to že rozhodně naše letectvo v ničem neztratilo tím že přejde na F-35 ale pro další roky by ukoly splnil i ten Grippen, co si myslím že by, samozřejmě pro AČR nemožná varianta, ale při spoluprácí např se švédy, byla zajímavá vrianta a to je kombinace při misy obou letounů, kdy ve spolupráci oba ze svých předností vyteží více než když jsou samostatné.

Slavoslav

13. 06. 2024, 12:46

Marty

preco vlastne CR nepredlzilo najom/neodkupilo Gripeny? Nejaky rok by vam este vydrzali a peniaze mozu ist do inych oblasti armady

Marty

13. 06. 2024, 12:50

Slavoslav
pokud vím, z pohledu armády (nebudem brát politické boje) je jich především málo, tak že by se stejně 12 kusů muselo dokoupit dalších, stav má být 24 a máme 12 + 2 bojeschopné ale jinak určené k výcviku

Marty

13. 06. 2024, 13:46

Slavoslav
eště do toho tenkrát proběhla taková krátká epizoda s darováním těch pronajatých Grippenů, ale jednak to bylo ke konci jendání, ale především nikdo nezaslal žádnou oficielní zprávu nikomu z vlády ani armády, jen Švédský velvyslanec něco vykřikl do médií ale do dnes není jasné jestli měl vubec nějaké oficielní pověření at už od své vlády nebo alespon od SAABu, vzhledem k tomu že s nikým krom novinářů nejednal a rychle to utichlo, zřejmě šlo o jeho osobní inciativu která nebyla ničím podpořena, bohužel, dočasné řešení by to bylo přijatelné

Honza R.

13. 06. 2024, 23:21

Marty.

Omylem jsem dal komentář do hlavní diskuze ne jako reakci, a nezdá se mi že by to šlo editovat. Tak ho tady kopíruju.

Taky se právě kvůli tomu dá vetšina letadel dost dobře porovnávat. Ale F-22 má oproti F-15 velice omezené schopnosti pro jiné než protivzdušné mise. A vůbec neumí nést třeba protiradarové nebo protilodní střely. No J-20 zrovna asi ne ale Čína vyvýji další stealth letadla která bude i prodávat. A kdo ví jaké další stealth letadla tady budou za desítky let. No Su-57 zrovna právě zas tak kvalitní pravděpodobně není, právě kdyby byl kvalitní tak by Gripen tvrdě převyšoval. Ale u Su-57 pokud se ho podaří dobře vyladit to je hlavně otázka elektroniky a zbraní, pokud je bude mít decentní tak Gripen dostane na prdel, protože jako bojová platforma je o hodně lepší, Gripen hlavně drží špičková elektronika ale kvůli malému počtu kusů to s upgradama nebude asi žádná sláva, a samozřejmně také přístup k západním zbraním které jsou lepší.

Hlavně taky se válka nevede na férovku, nepřátelé mužou mít přesilu, nebo třeba být v prostoru kde hrozí výskyt nepřatelské PVO. Nebo když někdo na Gripen vystřelí dalekonosnou střelu typu R-37 tak Gripen musí podniknout obrané manévry aby ho nezasáhla (a pokud provede obrané manévry, tak je taky prakticky nulová šance že ho něco takového zasáhne) a to může ukončit jeho misi nebo ho to na čas vyřadí z boje, na F-35 nikdo nic takového nevystřelí protože jí nezaměří.

A jako jo, Gripen by třeba teď stačil, ale mi kupujeme to letadlo na co nejvíce let, a použitelnost Gripenu bude upadat nejrychleji ze všech západních stíhaček co se v současnosti vyrábí.

Gripen má přednosti oproti F-35 jedině na zemi, pokud už letí na misi tak fakt žádné přednosti které by stály za zmínku oproti F-35 nemá. To že F-35 teží ze spolupráce s 4gen letadlama je takovej hloupej mýtus, realita je taková že 4gen těží z toho z F-35, ale pro F-35 by bylo lepší mít za parťáky jen 5gen letadla. A taky když už chceš kombinovat F-35 s 4gen tak ideálně neco co se s ní dobře doplňuje jako F-15, která je dobrej odpalovač raket z druhý linie.

Marty

14. 06. 2024, 06:25

Honza R.
uplně v pohodě, mě se to taky stává
no, jestli že má SU-57 horší elektroniku a výběr zbraní = že je zaměřen se dozví těsně před sestřelením, tak mi to příjde jako vcelku zásadní rozdíl oproti Gripenu
a v pozici odpalu střel má oproti F-15 sice nevýhodu v nižším počtu střel (ale i tak není malí) ale u F-15 pokud vím stále není integrován Meteor, tak že to, zatím, muže Gripen vyrovnávat vyžším dostřelem
jinak bych se chtěl zeptat, zda nevítě jak dopadly puvodní spekulace o integraci Meteoru do vnitřních šachet F-35 u Block 4.? myslím že to by samo o sobě byla velice silná kombinace

Honza R.

14. 06. 2024, 21:02

Marty
Tak že by neodhalil že je zaměřenej od Gripenu to fakt pochybuju, spíš ten rozdíl v elektronice bude o horších schopnostech elektronického boje, a schopnosti radaru se vypořádat s nepřatelským rušením, taky horší analýza informací a senzorová fůze.

Gripen E má 7 závěsníků co můžou nést středně velké střely (AMRAAM, Meteor), jenže potřebuje taky nést aspoň 1-2 (a spíš 2) externí nádrže, což snižuje počet střel na 5-6.

F-35 současně dokáže nést 4 střední interně a 4 externě, což už i tak je decentní náskok nad Gripenem, ale v blízké budoucnosti bude moct nést 6 interně a 4 externě, což je 2x tolik co Gripen s dvěma nádržema. A aby toho nebylo málo, v případě zájmu má F-35 potenciál nést na křídlech závěsníky na 2 střely pro celkový počet 14 střel.

F-15EX dokáže současně nést 12 střel + dvě nádrže, s potenciálem na nějakých 20-22 střel + konformní nádrže. Ale tady je to celkovej počet střel kde Gripen E a F-35 dokáže navíc nést ještě 2 malé střely (Sidewinder, IRIS-T), takže pokud by chtěla F-15ka Sidewindery musí obětovat AMRAAMy.

Meteor F-15 neumí ale už brzy by měla být nasazená AIM-260 která pravděpodobně bude o dost lepší než Meteor.

Ale počet střel není jediná důležitá vlastnost odpalovače v druhé linii, zrychlení je taky extrémně důležité, protože v čím větší rychlosti je střela vypuštěná tím má větší dostřel, a šanci na to zasáhnout nepřítele. Ideálně to chce nejméně překročit rychlost zvuku. A tady je právě problém Gripenu - má mizerné zrychlení.

Meteor má být do F-35 integrován, co ja vím tak najisto, jenom je otázka kdy to bude, poslední info o čem vím je do konce dekády.

Marty

15. 06. 2024, 18:06

Honza R.
pokud vm tak Grippen E má 10 závěsných bodů, ne 7, pokud se tedy nepletu a akční rádius okolo 1300 km, což mi zase tak hrozné nepřijde
pokud budou meteory integrovány tak to, tak by se to mělo týkat i strojů pro AČR což je za mě dobrá zpráva protože to pomuže F-35 plně využít jeho senzorických schopností:thumbsup:

Honza R.

15. 06. 2024, 19:21

Má 10 závěsných bodů ale né všechny dokážou nést Meteory co já vím, 1 je dedikovaný pro podvěsný zaměřovací systém a podobné věci a odpalovací body na křídlech dokážou nést jen lehké střely jako Sidewinder, podobně jako u F-35 kde poslední závěsník na křídle má podobné omezení.

A akční rádius je možná 1300 km ale s dvěma nebo třema externíma nádržema a otázka s kolika zbraněma.

Dablak

08. 06. 2024, 10:14

Promarnena prilezitost "autora" clanku dat to do souvislosti s ceskym nakupem f35 a porovnat podminky. Skoda.

Slavoslav

08. 06. 2024, 10:17

tam nie je čo porovnať. podmienky aké má Izrael sú úplne iné ako má ČR.

Honza R.

08. 06. 2024, 10:49

Nedají se porovnat protože Izrael instaluje do F-35 vlastní avioniku a o to to má levnější + určitě nekupují ty věci okolo jako my - simulátory, zbraně, výcvik, atd.