EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Raketový Messerschmitt Me 163 Komet pilotům spojeneckých bombardérů naháněl hrůzu

 08. 12. 2021      kategorie: Vojenská historie      26 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Když se v roce 1944 vznesl do vzduchu, vypadal Messerschmitt Me 163 Komet jako ze sci-fi seriálu. Byl to jeden z nejpodivnějších letounů druhé světové války, který kombinoval vyspělou technologii se zajímavou konstrukcí, jež mu dávala mimořádné, byť omezené schopnosti.

Baňatá přední část letounu Me 163 se zužovala dozadu, kde již připomínala konvenční konstrukci letadla. Vznikl tak tvar podobný raketovým lodím ze sci-fi komiksů, avšak s křídly a velkým ocasním kormidlem. Samotná křídla Me 163 byla v té době neobvyklá. Většina letadel té doby totiž měla pár rovných křídel, Me 163 byl jedním z prvních letounů, využíval šikmá křídla, což byla tehdy nadčasová konstrukce, která se stala populární v následujícím desetiletí.

Messerschmitt_Me_163B_USAFFoto: Messerschmitt Me 163B | Wikimedia Commons / Public domain

Me 163 byl výtvorem Dr. Alexandra Lippische. Lippisch byl ve dvacátých letech průkopníkem konstrukce bezocasých kluzáků. Když pak v roce 1939 nastoupil k firmě Messerschmitt, přinesl s sebou své unikátní zkušenosti z této oblasti a použil je právě při tvorbě nového typu stíhačky pro Luftwaffe.

První zkušební let Me 163 se uskutečnil v červnu 1940. Test se uskutečnil v tajném výzkumném zařízení pro zbraně v Peenemünde, kde probíhal nacistický raketový výzkum. Letoun si při tomto prvním letu vedl velmi dobře, což vedlo k dalším testům, při nichž prototyp dosáhl strmé stoupavosti a rychlosti až 550 km/h.

Následovaly další prototypy s vylepšenými motory, které nakonec dosáhly rychlosti 1002 km/h - o 402 km/h vyšší než Spitfire Mk. V. Ačkoli výkonný raketový motor umožňoval dosáhnout ještě vyšších rychlostí, vznikaly pak problémy se stabilitou. Proto byly na prototypu provedeny další úpravy pro větší bezpečnost při vysokorychlostním letu.

Me 163 začínal jako upravená verze letounu DFS 194. Konstruktéři Me 163 dodali raketový motor Walter, poháněný dvěma kapalinami, které se po spojení vznítily. Díky kontrole prudké reakce, která vznikla jejich smícháním, dávala raketa v původním prototypu tah kolem 400 kg. Po zdokonalení rakety se tento tah téměř zdvojnásobil, což působivě zvýšilo celkovou rychlost Me 163. Vzhledem ke svému původu neměl Me 163 pevný podvozek. Místo toho vzlétal pomocí kolového vozíku, který nechával na zemi. K přistání pak používal odpruženou ližinu.

Díky neobvyklému podvozku a nestálému palivu mohly být vzlety a přistání s Me 163 velmi nebezpečné. Procento nehod, které Me 163 utrpěly při přistání, bylo poměrně vysoké, ale celkově byly nehody poměrově pořád nižší než např. u nejrozšířenějšího Messerschmittova stíhače -  Bf 109.

Me-163ShootdownFoto: Me 163 pohledem fotokulometu amerického Thunderboltu | Wikimedia Commons / Public domain

Další nevýhodou raketového přistání s kluzákem bylo, že motor Kometu dokázal vyvíjet tah pouze po dobu sedm a půl minuty. Jakmile tato doba skončila, musel pilot bez pohonu doplachtit zpět na základnu. To pak činilo letoun po počátečním nárůstu rychlosti velmi zranitelným. Pokud v této fazi zaútočil nepřítel, jediné, co mohl pilot efektivně udělat, bylo pokusit se co nejdříve přistát.

Me 163 Komet poprvé vyrazil do ostrého boje 28. července 1944. Tehdy šest stíhačů z 1/Jagdgeschwader 400 zachytilo skupinu bombardérů B-17 armádního letectva USA, která byla na cestě k bombardování ropných rafinerií v Leuna-Merseburgu. Pokus o střet s americkými letouny se nakonec ukázal jako neúčinný, protože bylo velmi obtížné na bombardéry zaútočit. Hlavním důvodem byla neuvěřitelná rychlost, s jakou se Komet pohyboval. Stroje se k americkým bombardérům blížily tak rychle, že pilot měl pouze tři vteřiny, během nichž mohl na nepřítele vystřelit, než ho minul. Vzhledem k faktu, že každý z 30mm kanónů Kometu pak nesl pouze 60 nábojů, neměli piloti ani příliš velkou šanci útok efektivně zopakovat.

Aby tento problém piloti Kometu vyřešili, zavedli nový přístup v nalétávání na spojenecké bombardéry. Nejdříve se piloti vysokou rychlostí dostali nad nepřítele a pak se na něj snesli dolů a klouzavým letem přešli do útoku.

I když si piloti Me 163 byli velmi dobře vědomi svých omezení, na druhé straně vypadal celkový obraz tohoto nového německého letounu jinak. Neuvěřitelná rychlost, těžké kanóny a náhlé útoky strojů Me 163 naháněly spojeneckým pilotům bombardérů velký strach. Tehdy se jim zdálo, jako by na ně útočilo letadlo z budoucnosti.

Jedním ze způsobů, jak se němečtí konstruktéři snažili zvýšit účinnost Me 163, bylo osazení stroje zcela novou a neobvyklou zbraní - Sondergerät SG 500 Jagdfaust. Ta se skládala z deseti odpalovacích trubic, pěti v kořeni každého křídla. Každá trubka směřovala vzhůru a obsahovala 50mm náboj. Fotoelektrický článek detekoval stín jiného letadla prolétajícího nad hlavou a spustil zbraň, která odpálila všech deset trubic najednou. K použití této zbraně tak stačilo, aby Me 163 proletěl pod nepřátelským letadlem. Svůj potenciál tato zbraň prokázala 10. dubna 1945, kdy Me 163 pilotovaný Fritzem Kelbem pomocí Jagdfaustu zničil britský těžký bombardér Avro Lancaster (jiné zdroje zas uvádějí sestřel létající pevnosti B-17).

V roce 1943 Německo poskytlo Japoncům výrobní práva na produkci vlastní verze letounu Me 163. Plány byly do Japonska odeslány ve dvou ponorkách, avšak jedna z nich byla cestou potopena. Japonci, kterým tak zůstaly neúplné plány, ještě stihli vyrobit prototypy (známé pod názvem Mitsubishi J8M Šúsui), ale do konce války je už nestačili uvést do provozu.

J8M_Shusui_Sword_Stroke_Komet_J8M-10Foto: Mitsubishi J8M1 Šúsui ukořistěný Američany | Wikimedia Commons / Public domain

Německo nasadilo své stíhací letadla Me 163 příliš pozdě na to, aby naplno využily svůj potenciál a v době, kdy zbraň SG 500 Jagdfaust proměnila Komet v účinný protiletadlový stroj, byla válka téměř u konce. 300 kusů strojů Me 163, které vstoupily do služby, tak celkem zničilo pouze devět bombardérů. Ačkoli se jednalo o nejfuturističtější letoun celé 2. světové války, výsledná efektivita Me 163 tak byla v součtu velmi nízká.

Zdroj: warhistoryonline.com

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Petr Podlena

17. 04. 2022

Rozhodně neměl VELKE OCASNI !!!! KORMIDLO a podvozek odhazoval až po vzletu .nechápu že někdo toto zveřejní.

Czert

17. 12. 2021

Bono
Tak mozna tempest byl povedeny, ale realita je zebritaci nasazovali do eskorty spitfiry a tempesty nechavaly k utokum na pozemni cile.
Mozna to bylo pokracovani tradice od typhoonu.
Nebo nebyl t0ak skvely jak britove doufaly, nevim.
Vychazim jen z toho ze tempest nebyl primarne stihacka.

Bono

14. 12. 2021

Czert

Proč myslíš že byl Tempest nepovedenej stíhač?
Typhoon, ze kterýho vycházel a kterýmu byl podobnej, možná neměl úplně všechny vlastnosti dle očekávání, ale Tempest byl poměrně zásadně přepracovanej a fungoval víc než dobře. Doba zavedení do služby (tuším krátce před vyloděním v Normandii) už mu moc nepřála na dogfighty, ale dost možná to byla nejlepší stíhačka kterou v Británii postavili.

Czert

13. 12. 2021

Jirka
A kde je ten naskok u nemeckych motoru? Kdyz u 262 sel na generalku po cca 15 hod a delsli mu problemy rychle zmeny tahu?
A u meteoru sel motor na generaku po cca 200 hod a oroblemy se zmenou tahu nemel.

Czert

13. 12. 2021

Zdenek
A z ceho soudis ze u skopcaku byla u jejich letounu vyborna obratnost?
Neplet si rychlost a obratnost.

Jo komet byl obrstny, problem byl v tom, ze mohl manevrovat cca 4 min, pak mu doslo palivo a byl sedici kachna.
Ano jiste, komet mel delsi motorovy let, odecrtl sem stoupani do vysky.

Czert

13. 12. 2021

Soudruzi, zapominate na to ze heinkel vyjma rychlosti neel zadnou vyhodu, v manevrovem boji by temer vzdy zvidezil i onen nepovedeny stihac tempest.
Na utoky zoom and boom mel heinkel spatnou konstrukci.

slavoslav

10. 12. 2021

ono s tou obratnostou je to tiez take vselijake. Keby bola klucova tak sa aj v druhej svetovej robia viacplosniky s nizkym mernym zatazenim na plochu kridla ktore sa dokazu otocit na patniku. Uz od Spanielskej obcianskej ked sa Bf-109 stretol s Isakom zacal vyhravat tzv energeticky koncept kde vyhrava ten kto ma viac energie. Ci uz vo forme rychlosti, ci uz vo forme vyskovej prevahy a nik nemal zaujem tocit sa v kruhu. Skuseny pilot volil rychly prelet, max jedna utiahnuta zatacka kde skusis dostat protivnika do zameriavaca a odputat sa, nabrat vysku a vyhliadnut si dalsi ciel. Tam mali prudove lietadla vyhodu, lenze neda sa vzdy lietat na maximalke ci vysoko a tak sa mohlo velmi dobre stat, ze pri spojeneckej prevahe ich sem tam niekto nacapal na hruskach. A ak malo vrtulove lietadlo prevahu vysky tak sa na chviilu prudovemu dokazalo vyrovnat a dohnat ho ked cast tej vysky premenilo na rychlost

Czert

10. 12. 2021

Autore, pise se sipova kridla, ne sikma.

Tempest

09. 12. 2021

Zdeněk: Tempest rozhodně nebyl neobratný. Jak píše Slavoslav malých výškách byl bez konkurenra. Kdyby nebyl obratný nesundal by tolik německých turbín. Komet zabil více vlastních pilotů a po spotřebování paliva z něj byl jen kluzák. Jsou potvrzené případy, kdy byl komet i se zapnutým motorem sestřelen P-51. Rychlost německých letounů zase tolik převratná nebyla Tempest a poté Meteor ji dokázali stáhnout. Ohledně obratnosti to samé např. Me-262 měl horší obratnost i akceleraci než Spitfire či Mustang. Pilotům luftwaffe moc fandíš, když eso Nowotny s údajně 258 sestřelili zelenáči na Mustangu. Jinak v čem konkrétně kromě propagandy byl německý technický nebo technologický zázrak. To platí i dnes, bez mnoha západních technologií by Němci byli na úrovni Ukrajiny. Hlupák jsi v tom jediném máš pravdu.

Slavoslav

09. 12. 2021

Jirka: takze som to nespomenul nikde a vkladas mi do ust nieco co som nepovedal. Mimochodom, diskusia je radena chronologicky, v kazdom prispevku mam zmienene na koho reagujem a mozes si teda zasadit do kontextu na koho reagujem a o com pisem bez potreby domyslat si. A problemom Nemeckych motorov nebol len nedostatok surovin, ale zly konstrukcny navrh kde dochadzalo k neziaducim rezonanciam ktore skracovali zivotnost lopatiek. Scasti to vyriesili dizajnovou zmenou a zniznenim pracovnych otacok, ale cast problemov zostala. A tak nejak som nikde nehovoril o spojeneckom naskou v prudovych motoroch, spochybnoval som ten Nemecky, lebo v tej dobe zavadzali prudove stroje aj Nemci aj spojenci, len s tym, ze spojenci mali ten luxus a nemuseli davat na bojisko nieco neodskusane.

PS: ked uz nevies kam, zamontuj do toho rakety. A ak chces velky naskok mali aj v ponorkach

Jirka

09. 12. 2021

Slavoslav: ohledně poruchovosti ME 262, nebyl problém v konstrukci, ale v nedostatku klíčových surovin, které jsou pro výrobu proudových motorů potřeba a samozřejmě také v celkovém procesu výroby, kdy už nebylo možné úplně zajistit vysokou úroveň výroby z pohledu kvality, obecně víme v jakém stavu se v letech 44/45 infrastruktura Německa nacházela.
Jinak článek se zabývá primárně raketovým ME 163 a vy jste zmínil, jaký měli spojenci náskok v proudových letounech, proto jsem napsal, že ME 163 je raketový letoun a ne proudový, srovnáváte jablka s hruškami a pro úplnost porovnejte si úroveň raketové techniky v Německu a spojenců na konci 2.sv. války...tímto bych to asi už ukončil

Slavoslav

09. 12. 2021

Jirka: iste budes tak laskavy a upozornis ma kde konkretne tvrdim, ze Komet je prudove lietadlo? Za druhe je uplne super, ze mali motor s axialnym kompresorom ked vysledkom bol jeden letuschopny Me262 na 5 dalsich v oprave, casto kvoli motoru. Ohladom 10 rocneho naskoku Americky J35 bol hotovy v 46 tom, na rozdiel od Nemeckeho dizajnu bol spolahlivejsi, vyvoj zacal v 43 tom takze to nie je okopcena Nemecka praca. Jedine co mozem uznat ako skutocne pokrocilu vec bolo sipove kridlo, ktore, ale v konecnom dosledku tiez nebola vec 10 rocneho naskoku a ani to nerobilo Me-262 vyrazne nadradenejsim strojom

Jirka

09. 12. 2021

Slavoslav:
tak za prvé Komet nebyl proudový, ale raketový letoun a co se týče technického náskoku mezi spojenci a němci, tak druzí jmenování měli minimálně desetiletý náskok, zářný příklad je právě třeba Meteor vs Me262 , motor s radálním, resp. axiálním dmychadlem, klasická křídla proti šípovým.....

Slavoslav

09. 12. 2021

Zdenek: co tiez nie je uplne pravda. Spojenci v 44 tom ci 45 tom uz mali prudove lietadla v aktivnej sluzbe (Meteor ci P-80) len na rozdiel od Nemcov neboli tlaceny do ich zbrkleho zavadzania, lebo mali pohodlnu prevahu vo vzduchu. A vo vrtulakoch sice Nemci stale mali lietadla ktore boli vykonovo podobne tym u protivnika. Ale napriklad dostatocne vykonny motor dostali len s brutalnym boostom a zivotnost bola mizerna. Me-262 ak ma pamat neklame okolo 15 letovych hodin a Bf-109K niekde okolo 40 h do generalnej opravy motora. Nejaky priepastny technologicky rozdiel tam nebol a tu naozaj zapracovala Wunderwaffe propaganda

Zdeněk.

09. 12. 2021

Bože bože, kam někteří lidé dávají rozum:laughing:

Porovnávat neobratný Tempest s Me 163 a nebo s He 162, to už chce odvahu:laughing: A ještě s jakým to píše přesvědčením, to nemá chybu:thumbsup:

Třeba si uvědomit, že rychlostní převaha Německých letadel byla úplně někde jinde. A obratnost byla taktéž výborná. Rozhodoval pouze výcvik pilotů, kde němci na konci války již velmi zaostavali a nezkušení piloti neuměli ovládat tyto stroje. Samozřejmě nejde opomenout již brutální vzdušnou převahu v době vzletů výše uvedených strojů.

Tady žádná statistika nehraje roli.

Technický a technologický náskok němců v letecké technice na konci války byl doslova propastný.

V souboji zkušených pilotů 1 vs 1 jednoznačně vyhraje němec.

Pro hloupého každý hloupý.

JA1.

09. 12. 2021

Slavoslav Ak tým Salamandrom myslite He 162 ,tak ten mal meno ,,Spatz" ,Salamander bol nazov programu ,,Völksjäger" ,stíhačky z nedeficitnych surovin.
Kliff- nemýlite si nahodou Typhoon a Tempest?Ten Váš popis tomu nasvedčuje.Aspoň čo som z toho rozsypaného textu dešifroval.

Slavoslav

08. 12. 2021

Tempest: ono to je aj o nepochopeni tych lietadiel. Komet nikdy nebol stihac, ale doslovne interceptor bodovej ochrany kde dokazal vzlietnut z kratkej drahy, nastupat, zautocit na bombardovacie lietadla a potom nech sa deje co sa ma, nejak sa dostat domov. Nic viac.
Salamander mal potencial byt vynikajucim lietadlom ktore by pre ten Tempest bolo velmi tazkym orieskom, ale povedzme si otvorene s dvojmesacnym odstupom od prveho letu po vyrobu to bol de facto surovy stroj ktory nemal vychytane vyrobne technologie ci nejake muchy a piloti boli vselico len nie vycviceny a zzity s tymto modelom. Velmi kladne bol hodnoteny aj Britskym skusobnym pilotom, len to bolo lietadlo velmi narocne na pilotaz a neodpustalo chybu.

Tempest

08. 12. 2021

Slavoslav: Tempest rozhodně nebyl zázračný, jako žádný letoun. Zde jde spíše o auru "zázračnosti" u německých strojů typu Me 163 Komet nebo He 162, když jimi také rozhodně nebyli. Výcvik samozřejmě hrál roli.

Slavoslav

08. 12. 2021

Tempest: tak zas na druhej strane treba povedat, ze zacal lietat v dobe ked spojenci na nebi dominovali a nejaky ferovy boj s fritzami tam uz az tak nebol. Naviac fritzov bolo vteda vela slabo vycvicenych a bez skusenosti, lebo veterani padali proti presile. A vo velkych vyskach ten Tempest ziaden zazrak nebol a nelietal tak v hladinach kde Fritzovia posielali zvysnu elitu zastavit bombardovanie. Dobre lietadlo, nie zazracne

Tempest

08. 12. 2021

Kliff proti Tobě je znalec každý. Ten "nepovedený" stíhač zlikvidoval 248 fritzů při vlastní ztrátě 31 letounů. Nepočítaje desítky střel V-1. V čem proboha byl např. He 162 přelomový, krom zabíjení vlastních pilotů? Německé "zázračné" zbraně byly jen ptákoviny pochybné kvality. Nalepila se na ně propagandistická aura, toť vše.

Kliff

08. 12. 2021

@Tempest
no ty jses znalec jak noha.....Tempest sam o sobe nepovedeny stihac pouzivany spise jako bitevni letoun k uto. Problem byl kum na pozemni cile samozrejme He-162 nemel v primem letu sanci dostihnout. Problem byl v nedostatecnem poctu.

Slavoslav

08. 12. 2021

Tempest: anekdoticky priklad. To je ako keby som tvrdil, ze Corsair si bez problemov mohol poradit s MiG-15 lebo je evidovany taky zostrel z Koreje. Tempest bol vynikajuci stroj ktory v malych vyskach tazko nasiel konkurenta no tvrdit, ze bez problemov mohol zostrelovat prudove lietadla je prehnane. Rovnako argumentovat tym, ze vyroba bola seriova. Prvy let mal v decembri 44 a do "serie" ho pustili v januari 45. Tvrdit, ze to je otestovane seriove lietadlo s vychytanymi muchami je hlupost ked sa bavime o uplne novej technologii. Tempestu to trvalo od prveho letu takmer rok a pol kym bol zavedeny a to islo o vtedy na tu dobu konvencne lietadlo

Tempest

08. 12. 2021

Slavoslav jelikož minimálně jeden He 162 byl sestřelen Tempestem ve vzdušném boji. Jinak obecně Tempest byl špičkový letoun a s německými proudovými letouny si dovedl poradit. O jeho účinnosti svědčí i poměr vítězství a ztrát 248 : 31 tedy 8:1. Do těchto čísel nejsou zahrnuty sestřely V-1. Válečná výroba je jedna věc, jinak letouny Komet i He 162 již nebyly prototypy, ale sériové kusy. Ono je to podobné u dalších "zázračných" zbraní. Propagandistická bublina.

Caradoc

08. 12. 2021

.....výsledná efektivita Me 163 tak byla v součtu velmi nízká. Monstrózní, bobastický titulek, a závěr je opak.

Slavoslav

08. 12. 2021

Tempest: z coho vychadzas, ze by Tempest nemal problem s He-162? Lebo sudit z kvality vojnovej vyroby v roku 45 de facto este prototypov bez vychytanych much je dost odvazne

Tempest

08. 12. 2021

Komet naháněl hrůzu leda vlastním pilotům. Podařilo se jim sestřelit 9 letadel za vlastní ztrátu 14 strojů. Nepočítaje ztráty na životech pilotů při testování a výcviku. Několik z nich bylo sestřeleno ještě během letu s motorem letouny P-51 nebo Tempest. Po spotřebování paliva se z něj stal bezmocný kluzák, který mohl sundat jakýkoliv spojenecký letoun. Stejně jako další německý "zázrak" Heinkel He 162, který sestřelil pár letadel (3-4) za ztrátu 13 vlastních strojů a 10 pilotů. Nemluvě o "kvalitě" zpracování. Pro vrtulové letouny jako byl Tempest nebyl problém He 162 sundat. ¨Jediným přínosem wunderwaffe bylo odčerpání klíčových a nedostatkových zdrojů pro německý průmysl. Dělat z těchto "ptákovin" nějakou superzbraň je hloupost. V realitě to mohlo mít krátkodobý psychologický účinek díky futuristickému vzhledu. Nic víc.

Přidat komentář