Stát, který neexistuje, ale má tanky: Podněstří jako časovaná bomba Evropy
V březnu proběhly dvě významné akce v rámci bilaterálních vztahů mezi Českou republikou a Moldávií, které potvrdily tradičně dobré vztahy obou zemí.
Foto: Tank T-64BV v Tiraspolu | Stefan Wisselink / CC BY 2.0
Nejdříve český prezident Petr Pavel navštívil Moldávii, kde se setkal s moldavskou prezidentkou M. Sandu a dalšími moldavskými vrcholnými politiky. Poněkud ve stínu této návštěvy proběhla návštěva náčelníka Generálního štábu Moldavské republiky brigádního generála V. Micova v České republice, kdy se setkal se svým českým protějškem, náčelníkem Generálního štábu AČR genpor. Karlem Řehkou. Při obou těchto setkáních vrcholní političtí a vojenští představitelé Moldávie vyjádřili snahu své země vstoupit do euroatlantických struktur, NATO a EU. Stejně tak ale byla během těchto jednání moldavskými politiky deklarována snaha znovu připojit k Moldávii území, které se od ní odtrhlo na počátku devadesátých let minulého století, tzv. Podněsterskou republiku, Transnistrii. Zatímco otázka začlenění Moldávie do NATO a EU je i přes negativní postoj Ruska relativně bezproblémová, otázka znovupřipojení Podněsterské republiky k Moldávii je mnohem složitější a vyvolává četné kontroverze.
Snaha začlenit Moldávii do Evropské unie a NATO je bezesporu správná. Vždyť Moldávie je nedílnou součástí evropské kultury a evropských dějin již od dob někdejšího středověkého moldavského knížectví. A to i přes složitý vývoj, kterým si prošla Moldávie v moderní době, včetně období, kdy byla začleněna do Sovětského svazu. Především kulturně a myšlenkově patřila Moldávie vždy k Evropě, byť samozřejmě Evropě východní se všemi jejími specifiky.
Vstup do NATO a EU by bezesporu Moldávii prospěl. Jak ukazují zkušenosti středoevropských zemí, včetně České republiky, vstup do NATO a EU by Moldávii dal jednak tolik potřebnou stabilitu, ale i dlouhodobou perspektivu, kterou zejména mladí Moldavci postrádají, a proto odcházejí do zahraničí. Zapojení do NATO by Moldávii dalo také tolik potřebné bezpečnostní garance, které nabyly na důležitosti zejména v souvislosti s ukrajinskou válkou. V neposlední řadě by vstup do EU posílil moldavskou ekonomiku, což Moldávie potřebuje neméně, neboť patří mezi nejchudší země Evropy.
Stejně tak ale Evropa potřebuje Moldávii. Získáním Moldávie jejím vstupem do NATO a EU by se posílilo východní křídlo Evropy, oslabené válkou na Ukrajině. Evropa by si tak vytvořila jakýsi obranný val proti rozpínavému putinovskému Rusku. Především by ale začleněním Moldávie zmizelo jedno z dosud bílých míst Evropy tvořených státy, které nejsou členy NATO či EU. Získání Moldávie by tak bylo výrazným krokem ke sjednocení Evropy. V mnoha směrech složitější je ale otázka znovupřipojení Podněsterské republiky, vznesená jak moldavskou prezidentkou M. Sandu, tak i náčelníkem generálního štábu moldavské armády V. Micovem.
Otázka Podněstří z pohledu historického
Problematika znovupřipojení či spíše opětovného začlenění území Podněsterské republiky do Moldávie je složitá již z hlediska historického. Moldávie je totiž – ve své stávající, oficiální podobě – de facto novověkým výtvorem. A to i přes existenci středověkého moldavského knížectví. Historicky byla součástí Moldávie totiž jen území na západ od řeky Dněstr – Besarábie a Horní Bukovina. Toto území, obývané rumunsky mluvícím obyvatelstvem, pak bylo součástí osmanské říše a později bylo připojeno k Rumunsku. Rumunsku ale bylo odňato v roce 1940 Sovětským svazem.
Oproti tomu území na východ od řeky Dněstr, de facto dnešní Podněstří, bylo vždy jiné. Nikdy nebylo součástí Rumunska (kromě válečných operací během druhé světové války, kdy navíc přes obsazení tohoto teritoria rumunskou armádou nedošlo k jeho oficiálnímu začlenění do rumunského státu). Zato ale bylo součástí Ruska a později Sovětského svazu. Žilo zde mnoho rumunsky mluvících Moldavců; vedle toho zde ale žilo velké množství Rusů a Ukrajinců, kteří sem přišli především za sovětské éry v rámci celkové industrializace.
Oba tyto celky byly za Sovětského svazu sloučeny a vznikla tak Moldavská socialistická republika. Ta ale byla vždy do značné míry vnímána jako něco umělého. Rumunsky mluvící obyvatelstvo Moldávie, obývající území na západ od řeky Dněstr, toužilo připojit se k etnicky a jazykově blízkému Rumunsku. Oproti tomu území na východ od Dněstru se orientovalo spíše na Rusko. Obě entity tak měly jen málo společného, a to i přes všechny vazby, které vznikly za éry Sovětského svazu. A právě to vedlo po rozpadu Sovětského svazu k občanské válce a faktickému rozpadu země, kdy se od Moldávie odtrhlo území na východ od řeky Dněstr, které vyhlásilo svůj vlastní stát – dnešní Podněsterskou republiku.
Podněstří dnes
Pokud posuzujeme Podněstří ze současného hlediska, pak je třeba si uvědomit jedno: Podněsterská republika coby „stát“ existuje už od roku 1992. Již 33 let zde existuje Podněsterská republika jako samostatný, byť mezinárodním společenstvím téměř neuznaný stát. A za tu dobu Podněsterská republika dokázala mnohé.
Podněsterská republika si dokázala vybudovat svou vlastní, nezávislou ekonomiku. Je faktem, že je to jen díky dědictví ještě z dob Sovětského svazu – páteří ekonomiky jsou ocelárny a textilní továrny, disponující převážně zastaralými technologiemi. A stejně tak je faktem, že výkon ekonomiky Podněstří je velmi nízký. Jenže je srovnatelný s výkonem ekonomiky chudé Moldávie a v některých ohledech ji dokonce předčí! Za takové situace je složité přesvědčit obyvatele Podněstří, aby se připojili k Moldávii, což by pro některé znamenalo zhoršení jejich ekonomické situace.
Především se ale Podněstří podařilo vybudovat stát jako takový. Podněsterská republika má dnes všechny atributy moderního státu. Podněstří má svého prezidenta, svou vládu, svou státní exekutivu – a to v prakticky stejné struktuře, jaká je obvyklá i u jiných států. A ta funguje relativně dobře, bez větších problémů. Jednotlivé instituce jsou stabilizované a dokázaly zvládnout celou řadu problémů plynoucích právě ze složitého mezinárodního postavení země.
Důležité je i to, že díky vybudování těchto státních institucí si Podněstří za více než 30 let své existence dokázalo vytvořit i svou politickou elitu. To jsou nejen politici, ale i vládní úředníci, pracující na jednotlivých ministerstvech, úřadech atd. Tito lidé – právě díky tomu, že vládnou svému samostatnému státu – disponují nemalou mocí. Je nepravděpodobné, že by se chtěli své moci jen tak vzdát. Spíš lze očekávat, že tito představitelé Podněsterské republiky budou za zachování své moci tvrdě bojovat.
Z tohoto pohledu je významné i to, že Podněsterská republika má své vlastní ozbrojené síly – především pak svou armádu. Podněsterská republika disponuje na první pohled jen malou armádou, čítající jen cca 7 500 vojáků. Armáda Podněstří je ale mnohem silnější, než by se mohlo na první pohled zdát.
Armáda Podněstří, která si stejně jako i další sektory státní správy do jisté míry zachovala některé principy pocházející ještě z dob Sovětského svazu, se totiž stále opírá o povinnou vojenskou službu. Díky ní může podněsterská armáda snadno mobilizovat velké množství záloh – podle podněsterských zdrojů to je až 80 000 mužů. Mobilizace takto velkého množství lidí je i vzhledem k celkové velikosti populace Podněstří (cca 450 000 obyvatel) nepravděpodobná, přesto je zřejmé, že Podněstří má v tomto směru značné možnosti.
Díky tomu má podněsterská armáda poměrně robustní strukturu, opírající se především o 4 mechanizované brigády a tankový prapor. A není to tak, že by ony brigády byly malé, jak by vyplývalo z celkové velikosti mírové armády, což tvrdí některé prameny. Tyto brigády jsou postaveny na mobilizačním principu, kdy v míru udržují jen své jádro, a v případě války by je naplnili povolaní záložníci. Jde tedy o plnohodnotné brigády, které je podněsterská armáda schopna postavit během krátké doby.
Co je důležité, podněsterská armáda pravidelně cvičí, a tím si udržuje a dokonce navyšuje své schopnosti. Záložní vojáci jsou pravidelně povoláváni na cvičení, při kterých si obnovují své schopnosti a zdokonalují se v ovládání zbraní. Vše přitom naznačuje, že tento systém záloh je velmi efektivní. Tím se armáda Podněstří odlišuje od moldavské armády, ve které se výcvik záloh prakticky neprovádí.
Podněsterská armáda disponuje i nemalým množstvím výzbroje. Je faktem, že někdejší obrovské zásoby zbraní a munice, které v zemi zbyly po někdejší sovětské 14. armádě, jsou téměř pryč – buď byly odeslány do Ruska, anebo byly prodány v rámci černého obchodu se zbraněmi. Ale přesto má podněsterská armáda k dispozici značné množství zbraňových systémů, byť převážně starších. Podněsterská armáda tak disponuje např. tanky T-64, bojovými vozidly pěchoty BMP-2 a obrněnými transportéry BTR-60/70. Tedy zbraňové systémy, které jsou i dnes s úspěchem nasazovány na Ukrajině. A lze podotknout, že podněsterská armáda má v některých bojových kategoriích víc zbraňových systémů než moldavská armáda!
Zajímavé je, že Podněsterská republika disponuje i určitým zbrojním průmyslem, což je dáno i tím, že právě na území Podněstří se nacházela většina průmyslových kapacit socialistické Moldávie. Tento průmysl vyrábí např. lehké obrněné automobily či salvové raketomety, byť jen jako modifikace starších systémů. I to by samozřejmě v případě nějakého konfliktu hrálo svou roli.
Armáda Podněstří je tak zhruba srovnatelná, stejně velká jako armáda Moldávie, která byla – na rozdíl od armády Podněstří – po celá léta zanedbávaná a dostávala jen naprosto nedostatečné prostředky. Případné střetnutí těchto dvou armád by tak bylo velmi vyrovnané.
Četná úskalí připojení Podněstří k Moldávii
A proto by bylo chybné, pokud by se Moldávie snažila získat území Podněstří silou – i takovéto názory se přitom v poslední době v Moldávii objevují. Pokud by se střetly dvě srovnatelné armády se zhruba stejnými silami, pak by výsledkem byla dlouhodobá válka. Válka, která by se mohla vléct i řadu let (stačí se ostatně podívat, jak dlouho trvá konflikt na Ukrajině, kde se přitom střetlo výrazně silnější Rusko s menší a vojensky slabší Ukrajinou). I kdyby se do této války nezapojilo Rusko (to v Podněstří udržuje omezený kontingent vojáků, částečně je ale stahuje, a to i kvůli válce na Ukrajině), byla by to válka nesmírně krvavá, která by navíc jak Moldávii, tak i Podněstří naprosto ekonomicky zdevastovala.
Stejně tak by byl chybný nějaký příliš silný politický nátlak na Podněstří. Ten by totiž mohl politické představitele Podněstří vyprovokovat k nějaké zoufalé akci – a to možná i k vojenskému útoku na Moldávii. Pokud by k tomu došlo, Moldávie by jistě odpověděla stejným způsobem. A potom by se to již nedalo zastavit – zpočátku třeba jen malé ozbrojené střetnutí by rychle přerostlo v rozsáhlý vojenský konflikt.
Situace Podněstří se od vypuknutí ukrajinské války výrazně zhoršila. Podněstří přišlo o snadné spojení s Ruskem coby svým klíčovým spojencem. Stejně tak válka oslabila i ekonomiku Podněstří. Bylo by ale chybné snažit se této situace využít a tlačit na politické představitele Podněstří, aby ukončili činnost svého kvazistátu. Jakýkoliv ukvapený krok by mohl mít dalekosáhlé – a to velmi negativní – následky jak pro Moldávii, tak i pro celou Evropu.
Zdroj: OSW Commentary
Komentáře
Czertik
19. 04. 2025, 13:25jakmile moldavie vstoupi do eu a nao, tak to hodne oslabi ruskou podnesterskou kartu proti moldavii.
otazka co s podnesterim ? no, nejlepsi by bylo dat na vyber podnestercanum, jestli se chteji pripojit k moldavii nebo ukrajine, prfipadne cast tam a cast tam.
Pepík Knedlík
20. 04. 2025, 15:22Politruk Chrusčov
Přesne tak soudruhu Nikito. Do Unie pribereme Ukronacisty, Albanii a samozrejme další žebráky jako je Moldavie.
Ono, kdyby se Bruselsky pejsek Fialenko po prohranych volbách angažoval třeba v Moldavii, tak by za 4 roky z ní nezbylo nic.
Podle poslední revize zadluží tahle banda trotlu Spolu ČR 1,3 bilionem korun
.
Czertik
21. 04. 2025, 21:20knedle ss
ale to co nevidis, tak znacnou cast sekery co dela fiala je diky babisovi a tomu co se za nej schvalilo, ale to dutohlavcum jako ty nikdy nedojde.
a ano, pokud je cena za porazku ruska a zastaveni nacisty putina to ze budou ukrofasiste v eu, rad ji zaplatim.
a co ti na moldavii vadi ? ja vim, ty bys ji nejradeji videl anektovanou ruskem, ale to senestane.
Pepík Knedlík
22. 04. 2025, 06:48Chrusčov
Ja tě chápu jako i tu tvoji podporu ukáček i tuším kdo za tím je.
Tak už je známý dluh Fialenkovi nevlády:
2022 - 360,4 mld;
2023 - 288,5 mld;
2024 - 271,4 mld;
2025 (plánovaný) - 241,0 mld;
Celkem sekera za 4 roky - 1.161,3 mld
Čili tato vláda zadluží za čtyři roky svého vládnutí zemi o téměř 1,2 bilionu korun, což je absolutní rekord.
Azor
19. 04. 2025, 11:56Nevím zda je ten názor v článku názor i D.Khola,či jen ten článek okopíroval za zdroje - (nebo jen názor)OSW Commentary-
Ale jak ten či onen,nemá s realitou skoro nic společné a něco je i lživé.
Pouhé vidění západu.
Viz.
"vojenští představitelé Moldávie vyjádřili snahu své země vstoupit do euroatlantických struktur, NATO a EU. a snaha znovu připojit k Moldávii území, které se od ní odtrhlo na počátku devadesátých let minulého století, tzv. Podněsterskou republiku,"
Jaké vnímání světa,mají tito představitelé?Západní hodnoty???Ty jsou založeny na čem?? Právo na sebeurčení nic???
"Snaha začlenit Moldávii do Evropské unie a NATO je bezesporu správná. Vždyť Moldávie je nedílnou součástí evropské kultury"
Rusko není součástí evropské kultůry???Kde že je Ural??A když bylo navrženo vstoupení SSSR/Ruska do NATO,jaká že byla reakce,evropy? USA je v evropě?
"Vstup do NATO a EU by bezesporu Moldávii prospěl. Jak ukazují zkušenosti středoevropských zemí, včetně České republiky, vstup do NATO a EU by Moldávii dal jednak tolik potřebnou stabilitu"
Jak že prospělo této republice "osamostatnění" - nejchudší stát po r. 91.
Jakou že měl stabilitu když byl pod SSSR? Už od carského ruska tam ta stabilita byla až po 1.válku(kdo že ji rozpoutal?)Západní hodnoty!!! A poté až do 2 války.Kdo že ji rozpoutal??? Západní i "východní" hodnoty(Mnichov 38 - Čína 37)!!! A po 2 válce až do r. 91 stabilita.A těď od r. 91,je tam stabilita???? To je práce čí???
" V neposlední řadě by vstup do EU posílil moldavskou ekonomiku"
Přání otcem myšlenky.Jak že jsme na tom my, coby kdysi,do r. 89 průmyslový stát a v zákl.věcech soběstačný stát???Tak těď,jsme jen závislí na Německu.viz Švihlíková - Jak jsme se stali kolonií Nemecka.
" Získáním Moldávie jejím vstupem do NATO a EU by se posílilo východní křídlo Evropy, oslabené válkou na Ukrajině. Evropa by si tak vytvořila jakýsi obranný val proti rozpínavému putinovskému Rusku"
Rozpínavost??? Od r. 91??? Jak se teda Moldavsko stalo" samostatným"???
Proti rozpínání NATO si Rusko nesmí vytvářet obraný val?????(Co je dovoleno Bohovi, není dovoleno volovi????) Rozpíná se NATO???? Naposledy Finsko,Švédsko!! Kdo se tedy rozpíná??,
Zlepšila se bezpečnost států a sociální a životní úroveň vetšiny lidí v těch státech,když se odtrhli
a vstoupili do NATO????
Jak že to říkal Áda????? Za všechno můžou židi !!!! A teď se v té evropě(západní hodnoty)říká co??? Za všechno může Ru . . . . . . . . ????
A jak že po tom, co za "všechno" mohli židi, dopadli??? Tak taky dopadne evropa,která řve, že za všechno může Ru . . . ..
Czertik
19. 04. 2025, 13:38rexik
dokazujes ze si hlupak,a nic jineho.
muzes rozebrat kde ze to branil pravu na sebeurceni v pripade podnesteri ?
a nem rusko neni soucasti evropske kultury, kultura v rusku je nacisticka s mongolskymy rysy.
ano, moldavii samostatnost uskodila, mela zustat soucasti rumunka, tak jako drive.
rexiku, ac to nechapes, ak prsto ze se cesko stalo nemeckou kolonii, jeho ekonomika posila.
jiste z ma pravo rusko si delat brany val, ale ne tim, ze bude provadet invazi na ukrajinu.
proc rusko nema svoji obdobu nato,?
a finsko a svedsko vstoupilo do nato kvuli ruske invaze na ukrajinu, pokud uz si nezapomel.
ano, zivotni a socialni uroven lidi se zlepsila po vstupu do nato. jeste neco nevis a musis se hloupe ptat ?
a ano, rexiku, diky ze si priznal ze se chovas jako ada kdyz pises ze vse muzou zidi (rotshildove).
a co se tyka rusu - chces snad popirat ze rusove zacaly nejvetsi valku v evrope od konce druhe svetve ?
Azor
19. 04. 2025, 14:26Czertik.
"muzes rozebrat kde ze to branil pravu na sebeurceni v pripade podnesteri ?"
Co že mají v plánu politici a i "vojáci"Moldávie???? Jakou že politiku prosazují vůči Podněstří??Na základě rovnosti???
"a nem rusko neni soucasti evropske kultury, kultura v rusku je nacisticka s mongolskymy rysy."
A Maďaři??My jsme co??Odkud jsme přišli??? Kyjevská rus je v Asii??? Proč se zastáváte "ukrajinců???Potoky Mongolů?? Ty chcete do evropy???
"ano, moldavii samostatnost uskodila, mela zustat soucasti rumunka, tak jako drive."
Chápu že vás historii moldavského knížetství na "Sorboně"neučili.
Od kdy tu je rumunský stát??? Nemáte znalosti a plácáte hlouposti.
Už jsem vám psal o tom že je lepší mlčet . . . . . . . . .
"rexiku, ac to nechapes, ak prsto ze se cesko stalo nemeckou kolonii, jeho ekonomika posila."
Vy jste chytřejší(ohledně ekonomiky než ˇŠvihlíková?? V čem lže?? Dejte důkaz!!
jiste z ma pravo rusko si delat brany val, ale ne tim, ze bude provadet invazi na ukrajinu.
proc rusko nema svoji obdobu nato,?"
Jo,jo, Kuba měla taky právo si dělat co chtěla,co?? Kdo zorganizoval "zátoku sviní???
Kdo plánoval bombardování???Kdo dosud dělá enbarga???
Kdo zavraždil 14 000 civilistů a 2000 dětí??? Kdo likviduje pravoslavnou církev a ruší ruský jazyk???
"a finsko a svedsko vstoupilo do nato kvuli ruske invaze na ukrajinu, pokud uz si nezapomel."
Šlo o rozpínání.! ! !Každý si nějaký ten důvod najde !!!
"ano, zivotni a socialni uroven lidi se zlepsila po vstupu do nato. jeste neco nevis a musis se hloupe ptat ?"
Stačí dát o tom vašem tvrzení důkaz.Sem s ním.To že většina lidí se má lépe!!!! HDP se člověk nenají.
"a co se tyka rusu - chces snad popirat ze rusove zacaly nejvetsi valku v evrope od konce druhe svetve ?"
Jakých rusů??????? Snad národů v SSSR,když tak.To znamená i těch na ukrajině.Selektivní paměť???Jak že se chovali banderovci na ukrajině,dost Litevců,Lotyšů,Estonců k židům u nich??? Jak že to s nimi vypadalo v Baltyckých zemí???? 0 židů ! !
Kolik že Poláků bojovalo za wehrmacht?? 1 milion !!!
A to kdo rozpoutal 2.válku jsem vám už psal.A vy opět(aniž by jste to vyvrátil fakty)tak opět jen kvokáte a kvokáte.
Salut.
Czertik
19. 04. 2025, 19:29rexik
nechapu, jak muzes masturbovat zaroven o tom, zeukrajina neni stat a ma byt soucasti ruska a ze podnesteri ma byt nezavisle na moldavii.
to uz neni schyza, to je jeste vysi lvl.
a kdo tu psal ze madari maji evropskou kulturu ci koreny ??? chlastas moc ?
a nechapu, jak muzou byt ukrajinci potomci mongolu a rusove ne a zaroven ukrajinci rusove, s tim ze maji byt soucasti ruska ?
nebo si uz nepematujes co si blabolil drive ?
kdyz tady argumentujes historii moldavskehgo knizectvi...mam to chapat tak ze chces aby se stalo soucasti polska ze ktereho byla puvodne vycleneno?
ano, napis me tu jak ekonomka svihlikova dokazuje, ze v cesku se dnes mame hure nez pred 89.
nebo jen tak kecas, stekas a lzes ?
rexiku, to ses tak retardovany ze nevis ze zatoku svini provadeli kubanci- emigranti ?
nejak sem si nevsim, ze by invazi na ukrajinu ve 22 provedli ukrajinsti migranci.
cili kde vidis jakoukoliv podobnost ?
to ze si nedokazal odpovedet na to proc rusko nema svoji obdobu nao dokazuje zlocinou podstatu ruska.
kdo zavrazdil ony lidi ? RUSOVE. dodej dukaz ze to bylo jinak.
jasne rexiku, ted jen vysvedli proc svedsko a finsko se nepripojilo k nato PRED invazi na urajinu. dokonce to odmitaly.
schalne dokazes najit JEDINY clanek kde finove ci svedove chteli vstoupit do nato PRED invazi ?
pokud ne, jen tim dokazes ze putinovske nacistic ke rusko je imperialni a dobyvacne.
a co takhle opacne ? ty dej dukaz ze bezni lidi se maji hure.
jakych narodu v sssr ???? v roce 2022 zadne sssr neexistovalo. ses hodne vychlastany.
za to, kolik polaku bojovalo ve wermachtu si muzou nackove v sssr tim, jak ho ve 39 napadly.
ano, mas pravdu 2 sv rozpoutalo nemecko a sssr, sem rad ze to pripominas.
aport.
Pepík Knedlík
19. 04. 2025, 11:43Ono není důležitý kdo Podnestri uznává, důležitý je klidný život.
Tajwan z Evropských států uznal jen pidistatu Vatikán a pak jen několik podobných ministatů, který nemají vliv na jeho uznání.
Slavoslav
19. 04. 2025, 11:57agoj, tu zabavnu spravu ako im rusak v januari vypol plyn si zachytil? ten pocit ked cielene rusak skodi svojim podporovatelom a ciernemu konovi vdaka ktoremu destavilizuju region stal za to
Azor
19. 04. 2025, 12:13Slavoslav.
"ciernemu konovi vdaka ktoremu destavilizuju region stal za to"
Pokud vememe v potaz vaše vnímání toho Podněstří vzhledem k Rusku,tak co je Ukrajina,Moldávie a ostatní postsovětské země z pohledu západu vůči Rusku???? Taky tyto všechny státy,jsou černým koněm západu, aby destabilizovali Rusko????
Nebo snad tyto státy nepodporuje západ???
A čí koně byli Kurdové a i ISIS - zástupná armáda USA - od koho že dostávali peníze i za tu ukradenou ropu????
A jak s nimi to "slavné,demokratické a spravedlivé,nesobecké",atd USA dopadli??
Kdo nechal na pospas Sultánovi ty Kurdy v Kobani??? Jak dopadli ti ,co to s ními táhli v Afganistánu?,??
A jak že dopadne ted ta "ukrajina"??????
Salut.
Slavoslav
19. 04. 2025, 12:28fu cokle,
to si tolko cela riadkov dokazal napisat o ako rusak serie na svojich nohsledov ked ich nechal mrznut?
Czertik
19. 04. 2025, 13:45rexik
a ci je vina ze zapad vyuzia ukrajinu a jine byvale staty sssr k destabilizaci ruska ?
zapadu samotneho, nebo ruskeho chovani vuci nim v poslednich 400 letech ?
ohledne isis si stezuj hlavne na turky, a jine arabace.
je vtipne ze ses zeptal jak dopadli lidi co tahli s amiky v afghanu. znas odpoved na to, jak dopadli jini lidi co to tahly s rusy/soveti v afghanu za jejich invaze ?
nebo zase jen trapne kvokas a kvokas ?
aport.
Azor
19. 04. 2025, 14:32Slavoslav.
"to si tolko cela riadkov dokazal napisat o ako rusak serie na svojich nohsledov ked ich nechal mrznut?"
Vy nemáte nic na odpověď??? Když už reagujete na moji odpověď???
A vy se zmůžete jen na kopii toho, co už jste napsal, a na co jsem reagoval.
Tři opičky????
Salut.
Slavoslav
19. 04. 2025, 14:34cokle
vsak som odpovedal na tvoju reakciu na mna ktora bola urcite k veci mojho prispevku. a teda ako rusak vyjebal s podnestercanmi v januari a nechal ich mrznúť.
Azor
19. 04. 2025, 14:40Czertik.
"a ci je vina ze zapad vyuzia ukrajinu a jine byvale staty sssr k destabilizaci ruska ?"
Koukám že jste se polepšil v tom,že jste popsal(jako já)realitu.Tu realitu,kterou váš soukmenovec ve zbrani,Slavoslav ne a ne přiznat.
"ohledne isis si stezuj hlavne na turky, a jine arabace."
A kdo že je s nimi(Turci)spolčený???? NATO ,Emiráty,SA atd.A komu dávali Turci tu ropu?? Ejhle i Izrael.Miláček USA.
"je vtipne ze ses zeptal jak dopadli lidi co tahli s amiky v afghanu. znas odpoved na to, jak dopadli jini lidi co to tahly s rusy/soveti v afghanu za jejich invaze ?"
Někteří lidi s nimi odešli(Tadžikové atd.).Navíc jak už jsem psal, byla to politika trockistů.
Salut.
Azor
19. 04. 2025, 14:44Slavoslav.
Lidi co umějí číst,vědí zda se jen opakujete(lžete) či ne, ohledně vaší odpovědi.
Pro připomenutí - na toto - jste neodpověděl -
"Pokud vememe v potaz vaše vnímání toho Podněstří vzhledem k Rusku,tak co je Ukrajina,Moldávie a ostatní postsovětské země z pohledu západu vůči Rusku????
Taky tyto všechny státy,jsou černým koněm západu, aby destabilizovali Rusko????
Nebo snad tyto státy nepodporuje západ???"
Opět budete jako ty opičky???
Salut.
Slavoslav
19. 04. 2025, 15:45cokle
ja fakt za to nemôžem, ze rusak nechal mrznut podnestercanov, darmo sa nad tym rozculujes voci mne. napis Vovkovi
Czertik
19. 04. 2025, 19:40rexik
ale to co ty nikdy nedokazes pochopit je to, ze kdyby putinovske rusko nebylo nacisticke, nebylo by mozne ho destabilizovat.
a co jako kdo je s turky spolecno ? to dokazuje presne co ?
a jak je mozne ze si ve svem vyctu zapomel na rusko ? nebo uz si zapomel jak se v te dobe rusove a turci meli radi ? a jak putin mel rad ostatni arabace, vcetne tebou napsanych ?
hodne selektivni pamet.
a ti neodesli do sssr dopadly jak ?
aport.
Pepík Knedlík
19. 04. 2025, 20:08Slavo
To je taková zkurv3na politika EU a SSA, destabilizovali Ukrajinu a hle je tu válka.
Azor
19. 04. 2025, 21:05Czerik.
"ale to co ty nikdy nedokazes pochopit je to, ze kdyby putinovske rusko nebylo nacisticke, nebylo by mozne ho destabilizovat."
Podle vaší "logiky" by se teda ruska neměli bát "demokratické země.Jejich občani by sotva naletěli té ruské propagandě.
Čeho se teda na tom "demokratickém"západě bojí,když vyhazují RT a zakázali zakazali sputník atd????
"a co jako"
A už zase - co jako???To má být inteligentní a fundovaná odpověď????
Už zase nevíte kudy kam??
"nebo uz si zapomel jak se v te dobe rusove a turci meli radi ?"
A to bylo kdy???? V době ISIS???? Myslíte tu dobu kdy jim sestřelili letadlo????
A dokazuje to to,že je podporovali a mají tak na rukou krev lidí, co ty zvířata lidem dělali.Takové podporujete i vy????
"a ti neodesli do sssr dopadly jak ?"
Ti ostatní věděli do čeho jdou.Domov je domov.Bylo to jejich rozhodnutí.
Slabota p.Czertik,slabota.
Kdy odpovíte na to,když jste nevěřil(jinak by jste se neptal) že Truman nic takového neřekl???
Budete opět jako ty tři opičky??
Salut.
Slavoslav
20. 04. 2025, 05:33Knedlik
fu, to ti je celkom odvazne tvrdenie, ze Putin je zapadny agent ktory kona na prikazy EU a SSA ak ich vidis za odstavenim plynu pre tu babkovu republiku
Šebesta
20. 04. 2025, 07:31Slab.FOTZE. Když ty něco plácneš je to vždy zábavne. Když Ukrajinci vyhodili NORDSTREAM tak to bylo co ? Svým chlebodárcům zničili potrubí . Jaký jsi měl pocit když Ukrajinci škodí svým podporovatelům ? Já vím žádný Ukrajinci mohou. Západ vše toleruje . Nicméně nejen Fico a Orbán ale Poláci si na ně stěžovali kvůli jejich aroganci. To ty ale nevidí, ty zakomplexovaná natovská štětka.
Šebesta
20. 04. 2025, 08:14Reakce na příspěvěk ze dne 19.4. v 11.57
Slavoslav
20. 04. 2025, 08:22stetka, pozeram, ze si podstupil dalsiu lobotomiu, aby si miloval viac rusko. inak si totiz neviem vysvetliť, ze si myslis, ze do Podnesterska prudil plyn cez nordstream
Czertik
20. 04. 2025, 13:55rexik
chapu tvoji pozici dobre ? rikas ze ruska invaze na ukrajinu byla spatna ?
kdyz branis rusky fasismus a jeho propagadu, tak musis branit i ukrajinsky fasismus a jeho propagadu.
jinak nejsi nic jineho naz nacek co sin vybira. rexiku, priznas se kdo si ?
ses demokrat nebo nacek ?
rexdiku, nejak nam hodne slabes, demence moc postupuje ? skutecne ? regovt jen na 3 slova a ignorovat zbytek ????
na delsi dobu uz neudrzis ani pozorost, ani moc ?
kdy ze to turci koupili s400 ?
takze ano turci a rusove v dobe isis byly spolu v postely.
vtipne, takze kdyz zustaly doma za casu sssr je to dobre, kdyz zustali doma za casu usa je to spatne.
rexiku, vic uz nez to ze si slaboch a nacek si ani dokazat nemohl.
aport.
Azor
20. 04. 2025, 14:41Czertik.
"rexiku, priznas se kdo si ?
ses demokrat nebo nacek ?"
Napovím,když už vás to nenaučili v té Sorboně - "Podle ovoce poznáte je"
Ale u vás s tím vzdělání, na toto mé prohlášení(viz další mé příspěvky)že 1+1 = 2
odpovídáte, že tím myslím 3.
Takovou vy máte logiku
"kdyz branis rusky fasismus a jeho propagadu"
Nikdy(a když tak to dokažte)jsem nebránil ruský fašismus,jejich fašisty ani jejich propagandu(viz Dugin jako pohrobek Iljina,jakožto šéf ústavu, po kterém je jmenován)
"rexdiku, nejak nam hodne slabes, demence moc postupuje ? skutecne ? regovt jen na 3 slova a ignorovat zbytek ????"
Já jdu k věci a ne k vaší omáčce co je zkyslá.
Zato vy jste opět neodpověděl, ohledně toho Trumana. 3 opičky stále?????
"kdy ze to turci koupili s400 ?
takze ano turci a rusove v dobe isis byly spolu v postely."
Souhlas - s 400 - ale jak je to s nimi???
https://blisty.cz/art/120915-turecko-navrhlo-opustit-ruske-systemy-s-400-kvuli-nejnovejsim-americkym-stihackam.html
To už jsem psal že turecká křivá šavle,jen škodí .
Kdo platil ISIS???Kdo je léčil???Oni i Izrael ! ! Kdo proti nim bojoval(rozsekal jim ty cisterny s ropou)????
"vtipne, takze kdyz zustaly doma za casu sssr je to dobre, kdyz zustali doma za casu usa je to spatne."
Akorát je rozdíl(už jsem o tom psal ale vy nemáte mentální schopnost porozumět psanému textu)že ten kdo chtěl tak šel do SSSR a ten kdo chtěl jít
do USA,bylo vidět jak ve Vietnamu -
https://www.moderni-dejiny.cz/clanek/ne-slavny-americky-odlet-z-vietnamu-prznila-tricet-let-spatna-popiska/
A z Afganistánu. Jak padali z letadla.
https://cnn.iprima.cz/desive-zabery-z-kabulu-na-letisti-panuje-chaos-lide-padaji-z-letadla-31675
Salut.
Czertik
21. 04. 2025, 21:33rexik
diky za odpeved a dukz ze si nacek, protoze ovoce ukazuje ze si nacek.
nikdy si nebranil rusky nacismus a fasismus ?????? hahahhahahahaha.
vzdyt nic jineho na tomhle foru nedelas.
k jadru veci ????? rozeber jak 3 slova muzou byt jadro veci.
ohledne tumana sem ti odpovedel, nemuzu za to ze si jak ty 3 opcicky, ale protoze si takovy retard , znova ti odpovim.
precti si cele trumanove vyjadreni, ne jen onu jednu vetu.
ale na to tvoje YntelYgence nestaci, natoz ridici dustojnik.
nejsou ti turci retardi ? napred si koui s400a breci ze prijdou o f35...a ted se chteji zbavit s400 aby se dostali k f35 ?
turci maji smuli kvuji svoji idocii, i kdyby se s400 zbavily, tak f35 uz nedostanou.
a diky za potvrzeni ze rusi byly s ruskem v posleli v dobe isis.
rexiku mas jediny dukaz ze se isis lecil v izreli, nebo jen tak kecas a lzes ? jak je v rusku zvykem.
ano, rusko bojovalo tak moc proti isis, az tak ze dnes je spousta bojovniku isis zamestnana ruskem a bojiji na ukrajine.
rexiku, skutecne rozeber proc ti bojovnici za sssr zustali v agfghanu, kdyz vedeli ze kdyz zustanou, tak to s nimi dobre nedopadne.
aport.
Azor
22. 04. 2025, 00:00Czertik.
"rexiku, skutecne rozeber proc ti bojovnici za sssr zustali v agfghanu, kdyz vedeli ze kdyz zustanou, tak to s nimi dobre nedopadne..
Možná že uvažovali jako Navalnij - nemusel ,ale přesto jel do Ruska a tam ho zavřeli.Zeptejte se jich.
"rexiku mas jediny dukaz ze se isis lecil v izreli, nebo jen tak kecas a lzes ? jak je v rusku zvykem."
"YMB vstoupila na území ovládané Izraelem, ale mezi těmito dvěma skupinami nebyl hlášen žádný konflikt. Ve skutečnosti se objevily zprávy časopisu Foreign Policy Magazine , které tvrdily, že Izrael zdaleka nebojuje s milicemi na hranicích Golan, ale poskytuje militantům zdravotní péči . Podle podplukovníka Petera Lernera bylo během čtrnácti měsíců ošetřeno asi 1000 Syřanů. Podplukovník dále řekl, „neprovádíme žádné prověřování ani nekontrolujeme, odkud jsou nebo za jakou skupinu bojují, nebo zda jsou civilisté.“
YMB také změnil název svého oddělení správy věcí veřejných na Diwan al-Hisba , což v překladu znamená Diwan regionální název pro ISIS. Skupina dokonce změnila své logo tak, aby zahrnovalo vlajku ISIS. Na konci roku 2015 se YMB stala podskupinou ISIS
https://www.opendemocracy.net/en/north-africa-west-asia/isis-and-israel-on-golan-heights/
Nebude to vaše - a co jako - ????
"precti si cele trumanove vyjadreni, ne jen onu jednu vetu.
ale na to tvoje YntelYgence nestaci, natoz ridici dustojnik."
Tak nám ji sem dejte.Se zdrojem.Když něco tvrdíte,tak taky dokažte.
Já to umím. Uvidíme co vy,zda odkaz či jen štěkání či jen 3 opičky.
Salut