EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Věrní až za hrob. Kdo byli lidé, které bolševici popravili s carskou rodinou?

 19. 11. 2024      kategorie: Vojenská historie      50 komentářů

Přátelé až za hrob. Takových lidí člověk za život moc nepotká. Málokdo ví, že během popravy cara Mikuláše II. a jeho rodiny byli popraveni také jejich nejvěrnější. Pojďme si v následujícím článku připomenout ty, na které historie zapomněla.

„Všude kolem je zrada, zbabělost a podvod,“ napsal si car Mikuláš II. do svého deníku 2. března 1917. O týden později dorazil car vlakem do Carského Sela spolu s početnou družinou. Hned jak vlak zastavil, lidé z jeho doprovodu se rozeběhli všude po okolí, báli se, aby je někdo nepoznal. V těchto turbulentních časech bylo nebezpečné vybrat si jakoukoliv stranu, protože pokud by vyhrála opačná strana, než jakou jste si nevybrali, mohlo to s vámi skončit opravdu špatně.

nicholas_familyFoto: Car Mikuláš II. s rodinou | Wikimedia Commons / Public domain

Z vlaku do automobilu s carem nastoupil prakticky jen maršál kníže Vasilij Dolgorukov. Ten svou funkci dostal dědičně –byl nevlastním synem vrchního maršála Pavla Benkendorfa. Dolgorukov byl považován za špatného vojevůdce, který nebyl schopen svým vojákům zajistit jídlo. Ale byl to právě tento špatný maršál, který v těžkých časech zůstal u cara. A to je důležitější než kvalita polévky pro jeho vojáky. V Carském Selu utekla i drtivá většina služebnictva. Bálo se totiž dalšího vývoje situace, neboť Petrohradský sovět hlásal, že slouží tyranovi a tyransky také skončí. 

V červenci se prozatímní vláda rozhodla odeslat carskou rodinu do Tobolska a zbývající služebnictvo stálo před dilematem: jít s abdikovaným císařem, nebo zůstat? Vystavit svůj život nebezpečí nebo včas odskočit a nechat cara svému osudu? S carem nepokračoval Hrabě Benckendorff a to kvůli špatnému zdravotnímu stavu své manželky. Mikuláš si přál, aby s ním odcestoval vedoucí úřadu vojenské kanceláře Kirill Naryškin, ten si ovšem vzal den na rozmyšlenou a caru Mikuláši došlo, že se snaží vymluvit. Car Mikuláš už od něj odpověď nevyžadoval a jeho místo nahradil generální adjutant Ilja Tatiščev, ten sice nezastával u dvora žádnou funkci, ale byl velice rád za nabídku odcestovat s carem a byl nadšený. Ne všichni ovšem sdíleli Tatiščevovu radost a do Tobolska nakonec odcestovalo jen 45 nejvěrnějších. Kromě služebnictva a vojenských představitelů odjeli s rodinou i Angličan Sidney Gibbs a Švýcar Pierre Gilliard, zahraniční učitelé dětí carské rodiny. 

DolgorukovFoto: Vasilij Dolgorukov nebyl dobrým maršálem, ale zůstal věrný. A to se počítá | Wikimedia Commons / Public domain

Život vyhnance byl za vlády Prozatímní vlády snesitelný, když se ovšem dostali k moci Bolševici, situace se zhoršila. Carské rodině se výrazně omezily finance a měsíčně mohla utratit jen omezenou část, což vedlo k masivnímu propouštění služebnictva, i tak se ale našli tací, kteří carské rodině sloužili zadarmo. 

AlexeiNicholas1917Foto: Car Mikuláš II. se synem Alexejem řežou dřevo při své internaci v Tobolsku v roce 1917 | Wikimedia Commons / Public domain

V dubnu 1918 se bolševici rozhodli přestěhovat rodinu Mikuláše II. z Tobolska do Jekatěrinburgu. Děti ovšem byly nemocné, a tak byl transport rozdělen do dvou částí, první jely nemocné děti: kníže Nikolai, Alexandra Fedorovna a Maria Nikolajevna, následovali všichni ostatní. S carskou rodinou odcestovali už jen ti skutečně nejvěrnější. Maršál Vasilij Dolgorukov, generální adjutant Ilja Tatiščev, Carevičův strýc, námořník Kliment Nagornyj, lokaj Ivan Sedněv, služebná Anastasie Gendrikovová, učitelka ruského jazyka dětí Jekatěrina Schneiderová a komorník Alexej Volkov. Tito ovšem neměli štěstí a skončili tragicky.

10. července 1918 byli zatčeni a zastřeleni Dolgorukov a Tatiščev. Za jejich propuštění se postavili strýc Nagornyj a lokaj Sedněv a tak byli popraveni také. Bolševici také zatkli služebnictvo, přičemž bez soudu zastřelili služebnou Anastasii Gendrikovou a učitelku Jekatěrinu Schneiderovou, komorníkovi Alexeji Volkovovi se podařilo utéct.

Kromě královské rodiny tak zůstali v Ipaťjevově domě čtyři lidé: Jevgenij Botkin, Ivan Charitonov, Alexej Trupp a Anna Děmidovová. Všichni byli zabiti v noci 17. července 1918 spolu s carskou rodinou. Pojďme si přiblížit opravdu ty přátelé za hrob, kteří s carskou rodinou zůstali až do smrti. 

IpatyevFoto: Ipaťjevův dům – poslední místo pobytu carské rodiny. V době pobytu byla kolem domu vybudována vysoká palisáda | Wikimedia Commons / Public domain

Jevgenij Botkin

Jevgenij Botkin byl synem slavného lékaře Sergeje Botkina, ten sloužil jako lékař carů Alexandra II. a Alexandra III. A jsou po něm pojmenované nemocnice v Moskvě a Petrohradu. Jevgenij šel ve stopách svého otce. Jevgenij Sergejevič se vyučil lékařem a během Rusko-japonské války sloužil jako frontový lékař, kde byl znám pro svou odvahu. Po smrti lékaře Gustava Hirsche byl Botkin povýšen na carského rodinného lékaře. 

Botkin se stal dobrým přítelem carské rodiny, což mu dalo slušný vliv, ovšem nevyužíval ho k osobnímu prospěchu. Při vypuknutí první světové války v roce 1914 měl možnost dostat svého syna Dmitrije z armády, ovšem svůj vliv odmítl využít. Syn odešel na frontu a zemřel v roce 1914. 

Botkin
Foto: Jevgenij Botkin | Wikimedia Commons / Public domain

Jako velký přítel samozřejmě odešel s rodinou nejprve do Tobolska, a poté i do Jekatěrinburgu. V Tobolsku poskytoval své lékařské služby zdarma i chudému civilnímu obyvatelstvu a v Jekatěrinburgu se snažil vězňům co nejvíce ulehčit jejich poslední dny y hodiny. Doslova bombardoval dozorce s požadavky a stížnostmi. Bolševici mu nabídli místo lékaře v Moskvě, což ovšem odmítl. V jednom z posledních zápisů z deníku si zapsal: "V podstatě jsem už zemřel, rozhodl jsem se ale splnit svou lékařskou povinnost až do konce.“ 

Ivan Charitonov

Ivan Charitonov vstoupil do palácové služby ve 12 letech díky rodinnému zázemí. Jeho otec sloužil jako úředník v palácové policii a Ivana dostal jako kuchaře do palácové kuchyně. V 18 letech se vyšvihl až na zástupce šéfkuchaře, ale ani to ho nezachránilo před povinnou vojenskou službou a nastoupil k námořnictvu. O čtyři roky později se vrátil zpět do palácové kuchyně a odjel do Francie zlepšit své kuchařské dovednosti.

Charitonov
Foto: Ivan Charitonov | Wikimedia Commons / Public domain

V roce 1905 nahradil Francouze Pierre Cubata jako šéfkuchaře u carské rodiny. Zde vynalezl i populární ruský pokrm – krémovou polévku z čerstvých salátových okurek. Stejně jako Botkin i Charitonov se stal blízkým rodinným přítelem a ve vyhnanství například učil carevny pečení, ale také se stal člověkem, kterému se mohli všichni svěřit se svými obavami. V Jekatěrinburgu neměla carská rodina k dispozici téměř žádné maso, a tak Charitonov nejčastěji vařit těstovinový koláč.

Alexej Trupp

Alexej Trup se narodil v Lotyšsku jako Alois Truups. Vstoupil do armády a dostal se do palácové stráže, kde si ho, jako hezkého, vysokého, modrookého blonďáka, všimla carevna Maria Fjodorovna a udělala z něj osobního lokaje carské rodiny. Alexej Trupp zůstal s carskou rodinou až do konce, kdy pomáhal s vedením domácnosti a domácími pracemi.

Trupp
Foto: Alexej Trupp | Wikimedia Commons / Public domain

Anna Děmidovová

Anna Děmidovová se dostala do služeb carské rodiny v roce 1905, kdy ji k dvoru dostala její přítelkyně Elizaveta Esbergová a brzy se stala osobní služebnou a dvorní dámou carevny Alexandry Fjodorovny. S rodinou odjela do Tobolska a poté i do Jekatěrinburgu. Před odjezdem z Tobolska sdělila Sidney Gibbsovi, učiteli angličtiny: „Jsem tak vyděšená, pane Gibbsi. Netuším, co s námi udělají.“ Není jisté kdy, ale do dvou polštářů zašila rodinné drahokamy a diamanty. V noci, kdy byla rodina zavražděna si s sebou do sklepa nesla i ony dva polštáře, údajně pro děti. Po první salvě Děmidovová omdlela, ale nezemřela, drahokamy a diamanty v polštářích ji zachránily. Když se ale po pár vteřinách probrala, zvolala „Díky Bohu! Jsem na živu!“ ale bolševici ji uslyšeli a vrátili se ji zabít. Děmidovová se s pláčem snažila bránit, ale byla bajonety ubodána k smrti.

Demidova
Foto: Anna Děmidovová | Wikimedia Commons / Public domain

O půlnoci ze 16. na 17. července 1918 nařídil velitel domu Jakov Jurovskij lékaři Botkinovi rodinu probudit za účelem převozu na jiné místo. Rodina i služebnictvo bylo přivedeno do sklepa, kde jim bylo řečeno, aby počkali, dokud nebude připraven automobil. Místo toho ovšem po pár minutch do místnosti vešla popravčí četa ve složení Jakov Jurovskij, G. P. Nikulin, M. A. Medvěděv (Kudrin), P. Jermakov, S. P. Vaganov, A. G. Kabanov, P. S. Medvěděv, V. N. Nětrebin a J. M. Celms. Jurovskij přečetl verdikt: „Nikolaji Alexandroviči, vzhledem k tomu, že vaši příbuzní nadále pokračují v útoku na Sovětské Rusko, Výkonný výbor Uralu se rozhodl vás popravit.“ Načež car Mikuláš II. (v ruštině Nikolaj) pohlédl na svou rodinu a překvapeně vyřkl „Co? Co?“ načež byl Jurovským zastřelen, popravčí četa začala chaoticky střílet, dokud nebylo všech 11 členů carské rodiny a služebnictva zabito. Některým se ovšem podařilo přežít, konkrétně Anna Děmidovová a dcery Taťána, Anastázie a Marie, ty pak chladnokrevně bajonetem ubodal k smrti Pjotr Jermakov.

Jejich těla poté byla vhozena do vodou zatopené šachty dolu Ganina Jama nedaleko Jekatěrinburgu. Aby bylo zabráněno identifikaci, Bolševici do šachty naházeli ještě několik ručních granátů, která těla rozmetala. Bolševici se ovšem báli, že by těla mohla být objevena a identifikována, a tak byla rozervaná těla vyzvednuta a převezena na tři kilometry vzdálenou Porosenkovu louku, kde byla těla před pohřbem polita kyselinou sírovou a ještě zapálena, aby se zabránilo případné identifikaci.

Ganina_JamaFoto: Na místě bývalého dolu Ganina Jama, kam byla vhozena těla carské rodiny, vyrostlo několik kostelů, pomníků a poutních míst | Wikimedia Commons / Public domain

Sovětský tisk o popravě informoval o dva dny později a vraždu vysvětlil blížícím se ešalonem Československých legií, které měly Cara osvobodit. Ve skutečnosti ovšem Legionáři nevěděli že se v Jekatěrinburgu carská rodina nachází.

Ostatky většiny rodiny byly nalezeny amatérskými hledači v roce 1979, objev byl ale politicky choulostivý, a tak ho politické vedení Sovětského svazu uchovávalo tajnosti až do roku 1989. Těla byla exhumována v roce 1991. Zbývající dvě těla, Alexeje a Marie, byla nalezena v roce 2007 nedaleko masového hrobu carské rodiny.

Zdroj: Diletant Meida, britannica

 Autor: Tomáš Svoboda

Komentáře

Pepík Knedlík

20. 11. 2024, 21:13

Czertik
Sice chudák Nikolaj byl brutálně s rodinou zavrazdeny za svoji určitou neschopnost. Ovsem, je treba být na pozoru před podobnými nejen v historii, ale i v současných časech.
https://www.moderni-dejiny.cz/clanek/projev-dr-edvarda-benese-v-praze-16-kvetna-1945/

Czertik

21. 11. 2024, 12:06

pepik
ano a v cem tam presne vidis problem ?
nacrtle plany regalovaly na predvalecny vyvoj - zradu nekterych stran v 38 kterym nelezel osud csr na srdci.
a to jak ostatni velmci braly nebo nebraly potreby csr behen valky na zretel.

ale protoze vim z jakeho prostredi a mysleni pochazis, tvuj hlavni problem bude s tim slovem vylikvidovat nemecky problem, ze ano ?
jenze propagandiste jako ty nikdy nenapisou, ze onim slovem vylykvidovat myslel vyresit ve smyluslu tak, aby uz nemci nemohly skodit budouci republice.
ne v jejich fyzicke likvidace, jak ty a tobe podobni chcete naznacovat.

Monarchista

19. 11. 2024, 19:48

Přátelé,
v současném Rusku se na toto téma stále diskutuje a  lidé jsou nejednotní, mnozí nechápou mnozí schvalují. Občanská válka stále není zapomenuta. Zkuste ruské stránky, jsou tam zajímavé názory. Já osobně si myslím, že to byla vražda.

Pepík Knedlík

19. 11. 2024, 12:08

Car obdikoval a byl po "zásluze" odměněn s celou rodinou i blízkými?
Nechci hodnotit jeho neschopnost i ruskou zaostalost. Jenže poprava carský rodiny byla brutální a nesmyslná.
Bolševici pak pokračovali v teroru a tolik nenáviděný Stalin zavedl určitý řád i pokrok.
Něco více o vyvrazdeni carský rodinny:
https://www.csol.cz/z-historie/ruzne/zavrazdeni-carske-rodiny/

Czertik

19. 11. 2024, 17:04

pepik
ale to uz tak byva ze neschopny vladce, kdyz neodstopi vcas, spatne to s nim dopadne.
takz jde skutecne rict, ze diky svoji neschopnosti si popravu zaslouzil.

vezmi si rumunsko a jak skoncil tamejsi diktator spolu s vladou komunistu.

navic, i kdyby car nejakym zazrakem prezil, kdo by ho chtel ? bez penez - a prestize vladce ruska- by svoje hostitele jen vysaval a na to, aby delal nejakou smysluplnou praci nemel.

Marty

19. 11. 2024, 18:25

Czertik
stále mohl on, nebo alepson rodina odejít do exilu, konec konců i otec současného Britského krále byl "králem" bez království a uplatnil se v hostitelské zemi

Monarchista

19. 11. 2024, 19:49

Bohužel Anglie jako první odmita ruského cara z obavy, že s carem přijde i revoluce.

Pepík Knedlík

19. 11. 2024, 21:58

Monarchista
Přesně tak, spřízněnou krev blbouni z Anglie odmítnou. No holt Anglická pohostinnost a gentlmenstvi nikdy nezklame.
Proto jsem dal odkaz na český legie, ale zbytečný. Czertik a Marty mají zřejmě jasno ...
A tak me napadl urcity primer, proc nebyl popraven Eduard Beneš ...

Marty

20. 11. 2024, 06:16

Pepík Knedlík
opravdu? a v čempak?

Marty

20. 11. 2024, 06:23

Monarchista
prince Filipa jsem uvedl pouze jako příklad toho že to možné je, pokud člověk v takové situaci dostane tu možnost, tu z této rodiny bohužel nedostal nikdo, s tím už nic nenaděláme

Pepík Knedlík

20. 11. 2024, 07:35

Marty
Proč Beneš?
1. Neschopny samozvany ministr a jeho paktovani s Francii
2. Lhal v Trianonu o poctech Němců a udelal z nich naprostou menšímu - nasledky se projevují behem první republiky
3. Rok 38 a tim nemyslim jen Mnichov ...
4. Emigranstka vláda v Britanii, morální podpora Hachy, jeji politika zadlužení, paktovani se Stalinem, dohoda s komunusty o budoucí orientaci republiky vc znarodnovani
5. Návrat do svobodný republiky a jeho hyenismus- úmrtí Háchy ve vezeni i dvakrát se nechal zvolit pro pocit jistoty
6. Podporoval vraždění a vyhnání Němců svymi projevy i zakony, společna vlsda s komunisty i zacatek znárodnění vc kolektivizace atd.
Vypsat vse o Eduardovi snad ani nelze

Celkem solidní životní úspěch člověka, který se zasloužil o stát vedený komunisty ...

Marty

20. 11. 2024, 07:45

Pepík Knedlík
psal ste že mám jasno ohledně legií, tak se ptám jak podle vás a proč si to myslíte?

Pepík Knedlík

20. 11. 2024, 07:50

Marty
Aha, možná nedorozumění. Dal jsem odkaz na clanek na web český legie ohledně vyvrazdeni carský rodiny. Jaky máš náhled na kegie fakt nevim. Muj je negativní.
Jedinny světlý okamžik za život Eduarda byla podpora E. Hachy, který se obetoval, ale ta podpora byla velice krátká ...

Marty

20. 11. 2024, 07:57

Pepík Knedlík
Beneš skutečně nepatří za mě mezi ukázkové příklady dobrého politika, minimálně né v krizových dobách a jiné moc nezažil, nicméně zrovna exilovou vládu bych mu skutečně nevyčítal jako takovou, je to naprosto běžná praxe, s těmi komunisty, druhým největším zlem Evropy, to bylo z počátku čistě pragmatické, dostat naše vojáky z jejich zajetí a následně jim umožnit zapojení do bojů, co tomu následovalo, už katastrofa byla, další příklad slabého státníka

Marty

20. 11. 2024, 08:49

Pepík Knedlík
předpokládám, ale kdyžtak mne opravte, že legionáře považujete za vlastizrádce, což čistě právně vzato byly, ale bez nich by tento stát nevznikl, ovšem v porovnání se sudetskými Němci? ti snad svou zemi nezradili? na území koruny ČESKÉ je pozval ČESKÝ král, tito ekonomičtí přistěhovalci měli několik století na to se přizpůsobit, jako české země naše uzemí uznávala i Habsburská monarchie! byly občany československé republiky a jak se zachovali? naštěstí ne všichni, ikdyž bohužel i většina nevinných byla potrestána, ovšem režim - nacisty, který podporovali nebyl nijak lidumilný a ani spravedliví a naštětí většina "němců" ve vnitrozemí zustala věrná republice, řada jich šla za ní bojovat i do zahraničí po vyhlášení protektorátu... těm se bohužel odvděčili komunisté ale to je zase další kapitola

Pepík Knedlík

20. 11. 2024, 09:41

Marty
Dejme si společnou otázku.
Je právně i technicky možný, aby neexistující stát a tim myslím CSR mel legionaře?
Jednalo se o dezertery a vlastizradce. Jak pozdeji byli zneužít nejen v propagandě je jiná záležitost.
Soužití Němců s Čechy bylo celkem bezproblémové ostatně Praha byla z pulky Německa i Židovská. Němci povedli technickou úroveň Čechů na solidní úroveň např v hutnicrvi a hornictvi n Sudetech.

Marty

20. 11. 2024, 10:28

Pepík Knedlík
ano, bylo bezproblémové a těžili z něho obě strany, Němci získali půdu a nové příležitosti, Češi zase poctivou pracovní sílu na vysoké kvalitativní urovni, dokud se po několika stoletích nerozhodla, bohužel příliš velká část z němců, nechat zlákat zrůdnou propagandou NSDAP vedenou vlastizrádcem Konrádem Henlainem...
Československá Republika neexistovala, to je pravda, ale český stát dříve ano a částečné pozustatky nikdy nezrušila ani Rakouská monarchie, nemyslím že šlo o pozdější zneužívání propagandou, náš stát by skutečně bez legionářů nevznikl, to že za jeho vznik bojovali bylo to co spojence přesvědčilo aby s jeho založením souhlasili, jinak by sme nejspíš byly součástí Rakouské republiky z části a zbytek by si rozdělili Němci, Poláci a Maďaři - s největší pravděpodobností

Marty

20. 11. 2024, 10:43

Pepík Knedlík
eště bych si dovolil se vrátit k řekněme popravě cara a zločinnému vyvraždění jeho rodiny - údajně se tak stalo na popud obav Moskevského sovětu z "nedaleko" operujících čs. legionářů, což poukazuje na tradiční paranoiu bolševiků, legionáři sami bojovali proti své monarchii, neměli valný zájem na osvobozování cara, ikdyž věřím že kdyby byly požádáni aby si jeho, nebo alepson jeho rodinu odvezli jako nežádoucí osoby, určitě by ze slušnosti vyhověli, samotný odpor bolševiků k legionářům byl nesmyslný, ti stáli o to se dostat z Ruska pryč a kdyby to stihli, zapojit se do bojů na západní, případně jižní frontě, bránit jim v tom a tím je de facto donutit ke spolupráci s pro bolševiky "konkurenčními" bělogardějci (zástupci z voleb vzešlé vlády - ale také žádnými svatoušky) byla z jejich strany nesmyslná chyba

Pepík Knedlík

20. 11. 2024, 11:05

Marty
Ano, to se uvádí zde: https://www.csol.cz/z-historie/ruzne/zavrazdeni-carske-rodiny/
Ona ta historie je celkově pomatena. Musoliny kamarádil s Leninem - Uljanovem a ten byl agentem Německa a prevratem v Rusku v podstatě Německo porazilo Carský Rusko.
Legionaři neměli žádný podstatný vliv na vznik republiky i když jich bylo 80 000, ale tisíce km od monarchie. Sokolnici bylo silny združení a ti meli sílu v lidu.
Ovšem pro navratilce z Vladivostoku cekalo nejedno překvapení.
Vznikl umělé vytvořený Ceskoslovensky národ a s Němci se nepocitalo.
"Masaryk uvedl: „Území obývané Němci je území naše a zůstane naším. My jsme vybudovali svůj stát, my jsme jej udrželi, my jej budujeme znova.“ Konstatování, které bylo půdorysem pro další dvacetiletou existenci státu. Důsledky tohoto principu nás provázely a možná i provázejí dlouhá desetiletí (čr 28.10.24)"
To vidím jako základní problém společně s politikou Beneše

Marty

20. 11. 2024, 11:19

Pepík Knedlík
v tomto měl Masaryk ovšem pravdu, toto uzemí vždy patřilo k českým zemím, nikdy k německým (naopak krátkodobě část německého uzemí byla v područí českého krále a při historických průvodech v některých městech do dnes hrdě nosí na rukávu a na praporcích našeho bílého lva v rudém poli) ovšem mohl být trochu více taktní a otevřený, tak k sokolům se vleice rychle připojili legionáři ze západní a jižní fronty, ale ano, na zajištění pořádku měli z počátku jednoznačně největší podíl sokoli, ale nemyslím si že by měli šanci vybojovat stát na našem uzemí bez zahraniční podpory a ta byla získána Masarykem a jeho největším argumentem byli právě legionáři, ano tyto techtle fašistů, nacistů a bolševiků jsou neskutečným paradoxem, ale jednu věc měli společnou a tou byl odpor k demokracii a svobodě lidí, takových paradoxů lze v historii i současnosti najít vícero... on nacionální socialismus vytvářel takoví umělí most mezi fašismem a internacionalismem, z obou si vzal jen to nejhorší a že toho tam bylo mnoho

Pepík Knedlík

20. 11. 2024, 11:29

Marty
Nejsem s tebou v zásadním rozporu, ale opominout skoro 4 mil. Němců byl zásadní omyl a nastávající problém. Stovky fabrik patrili Němcům a ti zaměstnavali i tisíce Čechů. Nastalo počešťováni na uradech, u policie slouzili převážně jen Češi a to nejen v Sudetech, ale i na východě.
Chybou bylo vzniknuti Ceskoslovenska s Podkarpati.

Marty

20. 11. 2024, 11:59

Pepík Knedlík
ono to počeštění výhledově bylo nevyhnutelné, a technicky to zřejmě nebyl problém, téměř všichni němci uměli slušně, někteří zcela perfektně česky, ale souhlasím že ten tlak byl zbytečně velký a rychlí, mohli se oba jazyky ponechat souběžně třeba 20 let než odroste nová generace, ale pozdě to řešit, podkarpatí bych zpětně vnímal jako možná menší problém, než zbylé vlastní slovensko, kde nakonec převládli tendence k osamostatnění, dalo by se říct že vlnu osamostatnění čech využili jen aby se oddělili od maďarů když to zjednoduším

Pepík Knedlík

20. 11. 2024, 13:26

Marty
Ono jak kde. Ma maminka nemecky skoly a cesky velmi dobře a z deseti rodin 8 německy v nasem domě. Ve vedlejší baraku jen německý a to ještě nedávno. Když jdu na pivo nebo fotbal směs nemciny a češtiny. Nemcinu stale slysim a nevadí mi naopak. Bohužel cim dal od hranic tak bída. :sunglasses:

Czertik

20. 11. 2024, 13:40

marty

ale co si budeme nalhavat, car mikulas 2 a otec soucasneho bristkeho krale meli uplne jinou povest a schopnosti.

Czertik

20. 11. 2024, 14:00

pepik

ten tvuj odkaz neprinesl nic neznameho. to ze se zabiji byvaly vladci pri padu rezimu je bezne. vezmi si jak se strilelo a zatykalo po smrti stalina.

a popravit benese ? ty ses uplne pomatl.

Czertik

20. 11. 2024, 14:09

pepik
mas to uplne pomotane
1. ministerstvo zharanici mu bylo dano a paktovani s francii vnimala naprosta vetsina lidu pozitivne
2. a v cem presne lhal o poctech nemcu ? jim uvadene cislo bylo v rmaci moznosti presne. nasledky behem prvni republiky byly takove jen proto, ze nemci se citili urazeni tim, ze uz cechum nevladnou
3. ooo, skutecne to rozeber
4. moralni podpora hachy ? rozeber to. politika zadluzovani ? hmmmm. a  kde mel brat penize kdyz pootektorat jeho emigrantskou vladu nefinancoval. paktovani se stalinem ? hmmm. zajimave ze to same paktovani se stalinem nevicitas ani britanii ani usa. znarodnovani ? hoohohoho, hodne se znarodnovalo i ve francii a i nemecku.
5. a co je spatneho na tom, ze se vratil do republiky ? koho jineho by si chtel na postu prezidenta ? gotwalda ? ses mesuge ? hacha ? hmmm. vis neco o osudu petaina ? evidentne ne.
6. nemci se vrazdily a vyhaneli z cele evropy zpatky do nemecka, neni muj problem ze neznas dejiny. a za vladu komunsitu benes nemuze.

pepiku, skutecne by si mel prestat chlastat a zrat ropagandu sudetackeho landmnsaftu.

Czertik

20. 11. 2024, 14:19

marty
benes a slaby politik ? zajimalo by me, kdo by dle tebe v tehdejsi dobe to zvladl lepe. skutecne napis kdo a jak by to zvladl.
pravda je akova ze benes z toho co mohl udelat , udelal etsinou to nejlepsi co slo. holt nekdo nedokaze pochopit ze nekdy je na vyber jen ze spatne moznosti a jeste horsi.
jestli si videl serial loki(pokud ne, mrkni se na nej je skvely), tak tam na konci jedna z hlavnich postv ma krasny proslov kde rika zhruba toto - tak takhle to tady u nas je. drsna prace. u nas neexistuji stastne konce.

za nastup komunistu k moci benes nemohl, ano spolupracoval s nimi, ale to je tak vse. za vitezny umor benes nemuze. u vitezneho unora jednal naprosto v souladu s tehdejsimi zakony.
pokud chces hledat vinika za vitezny unor, hledej ho u masaryka, ktery odmitl slozit funkci a vladu komunistu tim podrzel a legitimizoval.

Czertik

20. 11. 2024, 14:26

marty

ohledne sudetaku, mas nekolik omylu. a to v tom, ze vetsina nemcu zustala verna republice. nezistala, naopak vetsina jich chtela hitlera, velkonemecko a vladnout evrope, potazmo svetu, tak jak to nemcum nalezi.
treba takove brno bylo plne fanatickych nacistu, jez zastili spoustu jinych, nejen v nemecku, ale i rakousku.
jediny duvod proc brnaci v 38 nepovstaly byl ten, ze se k nim nedostaly pasovane zrane z rakouska.
jediny kdo byl v 38 republice verny byly nemecti zide, komuniste (dle narizey moskvy ktere tehdy videloo nacky jako nepratele), antinaciste a socialni demokrate. tot vse.
zbytek vital hitlera.

Czertik

20. 11. 2024, 14:34

pepik
samozrejme ze neni pravne mozne aby neexistujici stat mel legalni vojsko. ale v historii se kolikrat stalo, ze lidi co se vzbourili si vytvorili svuj vlastni stat.
ted me napada zrovna haity.
samozrejme ze z hlediska rakouska uherska se jednalo o dezertery a zradce, proto taky kazdeho legionare co zajaly popravily.
ale to neznamena, ze lidi co chteli samostatny stat, mimo ru, vnimaly legionare jako zradce, naopak, pro ne to bily hrdinove a bojovnici za budouci stat.
ano, souziti cechu a nemcu bylo bezproblemove...ale jen tehdy dokud to byly nemci kteri meli ve svem hlavni slovo a cesi je poslouchaly.
a sudetaci byly primo posedly nadvladou nad cechy.
dejiny ru ti ukazou mnoho prikladu kdy rakusaci byly ochotni zrovnopravnit cechy, jako jazykovy zakon z ???? ktery mel umoznit cechum mluvit na uradech v cesku cesky, misto nemecky, ale byly o prave sudetaci co onen zakon sestrelili.

Czertik

20. 11. 2024, 14:40

pepik

naopak, bez legionaru by csr nevzniklo. sokolnici byt meli silu by beze zbrani nic nedokazaly. nebo si myslis ze rakusaci by dalsi cechum svobodu z jejich dobroty srdce ? zvlas kdyz v dobe kdy uz r-u de fakto neexistovalo tak jednaly jako by mu plne vladli ?
a co je spatneho na masarykove prohlaseni ohledne nemcu ? kde z toho beres falesny pocit ze s nemci se nepocialo ?

Czertik

20. 11. 2024, 14:46

pepik
mas to pomotane.
nikdo neopenul 4 mil nemcu(byt realne cilo bylo jine). jak si na to prisel ?
tim pocestovanim uradu myslis co ? to, ze na uradu kde zilo 98% cechu se najednou muselo mluvit cesky misto nemecky ? to ti skutecne vadi ? ses mesuge ?
ano, u policie slouzili prevazne cesi, protoze nemci nemeli zajem o sluzbu u policie. nikdo nikdy nebranil stupu nemcu do policie.
a podkarpati se pripojilo k csr, neni to tak ze by cesi chteli podkarpati samo od sebe.

skutecne tvoje znalosti dejin sou mizive.

Czertik

20. 11. 2024, 14:57

marty

prosimte, z kama mas ten nesmysl ze temer vsichni nemci umeli cesky ? vyjma smisenych manzelstvi to bylo vyjimecne ze nemci umeli cesky.
jinak s nemcinou jako s jednim ze statnich jazyku se pocialo do budoucnosti neomezene, spolu s ukrajinstinou a madarstinou.

Pepík Knedlík

20. 11. 2024, 15:14

Czertik
Přestat chlastat? Mam končit, když hsem ještě nezačal? To se ti nepovedlo.
Já mám svuj názor na Eduarda a jeho podvody ohledně s národnostmi, Němců cca3,5 mil a Slováků: přestože početně jich bylo méně než Němců, kteří obývali hlavně západní části státu, oficiálně s Čechy tvořili část tzv. československého národa, který v zemi dominoval. Stačí?
Znárodnění Eduard projednával s komunistama v Moskvě 43 a pak pak vznikl panflet Kosicky vládní program.

Pepík Knedlík

20. 11. 2024, 18:05

Czertik
Myslim v Sudetech. Ano, byli český a německy skoly v jedny vesnici, ale cetnici byli Cesi.
Nemám to pomotany. V armádě slouzili všichni

Pepík Knedlík

20. 11. 2024, 20:36

Czertik
Aha, 80 000 dezerzeru je na dalnym východě a vsichni ve středu Evropy se jich měli bát?

Pepík Knedlík

20. 11. 2024, 21:04

Czertik
Promin, ale je to jsou kecy. Beneš? Tragikomicky postava. Masaryka J. si drzel v Anglii i v ČSR jako maskota kvuli příjmení Masaryk. On může za totální okupaci, za stovku obetovanych statecnych paraganů a za komunisticky perzekuce, i za tzv. Revoluční gardy vraždili nevinný občany a předání moci ksč k vládnutí.
S tím končím.

Pepík Knedlík

20. 11. 2024, 21:49

.Czertik
Kosicky vládní program hlava IX:
Jako velezrádce republiky postaví vláda před Národní soud protektorátního prezidenta Háchu a všechny členy Beranovy vlády, kteří dali souhlas k Háchovu podpisu tzv. berlínské smlouvy z 15. března 1939 a kteří vítali Hitlera při příchodu do Prahy 16. března 1939. Vláda se postará, aby byli postaveni před soud všichni členové protektorátních vlád od 16. března 1939 stejně jako Tiso a členové tzv. slovenských vlád od 14. března 1939, jakož i tzv. slovenského sněmu. Dále političtí a úřední pomocníci Háchy, jakož i odpovědní vedoucí úředníci protektorátní správy.
Pravda je: 15 . března 1939 byl předsedou vlády Rudolf Beran. Podporoval domácí protinacistický odboj a Němci ho za to odsoudili k 10 letům žaláře. Pozoruhodné či snad spíš příznačné, je, že poválečný československý soud poslal Berana na 20 let do vězení za zradu a kolaboraci.
Tak jednal Eduard Beneš ...

Czertik

21. 11. 2024, 12:17

pepik
tak to mas blbe kdyz to mas v hlave pomotane a neni to z chlastu. protoze prestat chlastat by ti pomohlo. takhle pro tebe bude pomoc tezka.

a ne skutecne nestaci napsat to, ze tzv. ceskoslovensky narod byl podvod. rozeber proc to byl podvod.
to ze slovaci zili hlavne na slovensku je jaksi jasne.
a povazujes rusiny taky za podvod s narodnostmi ? pokud ne, vysvetli proc ne.

a co jako ze benes projednaval znarodnesni v moskve ve 43 ? s kym jinym mel projednavat budoucnost csr,jeho bezpecnost a budoucnost kdyz zapad mu i ve 43 ukazoval ze mu o nejakou budouci bezpecnost csr nejde a na state jako takovem mu de fakto nezalezi ?
proc ti tenhle samotny fakt vadi vic nez to ze se velmi rozsahle zanrodnovalo v povalecne francii ?
co ti presne vadi, samotny fakt narodneni nebo to ze se o tom jednalo v moskve ?

Czertik

21. 11. 2024, 12:23

pepik

co presne v sudetech ? kdyz pises ze tam v jedne vesnici byla jak ceske tak nemecke skoly, tak co to placas o nejake nasilne cechizaci ? sam si odporujes.

a ze cetnici byly cesi ? a kde je presne problem ? dokud neprokazes ze cesi nejakym zpusobem branili, at uz aktivne nebo pasivne, vstupu nemcu k cetnictvu tak v kazdem pravnim state plati presumpce neviny - tj. neexistence nemeckych cetniku byla proto ze nechtely slouzit v cetnictvu, ne proto ze by jim bylo ve stupu do nej braneno.

a ano, v armade slouzily vsichni, protoze se na ne vztahovala brana povinost . a sluzba v armade nebyla dobrovolna. odvody byly univerzalni, bez vyjimek. at rasovych, nabozenskych ci narodnostnich.

Czertik

21. 11. 2024, 12:24

pepik
a kdo tu nekde psal o tom, ze by se evropa mela bat ceskoslovenskych leginaru ?

Czertik

21. 11. 2024, 12:31

pepik
ja vim, ze tvuj hrdina je adolf, ale to neni hrdina pro vsechny.
je absolutne jedno kvuli cemu si benes drzel masaryka, podstatne je to jak se rozhodoval a choval masaryk v povalecne i valecne dobe.
a jak benes muze za totalni okupaci ? tim, ze se v 38 vzdal ? kdyby bojoval, tak pomatenci jako ty by dnes (pokud by se vibec narodiy) rvali 100000x tolik, kolik ze lidi benes zbytecne nahnal na smrt a ze se mel vzdat.
jak benes obetoval stovky paraganu ? jak muze za komunisticke perzekuce ? on komunista nebyl a komunisty do vlady nedosadil.
a jak muze za reolucni gardy ? sposte nacku lezi revolucni gardy v zaludku, protoze potrestaly spoustu zlocinu nacku. byt ano, i revolucni gardy se dopustily spousty zlocinu a preslapu.

a div se, ze si nezakoncil svuj projev slovy hh.

Czertik

21. 11. 2024, 12:50

pepik
je vtipne ze sis vybral berana. uvedomujes si vubec kolik toho beran a benes meli spolecneho ? a v cem vsem mohl byt jejich osud stejny ? evidentne ne.

ale vic co je extremne ironicke ? ze ti vadi tahle cast kosickeho vladniho programu, ale zcela nereagujes na to, co se delo ve francii po valce a na co ja neustale upozornuji.
podivej se jak francouzi zatocili s vichistickou vladou. a nidke od tebe sem neslysel ze by de gaulle byl valecny zlocinech, vrah a cokoliv podobneho co pripisujes benesovi.

skutecne, tvoje chapani tehdejsi doby je mizerne, na urovni propagandy.

Azor

25. 11. 2024, 16:04

"Bolševici měli tradiční paranoiu" a "zločinné vraždy carské rodiny".
A jakou měl paranoiu báťuška?Co se událo do a v r. 1905?A co uvržení ruského lidu do války?Kolik že tam bylo zavražděných?
"samotný odpor bolševiků k legionářům byl nesmyslný, ti stáli o to se dostat z Ruska pryč"
Je pravda že se na tom podílel Trockij,který byl vůdce 5. kolony spolu s Kameněvem a Zinovjejem,viz prozrazení 7.listopadu 1917.
Československé legie(zbytečně se o nich neříká že to byli běločeši)se zasloužili o začátek občanské války v Rusku.Když se začali montovat do vnitřních záležitosti Ruska.I když vojáci jako většina, byli proti.To byla politika V.Británie a Francie a loutek,jako byl Štefánik a Masaryk.A na tututo politiku doplatil pl.Švec.

Azor

25. 11. 2024, 16:15

Stále plno lidí přebírá mantru,že bez legií,by nevzniklo Československo.
Tito lidi neví co to je nadnárodní řízení.
O tom že vzniklo Československo rozhodli vítězné mocnosti.Francie a V.Británie.Masaryk a Štefánik byli pouhé jejich loutky,které se jim hodily k jejich cílům.A v tomto případě rozbít komkurenci v Evropě - RU a zároveň oslabit Německo
Pokud člověk nevé proč a kdo zorganizoval 1.sv.válku,která se jim v tom důležitém nepovedla,tak proto zorganizovali 2. poločas v podobě 2.sv.války,nebude vědět o co vlastně šlo.

Marty

25. 11. 2024, 19:43

Azor
že tě z těch lží huba nebolí ty bolševická sračko s rukama od krve... kdo zločince hájí, sám zločincem je...

Czertik

19. 11. 2024, 11:02

a jeste neco, o jake je rusko zemi paradoxu a kde je vse mozne, dokonale ilustuje to, ze dnes v rusku uctivaji polsedniho car jako svateho s kostely zasvecenymy carske rodine a zaroven stale obdivuji lenina a chodi se mu klanet do mausolea.
v rusku berou jako svate lidi kteri byly za sveho zivota jeden druhemu smrtelnymy neprately.

Czertik

19. 11. 2024, 10:59

to, ze car byl prekvapeny ze ho zastreli se nedivim, vzdyt on a cela jeho rodina byla odtrzeni od reality uz hodne dlouho.
svuj osud si sam car vytvoril. jeho zcela neschopna vlada uvrhla rusko do takovych problemu, ze vyresit je mohla jen revoluce.
at je to tezke si to preedstavit, pres svechnu tu hruzu a teroro bolseviku , zivot bezneho obcana se po revoluci zlepsil.
a to bolsevici nevladli nijak dobre. coz nam muze dat predstavu jak mizerne vladl posledni rusky car a jeho otec pred nim.

Marty

19. 11. 2024, 11:05

Czertik
k tomu bych dodal že na absolutistického vládce vlastně ani moc nevládl, nechal si nakukat cokoliv a schválil všechno možné, a to kam až to vedlo chápu jako reálný důvod k jeho popravě, zbytek mrtvích je ovšem pouhá masová vražda, nic víc

Czertik

19. 11. 2024, 11:56

marty
je uplne jedno jestli jeho katastrofalni vlada byla vysledkem jeho vlastnich rozhodnuti, nebo toho co mu nakukaly ostatni.
vysledek byl porad ten , ze jeho neschopna a zkorumpovana vlada uvrhla rusky lid do obrovske bidy, kdy revoluci nemela co ztatit.
car proste nedokozala pochopit ono obrovske varovani z 1905.

ano, ti ostatni mrtvy byla masova vrazda, ale nijak nevybocuje z dobovych akci. bylo by naivni se domnivat ze i odpurci bolseviku nestlileli lidi co jim slouzily (z jakehokoliv duodu) jen proto ze je chytily spolu s bolseviky.

Marty

19. 11. 2024, 12:30

Czertik
ano, to byla bohužel realita doby...
nechtěl sem cara tím omlouvat, spíš poukázat že neschopnost a slabost může být stejně zhoubná jako zlá vůle...