Stealth bombardér B-2 Spirit sjel při nouzovém přistání z ranveje

Americký víceúčelový strategický stealth bombardér B-2 Spirit nedávno sjel při nouzovém přistání na letecké základně Whiteman Air Force Base z ranveje. Míra poškození zatím není známa. Mluvčí Global Strike Command, Jennifer Greene, vypověděla, že bombardér B-2 Spirit měl během výcvikového letu ve vzduchu poruchu a stroj se podařilo dostat na zem ve 12:30. Greene dále sdělila, že letoun byl při přistání poškozen, avšak niko z posádky ani pozemního personálu nebyl zraněn. Přesný rozsah poškození, ani o jakou poruchu se jednalo pak Global Strike Command nekomentoval s odkazem na stále probíhající vyšetřování.
Na webu The Drive byl minulou středu zveřejněn letecký snímek Whitemanovy letecké základny, kde je vidět bombardér B-2 mimo ranvej, s levým křídlem dotýkajícím se země. Plukovník Brus Vidal, vedoucí oddělení pro styk s veřejností Global Strike Command, ve čtvrtek ráno potvrdil, že letadlo při nouzovém přistání skutečně sjelo z přistávací dráhy. Další podrobnosti však nesdělil a odvolal se na standardní 30denní vyšetřovací lhůtu.
Foto: Americký víceúčelový strategický stealth bombardér B-2 Spirit | Staff Sgt. Bennie J. Davis III / U.S. Air Force / Public domain
Na veřejnost však přeci jen prosáklo pár informací. Podle dosud nepotvrzených informací začal mít bombardér ve vzduchu problém s hydraulikou a požádal o přistání. Na ranveji, pravděpodobně vlivem nízkého hydraulického tlaku, se zbortila podpora levého zatahovacího podvozku, přičemž stroj díky tomu sjel z ranveje. Zda je to pravda, se můžeme v tuto chvíli pouze domnívat. Míra poškození zůstává dosud neznámá.
Velice složitý nátěr bombardéru podporující pohlcení, či odražení rádiových vln bude pravděpodobně poškozen, čímž by letoun ztratil svou výhodu neviditelného stroje.
Pokud se křídlo nedotklo povrchu země, bude třeba jen revidovat hydraulický systém a levý zatahovací podvozek. Při nejhorším možném scénáři by pak mohl zhroucený podvozek poničit samotné křídlo. Náraz mohl učinit velké problémy ve struktuře samotného letounu a bude potřeba provést generální opravu. Tak či tak letoun je již pár dní vystaven venkovnímu počasí, což může vést k poškození speciálního stealth nátěru. Kvůli tomu jsou bombardéry primárně uloženy ve speciálních hangárech a ven vylétají pouze na mise, sluneční UV záření totiž není laku prospěšné. Jen aplikace samotného nátěru by byla velice nákladná. Doufejme tedy, že nedošlo k většímu poškození.
Letectvo Spojených Států má v inventáři pouze 20 kusů stealth bombardérů B-2 Spirit, což znamená, že vyřazení byť jen jediného stroje silně ovlivní bombardovací složku letectva.
Foto: Havarovaný bombardér B-2 na Guamu v roce 2008 | Federal Aviation Administration / Public domain
Celá nehoda však mohla skončit mnohem hůře. V roce 2008 během vzletu na Guamu byl úplně ztracen stroj číslo 89-0127 Spirit of Kansas. Za havárii mohla přílišná vlhkost v senzorech, které poté hlásily chybné údaje o rychlosti letu a úhlu náběhu. Krátce po vzletu tak stroj začal strmě stoupat a zároveň se začal nebezpečné naklánět doleva až škrtl křídlem o zem. Oba piloti se naštěstí stihli katapultovat, avšak došlo k absolutnímu zničení stroje.
Samotný bombardér B-2 Spirit je velice drahý, hodnota jednoho stroje bez munice se v současnosti pohybuje okolo 1.1 miliardy dolarů (zhruba 25 miliard korun), přičemž jedna letová hodina stojí 130 000 dolarů (zhruba 2,8 milionu korun).
Zdroj: military.com, thedrive.com
Komentáře
Omny
30. 09. 2021Czert alias Hurvínek alias Mamlas
ne debil jsi tu ty a dokazuješ to svými směšnými příspěvky, ze kterých je vidět tvá naivita a neznalost.
PakDa není B2, to žeje B2 ek nesmysl, neznamená, že PakDa bude to samé ty mamlasi
Czert
28. 09. 2021Hurvinek
Jediny debil ses ty.
Me je jasne ze vyvoj jde dopredu, ale to si tu psal ze b2 je nesmysl, proto sem se ptal proc rusove dle tebe vyvijeji obdobu b2 misto ibdiby tu16/95?
Omny
27. 09. 2021Hurvínek
protože debílku donekonečna nelze provozovat TU-95, časem musíš nahrazovat, vývoj jde kupředu. kdybys nebyl debil, pořád by ses tak blbě neptal
Czert
26. 09. 2021Karlik
Kdyz ses tim tak jistej, tak to navrhni ve sve strane, nebo to doporuc ze bu.
A pak uvidime jak moc si odtrzeny od reality.
Czert
25. 09. 2021A co setyka dluhu, tvojich tak milovanych, tak amici se zadluzuji nasobne rychleji. A velmi brzo narazi na zakony strop dluhu.
Czert
25. 09. 2021Karlik
Jde videt jak si zdegenerovany.
Ano slovaci nakoupily, ale stale maji migy ve vyzbroji, ale to je na tvuj prochlastany mozek moc slozite.
A vim jaky je rozdil pronajmem a koupenim, proto neustale pisu ze pronajmout grioeny byl supertunel.
A o tom ze se staneme protektiratem, muzes dal snit nacku, to se nikdy nestane.
Czert
24. 09. 2021Engelchen
To video vicemene potvrdilo to co sem napsal, vsechno se taha ze svedska, dokonce i blby olej se posila na rozbor do svedska.
Vidim, kde sem se nepresne vyjadril, je jasne ze ceske gripeny servisuji vlastni lidi, tak jako u jakehokoliv jineho letadla a narodu, kdy slovaci maji vlastni slovaky u migu.
Bylo to mysleno tak, ze svedovaji naprosto vesere nahradni dily, tekutiny atd.
A v tom videu ti ukazali na co sem narezel kdyz sem psal o mizerne bojeschopnosti ceskych gripenu.
Onen motor mel 5 dni zpozdeni oproti normalu.
A ted si predstav, ze by slo o jiny dil, ktery nebyva jen tak na skladu jako motor.
3ngelchen
24. 09. 2021Czert - nez tady zacnes zase tapetovat blbosti, tak si o tom neco zjisti.
Zde ve videu uvidis, jak a kdo servisuje Gripeny.
https://www.youtube.com/watch?v=FQ_wIptrASY
Czert
24. 09. 2021Bombero
Co se tyka acr, tak mas pravdu v tom, ze sem jen predpokladal ze je to na strankach mno ci acr.
Protoze udaje o bijeschopnosti apod beru ze serioznich caspisu jako letectvi a kosmounatika, atm apod.
A ty svoje udaje musi z nekama brat.
Jinak co se tyka gripenu, tak za vse zodpovidaji svedove - provoz, udrzba, opravy, cesi jen caluji.
A ty gripeny byl super deal pro svedy na kterem cesi prodelali i ponozky a prodelaji jeste vic.
Co se tyka amiku,
mozna ti to prijde jako blbost, ale zas je to vec jak kontrolovat ze armada dela co ma a ze je pripravena branit vkast.
Nemyslis ze by bylo lepsi vedet z oficialnich dtranek kolik ma acr gripenu schopnych provozu? Zda li 4, 6, 8 ci 14?
bombero
23. 09. 2021czert- nepsal jsem, že je utajovaný, ale že si to myslím, že to tak je.Nebo si myslíte, že by bylo lepší, kdyby potencionální nepřítel věděl, že 80% techniky z udávaných stavů nefunguje?A byl jste to vy, kdo tvrdil, že je to na stránkách AČR, nebo MNO. Tam se dají dohledat jen TTD a celkový počet, ale ne počet odstavených. Navíc s těma gripenama mi to přijde jako fake, protože ty éra nejsou naše, ale jsou pronajaté. I když neznám podmínky smlouvy a tak nevím,kdo zodpovídá za opravy, ne údržbu.
amíky rozebírat nebudu, ty na to byli vždycky blbí, že vše hned musí vytroubit do světa, včetně neúspěchů a průšvihů
Czert
22. 09. 2021Omny
Kdyz je dle tebe b2 nesmysl, proc rusove vyvyjeji jeho obdobu? Pak da?
Czert
22. 09. 2021Bombero
Pokud je stav techniky utajovany, tak jak k tem informacim lidi prichazeji co tu pisou ze cr ma 20 bojeschopnych tanku atd.
Nebo si muzes najit jak se nedavno pretrasalo to, jak mizernou bojeschopnost na skopcacka luftwafe po valce se kterou nemecky rozpocet nepocital.
Btw, v usa ze zakona musi letectvo zverejnovat bojeschopnost u vsech svych letounu. Proto bylo jistou dobu popularni psaz ze f35 ma bojeschpnost pod 40%, ale jak se casem zlepsila, tak to prestalo jiste pisalky zajimat.
Omny
22. 09. 2021za nejlepší uspěchy nasazení tohodle letadla bylo nasazení v Afghánistánu a Syrii o)) Působil také v Jugoslávii, kde po sestřelení F-117 byl stažen. Mj. srbové si udajně nárokují sestře B-2, ale to nebylo nikdy potvrzeno. JInak poškození asi nebylo malé a oprava tohodle nesmyslu bude stát 10tky mil. USD, poškození nebylo malé protože US vydalo embargo na informace. Proti RUsku je tenhle krám nepoužitelný, šel by hned k zemi. Celý tenhle ek. nesmysl je hrozná kravina, letí desítky hodin, krát 150 tis. USD na hodinu plus x krát tankování ze vzduchu plus ty bomby a výsledek pár mrtvých muslimů v turbanu o))
Prostě uplně zbytečné letadlo jehož funkce by dokázaly zastat o mnohem levnější bombardery
bombero
22. 09. 2021czert- nevím, hledal jsem to na obou stránkách a nenašel jsem tam o tom ani zmínku. Což mi přijde ale celkem logický, protože si myslím, že stav techniky bude spadat do utajovaných skutečností.Ale třeba jen neumím hledat
Czert
22. 09. 2021Alexa
Staci ti sranky acr ci mno? Najdi si tam gripeny a jejich bojeschopnost.
alexa123
22. 09. 2021czert
" skutecne si zjisti jak obrovske provozni problemy maji cesi s gripeny a to se ne nd stale vyrabi"
" kdyz ct ma 4 ci 5 bojeschopnych gripenu ze 14, tak to neni zadna slava"
Určite nebudeš mať problém doložiť svoje tvrdenie konkrétnym podotýkam dôveryhodným Linkom :):):)
Czert
21. 09. 2021Gluten
Kdyz ct ma 4 ci 5 bojeschopnych gripenu ze 14, tak to neni zadna slava.
A evidentne si me nepochopil, sem netvrdil ze amici by na to nemeli schopnosti, ale nemaji material.
Gloton
21. 09. 2021Czert Samozřejmě, protože my máme podle tebe provozní problémy s Gripeny, Američané nedokáží opravit podvozek na B-2. To dá rozum..
Uncle Hell
21. 09. 2021... dokonalý, nehlepší, nejdokonalejší, nejneviditelnější, rozdávač demokracie se dostal do nouze? to se ale někde musela stát obrovská chyba ...
:grin::sunglasses:
Czert
21. 09. 2021Gloton
Letadlo realne poskozene muze byt malo, ale rekni mi, kde vezmes nd na opravu, kdyz uz se nevyrabi la sklad je nepritel kazdeho beancountera?
Skutecne si zjisti jak obrovske provozni problemy maji cesi s gripeny a to se ne nd stale vyrabi.
Objednavat kusovky by se jim hoooodne prodrazilo.
Zvlast pokud by byl poskozen vic nez jen pidvozek.
Navic je ma behem par let nahradit raiden.
Ne, tenhke kousek to ma spocitane, bude kanibalizovan, jako par jeho soukmenovcu pred nim.
Gloton
21. 09. 2021Czert: ale prdlajs. Pořádně čti, než napíšeš faktický nesmysl. Na té fotce je ta zničená B-2 z roku 2008. Letadlo z této aktuální události takto zničené není.
Czert
21. 09. 2021Jedno je jiste, tento stroj se iz do vzduchu nikdy nepodiva.