Ruské tanky používají na Ukrajině řízenou munici Invar-M
Od května roku 2023 obrněné jednotky ruských pozemních sil plnící úkoly v rámci speciální vojenské operace na Ukrajině dostávají protitankové náboje 3UBK20 s protitankovými řízenými střelami 9M119M1 Invar-M. Střelivo je určeno pro použití z hlavních bojových tanků T-72B3, T-80BVM a T-90M, vybavených kanónem 2A46-M5 a tanků T-14 s kanónem 2A82-1.
Foto: Střelivo je určeno pro použití z hlavních bojových tanků T-72B3, T-80BVM a T-90M, vybavených kanónem 2A46-M5 a tanků T-14 s kanónem 2A82-1. | Shutterstock
Ruští konstruktéři dokončili práce na této vylepšené úpravě protitankového náboje v březnu 2020 a počínaje květnem 2022 začala jeho sériová výroba ve městě Tula.
Hlavním rozdílem od předchozí modifikace 9M119M je zvýšení palebné síly tandemové hlavice. Ta umožňuje proniknout až 950 mm (předchozí modifikace pronikla 700 mm) pancíře za dynamickou ochranu. Navíc byl zvětšen dostřel, což se potvrdilo při bojových operacích. Byl potvrzen přímý zásah cíle na vzdálenost 6830 m. Je pravděpodobné, že se ruským konstruktérům podařilo zvýšit rychlost letu střely z 280 na 350 m/s.
Rozbor dostupných dat umožňuje konstatovat, že přesnost zásahu cíle na vzdálenost větší než 4000 metrů je asi 90 %. Jediný zásah střely stačí ke zničení tanků jako je Leopard 2A4 nebo Challenger 2. Hlavní nevýhodou tankové střely Invar-M je potřeba stabilního sledování cíle, protože poloaktivní laserový naváděcí systém nepracuje na principu „vystřel a zapomeň“. Systém řízení palby navíc neumožňuje postřelovat současně více než jeden cíl.
Foto: Ruské tanky používají na Ukrajině řízenou munici Invar-M | Ministerstvo obrany Ruské federace
Pravděpodobnost zasažení cíle je ovlivněna přítomností překážek v linii dohledu laserového paprsku. Aplikace v oblastech s hustou vyšší vegetací nebo množstvím staveb je nepraktická. Jde o neduh, který je známý z používání starších laserových dálkoměrů, které běžně při měření vzdálenosti k cíli v prostoru s vegetací dokázaly „nasbírat“ několik hodnot dálky.

Schopnosti ruského systému řízení palby Kalina jsou však zcela dostatečné pro účinný boj s obrněnými vozidly západní provenience, které mají povětšinou velké rozměry a zanechávají i výraznou teplotní stopu.
Řízená střela 9M119M1 „Invar-M“ je přes všechny nedostatky systému řízení palby nejlepším příkladem protitankové zbraně, jejíž použití zajišťuje tanková zbraň. Většina protitankové munice je horší než ruský produkt, pokud jde o spolehlivost, dostřel, přesnost a palebnou sílu.
Konkurenty ruské munice z hlediska určení jsou např. izraelský Spike-NLOS a čínský HJ-10/HJ-20, jehož dostřel ničení údajně přesahuje 10 km.
Zdroj: BulgarianMilitary.com
Komentáře
Czertik
05. 02. 2025, 16:20slava
takova technicka. amici pri praci na nove verzi abramsu, at uz to bude m1a3 ci abramsx, tak jeden z pozadavku na novou verzi je schopnost odpalovat rizene strely z hlavne kanonu.
cili amici planuji nove ziskat schopnost jakou maji uz rusove 50? let.
Czertik
31. 01. 2025, 16:38neco pro odlehcdeni
na yt si najdete The Church of Z
Slavoslav
31. 01. 2025, 12:42Yarco, čokle,
nieco pre vas, obdivovatelov velikeho rusakova. po mechanizovanom batalione na ziguli tu mame aj utok mrzakov o barlach.
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3lgyfp4w52k2c
https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2025/01/21/what-the-f--a-russian-soldier-mutters-as-his-wounded-comrades-are-ordered-to-limp-into-battle-on-crutches/
Czertik
31. 01. 2025, 16:09kde je raxik aby vysvetlil ze je to pokrocila takticka berla urcena ke zniceni ukrajincu ?
Slavoslav
31. 01. 2025, 16:28dalsia zbran ktorej net analoga bude barla v maskovacom vzore flora
Azor
31. 01. 2025, 19:21Czertik.
"kde je raxik aby vysvetlil ze je to pokrocila takticka berla urcena ke zniceni ukrajincu ?"
Toto je typ už zastaralý.Teď mají rusové už něco lepšího.
Polní lopatky vzor 1896.
A kdo že postupuje?? Na toto snad máte odpověď,když se koukáte na mapu vašehoo vzoru Deep state.Nebo tomu vyobrazení, jako důstojník nerozumíte??
Czertik
31. 01. 2025, 22:18rexik
dika za dalsi dukaz ruske zastarolosti, nato pouziva polni lopatky vzor 2000.
a ano divam se na mapu a vidim, jak v rusku roste epidemie syfilisu a zvysuje se konzumace drog. legalnich a nelegalnich.
Slavoslav
01. 02. 2025, 12:49cokle
vies, ze keby s rusakmi vyrazil v 22hom slimak tak je uz davno v polsku? tolko k tomu ako postupuju
Azor
01. 02. 2025, 19:51Czertik.
"a ano divam se na mapu a vidim, jak v rusku roste epidemie syfilisu a zvysuje se konzumace drog. legalnich a nelegalnich."
A co že tito fetáci a invalidé, ty potomky banderovců ženou tam, kam Hitlera?
I z takových mají hrůzu.Ti banderovci maximálně umějí vraždit neozbrojené civilisty.Tak jako na Volyni.
Začínáte házet opět ručník do ringu? Moc toho nevydržíte.Leda tak štěkat u PC ale v zákopu by jste dopad jako ten major ve filmu, Železný kříž.To jste vy.
Azor
01. 02. 2025, 20:01Slavoslav.
Vy můžete tak akorát psát nejaké TTD nějaké zbraně.Ale toto umí i papoušek.Na svoji myšlenku moc nemáte.
On stačil na začátku Putinův plán,a byla Ukrajina nahraná.Poté zaúřadovala 5 kolona v čele s Gerasimovem a dalšími parketovými generáli,kteří do toho plánu mu hodili vydle.Viz s tou kapitulanskou smlouvou pro Rusko,v Istambulu.a poté na tomto základě odchod od Kyjeva.
A že je Gerasimov 5 kolona je vidět v tom,že si ešalony zbraní jezdí jako by se nechumelilo jak z Polska tak i z Rumunska či z Oděsy.A to přitom Rusko má satelity a rakety které tam dostřelí .A oni ničí většinou tyto zbraně až na frontě.A to s nasazením životů ruských vojáků a jejich krve.To je jasná vlastizrada.
Czertik
02. 02. 2025, 16:19rexik
a prosim, dej jediny dukaz toho jaky maji strach z invadlidu a fetaku ukrajinci ?
nebo zase jen tak stekas ?
a co vrazdeni rusi v buci ? to nic ? to je mladsi nez volyn.
a rexiku, znova se ptam, kdy ty si byl v zakopu ? nebo si mu byl nejblize za pc ? kdyz si ho videl na obrazku ?
rexiku dokud me nedas svoji fotku v zaopu na fronte, tak jen impotentne stekas ohledne zakopu a jinych lidi.
Czertik
02. 02. 2025, 16:25rexik
genitalni putinuv plan ? s tim souhlasim. ukrajina evidentne nahrana nebyla.
jak je mozne ze 5 kolona mu hodila do jeho geitalniho planu vidle ? copak putin neni 5d sachista, aby tohle vedel ze se stane ?
diky za potvrzeni, ze putin nezvlada ani 1d sachy.
rexiku, a schvalne, proc myslis ze rusko se neodvazi stilet na esalony z polska a rumunska, na jejich uzemi a cekaji az budou na fronte ?
proc sou rusove takovi srabi ? skuecne jen regionalni mocnost. svetova mocnost by dala do late nejen polaky, ale cele nato.
jeze dnesni rusko je plne impotentu, regionalni mocnost s iluzi ze maji nejakou silu.
Azor
02. 02. 2025, 22:00Czertik.
"rexiku, a schvalne, proc myslis ze rusko se neodvazi stilet na esalony z polska a rumunska, na jejich uzemi a cekaji az budou na fronte ?"
Stále kvoká,stále kvoká.
5.leté retardované dítě si něco zapamatuje co člověk někdy řekl.A z vaší hlavy se to hned vypaří.
Přečtěte si co jsem psal o 5 koloně na GŠ v čele s Gerasimovem.
A o tom Polsku jak by srovnalo Rusko,atd,tak kvokejte dál.
Salut.
Czertik
03. 02. 2025, 18:06rexik
ano, souhlas, ze rexik se chova jako retardovane 4 lete dite.
a co jako s gerasimovem ? ja sem myslel ze uz je odstranen.
taze znova - proc je rusko impotentni v tom stilet na polsko a jine staty ? co udela putin na to, aby tohle odstranil a kdy putin ziska silu aby naadl polsko a kdy to provede ?
nebo budes neustale stekat a masturbovat o snu, ze rusko toho nekdy dosahne, byt to nikdy nenastane ?
a neboj, kdyz na prijde, tak by polaci dosly do moskvy.
staci se podivat na pocty techiky a letadel v polsku a rusku. kdy behen par let bude mit polsko VETSI pocty techniky nez rusko.
Azor
03. 02. 2025, 22:27Czertik.
"a neboj, kdyz na prijde, tak by polaci dosly do moskvy.
staci se podivat na pocty techiky a letadel v polsku a rusku. kdy behen par let bude mit polsko VETSI pocty techniky nez rusko.:
Nemáte teplotu?
To proto že jste asi vlhký a prostoupilo to i do vašeho vlhkého snu.Sněte dál.
Za co by ti Poláci v Rusku bojovali?? Tak jako ukrajinci za ty oligarchy,nebo za ty co je chytají jako králiky na frontu?Kolik že už z tach TTC zlikvidovali??
Rok 1610 se nevrátí.A i tak byli vypráskáni.A to pouze domobranou.
A pokud by tam nebyla ta 5 kolona,tak by stačilo jen jako výstraha nějaká ta raketa na Rzeszów a byl by klid a ocásek mezi nohy.USA by byli v klidu.Akorát by bylo z jejich strany štěkání,tak jako od vás, nic víc.
"a co jako s gerasimovem ? ja sem myslel ze uz je odstranen."
Ten ještě není.Co ale není může být.Uvidíme v čase.
"taze znova - proc je rusko impotentni v tom stilet na polsko a jine staty ? co udela putin na to, aby tohle odstranil a kdy putin ziska silu aby naadl polsko a kdy to provede ?"
Putin na to jde evolučně a ne revolučně.při revoluci teče zbytečně ruská krev.
Czertik
03. 02. 2025, 23:27rexik
neboj, mam dobre zdravi. lepsi nez rus.
a schavlne, napis nam de sveho nejlepsiho svedomi, kolik maji rusove aktivnich tanku a tanku v rezerve, a to same u polaku.
a to same u letadel.
a pak uvidime kdo ma vlhke sny a kdo ne.
za co by polaci bojovali v rusku ? zeptej se polaku. moji odpovedi bys neveril (nakopat ruske retadry do zadku a vyhnat je za ural kam patri).
a ze staci vystraha a raketa na rzeszow ???? hahahhahahaha. a kdy se toho dockame, vyjma vlhkeho ruskeho snu ?
NIKDY. rusove nemaji koule ani techniku to provest.
zatim rusove jen stekaji a stekaji a breci ze se nikdo jejich stekani neboji.
a rexiku, napis me jmeno ktere by podle tebe melo velet na ukrajine.
rexiku, a v cem by byla ona revoluce a ne evoluce, kdyby rusko zacalo stilet na polaky ?
to sou rusove tak stupidni, ze zapomeli co umeli v 1991 ?
proto by to pro ne byla revoluce a ne jen evoluce ?
to by vysvetlovalo proc rusove predvadi tak mizerne bjove vykony. za 3 roky boju postoupit jen o pak desitek km.
co zvladli jejich dedove za 1 mesic, dnesni rusove nezvadnou ani za 3 roky.
skutecne rusove hodne zapominaji a upadaji. a pak se divi, ze se jim okolni svet smeje.
Slavoslav
31. 01. 2025, 08:39nehehe a mam zdroj. Prakticky doslovne prelozeny clanok z VPK ktory sa odvolava na Cinanov.
Kedze vyvoj zacal v 20 tom je skutocne mozne, ze tato najnovsia verzianebude kompatibilna so starsimi kanonmi, lebo ani rusak vtedy nepredpokladal, ze bude vytahovat zo skladu T-72 Ural a 2A46-M5 sa montoval na vsetky novsie tanky cca od 2007 meho i ked stale mali ku koncu 22heho v aktivnej sluzbe vyse 50% starsich verzii tankov vyrobenych, modernizovanych pre rokom 2000
https://vpk.name/en/958603_invar-m-tank-rocket-on-its-own.html
Pepík Knedlík
31. 01. 2025, 12:07Slavo
Vsak jsem to psal už níže. Od 72 do 90 ta střela funguje.
Jen ten czertik ... Nechápe:face_with_hand_over_mouth:
Slavoslav
31. 01. 2025, 12:45no 2a46-m5 ked som si to hladal udajne prebehli nejake upravy aj vzhladom na vystrelovanie rakiet a je fakt mozne, ze tuto najnovsiu modernizaciu strely pouziju len 72b3 a novsie plus t-90 a modernizovane t-80. i ked neviem co by tam mohlo byt take co by branilo pouzit ich v povodnom kanone
Pepík Knedlík
31. 01. 2025, 13:54Slavo
Máš pravdu. Střelivo je určeno pro použití z hlavních bojových tanků T-72B3, T-80BVM a T-90M vybavených kanónem 2A46-M5.
Pepík Knedlík
31. 01. 2025, 13:58Slavo
Je to z překladače: Je spolehlivě známo, že v září 2023 jedna z posádek T-90M ruských ozbrojených sil odpálila tři tankové střely 9M119M1 na vzdálenost 6370, 6460 a 6830 m. V důsledku toho byla úspěšně zasažena tři nepřátelská vozidla umístěná v pevnosti. Později, 11. února 2024, zasáhla posádka T-90M americké bojové vozidlo pěchoty Bradley v boční projekci ze vzdálenosti 4 815 m.
Slavoslav
31. 01. 2025, 14:04a? myslim, ze to je u laserom navadzanej rakety celkom normalna vec, ze sa dokaze trafit ak operator nie je vyruseny a dokaze udrzat zameranie
len teda vacsina armad taketo rakety osadi na pickup, nedegraduje nimi tank kde jednou z hlavnych zbrani je tankovy kanon posobiaci kinetickou energiou na ciel
Pepík Knedlík
31. 01. 2025, 14:19Slavo
Duvod je jen jeden, zničit cil. Pouziti jen u novych kanonu bude jejich větší odolnost pri použití této munice. Již za mě apcr velmi opotrebovala hlaveň po výstřelu.
Slavoslav
31. 01. 2025, 14:28zaujimalo by ma cim nizkotlaka raketa dokaze tak opotrebovat hlaven. tam predpokladam, ze bude ako u rpg vystrelena malou prachovou naplnou a motor sa zapne az mimo hlaven
ano a ten pickup to s tou raketou urobi rovnako ucinne co sa tyka znicenia ciela. Ako fajn doplnok, ale je dovod preco sa to presadilo len v krajinach kde nedokazali ten ciel trafit kanonom
Pepík Knedlík
31. 01. 2025, 22:18Slavo
A stejnou otázku jsi polozil ty, proč lze strelu vypálit jen z nových kanónů. Nevím proč a jen ma domněnka.
Czertik
31. 01. 2025, 22:34knedle
kupodivu mas pravdu, invar.m jde nejspis pouzit i na starych tancich. diky vetsi pruraznosti a rychloti sem myslel ze je zalozeny na municii vakuum, kterou je mozne odpalovat jen z novych del z 2007.
ale invar-m je dlouhy jen 695mm (jako stara munice) misto 900mm jako vakuum.
ale pokud je dlouhy onech 900mm jak se jinde pise, tak omezeni bude totozne jako u vakuum.
Czertik
31. 01. 2025, 22:42slavoslav
tak tyhle strely maji svuj vyznam. jak sam pises - je to obdoba tow apod. ale ono jde rict " a vo tom to je".
takhle das strelou ktera je odpalovana z hlavne tanku schopnost jakou bezne nema.
a budme k sobe uprimni - tanky bezne nenici jine tanky na 6km a vice.
a kdo vi, treba rusove nekdy dojdou do stavu, kdy po vypaleni rakety z tanku ji bude moci strelec navadet laserem a velitel nezavisle hledat jine cile a pripadne na ne i stilet.
Slavoslav
03. 02. 2025, 09:46czertik
maju, otazka ci pre tank kde znizuju zasobu ineho streliva. a ano, myslim, ze t90m uz ma funkciu hunter killer takze velitel moze samostatne vyhladavat ciele.
a rusak robi na strele s fire and forgot navadzanim, otazka je kedy ak vobec ju dostane do výzbroje
Ironhand
30. 01. 2025, 22:16A co výcvik? Dokážou chvatně vycvičené posádky ruských tanků efektivně používat tuto sofistikovanou zbraň?
Yarco
30. 01. 2025, 22:11Dalši duvod, proč UA prohraje válku. UA byla druha největší země v Evropě, ale technologicky jsou to poloopice, co by bez západní pomoci na Rusy házely leda tak granáty z dronů.
Roman
31. 01. 2025, 01:34Tyhle číčoviny už vi ruSSáci mektáte tři roky a furt si držíte pár kilometrů od hranic . Mentálně jsou na tom rusové úplně stejně jako Ukrajinci spíše spíš plný opice . Co si nekoupí za nerosty tak to nejsou schopný vyrobit . Podívej se kosmonautika se jim propadla jenom za putina do pravěku a vojenskávtechnika jako Armata nebo SU-57 mluví sami za sebe .
Takže klídek fašounku .
Czertik
31. 01. 2025, 02:21a co myslet o rusech ? ze ty ukrajinske poloopice nedokazi porazit ? to z nich dela co ? ruske celoopice ?
Pepík Knedlík
31. 01. 2025, 10:26Czertik
To si nevybereš. Jsou to Rusové a jestli si říkají Ukrainci ... Furt Rusové. Ostatně historicky byli Malorusove-Ukrajinci. Kyjevská Rus atd. Ukrajina jako stát neexistovala a dal ji vzniknout až Lenin. Pravda či lež?
Czertik
31. 01. 2025, 22:46knedle
slovakum dalo vzniknou az csr. pretim neexistovaly. pravda ci lez ?
Pepík Knedlík
02. 02. 2025, 15:42Czertik
He he ty jsi borec. Samozřejmě lež. Pokud jsi ve škole dával pozor, tak ti musí byt známý jmeno Pribina a dokonce loupežnici Husiti je Slovensko drancovali. A víš co je zajímavý, že mnoho Slovaku chtělo zůstat pod Uherskem. A nedivim se.
Tak odpověz ty :crazy_face:
Czertik
02. 02. 2025, 16:28knedle
zajimave, a muzes me ukazat kde se o slovacch psalo jako o slovacich kdyz byly pod uherskem ?
a ne, mas to pomotone, husiti slovesnko drancovat nemohli protoze slovensko neexistovalo.
takze mas 5 z dejepisu.
Pepík Knedlík
02. 02. 2025, 17:37Czertik
Jsi si jistý?
Když v roce 791 Karel Veliký porazil Avary, byla vytvořena samostatná knížectví Nitranské a Moravské.
Poroce 1843 kodifikoval Ľudovít Štúr spusovnou slovenštinu na základě středoslovenského nářečí, jak ji známe dnes.
V revolučních letech 1848-49 se Slováci přidali na stranu Rakušanů, aby se dostali z moci Uherska a stali se samostatnou částí rakouské monarchie. To se jim však nepodařilo. roce 833 se knížectví spojila do velkého státního celku Velkomoravské Říše.
Kolem roku 907 Velká Morava zanikla a slovenské území je postupně obsazovány Maďary.
roce 1843 kodifikoval Ľudovít Štúr spusovnou slovenštinu na základě středoslovenského nářečí, jak ji známe dnes.
roce 1843 kodifikoval Ľudovít Štúr spusovnou slovenštinu na základě středoslovenského nářečí, jak ji známe dnes.
V revolučních letech 1848-49 se Slováci přidali na stranu Rakušanů, aby se dostali z moci Uherska a stali se samostatnou částí rakouské monarchie. To se jim však nepodařilo. Patřili stale pod Maďary.:smile:
Czertik
03. 02. 2025, 19:10knedle
co mas za problem s pochopenim nasledujiciho "kdy se o slovacich psalo jako o slovacich".
to, kdy vzniklo nitranske knizectvi...dokazuje presne co ?
a kdy ze to vzniklo kyjevske knizectvi ?
a ludovit stur ? ten je zazracny v cem ?
Vznik novodobé ukrajinštiny je tradičně datován rokem 1798, kdy byla vytištěna Kotljarevského Eнeїдa.
a ta revoluce slovaku a jejich pridani na stranu rakusaku ma dokazovat presne co ?
vygugli si kdy ukrajinci bojovaly proti rusum.
a vsiml sis tehle ironie ? tim jak ses snazil dokazat ze slovaci nejsou nove vzniklym narodem 20 stoleti prokazujes ze ukrajinci sou starsi narod nez slovaci.
takze sam sebe odhalujes ze stupidy jak si psal puvodne o ukrajincich, ze to sou rusove.
Czertik
30. 01. 2025, 16:42podle me je zbytecne se one munice nadmerne bat. vzhledem k jeji cene a slozitosti ji rusove nikdy nebudou mit vysoke pocty.
samozrejme, pro apadni tanky vzrostlo nebezpeci, ale jen omezene, vhledem k tomu jak maji rusove velmi omezeny pocet tanku schopnych stilet tuhle munici.
a rusove svoje armaty na bojisti radsi nenasazuji vubec. asi vedi proc.
Pepík Knedlík
30. 01. 2025, 17:31Czertik
Netvrdim, že budou vyrobeny tisice, ale každý tankový kanon 125 mm ji může používat. T 73, 80, 84 a 90.
Czertik
31. 01. 2025, 02:25knedle
neumis cist, nebo nemas dostaek informaci - byt u tebe bych se nedivil obojimu.
problem je v tom, ze tuhle munici dokazi stilet jen nejmodernejsi ruske tanky, s novymy dely, tj vyrobene tusim po 2016, nebo zasadne modernizovane, vcetne dela a ukladani munice.
takze ne, skutecne tuhle munici nedokazi pouzvat tanky co byly vyrobene jeste za casu sssr.
a za putina se moc nevyrabelo.
Slavoslav
31. 01. 2025, 06:11ani nie, toto zrejme vystreli vsetko do t-72b z 85teho vyššie. ten článok má úbohú kvalitu
Slavoslav
31. 01. 2025, 08:02pre doplnenie 9M119M1 je vo vyzbroji od druhej polovice 90 tych rokov. A kedze ide o raketu ktora nepotrebuje novy tvar nabojovej komory ani vyssie tlaky co je obmedzenim pre starsie rusacke tankove kanony ked sa bavime o najnovsich kinetickych projektiloch nie je dovod, aby tuto raketu neslo vystrelit prakticky zo vsetkeho. Jedine co ten tank potrebuje je laserovy vysielac na prislusnej frekvencii a tie boli zavedene s prvym modelom tejto strely uz v 85 tom. Dokonca si nie som isty ci nepouzivaju povodne laserovy dialkomer na tento ucel
Pepík Knedlík
30. 01. 2025, 15:00Zásah na 6,8 km neni vůbec špatný výsledek.
To předčilo co jsem věděl u zničení Bradley o 2 km.
Tahle střela měří 690 mm a váží jen 17,2 kg. Po výstřelu se vysunou stabilizátory o celkovým průměru 250 mm, což ji pomáhá navádět k cíli. Vzdálenost 5 km urazí k cíli za 17,69 s.. Někdy se uvádí 900 mm, ale co na tom:smile:. Jedná se o starou záležitost v uvedeni do armády.
Ještě tuhle střelu vyrábějí Číňani a Indové.
Roman
30. 01. 2025, 15:18To je sice všechno hezký co říkáš , ale mně by spíš zajímalo opravdu praktický využití . Když vidím že dneska se drtivá většina - spíš všechny -soubojů mezi těžkou technikou odehrává na vzdálenost od 50m do pár set metrů tak tady nějaký blouznění o 7 km je trošku mimo téma .Likvidovat tank na větší vzdálenost dokázali Ukrajinci již na začátku války s pár Javelinama na čtyřkolce .
Slavoslav
30. 01. 2025, 15:23v 14 tom to dost pouzivali na UA opevnene body kde ich mohli nicit na velku vzdialenosť a tuske posadky si chvalili presnost. druha vec je, ze vtedy neboli FPV
osobne v tomto velky zmysel nevidim. v podstate tym drahy MTB davas vzybrojou na uroven pickupu so stugnou na korbe a ako som pisal inde vzniklo to ako pokus riesit rusacke problemy s SRP kde mali mizernú presnosť v porovnani so zapadom a riadene strely to teochu riesili
Slavoslav
30. 01. 2025, 15:29ono uz par rokov dzadu zonamili vyvoj novej verzie fire and forgot, ta by bola aj v boji nasobne uzitocnejsia, ale ako mnohe zbrane ktorym net analoga je vo faze "armata"
Pepík Knedlík
30. 01. 2025, 15:36Roman
Prakticky využití? No zničit techniku nepřítele. Jistota pro bigoše je kulomet a pro tankystu kanon.
Roman
30. 01. 2025, 18:20Já ale přece nezpochybňuju kanon jako takovej , ale munici jejíž primární účel je přesnost na dlouhou vzdálenost , která se na UA moc nevyužíje . Znovu - na krátkou vzdálenost ti stačí obyčejná munice , která nemá navíc ty omezení popsané v článku .
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ukrajinsky-tank-leopard-rozstrilel-ruskou-kolonu-u-pokrovsku.A250129_093442_zahranicni_aha
Pepík Knedlík
30. 01. 2025, 19:12Roman
Ten clanek je skvělý a už bude konec konec ty nesmyslný valky ... Podle všech informací Rusko prohrává, ale Donald ji - válku hodil na hrb vinikum tj. Voloda a Joe.
Jo, běžná munice je levnější, ale má menší penetraci.
Slavoslav
30. 01. 2025, 07:55tento clanok vypada ako oslava na rusacke zbrane z nejakeho dezowebu a to koncove miesanie z tanku odpalovanej municie s Spike-NLOS ci H10 co su klasicke protitankove riadene strely je uz len ceresnicka na torte. To uz tam mohol zamiesat Ukrajinsku Stugnu, rusacky Kornet, TOW a x dalsich protitankovych systemov.
mimochodom, zaujimavy je skor dovod preco rusaci vobec s niecim takymto ako konceptom prisli. Neboli schopny vyvinut dostatocne kvalitny system riadenia palby a tak bola presnost ich tankov na vacsiu vzdialenost mizerna v porovnani so zapadnymi. Kompenzovali to riadenymi raketami strielanymi z hlavne, kde to ma, ale mnoho nevyhod ktore su dovodom, preco sa do toho zvysok sveta nehrnie. Napriklad fakt, ze ak vystrelia na tych cca 7 km tak rusacky tank bude okolo 23s stat v otvorenej pozicii bez pohybu, aby zabezpecil zasah ciela kedze ho musi kontinualne ozarovat. Naviac aktivne vysielajuc lasarovy luc kde moderne tanky maju senzor oziarenia s detekciou smeru ktory upozorni posadku
Slavoslav
30. 01. 2025, 11:00imho, este by som snad doplnil, ze s tymito riadenymi raketami i ked to bol z nudze krok su rusaci celkom spokojny i ked ich najma pouzivaju proti cielom ktore nemozu opatovat palbu kde si uz pocas prvej invazie v 2014 pochvalovali uspesnost zasahov na daleko.
Velkou nevyhodou tohoto konceptu je vsak obmedzenie kalibrom hlavne. Pre zvysenie priebojnosti je mat vyhodne cim najvacsi priemer bojovej hlavice. Kornet ma "kaliber" 152 mm napriklad.
Azor
30. 01. 2025, 11:54Slavoslav.
"tento clanok vypada ako oslava na rusacke zbrane z nejakeho dezowebu"
Není to náhodou zdroj ze země která je členem NATO?
A ty články z
britannica, warhistoryonline.com jsou taky dezowebu?
Pokud by to bylo z ruského webu,tak by jste asi dostal kopřivku,ne?
Alergie se dá léčit.
Když ti co z ní opisují si vybírají,jako na ptovoru takové témata,která vyznívají jako obdiv k tomu o čem píší.
Kdo v 2.sv.zlomil 80 % elitních vojsk SS a wehrmachtu?? Kolik že je tady na tomto (a ne jen na tomto)webu článků o těch, co dostali nakládačku a pak i o těch co přicmrdávali.
Nemíním ovšem snižovat lidského utrpení, spojeneckých vojáků.
Kolik je teda % článků o umění těch, co zlikvidovali těch 80 % wehrmachtu(pro objektivitu)?
Slavoslav
30. 01. 2025, 11:59hafane
ja viem, ze cokel a to ten obzvlast chytry dosahuje inteligenciu trojrocnych deti a to na pochopenie problemov ktore ma tento clanok po kvalitativnej stranke zjavne nestaci.
Pepík Knedlík
30. 01. 2025, 15:02Slavo
No jo no:smile: tak kdo zlomil ...
Slavoslav
30. 01. 2025, 15:13Pepik
kto zlomil co? tento clanok kvalitou fakt pripomina oslavne clanky na dezoweboch s mizernym prekladom kde autor nerozumie problematike. Pricom tie rusacke original clanky maju hlavu, pätu. a ak som spravne nasiel zdrojovy clanok aj k tomuto, kedze sa autor odvolava len na cely web tak je to ten isty pripad kde do toho v snahe vytvoriť nieco autorky nové zamotal este aj prenosne PT strely a SRP Kalina ktore zabezpecuje najma presnost strelby kanonom, nie navadzanie rakety kde je to o sikovnosti operatora. v original zdroji ak som ho spravne nasiel nic takto blbe nie je
Pepík Knedlík
30. 01. 2025, 17:34Slavo
To byl vtip ... Kdo v 2.sv.zlomil 80 % elitních vojsk SS a wehrmachtu?? Prece mandragora a lomikamen :thumbsup:
Slavoslav
30. 01. 2025, 17:37knedlik
aha, no tak som si prečítal hafanov koment. vacsinou tie blaboly vobec nečítam.