EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Řecko přehodnocuje F-16: Budoucnost patří F-35 a éře stealth

 17. 09. 2025      kategorie: Vojenská technika      0 bez komentáře

Řecko přehodnocuje modernizaci své stíhací flotily, protože jednání se Spojenými státy o modernizaci 38 letounů F-16 Block 50 zůstávají po téměř pěti letech nevyřešena. Hlavní řeckou obavou je, že modernizace, pokud bude dokončena do roku 2031 nebo 2032, by mohla přinést variantu, která bude v době uvedení do provozu již zastaralá. To vedlo ke zvážení alternativního řešení, a to nákupu 8 až 12 dalších letadel F-35A Lightning II, nad rámec 20 letadel, která jsou již smluvně zajištěna.

f35_greeceFoto: Vizualizace F-35 Lightning II řeckého letectva | Lockheed Martin / Public domain

První letoun F-35A pro Řecko by měl být připraven v roce 2028 a dodávky se nejprve, jak je obvyklé, uskuteční ve Spojených státech za účelem výcviku, než budou letouny na počátku třicátých let 21. století umístěny u 117. stíhací peruti v Andravidě. Naproti tomu modernizace letounů F-16 Block 50, i při snížených nákladech, by vyžadovala další zásahy před koncem příštího desetiletí. Díky jednáním o letounech F-16 Block 50 se odhadované náklady snížily z původních 1,9 miliardy eur na přibližně 900 milionů eur. Podmínkou stanovenou společností Lockheed Martin bylo, aby práce byly prováděny v zařízeních Hellenic Aerospace Industry, což Atény nakonec přijaly, i když původně upřednostňovaly modernizaci u 111. stíhací peruti v Nea Anchialos.

Modernizace zůstává technicky proveditelná, ale nese s sebou rizika ohledně načasování a konfigurace, která řecká plánovací komise zvažuje spolu s možností dalších objednávek letounů F-35. Naproti tomu se očekává, že letouny F-35A zůstanou v provozu po dobu padesáti let a budou mít vyšší interoperabilitu, zejména v kombinaci s letadly Rafale a modernizovanými letouny F-16 Viper. Tato dlouhodobá operační relevance je jedním z klíčových argumentů pro rozšíření programu F-35 namísto dalších investic do mezitímních modernizačních snah.

F-35A nabízí několik výhod oproti F-16 Block 70/72 Viper, které může řecké letectvo považovat za výhodné. F-35A je navržen s vlastnostmi pro snížení radarového průřezu, vnitřními zbraňovými prostory a tvarem a materiály, které snižují jeho viditelnost pro radar, zatímco Block 70 nemá stejnou míru stealth a musí nést mnoho zbraní nebo palivových nádrží externě, což zvyšuje odpor a viditelnost. F-35A nese podstatně více vnitřního paliva než F-16 Block 70, což umožňuje větší bojový dosah bez vnějších nádrží nebo častého doplňování paliva za letu. Jeho avionika zahrnuje fúzi senzorů, pokročilejší schopnosti elektronického boje, radar s nízkou pravděpodobností zachycení a větší kapacitu pro integraci budoucích zbraní a senzorů v rámci aktualizací softwaru (novější verze) než současné systémy v F-16 Block 70.

F-16 Block 70 zahrnuje radar AESA, moderní displeje v kokpitu, konformní palivové nádrže a vylepšené systémy elektronického boje, které představují zlepšení oproti dřívějším variantám F-16, ale tato vylepšení neřeší kompromisy v oblasti stealth nebo vnitřní přepravy munice ve stejné míře. Tyto rozdíly ovlivňují profily misí: pro mise vyžadující proniknutí do sporného vzdušného prostoru, údery na dlouhou vzdálenost nebo operace pod hrozbou protivzdušné obrany nabízí F-35A profilové výhody, kterým Block 70 nemůže konkurovat.

Řecko dokončilo svou první zakázku na F-35 v červenci 2024 podpisem nabídkového a akceptačního dopisu na 20 letadel v hodnotě 3,47 miliardy eur (88,5 miliardy Kč). Tato dohoda zahrnuje dva náhradní motory, čtyři simulátory, výcvik pilotů a techniků a čtyři roky plné operační podpory, přičemž zbraně budou pořízeny na základě samostatných smluv. Šestnáct příslušníků řeckého letectva, včetně šesti instruktorů, absolvuje výcvik ve Spojených státech a letouny budou do služby zařazeny od roku 2028.

Americké ministerstvo zahraničí již v lednu 2024 schválilo možný prodej až 40 letounů F-35 a souvisejícího vybavení v odhadované hodnotě 8,6 miliardy dolarů (180,6 miliardy Kč) a ve výrobních závodech společnosti Lockheed Martin byly rezervovány výrobní kapacity. Americká zakázka v hodnotě 17,2 milionu dolarů (361,2 milionu Kč), udělená v květnu 2025, financuje inženýrskou a technickou podporu do roku 2028, v souladu s modernizací řecké infrastruktury, jako jsou nové navigační a bezpečnostní systémy v Andravidě, kde bude umístěna flotila letounů F-35.

Složení řeckého letectva je pro tato rozhodnutí klíčové. Řecko provozuje 24 stíhaček Rafale F3R, dodaných v letech 2022 až 2025, v rámci programu, který byl zahájen dohodou o 18 letadlech v lednu 2021 a rozšířen o dalších šest letadel v březnu 2022. Flotila Rafale, skládající se z 18 jednomístných variant EG a šesti dvoumístných variant DG, byla dodána rychle, přičemž poslední letadlo bylo přijato v prosinci 2024. Hodnota první dodávky činila 2,5 miliardy eur (63,8 miliardy Kč) a zahrnovala zbraně jako METEOR, MICA, SCALP a AM39 Exocet, zatímco druhá dodávka stála 1,09 miliardy eur (27,8 miliardy Kč). Premiér Kyriakos Mitsotakis v prosinci 2024 prohlásil, že neexistují žádné plány na další objednávky letounů Rafale, a zdůraznil, že kombinace 24 letounů Rafale a 20 letounů F-35A splňuje okamžité strategické potřeby země. Kromě této flotily Řecko očekává, že do konce desetiletí nasadí 83 letadel F-16 Viper, zatímco flotily Block 30 a Block 50 zůstávají v přezkumu ohledně jejich budoucí role.

Řecká obranná strategie se snaží nahradit zastaralá letadla, jako jsou F-4 Phantom a starší varianty Mirage 2000, a současně modernizovat letouny F-16 a integrovat platformy páté generace. Rozhodnutí upřednostnit nákup letounů F-35, případně i nad rámec původních 20 letadel, odráží jak operační, tak politické úvahy. Kromě posílení vzdušné obrany a úderných schopností integrace letounů F-35 posiluje interoperabilitu NATO a zajišťuje dlouhodobou operační relevanci. Naproti tomu modernizační program letounů F-16 Block 50, i když je nákladově efektivní, by pouze prodloužil životnost, ale nepřinesl by žádné transformační schopnosti. Složení řeckých vzdušných sil, které by na počátku třicátých let 21. století mohlo zahrnovat letouny Rafale, F-16 Viper a rozšířenou flotilu letounů F-35, je strukturováno tak, aby zajistilo síly páté generace a zároveň zachovalo krátkodobou připravenost.

Zdroj: armyrecognition.com, defensemagazine.com

 Autor: Petr Žák

BRAVO SIX

Komentáře