EXCALIBUR
CZUB
CZUB

První strategické bombardéry B-1B Lancer putují na hřbitov letadel

 13. 10. 2021      kategorie: Vojenská technika      6 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Letectvo Spojených států nedávno zahájilo postupné vyřazení strategických bombardérů B-1B Lancer. Prvních 17 strojů opustilo leteckou základnu Edwards v Kalifornii a zamířilo na letecký hřbitov Davis-Monthan AFB v Arizoně, uvedlo na konci září Global Force Strike Command v rámci U.S. Air Force.  

„S menším počtem letadel ve flotile bombardérů B-1 budou údržbáři a mechanici schopni věnovat více času a pozornosti každému letadlu, které ve flotile zůstane,“ vypověděl ve zprávě brigádní generál Kenyon Bell.

5677039Foto: Americký bombardér B-1B Lancer během vzdušného dotankování | U.S. Air Force

Bombardéry B-1B Lancer mohou provozovat celou škálu konvenčních zbraňových systémů, letoun však není schopný nést jakékoliv jaderné zbraně. Letouny B-1B Lancer však mohou nést největší náklad naváděných i neřízených zbraní ze všech letadel amerického letectva. Původní flotila 62 letadel je v současné době postupně vyřazována, aby uvolnila místo novému stealth bombardéru B-21 Raider, který se již údajně vyrábí v Northrop Grumman.

Lancery jsou v současné době umístěny na leteckých základnách Ellsworth AFB v Jižní Dakotě a Dyess AFB v Texasu. 30 letadel bylo mimochodem vyřazeno již začátkem milénia. Jen pro zajímavost, první Lancery letectvo obdrželo již v roce 1985 a jejich prvním nasazením byla invaze do Iráku v roce 1998.

B-1B Lancer byl po většinu času své služby v U.S. Air Force využíván k jinému, než svému počátečnímu úkolu. Bombardér byl totiž původně navržen jako strategický, ovšem s pádem Sovětského svazu se z bojů velkých armád upustilo a začalo být výhodnější menší, ale přesné bombardování na blízkou podporu bojující pěchoty, na což Lancer ovšem nebyl stavěn. To si také vybralo svou daň v podobě odsunutí letounu na druhou kolej, jelikož nebyl zapotřebí. To zapříčinilo odklon financí jinam a v roce 2019 tak byla z 62 bombardérů letu schopná pouze polovina, přičemž k okamžitému bojovému nasazení bylo možno použít pouze šest strojů. 

Mezi nejčastější problémy patřily požáry na palubě a selhávající vystřelovací sedadla. „Po zjištění problému s palivovými nádržemi byly na počátku roku 2020 uzemněny všechny stroje, ovšem problém se brzy podařilo vyřešit,“ vypověděl tehdy mluvčí generálního štábu vzdušných sil, podplukovník Will Russell. Neodpověděl však, kolik letadel během pauzy potřebovalo opravu. 

5652459Foto:  B-1B Lancer během předletové kontroly | U.S. Air Force

Podle posledních informací bylo nedávno prvních 17 strojů převedeno do stavu 309. Aerospace Maintenance and Regeneration Group v Arizoně, čtyři z těchto strojů je však možné ve velmi krátké době opravit a dovybavit, kdyby o ně letectvo ještě prokázalo zájem. 

Letectvo plánuje si udržet prozatím dvoj-inventář, čili dva typy strategických bombardérů, počítá se hlavně s novými stroji B-21 Raider, které by měly dorazit v polovině 20. let tohoto století a legendárními B-52H Stratofortressy, které ovšem létají již více než šest dekád. Kdy odletí "do důchodu" další bombardéry B-1B Lance, zatím nebylo oznámeno. Nevíme také, kdy do služby vstoupí nové stroje B-21 Raider.

První verze B-1B obdrželo letectvo 2. května 1988. Lancer je držitelem zhruba 50 světových rekordů v rychlosti, užitném zatížení, dosahu a době stoupání ve své třídě. B-1B byl poprvé otestován v Iráku během operace Pouštní Liška (Operation Desert Fox) v prosinci 1998. V roce 1999 spojenecké síly využily pouze šest strojů, i tak těchto pouhých šest strojů dokázalo svrhnout 20 % všech pum, zatímco odlétalo pouze 2 % spojeneckých misí. Během prvních šesti měsíců operace Trvalá svoboda (Enduring Freedom) shodilo osm bombardérů B-1B zhruba 40 % všech pum, které spojenecké letectvo vypustilo. To zahrnovalo více než 3 900 naváděných pum s kitem JDAM, což bylo celých 67 %. 

Během operace Irácká Svoboda (Iraqi Freedom) odlétaly bombardéry B-1B sotva 1 % všech bombardovacích misí, ovšem vypustily na 43 % pum s naváděcím kitem JDAM.

Zdroj: military.com, airforcetimes.com, defensenews.com

 Autor: Tomáš Svoboda

CENOVÉ BOMBY 258)

Komentáře

Czert

14. 10. 2021

Karlik
Jak teclovek ma brat vazne kdyz si nepamatujes ani to co si napsal pred, puvodne, 10 min.

"Takové jako ty budu brát vážně, až ta vaše slovansko-ruská tlupa dá světu třeba něco tak užitečného a svobodného, jako internet"

Takze se ptam znovu, co si dal avetu ty, prolhany skleroticjy slovane.

Omny

14. 10. 2021

jinak v tom článku - prý světový rekord v rychlosti ve své třídě o))) dobrý for, TU-160 je asi tak 3x rychlejší, TU-22M asi 2x tak hlavně že světový rekord o)))
takhle tohle je hodně nepovedený letoun, na to pohřebiště ho měli poslat už dávno. Výsledky za něj mluví za sebe:
8x ztraceno bez zjevné příčiny, nehoda
1x pád do indického oceánu při bojové misi
1x další pád při rutinním cvičné letu, posádku musela celá vyskákat z letadla páč letoun se stal neovladatelným.......

tak snad ta nová B-21, která se už udajně vyrábí, bude více ovladatelná....

Omny

14. 10. 2021

GLock
mamlasi neblábol tu zase sračky, 30 let pro takový bombardér není moc dlouho. B-52 lítá jak dlouho......takže vypni aspon na chvíli ten svůj USofilní mozek a uvědom si, že za tím vyřazením bude něco jiného než oletaný drak......ale díky, zase jsi pobavil jak jsi blbej

Czert

13. 10. 2021

Karlik
Kdyz ty se tak rad ptas ostatnich co oni daly svetu, ja sr ptam co si dal svetu ty?

Glock

13. 10. 2021

Hlavní důvod pro vyřazení je jejich olétanost. Draky mají už to nejlepší za sebou.

Pošrábaná deska

13. 10. 2021

Karle..vsadím se že když tu bude článek jak se americký president vykadil, tak tvůj koment bude naprosto totožný...... Pěkné čtení...mezi kamarady hovinky mu bude v žumpě či kanele jistě dobře.. Nepříjdeš si jako seklý gramofon?

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací