EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Ukrajina sází na Gepardy: Od mezinárodní pomoci k domácí údržbě a efektivnímu boji s drony

 18. 09. 2025      kategorie: Vojenská technika      1 komentář

Koncem srpna se ukrajinský ministr obrany Denys Šmyhal setkal s delegací KNDS Deutschland vedenou výkonným ředitelem Ralfem Ketzelem. Cílem jednání bylo projednat společnou výrobu protiletadlových tanků Gepard, průmyslovou spolupráci a dlouhodobou údržbu protivzdušných kapacit. Jednání se konala v Kyjevě a pokračovala během výstavy Defence and Security Equipment International (DSEI) v Londýně, kde Šmyhal jednal také s dalšími mezinárodními obrannými společnostmi.

FLAK-Panzer_GepardFoto: Flakpanzer Gepard na cvičené střelnici v roce 1987 | Derwatz / CC BY-SA 3.0

Pozornost se soustředila na založení společných podniků na Ukrajině, zřízení servisních center, zajištění nepřetržitého dodávání munice a vytvoření trvalého mechanismu zpětné vazby mezi ukrajinskými operátory a německými inženýry. Jedním z nejhmatatelnějších výsledků spolupráce se společností KNDS Deutschland bylo vytvoření vnitrostátních ukrajinských kapacit pro údržbu těžkých zbraňových systémů. Společnost a partneři z ukrajinského obranného průmyslu zřídili servisní centra pro opravy obrněných a protiletadlových systémů, počínaje systémem Gepard. První tři jednotky byly na Ukrajině opraveny pod dohledem společnosti KNDS, což znamenalo významný posun od závislosti na zahraničních dílnách.

Německo také podpořilo Ukrajinu významnými dodávkami munice a v rámci nedávných balíčků pomoci přislíbilo více než 200 000 nábojů ráže 35 mm. Společnost Rheinmetall byla pověřena zajištěním dlouhodobé výroby munice po počátečním nedostatku souvisejícím se švýcarskými vývozními omezeními a společnost také řešila hlášené problémy s norskými náboji Nammo, které před vstupem do ukrajinské služby vyžadovaly technické úpravy.

Gepardy na Ukrajině pocházejí z několika zdrojů. Německo dodalo do konce roku 2023 52 kusů a v lednu 2024 se zavázalo dodat dalších 15 kusů spolu s 259 680 náboji. Spojené státy zakoupily od Jordánska 60 vozidel nizozemského původu za 118 375 740 dolarů, jejichž dodávky začaly v polovině roku 2024, zatímco Německo zajistilo 15 vozidel z Kataru. Tyto transfery rozšířily ukrajinské zásoby nad rámec původních slibů a pomohly ozbrojeným silám posílit jejich krátkodosahovou protivzdušnou obranu. Integrace těchto vozidel do ukrajinských formací byla podpořena novými údržbovými centry a strukturovanými dodavatelskými smlouvami, jejichž cílem je udržet tanky v provozuschopném stavu i přes intenzitu konfliktu.

Na Ukrajině byl Gepard úspěšně nasazen jak k ochraně městských center a energetické infrastruktury, tak k mobilní obraně frontových jednotek. Jeho úloha zahrnuje boj proti vyčkávací munici typu Shahed, řízeným střelám a nízko letícím letadlům, což jsou hrozby, které jsou ústředním bodem ruských leteckých operací. Operační zprávy zdůrazňují případy, kdy Gepardy sestřelily během jediného náletu několik dronů, a alespoň jeden případ zachycení řízené střely Kh-101 mířící na elektrárnu, což je pro systém protivzdušné obrany, který byl vyvinut před 60 lety, pozoruhodné.

Ukrajinští důstojníci protivzdušné obrany zdůrazňují nákladovou efektivitu tohoto systému ve srovnání s raketovými prostředky. Gepard umožňuje nepřetržitou obranu klíčových míst a zároveň šetří zásoby drahých raket pro působení proti cílům na delší vzdálenosti. Tyto operační zkušenosti jsou předávány společnosti KNDS prostřednictvím formalizovaného kanálu, aby mohly být využity pro modernizaci systémů.

Gepard byl původně vyvinut v 60. letech společností Krauss-Maffei Wegmann, dnes KNDS Deutschland, a do služby byl uveden v 70. letech jako primární dělostřelecký systém protivzdušné obrany NATO. Byl postaven na podvozku hlavního bojového tanku Leopard 1 a nabízel kombinaci mobility, pancéřové ochrany a autonomního řízení palby. Byl navržen během studené války jako prostředek proti sovětským letadlům a zůstal ve službě NATO po celá desetiletí, než byl vyřazen a uložen do skladu, což vedlo k vytvoření přebytků, které jsou nyní využívány pro Ukrajinu. Společnost KNDS Deutschland předložila návrhy na modernizaci založené na zkušenostech z ukrajinského bojiště, včetně modernizovaných radarových systémů a vylepšené technologie sledování, aby Gepard zůstal i vůči novým hrozbám relevantní.

Systém je vyzbrojen dvěma 35mm automatickými kanóny Oerlikon KDA, z nichž každý vystřelí 550 ran za minutu, což dává dohromady 1 100 ran. Tyto zbraně jsou schopny zasáhnout cíle ve vzdálenosti až 4 km a ve výšce přibližně 3 km, v závislosti na munici a podmínkách. K dispozici je tříštivo-trhavá zápalná munice, poloprůbojná tříštivo-trhavá zápalná trasovací munice i protipancéřová munice, přičemž typ FAPDS za určitých podmínek rozšiřuje efektivní dostřel na více než 5 km. Kanóny jsou vybaveny dvojitým pásovým podáváním, což umožňuje obsluze volit mezi různými typy munice pro různé cíle.

Integrace radaru je rozhodující složkou bojové účinnosti systému Gepard. Německé varianty používají vyhledávací radar v pásmu S s detekčním dosahem přibližně 15 km a sledovací radar v pásmu Ku pro přesné zásahy, zatímco nizozemské varianty PRTL Cheetah se liší vyhledávacím radarem v pásmu X a sledovacím radarem v pásmu X/Ka, které nabízejí mírně odlišné výkonové charakteristiky. Tato konfigurace s dvojitým radarem umožňuje systému detekovat, sledovat a zasáhnout více cílů současně, včetně dronů s malým radarovým průřezem. Zprávy z Ukrajiny potvrzují schopnost systému sledovat a ničit drony Shahed v hustých útočných vlnách a zachycovat řízené střely při vysokorychlostním přiblížení. Díky integraci detekce, sledování a palebné síly na jednom podvozku může Gepard fungovat nezávisle na externím řízení palby.

Mobilitu zajišťuje podvozek tanku Leopard 1 a jeho motor MTU MB 838 CaM 500 s výkonem přibližně 830 koní, který umožňuje rychlost na silnici až 65 km/h a efektivní manévrování v terénu. Tato mobilita umožnila ukrajinským operátorům rychle přemístit Gepard na ohrožená místa, jako jsou elektrárny, vojenské základny a administrativní budovy, podle změn vektorů útoku. Vozidlo je také vybaveno pomocným motorem Daimler-Benz OM 314, který pohání radarové a palebné systémy, což umožňuje operace bez nastartování hlavního motoru, což snižuje hluk a tepelnou stopu. Ukrajinské zprávy zdůrazňují, že schopnost systému přemístit se a udržet operace v nepříznivých terénních podmínkách je hlavním faktorem jeho pokračujícího úspěchu v aktivních bojových zónách.

Zdroj: armyrecognition.com

 Autor: Petr Žák

BRAVO SIX

Komentáře

Slavoslav

18. 09. 2025, 08:07

videl som nejake zabery z nasadenia a ta efektivita tak stareho systemu je uzasna. zachytenia ciela, kratka par rannova davka a ciel zniceny. Ukrajinec to porovnaval s Tungushkov a vravel, ze Nemci su o treidu lepsi