LOADING TOP…

Proč neobstojí Trumpovo zdůvodnění zájmu o Grónsko systémem Golden Dome

 27. 01. 2026      kategorie: Zahraniční armády      33 komentářů

Zdůvodnění, podle něhož má být Grónsko klíčovým prvkem amerického vícevrstvého protiraketového systému Golden Dome, neobstojí při bližším pohledu. Argument, který byl použit k ospravedlnění úvah o převzetí kontroly nad územím patřícím Dánsku, je z vojenského i právního hlediska velmi slabý. Spojené státy totiž již dnes mají v Grónsku plný přístup k infrastruktuře, kterou pro obranu potřebují.

image-2Foto: Cvičení NATO v artických podmínkách | U.S. Army

Celá debata navíc probíhá v rovině, která otevřeně zpochybňuje územní integritu spojeneckého státu, což vyvolává kritiku nejen v Evropě, ale i uvnitř samotných Spojených států.

Americká armáda má v Grónsku volné ruce už desítky let

Podle amerických vojenských expertů Spojené státy nepotřebují žádnou změnu statutu Grónska, aby zde mohly provozovat protiraketovou obranu nebo systémy včasného varování. Americká vojenská přítomnost na ostrově je dlouhodobě zakotvena v bilaterálních dohodách s Dánskem a funguje zcela legálně.

Zásadním bodem je základna Pituffik, dříve známá jako Thule Air Base. Ta slouží nejen jako radarové a kosmické pracoviště, ale také jako operační letecká základna. Spojené státy zde provozují systémy včasného varování, sledují kosmický prostor a mají možnost nasazovat bojová letadla v arktické oblasti.

Jinými slovy, veškeré schopnosti, které by měl Golden Dome vyžadovat, jsou již v Grónsku dostupné – bez nutnosti jakýchkoli územních změn.

Historická role Grónska v americké obraně

Význam Grónska pro americkou obranu není novým fenoménem. Už během studené války hrálo klíčovou roli v systému včasného varování před sovětskými jadernými údery. Na ostrově operovala rozsáhlá síť radarových stanic, leteckých základen i protivzdušných jednotek.

Základna Thule byla využívána k arktickým hlídkám, působily zde stíhací letouny protivzdušné obrany a jeden z prvních radarů systému BMEWS určených k detekci startů mezikontinentálních balistických raket. Vedle toho na ostrově fungovala i další významná zařízení, včetně letecké základny Sondrestrom a celé linie radarů DEW Line.

Navzdory extrémnímu napětí studené války Spojené státy nikdy nenarazily na omezení v používání grónského území pro obranné účely.

Projekt Iceworm a hranice tehdejších ambicí

Snad nejvýmluvnějším příkladem amerických plánů v Grónsku byl projekt Iceworm. V jeho rámci se počítalo s rozmístěním až 600 balistických raket s jadernými hlavicemi pod ledovým příkrovem ostrova. Projekt sice nebyl realizován, ale dobře ilustruje, jak daleko byly Spojené státy ochotny v Grónsku zajít – a to opět bez nutnosti jakéhokoli zásahu do dánské suverenity.

Tato historická zkušenost ještě více oslabuje tvrzení, že by dnes bylo nutné měnit status ostrova kvůli protiraketové obraně.

Skutečný důvod zájmu leží jinde

Pokud tedy vojenské argumenty neobstojí, nabízí se jiná interpretace. Podle řady analytiků je skutečným motivem amerického zájmu o Grónsko arktická oblast jako celek, zejména její nerostné bohatství, strategická poloha a budoucí námořní trasy.

V tomto světle působí argumentace systémem Golden Dome spíše jako zástěrka než jako reálné bezpečnostní zdůvodnění. Spojené státy mají v Grónsku z vojenského hlediska vše, co potřebují. To, co nemají – a o co se ve skutečnosti hraje – jsou dlouhodobé geopolitické a ekonomické výhody v Arktidě.

zdroj: defense-ua.com

Komentáře

fggh

19. 02. 2026, 23:51

I can't believe how much my life has changed since Dr. Sacre helped me reconnect with my ex. After months of heartbreak and confusion, I reached out to Sacre Spiritual Awakening and explained what had happened and what I needed. He prayed for me and within 24 hours called me to apologize. He now loves, values, and respects me more than ever. It's like we have a whole new relationship, and I owe it all to Sacre Spiritual Awakening. You can reach Dr. Sacre by email at Spiritualawakeningrealm@gmail.com or on WhatsApp at +1 782 552 1603 if you are having any relationship issues and need help.

Marty

27. 01. 2026, 15:10

no, k jakýmkoliv úspěšným operacím ne jen v porání oblasti patří i dobré maskování, už ste viděli toho ruSSistického génia co se převlíknul za tučnáka? chudák nedával o přírodopise pozor a zapomněl že žijou na jižní polokouli a ne na severní, tak byl odhalen:rofl:

Czertik

27. 01. 2026, 15:31

marty

proze vedel ze kdyby se prestrojil za medveda, tak by ho kazdy hned odhalil.
prece jenom, rudy medved, to je vetsi vzacnost nez modry bobr.

Marty

27. 01. 2026, 15:34

Czertik
:rofl::thumbsup:

zdenek54

27. 01. 2026, 19:40

:japanese_ogre:Čertík:japanese_ogre:

:clap::clap::first_place:

Pepík Knedlík

27. 01. 2026, 12:12

No jo, naivní Amíci vrátili Grónsko po válce lidu Gronska a a Dánsko jim ho sebralo. A to se děje pořád.
Co takhle kdyby Gronane vyhlásili referendum o připojení k SSA? Jak by na to koukala ta vyprázdněna Euroutopie?

Marty

27. 01. 2026, 13:59

Pepík Knedlík
proč lžeš? neni ti to blbý? mě by to asi trapný bylo, ale holt každej sme jiná nátura, někdo lži miluje jako ty, jiný je odsuzuje, jako já... co se dá dělat, no asi nic, tak si ve lžích pokračuj

Azor

27. 01. 2026, 14:38

Marty
Jaký že nárok má Dánsko na Gronsko?? Stejně jaké VB na Malvíny,Gibraltar,atd
čímž porušuje „četné rezoluce Valného shromáždění OSN. Británie se také drží své přítomnosti v souostroví Čagos na Mauriciu.

.či Francie - Francouzská Polynésie, Nová Kaledonie, Eparské ostrovy, které zůstávají pod kontrolou Francouzské republiky.!!!!
V jižní části Indického oceánu, kde se nacházejí francouzské ostrovy Kerguelen (7 200 kilometrů čtverečních), Nový Amsterdam, Saint-P.a.u.l a Croiseau (mezi Jihoafrickou republikou a Austrálií).

viz.
Francie si v rozporu s rezolucemi Valného shromáždění OSN ponechává ostrov Mayotte, který je podle mezinárodního práva součástí Komorských ostrovů,

V roce 1979 OSN drtivou většinou přijala nezávaznou rezoluci, v níž uznala, že „...rozptýlené ostrovy poblíž Madagaskaru byly svévolně odděleny od Madagaskaru v předvečer a během jeho vyhlášení nezávislosti v roce 1960“, a doporučila, aby „spor, v němž historicky převládala práva Madagaskaru, byl vyřešen jednáním “. Paříž však tuto rezoluci nikdy neuznala.

S návštěvou francouzské hlavy státu sporného souostroví v říjnu 2019. Jeho prohlášení měla na Madagaskar účinek studené sprchy:
„...Francie tu byla a zůstává; je to naše hrdost, naše bohatství, naše autorita. Nejsme tu proto, abychom se bavili, ale abychom Francii bránili, abychom budovali budoucnost planety .“
To souviselo s dlouhodobým pařížským programem (2019) na posílení francouzské vojenské a politické přítomnosti v oblasti Indického oceánu.
https://vpoanalytics.com/sobytiya-i-kommentarii/sammit-briks-yuzhnaya-afrika-i-frantsuzskij-neokolonializm/?sphrase_id=1283659


Zkuste se nám tu rozepast,pokud odsuzujete ty lži,které stále vykládají ti, o kterých jsem napsal!!!

Salut.

Marty

27. 01. 2026, 14:54

Azor
proč mám rozepisovat nějaké tvé lži? vypadám ž emám zájem dnes komunikovat s automatem jako ty? ne nemám, dnes si vystačím i s dementama a bezpáteřníma hovadama z masa a kostí, což ty bohužel pro tebe, nejsi:stuck_out_tongue_winking_eye:

Czertik

27. 01. 2026, 15:36

rexik

ty ses peknej retard. masturbujes tady o vzdalenosti a jake ze na jejim zaklade kdo ma nebo naroky, ale to jak daleko je cagos od mautricie evidentne nemas ani tuseni.
asi ti soudruzi v moskve taky nevi.

aport.

Pepík Knedlík

27. 01. 2026, 16:48


A co zase nevíš?
Aha asi fakt, že Henrik Kauffman z pověření danskyho krále podepsal dohodu o předání Gronska a jeho ochranu před nacismem ve prospěch Spojenym státům a to v dubnu 1941. Tohle jeho rozhodnutí se ukázalo jako vizionářsky, protože se Němci opravdu vylodili svy vojáky na ostrově a terorizovali místní obyvatelstvo. Amíci rázně ukončili jejich snažení a místní obyvatelstvo poznalo blahobyt, který opravdu pod Danskem nepoznali.
V roce 1946 Truman nabídnul Dánsku za ostrov 100 mega doláčů.
V roce 2019 to opět skusil Donald.
Jen na osvěžení paměti, v roce 1968 se podařilo Amiku rozmlatit jednu B 52 s vodikovymi hračkami a byl.z toho problém hodně velký.
A na závěr jeden fakt. Groňané mají svůj parlament a vládu i můžou vyhlasit referendum.
Servus

Azor

27. 01. 2026, 16:52

Czertik.
" jak daleko je cagos od mautricie evidentne nemas ani tuseni."

S článkem to má jakou souvislost?? Jak daleko jsou od VB, Malvíny???

Bylo to rozhodnutí VS OSN ohledně kolonialismu.

Kde je ta vaše mantra,že státy NATO, neokupují žádná území???? Anglosasové a Frantíci se vylodili na těch ostrovech,které byly bez domorodců???To už ti Turci mají lepší obhajobu s Kyprem, kde je turecké menšina!!

Salut.

Marty

27. 01. 2026, 16:54

Pepík Knedlík
ano to můžou a také to bylo v plánu, ovšem momentálně byl tento proces zastaven, z jejich strany a to po dobu kdy budou ohroženi ze strany USA, tvoje informace o B52 je k současné situaci asi tak relevantní jako když ti připomenu že sovětům ve vesmíru chcípnul pes a ne jeden, taky je to fakt, ale nemá to příliš přínos k tématu

Pepík Knedlík

27. 01. 2026, 18:07


Pozor, se psy je to relevantni, od ty doby jsou na noční obloze souhvězdí Velký pes (Canis Maior) s nejjasnější hvězdou Sírius a Malý pes (Canis Minor). :rofl:

Marty

27. 01. 2026, 18:17

Pepík Knedlík
ok, to beru, přemejšlim kam z druhé strany zmizely ty opice a jestli se spolu někdy potkali

zdenek54

27. 01. 2026, 19:44

:japanese_ogre: Čertík :japanese_ogre:

Bravo ,ty kluku pekelná!! Skoro bez chyby, nebo ti to píše maminka?:baby_symbol:

Pepík Knedlík

27. 01. 2026, 20:49


Určitě se setkali a nejen s nimi, ale i s ptaky, želvami i různými hlodavci a hmyzem.
Ostatně souhvězdí jsou plný zástupci fauny.:thumbsup:

Czertik

29. 01. 2026, 14:52

rexik

"S článkem to má jakou souvislost??"

naprosto identickou jakou ma vb a vzdalenost gibraltaru ci falkland.

jeste neco nechapes a potrebujes ukazat svoji retardaci ?

aport.

Czertik

29. 01. 2026, 14:53

rexik

a dokazes me tady dat ono prohlaseni vs osn ktere rika ze cagos pripadne mauriciu ?

nebo dokazes jen to ze nic nevis a mas prazdne kulky, jako vzdy ?

aport.

Czertik

27. 01. 2026, 15:33

knedle ss

a co vyprazdnene rusko ti nevadi ?
jediny kdo tm pribva sou muslimove a cinani.

aport.

zdenek54

27. 01. 2026, 19:48

:japanese_ogre: Čertík :japanese_ogre:

Do vyprázdněného RuZZka berou i nadále retardované analfabety, tam se neztratíš.:slight_smile:

Czertik

27. 01. 2026, 10:03

a nema smysl si nalhavat, ze evropa by dokazala se postavit cine ohledne gronska.
spis bude se dohadovat jak co nejvic vytezit penez z prodeje gronska cine.

zdenek54

27. 01. 2026, 10:05

:japanese_ogre:Čertík:japanese_ogre:

:clap::clap::thumbsup:

Šebesta

27. 01. 2026, 11:00

Czertik. A když přestaneš negramote psát ty svoje nesmysly,bude to lepší. Činané toho získavají hoooodne. Nevím že by Čína měla takový velký zájem o Grónsko , kdo ho má je USA tak co tu plácáš o Číně ? Číst ty tvoje negramotné bludy je teda síla někdy nemají hlavu ani patu ale je pravda,že někdy ty tvoje výtvory jsou k smíchu ! Jinak ale nemají žádnou hodnotu.

Czertik

27. 01. 2026, 15:42

sebesta

ja vim proc touzis po tom, aby v evrope a svete vladla cina. protoze ses prodejna kurva a touzis po vysadach a luxusi co si mel jako prodejna kurva za komaru.
a za kapitalismu se ti nedari, protoze o tvoje sluzby neni zaem a nic jineho neumis.

aport.

Šebesta

27. 01. 2026, 17:02

Czertik. Mne může urazit jen inteligent a ne takové primitivní HOVADO jako ty,které neumí ani psát. Samozřejmě že permanetně lžeš.Já určitě nechci aby světu vládla Čina a pro tvoji informaci jsem už v duchodu a finanční problémy na štěstí nemám. Z toho plyne že se mi daří dobře,takže táhni k čertu !

Marty

27. 01. 2026, 14:02

Czertik
čína opravdu není bezprostředním nebezpečím pro Gronsko, pro celou řadu zemí ano, ale tohle je opravdu na jiném konci Evropy, až dobudou celé Spojené Státy, pak se jim teprve otevře cesta ke Gronsku, schopnosti ruSSácka ho ohrozit jsou dost omezené, možnosti vojenské přítomnosti USA zde ale nijak omezené nejsou, tedy pokud nezautočí na EU a nezačne válka, u toho kreténa oranžovýho by mě to nepřekvapilo, ale myslim že zaitm co dobývá svět, tak přichází o vlastní zem

Czertik

27. 01. 2026, 15:49

marty

dam ti jedoduchou otazku. je dle tebe cina nebezpecim pro evropu obecne ? ano/ne.
je jenom pro nejake konkretni zeme ? ktere.
je nebezpecim pro kanadu ?
je nebezpecim pro britanii ?

proc si myslis ze b cina musela dobt cele usa aby mela cesgu ke gronsku volnou ???
amici vyjma radaru a par letadel v gronsku nic nemaji.

mozna by ses mel podivat na vyjadreni makrona z davosu kde rial, ze evropa musi jeste vice lez cine do prdele jeste na ni vice zavisla.
jako by nestacilo, ze evropa je z 99% VESKEREHO green dealu zavisla na cine. ve svem.
at uz so vetrniky, solarka nebo baterie do vseho.

Marty

27. 01. 2026, 16:23

Czertik
ano, Čína je velká hrozba pro Evropu a to velká! ALE! podle mě především ekonomicky, z geopolitického pohledu vměšováním se a špionáží, ne jen průmyslovou ale ne vojensky, je příliš daleko na to aby byla schopna vojensky obsadit jákékoliv území v Evropě, nebo Gronsko, i když by na to teoreticky měla, nejspíš bez velkých problémů, díky vzdálenosti by bylo naprosto nemožné aby si toto území udržela déle jak pár měsíců, ozbrojený konflikt hrozí jen v případě že k němu dojde v oblasti tichomoří a přímo se dotkne některého z našich spojenců, reálnou hrozbou v arktidě je ruSSko, ale jeho mocná flotila je reálně spíš nemocná, na čemž se asi bez větších problémů shodnem, počet základen či jejich velikost, v Gronku nikdo Americe neomezoval, že tam ubylo jejich vojáků, bylo čistě jejich rozhodnutí a kdykoliv jej mohou změnit, mohou se chovat jako spojenci, tak jako dříve a obě strany z toho můžou profitovat, nebo s emužou chovat nepřátelsky a o spojence přijít, což by obrovsky uvolnilo ruce jak ruSSku tak čínskejm pseudokomoušům, což si mylsim že nepotřebujem nikdo (s vyjímkou pár desítek tisíc kolaborantů, čert je vem)

Czertik

29. 01. 2026, 15:11

marty

ze cina neni hrozbou vojensky pro evropu ? proc ?
dival ses nekdy na to, kolik zbrani kazdy rok cina zavede do vyzbroje ? a kolik cela evropa ?
vzdalenost by byla problem ? PROC ? co se tolik radikalne zmenilo od doby kdy britove meli diky lodstvu imperioum nad kterym slunce nezapadalo ?
clovek b rekl ze diky tomu ze jak se namorni doprava zrychlila zlepsila spolehlovost, tak senamorni invaze zjedodusily.

proc si myslis, ze je nemozne aby si cina uzenmi udrzela dele nez par mesicu ???
skutecne veris tomu ze by se evrope vyrojilo tolik partyzanu ????
protoze klasicka armada cele evropy se te cinske rovnat nemuze, jak z hlediska celkovych poctu, tak i rychlosti - i kapacity - doplnovani.
prece jenom cina ma vic lidi nez cela evropa dohromady.

ze rusko kontroluje atikdu ? a presne o tom to je. uvedom si ze rusko je dnes uz cinska kolonie.
takze kdyz cinani reknou, chceme namorni zakladnu u finska, tak ji dostanou. uz jen kvuli penezum co rusove dostanou aby zalataly svuj deravy a deficitni rozpocet.

ano, nikdo nebrni tomu aby amici meli v grosnku 1000x vetsi vojenskou pritomnost a branili ho tak proti rusku a cine....jenze proc by obranu gronska meli platit hlavne amici, kdyz gronsko patri evrope ?
kdyby evropa nejen gronsko branila tak jak ma, tak by trump nemel duvod po gronsku silhat.
a trump to rekl jasne - pokud maji amici gronsko branit, meli by ho vlastnit. kdyz ho nevlastni, proc by ho mely branit ?

Marty

29. 01. 2026, 17:23

Czertik
omlouvám se za spoždění s odpovědí, no podle mě je to jednoduché, relativně, Čínské loďstvo je sice obrovsky početné ale veliká část ho je tvořená plavidli pro krátký až řekněme střední dosah, nestaví toho mnoho pro projekci velké síly na druhou stranu planety, navíc logistická zátěž je obrovská, na rozdíl od doby kdy "světu vládla Británie" Čína by většinu cesty plula z jakékoliv strany ohrožena protivníky v ruzných formách, navíc by si tím okryla své vlastní pobřeží a další zájmové oblasti + to co zde muže získat, by získala mnohem laciněji například v ruSSku, tak že ne, Čína Gronsko opravdu nemuže vojensky ohrožovat ve smyslu anexe, a s pár ponorkama si poradí kde kdo

Czertik

27. 01. 2026, 10:01

ano, zaver jespravny trumpovi jde o gronsko hlavne diky poloze, zdrojum a budoucnosti - doprave.
a kdyz to budou vkastnit amici tak je jistota ze to cinani nedostanou.
a cinani v posledni dobe toho ziskavaji hooooodne.

staci se podivat na diego garcia kterou britove defakto dali cinanum.
a kdyz na onom ostove cvedle sebe budou mit zakladnu amici/britove a cinani, tak amicka/britska zakladna ztrati hooooodne ze svehovyznamu.
a ze ji tam cinani vybuduji je prakticky jiste.

a skombinujte to s tim, ze britove dovolili postavit nejvetsi cinske spionazni centrum v evrope, doslova par metru od mist kde vedou kabely s nejtajjnesimi informacemi zapadu.
ona spionazni centrala ma kryci nazev superambasada v londyne.

zdenek54

27. 01. 2026, 10:08

:thumbsup: :japanese_ogre:Čertík:japanese_ogre: Skvělý odhalení Číňáků na ambasadě v Londýně! :japanese_ogre: Sorge hadr!:clap: