Vectis: Jak Lockheed Martin urychluje revoluci v bezpilotním boji
Americká společnost Lockheed Martin Skunk Works představila na konferenci Air, Space & Cyber Conference 2025 kolaborativní bojové letadlo (CCA) Vectis. Tento stealth dron, spadající do skupiny 5, je navržen pro integraci s americkými a spojeneckými bojovými letouny pro přesné údery, elektronický boj, mise ISR a cílení. Společnost Lockheed Martin se zavázala, že jej vyrobí a otestuje v letu do dvou let.
Foto: Vizualizace dronu Vectis | Lockheed Martin / Public domain
Projektem Vectis Lockheed Martin nereaguje na formální zadání zakázky. Místo toho společnost obchází tradiční harmonogramy akvizic investováním interního kapitálu do urychlení vývoje systému. Díly jsou již objednány a montáž je v plném proudu. Takový krok signalizuje záměr společnosti Lockheed Martin předstihnout mediální narativy a technické konkurenty tím, že do dvou let uvede do provozu prototyp připravený k letu.
Na rozdíl od jiných platforem, které jsou představovány jako levná a spotřební řešení, je Vectis vyvíjen jako udržitelný, víceúčelový bojový prostředek. Od samého počátku je navržen pro operace hluboko v bojovém prostoru. Vývojáři Skunk Works integrovali desítky let inovací v oblasti stealth, odborných znalostí o systémech stíhacích letadel a digitálních návrhových nástrojů do jediné modulární platformy, kterou Lockheed popisuje jako vysoce výkonnou, přizpůsobitelnou a cenově dostupnou. Letoun se vyznačuje plně otevřenou architekturou, která je v souladu s novými referenčními modely amerického Ministerstva obrany a umožňuje rychlou rekonfiguraci užitečného zatížení a integraci systémů od různých dodavatelů. Společnost Lockheed potvrdila, že Vectis bude interoperabilní se stávajícími běžnými standardy řízení, jako je MDCX, což zajistí hladkou integraci se stávajícími i budoucími systémy C2.
Z hlediska účelu je Vectis navržen tak, aby podporoval přesné údery, elektronický boj, mise ISR a cílení, a také ofenzivní i defenzivní protivzdušné operace. Platforma je optimalizována pro týmové operace s pilotovanými letadly, jako je F-35 a připravovaný stíhací letoun NGAD. Operační dosah a výdrž jsou přizpůsobeny strategickým oblastem, včetně INDOPACOM, CENTCOM a EUCOM, což odráží jeho zamýšlenou roli v nejvytíženějších leteckých formacích. Vectis bude využívat digitální inženýrství nové generace a pokročilé výrobní techniky, což sníží náklady a urychlí jeho výrobu. Letoun je konstruován tak, aby splňoval agresivní cíle amerického letectva v oblasti cenové dostupnosti CCA, a to i při použití materiálů s nízkou pozorovatelností, pokročilé fúze senzorů a adaptabilních operačních systémů. Lockheed Martin tvrdí, že tato rovnováha mezi přežitím a kontrolou nákladů umožní škálovatelnou výrobu, operační redundanci a globální relevanci.
Samotný trup letadla zůstává přísně utajen, ale první vizualizace naznačují bezocasý design optimalizovaný pro stealth s vnitřní nosností a smíšeným tvarem trupu, vycházející z historických zkušeností Skunk Works s platformami jako F-117, RQ-170 a F-22. Analytici očekávají, že konstrukce bude zahrnovat pasivní a aktivní senzorové apertury, modulární prostory pro kinetické a nekinetické efektory a zesílené datové spoje pro bezpečné operace ve více doménách.
Rozhodnutí společnosti Lockheed Martin odhalit Vectis nyní je reakcí na rostoucí viditelnost konkurenčních platforem, včetně General Atomics YFQ-42 a Anduril YFQ-44, které byly vybrány v rámci programu CCA Increment I amerického letectva na začátku tohoto roku. Tím, že se společnost Lockheed rozhodla pro vlastní financování a představila alternativu vyšší třídy, zdá se, že Vectis zamýšlí zařadit do programu CCA Increment II nebo jako řešení na míru pro nákupy spojenců, zahraniční vojenské prodeje nebo nové bezpilotní programy ozbrojených sil.
Kromě konstrukce draku a účelové architektury odráží Vectis také širší strategii společnosti Lockheed Martin ovládnout budoucí ekosystémy vzdušné převahy. Program je v souladu s investicemi společnosti do technologií digitálních dvojčat, autonomie založené na umělé inteligenci a pokročilých pohonných systémů. Ačkoli specifikace motoru nebyly zveřejněny, interní zdroje naznačují, že platforma je stavěna kolem vysoce účinného pohonu navrženého pro dlouhodobé mise v rozsáhlých operačních oblastech. Strategicky vstupuje Vectis do závodu CCA v klíčovém okamžiku. Vzhledem k tomu, že letectvo USA a spojenců se připravuje na potenciální operace v silně sporných oblastech, jako je Tchajwanská úžina nebo východní Evropa, poptávka po autonomních systémech, které mohou přežít a bojovat v bojovém prostoru bez GPS a komunikace, nikdy nebyla vyšší. Schopnost společnosti Lockheed Martin dodat rychlý a vysoce výkonný CCA by mohla zásadně změnit rovnici nákladů na efekt v budoucích leteckých operacích.
Díky použití otevřené architektury, digitálního inženýrství a rekonfigurovatelnosti misí lze systém Vectis přizpůsobit tak, aby podporoval celou řadu vyvíjejících se operačních konceptů, od autonomního potlačování nepřátelské protivzdušné obrany (SEAD) přes doprovodné rušení až po předsunuté ISR a cílení na podporu dodávek hypersonických zbraní. Zatímco většina vnitřní technologie a vyspělosti systému zůstává utajena, agresivní vývojová pozice společnosti Lockheed Martin a veřejné odhalení systému Vectis představují přímou výzvu stávajícím narativům obranných médií a strategické úsilí vést veřejnou diskusi o tom, jaká by měla být příští generace bezpilotního bojového letectví. Nadcházející měsíce budou rozhodující pro to, zda se Vectis stane základním kamenem budoucí vzdušné převahy, nebo pouze odvážnou vizí, která přetvořila očekávání ohledně toho, co bezpilotní systémy dokážou.
Zdroj: armyrecognition.com, defensemagazine.com
















Komentáře
Czertik
24. 09. 2025, 22:25jedna vec je jista, kdyby to neplatili z vlastni, ale ze statni kasy, tak by vyvojove naklady byly \šx vyssi a vykony plus minus stejne, mozna horsi aby vydojili extra peize na vylepseni.
byt to by zalezelo jestli by vyharali tendr.