EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

USA předaly Ukrajině první systémy NASAMS

 29. 10. 2022      kategorie: Události      53 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Spojené státy předaly Ukrajině první dva protiletadlové raketové systémy NASAMS (National Advanced Surface-to-Air Missile System) vyrobené společností Raytheon Technologies.

Minulý týden vysoce postavený představitel Pentagonu novinářům řekl, že americké úřady očekávají přesun prvních systémů protivzdušné obrany NASAMS do Kyjeva v nadcházejících týdnech. John Kirby, koordinátor strategické komunikace v Radě národní bezpečnosti Bílého domu, 11. října řekl, že americké úřady očekávají "ve velmi blízké budoucnosti" přesun prvních dvou komplexů NASAMS do Kyjeva. Celkem podle něj Spojené státy hodlají na Ukrajinu dodat osm takových systémů. Dodávky jsou plánovány jako součást iniciativy na podporu bezpečnosti Ukrajiny, která zahrnuje uzavírání smluv s výrobci ministerstvem obrany USA, a nikoli poskytování vybavení ze skladu. Kirby také uvedl, že Spojené státy budou s Ukrajinou nadále diskutovat o možnosti dodání dalších systémů protivzdušné obrany.

nasams_TITFoto: Protiletadlový raketový systém NASAMS | Kongsberg / Public domain

V minulých dodávkách zbraní a vojenského vybavení ze Spojených států na Ukrajinu byl jediným poskytnutým speciálním systémem protivzdušné obrany FIM-92 Stinger - přenosný systém protivzdušné obrany krátkého dosahu (MANPADS). 

Systém protivzdušné obrany NASAMS zvyšuje nejen dosah ničení vzdušných cílů, ale také dosah detekce a sledování vzdušných hrozeb. Systém protivzdušné obrany NASAMS je systém protivzdušné obrany středního dosahu společně vyvinutý společnostmi Raytheon (USA) a Kongsberg Defense & Aerospace (Norsko).

Systém protivzdušné obrany NASAMS se dá použít k detekci, zachycení a ničení letadel a vrtulníků, řízených střel a bezpilotních vzdušných prostředků (UAV). Je navržen tak, aby chránil prioritní zařízení a sídla před zbraněmi vzduch-země. Podle organizace Missile Defense Advocacy Alliance, neziskové organizace pro vzdělávání v oblasti protiraketové obrany, NASAMS dosáhl operační připravenosti v roce 1994 a byl poprvé nasazen Královským norským letectvem. Systém dokáže teoreticky současně postřelovat až 72 vzdušných cílů v aktivním i pasivním režimu pomocí protiletadlových řízených střel s aktivní samonaváděcí hlavicí.  NASAMS má v základu tři odpalovací zařízení se šesti řízenými střelami na každém. Systém má tři hlavní součásti: radar AN/MPQ-64 Sentinel, střelu AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium Range Air-to-Air Missile) a centrum řízení palby FDC (Fire Distribution Center).

Radar AN/MPQ-64 Sentinel může detekovat letadla, vrtulníky, UAV i  řízené střely. Jedná se o radar protivzdušné obrany s fázovaným anténním polem a dosahem cca 75 km pro identifikaci cíle. Radar je vybaven systémem elektronických protiopatření ECCM (electronic counter-countermeasure), který zahrnuje dva subsystémy – subsystém radarové identifikace „přítel - nepřítel“ pro spolehlivou identifikaci vlastního letadla a subsystém rozpoznávání cíle pasivními prostředky pro identifikaci nepřítele. Radar Sentinel je běžně namontovaný na přívěsu a tažen buď HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) nebo nákladním vozidlem M1082 z rodiny středních taktických vozidel.

Střela AIM-120 AMRAAM je víceúčelová střela, kterou lze použít jak v boji vzduch-vzduch, tak jako systém pozemní protiletadlové a protiraketové obrany. V systému NASAMS má střela AMRAAM dosah asi 40 km. Středisko řízení palby FDC je osvědčený modul velení a řízení jak pro protivzdušnou obranu, tak pro střely země-země.

Systémy NASAMS byly podle Raytheonu doposud dodány do dvanácti zemí a od roku 2005 jsou také integrovány do systému protivzdušné obrany hlavního města USA.

Zdroj: thedefensepost.com

Komentáře

Martin23

30. 10. 2022, 17:07

Válka na Ukrajině se dávno změnila a tak se změnily i cíle a strategie.

Rusko na Ukrajině válčí v zástupné válce s NATO a jeho spojenci.
No a dovolím si tvrdit, že to zejména pro EU nedopadne dobře.
Ono ani tak není otázkou, jak dlouho to vydrží Ukrajina z hlediska lidských zdrojů na frontě, ale jak dlouho to vydrží západ ekonomicky.

Jako vysílači signálů a jejich média nám mohou tvrdit lecos, ale pravda je taková, že Evropa je na prahu velké ekonomické krize.

Aby ekonomika jela, potřebuje levné suroviny.
Aby stát mohl zbrojit, potřebuje silnou ekonomiku.

Britská primiérka skončila po měsíci a půl. Proč asi?
Teď přijdou volby v USA, kde se předpokládá vítězství republikánů a zavírání kohoutů směr Ukrajina.

PS. RA nikam postupovat nebude, protože buduje na UK obrannou linii. Smyslem tedy dnes evidentně nejsou územní zisky, ale vyčerpávat státy, které dělají UK bojeschopnou. Problém je v tom, že všechny západní státy to dělají na dluh, nejsou schopny vynaložené prostředky stejně rychle doplňovat a hlavně vše se děje na úkor lidí a firem těchto států. A tady již panuje velká nespokojenost.

Já sice chápu, že si to svazáci nikdy nepřiznají, ale není to složité. Fialkova vláda seká dluh přes 400 miliard a omlouvá to válkou. OK. A jak dlouho takovou "válku" chtějí provozovat? Dva roky a tedy 2 x 400 miliard schodek? Nebo 3 roky a tedy 3 x 400 miliard schodek? Nebo předpokládají, že příští roky budou ekonomicky lepší pro Evropu a hlavně pro ČR?
Nebo mají pocit, že UA zvítězí přes zimu?
Já ten dojem nemám. UK již nemá fakticky bez pomoci nemá schopnost vést další vojenské operace, nemá průmysl, má velmi zdecimovanou kritickou infrastrukturu. UK si v této zástupné válce řekla u EU o 2 miliardy dolarů měsíčně. A schopnost západu UK podporovat se blíží ke svým limitům.

Osobně mám dojem, že zásadním datem bude 08.11.2022.

Roman

30. 10. 2022, 21:16

RA nikam postupovat nebude, protože buduje na UK obrannou linii. Smyslem tedy dnes evidentně nejsou územní zisky, ale vyčerpávat státy,
------------------------------------------------------------------------------
Tak tomu teda říkám mentální posun svazáku . Z tvojí slavný denacifikace a demilitarizace celý Ukrajiny a zabránění přibližování NATO k ruSSkým hranicím se NIC nesplnilo , právě naopak . Od února anektovali necelých 10% území UA , který chtějí hrdině bránit ?????
To jim stojí za to že zlikvidovali armádu a smysluplnou budoucnost národa na několik generací ???? Pro celej svět sou jenom špinavý psi , kterejma jenom opovrhujou skoro všichni .

Jastli chceš ohájit to svoje IQ 23 , tak nemůžeš plácat nesmysli o  vyčerpávání západu ruSSkem , který zůsalo prakticky celosvětově osamocený . To už přiznávají i ruSSký propagandistický servery .
Kdyby západ jenom poskytl UA alespoň PVO a letectvo , tak ruSSko okamžitě na UA končí . Ukrajině se naopak daří s minimem kapacit držet fašouny za koule a brutálně je vysilovat . Jinak by se mobilisace nekonala . Nás to opravdu moc nestojí . Pokud by tomu bylo jinak tak , západ UA trochu vyzbrojí a ukončí tenhle pat s kterým ruSSko nepočítalo ani zdaleka a těžce kvácí a nás to kromě dražších energií moc nestojí .

Vaclav Flek

30. 10. 2022, 23:59

pro Martin 23

Myslim, ze se zasadne mylite, pokud predpokladate, ze tato vycerpavajici valka bude trvat nekolik let, to zcela jiste ne. Nevim, co znamena vase zkratka "RA" a take vyraz "Fialkova vlada", predpokladam, ze jde o preklep.

Jinak v tom, co pisete, neni nic objevneho. Treba Severni Vietnam by na konci sedesatych let nedokazal vest sve utocne operace v Jznim Vietnamu, ani odolavat masivnim americkym naletum, bez vydatne sovetske a cinske pomoci. Bez ni by se do mesice zhroutil...

Martin23

31. 10. 2022, 07:12

Já snad ani nikde nepsal, že by válka na Ukrajině měla trvat několik let.
Pouze jsem se ptal, jak dlouho chce rozpočtově odpovědná 5kolka vést svoji pseudoválku s RF, když nás to jen letos, kdy ještě rostla ekonomika, stálo 400 miliard dluhu? V dalších letech se totiž předpokládá ekonomická krize.

Naopak jsem napsal konkrétní datum, kdy se asi začne situace měnit a obě strany (RF a USA) spolu začnou jednat. Tím datem bude 08.11.2022.

A pokud se tak stane, tak jsem zvědavý, co budou 5kolkáři dělat?

Jsou pak totiž jen tři varianty.
a) svět půjde do celosvětového konfliktu.
b) USA přestanou podporovat UK a pak veškerá pomoc bude na bedrech EU
c) USA i EU ukončí tuhle misi a domluví se s RF.

On je tady totiž jeden zásadní problém. Na celé situaci vydělávají Čína a Indie. A tento stav není pro USA dále udržitelný.

Šebesta

31. 10. 2022, 12:31

:thumbsup:

Vaclav Flek

31. 10. 2022, 20:17

pro Martin23:

Diky za reakci. Skutecne jse vyslovne nenapsal, ze by ruska agrese na Ukrajine mela trvat nekolik let, ale z vasi zpravy to tak mohlo byt pochopeno. Vase vysvetleni beru na vedomi, ale za svou predchozi reakci se neomlouvam z duvodu, uvedeneho v predchozi vete.

Myslim, ze moznych scenaru dalsiho vyvoje je vice, nez pouze vami uvedene tri varianty. Mimo jine neni urcite akademickou uvaha o sesazeni Putina, nebo dokonce o rozpadu Ruske federace... Vami zminovany "zasadni problem" ja za tolik zasadni nepovazuji. Je to proste geopoliticka realita, ve ktere se scitaji plusove a minusove body s tim, ze klicove je udrzet pozitivni bilanci. Pokud tato agrese na Ukrajine oslabi Ruskou federaci natolik, ze ztrati statut svetove velmoci (a myslim, ze k tomu jiz neni prilis daleko), budou se USA moci soustredit plne na situaci kolem Ciny, kde asi lezi jejich klicove zajmy.

Bombero

31. 10. 2022, 21:18

V Flek- M23 je zde známý ruský trol. Na začáku agrese tady mlel nesmysly, že do 3 dnů je hotovo, jak mají russáci totální převahu a pod. Pak se to snažil hodit na to, že to někde četl, že to údajně tvrdil někdo jiný. S ním nemá cenu diskutovat, ale omlátit mu o hlavu argumentama ty jeho russké lži

Vaclav Flek

31. 10. 2022, 23:51

pro Bombero

Diky za nazor. Mozna mate pravdu,ale ja s nim zatim zadnou spatnou osobni zkusenost nemam. Tak se mu snazim vysvetlit svuj pohled, o kterem verim, ze by mohl byt pohledem kazdeho soudne uvazujiciho cloveka. Nemam tuseni, zda jej prijme...

Bombero

01. 11. 2022, 21:26

N23-"když nás to jen letos, kdy ještě rostla ekonomika"- vy jste komik. Nebo máe nějaké info, co nikdo jiný nemá?To jste si popletl s vládou stb bureše, tam byla opravdu ekonomika v laufu a přesto zadělal na inflaci sekerou skoro 1mld sekery za 2 roky kdy ostatní země evropy šetřily a umazávaly dluhy.Bureš vytuneloval i to poslední, co bylo. Nějak vám uniklo, že russ začal šponovat ceny energií už v létě 21 a v únoru to podělal celýmu světu. Ale to jako správný russomilec si nikdy nepřipustíte. Fiala nemohl zdědit horší situaci...

Šebesta

30. 10. 2022, 08:57

Roman to že ruské jednotky nepostupují nikde je ale jen jedna strana mince teď jde o to aby postupovaly ukrajinské jednotky a vyháněly Rusy. Jinak se to může zakonzervovat a válka může trvat třeba rok i déle. Protože nikdo nebude chtít přistoupit na příměří a dohodu či mírová jednání. Zelenskij přece jasně řekl že s Putinem, NE ! To je ale k ničemu.

Roman

30. 10. 2022, 12:06

To NE řekl především Putler . Protože jednat se Zelenským by byla jeho osobní totální urážka a ponížení . Myslim že Zelenskij by si ho i razd vychutnal , ale na to nemá ten zakomplexovanej impotentní kremelskej skřet rozhodně koule .

To je stejný jako s Navalným apod . Nikdy nesmí ani nevyslovuje jejich jména . Jako by to byli lordi Voldemortové .

Šebesta

30. 10. 2022, 12:42

Vážený pane to že by to řekl Putin jsem neslyšel ale to že to řekl Zelenskyi jsem slyšel a nejednou poslední dobou. Pokud ale máte jiný názor no problém ale nemůžezte popřít že to co jsem psal o tom zakonzervování je pravda ? Zelenskyi se nejednou vyjádřil že chce Rusy vyhnat z Ukrajiny. Na první pohled bohulibý úmysl ale měl by pan Zelenskyi dodat před celou Evropou ať to stojí co to stojí. Korejská válka kterou začal SSSR a KLDR trvala 3 roky ale nakonec byl KOMPROMIS. Takže ať Zelenskyi řekne nechci žádný kompromis jedu až na doraz do konce . Třeba i tehdy když válka potrvá 3 nebo 4 roky. Zapomíná na jednu věc. On neválčí sám. Podporuje ho NATO i EU. No a co když v některých zemích NATO a EU dojde lidem trpělivost ? A řeknou už nechceme být rukojmi Zelenského a stále trpět jeho válkou. APropos v některých zemích Slovensko i u nás se ty hlasy ozáývají ! A pozor nejsou to žádní proruští trolové jde o lidí kteří stáli původně na straně Ukrajiny.

Dr. Beir

30. 10. 2022, 14:12

Šebesta
Valku v Korei maji na svedomi dva iditi, jedrn vladl jihu a druhý severu. Hranice mezi nimi maji na svědomí dva plukovnici Us armady. Libila se jim 38. rovnobezka jako společná hranice.
Ale k věci:

Bývalý velitel amerických sil v Evropě Ben Hodges nelhal, když řekl, že Spojené státy nemají prostředky k zajištění vzdušné bezpečnosti Ukrajiny.
A pak velký problem. NASAMS je impotentni pro nizke6 vysky a to myslim 60 m a méně. Sestrelit dron opravdu neco stojí. Cena jedny rakety je krásných 60 milionů korun. A to se vyplatí.

Bombero

30. 10. 2022, 15:34

opět lžete, nebo opšt nic neváte. U vás je to 50/50. 38 rovnoběžku určili v 45 američani společně se sssr. Výlku v korei má na svědomí jen komunistická korea. Ta druhá se jen bránila a pom zapojení jednotek OSN jen byli komunisti vypráskáni zpátky za 38r
https://cs.wikipedia.org/wiki/Korejsk%C3%A1_v%C3%A1lka
měl by jste změnit směnárníka, šíleně vás bere na hůl, Rakety použité v nasamc-
AIM-9 Sidewinder 400 000usd
AIM-7 Sparrow MRM 1 100 000usd
což ani v jednom případě není 60mio, jak tady tvrdíte
A je takm impotentní, že amíci ho mají jako ochranu Washingtonu D.C.....

Dr. Beir

30. 10. 2022, 16:09

Bombero
Dohledej si fakta a stoupni si pred zrcadlo a opakuj, Dr. Bier ma zase pravdu.

Šebesta

30. 10. 2022, 16:21

Dr.Beir naučte se dějiny 20.století i soudruh Skála jednou uznal že válku v Koreji začali Severokorejci. I když jak je pro něho typické odmítal připustit že i sovětští vojáci pomáhali Severokorejcům v agresi. Ale bylo to tak. Měli uniformu severokorejské armády a jednalo se o letce zejména z asijských republik se šikmýma očima jako třeba Kazachstan. Uměli i korejsky. Právě tam milý soudruhu Amici poznali že se komoušům (Stalin,Mao,Kim) nedá věřit když porušili dané STATUSQUO po 2.válce.

Dr. Beir

30. 10. 2022, 17:27

V roce 1948 vznikly dva ideologické antagonistické státy, Korejská lidově demokratická republika a Korejská republika. Následně stáhly USA i SSSR své jednotky z Koreje.
Nemaluj si vládu na jihu za demokratickou. Autokraticky režim okořeněný nacionalismem velice omezoval lidská pravá. Naštěstí po válce se pozvolna Jižní Korea začala měnit. I dnes vše není dle listiny prav a svobod ok.
Jako hranici mezi Jihem a Severem určili dva dustojnici US 38. rovnobežku a tento návrh Stalin bez připomínek přijal.

Šebesta

30. 10. 2022, 18:13

Chlape s tebou je to jako s trotlem. To co tu píšeš já váím ale tady jde o to kdo tu válku začal ne ? A agresoři byli dva SSSR a KLDR ! Jistě i dnes v Koreji te jižní není vše jak má být dle listiny práv a svobod ale stále to je 100 x lepší než v KLDR . Apropos lidí neutikají z jihu na sever ale právě naopak. Chapišto cecho ?

Dr. Beir

30. 10. 2022, 18:44

Trotl jsi ty. Severokorejci v roce 50 napadli jih a nastal dlouhý boj. Který časem podpořila Čína a piloti ze Svazu.
Proti nim stál silný protovnik, který údajně pouzil i chemické zbraně. Ano, Usaci nemají k ZHN daleko.

Vaclav Flek

30. 10. 2022, 23:50

pro Dr. Beir

Pokud pisete o valce v Koreji, ze v ni "...protivník údajně pouzil i chemické zbraně. Ano, Usaci nemají k ZHN daleko..." tak se extremne mylite. Nemuzete predlozit jediny dukaz o pouziti chemickych zbrani jednotkami OSN a take je vseobecne znamo, ze ze jaderne zbrane na tomto valcisti pouzity nebyly. Na to tema jiz probehla na techto webovych strankach obsahla diskuse, kterou nechci opakovat.

Jinymi slovy, nic z toho, co tvrdite, neni pravda.

Bombero

31. 10. 2022, 07:16

bír- koukám, že žijete v nějakém paralelním vesmíru, kde je vše jinak než mají ostatní. Takový postsovětský vesmír.
Psal jsem, kdy se vytvořilo dělení podle 38 rovnoběžky- v 1945. Nic víc. tak nevidím z mé strany jediný problém a před tím zrcadlem se fackujte vy a říkejte si, zase jsem byl za prolhaného joudu, co nic neví

Dr. Beir

31. 10. 2022, 08:05

Bombero
Občas levituji a sbírám poznatky, které nejsou běžně k nalezení.
Bylo nebylo, jeden idiot se severu napadl jineho idiota na jihu a byla z tomo pěkná polizenice.
Tvrzení, že armáda Spojených států použila v USA biologické zbraně Korejská válka (Červen 1950 - červenec 1953) byly vzneseny vládami Čínská lidová republika, Sovětský svaz, a Severní Korea. Nároky byly poprvé vzneseny v roce 1951. Příběh byl pokryt celosvětovým tiskem a v roce 1952 vedl k vysoce medializovanému mezinárodnímu vyšetřování. Americký ministr zahraničí Dean Acheson a další američtí a spojenečtí vládní úředníci odsoudili obvinění jako podvod. Následní odborníci jsou rozděleni ohledně pravdivosti tvrzení.

Šebesta

31. 10. 2022, 08:16

Pane Fleku máte recht ! Ale diskuse s komoušem typu Skály jako je  Beir je zbytečná. To jsou lidí kteří žijí ve svém falešném komunistickém minisvětě. Válku v Koreji začala Jižní Korea a USA,Poláky povraždili v Katynu Němci. Horáková si trest zasloužila protože se sama přiznala atd. Je to lidský odpad slušně řečeno

Dr. Beir

31. 10. 2022, 09:30

Šebesta
No? V roce 1989 jsem ještě studoval a jestli byl nějaký příkaz verbovat studenty do strany neomylné fakt nevím. Dnes strana neomylna vede stat na ekonomickou porážku.
Chápu, že informace o použití ZHN v Korei mnoho z vas neznalcu překvapila. Jenže fakta jsou a kniha, kterou jsem adresoval panu Flekovi vysla v roce 1988.
Samozřejmě existují i jiné dukazy a zpochybnovat jejich pravdivost bych nedoporucoval.
Sebesto zakopej válečný tomahawk a bude vse ok.

Vaclav Flek

02. 11. 2022, 19:44

pro Dr. Beir :

Vas argument : "Tvrzení, že armáda Spojených států použila v USA biologické zbraně Korejská válka (Červen 1950 - červenec 1953) byly vzneseny vládami Čínská lidová republika, Sovětský svaz, a Severní Korea.,," je proste SMESNY ! Co tim chcete dokazat ? Myslim, ze pouze ukazuje vasi velmi malou miru schopnosti kriticke analyzy.

Cotehdy take tvrdily dane staty ? Nic mensiho, nez ze jihokorejska armada brutalne napadla sveho severniho souseda, jakkoliv deset severokorejskych divizi obsadilo behem nekolika tydnu devet desetin uzemi Korejske republiky. Nemohu si vzpomenout na zadne vystoupeni predstavitelu vyse uvedenych statu v OSN, ve kterych by zaznelo neco jineho nez lez, a to az do dnesnich dnu ! Jedinym "zpestrenim" byl Chruscev, ktery ve snaze prehlusit jineho ucastnika debaty triskal botou do recnickeho pultu

Vaclav Flek

31. 10. 2022, 00:13

pro ŠEbesta

Pane Sebesto, souhlasim s tim, ze zakonzervovani konfliktu, jako to probehlo treba v prubehu desetilete iracko-iranske valky, by asi vedlo k prodluzovani utrpeni ukrajinskych obyvatel. Nastesti vidim, ze to Zapad jiz pochopil, a vybavuje Ukrajinu vykonnejsimi zbranemi, schopnymi nejenom odrazet utoky, ale ty udery nepriteli vracet.

Vubec se nedivim tomu, ze Zelenskij nechce s Putinem jednat - po vsech tech brutalnich raketovych a bombovych utocich na ukrajinske civilni cile. Jeho postoji naprosto rozumim, a predpokladam, ze cestou je porazka Ruska na bojisti a odstraneni Putina od moci. Vsechny dalsi alternativy jsou pouze jinou formou appeasementu.

Dr. Beir

31. 10. 2022, 08:17

Pan Flek
Jestli máte čas zde je nazev knihy o použití ZHN v Korei.

Korea: Neznámá válka, historici Jon Halliday a Bruce Cumings

Šebesta

31. 10. 2022, 08:25

Pane Fleku tady se neshodnem. Já se Zelenskemu divím. Vy a také on zapomináte na dvě věci. Podmínky ve válce obecně diktuje vítěz. Což Zelenskyi nebude. To by museli Ukrajinci obsadit Moskvu a donutit Rusko ke kapitulaci. Válka spíše skončí kompromisem a pokud nebude Zelenskyi ochotný na něho přistoupit vše se může obrátit proti němu zejména nalada obyvatel naraznikových zemí (Česko,Maďarsko,Polsko,Slovensko) eventuelně další. Tou válkou trpí i obyvatele celé Evropy zejména uvedených zemí (migranti a vše další). Jistě Ukrajinci trpí více ale Zelenskyi v té válce není sám na to by neměl zapomínat

Šebesta

31. 10. 2022, 11:30

A ještě dodám musel jsem pryč. Jeden přední německý politik nedávno přiznal že obnova Ukrajiny kterou budeme opět jak jinak financovat my (NATO a EU) bude trvat podle něho aspoň 10 let ! Takže platí příma úměra čím delé se bude válčít tím větší budou škody a tím víc to  bude pro NATO a EU dražší ! Zelenskyi to platit nebude a pokud by náhodou ale nyni fantazíruji bylo Rusko donuceno nebo bude v rámci dohod souhlasit že část škoda na Ukrajině zafinancuje bylo by to super ale to zní jako scifi to uznávám. Proto pane Fleku není dobré že si mistr Zelenskyi bere Evropu jako rukojmí který ho financuje.

Vaclav Flek

31. 10. 2022, 21:24

pro Dr. Beir :

Dekuji za odkaz. Uvedenou knihu jsem si kdysi privezl v originale z Londyna (s nazvem : "Korea - The Unknown War") a mel nekolik let ve sve knihovne. Stale se mi zdala svym vykladem udalosti "nejaka divna", nikdy jsem z ni necerpal ani necitoval ve svych clancich. Nakonec jsem ji venoval antikvariatu, cehoz jsem pozdeji litoval, nebot jsem se dozvedel, ze slo o produkt dezinformacni kampane, organizovane sovetskymi sluzbami. Vycital jsem si, ze misto toho, abych publikaci hodil do kontejneru, jsem mozna prispel k sireni dezinformacnich tezi.

Ty se ovsem tykaly jinych aspektu valky v Koreji. Na informaci o pouziti zbrani hromadneho niceni vojsky OSN si nevzpominam. Pokud tam byly, jiste nebyly zasadniho charakteru, nebot by mne jiste podnitily k provedeni detailnejsi reserse, coz se nestalo. Nevim o tom, ze by kniha vysla v ceskem prekladu, jak naznacujete, pokud ano, pokusim se ji ziskat a vratit se k teto tematice, ale nepokladam to za prilis pravdepodobne.

Vaclav Flek

31. 10. 2022, 22:55

pro Šebesta :

Pane Sebesto, sice vam rozumim, ale nesouhlasim s vami. Vetsina soucasnych valek nekonci drtivou porazkou jedne strany, a pokud jiz ano, ne jeji kapitulaci (viz napr. arabsko-izraelskou valku z roku 1967, valku o Falklandy nebo prvni valku v Zalivu). Je zjevne, ze bez trvalych dodavek moderni vojenske techniky ze Zapadu, a take (coz se malo zduraznuje) zpravodajskych informaci, se Ukrajina dlouho neudrzi. Na druhou stranu je otazkou, jak dlouho se udrzi soucasny putinovsky rezim v Ruske federaci. Mozna je v horsi kondici, nez se domnivame. Pri nastupu Gorbaceva k moci take nikdo neveril, ze se Sovetsky svaz behem nekolika let rozpadne, a ono se to stalo.

Obnova Ukrajiny bude jiste draha, ale bude i prilezitosti pro tuto zemi i pro zahranicni investory. Vzpomente si na situaci rozbombardovaneho Nemecka v roce 1945 a srovnejte s tehdejsim Ceskoslovenskem, valkou minimalne dotcenym. Ale jiz v roce 1955, o deset let pozdeji, se v zapadnim Nemecku naplno projevil "ekonomicky zazrak" a  vlak nemeckeho blahobytu nam zacal ujizdet...

Dr. Beir

31. 10. 2022, 23:40

Pan Flek
Vite, vážím si odpovědi a jine odpovedi hledam. Samozřejmě každý se dá koupit a jen záleží na ceně. Spisovatele a akademici z USA co napsalu knihu o použití ZHN v Korei se určitě nechali uplatit, ale mam i jiné zdroje:
V roce 1998 kanadští vědci a historici Stephen L. Endicott a Edward Hagerman z York University tvrdili , že obvinění byla pravdivá ve své knize The United States and Biological Warfare: Secrets from the Early Cold War and Korea .

Kniha obdržela převážně pozitivní recenze, avšak s určitou negativní kritikou, přičemž profesor vojenské akademie USA ji nazval příkladem „špatné historie“ a další recenze v The New York Times označila nedostatek přímých důkazů za „otřesný“ ačkoli žádný z těchto dvou negativních hodnocení nezohledňuje ani přiznání, že USA nasadily chemické a biologické zbraně od plukovníků Schwable a Mahurina, ani americké mezipaměti chemických a biologických zbraní v místech, jako je Camp Detrick a jinde, nebo dokonce rozsáhlé zdokumentovaná historie tajných drogových testů prováděných mezi samotnou populací USA (citováno ve zdrojích, jako jsou biografie Franka Olsona ).
Mnoho dalších recenzí ocenilo tento výzkum. Ředitel východoasijských studií na Pensylvánské univerzitě řekl: „Endicott a Hagerman jsou zdaleka nejautoritativnější prací na toto téma“, recenze v Korejském čtvrtletí jej nazvala „fascinujícím dílem vážného stipendia ... představující přesvědčivý argument, že USA ve skutečnosti tajně experimentovaly s biologickými zbraněmi během korejské války “, a recenzi v The Nation nazývající„ nejpůsobivějšími, odborně prozkoumanými a pokud jde o oficiální spisy dovolte, dosud nejlépe zdokumentovaná.

Pokud jste dočetl až sem, děkuji.

Zdeněk

01. 11. 2022, 10:00

Pivní hlavo, žes nedal odkaz na celý ten "článek"? Naštěstí máš mě a já tvé "opomenutí" rád napravím:
https://topkorae.com/wiki/cs/Allegations_of_biological_warfare_in_the_Korean_War

Ovšem to je teda zdroj ... jen mě vysvětli, proč mě to navádí na zdroj s koncovkou .ru? Nemáš tušení?

Dr. Beir

01. 11. 2022, 18:13

Nemáš pravdu je to na wikijii.com
Vidíš, zase vedle. Ovšem, oceňuji snahu. Na ruskych webkech nehledam. Nemam důvod.

Dr. Beir

01. 11. 2022, 18:31

Zdendo, svym zpusobem tě uznávám a proto ti dám dalsi zdroj. Samozřejmě i panu Flekovi.
Ještě mám i jiné zdroje k přečtení, ale to již nebude třeba.

Diplomová práce Jan Novotný UK Praha 2011.
Zakázané prostředky a způsoby vedení ozbrojených konfliktů.

Timto děkuji panu Janu Novotnemu, který si zaslouží velký potlesk vestoje.

Zdeněk

01. 11. 2022, 19:12

Skutečně Pivní hlavo, k Američanům jeden odstavec (ve Vietnamu určitě agenti Orange, Blue, White a plyn CS, no a pak prý, možná, snad sarin a VX), zato k Sovětům - Sverdlovsk, Afgánistán, ...

Skutečně velký potlesk ve stoje :thumbsup:

Dr. Beir

01. 11. 2022, 22:25

Mě osobně je jedno čemu věříš a jakeho Boha nosiš. Stahni si diplomku pana Novotného je pdf a precti si ji. Na straně 69 a 70 máš zdroje.
Napsal jsem,že Usaci pouzili v Korei ZHN a v diplomce to snadno najdes. ORuskych pokusech atd. , ale ty hledis na Us jako na skvely part pro pravdu a svobodu. No? Ja ne. US, Svaz - RF, Cina Anglie, Francie a Japonsko provedli tolik zla,že se divim Bohu proč vlastne ještě jsou.
Osobně mě dnes nějaké havarie v Rusku nezajímáji. Až bude neco aktuální a k diskuzi nemam problém si vse dohledat.
Ty hledas na wiki, což beru jako pravda proti lži. Ja treba wikijji.com
Ja preferuji naprosto jiné zdroje ruský určitě NE!

Zdeněk

01. 11. 2022, 22:43

Tak diplomové práce jsou zdroj, který teď už uznávate? No výborně, rád ti to připomenu...
Nicméně, co je původním zdrojem toho tvrzení - já to vím, ale první dám šanci tobě ... a neboj se není to složité, pokud jsi ty texty opravdu četl ...

p.s. ještě taková drobnost, nastuduj si od kdy platí Úmluva o zákazu vývoje, výroby, hromadění zásob a použití chemických zbraní a o jejich zničení (CWC) a co ve skutečnosti zakazovala Ženevská úmluva z roku 1925 ...
A při té příležitosti si ještě můžeš vyhledat, které země použily BOL v posledních letech a to hlavně proti civilistům...

Vaclav Flek

01. 11. 2022, 23:00

pro Dr. Beir :

Vas prispevek jsem docetl do konce, ovsem vubec mne nepresvedcil, coz vas asi neprekvapi. Za prve se zde pise o biologickych zbranich, zatimco nase predchozi diskuse se tykala pouziti jadernych zbrani (ke kteremu v Korejske valce samozrejme nedoslo) a udajnemu (dle vas) pouziti chemickych zbrani. Ty klasicke otravne latky pouzity nebyly ! Nekdo sice argumentuje pouzitim napalmu, ale to neni zbran hromadneho niceni dle prijatych definic. Takze z meho pohledu nula, nula, nic, nicmene vam dekuji za snahu a urputnost.

O biologicke valce se rozepisovat nechci, je to komplexni problematika, kde se vyzkum biologickych zbrani da velmi lehce ukryt za hledani obrany proti temto zbranim. V teto oblasti byla pred rokem 1989 CSLA na spici v ramci cele Varsavske smlouvy a k provadeni pokusu do strediska v Techonine jezdili i sovetsti vojensti lekari. Myslim, ze metodika biologickeho vyzkumu se prilis nelisila od te, pouzivane v USA, proto nenasazujme Americanum "psi hlavu".

Vaclav Flek

01. 11. 2022, 23:04

pro Dr. Beir

Nemohu uvadenou diplomovou praci najit, bud mam stary pocitac, nebo pouzivam spatny vyhledavac, nebo jsem popleta. Muzete mi poslat presnejsi odkaz ?

Zdeněk

01. 11. 2022, 23:09

Pane Fleku, rád Vám ji pošlu na e-mail spolu s další velmi podobnou ... ale po zběžném "prolétnouti", nemyslím, že je v ní cokoliv děsivého ...

Dr. Beir

02. 11. 2022, 10:09

Ta diplomka a další odkazy nejsou o tom nekoho desit, ale dokládají fakta ohledně použití ZHN. A netyka se jen Koree, ale Irak atd.
O ruskych pokusech i průserech si nedelam iluze, stejne jako chemicka v Bhopalu a další tragédie.

Zdeněk

02. 11. 2022, 11:20

Jak si v tom svém myšlenkovém boršči udržíš přehled? Nijak, co?
Smíchat do jedné věty průmyslovou havárií, útok na civilisty a údajné použití BOL na vojenské cíle, to chce fakt kuráž...
První je tragédie, ale stává se, druhé je válečný zločin a to třetí bylo do roku 1997, kdy vstoupila v platnost Úmluva o zákazu vývoje, výroby a hromadění zásob bakteriologických (biologických) a toxinových zbraní a o jejich zničení a Úmluva o zákazu vývoje, výroby, hromadění zásob a použití chemických zbraní a jejich zničení (nejsem si úplně jistý, že se jedná o jednu dohodu), bylo za určitých podmínek v podstatě možné...

p.s. to, že větu "nemyslím, že je v ní cokoliv děsivého ..." je čistě tvůj problém, důležité je, že ji pochopili druzí...

Vaclav Flek

02. 11. 2022, 16:24

pro Zdenek

Moc dekuji za zaslanou diplomovou praci. Precetl jsem ji ave vztahu ke Korejske valce nenasel zadnou relevantni informaci, na kterou by se diskutujici pod znackou Dr. Beir mohl odvolat. To mu v dalsi zprave sam napisu.

Vaclav Flek

02. 11. 2022, 17:38

pro Dr. Beir :

Tu diplomovou praci Jana Novotneho, na kterou se odvolavate, povazuji za dost slabou (neco o tom vim, sedel jsem nekolik let v porote, hodnici studentske vedecke prace, pravda v oblasti mediciny). Nechci z toho vinit studenta, spise to vytykam jeho vedoucimu diplomove prace a preddevsim vam, ktery pracipovazujete za bernou minci a argument. Mne v ni vadi mnoho nepresnych nebo zkrewslenych tvrzeni, take v ni postradam radu relevantnich udaju, napr. o pouziti chemickych zbrani Rudou armadou pri potlacovani rolnickeho povstani v Povolzi v roce 1922 nebo z roku 1943 rozsahle zamoreni italskeho pristavu Bari yperitem pote, co nemecke bombardery potopily americkou lod, vezouci delostrelecke projektily s touto latkou (k tomu jenom dodejme, ze wehrmacht bojovne otravne latky na italskem valcisti nemel a jejich pouziti neplanoval).

K meritu veci - cast, tykajici se pouziti zbrani hromadneho niceni v  prubehu Korejske valky je naprosto nepresvedciva. Jde o zcela obecne tvzeni, ve kterem chybi misto a datum nasazeni, pripadne jeho vysledek. Ve svem dusledku to na mne dela dojem, ze k zadnemu pouziti ZHN v teto valce nedoslo. Jsme tedy, jak rikaji Anglicane, "back to square one", tedy na samem zacatku. Uz, prosim, dalsiho kralika z klobouku nevytahujte a priznejte svuj omyl.

Dr. Beir

02. 11. 2022, 21:38

Pan Flek
Dekuji a proč já mám priznat omyl? V diplomce je napsáno dost ,ale jak bývá zvykem mlzit, mlzit a mlzit.
Jak se říká, na každém sprochu pravdy trochu.
Ovsem, jen tak k závěru o použití ZHN pan Novotný nepřišel. Své zavery ma podložené.

Dr. Beir

02. 11. 2022, 21:45

Zdeněk
Nepochopil jsem co píšeš. Není to chyba mezi mnou a telefonem, ale v tvem myslenkovem řazení.
Pochopit me není problém pro logicky premysliveho jedince. ZHN v Korei dokazat dnes již bez otevření US archivu nejde, ale US bysnys nenazranost se projevila v Indii a podobné je to s fragmentaci plynu. Naprosté pohrdání lidmi.
A vo tom to je.

Zdeněk

02. 11. 2022, 22:16

Bier,

dovolím si tě upozornit, že mezi tebou a telefonem se s největší pravděpodobností nachází tvoje ruka a k pochopení tvého textu jsou zapotřebí poměrně značné znalosti z oboru kryptoanalýza ... ale jinak souhlasím, vo tom to je ...

Dám ti námět k přemýšlení, ve svém životě jsem měl docela štěstí a potkal jsem docela dost chytrých a vzdělaných lidí, ale ani jeden z nich, když něco říkal, přednášel a někdy i poučoval, nikdy nepoužíval zájmeno já ...

Zdeněk

02. 11. 2022, 23:04

To zcela nepochybně, student Katedry mezinárodního práva Jan Novotný má určitě v malíku problematiku výroby, skladování a použití chemických zbraní ... a  vedoucí jeho diplomové práce doc. JUDr. Jan Ondřej CSc., DSc. nejspíš vedl vědecké šetření na místě ...

Chci věřit, že oba jsou alespoň odborníci na mezinárodní právo, mezinárodní dohody a smlouvy ...

Dr. Beir

03. 11. 2022, 07:35

Je zcela na místě zde nspsat, že o použití ZHN v Korei píše nekolik autorů a jsou i na tohle tema vydané knihy ci zminky v knihach, clanky v casopisech atd. Pokud se o necem píše i diskutuje ma ta zalezitost svuj zaklad. Otazkou je vždy kdy, jak a proc.
Nemam duvod neverit i duvod věřit. Uz samotná diskuze mezi nami naznacila, že je velká pravdepodobnost pouziti ZHN. Jenže, ktery stát se hrdě přizná ke zverstvu? Žádný.

Vaclav Flek

04. 11. 2022, 00:11

pro Dr. Beir

Na vasi otazku : "...a proč já mám priznat omyl?" existuje celkem jednoducha odpoved. Protoze jste podeprel sve tvrzeni velmi neduveryhodnou referenci, ktere vase vyvody nepotvrzuje.


Ja vam nevytykam nizkou uroven diplomove prace, za tu jiste nemuzete, ale okolnost, ze jste tuto praci, irelevantni pro diskusi o pouziti ZHN v Korejske valce, zatahl.

Vaclav Flek

04. 11. 2022, 22:00

pro Dr. Beir :

Nevim, na koho ve sve poznamce reagujete, asi na diskutujiciho Zdenka, nicmene bych se rad strucne vyjadril :

- To, ze se o necem pise v nekolika knihach, jeste nemusi byt znamkou pravdy, autori od sebe casto opisuji, a stavaji s vedomymi nebo nevedomymi nositeli dezinformace. Pred nekolika mesici jsem napsal podrobny clanek o mytech a nepravdach spojenych s tankovou bitvou u Prochorovky,. Ty se po radu let objevovaly v desitkach publikaci, a presto nejsou pravdive. Myslim, ze zde jde o podobny pripad, ale nechce se mi poustet do reserse.

- Zaujal mne vas nazor, ze "...jiz samotna diskuse naznacila" ...pravdepodobnost pouziti ZHN v Koreji...". To prece neni pravda ! Ani ja, ani diskutujici pod jmenem Zdenek (a zrejme i dalsi) jsme nikdy nic podobneho nepripustili, naopak jsme se vam oba snazili ukazat, na jak vratkych zakladech (diplomova prace studenta prav) vase tvrzeni stoji.

- Ocenil bych, kdybyste uvadel, komu vasi pripominku adresujete.

Roman

29. 10. 2022, 09:12

Ruské jednotky nepostupují na Ukrajině nikde

„I přes palebnou převahu, zvýšení počtu vojáků včetně mobilizovaných, není nepřítel úspěšný. Díky odvaze a profesionalismu ukrajinských vojáků a důstojníků zůstávají linie nezměněny .

https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-ukrajina-ma-kontrolu-nad-dulezitou-silnici-na-donbasu-40412983#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.web.nexttoart