EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Ukrajina zkoumá možnost výroby letadel Su-27 a MiG-29

 13. 08. 2021      kategorie: Vojenská technika      39 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Na Ukrajině se zkoumá možnost „lokalizace“ výroby stíhaček Su-27 a MiG-29. Tyto stroje jsou považovány za kandidáty na výrobu kvůli existenci dvou ukrajinských podniků na opravy letadel, které mají schopnosti opravovat jednotlivé části draků a nahrazovat poškozené prvky. 

Letecký výzkumný ústav navrhl vybavit stíhačky vyrobené na Ukrajině leteckými motory, elektronikou a zbraněmi vyráběnými ukrajinským obranným průmyslem. V současnosti však neexistují žádné informace o financování projektu, a není také vyřešena otázka výroby systémů, které na Ukrajině nikdy vyráběny nebyly.

ukrajina_TITFoto: Su-27 letectva Ukrajiny | fenix / Ministerstvo obrany Ukrajiny / CC BY-NC-ND

Jak uvedl velitel letectva ozbrojených sil Ukrajiny generálporučík Sergej Drozdov, flotila ukrajinského vojenského letectva je výrazně zastaralá, a proto letectvo země již nebude moci za horizontem deseti let plnit žádné bojové mise. Podle Drozdova je nepravděpodobné, že by v nadcházejících letech mohl Kyjev vytvořit vlastní víceúčelový bojový letoun - neexistují zkušenosti ani vývojové a výrobní kapacity. 

Suchoj Su-27 je sovětský dvoumotorový stíhací letoun, určený k boji proti vzdušným cílům ve velkých, středních, malých, přízemních výškách a to ve dne i v noci za každého počasí. Vznikl v konstrukční kanceláři Suchoj. Díky svému značnému doletu může sloužit také jako hlídkový a doprovodný letoun.

Byl navržen jako odpověď na americké těžké stíhací letouny čtvrté generace jako Grumman F-14 Tomcat a McDonnell Douglas F-15 Eagle, s dosahem 3 530 kilometrů (1 910 nmi), silnou výzbrojí, sofistikovanou avionikou a vysokou manévrovatelností. Su-27 je určen k vybojování letecké nadvlády a následné varianty jsou schopny provádět téměř všechny vzdušné vojenské operace. Vznikl společně s letounem MiG-29, který byl vytvořen jako protiváha strojům General Dynamics F-16 Fighting Falcon a McDonnell Douglas F/A-18 Hornet.

Mikojan-Gurevič MiG-29 je lehký dvoumotorový, proudový stíhací letoun k vybojování vzdušné nadvlády v prostoru fronty. Byl vyvinut v SSSR konstrukční kanceláří Mikojan v 70. letech 20. století. Měl se doplňovat spolu s větším a těžším letounem Suchoj Su-27, který byl zamýšlen jako protiváha amerického stroje McDonnell Douglas F-15 Eagle, zatímco MiG-29 měl být odpovědí na lehčí typy General Dynamics F-16 Fighting Falcon a McDonnell Douglas F/A-18 Hornet. Do služby v sovětském letectvu vstoupil MiG-29 v roce 1982.

Původně byl navržen k boji proti jakýmkoli nepřátelským letadlům, ale nakonec mnoho MiGů-29 sloužilo jako víceúčelové stíhací letouny schopné provádět řadu různých operací, pro které jsou běžně vyzbrojovány střelami vzduch-země a přesnou municí. MiG-29 vznikl v několika hlavních variantách, včetně víceúčelového MiGu-29M a namořní verzí MiG-29K; nejpokročilejším ze série jsou letouny MiG-35. Pozdější modely jsou často vybaveny vylepšenými motory, skleněným kokpitem, systémem HOTAS, moderními radary, IRST senzory a výrazně zvýšenou kapacitou paliva; Některá letadla byla také vybavena pro tankování paliva za letu.

Po rozpadu Sovětského svazu letouny nadále slouží v řadě bývalých sovětských republikách, ze kterých je ruské letectvo největším provozovatelem. Ruské letectvo chtělo modernizovat stávající letku na verzi MiG-29SMT, ale finanční potíže způsobují omezené dodávky. MiG-29 byl také populární exportní letoun, který se dostal do služby asi u 30 zemí. Největším zahraničním provozovatelem je Indie. V roce 2013 byly MiGy-29 stále ve výrobě u společností Mikojan (od roku 2006 součástí Sjednocené letecké korporace).

Zdroj: then24.com, Wikipedia

Komentáře

Czert

18. 08. 2021, 12:27

Omny
Ano, prodaly migy 29 do wgypta, jako privesek k suckam, a to jim je rusove pomalu vnucovaly.
Egypt by nikdy nekiupil samotne migy, kdezto samotne sucka jo.
A migy a indove?
Hmmm, no nevim, indove na migy neustale nadavaji a doknce vsechny na urcitiu dobu uzemnili kvuli jejich problemum.
Navic je kouoili ve verzi pro letadlovku, protoze rusko nebylo schopne dodat letadlove sucka.
A indove letadla pro letadlovku nutne potrebovaly.
A kupodivu indove dnes uvazuji ze nahradi nove migy letadlovymy rafaele.
Hmmmm.

Czert

17. 08. 2021, 12:31

Karlik
A neco k tematu ci diskuzi by nebylo?

Belagi

16. 08. 2021, 20:31

Panove, snazte se ignorovat toho Karlika a Robika. tohle je bohužel nelečitelný, tak je v tom nechte žít..

Czert

16. 08. 2021, 11:19

Karlik
Hahahahahaha, pises ze neumim cis a rozumet rozumnym argumentum a sam zadne nepredpokladas.
Co ma spolecneho s jakymy zememisousedi ukrajina? A jak sou vyspele?

Doted sem si myslel ze veskere tvoje argumety sou o tom jak sou germani dokonaly, protoze sou germani, a ne proto ze prejaly vyspelejsi technologie driv nez cesi.
A k tomu pivu plzenskeho typu, ocejavam od tebe ze me predlozis jednoznacny dukaz o tom, ze onen postup vymysleli nemci, jinak tobude dukaz toho ze nemci sou stejni jako cesi - slovani. Technologii proste prijali.

Czert

15. 08. 2021, 14:31

Karlik
Tak opet demagogie a zadne rozumne argumenty, ale co taky cekat od komunistickeho politruka, ze.

A ten tvuj milovany konrad zuse, das svuj penis za to, ze kdyby nemci zili na ukrajine, nebo jen on, tak by udelal ty same objevy?

Ne? Hmmmmm.

Czert

15. 08. 2021, 11:29

Karlik
"Tys měl proti Ukrajincům v životě obrovské štěstí, že jsi se narodil blízko u německo-rakouských hranic, kde se ti dostalo kontaktu s vyspělou civilizací ze kterého budeš těžit celý život."
Ano rakusaci a nemci sou tak vyspeli ze ve svoji uzasne velikosti zacaky dve nejnicevejsi valky histrorie a dovedli rabocani, vrazdeni a rasismus do dokonalosti.

A k tomu jak cesi tezili z nemecke blizkosti.. . Zjisti si kolik ze to vynalezi a techniky prijaly od anglanu.
Udelej si mentalni cviceni a prehod nemce a ukrajince.
Porad myslis ze by nemci byly tak uzasni kdyby zili na ukrajine?

ROBO

14. 08. 2021, 22:48

MXM
Ale docela se vám daří, útok na city, okamžité shazování ......................
.................................................................................................
To je fakt zajímavý že ti sprostý útoky zdejších bolševiků , kterými téměř vždy některí začínají ti nevadí . Já se od nich narozdíl nikdy ke sprostostem a obscénostem neuchyluji ale pouze na ně reaguji . Takže to o tvý "obektivitě" jasně vypovídá vše .

Problém je totiž hlavně v tom že když mě označujete za proameričana , tak mě to neuráží , právě naopak . Kdežto když vás někdo nazve prorusem nebo soudruhem za , který tu otevřeně kopete , tak je to urážka . My za to nemůžeme že nepochopitelně kopete dobrovolně za tým, za který se pak stydíte .

Milan

14. 08. 2021, 22:13

To když čtu je to zabavné ,skutečně jak mále děti, ale vážně je už po 22hodině tak hajdy do pelíšků zhasnout světlo a spát:imp:

Milan

14. 08. 2021, 22:06

TO ,

Jiří

14. 08. 2021, 21:36

Chlapci, šetřete si své rétorické anonymní internetové hrdinství do opravdovvé války.
Která vás díky vaši (historicky mnohokrát dokázané a opakované) hlouposti a naivitě zcela jistě čeká.
Vás mi líto není, jste jen naivní blbci, kteří dříve nebo později dostanou řádně po papuli.
Snad jen nemáte děti, kteří by trpěli vašim stupidním fanatismem.

MXM

14. 08. 2021, 21:27

Robo+Karel3: tohle se dnes vyučuje na nějaké obdobě školy Amerik pro východní Evropu? Ale docela se vám daří, útok na city, okamžité shazování a ponižování oponenta skoro vždy spolehlivě zafunguje, mentoři z vás musí mít radost, takto pod různými přezdívkami schopně rozvracíte diskuse napříč weby .-)

ROBO

14. 08. 2021, 19:45

Jiří
pozůstalí z Lidic, Ležáků, Javoříčka a dalších obcí by vám nejspíš nafackovali
........................................................
No my by sme jim byli zcela jistě úplně volný . Ale jelikož tedejší vesnice se skládaly pouze z drobných živnostníků , statkářů apod. , který ste vy komouši v r1948 sprostě okradli , tak zcela jistě vím že tobě jakožto jejich přívržeci by tu rudou kebuli jistě s chutí propleskly , ne-li více .

MXM

14. 08. 2021, 17:35

teoreticky by to mohli zkusit s tím MiG-29, na těžší stroje bez nároku. Nejlepší by bylo ty stará súčka všech typů co nejdřív vyřadit, soustředit se na ten MiG a k tomu vzít od frantíků na dluh dvě tři lety Rafale (či ještě něco přihodit do zástavy). Pak by to mohlo být zajímavé letectvo, stačila by modernizace na způsob ruského SMT ale se západní avionikou, motory by mohl dodat Motor Sič.

ROBO

14. 08. 2021, 16:58

Jiří
A co takhle nějakou faktickou poznámku Jiříku . Nebo ti zbyli už jen ty ubohý bolševický urážky ?

Petr366

14. 08. 2021, 15:24

Pracovní kolektivy dávno v důchodu nebo evropských montovnách.A ti darmošlapo co válčí na Donbase mají ruce levé.Ono není jen tak rozjet něco s čím jste ztratili kontinuitu.Vím o čem mluvím .Viz Vop.cz.Tam už taky neumí opravit tanky natož je modernizovat.Staří poumírali nebo brzo umřou a mladí se rozutekli.

Jiří

14. 08. 2021, 15:14

Vy dva novodobí svazáci (ale s absolutně stejným slovníkem jako ti z padesátých let), pozůstalí z Lidic, Ležáků, Javoříčka a dalších obcí by vám nejspíš nafackovali za tu vaši proletářskou (jen s obráceným znaménkem) agitku.
Velkou válku jste nezažili, tak jste zblblí novodobou propagandou, a dychtíte někomu (o kom vám nakukali že na něj budete mít) nakopat zadek. A díky své vlastní hlouposti se ji nejspíš dočkáte, protože vás novodobých svazáků, co se dobrovolně nachávají opít rohlíkem, je čím dál víc.

ROBO

14. 08. 2021, 14:42

Jiří
Ukrajinský - notorický pocit křivdy od sousedů
..................................................
To jako soudruhu myslíš vážně ¿¿¿
A jaký pocit bys asi očekával vůči státu co se chová nejdřív přátelsky a pak tě zbaběle fašisticky zezadu v noci napadne a okupuje doposud ¿
Nejenom Ukrajinci ale i celý svět to vnímá jako křivdu - kromě vás pár vymírajících bezpáteřních bolševiků . A proto Rusové díky hloupýmu a gestapáckýmu Putlerovi zaplatily a platí vyskou cenu co nmohonasobně převyšuje zisk z tý globàlně málo významný voj.základny , kvuli který to ostatně pouze udělali . A hlavně , protože je nulová šance na návrat , tak jestě milionkrát víc zaplatí v budoucnu . Ale to kleptokratovi a zlodějskýmu mafiánovi jako je Putler a jeho patolízalům bude jedno . Ti si jistě budou dosytosti užívat západního luxusu a blahobytu .

Sou to pouze ubrečený rusáčci co donekonečna fňukají jako jediný už 80.let nad druhou svět. válkou , kterou ostatně sami po boku bratrského Hitlera rozpoutali .

Czert

14. 08. 2021, 13:45

David
Ano, revers neco stoji, ale daleko min nez vyvoj, navic ukrosove muzou pozadat zapad o pomoc s tim co bude nad jejich sily.
A revers uz vyzkouseneho je bez problemu, viz cinani a jejich kopie su27.

A ze stavet seriovky z reverzu prototypu neni moc chytre cinani taky vedi, kdyz zkopirovaly ukrosky prototyp su33 - palubni verze su27.
Misto toho aby vyrobili par kusu, dotahly vyvoj a pak teprve rozjeli seriovku.

Pilot

14. 08. 2021, 11:30

A to si jako koupěj v Rusku licenci?

Jiří

14. 08. 2021, 10:39

Copak Karlíku, ty jsi Ukrajinec, že jsi tak afektovaný a s pocitem, že je ti jiným názorem ubližováno?
Pravdu máš, že až se miliony vyhladovělých Ukrajinců dají na pochod, tak i u nás můžeme zažít Ukrajinu, protože s nimi přijdou i jejich geopolitické komplexy.

David

14. 08. 2021, 09:28

Je také otázkou, zda by se vyplatilo i jen ona operace vybavit stávající MIg-29 a Su-27 novou avionikou, novými motory atd. Takové hloubkové modernizace sice existují a často vypadají velice pěkně (stačí si vzpomenout na nedávné české BVP Šakal), ale mají jednu zásadní nevýhodu - v praxi to příliš nefunguje a navíc je to enormně drahé, takže se obvykle spíš vyplatí koupit nový stroj. A je navíc třeba brát v potaz to, že draky stávajících ukrajinských Su-27 a MiG-29 jsou velmi opotřebované, trpí nižší úrovní údržby atd. je to něco jiného než často zmiňované íránské F-14

David

14. 08. 2021, 09:23

Pro czert - jsem si vědom rozdílu mezi revers ingenieeringem a vývojem. Jenže i ten revers ingenieering něco stojí. A Čína i před desetiletími měla samozřejmě víc peněz než mnohem menší Ukrajina. A v případě Íránu - tam se sice podařilo vyvinout kopie F-5 ( proj. Azarakash atd), ale ani jedna nepřešla do sériové výroby

Jiří

14. 08. 2021, 08:06

Ztracená země, ztracený národ.
Hloupost, nenávist, krátkozrakost a notorický pocit křivdy od sousedů i za vlastní selhání.
Ti navíc již nikdy nic pořádného nevyrobí.
Jedině se zmohou najít v zapomenutém šupleti nějaké konstrukční plány a pod cenou je prodat Američanům nebo Číňanům.

Czert

13. 08. 2021, 23:28

Karlik
Omny se za mne neschovava, jen omylem napsal czert na misto autora misto do komentare

Omny, ano, dulezite je slovicko BYL. do kolika ze to zemi byly verze migu 29/35 exportovany rekneme v poslednich 10 letech?
A do kolika ruzne verze su27?

Uz rozumis?
Neni nahoda ze suchoj udelal noveho jednomotoraka sachmata, misto aby sjednocena letecka korporace se snazila ozivovat mrtvy mig 29.

Czert

13. 08. 2021, 23:24

Karlik
Proc bych si mel opakovane cist tvuj prispevek?
Proste si prirovnanim ukroskeho servisu letadel a servisu skodovek ze sebe udelal vola.

sredni vastar

13. 08. 2021, 20:58

...za bolševiků výzkumný ústav A.S. Popova, zkoumal vývoj a výrobu Československých barevných televizorů a přitom v té době již celý západní svět barevné TV přijímače vyráběl, dokonce i SSSR....zabývali se výrobou již vyrobeného....no drazí UKR BRAVO !!!

Větrník

13. 08. 2021, 19:27

To je první rozumný nápad šaška a komika Zelenského, zjistil, že mu nikde holubi do huby zadarmo nepadají. Až povyroste a dospěje, rád se s Ukrajinou opět připojí k Rusku. :smiley::innocent::sweat_smile:

Pavel

13. 08. 2021, 17:01

clanek z rise snu. vyrabovanej stat ukrajina je na tom jako srbsko, ktere bylo rado, ze rusovi se jich zzelelo a darovali jim nekolik SU-27, nebo Migu-29. predstava, ze by Sjednocena lettcka korporace nechala neautorizovane vyrabet svoje produkty na Ukrajine je taky z rise snu. Ze by ukrajina kupovala Rafalle me taky naplnuje veselim. Asi zase budou muset nekomu neco slibit, aby jim nekdo neco dal za darmo.Vyvoj vlastniho letadla bez predchozich zkusenosti je taky usmevne. Jedine co zatim jeste maji je OKB Antonov, ktera mozna jeste je v konkurzu. nehlede na to, ze od rozpadu CCCP nic noveho nevyprodukovalo mimo par modernizaci. Podivejte se na nase Aero a to mi nemame takove problemy jako Ukrajina.

ROBO

13. 08. 2021, 15:18

M
No , když si Ruský fašouni dovolí napadat a krást Ukrajinské území , tak proti tomu je reversní inženýring úplná prkotina .
Co zmohli Rusáčci proti Čínskému kopírování Ruských letadel ? Nic . Leda tak maximálně vztek a skřípání zubů, vic nic .

M

13. 08. 2021, 14:34

Pochybuji, že by to Rus dovolil. A udivuje mne, že v článku se nic nepíše u tom, že si Ukrauna bez ruské licence nemúže jen tak vyrábět ruskou stíhačku.

Czert

13. 08. 2021, 13:13

Karlik
To tvoje prirovnani ke skodovce a servisu skody.
Musim se zeptak, kolik ze to servisu skodovek si vyrabi vlastni dily?

Czert

13. 08. 2021, 13:06

David
Je rozdil mezi vyvojem a reverznim inzenyrstvi, zeptej se cinanu.

Czert

13. 08. 2021, 13:04

Tak migy 29 nevyrabet, to sou mrtve stroje bez jakehokoliv exportniho potencialu a vyrabet 2 druhy letounu je pro ukrajinu luxus.

Takze bych videl ze by se ukrosove meli zamerit hlavne na su27.

Jinak, co se stalo planu vybavit ukrose zapadnimi letouny?

pks

13. 08. 2021, 12:44

Pokud se tam najde někdo, kdo si věří a má odvahu, tak ať to klidně zkusí. Za prototyp vytvořený na koleně snad tolik nedají. Největší problém bývají motory a ty snad nějaké jsou schopni produkovat.
Avioniku tam můžou dát nějakou civilní + nějaký počítač pro ovládání zbraní.
S nějakou velkou podporou západu v tomto počítat nemohou, protože budou levná konkurence.

Stejně asi bude levnější koupit (= vyměnit za nějaké "rodinné stříbro") čínské kopie.

Jirka

13. 08. 2021, 11:32

Ukrajina je na úrovni cca 60.let SSSR, takže by se měla zaobírat tak max. možností výroby MIG-21.
Na konkurenčním webu tedy píšou jiné pecky: že se prý Ukrajina rozhoduje o pořízení F-35 či F-15EX....

Tarch

13. 08. 2021, 10:48

Kdyz Írán zvladne vyrábět domestikovane kopie F-5 a k tomu udrzovat a vylepšovat letku F-14, tak proč by to nezvládla Ukrajina. Schopnostmi to asi bude zastaralé, ale oni nemaji dost penez na kompletni obměnu za západní stroje.

WingShawk

13. 08. 2021, 10:44

No já bych Ukrajince zase tolik nepodceňoval. Obecně mají letecké opravárenské závody (třeba náš LOM) velmi unikátní možnosti generálních oprav letecké techniky a to je obecně předpoklad stavby nových kusů. Pro výrobu některých unikátních součástek lze úspěšně nasadit postup reversního engineeringu (který už, jak víme, mnoho let úspěšně praktikují Číňané). No a pokud mají k dispozici dostatek zkušených odborníků (a to jistě mají, jinak by opravny nemohli provozovat) existuje reálná možnost výroby poměrně zdařilých kopií ruských strojů. Ukrajinský nákup západních strojů mi nepřipadá příliš reálný, protože Ukrajina není, i když se hodně hlasitě tvrdí opak, spolehlivý zákazník a uživatel. Příkladem budiž velké množství vojskem opuštěné techniky během intenzivního konfliktu na východě země, a kdo ze Západu by chtěl, aby se jeho nepoškozená technika dostala do rukou proruských sil nebo přímo Rusů (viz současný "poplach" v USA kvůli BGM-109C/D Tomahawk Block IV v rukou Rusů). Pro Ukrajinu je tedy nejlepší "kopírovat" ruskou techniku, ke které má veškerou dokumentaci, know-how i průmyslový výrobní a surovinový potenciál.

zdenek

13. 08. 2021, 10:19

Ukrajinci to nedokáží v roce 1993 byla jednání s licencní výrobě pistole na UK ve Vinici bohužel ztroskotala na neustupnosti ua tak si okopírovali koupené vzorky a trhaly se jim hlavně po pár výstřelech mám na to osobní kušenosti.

David

13. 08. 2021, 09:29

Dost silně o tom pochybuji. Je sice pravdou, že lvovský závod má schopnost letouny Su-27 a MiG-29 opravovat, dokázal také tyto letouny modernizovat. Ale je možná příznačné, že šlo jen o modernizaci jen velmi malého rozsahu. A především je něco jiného letouny opravovat, resp modernizovat, a nebo vyrábět. I kdyby ukrajinci vycházeli z konstrukce letounů MiG-29 a SU-27 a použili některé konstrukční prvky, pak by ten vývoj trval pěkně dlouho - když vezmu v potaz zkušenosti z vývoje jiných letounů, pak by to trvalo klidně 15-20 let. A tak dlouho ukrajinské letectvo čekat nemůže. Co by možná bylo řešením - nakoupit nějaký západní letoun ( napadá mě Rafale, který je také v hledáčku ukrajinského letectva), vyžadovat transfer technologií -a s jejich pomocí se pokusit o vývoj nového letounu. Ale i tak by to bylo nesmírně náročné