Revoluce v tankovém boji: Nový K3 pojede tiše, nevypustí kouř a bude lovit drony
Společnost Hyundai Rotem oficiálně zaregistrovala u jihokorejského úřadu pro duševní vlastnictví (KIPO) nový design budoucího hlavního bojového tanku. Žádost byla podána 26. srpna 2024 a po posouzení schválena 21. března 2025. Návrh tanku, který je obecně považován za související s programem K3 Next-Generation Main Battle Tank (NG-MBT), byl oficiálně zaregistrován 17. dubna a zveřejněn 21. dubna 2025. Ochrana platí do 26. srpna 2044.
Foto: Koncept hlavního bojového tanku K3 | Hyundai Rotem / Public domain

Přihláška designu obsahuje devět výkresů znázorňujících vozidlo z různých úhlů, včetně izometrického pohledu, ortografických projekcí a zvětšených pohledů na přední a zadní část. Popis uvádí, že použité materiály jsou kov nebo syntetická pryskyřice a že design je založen na futuristickém stealth tvaru vhodném pro bojové mise v terénu. V přihlášce je uvedeno, že konfigurace je určena pro obrněné a mechanizované jednotky.
K3, v oficiálních zdrojích označovaný také jako Next-Generation Main Battle Tank (NG-MBT), je vyvíjen jako potenciální nástupce tanku K2 Black Panther v reakci na hodnocení jihokorejské armády, že K2 již plně neodpovídá měnícím se požadavkům moderní mechanizované války. Ačkoli neexistují žádné bezprostřední plány na nahrazení série K1, která je stále ve výzbroji jihokorejské armády kvůli nedostatečnému počtu vyrobených tanků K2, naléhavost vývoje nové generace tanků se zvýšila v důsledku vzniku nových scénářů obrněné války, zejména pod vlivem zkušeností z rusko-ukrajinské války.
Společnost Hyundai Rotem postupně odhalila několik maket tanku, počínaje jeho vystavením na veletrhu DX Korea 2022 a následnými prezentacemi na veletrzích ADEX 2023 a Eurosatory 2024. Podle nejnovějších konfiguračních údajů vývojáři pro NG-MBT počítají s maximální bojovou hmotností pod 55 tun a vnějšími rozměry pod 10,8 metru na délku, 3,6 metru na šířku a 2,4 metru na výšku. Jednou z charakteristických vlastností tanku je bezosádková věž. Prostor pro osádku pojme řidiče, velitele a střelce. Věž tanku je umístěna v zadní části podvozku, zatímco pohonná jednotka byla přesunuta do přední části, podobně jako u izraelské Merkavy, aby se zlepšila ochrana osádky. Takové uspořádání, které odděluje osádku od prostoru pro munici, minimalizuje hrozbu pro osádku v případě zásahu.
Stejně jako nově patentovaný design i dříve známé modely mají nízkoprofilový trup optimalizovaný pro stealth s redukovanou radarovou a tepelnou stopou. K3 bude nejprve uveden v hybridní podobě kombinující dieselové a vodíkové komponenty, než později dojde k úplnému přechodu na výhradně vodíkový pohon. Hyundai Rotem si klade za cíl zavést vodíkový pohonný systém – první svého druhu v hlavních bojových tancích – ve spolupráci s jihokorejskou Agenturou pro rozvoj obrany a Korejským výzkumným ústavem pro plánování a rozvoj obranných technologií. Konečný model, který se očekává v roce 2040, bude plně elektrický tank využívající vodíkové palivové články, baterie a dva elektromotory.
I další země, včetně Spojených států, Japonska a Německa, zkoumají možnosti využití vodíku pro vojenská vozidla, ale jihokorejský K3 je v současné době jediným známým projektem hlavního bojového tanku, který integruje tento pohonný systém jako svůj primární cíl. Nejde přitom o ekologii. Vodíkový elektrický systém pracuje bezhlučně a emituje pouze vodní páru, což výrazně snižuje akustickou a tepelnou stopu. Zvyšuje také autonomii vozidla, což umožňuje hlubší proniknutí do nepřátelského území s menšími logistickými omezeními. Elektrický systém, který slibuje okamžitý točivý moment a lepší zrychlení, je považován za nezbytný pro dynamické přemístění po výstřelu. Zvažované gumové pásy snižují vibrace a únavu a dále přispívají k utajení díky potlačení hluku.
Z provozního hlediska by vodíkový systém umožnil hlubší proniknutí do nepřátelského prostředí bez častého doplňování paliva, zlepšil by přežití v znečištěném nebo zdevastovaném terénu a snížil by zranitelnost palivových potrubí. Bojová hmotnost tanku je omezena na 55 tun, aby byla zachována pohyblivost v obtížném terénu, včetně bláta a suti. Předpokládaná maximální rychlost na silnici je 70 km/h a v terénu 50 km/h, s dojezdem až 500 kilometrů. Mezi další komponenty patří aktivní odpružení a hybridní pohonná jednotka navržená tak, aby splňovala požadavky pro integraci dronů a palubních systémů.
Palebnou sílu tvoří 130mm kanón s hladkým vývrtem, který nahrazuje 120mm zbraň použitou v tanku K2. Ačkoli společnost Rheinmetall vyvinula zbraň stejného kalibru pro KF-51 Panther, není potvrzeno, že zbraň pro K3 vznikla ve spolupráci s Rheinmetallem. K3 bude vybaven automatickým nabíjecím systémem, ale počet nábojů připravených k palbě nebyl veřejně potvrzen. Kromě tradičních protitankových řízených střel odpalovaných z kanónu byly navrženy vertikální odpalovací systémy (VLS) v zadní části korby, které by mohly umožnit nasazení protitankových nebo protiletadlových střel nad rámec standardních typů odpalovaných z kanónu.
Současné makety navíc zahrnují odpalovací zařízení pro řízené střely na střeše věže, dálkově ovládanou zbraňovou stanici s kulometem ráže 12,7 mm a systémy pro vypouštění a přistávání bezpilotních vrtulníků. Tank by měl být také vybaven rušičem dronů a senzory určenými k detekci a klasifikaci přicházejících hrozeb. K3 bude rovněž zahrnovat integrovaný systém řízení palby a velení založený na umělé inteligenci, který bude schopen přidělovat role na bojišti, určovat priority cílů a koordinovat bezpilotní prostředky.
Tank by měl používat modulární pancéřový systém sestávající z vysoce tvrdé oceli, keramiky a kompozitních materiálů. Pasivní pancéřové vrstvy zahrnují prvky, jako je neexplozivní reaktivní pancíř (NxRA), známý také jako neenergetický reaktivní pancíř (NERA), a odnímatelné moduly explozivního reaktivního pancíře (ERA) na bocích a střeše. Spodní část korby je chráněna proti minám v souladu s normami NATO STANAG 4569 úroveň 4a/4b, které pokrývají hrozby od 10 kg TNT pod koly i pod středem. Stealth technologie využívají kombinaci radarově absorpčních nátěrů a infračerveného maskování, které snižují viditelnost v infračerveném a radarovém spektru.
Globální vývoj tanků čtvrté generace a budoucích hlavních bojových tanků se vyznačuje několika konvergujícími trendy. Stále častěji se používají automatické nabíjecí systémy a bezosádkové věže. Současně se usiluje o zvětšení ráže hlavní zbraně na 130–140 mm. Důraz na ochranu vozidel se přesunul k aktivním ochranným systémům (APS), přičemž mnoho platforem integruje protiopatření speciálně navržená pro řešení hrozeb ze strany munice s prodlouženou dobou letu a bezpilotních letounů. Kromě toho se zavádějí systémy s podporou umělé inteligence pro řízení palby, situační povědomí a autonomní či poloautonomní provoz, přičemž některé koncepce snižují pracovní zátěž posádky nebo umožňují dálkové ovládání. Tyto změny vycházejí z operačních údajů z nedávných konfliktů a měnících se podmínek na bojišti.
Zdroj: armyrecognition.com
Komentáře
Pepík Knedlík
12. 05. 2025, 15:52No jo, ale jak odloucit vodík z ropy? Kdyby se jednalo o plavidla něco bych měl: Průlomová technologie z MIT nevozí vodík v nádrži, ale vyrábí si ho průběžně přímo na palubě, buď hladinového či podmořského plavidla. Jde o chemický reaktor na výrobu vodíku, kterým protéká mořská voda, s níž reagují hliníkové pelety za přítomnosti malého množství india s galliem a kávové sedliny. Zní to bláznivě, ale funguje to.
Czertik
11. 05. 2025, 16:05no pokud chteji jit na vodik, tak se jim to hodne prodrazi, ale kdyz to platit armada, tak by se tomhlo i rozsirit.
a pokud chteji na vodik dojet dale nez na benzin pr stejnem objemu, tak to budu muset hooodne tlakovat nadrze.
Marty
12. 05. 2025, 10:13Czertik
ale neviděl bych v tom dojezdu zásadní technologický problém a cena vodíku se dá do budoucna značně snížit výrobou z vody, myslim že to je reálný projekt pro moderní válčiště
Czertik
12. 05. 2025, 13:31marty
tak vodik se dnes vyrabi hlavne z vody, problem je v tom ze k tomu potrebujes HODNE elektriky a cena elektrika v posledni dobe roste, byt hlavne v evrope diky zelene ideologii.
jaka je cena elektiky v jizni kreji ?
a co se tyka moderniho valciste...budou muset ty nadrze hodne dobre chranit, protoze ve svem principu to budou male bomby, coz u klasicke nadrze neni.
a pokud premyslis o vodikovych baterkach...rekneme ze existuje duvod proc sou daleko popularnejsi litiove, ktere sou diky moznosti samovzniceni vice nebezpecne.
ale kdo vi, treba se to bude resit vyfukem jako u cinskych elektroaut.
Marty
12. 05. 2025, 13:40Czertik
pokud vím tak vodík se průmyslově těží pripárně z ropy a to právě kvuli nebezpečnosti při výrobě z vody, ta se teprve rozjíždí, ano cena elektriky je duležitá ale myslím že právě na vodík který se dá skladovat je nejsmysluplnější používat tu "zelenou" elektriku, že vám elektrolza pojede jen přes den nevadí, alespon nemusej lidi na noční
Slavoslav
12. 05. 2025, 20:54vyroba vodika a jeho cena je ten najmensi problem. Ako bolo spomenute su na to perfektne obnovitelne zdroje ked maju prebytok vykonu. Problem vodika je v tom, ze jeho atom je velmi maly a ako taky casom prenika do materialu nadrze, sposobuje jej krehnutie a casom ho degraduje tak, ze je len otazkou kedy pojde na chuj. V horsom pripade aj s celym tankom.
Czertik
12. 05. 2025, 22:41marty
tak neni to z ropy, ale zemniho plynu :).
zelena elektrika ?
ano, pri napajeni solarkama by si mel dlouhodoby vykon, problem je ze diky narocnosti, resp spotrebe elektriky by si musel mit pomalu pulku jizni koreje zastavenou jen solarkami, aby si vyrabel zelene.
a vetrniky ? ty ti zase nefoukaji pravidelne a dlouhodobe, vyjma velmi specifickych regionu.
slava
ze cena vyroby vodiku a elektriky neni problem ? no nevim, jak by se ti podnikalo ci jen cestovalo autem kdyb y litr nafty ci nebzinu stal 10x tolik nez dneska.
a kolik by pak zbylo penez na nakuy techniku pro armadu, kdyz by vestinu penez doslova prozrala pri spotrebe paliva ?
Marty
13. 05. 2025, 06:11Czertik
omlouvám se, moje chyba... jinak nemyslím že by 200-300 tanků mělo tak obří spotřebu vodíku že to zruinuje rozpočet jižní korey.
Slavoslav
věřim že na to Korejci mysleli, předpokládal bych třeba periodickou výměnu nádrže či něco podobného, celkově si myslím že bonusy u tohohlesystému budou převládat, ten okamžitý výkon a minimální tepelná stopa budou v dnešním prostředí dost klíčové pro další existování tanků
Slavoslav
13. 05. 2025, 09:46Czertik
lebo ty stale nedokazes pochopit, ze ten vodik by sa vyrabal z prebytocnej elektriny pripadne na odlahlych solarnych farmach kde cenu tej elektriny nik neriesi a nie je klucova pre cenu vyroby.
Slavoslav
13. 05. 2025, 09:48Marty
toto je problem ktory je velmi tazke vyriesit, az nemozne. Preto ma vodik "taky" uspech. Nehovoriac o tom, ze tankovanie vodika pod vysokym tlakom zabera cas v hodinach ak chces plnu.
Bud pride palivovy clanok na inom principe, stupne hustota baterie, alebo to bude hybrid no vodik neviem neviem. I ked teraz som cital o sposobe kde ho chcu ukladat vo forme gelu ktory by mnoho problemov riesil, nie je to cisty vodik, ale maju to nejak vyskumane
Marty
13. 05. 2025, 10:42Slavoslav
tak K3 nemusí jít nutně do výroby již letos a je zatím jediným projektem kde se to seriozně chce, tak že myslím že na výzkum je zatím času dost, čet sem že v Japonsku mají co se kapacity týče celkem slibné nové, pevné baterie, jen mají zatím problém vyrábět větší bloky aniž by praskali, ale ani ty by se myslím nevyrovnali kapacitou energie vodíku v nádrži, každopádně ať už bude cesta k elektrifikaci pohonu u armád jakákoliv, myslím že dříve či později bude nutná, ne kvuli nějaké ekologii, ale čistě pro to jaké přináší bonusy, nebo dnes to začiná být téměř nutnost, tepelná stopa a hluk dělají z konvenčních strojů kořist
Slavoslav
13. 05. 2025, 11:30Marty
suhlas, len nevidim zatial buducnost prave vo vodikovom rieseni. Ja keby som navrhoval teraz nejake nove vozidlo idem cestou hybridu. Relativne maly generator s turbinou miesto klasickeho spalovaku, velke baterie ktore by rovno tvorili dodatocnu ochranu za pancierom a pohon cez elektromotor.
Tam ak by sa objavil novy zdroj energie nebol by casom problem vyhodit generator a osadit ako zdroj nieco nove, zvysok by mohol de facto ostat tak.
A ten generator by stacil vykonovo ovela mensi ako maju tanky teraz. Spickovy vykon pri zrychleni by sa vykrival z baterie a a beznu prevadzku, ustalenu jazdu ci dobijanie baterie by stacil generator s vykonom do 500 kw? mozno aj menej
Czertik
13. 05. 2025, 12:09marty
prave proto, ze pokud by si to stavel jen pro 300 tanku, tak by to rozpocet ruinovalo, kvuli obrovskym stavebnim a provoznim nakladum, ktere by se rozpoustely v malem poctu zakazniku.
takze pkud vodikazace - tak musi byt rozsahla aby se vyplatila, nebo pomala, postupna kdy to bude platit trh sam.
naprosto varovny priklad nasily sou elektromobily , stat je tlaci regulacemi, dotacemi, zakazy ropaku... a vysledek je absolutni nedostatek nabijecich stanic, a u tech co sou trva nabijeni velmi dlouho.
ty co nabijeji rychle je jak sarfanu, protoze kdyby jich bylo vic tak naprosto sklabuje elektricka sit.
proto nekteri lidi hoodne jasali/kritizovaly obrovskou cenu b2, ale neuvedimili si ze je to proto ze jich bylo vyrobeno jen 21 kusu. kdyby jich bylo vyrobeno 50, cena by byla polovicni, mozna i tretinova. protoze do ceny letounu pocitaly i vyvojove naklady a naklady na vyrobni linku.
Czertik
13. 05. 2025, 12:18slava
a ty tu o sobe prohlasujes ze rozumis ekonomice ???
pokud by ta prebytecna elektrina nebyla pravidelna, rekneme i jen klidne 6 hod denne, ale kolisala by ti mezi 1h az 12h tak muzes ekonomiku vyroby rovnou uplne zrusit, pokud u ni nebude skutecne rozashla automatizace.
ty tvoje odlehle solarni farmy ?
mrkni na tohle, hlavne na to jak sou "male" resp velke
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_nejv%C4%9Bt%C5%A1%C3%ADch_fotovoltaick%C3%BDch_elektr%C3%A1ren_v_%C4%8Cesku
a ted si vezmi kolik elektriny je potreba k vyrobe 1 kg vodiku. a uvdom si ze budes potrebovat elektiku nejen na samotnou vyrobu vodiku, ale i provoz zavodu.
Czertik
13. 05. 2025, 12:22marty
a jen takove info - cena 1 kg vodiku na pumpach se ted pohybuje kolem 280 kc.
ano, 280.
kolik ze to stoji litr nafty a benzinu ?
takze bez masivni snizeni ceny vodiku to by skutecne ruinovalo rozpocet jihokorejcu.
a to beru v uvahu ze 1kg vodiku nahradi zhruba 3 kg beninu/ nafty.
Czertik
13. 05. 2025, 12:27slava
jnze bez novych baterek budou ciste elektricke bateriove tanky sebevrazda. staci se mrknout na to jak casto hori elekticke vozy a motorky.
a to je neohrozuje nepratelska palba ci narocny teren.
a nove zazracne baterky uz sou slibovany pres 30 let. a kde nic tu nic.
Czertik
13. 05. 2025, 12:33to posledni bylo pro martyho, ne slavu
slava
a ta tvoje turbna by spalovala jake palivo ?
pokud klasicke palivo....zamysli se sam, proc amici nesly tvou cestou u nove verze abramsu ?
a to ho v nove verzi budou celkem dost prestavovat.
Slavoslav
13. 05. 2025, 12:47czertik
vies co? sorry ako ale fakt nemam zaujem stale dookola ti vysvetlovat ocividne veci takze dovol, aby som ti neodpovedal kedze o tychto veciach zjavne hovno vies. Vid nasa debata o obnovitelnych zdrojoch v Cine
https://asiatimes.com/2024/06/us-army-spending-big-on-woke-hybrid-electric-abrams/#
https://thedefensepost.com/2022/10/07/next-gen-abrams-hybrid-power/
Czertik
13. 05. 2025, 21:20slava
ten abrams x je jeste hodne dlouho ve hvezdach, ja mel na mysly e3 ktera podle planu mela byt brzo a zavadi mene novinek nez x.
a i ona ma hybrid, byt ne ak rozsahly jako x. a to ze ma hybrid me vypadlo.
Slavoslav
14. 05. 2025, 05:56Czertik
a? trend je jaasny a smeruje tam kde som hovoril. Nove generacie takychto systemov uz budu minimalne hybridom pricom Abrams E3 je stale len modernizacia stavajucej konstrukcie.
inak ked tak places za ropou tak sa mi paci ako ti unika zakladna vyhoda zelenych technologii i ked som ti to uz raz napisal
Czertik
14. 05. 2025, 13:10slava
jenze ty tvoje vyhody zelenych technologii sou politicke, ne trzni.
proc si myslis ze mas vsude ruzne dotace na solarka a vetriniky ?
a fosilni zdroje sou cim dal tim duseny extra danemi ?
mas fv u sebe na baraku ? a poridil sis ji bez dotaci ?
kdyby zelene zdroje vyrabeli elektriku levneji, nebyla by potreba dotaci ktere zelenou elektriku zlevnuji a extra dani ktere fosilni elektriku umele zdrazuji.
staci se podivat na hybridy na silnicich - ty meli svoji popularitu uz pred muskem s jeho teslami ktery odstartoval popularitu ev. a vida, prodavali se bez jakychkoliv dotaci a zvyhodneni.
proc je to treba u ciste ev ?
Slavoslav
14. 05. 2025, 14:37czertik
takze ako vravim, unika ti zakladna vyhoda. Najma v pripade armady a to strategicka nezavislost na zdrojoch ropy ktore EU nema dost velke na svojom uzemi kym elektrinu co ako a za aku cenu si v pripade nutnosti vyrobime.
co sa tyka mna zatial ju nemam pre cenu domaceho uloziska, nie panelov samotnych, ale chystam sa na jej montaz momentalne v malom. Pokryje mi to spotrebu vsetkeho domaceho naradia a kosenia skrz aku naradie co jepeknych par litrov bezninu rocne a cenovo je to do 1000 EUR komplet riesenie vratane baterie a dokaze to aj dom potiahnut par hodin
Czertik
14. 05. 2025, 20:36slava
jasne slava, ty ses uplnej einstain. tak vymenime zavislost na rope kterou evropa nema za zavilost na cine, ktera vyrabi 100% solarek a 80% vetrniku co se instaluji v eu.
wow, to je skutecne genitalni.
zadne zavislosti se tim nezbavil.
a zvysit vyrobu eketriky v eu jde i bez ciny, voda a atom, ale u obou dostavaji zelenaci koprivku kdykoliv se mluvi o jejich vystavbe.
sabotaze zelenacu u novych hermanovi a nasledne zaplavy a skody kterym bym prehrada zbaranila a jeste vyrobila neco elektriky sou dobre znama.
a to nemluvim o malych moduranich reaktorech ktere elimunji spoustu nevyhod velkych atomek.
aha, takze ty utratis 1000 euro (s zivotnosti kolik 15 let?, 30 ? pokud vymenis i baterku) aby si usetril kolik ? 15 euro rocne za benzin ?
a jak rika horst - a to se vyplati.
Slavoslav
15. 05. 2025, 08:04czertik
na rozdiel od ropy ktoru si pod zem nenatlacime sme plne schopny zaviest vyrobu aj solarnych panelov ci baterii. Plus nehovoriac o tom, ze ked to uz raz mas namontovane tak ten cinan tazko pride, aby to demontoval. Ze si debil bez predstavivosti a dlhodobeho uvazovania nie je moj problem.
Ano, samozrejme to ide aj bez solaru, vsak ja som ani specificky nepovedal, ze by ten vodik pre tank musel byt produkovany zo solaru v poslednom prispevku kde som hovoril o strategickej nezavislosti.
no ja na rozdiel od teba nebyvam v dome co ma pozemok s rozlohou 10m stvorcovych. Len za posledne dva dni som na obkasanie krovinorezom ktory sa da tiez nahradit do buducna aku masinou minul 5l benzinu a skoncil s tym, ze dnes musim kupit dalsich 5l. Nehovoriac o tom kolko tyzdenne spali benzinova kosacka
Slavoslav
15. 05. 2025, 09:47plus samozrejme ak budem riesit ten solar (po rekonstrukcii strechy ktoru planujem v najbzlisich rokaoch) tak ako prve bude implementacia najlacnejsieho uloziska energie kde cez spiralu budem ohrievat TUV. Je to jednoduchsie a bezudrzbovejsie cez fotovoltiku ako priamo cez obehove medium v paneloch a priamy ohrev slnkom
Czertik
15. 05. 2025, 14:18slava
ano, evropa je schopna si doma vyrbet solarka, ale sam sebe se zeptej proc to nedela a ani v budoucnosti neplanuje. to zeco jde neznamena ze se to uskutecni.
ano, cinan neprijde aby nam solarka rozmontoval, ale co se stane az jim skonci zivotnost a cinan nove nedoda ? to mas tak omezenou predstavivost ?
no a pokud si myslis ze vystavba nove prumyslu od nuly bude levna a rychla.....zkus to znovu.
normalne si clekem rozumny, ale jak jde o idologii, si uplne slepy a blby.
takze ze solaru ? tak z ceho ? cinskeho vetrniku ? a uz vim, z plynu co evropa nema. ne, ne, ne - to je ono - uhelky, za ktere te zelenaci upali.
hmm, a co takhle atomky co sou v klatbe, to je jiste reseni ?
uz vim, zlaty hreb budou vodnici jejiz vystavba bude blokovana 30 let bez jistoty ze se nekdy postavi.
ses proste uzasny.
a nebo sem na neco zapomel ?
tak pokud spalis 5l na jeden zaprah, tak to musis mit hodne velky pozemek,jak dlouho seces 5 hod ? dele ?
nebylo by jednodusi si poridit ovecku nebo kozu ?
Slavoslav
15. 05. 2025, 15:51čo ti na toto povedat? blaboces tu o závislosti na Číne a chceš večne jazdiť na ropu kde stačí zablokovať par namornych tras a sme de facto zo dna na den v riti a visime na snurkaach rusaka