LOADING TOP…

Proč jsou Spojené státy znepokojeny čínskou střelou dlouhého dosahu PL-17 a čím je tak nebezpečná

 11. 02. 2026      kategorie: Zahraniční armády      30 komentářů

Zveřejnění nových fotografií čínské letecké střely vzduch–vzduch PL-17 znovu rozproudilo debatu v amerických vojenských a analytických kruzích. Nejde přitom o zcela nový zbraňový systém, ale o jeden z nejambicióznějších prvků čínské snahy narušit tradiční převahu USA ve vzdušném boji.

chinaFoto: Střela PL-17 | Weibo

PL-17 je střela mimořádně dlouhého dosahu, jejíž efektivní zásahová vzdálenost je podle různých odhadů mezi 300 a 500 kilometry. V případě konfliktu by tak umožnila čínskému letectvu ohrozit americká letadla ještě dříve, než by se dostala do oblasti, kde by mohla účinně působit.

Zveřejněné snímky jsou zajímavé především tím, že byly pořízeny z bezprostřední blízkosti během veřejné prezentace na výstavním stánku. Vzhledem k tradičně vysoké míře utajení čínských zbrojních projektů to naznačuje, že Peking již nepovažuje základní podobu střely PL-17 za citlivé tajemství.

Ačkoli se o této střele v posledních týdnech hovoří častěji, nejde o novinku. První kvalitní snímky PL-17 se objevily už v roce 2016, kdy byla zaznamenána na stíhacím letounu Shenyang J-16 – čínské modernizované verzi Su-27, srovnatelné s ruským Su-30. Oficiálně byla přítomnost střely potvrzena až v roce 2023, opět na platformě J-16, která je vyráběna ve stovkách kusů.

Z dostupných informací vyplývá, že PL-17 je zhruba šest metrů dlouhá, tedy přibližně o dva metry delší než americká AIM-120 AMRAAM nebo čínská PL-15. Takto extrémní dosah umožňuje výkonný dvoupulzní raketový motor velkých rozměrů. Střela je vybavena vlastním aktivním radarovým naváděním, avšak při střelbě na maximální vzdálenost je závislá na průběžné aktualizaci cílových dat.

Tato data by poskytovaly především letouny včasné výstrahy a řízení (AEW&C), které by naváděly střelu v průběhu letu k cíli. Právě zde se skrývá skutečný smysl existence PL-17.

Střela není primárně určena k ničení vysoce manévrujících stíhaček. Jejím hlavním úkolem je likvidace vysoce hodnotných vzdušných cílů – letounů včasné výstrahy, tankerů pro doplňování paliva za letu a dalších podpůrných platforem. Z vojenského hlediska jde o cíle, jejichž ztráta může zásadně ochromit celé letecké operace.

Z pohledu analytiků představují nejkritičtější hrozbu právě útoky na tankovací letouny. Bez nich by americké letectvo přišlo o schopnost soustředit větší počty letadel ve vzduchu, provádět dlouhodobé hlídkování a vést rozsáhlé operace hluboko v prostoru Pacifiku. V praxi by to znamenalo dramatické snížení bojové efektivity a silnou závislost na omezeném počtu předsunutých leteckých základen, které by se navíc ocitly v dosahu čínských raketových sil.

Právě tento scénář je hlavním důvodem, proč PL-17 vyvolává ve Spojených státech vážné obavy. Ty jsou umocněny skutečností, že střela má být součástí výzbroje budoucích čínských letounů šesté generace, kde by byla nesena ve vnitřních zbraňových šachtách a obtížně detekovatelná.

Spojené státy sice disponují obdobnou schopností v podobě střely AIM-174B, odvozené od námořního systému SM-6, jejíž dosah má přesahovat 500 kilometrů, otázkou však zůstává její dostupnost a počty ve výzbroji. V kombinaci s geografickou výhodou Číny a krátkými logistickými trasami v pacifickém regionu tak PL-17 představuje nástroj, který může zásadně změnit rovnováhu sil ve vzduchu.

zdroj: defence-ua

Komentáře

Krllo

11. 02. 2026, 16:24

Čína se stane největší velmoci v 21.stoleti. Učte se čínsky

Czertik

11. 02. 2026, 17:14

krllo

zety uz mas udelane sikme oci jako spavny kolaborant ?

a rekni mi, po kom se ti vic stysta ? po nacismu nebo komunismu ?

zdenek54

12. 02. 2026, 20:05

:japanese_ogre: Čertík:japanese_ogre:

Nacismus nezažil a komunismus nikdy nebyl......Troubo:mega:

Czertik

12. 02. 2026, 20:35

kreten54

a ja muzu za neschopnost tebou milovanych bolseviku ze nedokazali udelat komunismus ?
a kdyz nechteli komunisus, proc meli v nazvu komunisticka strana ?

ale diky tvemu vyjadrovani spudim ze ty mas nacismus pevne zazity, rekni mi, kdo slouzil v ss ? deda nebo tatulda ?

aport.

Emil Holub

11. 02. 2026, 21:15

To s tou Čínou nebude tak rychlé, jak to vypadá, ale jedno je jisté: "prozápadní vlezdoprdelkoví optimisté se učí anglicky, pesimisti čínsky a realisti zacházet s AK.."

Czertik

12. 02. 2026, 14:56

holoubek ss

podle toho co me vyhcazi tak ty jsi uplny kokot. protoze nejen ze t se ucin cisky, ty us si mazes rit aby te do ni ojebaly.

zdenek54

12. 02. 2026, 20:06

:japanese_ogre:Čertík:japanese_ogre:


:pray::pray: prosím ušetři nás a  nepiš:writing_hand: !

Emil Holub

14. 02. 2026, 10:26

Čerte,
mě zas "vyhcazi", že ti už totálně jeblo....

zdenek54

11. 02. 2026, 09:28

Dotaz: Má něco podobného i :flag_ru: ?

Emil Holub

11. 02. 2026, 11:37

Rus něco podobného už nějakou dobu má, snad s doletem okolo 400 km. Dokonce už prý s takovou raketou na vzdálenost přes 200 km, k značné nelibosti a překvapení západních poraděnků, sestřelil ukrajicům nějaké éro...

Marty

11. 02. 2026, 15:09

Emil Holub
o kterou střelu (název) se prosím pěkně jedná a kdy/kde došlo k onomu sestřelu a jakého typu letounu? děkuji

Slavoslav

11. 02. 2026, 15:25

nazov neviem, ale ano, rusak ma podobnu strelu, niekedy okolo roku 2020 vstupila do sluzby. Co sa tyka toho zostrelu tak je to asi 2 roky stara vec, akurat, ze sa hovno vie ci vobec nieco rusak zostrelil a samotny rusak naraz tvrdi, ze to bol zostrel pomocou AA strely a sucasne, ze to bol zostrel pomocou systemu S-400 ktory naviedla Su-57 na ciel, kedze pozemny radar ho nevidel. Tolko k doveryhodnosti jeho naroku na zostrel.

a teda, hlavny rusacky problem je, ze na rozdiel od ciny prakticky nema awacs ani poriadne lietadlo 5tej generacie takze v boji proti vyspelemu protivnikovy s kvalitnym letectvom mu to hovno pomoze. Stihacky nemaju tak vykonne radary a tieto strely musia byt vacsinu svojej drahy navadzane povelovo na zaklade radaru ktory snima ciel aj polohu rakety takze ak bude rusacka stihacka protiakciou prinutena zmenit smer strela poleti do bludu

PeterBB

11. 02. 2026, 15:29

Raketa R‑37M (RVV‑BD, NATO: AA‑13 Axehead) je ruská veľmi dlhodosahová vzduch‑vzduch strela určená na ničenie strategických cieľov, ako sú AWACS, tankery alebo bombardéry. Má dĺžku približne 4 metre a priemer 38 cm, pričom jej hmotnosť sa pohybuje okolo 600–700 kg. Dosah strely je odhadovaný na 300–400 km, čo umožňuje zasiahnuť cieľ ešte pred vstupom stíhača do nebezpečnej zóny. Rýchlosť rakety presahuje Mach 5, čo výrazne sťažuje jej zneškodnenie protivzdušnými prostriedkami. Navádza sa kombináciou inerciálneho systému s datalinkom a aktívnym radarovým seekerom v záverečnej fáze letu. Nositeľmi sú predovšetkým MiG‑31BM a potenciálne aj modernizované Su‑35S či Su‑57.

Krllo

11. 02. 2026, 15:48

Rusko je kontinentalni velmoc a nepotřebuje tedy útočit v Gronsku , v Australii, na Falklandech.

Marty

11. 02. 2026, 15:51

Slavoslav, PeterBB
díky:thumbsup:

Emil Holub

11. 02. 2026, 15:54

Ano, nejspíš to byla tahle raketa, já to moc nesleduju a tak mi přesný typ vypadl z hlavy...Detailista Márty bude určitě spokojen a doufám si to i s tím pologramotnýn šifrantem zapíšou za uši a už se nebudou tak blbě ptát...

Původně ale agentura TASS hlásila, že to éro upadlo chybou pilota, prý se mu při nějaké otočce dostala pod brzdový pedál "pustaja butylka od samohonu" a on chudák nemohl zabrzdit a tak zhavaroval...
Mezi bojovými letci se vykládá, že okrajinský pilot bez vodky, nebo samohonu je jak letadlo bez vrtule...

Marty

11. 02. 2026, 16:25

Emil Holub
ahááá, no je pravda že tebe se na něco ptát je celkem marný, žvaníš rád, ale moc toho nevíš a tomu co víš, eště míň rozumíš, mezi obyvateli ČR se říká že si ruSSký vlastenec, ale podle mě by si svojí milovanou zem nenašel ani na mapě...

Marty

11. 02. 2026, 16:26

Krllo
ehmmm a ona byla řeč o útoku ruSSka, mezikontinentální nemoci, na Falklandy atd?:scream:

Krllo

11. 02. 2026, 16:27

Najděte si na internetu. Vy si myslíte, že Rusové maji jen praky. :joy::joy:

Krllo

11. 02. 2026, 16:31

Přečti si ještě jednou co jsem psal ,ty mezikontenintální čtenáři :joy::joy:

Marty

11. 02. 2026, 16:49

Krllo
"Rusko je kontinentalni velmoc a nepotřebuje tedy útočit v Gronsku , v Australii, na Falklandech."
hmmm a na co to má být reakce? někdo se zmínil o útoku ruSSka na tyhle země?
co si mám jako hledat na internetu??? zkus to specifikovat místo plácání s ničím nesouvisejících slov do větru

Czertik

11. 02. 2026, 17:17

slava

tak pokud je strela nvadena z externiho zdroje jako je awacs, tak stihacka je jen nosic a tudiz jakmile odpali sterlu tak muze leted domu a strela stale poleti na cil.

Czertik

11. 02. 2026, 17:19

krllo

ano, rusko nepotrebuje utocit v rgonsku, australii, falklandech.

proto utoci v cecensku, ukrajine, gruzii a jinych statech ktere s nim sousedi.

aport.

Slavoslav

11. 02. 2026, 17:28

Czertik

Preto hovorím špecificky , že je na hovno rusakovi ktory poriadny awacs de facto nema

Marty

11. 02. 2026, 17:40

Slavoslav
ono ne jen že nemá nic nového, ono ani těch starých AWACSů jim až tolik nezbylo, teoreticky by se to dalo navádět i z předsunutých pozemních radarů, ale v praxi si to neumim moc představit

Emil Holub

11. 02. 2026, 22:16

Márty,
ty jedna vulvičko voňavá, já se na rozdíl od tebe nemusím na tu věcnikoho ptát, protože o ní moc dobře a už notnou dobu vím i o jejích parametrech, ale to neznamená, že musím nutně znát přesně i její typ abych o tom měl přesvědčovat takové předpojaté a ignorantské dutohlavy, jako jsi ty a Čertík. To na té věci totiž nic nemění...

Marty

12. 02. 2026, 13:56

Emil Holub
proč si ho neuvedl? zrovna si zapoměl? nebo se teď jen kasáš že si to vlastně věděl po tom co ti to řekli jiní? seš fakt trapáček ty malá ufňukaná zrůdičko

Czertik

12. 02. 2026, 15:00

holoubek ss

no, notnou dobu vis o jejich parametrech a pritom ani netusis ani jak se jmenuje.....
ty si dokonale ztelesneni baldrika z cerne zmije z epizod vous spanelske kralovny, kde baldrik popisuje krasu spanelske kralovny, kterou nikdy nevidel...a je za to spravne setren cernou zmiji.

Czertik

11. 02. 2026, 12:09

ano, polni lopatku vzor 1891.

zdenek54

11. 02. 2026, 15:35

:japanese_ogre:Čertík:japanese_ogre:


Výborně, taky mne to napadlo, protože jak vidíme není schopen ani vyrobit, použít a bojově nasadit. Proto také už ustupuje k Uralu.