EXCALIBUR
CZUB
CZUB

První sériové vrtulníky Mi-28NM pro ruské vojenské letectvo

 27. 06. 2019      kategorie: Vojenská technika      10 komentářů

Ruské vojenské letectvo (VKS) si v minulých dnech převzalo první dva bitevní vrtulníky Mil Mi-28NM. 

Vrtulník typu Mi-28NM (Izdělije 296) je produktem společnosti Rostvertol a představuje pokročilejší modifikaci stroje Mi-28N. První série letových zkoušek Mi-28NM proběhla již v roce 2016. Současně s těmito zkouškami bylo oznámeno, že v následujícím roce budou první sériové kusy uvedeny do provozu u ruských ozbrojených sil. Proces uvedení do provozu však nabral určité zpoždění způsobené technickými problémy a především dohadováním se o ceně, která se zdála ruským ozbrojeným silám příliš vysoká.

Mi-28NM.Oleg.Podkladov.RussianPlanes.FU
Foto: Ruský bitevní vrtulník Mi-28NM | Oleg Podkladov, RussianPlanes

Psali jsme: Turecko obdrží v nejbližších dnech ruské protivzdušné systémy S-400

Vrtulníky Mi-28NM mohou být vyzbrojeny novými typy raket a oproti starším verzím Mi-28 mají zdokonalené motory, pancéřování, radiolokátor a velkou část elektronických a optoelektronických systémů.

Mezi nové typy raket integrovaných do výzbroje Mi-28NM lze jmenovat těžké protitankové řízené střely Chrizantema-V s průbojností až 1,2 m pancíře, nebo zatím záhadné lehké víceúčelové řízené střely LMUR (přesnější označení zatím není známo). V příštím roce by ruské ozbrojené síly měly převzít dalších asi šest kusů vrtulníků Mi-28NM.

Vrtulník Mi-28NM je pokročilou modifikací taktického útočného vrtulníku typu Mi-28N (Havoc B). Je primárně určen ničení pozemních cílů v rámci přímé podpory pozemních jednotek, ničení tanků a jiných obrněných vozidel protivníka a ničení vrtulníků a jiných pomalých vzdušných cílů.

Psali jsme: Kopřivnická TATRA TRUCKS má za sebou rok plný novinek a nových projektů

Protože bitevní vrtulník typu Mi-28N (Havoc B) měl celou řadu nedostatků, dne 26. prosince 2008, tedy krátce poté, co se stal součástí výrobního programu závodu Rostvertol z Rostova na Donu, byly vypsány specifikace na jeho vylepšenou modifikaci. Práce na projektu požadovaného modelu, který vešel ve známost jako Mi-28NM, byly zahájeny v roce 2009 a probíhaly v rámci OKR (zkušebně konstrukční práce) Avangard-3. Od typu Mi-28N (Havoc B) se vrtulník typu Mi-28NM odlišuje zejména instalací druhého řízení v přední kabině alá cvičně-bojový Mi-28UB a nové avioniky. Součástí palubního vybavení tohoto modelu se mimo jiné staly systémy, jejichž vývoj se nepodařilo do zahájení výroby výchozího modelu Mi-28N (Havoc B) dotáhnout do stavu způsobilého pro řadový provoz. Toto se konkrétně týká palubního radiolokátoru a kompletního obranného komplexu (sériové Mi-28N obdržely pouze instalaci některých komponent obranného komplexu). Palubní vybavení vrtulníku typu Mi-28NM umožňuje vzájemnou výměnu informací s jinými vrtulníky toho samého typu.

Milmi-28NMa
Foto: Mi-28NM na letišiti Moskevského vrtulníkového závodu M. L. Mila | russianplanes.net / Alexey

A nejen to. Vrtulník typu Mi-28NM je schopen přijímat informace o cílech i od letadel, pozemních velitelských stanovišť a průzkumných družic. Kromě toho tento stroj může působit v součinnosti s bezpilotními prostředky. Změn proti modelu Mi-28N (Havoc B) doznala i podvěsná výzbroj. Součástí podvěsné výzbroje modelu Mi-28NM se konkrétně staly PTŘS s poloaktivním laserovým navedením typu 9M120 Ataka-V (AT-9 Spiral) a PTŘS s poloaktivním radiolokačním navedením typu 9M123 raketového kompletu typu 9K123 Chrizantema (AT-15 Springer). Zatímco PTŘS typu 9M120 Ataka-V (AT-9 Spiral) slouží k ničení cílů nacházejících se ve visuálním kontaktu, PTŘS typu 9M123 (AT-15 Springer) je určena k ničení cílů nacházejících se mimo visuální kontakt. Základem prototypu modelu Mi-28NM (OP-1 / žlutá 701) se údajně stal poslední, sedmý, předsériový exemplář vrtulníku typu Mi-28N (žlutá 38).

Napoprvé se tento stroj vznesl do malé výšky dne 29. července 2016. K prvnímu plnohodnotnému letu se prototyp Mi-28NM (žlutá 701) vydal dne 12. října toho samého roku. Kontrakt na stavbu nevelké ověřovací série vrtulníku typu Mi-28NM byl podepsán v prosinci roku 2017. První dva z těchto strojů měly být VVS předány před koncem roku 2018. Do výzbroje VVS mě být vrtulník typu Mi-28NM oficiálně zařazen v roce 2019. Nic z toho se ale nepodařilo uskutečnit. Podle zpráv z konce února roku 2019 se totiž Ministerstvo obrany Ruské federace rozhodlo vrtulníků typu Mi-28NM zcela vzdát a žádné vrtulníky tohoto typu nekupovat. Důvodem toho se stala vysoká pořizovací cena. Podle posledních zpráv ale Ministerstvo tyto stroje nakonec přeci jenom nakoupí. V současnosti se schyluje k podpisu kontraktu na prvních 6 nebo 18 těchto strojů. Případným zájemcům ze zahraničí měl být vrtulník typu Mi-28NM nabízen pod označením Mi-28EM.

202755
Foto: Vrtulník Mi-28NM | russianplanes.net, Oleg Podkladov

Ruskému ministerstvu obrany se také podařilo uzavřít smlouvu na dodávku prvních deseti velkých dvacetitunových transportních vrtulníků Mil Mi-26T2V.

Jedná se o pokročilou modifikaci těžkého transportního vrtulníku typu Mi-26 (Halo A) a je určen na přepravu osob, nákladu a odsun raněných.

Vrtulník typu Mi-26T2V, který není ničím jiným, než modifikací vrtulníku typu Mi-26 (Halo A), vycházející z vrtulníku typu Mi-26T2, vzešel ze zadání Ministerstva obrany Ruska. Prototyp tohoto stroje (žlutá 3112) vznikl, v prostorách závodu Rostvertol z Rostova na Donu, konverzí vrtulníku Mi-26 (v.č. 34001212157). Zmíněný stroj byl postaven v roce 1988 a až do roku 2012, kdy byl odstaven na letišti Danielovo (Joškar-Ola), byl provozován (jako žlutá 97) letectvem Pohraniční stráže v arktických oblastech. Do Rostova byl přitom přepraven, za účelem opravy a následné konverze na prototyp modelu Mi-26T2V, v květnu roku 2015.

Mil-Mi-26T2V
Foto: Vrtulník Mil Mi-26T2V | Aviaforum / FU

Do oblak se prototyp Mi-26T2V (žlutá 3112) poprvé vydal dne 18. srpna 2018. Svůj veřejný debut si tento stroj odbyl na výstavě Armija-2018. Před zmíněnou prezentací ale vykonal sérii zkušebních letů na moskevském testovacím letišti MVZ M.L. Mila. Poté byl předán 929. GLIC (Státní letové testovací centrum) z Achtubinska, za účelem realizace státních zkoušek. V současnosti se schyluje k podpisu kontraktu na prvních 10 těchto strojů. Vzhledem k tomu, že vrtulníky typu Mi-26 (Halo A) Ruského VVS mají stále dostatek technické životnosti, je zvažována unifikace vybavení těchto strojů s vybavením vrtulníku typu Mi-26T2V.

Tyto stroje jsou vybaveny nejmodernější avionikou umožňující automatický let po zvolené trase, přístání na předem určeném místě a následný návrat do výchozího nebo náhradního bodu. Jsou také vybaveny obranným komplexem chránícím vrtulník před raketovými systémy protiletadlové obrany.

CENOVÉ BOMBY (3143)

Komentáře

satestsat121

03. 07. 2019

cyklisto,
Vy jste nemocný člověk, vozíčkář? Všude jste byl a všemu rozumíte, nemáte nadměrně velký mozek, který ta moudra ventilije ven? Proč každého urážíte?

cyklista

02. 07. 2019

Milý Oldřichu, urážet umíš, umíš taky číst a porozumět textu? Protože jaký smysl má objednávat zatím nefukční vrtuníky, které budou vylepšeny někdy na svatého dyndy, které rusové objednávají jen proto, aby se nezastavila linka? Možná ses s tou zaslepeností střelil do vlastní nohy.

Oldřich

01. 07. 2019

Karliku 3
Problem nebude ani tak v kompatibilitě s NATO tam Ruské resp.
Sovětské zbraně slouží už 20 let,ale spíše v tom že by miliardy
neskončily v kapse strýčka Sama(viz. turci a S400).
Jinak s vaším šovinizmem , Coca-colou v žilách a hamburgrem
místo mozku máte šanci to v téhle společnosti dotáhnout daleko
a cyklista vám může dělat náměstka.
S pozdravem se Spojenýmy Státy na věčné časy a nikdy jinak Olda

cyklista

01. 07. 2019

Milá Hano, takže žádné argumenty, jen nadávky. Já už jsem zvyklý. Vy rusáci umíte akorát lhát, urážet a vaše arogance nemá obdoby. Nediv se, že vás nemá nikdo rád. Nezvládáte vlastní zemi a chtěli byste řidit ostatní?
Kdy třeba místo obsazování cizího území zainvestujete do zdravotnictví, abyste neumírali jako někde v pralese v 67, ale v 80 jako u nás nebo jinde v Evropě?
Sociální rozdíly v Rusku jsou tak obrovské, že to nemá v Evropě obdoby a odpovídá to nějaké rozvojové zemi v Africe.
To má být náš vzor?

karel3

30. 06. 2019

Pro Chrt. Proč kupovat vrtulníky z ruského chudobince a hlupákova a za drahé peníze je adaptovat, když je ČR členem NATO? Kolik by asi stály úpravy, které by samozřejmě nemohla dělat ruská strana? :flag_us::flag_cz:

cyklista

28. 06. 2019

Takže když to stručně shrnu, při zkouškách se zjistilo, že je to křáp, vylepšená verze pořád ještě není dokončená, ale ministrestvo objednalo několik kusů, aby výrobce nezkrachoval.
Opravdu jsou všichni, co to doporučují, padlí na hlavu?

Jarda

27. 06. 2019

jak píše pan VM, proč je nekoupit? Podobná technika, jakou známe z Mi-24, servis, výzbroj, pilotáž, atd. S počty naší armády bych nevyhlásil válku ani Hondurasu, lidově řečeno. Už ani na přehlídku to není. Tak o co jde? Ano, o peníze! Jako vždy.

Chrt

27. 06. 2019

Tyhle stroje by měla naše armáda koupit ,
ne ty americké předražené veterány...

pepa

27. 06. 2019

Hrozné střepy :grin::grin::grin:

Jendar

27. 06. 2019

Takovej povědomej vrtulníček, což?
A teď mi všichni vysvětlete, že stejný přístup plodí podobné produkty. Haha.

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací