EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Vlastenci, nebo zrádci? Vojáci generála Vlasova ve službách nacistů

 05. 09. 2023      kategorie: Vojenská historie      23 komentářů
Přidat na Seznam.cz

„Já, jako věrný syn své vlasti, dobrovolně vstupuji do řad bojovníků ozbrojených sil národů Ruska. Tváří v tvář krajanům přísahám, že pro dobro svého národa budu pod generálským velením generála Vlasova bojovat proti bolševismu do poslední kapky krve. Tento boj vedou všechny svobodymilovné národy ve spojenectví s Německem pod velením Adolfa Hitlera. Přísahám, že budu tomuto svazku věrný. Za splnění této přísahy jsem připraven položit svůj život.“ Toto je text vojenské přísahy, kterou do 28. ledna 1945 pronášeli všichni vojáci, kteří vstoupili do Ruské osvobozenecké armády pod vedením bývalého generálporučíka Rudé armády Andreje Vlasova. Vlasov byl v červnu 1942 zajat německou armádou, načež začal spolupracovat s Němci.

Bundesarchiv_Bild_183-N0301-503,_General_Wlassow_mit_Soldaten_der_ROAFoto: Generál Vlasov a příslušníci ROA v německých uniformách | Bundesarchiv, Bild 183-N0301-503 / CC-BY-SA 3.0

27. prosince 1942 sepsali Vlasov a generál Baerskij Smolenskou deklaraci, v níž požádali německé velení o zorganizování Ruské osvobozenecké armády (ROA). ROA byla navržena jako vojenská formace složená z dobrovolníků z řad ruských válečných zajatců a měla vizi osvobodit Rusko od sovětských komunistů a vytvořit ruský stát.

Od tohoto okamžiku se vojáci ruské národnosti v rámci německé armády považovali za příslušníky Ruské osvobozenecké armády. Dne 23. listopadu 1944 byla po vzniku Výboru pro osvobození národů Ruska v Praze zformována 1. divize ROA. Vytvořením tohoto výboru Andrej Vlasov a jeho stoupenci zohlednili blížící se porážku Německa, k níž mělo podle jejich propočtů dojít koncem roku 1945.

Jejich cílem bylo vytvořit silnou armádu, která by se stala "třetí silou", jež by vstoupila do nevyhnutelného konfliktu mezi SSSR na jedné straně a Velkou Británií a USA na straně druhé. Později byly vytvořeny další formace. Zpočátku byly Němci využívány k zajištění bezpečnosti a v boji proti partyzánům na okupovaných územích SSSR. 

Jako hlavní zdroj financování ROA sloužilo ministerstvo financí Třetí říše. Peníze vydané na vydržování Vlasovovy armády nebyly zahrnuty do rozpočtu Třetí říše a byly vydány ve formě půjčky, která měla být splacena "v rámci možností". Přestože ROA dostávala pomoc z Německa, byla ve skutečnosti právně oddělena od wehrmachtu.
Podle různých odhadů se počet osob v ROA v různých obdobích pohyboval od 120 do 200 tisíc osob. Disponovala všemi druhy vojsk, včetně malého letectva. Dne 9. února 1945 ROA poprvé vstoupila do boje proti 230. pěší divizi Rudé armády. Během prudkého útoku se vojákům pod vedením Vlasova podařilo obsadit Neulewin, Kerstenbruch a jižní část další obce na Odře, východně od Berlína.

Dne 20. března obdržela ROA rozkaz obsadit a k obraně připravit předmostí, aby zajistila nerušený průjezd německých lodí po Odře. Vlasovovým vojákům se však provést úspěšnou ofenzívu nepodařilo a utrpěli vážné ztráty. Němci využívali vojáky ROA k plnění složitých úkolů, z nichž řada ve skutečnosti ani nebyla proveditelná, rozhodně nikoli omezenými prostředky, jež byly k dispozici a proti početní převaze Rudé armády. Na konci bojů byla vyčerpaná a oslabená 1. divize ROA převelena do týlu a odtud se přesunula směrem do Čech.

Vedení ROA uznalo porážku Německa brzy jako nevyhnutelnou a v dubnu 1945 se rozhodlo vystoupit z podřízenosti německému velení a probojovat se na Západ, aby se jednotky vzdaly americkým silám vedeným generálem Pattonem. Rusové si od toho slibovali bezpečí před sovětskou pomstou. V té chvíli se také vojákům 1. divize naskytla příležitost připojit se k národnímu českému povstání. Počátkem května se 1. divize ROA spolu s českými odbojáři a obyvateli města zúčastnila Pražského povstání proti Německu. Díky těžkým zbraním ROA k úspěchu povstání významně přispěla. Němci v Praze kapitulovali ještě před příjezdem Rudé armády. Podle některých pramenů po obsazení Prahy sovětská vojska zabíjela raněné vojáky ROA ponechané v pražských nemocnicích přímo na jejich nemocničních lůžkách. Takto vojáci Rudé armády zabili asi 200 raněných příslušníků ROA. Celkem bylo v oblasti Prahy zastřeleno asi 600 vojáků ROA.

Po skončení bojů v Evropě byly asi dvě třetiny všech příslušníků ROA, kterým se podařilo uprchnout ze SSSR, předány sovětským orgánům. Některým se přesto ještě podařilo vyhnout nucenému návratu do SSSR a zachránili se v západních zemích.

V Sovětském svazu čekaly všechny účastníky ROA přísné tresty v podobě gulagu i trestu smrti. Dne 1. srpna 1946 byl ve věznici Butyrka oběšen generál Vlasov a další generálové – Truchin, Žilenkov, Malyškin, Buňačenko a Malcev.
Vlasovovi příznivci tvrdí, že on a jeho stoupenci byli opravdoví vlastenci a byli zcela věrní své vlasti, ale ne své vládě. Odpůrci Vlasova tvrdí, že on a jeho příznivci byli kolaboranti, které nacisté obratně využívali k propagandě a na špinavou práci.

Zdroj: warhistoryonline

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Czertik

15. 09. 2023, 05:31

pravda je jedoducha, cast vlasovcu uprime chteli sssr svobodne, samostatne, demokraticke , bez stalina. ale to byl sen ktery by jim nemci nikdy nedovololili. nemci je skutecne zneuzivali jen na spinavou a nebezecnou praci, pro kteru byly nemci prilis ceni.
puvodnimu slibu ze budou bojovat jen proti stalinovy nedostaly, ten splnili da se rict jako posledni z hlediska bojovaho nasazeni.

co se tyka muzstva, tak to bylo z mensi casti tvoreno idealisty, z daleko vetsi jen lidmi kteri se rozhodli riskovat moznou smrt na fronte misto jiste smrti v nemeckem lagru.

Radek

06. 09. 2023, 21:08

Mluvit ve Stalinově říši o vlastencích a zrádcích je nesmysl. Stalinův režim byl tak brutální a nespravedlivý, že odpor proti němu prostě není zrada. Totéž u Hitlera. Problém prostě byl v tom, že se proti Stalinovi spojili s Hitlerem a pomáhali mu ve vraždění.
Hiwis bojovali nebo sloužili v německých službách hned od léta 1941, část aby si zachránila život, část kvůli postavení a kariéře, část z nenávisti vůči Stalinovi, komunistům nebo židům. Na druhou stranu vstoupit do boje proti rudé armádě na podzim 1944, kdy už byla válka prohraná, nebylo moc chytré. Vlasovovi prostě nic jiného nezbývalo - němci ho nepustili někam, kde by nebyl pod plnou německou kontrolou. Jednotky ROA vraždící ve velkém civilisty v protipartyzánských operacích si taky moc sympatií nezískali.

Vaclav Flek

06. 09. 2023, 22:53

pro Radek :

V obecne rovine s vami souhlasim, ale, jak se rika, dabel je v detailech, a tam uz s vami souhlasit nemohu. Zkusim to ukazat :

1) Vy i ja citime, ze odpor proti Stalinovu zlocineckemu rezimu neni zrada, a mame v tom uplne jasno. Bohuzel v soucasnem putinovskem Rusku prevlada vetsinovy nazor, ze Vlasov byl zradce (viz nize muj prispevek o odsekani jeho jmena z pamatniku), a tento nazor ma zrejme i velmi mnoho nasich spoluobcanu.

2) Myslim, ze prislusnici ROA se vrazdeni v prubehu protipartyzanskych akci prilis neucastnili. V te dobe existovalo mnoho nepravidelnych ruskych formaci, bojujicich po boku Nemcu proti partyzanum, a ty vsechny dostaly po valce nalepku "vlasovci", ackoliv s Vlasovovym hnutim nemely nic spolecneho. Pripomina to Putinuv rezim, ktery vsechny Ukrajince nazyva "nacisty" nebo "ukrofasisty", nebot je to pohodlne pro chapani beznych obcanu.

3) Co se tyce Hiwi, slo o sovetske valecne zajatce, kteri si uvedomili, ze jim v zajateckych taborech hrozi smrt hladem ci zimou, a proto hromadne prijimali spolupraci s frontovymi jednotkami wehrmachtu. Nejdrive jako pracovnici na hrubou praci, pozdeji jako koci ci dokonce kuchari. Nakonec si ziskali tak velkou duveru nemeckych vojaku, ze dostali i pusky a byli poverovani strazni sluzbou. Treba ve stalingradskem kotli cinil pocet Hiwi nejmene 15 % ze vsech zajatcu (spise vsak vice), coz se v knihach o stalingradskem vitezstvi zpravidla nepise.

Z uvedeneho vyplyva, ze do rad Hiwi nevstupovali osoby "... kvůli postavení a kariéře, část z nenávisti vůči Stalinovi, komunistům nebo židům...". Ti hledali jine zpusoby, jak svuj postoj projevit, Hiwi byli skutecne zoufalci, snazici se zachranit svuj zivot.

Standa

08. 09. 2023, 12:47

Radek

Tak to máte tedy dobrý vzor, možná podle současné ideologie.

Hilfswilliger, zkráceně Hiwi, byli dobrovolníci sloužící v SS.
Byli posílání na všechna hlavní vražedná místa „Konečného řešení“, což byl jejich primární účel výcviku. A také se zúčastňovali potírání partyzánského hnutí, kde jim velitelé z důvodu udržení poslušnosti nechávali volnou ruku, a dopouštěli se zvěrstev i proti civilnímu obyvatelstvu.

Tedy to byli esesáci, ať si říkali, jak chtěli, nebo nosili svoje uniformy.
A pokud se týká občanů Sovětského svazu, byli to bezcharakterní vlastizrádci.

Jediná dobrovolnická divize, División Española de Voluntarios (Španělská dobrovolnická divize), známá pod přezdívkou Modrá divize, byla zařazena jako 250. pěší divize Wehrmachtu.
Protože to odporovalo neutrálnímu statusu Španělska, byla na nátlak 10. října 1943 oficiálně rozpuštěna. Asi 3 tisíc vojáků, povětšinou členové španělské Falangy, skončilo v řadách Waffen-SS jako Spanische - Freiwilligen Kompanie der SS 101.

Vaclav Flek

08. 09. 2023, 20:38

pro Standa :

Naprosto zasadne se mylite ve svem tvrzeni, ze "...Hilfswilliger, zkráceně Hiwi, byli dobrovolníci sloužící v SS. Byli posílání na všechna hlavní vražedná místa „Konečného řešení“, což byl jejich primární účel výcviku. A také se zúčastňovali potírání partyzánského hnutí...". Jednoduse receno, pisete to cele uplne spatne.

Hilfswilliger se rekrutovali z rad sovetskych valecnych zajatcu, kteri chteli uniknout pomale smrti v zajateckych taborech a dobrovolne se hlasili ke spolupraci s nemeckymi jendotkami, a to vsemi, nikoliv pouze SS ! Zpocatku jim byly pridelovanyjednoduche manualni prace typu stipani drivi, vypomoc v kuchyni nebo pece o tazna zvirata. Pozdeji se okruh spoluprace rozsiril a nekterym Nemci dokonce sverovali pusky s omezenym poctem naboju k vlastni ochrane.

Samozrejme vojaci wehrmachtu timto krokem setrili sve vlastni muze, ktere tak mohli ucinneji vyuzivat pro vycvik nebo pro plneni bojovych ukolu. Pocet hiwi v divizich na vychodni fronte stale stoupal, napr. v bitve u Stalingradu (kde zadni esesmani nebojovali) ciinil jejich podil 15 - 20 % (!) pocetniho stavu. Na to se casto zapomina pri hodnoceni nemeckych ztrat.

Z uvedeneho je zrejme, ze primarnim ukolem hiwi nebylo jejich bojove nasazeni,, at jiz v protipartyzanskych operacich nebo akcich proti zidovskemu obyvatelstvu.

Strucne shrnuto, vas prispevek je zmatecny, myslim, ze se tomu rika, ze je zcela mimo misu.

Standa

08. 09. 2023, 22:17

Vaclav Flek

Hm, tak to jsem skutečně mimo mísu.

Takže v zajateckých táborech sovětských válečných zajatců byla vlastně selanka. Dokonce dostávali pušky k svojí ochraně. Ty zprávy o nelidském zacházení ze strany Němců, jsou určitě bolševická propaganda.

V dnešní době se musí člověk pořád učit. To jsou ty "korigované informace".

Vaclav Flek

09. 09. 2023, 00:16

pro Standa :

1) Dekuji konecne za slusne osloveni jmenem, kterym se prihlasuji do diskuse.

2) Dale vas jiz chvalit nemohu. Uvadite, ze : " .. v zajateckých táborech sovětských válečných zajatců byla vlastně selanka....". Mam za to, ze jsem napsal neco uplne jineho, totiz : "... z rad sovetskych valecnych zajatcu, kteri chteli uniknout pomale smrti v zajateckych taborech...". Myslim, ze tam o nejake selance neni ani slovo.

Jinymi slovy, vychazel jsem z predpokladu, ze zajemcum o problematiku jsou krute podminky v nemeckych taborech pro sovetske valecne zajatce dostatecne zname a neni treba je prilis rozvadet. Neverim tomu, ze jste mne nepochopil, spise se snazite argumentovat za kazdou cenu, byt na velmi tenkem lede

Jinymi slovy, v teto debate jste skutecne mimo misu.

Czertik

15. 09. 2023, 05:42

stando, min ideologickeho zapalu, vic pouzivat mozek.

v nemeckem lagru to skutecne nebyla selaknka pro nikoho z vychodu a nemci s jejich sojenci skutecne zachazeli brutalne s kymkoliv.
jen je potreba rozlisovat kdo je kdo.
hiwi skutecne az na par vyjimek wse ke zbrani nedostali.
nepleti si je s dobrovolniky kteri sli k primmmo bojovym jednotkam, at uz k roa, dosnkym kozakum ci jinym co bojovali po boku nemcu na fronte .

Standa

15. 09. 2023, 12:23

Czertik

Tady se účelově pletou dva pojmy.
Jednak to byli „Civilní zaměstnanci“, tedy ženy, které vařily a praly prádlo v nemocnici, povozníci, kteří dováželi zásoby a podobně. Byli to obyčejní místní obyvatelé, kteří byli dočasně zaměstnáni ve službách Němců na různé práce.

A potom to byly „Zvláštní jednotky“. Tedy pomocná policie, pohotovostní policejní jednotky a dobrovolníci v různých polovojenských komandech, kteří se rekrutovali z dezertérů (nikoliv ze sovětských válečných zajatců, ti byli sadisticky vražděni), lupičských tlup a nepřátel sovětského režimu.

Všechny dobrovolnické útvary podléhaly pravomoci a velení SS. I když mohly mít svoje velitele a používaly svoje názvy nebo i uniformy.
Rozdělovaly se na polovojenské Allgemeine – SS (Všeobecné SS) a vojensky organizované Waffen – SS (Ozbrojené SS).

Tyto jednotky byly špatně vycvičené a nedisciplinované, takže nebyly nasazovány na frontu. Byly od počátku Východní kampaně pověřeny „čištěním“ oblastí v týlu, tzn. zajišťováním a likvidací Židů, zbloudilých rudoarmějských jednotek, které se nedokázaly probít z obklíčení, komunistických funkcionářů a „banditů“ čili partyzánů.
S nimi si nezadaly ani dobrovolnické muslimské pluky (z Turkmenistánu, z oblasti Kavkazu, a 40 000 volžských a 20 000 krymských Tatarů).
Byly vytvořeny i dvě jízdní kozácké divize (1. a 2. Kossaken-Kavallerie-Division), které vedly protipartyzánské operace na Ukrajině a v Bělorusku, a poté byly přesunuty do bojů proti partyzánům v tehdejší Jugoslávii. Působení těchto kozáckých pluků v Jugoslávii je spojeno s jednou z nejsurovějších kapitol protipartyzánského boje. Koncem války byla většina mužů převedena do waffen-SS a zapojena do nově vytvořeného XV. kozáckého kavaleristického sboru SS.

Výjimkou byla „Arabská brigáda“ která byla nasazena na frontu v Povolží, ale byla zcela zničena. A bojové vystoupení ROA které se odehrálo 14. března u Erlenhofu, kde se neúspěšně pokoušeli zlikvidovat sovětské předmostí na Odře.

Vaclav Flek

05. 09. 2023, 21:46

K clanku o Vlasovovi bych mel asi tri poznamy :

1) V uvodu se mluvi o "narodech Ruska", pricemz pojmem "Rusko" se mysli cela byvala carska rise, nyni Sovetsky svaz. Dale se v clanku (nespravne) pise o "vojacich ruske narodnosti", coz neni totez. Mam tim na mysli, ze ve Vlasovovych jednotkach neslouzili pouze etnicti Rusove, treba generalmajor Bunjacenko byl Ukrajinec.

2) Rad bych doplnil vetu z clanku : "... Podle některých pramenů po obsazení Prahy sovětská vojska zabíjela raněné vojáky ROA ponechané v pražských nemocnicích přímo na jejich nemocničních lůžkách..." Jsem rodak z prazske ctvrti Krc, zname rozsahlym Krcskym lesem, mistem nasich detskych her, a take k lesu prilehajici krcske nemocnici, za valky premenene na lazaret. Jako deti nas pocatkem sedesatych let udivovaly tzv. "ruske hroby", neudrzovane , bez jakychkoliv jmen ci oznaceni a take bez tech povinnych kvetin, kterymi se pri vyrocich zdobily hroby sovetskych vojaku. Tusili jsme, ze neco neni v poradku, ale nevedeli jsme, co. Dnes samozrejme vim, ze slo o hroby vlasovcu, zranenych v bojich o Prahu, brutalne vytazene z nemocnicnich luzek a bez soudu popravene. Dnes uz ty hroby nelze nalezt, nevim, zda doslo k exhumaci tel, nebo (spise) ke srovnani hrobu se zemi.

3) Na zaver poznamku : Jedine misto v Ruske federaci, ktere pripominalo Vlasovovu pamatku, byl impozantni pomnik, tzvany Dmitrovsky, na brehu kanalu spojujiciho reky Volhu a Moskvu, asi 62 km na sever od mesta Moskvy. V roce 205 se jeho soucasti stala i mramorova deska s cisly tri armad, ktere zde v prosinci 1941 branily pristupy k Moskve, spolu se jmeny velitelu techto armad, nacelniku stabu a clenu vojenskych rad. Mezi nimi bylo i jmeno velitele 20. armady, generalmajora Andreje Vlasova. O patnact let pozdeji, v roce 2020, bylo jeho jmeno z mramorove desky brutalne odsekano, bezesporu v ramci Putinovy snahy o navrat vykladu dejin II. svetove valky k sovetskym zdrojum, snad jenom bez zduraznovani vyznamu komunisticke strany.

Standa

05. 09. 2023, 14:43

16.9.1944 se ve štábu Reichsführera-SS ve východním Prusku konala schůzka Himmlera a Vlasova. Vlasov byl povýšen do hodnosti generálplukovníka a velitele armády. Od této chvíle přešlo Vlasovovo hnutí pod pravomoc SS.
Prohlášení Keitela při Norinberském procesu: "Himmlerovi se podařilo získat u Führera souhlas s vytvořením ruské armády. Od té chvíle rozkazovali Vlasovovi pouze Himmler a SS".
Dne 23. listopadu 1944 byla zformována 1. divize ROA. Byly do ní včleněny také tisíce příslušníků zrušené 29. Waffen-Grenadier Division der SS (russische Nr. 1), tedy jednotky, která řádila ve Varšavě, a zrušené 30. Waffen-Grenadier Division der SS (russische Nr. 2), která bojovala ve Francii proti hnutí odporu.

Tedy to byli esesáci, ať si říkali třeba Ruská osvobozenecká armáda, a nosili rozdílné uniformy.

Voják, který zradí svojí vojenskou přísahu, dá se dobrovolně naverbovat nepřítelem, bojuje proti svojí vlasti, a vraždí i své bývalé spoluobčany, je vlastizrádce a terorista.
Stejný názor mám i na Rakousko-Uherské vojáky, kteří v I. světové válce dezertovali, dali se zverbovat nepřítelem, a bojovali i proti svým krajanům (třeba u Zborova). Dnes se u nás adorují jako vlastenci, ale byli to bezcharakterní vlastizrádci a teroristé.

Vaclav Flek

05. 09. 2023, 22:21

pro Standa

Vase myslenkova konstrukce je mylna, Vlasovova ROA Himmlerovu vedeni nepodlehala, i kdyz nelze vyloucit, ze se v jejich jednotkach objevili i vojaci ruske narodnosti, bojujici predtim v jinych divizich v sestave SS.

Jinak souhlasim s tim, ze v soucasne glorifikaci ceskoslovenskych legionaru se ponekud "opomiji" okolnost, ze porusili svou vojenskou prisahu, jakkoliv se domnivam, ze vetsina tak ucinila ne z "uvedomeni", ale zejmena ve snaze dostat se z pekla ruskych zajateckych taboru. Podotykam, ze i T.G. Masaryk byl poslancem Riskeho snemu ve Vidni a skladal tam poslanecky slib vernosti.

Standa

06. 09. 2023, 10:50

Vaclav Flek

Já samozřejmě chápu, že v tomto se neshodneme. Vy budete velebit všechny, kdo bojovali nebo bojují proti Rusku, nebo všemu Sovětskému, tedy i třeba esesáky a vlastizrádce.

Mám možná jinou výchovu v rodině. Již jednou jsme se dostali do diskuse, kdy jste tvrdil, že vojenská přísaha je cár hadru, který se odkopne do kouta. Nejlépe to bylo vidět po roce 1990 u našich „profesionálních“ vojáků. Převlekli jenom uniformy, a bez nejmenšího pocitu studu se obratem přitulili ke svému dřívějšímu úhlavnímu nepříteli. Také dnešní žoldáci v takzvané Armádě České republiky budou vraždit v cizích službách kdekoliv a kohokoliv. Nechtěl bych se spolehnout na jejich „ochranu“.

Bombero

06. 09. 2023, 13:02

standa- když složíte přísahu někomu, kdo pak zemře, tak nemyslím, že by ta přísaha přechízela automaticky na děti, a stejně tak v 90 umřela čssr. Naštěstí,,,,,
A měl by jste si nastudovat význam, co znamená žoldák. A opravdu to není AČR.Jeden z nějvětších ted zakukal v russku

Standa

06. 09. 2023, 14:49

Bombero

Jenomže to dělali někdy ve středověku nájemní žoldáci, když jim protivník slíbil větší žold, nebo podíl na rabování. Ale v moderní době se obratem přitulit ke svému dřívějšímu úhlavnímu nepříteli, to je u slušného člověka přece jenom podivné. Domnívám se, že profesionální příslušník ozbrojených sil nastoupil z nějakého přesvědčení. Pokud to dělal jenom proto, aby měl výnosné koryto, u kterého si mlaskal, tak to není slušný člověk, ale prase. To platí i na současné takzvané "vojáky AČR".
Pro jistotu je moderní u našich žoldáků nosit plnovous, a mají možná ve skříňce srolovaný motlitební kobereček. Někteří mají na plastické chirurgii pořadník na zešikmení očí. Nikdy prý neví, kdy to mohou potřebovat.
Nechtěl bych se spolehnout na jejich loajalitu.

Vaclav Flek

06. 09. 2023, 20:22

pro Standa :

K vasi vete : "...kdy jste tvrdil, že vojenská přísaha je cár hadru, který se odkopne do kouta... jen dve poznamky :

- Na podobnou diskusi si vubec nevzpominam, pokud jsem neco tvrdil o vojenske prisaze, bylo to zcela urcite v jinem kontextu. Moje vyjadreni jste evidentne hrube zkreslil...

- Diskutoval jste tehdy vubec pod jmenem, pod kterym vystupujete nyni ?

Jinak jsem slouzil deset let v komunisicke armade v dobe nejtvrdsi normalizace a trvaleho vymyvani mozku (bez moznosti z armady vystoupit). Vojaky USA Army ani bundeswehru jsem za nepritele vubec nepovazoval. Mel jsem jedinecnou moznost se v te dobe jako dustojnik CSLA s dustojniky armad NATO opakovane setkat, nase hovory byly pratelske, rychle jsme nachazeli shodu v mnoha tematech. "Uhlavniho nepritele" udelala z americkych vojaku tehdejsi oficialni komunisticka propaganda, ktere jsem ovsem vubec nic neveril.

Standa

06. 09. 2023, 21:27

Vaclav Flek

Omlouvám se, Vaše tehdejší vyjádření jsem citoval poněkud nepřesně, ale už je to delší doba.

Pokud se tyce vami proklamovane loajality, znate text prisahy, kterou museli vojaci komunistickeho Ceskoslovenska skladat ? Prosly tim dve generace mladych muzu, a vetsina z nich odkopla tuto komunistickou prisernost asi stejne jako kdyz sklapneme destnik. Pokud jste jineho nazoru, patrite k velmi vzacnym vyjimkam. Ja jsem tu prisahu za vlastni neprijal (nahlas ani nevyslovil, ale pravda, podepsal) a odvrhnul jsem ji  v roce 1989 jako stary hadr.


https://www.armyweb.cz/clanek/jake-cile-by-mel-mit-zapad-v-ukrajinskem-konfliktu

Vaclav Flek

06. 09. 2023, 22:30

pro Standa ?

Vasi zprave prilis nerozumim, pisete, ze jste mne citoval "ponekud nepresne", z toho by vyplyvalo, ze mou citaci mate k dispozici. Osobne se domnivam, ze zadne me vyjadrei k dispozici nemate a citoval jte mne zcela zkreslene (tim nepopiram, ze jsem se k te problematice kdysi vyjadril).

Take jste mi neodpovedel na otazku, pod jakym jmenem jste tehdy diskutoval ?

Nechapu, co svym tvrzenim o "loajalite" myslite. Ja jsem pouze uvedl, ze ceskoslovensti legionari porusili svou prisahu vernosti cisari, ale zaroven jsem uvedl, ze tak vetsina cinila nikoliv z vlasteneckych pohnutek, ale proto, aby unikla pomalemu umirani v pekle ruskych zajateckych taboru.

Standa

06. 09. 2023, 23:00

Vaclav Flek

Svůj nick používám již od té doby, kdy jsem se na tomto webu zaregistroval. Byl jsem sem přesměrován, když jsem na internetu hledal jakousi informaci. Jinak na současnou AČR mám celkem vyhraněný názor.

O Rakousko-Uherských dezertérech v První světové válce mám poněkud jiné informace. Měl jsem v dětství souseda, prý také dezertoval na "Ruské frontě". O žádném pekle ruských zajateckých táborů nemluvil. V táboře pobyl jenom krátkou dobu, Rusové je brzy pustili na svobodu, zřejmě je nepokládali za hrozbu, a nechtěli je živit. Do žádné legie nevstoupil.
Pamatuji, že se jednou dostal do sporu s mým tatínkem. Moji oba dědové zemřeli na "Ruské frontě". Soused tatínkovi řekl, že to byli hlupáci, kdyby dezertovali jako on, mohli se vrátit. Také vlastenecká pohnutka.

Jinak citaci a odkaz na článek, kde jsme vedli diskusi, jsem uvedl v předchozím příspěvku.

https://www.armyweb.cz/clanek/jake-cile-by-mel-mit-zapad-v-ukrajinskem-konfliktu

Vaclav Flek

07. 09. 2023, 00:46

pro Standa :

Diky za pripomenuti diskuse. Nemam k nemu co dodat, na svych nazorech trvam, i na tom poslednim vyjadreni :


"Vojenska prisaha do roku 1989 byla skutecne pouhym starym hadrem, ke kteremu nemel prakticky nikdo z prisahajicich skutecny vztah. Na tom si plne stojim. Jeji bezvyznamnost nakonec neprimo potvrdila i vojenska sprava, ktera ani neuznala za vhodne nas teto prisahy formalne zprostit. Snad predpokladala, ze vse "vyhnije" samo od sebe."


Rakousko-uhersti vojaci to ovsem vnimali jinak. Tehdejsi generace se svym svetonazorem vnimala prisahu cisari jakou svatou povinnost, a legionare proto nutne jako vlastizradce. Myslim, ze stav zajatcu v ruskych taborech byl hodne zoufaly, pribeh vaseho souseda je spise ojedinely.

Standa

07. 09. 2023, 09:16

Vaclav Flek

Můj soused vyprávěl, že strašné to bylo, když je Rusové vyhodili ze zajateckého tábora. V táboře dostali alespoň nějaké jídlo a mohli se vyspat namačkáni v baráku. Ale na svobodě se museli postarat sami o sebe. Potloukali se po kraji, občas něco vyžebrali, ale země byla zpustošená, a obyvatelé sami neměli. Někteří bývalí zajatci to nevydrželi. Soused měl štěstí, že byl z vesnice a rozumněl zemědělství, takže ho za trochu jídla zaměstnal nějaký statkář, kde mu dřel na polích.

Vaclav Flek

07. 09. 2023, 22:37

pro Standa :

Vy jste mne oznacil za nekoho, kdo tvrdil, že ".... vojenská přísaha je cár hadru, který se odkopne do kouta...".

Tak to prece nebylo. Nepsal jsem obecne o  vojenske prisaze, ktera je pro vojaky mnoha armad jiste posvatnym zavazkem, ale o svem vnimani tehdejsi prisahy - s pasazi o vedouci uloze KSC a trvale splupraci s SSSR. Pro pripadne zajemce posilam text sveho tehdejsiho vyjadreni, ze ktereho bude cely kontext zrejmy :

"Pokud se tyce vami proklamovane loajality, znate text prisahy, kterou museli vojaci komunistickeho Ceskoslovenska skladat ? Prosly tim dve generace mladych muzu, a vetsina z nich odkopla tuto komunistickou prisernost asi stejne jako kdyz sklapneme destnik. Pokud jste jineho nazoru, patrite k velmi vzacnym vyjimkam. Ja jsem tu prisahu za vlastni neprijal (nahlas ani nevyslovil, ale pravda, podepsal) a odvrhnul jsem ji  v roce 1989 jako stary hadr. Jenom jsem cekal, ze mne mistni vojenska sprava posle alespon nejakou zpravu, kterou mne formalne zprostuje prisahy (v souvislosti se zrusenim vedouci ulohy KSC), coz se ovsem nestalo, ta prisaha nestala za to ani jim."

Standa

08. 09. 2023, 10:03

Vaclav Flek

Zatím jsem se nedostal do situace, kdy bych musel slibovat nebo dokonce přísahat na něco, o čem bych předem věděl, že to nesplním.
To bych pokládal za nedůstojné.

Každý člověk jako svobodná bytost, může odmítnout konat něco, co je v příkrém rozporu s jeho svědomím nebo mravními principy (třeba ideologickými).
Pokud se člověk dobrovolně podrobí autoritě, a něco odpřisáhne, domnívám se, že je povinností to plnit, i když vnitřně s tím nesouhlasí.
A zejména když člověk skládá přísahu dokonce na to, že bude chránit a bránit svoje spoluobčany, ať již jako lékař, policista nebo voják.

Text tehdejší vojenské přísahy samozřejmě znám, a nevidím tam něco, s čím bych nesouhlasil.

Možná jste se tedy ve Vašem konkrétním případě podrobil pouze z obavy, že budete třeba mít problémy. Nebo jste byl zlákán vidinou lukrativního zaměstnání. V každém případě to hodně vypovídá o morálně volních vlastnostech.