Tajný projekt NATO odhalen: Nový raketový systém GMARS šokoval odborníky
Německý Rheinmetall a americký Lockheed Martin dosáhly zajímavých výsledků v oblasti přesných střel s dlouhým dosahem – představily svůj nejnovější společný projekt: Global Mobile Artillery Rocket System (globální mobilní dělostřelecký raketový systém, GMARS). Na nedávném mezinárodním summitu pořádaném v Evropě předvedly obě společnosti publiku ze 14 zemí, složenému z vojenských představitelů, obranných profesionálů a průmyslových odborníků, pokročilé schopnosti nového dvoukontejnerového odpalovacího systému.
Foto: GMARS na podvozku Rheinmetall HX3 | Lockheed Martin / Public domain
Summit poskytl podrobný pohled na salvový raketomet GMARS – prostředek raketového dělostřelectva nové generace, navržený tak, aby splňoval vyvíjející se požadavky moderního válčení. Ústředním bodem akce byly technické brífinky, živé ukázky systému a strategické diskuse, které zdůraznily schopnost systému GMARS poskytovat škálovatelnou, interoperabilní a vysoce mobilní přesnou palbu.
Generálporučík ve výslužbě Ben Hodges, bývalý velitel U.S. Army Europe, přednesl hlavní projev, v němž zdůraznil kritickou potřebu integrovaných paleb na velké vzdálenosti v současných i budoucích bojových scénářích. Ve svém příspěvku uvedl, jak mohou systémy jako GMARS nabídnout transformační výhody na bojišti díky většímu dosahu, rychlosti a operační flexibilitě.
Odpalovací zařízení GMARS je postaveno na vysoce mobilním podvozku taktického nákladního automobilu Rheinmetall HX3, který nabízí výjimečné terénní schopnosti, vysokou míru přežití a operační univerzálnost. Systém GMARS je kompatibilní se širokou škálou munice, včetně sady přesně naváděných raket a střel společnosti Lockheed Martin. To umožňuje – v souladu s širší strategií NATO pro vrstvenou palbu (layered fires) – provádět přesné údery proti vysoce hodnotným cílům na větší vzdálenosti.
Vzhledem k tomu, že v popředí zájmu je interoperabilita, byl systém GMARS navržen tak, aby se bez problémů integroval se stávajícími systémy NATO, jako jsou platformy M270 MLRS a HIMARS. Pro další ověření operační připravenosti systému GMARS a jeho atraktivity pro potenciální uživatele oznámily společnosti Rheinmetall a Lockheed Martin, že v létě 2025 proběhne ukázka ostrých střeleb. Tato akce nabídne zúčastněným zemím přímý pohled na schopnosti systému ve scénáři ostré střelby, což dále podpoří procesy zadávání zakázek a hodnocení.
Společnosti Rheinmetall a Lockheed Martin poprvé oficiálně představily systém GMARS během výstavy Eurosatory 2024, která se konala v červnu 2024 v Paříži. Premiéra na jedné z největších a nejvlivnějších akcí obranného průmyslu na světě podtrhla potenciální význam systému GMARS na globálním trhu a zdůraznila jeho strategický přínos pro moderní ozbrojené síly.
Systém GMARS je navržen jako vysoce mobilní raketový dělostřelecký systém, podle výrobce „schopný pracovat za každého počasí 24 hodin denně a 7 dní v týdnu“. Je vybaven dvoukontejnerovým salvovým raketometem s integrovaným systémem řízení palby a podporuje operace „shoot and scoot“, což umožňuje rychlé přemístění po odpálení, aby se zabránilo protibaterijní palbě. Odpalovací zařízení může využívat munici MLRS Family of Munitions (MFOM), takže je plně kompatibilní se stávajícím inventářem raket MLRS společnosti Lockheed Martin ve službách sil NATO.
Naváděcí systém GMARS zahrnuje inerciální navigaci a navigaci s podporou GPS, což umožňuje přesné údery na krátkou i dlouhou vzdálenost. V závislosti na použité munici může již nyní zasáhnout cíle vzdálené více než 400 kilometrů, přičemž s dalším vývojem střel se očekává další nárůst dosahu.
Jak bylo uvedeno, odpalovací zařízení GMARS o bojové hmotnosti pod 40 tun je namontováno na taktickém nákladním vozidle Rheinmetall HX. Vozidlo dosahuje rychlosti až 100 km/h a má dojezd přibližně 700 km, což umožňuje jeho rychlé nasazení na velké vzdálenosti bez nutnosti použití transportérů. Díky kompaktním rozměrům (šířka 2,5 metru, výška 3,9 metru a délka 9,8 metru) se platforma GMARS může bez omezení pohybovat po silnicích a je kompatibilní se standardními železničními přepravními systémy, což zajišťuje snadný přesun napříč různými operačními oblastmi. Důležité je, že odpalovací zařízení může střílet bez potřeby dalších stabilizačních podpěr, což dále zvyšuje jeho schopnost „shoot and scoot“, neboť umožňuje rychlou střelbu a následnou změnu polohy pro minimalizaci rizika odvetné palby.
Dalším význačným prvkem je integrovaný jeřábový systém uvnitř odpalovacího zařízení, který umožňuje rychlé a bezpečné nabíjení v kteroukoli denní či noční dobu a za jakýchkoli povětrnostních podmínek. Posádku vozidla tvoří dva vojáci, přičemž v chráněné kabině je prostor i pro třetího člena. Velká podobnost komponentů se stávajícími platformami M270, HIMARS a Rheinmetall HX zjednodušuje výcvik a logistiku, čímž zvyšuje celkovou udržitelnost systému a interoperabilitu NATO.
Dr. Björn Bernhard, vedoucí divize vozidlových systémů společnosti Rheinmetall, zdůraznil význam projektu tím, že upozornil na strategické výhody, které GMARS nabízí v misích přesné palby na dlouhé vzdálenosti. Paula Hartleyová, viceprezidentka a generální ředitelka divize taktických raket společnosti Lockheed Martin, zopakovala závazek společnosti dodávat inovativní řešení připravená na plnění úkolů, která odpovídají dynamickým požadavkům moderních ozbrojených sil.
Vzhledem k tomu, že se geopolitická situace v Evropě i mimo ni neustále vyvíjí, představuje GMARS zásadní pokrok v koaliční palebné síle a mobilitě. Jeho zavedení přichází v době, kdy země NATO posilují své odstrašující schopnosti moderními, interoperabilními systémy schopnými rychlého nasazení a přesného zásahu. Představení systému GMARS na summitu Rheinmetall–Lockheed Martin a jeho premiéra na veletrhu Eurosatory 2024 signalizují novou éru mobilních raketových dělostřeleckých systémů.
Zdroj: armyrecognition.com, defensemagazine.com
Komentáře
Pepík Knedlík
02. 04. 2025, 15:53Ovšem? Že začinal vítězit rozum?
https://www.denik.cz/veda-a-technika/cesko-stihacky-f-35-rafale-andrej-babis.html?seznam-hp=1&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box
Czertik
02. 04. 2025, 21:30a kde vidis ten rozum ?
kdyby babis zrusil nakup f 35 tak cr prakticky o uz zaplacene penize prijde.
qa pak ten jejich blabol o tom, ze cesko by melo mit 5 generaci jen jako doplnek ? cr si muze dovolit provozovat jen 1 typ stihacky, 2 by byl nakladny luxus.
a divim se agent stb bures prosazuje rafle misto gripena. ze by to souviselo s jeho zajmem o podnikani ve francii ?
Pepík Knedlík
03. 04. 2025, 06:54Chrusčov
Četl jsi určitě nějaký clanek o provozu F 35 a zajištění? Cena stroje dnes + - shodná s konkurenci, ale ceny za udrzbu a probou a hlavně ketovou hofinu je mimo chápání takových jako jsi zy.
Agent Bureš. Soud rozhodl o jeho svazku jako lživý.
Kdyby jsi napsal agent Pávek - P. Pavel tak to souhlasí.
Slavoslav
03. 04. 2025, 08:14Knedlik
a aka je cena letovej hodiny F-35? lebo naposledy ked som si to hladal tak to bolo okolo 36tis u F35 a nas nase Mig29 vysli na nejakych 55 tisic vdaka stranam ktore tu chvalis ako ziarivu buducnost SVK
Pepík Knedlík
03. 04. 2025, 10:41Slavo
Podle renomovaného magazínu Aviation Week jsou náklady na letovou hodinu F-35 asi 46 000 dolarů (zhruba milion korun), u letounu Rafale jsou pak o asi 30 000 dolarů na hodinu nižší (tedy kolem 700 tisíc korun). Pro srovnání letová hodina stíhaček Gripen C, které nyní provozuje naše letectvo, stojí podle stejné analýzy necelých půl milionu.
Slavoslav
03. 04. 2025, 11:01Knedlik
ono tieto cisla su zvacsa presna zbierka nepresnych udajov, lebo kazdy stat si rata letovu hodinu inak.
USA maju podla mna najlepsi standard, kde na konci roka zoberu naklady na prevadzku celej flotily daneho typu a vydelia to poctom hodin co odlietal kde im napriklad prve serie F-35 kazia cisla. Ak si napriklad lietadlo vyzaduje klimatizovany hangar jed o letovej hodiny zahrnuty aj ten rovnako ako palt pilota ci technikov. Zvysok statov si to pocita inak a preto tam potom vychadzaju nezmyselne cisla.
Vid u Gripenov vychvalovane nizke naklady pricom viac tendrov v poslednych rokoch prehrali a udajne boli problemy najma s cenou prevadzky ked sa do toho zarata vsetko ako to robia USA
Slavoslav
03. 04. 2025, 11:20u nas napriklad cena letovej hodiny MiGu 29 vysla na cca 5O tis USD a to som tam ratal len zmluvu s rusakmi na udrzbu kde sme dosahovali nalet ledva 800 hodin rocne a kde to bol problem nalietat vdaka technickemu stavu masin. S dalsimi nakladmi na prevadzku tychto lietadiel je moj odhad 55 tis este mozno aj podstreleny
Pepík Knedlík
03. 04. 2025, 11:26Slavo
Mig 29 byl danajsky dar nejen od Rusáku. Češi se jich zbavili a darovalo vam Mig 29.
Tohle stojí za přečtení o F 35.
https://casopisargument.cz/60758
Slavoslav
03. 04. 2025, 11:30Knedlik
nemam chut si zase opakovat tu nezmyselnu debatu o tom ci je F35 skutocne zle leitadlo, alebo len o nom mame najviac informacii a podobne problemy sprevadzali/sprevadzaju vsetky.
pointa je k tej deklarovanej cene letovej hodiny, ze su to uplne bullshity a jedine relevante porovnanie mas ak ho robi jedno a to iste letectvo a i tam zalezi na metodike kde sa mne najviac pozdava pristup USA kde proste vidis kolko ta v tom roku stala prevadzka flotily na pocet hodin co si odlietal. Kde samozrejme nemozes ocakavat v malom letectve tie iste cisla lebo odlietany pocet hodin na masinu sa bude lisit
Czertik
03. 04. 2025, 16:36knedle ss
jak se pocita cena za udrzbu a provoz a letovou hodinu nechapou lidi jako ty.
co rikas na to, ze kdyz amici aplikovaly stejny princip vypoctu celkovych nakladu na letovou hodinu, tak jim vyslo ze gripen je drazsi nez f35 ?
jak se rika, papir snese vsechno. vzdyt ty ceske gripeny sou dokonalym prikladem . cr za udrzbu zaplatilo vic nez 160% nez byla puvodne nasmouvana cena, s tim ze provozuschopnost ceskych gripenu byla daleko nnizsi nez ve smlouve.
a u urese je zajimave, ze u slovaku soud rozhodl ze skutecne byl agentem stb. ze v cesku soud rozhodl ze nebyl...v dobe kdy mel pod pacem justici...ale opet, to je nad chapani lidi jako ses ty.
Czertik
03. 04. 2025, 16:38knedle
a ten aviation week - ten jen prebral tvrezeni vyrobcu, nebo si sam vse zjistoval, overoval a pouzil pro vsechny stejnou metodu vypoctu ?
Pepík Knedlík
03. 04. 2025, 22:24Chrusčov
A tvá myšlenkova nouze ti přikazuje nesouhlasit s vyrokem soudu, ale to je vše?! Babiš nebyl agent STB. Pávek - Pavel strašidlo na hradě a generál co velel jen rotě byl agent STB.
Už Slavo ti napsal, že není tvůj Google. Jsi klasicky případ línýho Čechácka, ale neboj se nesi sám. Je vas většina. Byl jsem po dlouhý době, což jsou asi 3 měsíce na pivu s kamarádem taky Sudetakem a on rekl, to je zajímavý mě trestali za to, že neumím česky a moje deti nesměli studovat a dnes všichni chtějí mluvit německy.
Chápu, že Pražaci uzijou jinou srandu, ale potkával jsem v Německu moravský kluky i slovensky.
Czertik
08. 04. 2025, 16:01knedle ss
znova, SLOVESNKY soud rozhodl ze babis BYL agentem stb. cili o jakem ignorovani soudu tu blabolis ?
a kdo ze dneska chce mluvit nemecky ? anglicky jo, nemecky malo kdo.
Slavoslav
02. 04. 2025, 08:38ako fajn, vypada to ako klon HIMARSu. No ovela dolezitejsie ako samotne odpalovacie vozidlo je aku municiu pren dokaze vyrabat EU samostatne bez komponentov z USA. Lebo vsetko dolezite know how je prave v rakete kde je aj navadzaci modul, nie vo vozidle ktore ma GPS akurat tak, aby nezabludil po trase k miestu odpalu.
Imho, zaujimava bude aj otazka s dostrelom. Nemecko je signatarom zmluvy o nesireni istych druhov zbrani a tak kym pre seba mozu urobit strely s dostrelom cez 300 km na trhu ich ponukat nemozu. Preto maju vsetky tieto systemy vo vyvoznej verzii limit prave 300 km
Czertik
02. 04. 2025, 21:19slava
tak evropa si muze vyrabet rakety bez komponentu z usa, jedina otazka je, kdo a jak by zaplatil vyvoj takove rakety.
Slavoslav
03. 04. 2025, 09:42De facto je tu taka raketa a to UA Hrim. Plus Nemci nedavno naznacili, ze pracuju na taktickej balistickej rakete
Czertik
03. 04. 2025, 16:48tak pokud je vyvynuta, o starost min, ne ? jen ji vyrabet.
Slavoslav
04. 04. 2025, 07:41UA ju vyraba ak sa nemylim. pripadny transfer do inych krajin bude mozny az po vojne plus UA je tiez signatarom o nesireni istych druhov zbrani a tak bude vyvozna verzia s dostrelom 300km kym UA ho ma vacsi