Revoluce na východě: Bělorusko odhalilo nový smrtící obrněnec Volat V-2
V Bělorusku byl dokončen vývoj a testování nového kolového obrněného transportéru MZKT-690003-021 Volat V-2. Nedávno bylo toto vozidlo oficiálně přijato do výzbroje pozemních sil Běloruské republiky a nyní začíná jeho sériová výroba.
Foto: Nový běloruský kolový obrněnec Volat V-2 / VolatDefence
Myšlenka vytvoření vlastního obrněného transportéru, který by nahradil starou sovětskou techniku se v Bělorusku objevila v polovině roku 2000. Na projektu nového transportéru začal z vlastní iniciativy pracovat Minský závod na výrobu kolových traktorů. V roce 2010 však byly práce zastaveny.
Ve druhé polovině roku 2010 byly však zahájeny nové vývojové práce, tentokrát již na přímou objednávku a s podporou ministerstva obrany. Projekt obdržel tovární označení MZKT-690003 a název Volat V-2. Do poloviny roku 2021 MZKT dokončila návrh a postavila první experimentální obrněný transportér tohoto typu.Široká veřejnost se o novém obrněném transportéru poprvé dozvěděla začátkem června 2021, před výstavou MILEX-2021. Přímo na výstavě byl pak předveden první prototyp. Bylo oznámeno, že stroj se v brzké době podrobí testům, které by měly prokázat jeho schopnosti a vypočítané charakteristiky.
Nový obrněný transportér MZKT-690003-021 Volat V-2 se setkal s velkým ohlasem. Zástupci nejvyššího vedení země přímo hovořili o možnosti jeho přijetí do služby v blízké budoucnosti. S pomocí nových transportérů by bylo možné nahradit zastaralou techniku sovětského typu a získat řadu důležitých výhod. Přesnější datum zahájení takové náhrady však nebylo uvedeno.Později byl nový transportér opakovaně vystavován na různých výstavách, a to jak v původní, tak i upravené podobě. Například místo původně použité bojové věže z BMP-2 byl nainstalován modul Adunok-BM30.2.
Pokud je známo, obrněný transportér Volat V-2 prochází od roku 2021 všemi nezbytnými testy a souběžně s tím dochází k zdokonalování jeho konstrukce. Nedávno bylo vozidlo předloženo ke státním zkouškám, na základě jejichž výsledků mělo ministerstvo obrany určit jeho další osud. Výsledky tohoto procesu byly oznámeny nedávno.
Dne 21. května 2025 byla v Minsku zahájena výstava MILEX-2025. V předvečer této události učinil Běloruský státní vojensko-průmyslový výbor několik zajímavých oznámení. Zejména, že znovu bude předveden kolový obrněný transportér Volat. V oficiálním oznámení bylo uvedeno, že vozidlo nedávno prošlo státními zkouškami, po kterých bylo přijato do výzbroje pozemních sil Běloruské republiky.Podrobnosti o aktuální práci zatím nebyly zveřejněny. Je možné, že nový obrněný transportér již byl zařazen do sériové výroby a bojové jednotky brzy začnou takové vybavení dostávat. Není také známo, kolik obrněných vozidel má být postaveno a kolik jednotek je obdrží.
Běloruský průmysl neměl z dřívějška prakticky žádné zkušenosti s výrobou obrněných transportérů ani jiného podobného vybavení. Projekt MZKT-690003 je proto založen na myšlenkách a konceptech převzatých ze zahraničních projektů. Byly implementovány s využitím zkušeností získaných z provozu, údržby a modernizace zařízení ze sovětské éry. To vše určilo vzhled, vlastnosti a schopnosti nového obrněného transportéru.Volat V-2 má svařovaný obrněný trup jehož přední část svojí odolností splňuje standard Br5, zbytek trupu pak standard Br4. Podvozek má zvýšenou odolnost proti minám.
Trup má tradiční uspořádání typické pro moderní obrněné transportéry. Motor a převodovka mají své místo v přední části, zatímco střední a zadní část je vyplněna bojovým a přepravním prostorem. Výsadek může vozidlo opouštět prostřednictvím velké sklopné záďové rampy.
Obrněný transportér Volat V-2 je svými rozměry srovnatelný s jinými moderními obrněnými vozidly 8x8. Jeho bojová hmotnost se pohybuje kolem 22 tun.Stroj je vybaven v Bělorusku licenčně vyráběným čínským vznětovým motorem Weichai WP 13.550 o výkonu přibližně 410 kW. Motor je spojen s automatickou převodovkou MZKT-55613. Podvozek 8x8 je založen na čtyřech dělených nápravách. K dispozici jsou také dva záďové vodomety. Na silnici dosahuje transportér maximální rychlosti až 110 km/h a na vodě až 10 km/h. Maximální dojezd na silnici je údajně 1200 km.Osádku obrněného transportéru tvoří tři osoby: velitel, řidič a střelec-operátor. Řidič se nachází vedle motorového prostoru, velitel a střelec mají svá místa uprostřed trupu. Zadní výsadkový prostor pojme osm vojáků.
Běloruská armáda má dostávat transportéry vybavené dálkově ovládaným bojovým modulem Adunok-BM30.2. Tento modul je osazen 30mm rychlopalným kanónem 2A42, spřaženým 7,62mm kulometem a raketovým systémem Konkurs-RB. V modulu je uloženo 500 nábojů pro kanón, 2000 nábojů pro kulomet a 4 řízené střely. Dálkově ovládaný modul Adunok-BM30.2 nese dva nezávislé pozorovací a zaměřovací přístroje, jeden pro velitele a jeden pro střelce-operátora.
Běloruský Volat se svým celkovým vzhledem a deklarovanými vlastnostmi výrazněji neliší od moderních transportérů vyvinutých jinde ve světě. Poskytuje stejnou nebo podobnou úroveň ochrany, mobility a palebné síly. Ze současného pohledu má běloruský transportér omezenou úroveň ochrany, stejně jako je tomu u jiných podobných typů. Praxe z posledních let totiž ukazuje na nutnost schopnosti nést další doplňková pancéřování a různé ochranné systémy proti novým hrozbám. Eliminovat tyto momentální nedostatky je úkolem pro konstruktéry a další vývojové pracovníky.
Zdroj: K. Rjabov
Komentáře
Slavoslav
26. 05. 2025, 08:18Nevypada to zle, ak je tam este rezerva nosnosti co sa tyka podvozku na doplnkovu ochranu ci dalsie modernizacie v buducnosti tak to bude relativne slusna masina lepsia ako cokolvek co momentalne rusak nasadzuje v tejto triede na bojisku