EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Werner Wrangel – německý voják, který za jedinou „akci“ dostal Železné kříže i Rytířský kříž

 04. 12. 2024      kategorie: Vojenská historie      36 komentářů

Píše se 30. listopad 1942. Jednotky Rudé armády dotírají na vnější obranný kruh obklíčené německé 6. armády v prostoru Stalingradu a snaží se ho rozbít. Sovětům se podaří obklíčit bojovou skupinou Meyer, tvořenou zhruba 700 německými vojáky. Mezi nimi je i tehdy 20letý střelec protitankového kanonu PaK 40, Gefreiter Werner Wrangel, příslušník 1. roty 160. praporu stíhačů tanků zařazeného jako podpora u 60. motorizované divize.

pak40Foto: Protitankový kanonu PaK 40 | Bundesarchiv / Public domain

Co se odehrálo a za co si vlastně Wrangel, jako jediný příslušník německých ozbrojených sil vydobyl vysoká vyznamenání během jediného boje? Ono dne panuje příšerné počasí, zuří sněhová vánice a teplota klesá k mínus 25 °C. I přesto se na pozice Kampfgruppe Meyer valí jeden sovětský útok za druhým. Rudoarmějci se chtějí vypořádat se zdánlivě beznadějně obklíčeným nepřítelem co nejrychleji, aby mohli postupovat dál k samotnému Stalingradu. Právě nepříznivé klimatické podmínky, snižující viditelnost jen na několik desítek metrů, ovšem výrazně přispějí k odražení sovětských ataků.

Sovětští tankisté a doprovodná pěchota se k německým pozicím přiblíží velmi rychle, aniž by Němci zahájili palbu. Sověti ale netuší, že přesně to nepřítel chce, tedy nechat je postoupit co nejblíž a pak je zmasakrovat. Wrangel a zbylá obsluha jejich PaKu nechají sovětské obrněnce přiblížit na pouhých 60 metrů. Až pak zahájí rychlou, přesnou a smrtelnou palbu, která znamená, že před Wrangelovou pozicí zůstávají stát čtyři střední tanky T-34/76 v plamenech. Pak ale dochází k poruše závěru německého protitankového děla. Zatímco se ho obsluha snaží opravit, houstne sovětská dělostřelecká palba. Ta náhle umlká, jen aby se do zteče německých zákopů vrhla pěchota. Němečtí granátníci však Rudoarmějce zastavují.

Mezitím padla většina pětičlenné obsluhy protitankového kanonu a Wrangel zůstává u zbraně prakticky sám. Podaří se mu však zalarmovat několik granátníků okolo a ti se následně zapojují do boje jako nouzová obsluha děla vedená Wrangelem. Nastává krátký okamžik, kdy obě strany sbírají síly, než dojde k dalšímu sovětskému útoku. Jeden z tankových granátů zasahuje šikmý pancéřový štít německého děla, ale jako zázrakem ho neprobije a odrazí se. Přesto odlétnu-vší střepiny zraní několik granátníků nabíjejících Wrangelovo dělo. Němcům dochází střelivo a Wrangel se proto rozhodne nechat projet sovětské tanky kolem své pozice a pokusit se je zničit palbou do jejich zádí. Takto se mu podaří zničit dalších 6 sovětských tanků, než vystřílí zbylou munici. Následně vyhazuje Pak 40 do vzduchu a nakonec se mu i se zbytkem bojové skupiny podaří probít k hlavním silám obklíčené 6. armády.

Z kotle je raněný protitankový střelec Wrangel letecky evakuován. 8. března 1943 je vyznamenán oběma třídami Železného kříže a Rytířským křížem. Jako „bonus“ obdrží i Všeobecný útočný odznak ve stříbře. Rodák z Bad Segerbergu se po zotavení zúčastní dalších bojů. Werner Wrangel umírá v den svých 23. narozenin během bojů s postupujícími americkými jednotkami v hessenském Treburu 24. března 1945.

Zdroj: britannica

Komentáře

Pepík Knedlík

05. 12. 2024, 06:55

Skvělý protitankovy dělo s nizkou siluetou 1,2 m a velmi dobrý výkonem dela. Obsluha 5 muzu a max. 14 výstřelu za minutu. I po válce se našlo jeho použití. Nechtel bych ovsem být ta štitem děla nebo podávat naboje. Každý protitankovy delostrelec zaslouzil uznání

mavis

05. 12. 2024, 02:35

Jmenuji se Mavis Wanczyk, z Chicopee, Massachusetts. Jsem nadšený, že se mohu podělit o svůj fantastický zážitek s Dr. Kachi, který je vynikající v sesílání kouzel online. Bez ohledu na to, kde se nacházíte nebo jak náročná je vaše situace, Dr. Kachi vám může pomoci vyhrát v loteriích a dalších hazardních hrách. Pokud jste neúspěšně hledali výherní čísla, kouzla Dr. Kachi jsou známá tím, že poskytují správná čísla a šťastná písmena. Mnozí se stali milionáři již po jedné hře pomocí jeho mocných kouzel. Kontaktoval jsem Dr. Kachiho, podělil se o potřebné podrobnosti a on mi poskytl šest čísel Powerball: 6, 7, 16, 23 26 plus číslo Powerball 4. Hrál jsem je a vyhrál 758,7 milionů dolarů! Můj život se dramaticky změnil a jsem Dr. Kachi neuvěřitelně vděčný. Pokud máte zájem, můžete Dr. Kachiho kontaktovat textovou zprávou nebo zavolat na číslo +1 (209) 893-8075, poslat mu e-mail na adresu drkachispellcast@gmail.com stránky. Děkuji mnohokrát, Dr. Kachi.

Azor

04. 12. 2024, 15:01

Takoví to lidi a jim podobní -
(co hálili zájmy Německa v SSSR a i před tím v Rusku)zřejmě nikdo neučil(to měli své západní školství na "vysoké"úrovni)že už od Alexandra Něvského ,ten kdo vkročí do Ruska s mečem,že taky mečem zahyne.
Nemuselo by tak být kolem 27.milionů občanů SSSR mrtvých,kolem 10mil.Němců, 6.milionů židů atd.A kdyby jejich um a píle směřovali k obohacení lidí v jejich státech,tak by udělaly víc, než to, co dělaly v SSSR.
A už se ta věrchuška na západě opět připravuje k tomu, jak ty Rusy umravní.
A lidi si neuvědomují,že na ty hrábě opět si stoupnou.To už pomalu je něco společného s demencí.A ne jen věrchušky, ale i těch co jim díky sdělovacím prostředkům,věří.
A kdo že je ta věrchuška?Ti co o nich už psal Remarque - vždycky jsem si myslel,že neexistují lidi co chtějí války, ale pak jsem zjistil, že existují a to zvláště ti,co do té války nemusejí jít.
A tyto věrchušky se řídí slovy jednoho Pepy z Německa -
"Pokud chceš lidi donutit aby souhlasili s válkou, musíš lidi kteří jsou proti válce, prezentovat jako zrádce národa."

Bombero

04. 12. 2024, 16:07

Je jediný člověk, co chce válku. A ten ji může okamžitě i ukončit. ten co ji rozpoutal. Nějaký putin, přezdívaný putler....

Azor

04. 12. 2024, 17:14

Bombero.
Rusové to vnímali jako vnitřní záležitost,mezi slovany.Poté co si Ukrajina pozvala na podporu její politiky NATO,Tak už to vnímají jako existenční otázku Ruského národa.Viz Kubánská krize(z jistého pohledu).A v tomto Rusko neustoupí.Tak jako USA.A pokud západ neustoupí,a bude to hrotit k at.válce,tak skočí civilizace.SSSR v 62.r. ustoupil.

Czertik

04. 12. 2024, 21:55

azor
vtipne, rusove t vnumaji jako vnitrni konflikt mezi slovany, ukrajinci a zbytek evropy ne.
oba pravdu mit nemohou, kde je pravda ?

a kdy ze si to ukrajina mela prizvat na svou podporu nato ? ze by to bylo az po 2022 ? hmmmmm. ukaz drivejsi datum, rexiku.

a ano, musim uznat ze invaze na ukrajinu se putinovi extremne vyplatila.
nejen ze o clenstvi ukrajiny v eu a nato je uz temer jistota (jen se rsi kdy a za jakych podminek - s tim ze tomuhle zabranit byl hlavni putinuv cil), jako dalsi bonus je to, ze svedsko a finsko se pridalo k nato, o cemz nikdo driv neuvazoval, ani putin, ani samotne svedsko a finsko.
a tak si putin sam pro sebe dokonale zrusil baltske namornictvo ktere nema sanci prorazit uzaver nato. takze ho muze az na par lodi uplne zrusit. k tomu aby mohl neco proti zapadu podnikat mu zbyva uz jen severni lodstvo, ktere ma daleko tezsi zivot diky tomu ze je v nato i svedsko a finsko a pro ty neni problem presunout letadla do norska kdyby rusove zacaly zlobit se severni flotilou.

a at se na to divas jak chces, tak ti vyjde to, ze nejvetsim ohrozenim pro existenci ruskeho naroda sou rusti vudci, ne cizi mocnosti.

Azor

04. 12. 2024, 23:26

Czertik.
Moc vtipné to teda není( jako vnitrni konflikt mezi slovany,)když tam teče tolik krve a stálo to tolik životů - zbytečně.Snad ti něco říká Minské dohody a kdo že je odmítl plnit,i když byly odsouhlaseny RB OSN(to jest závazné pro státy v OSN a to že se to stalo mezinárodním právem).
"a kdy ze si to ukrajina mela prizvat na svou podporu nato ?"
Říká ti snad něco 5 miliard z USA viz Nuland a Payet.A taky vyzbrojování před r. 22.Viz Merkel a Holland.
"musim uznat ze invaze na ukrajinu se putinovi extremne vyplatila."
Ty to vidíš z jednoho úhlu pohledu.Možná že víš co je to taktika a co strategie.
Taktika NATA se povedla jen tím Finskem a Švédskem.A s tím Ukrajina v NATO si děláš snad srandu.Pokud by jsi byl v obraze,tak víš,že - kolik že států v NATO je proti tomu?Už i Lucembursko.O ostatních ti snad nemusím psát.Hochu,hochu,je to od tebe čím dál tím větší slabota.
Strategie?
Víš jak na tom je s vojskem slavné NATO?
NATO wants a punch in the face. They're running into trouble again...
A odkazů ti můžu dát kolik chceš.I když tomu můžeš říkat ruská propaganda.
A jestli tady někdo někomu zrušil námořnictvo,tak to není Rusko ale někdo jiný.Viz.
Co je to za armádu NATO,když velitele ponorkového loďstva,hledají na inzerát?
https://www.youtube.com/watch?v=F17O5SXd9a0 22.30
Pokud to ovšem ten demokratický Youtube nesmázne.
Snad stačí toto(ozdrojované)
https://fondsk.ru/news/2024/11/06/britanskiy-voennyy-flot-uzhe-ne-ustrashaet-smeshit.html
A to že Rusko(jak někteří amatéři a ekonomové,radostněji vypráví jak má Rusko HDP Itálie)dokáže vyrábět více raket a dalších zbraní než celé NATO,tak to je dost smutné,ne?

Azor

04. 12. 2024, 23:44

Czertik.

https://www-independent-co-uk.translate.goog/news/uk/home-news/royal-navy-job-linkedin-b2473868.html?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=cs&_x_tr_hl=cs&_x_tr_pto=sc

Marty

05. 12. 2024, 06:21

Azor
tak hele ty Ruskej sráči už tě mám plný zuby ty zmrde! co je dohajzlu vám uchylákům do ostatních slovanů? ste ty nejodpornější a nejzaostalejší ze všech slovanskejch národů, je vám vaše země malá? koukej se sbalit ty ubohá parodie na člověka a táhni si chlastat tu tvojí zasranou vodku k sobě do paneláku!

Bombero

05. 12. 2024, 07:43

A proto si na vraždění slovanů pozvali na pomoc machometánce a korejce...Russájkům je kulový, co dělá jejich soused. Jedině russ napadá své sousedy, tak je jasné, že hladají jakýkoliv způsob obrany

Slavoslav

05. 12. 2024, 08:05

hafane

ale toto som od teba necakal, ze rusaka ktory sposobil zbrojenie v EU a eskaloval situaciu oznacis za agresora

Azor

05. 12. 2024, 11:29

Marty.
Jak že to o tobě řekl už Pepík Knedlík?
Je škoda času a energie z mobilu.

Azor

05. 12. 2024, 11:34

Bombero.
Co myslíte?jak že dopadne ten konflikt na Ukrajině,ze strany samotné Ukrajiny a těch co jim(NATO)pomáhají?Bude jim ta "obrana" platná k tomu, aby dosáhli svých cílů?A nebo je lepší se diplomaticky domluvit bez krveprolití,tak jako ohledně Kuby?
O tom budou dějiny.

Marty

05. 12. 2024, 12:06

Azor
ale na té Kubě nikdo nezahájil palbu, tady ste jí vy zahájili, tak proč se divíte že jí něko opětuje? ste banda nadutejch tupců...

Czertik

05. 12. 2024, 15:37

azorek
kdyz te tak trapi konflikt mezi slovany, proc nejdes za putinem aby ho ukoncil ? to putin ho zacal, ne ukrajina ci zapad.
misnke dohody - ty radsi ani nevytahuj, kdyby rusko neporusilo budapestne memorandum, tak by minske dohody ani nikdy nevznikly. cili chyba opet na strane ruska.
a k tech 5 mld z usa viz nuland a payet - A BYLO BY PRESNE DATUM KDY K TOMU DOSLO ? zeptam se primo, bylo to pred nebo az po kradezi krymu ruskem ?
to same to tvoje milovane vyzbrojovani ukrajiny zapadem, kdy se tak stalo, pred nebo az po kradezi krymu ?
na nekoho kdo se v jinych postech neustale omila pricinu a naslaedek a mozaikove mysleni, tohle u tebe naprsoto selhava pokud je agresrorem rusko.
vidis, kdyz nato vysla streategie s fisnkem a svedskem, tak to ukazuje jak jen slaby taktik a strateg putin je, ze dovoli aby ho nato prechcalo.
ano, dnes sice sou staty proti lenstvi ukrajiny v nato, ale to se casem zmeni. stejne tak nato nebylo jednotne v pristupu svedka a finska do nato a ejhle, ony uz tam dneska jsou.
schvalne dej me link na clanek, kde se pise ze se odpor proti clenstvi ukrajiny v nato zvysuje misto aby klesal.

ano, s vojskem v evrope u nato to moc slavne neni, ale to se meni diky putinovy, kdy stavy se presaly snizovat a zacinaji po spouste letech i rust.
naprosto uzasny priklad je poslko, jeho narust vojenske sily je tak ohromny, ze za 2 roky, az se jeho ojaci dostatecne vycvici by mohly bez problemu s novou technikou napochodovat do ukrajiny a pomoci ukajincum vykopat rusy az do moskvy.
kdy polaci by plnily uplne stejnou ulohu jakou dnes plni severokorejci v rusku.

a co jako ze nato hleda velitele ponorkoveho lodstva pres inzerat ? jak to presne zmeni fakt ze temer polovina veskereho ruskeho namornictva je zcela nebojeschopny polorozpadly zrezively srot ? jen mesi cast ruskeho namornictva je v aktivnim provozu.
jak by tohle ruske divadelko mohlo ohrozit namornictvo nato ? vzdyt i ten vas slavny kuznecov drzi svetovy rekord v tom, jak dlouho je v OPRAVACH misto toho aby byl byt jen papirove v provozu ?
vzdyt i na tu vasi vlajkovou lod moskva stacilo par raket aby sla ke dnu. jak by si vedl zbytek lodstva, kdyby na nej letely desitky ci stovky raket ? kdyz ani ta vase vykladni skrin nedokazla obstat.

k tomu tvojemu clanku...asi ti zlomim srdce, ale britanie neni jediny ci nejsilnejsi clen nato co se tyka namornictva. to, ze je bristke namornictvo pro smich se uz vi dlouho. ale to tak doapada kdyz se penize misto na obranu davaji na socialku a kupuji se hlasy.leviccke vlady v britanii ktere povazovaly armadu za nutne zlo, ktere je treba omezit misto podporovat, britske bojeschopnosti taky neprospely, ale to se zmenilo ruskou invazi ve 22, byt cesta k ozdraveni britskeho namornictva, potazmo armady bude trvat dlouho.

a k te tvoji slavne ruske vyrobe raket....no tak souvislost mezi HDP a vojenskou vyrobou sice je, ale o neni zasadni ukazatel (ono hdp).
ano sice rusko vyrabi vice raket nez nato...jenze jakych ? jejich navadeni a elektronika je na urovni 1990. a jak ukazuje ukrajina, dulezitejsi je kvalita nez kvantita.
a jak je rusko s vyrobou tanku, letadel a ostatnich zbrani ? vzdyt ono to uzasne silne a mocne rusko musi dovazet pechotni a delostreleckou munici ze severni koreje.
kolik ze to letos rusko dalo za rok 2024 novych etadel do sluzby ? vyjma dvou su34 to bylo kolik dalsich ?
na doplneni ztrat na fronte je to naprosto malo. to nato dodava ukrajine vice letadel rocne.
at se na to divas jak chces, z pohledu techniky tak sila ukrajiny roste a sila ruska neustale klesa.

kdyby rusko nemelo atomovky, tak je clemu svetu pro smich. vzdyt dnesni realna vojenska sila ruska bez atomek je na urovni regionalni mocnosti.

Czertik

05. 12. 2024, 15:42

azorek

byl to sam putin ktery znemoznil se mirove dohodnout ohledne ukrajiny, tak jak se to stalo u kuby. places na spatnem hrobe.

Azor

05. 12. 2024, 19:04

Czertik.
S tebou se dá aspoň trochu diskutovat(nemůžeš za to,že takový člověk jako Marty na tebe nemá,i když v plno věcech s tebou souhlasí.)
"misnke dohody - ty radsi ani nevytahuj, kdyby rusko neporusilo budapestne memorandum"
Trochu úroveň Czertik,by neškodilo.
Budapešťské memorandum bylo závazné?Který parlament ho ratifikoval?Rozhodla o tom RB.OSN,jak garant mezinátodního práva a po její rezoluci se to stává součástí,mezinárodního práva.A ne memorandum.Stačí?
To je jako vykřikování,že ústní dohoda Gobačovi ohledně nerozšiříování NATO na východ je nevymahatelné.
To ohledně toho Krymu,(zájmy tam mělo Rusko,a ne jen ono,že?)je dobré vědět něco o historii osamostatnění Ukrajiny a postoje aoutonomí republiky (se svým paralamentem)Krym a to v také v souvislosti s Ukrajinskou ústavou.Asi víš že tam proběhlo referendum.A nejvyšší forma demokracie, je referendum.A nesnižuje to ani to,že tam byly zelení můžíci.Ty tam byly oficiálně na základě smlouvy s Ukrajinou(Sevastopol)A jak bylo to strašné referendum podle západu,svědčí to,že když dali Krymští obyvatelé možnost zůstat vojákům Ukrajiny na Krymu tak 18 000 z 20 000 zůstalo na Krymu.
Nezmínil si se ohledně Krymu v jisté věci analogií s Kosovem.Zapoměl?

"s fisnkem a svedskem, tak to ukazuje jak jen slaby taktik a strateg putin je,"
Ohledně té taktiky,co ještě ovládá NATO a strategie,co ovládá Putin toto.

Už Sun-c´ věděl toto -
"Strategie bez taktiky je ta nejdelší cesta k vítězství
Taktika bez strategie to je zmatek před porážkou"


Takže, kdo že vyhraje podle Sun - ć ?


A ohledně těch armád NATO?
Vzpomeň si ,že ve svých předešlých článcích,jsi byl víc v realitě,naž to o čem píšeš teď.
Je to podobné v tomto - "přání otcem myšlenky"
A vědět i toto -
"nejde o to věřit, jde o to vědět....jen když nic nevíte musíte věřit...a to je problém jako s každou jinou vírou.........…

Karlos

05. 12. 2024, 22:12

jako bývalý důstojník jednotky 7.radiotechnický pluk, součást vojenského zpravodajství ZVO, se musim zasmát nad některými zdejšími diskutéry . Hlavně zde chybí geopolitickÿ přehled. Ten je naprosto zásadní pro posouzení vojenského konfliktu kdekoliv, Ukrajinu nevyjímaje.

Marty

06. 12. 2024, 10:22

Karlos
tak nás prosím odborně poučte
mohu se zeptat co je ZVO?

Marty

06. 12. 2024, 10:46

Azor
pejsku, na rozdíl od tebe neobhajuju neustále dokola vraždy dětí ty zrůdo a mimochodem, už odpovíš na otázku, který národ že v historii povraždil nejvíce rusů? aha? už víme?

Czertik

07. 12. 2024, 15:43

azor

at se ti to rusacku libi nebo ne, tak ano, budapestke memorandum bylo daleko zavaznejsi nez misnke dohody. osn neni garantem absolutne niceho. je to bezzuba organizace ve vleku komunismu a diktatorskych rezimu.

jak ukrajina ziuskala krym je bezpredmetne, ona ho mela v 91 a rusko podepsalo ze ukrajinsky krym uznava. tecka.
to jakze zajmy melo ci ma rusko na krymu je jedno. ma si je prosazovat mezistatnimi dohodamy , ne vojenskou okupaci.
a pokud nic jineho nez vojenskou okupaci neumi, je to opet jen chyba ruska.

a to tvoje ferefendum ani nevytahuj, referendum nemuze byt legitimni pokud se dela pod namirenymy hlavnemi. co je to za vyber mezi hlasovanim jak okupant chce nebo kulkou ?

a tu analogii mezi kosovem a kryme me tada pripomen :).

kdo vyhraje podle sun-c ? evidentne nato, kdyz to co nechtel putin se evidentne stalo.

a co ohledne armad nato ? v cem sem byl drive vic v obraze nez ted ? to, ze situcace ruska a hlavne jeho namornictva se elmi zhorsila po vstupu svedka a fisnka do nato je prosty fakt.

Miloslav

04. 12. 2024, 16:43

Zapomněl jste na detail.
Tu válku začalo Rusko se svým spojencem Hitlerem.

K te dnešní válce.
Rusko múže okupovat koho chce ?

Azor

04. 12. 2024, 17:28

Miloslav.
Vzhledem k tomu,že jsme na webu o armádě(a Clausewitz řekl "Válka je pouze pokračování politiky jinými prostředky“)tak snad by člověk měl něco vědět o tom,co je to globální politika,kdo jí dělá,proč a na základě jaké koncepce ji praktikuje.
A mít i svoji myšlenku a nepapouškovat tu,která je v naších sdělovacích prostředcích(hlavní proud).
A lidi kteří vědí a věděli co je to globální politika,tak to vidí jinak.Např.Pruský král Fridrich II,to shrnul takto -
"Agresorem je ten,kdo donutí protivníka, pozvednout zbraň"
A na tomto se ukáže,kdo něco ví o globální politice.Doufám, že tady na tomto (co řekl Friidrich)ukážete,co tím vlastně myslel.
A zda byjste dokázal uvést na toto, příklad ze života.
Dokážete to?

Czertik

04. 12. 2024, 21:56

rexik

a prosim, prsim, vyvstli nam tady kdo a jak donutil putina zautocit na ukrajinu ve 22 a ve 14 ji ukrast kus uzemi.

Azor

04. 12. 2024, 22:59

Czertik.
Už jsem se ptal Miloslava.(ohledně toho Fridricha)A ta se zeptám tebe(když on mi nedokázal odopvědět),co tím ten Fridrich chtěl říc a zda by jsi dokázal uvést na toto příklad ze života.
Zkusíš to?

Marty

05. 12. 2024, 12:07

Azor
nemáš na to odpověď? nebo se bojíš si přiznat pravdu, že ste jen vrazi, lupči a vyděrači?

Pepík Knedlík

05. 12. 2024, 13:59

Miloslav
Válku v Evropě kdo vlastně začal a kde? Někdo řekne obcan. valka Španělsko, nekdo Sověti vs Finsko a nekdo Německo vs Polsko. Okupační války vedla i vlastně asi vede v Mali Francie, pred nedávném skonvila okupační vslka NATO vs Afghánistán.
Dnes je okupantem Rusko a kdo bude po nich se nabízí.

Czertik

05. 12. 2024, 15:46

azorek

tady evidentne nechapes. ja sem se te primo zeptal jak ukrajinci/zapad prinutili putina provest kradez ve 14 a invazi ve 22 , aby si v ramci fridrichovy teze dokazal ze agresorem je zapad/ukrajine a ne putin.
kdyz dle tebe je nas narativ ze vse zacal putin je chybna.

dokud na to nedokazes odpovedet, tak fridrichova teze rika ze agresorem je puin. protoze putin prinutil ukrajinu pozvednout zbran a branit se.

Czertik

04. 12. 2024, 21:39

azor
ano, kdyby se nemci misto druhe svetove soustredily na mirovy rozjoj, dnes by zilo o miliony lidi vice.
a stejne tak, kdby se putin vykaslal na svoje dobyvacne valky, tak by dnes rusko taky melo o par milionu lidi vic. protoze ti co mohly utekly z ruska jinam, at uz na zapad ci do asie.
no a zbytek zahynul na ukrajinske fronte.
a ano remarque ma naprostou pravdu ze existuji lide co nemuseji do valky co zacali jit. kolik ze to lidi z putinova okoli je na fronte ? zadny ? hmmmmm.
a ano, posledni veta je naprosto pravdiva, protoze v rusku kazdy kdo protestuje proti valce na ukrajine konci ve vezeni.

Azor

04. 12. 2024, 23:34

Czertik.
Víme že jak USA tak i SSSR měl ambice(ohledně Afganistánu,a i to že sem přišla Warš.Sml v 68.I když ji sem někteří zvali,tak jako v Afganistánu,Maďarsku)
Ale pokud by jsi měl napsat kolik že mrtvých je po SSSR a po další velmoci USA,tak by to skóre (smutné ,když se mluví o lidských životech)bylo jaké?

Czertik

05. 12. 2024, 15:54

azorek
stale si neopovedel na remarquv citat. kolik ze to lidi z utinva okoli slo do valky, na frontu ?
to, ze usa a sssr a dnesni rusko maji svoje zajmy je jasne. duezite je jak je prosazuji.
a nikdo v 68 sovety do csr nezval, viz ono prohlaseni na sovetskou invazi. zvaci dopis byl napsan az po invazi a to jen par cleny vlady, kdy vetsina byla rezolutne proti.
a kdo zval bolseviky do madarska ? nikdo.
pokud te zajimavy mrtvi po usa a sssr a rusku, tak si cisla najdi.

vonn22

04. 12. 2024, 13:32

Remy Schrijnen

SS-Unterscharführer der Reserve

Remy Schrijnen

24.12.1921, Kumtich Belgie

SS-Unterscharführer der Reserve: 9.1944

Rytířský kříž: 21.9.1944
Železný kříž I. třídy: 3.8.1944
Železný kříž II. třídy: 28.5.1944
Odznak za zranění, zlatý
Útočný odznak pěchoty, bronzový
Pamětní odznak Tollenaere
Zlatý stranický odznak VNV



Remy Schrijnen

Narozen 24.12.1921 v Kumtichu ve Flandrech, vstoupil Remi Schrijnen jako Belgický dobrovolník do Freiwilligen-Legion Flandern der Waffen-SS, která byla později přeorganizována na SS-Freiwilligen-Sturmbrigade Langemarck a ještě později na 27. SS-Freiwilligen-Panzergrenadier Division Langemarck. Schrijnen se stal dělostřelcem z protitankového kanónu Pak 40 75 mm v 3. Kompanie. S touto zbraní zničil u Narvy dne 2.1.1944 3 tanky T-34 a 7.3.1944 byl posedmé zraněn. 26.6. začala velká sovětská ofenzíva s několikahodinovou přípravnou palbou nepřátelského dělostřelectva. Několik přeživších granátníků nemohlo zastavit nepřátelské tanky, které se nyní valily na postavení Schrijnenova děla. Ten zničil okamžitě 4 tanky a 2 vyřadil. 4. den ofenzívy bylo postavení jeho děla zasaženo přímým zásahem a přeživší granátníci viděli, jak také Schrijnen padnul. Ten však zůstal ve svém postavení sám omráčen a zraněn spřepinami ale pak se postavil sám nepřátelským tankům a pěchotě. Jeden pozorný radista z pozemní jednotky námořnictva zjistil, že z bývalých vlastních pozic pálí dělo, které odráželo všechny nepřátelské útoky. Za nepřátelskou pěchotou jelo 30 tanků, mezi nimi i těžké tanky IS. V následující přestřelce zničil 3 tanky IS a 4 T-34 a bojoval, dokud jeho dělo neobdrželo přímý zásah z tanku IS z 30 metrů. Zásahem bylo Schrijnenovo dělo zničeno. Schrijnen upadl opět do bezvědomí a byl později zachráněn německým tankovým protiútokem. Byl poslán do polního lazaretu a poté od vůdce obdržel RK za statečnost v boji. Po válce padnul do belgického zajetí, ze kterého byl propuštěn až v roce 1950. Podruhé byl zatčen v roce 1953 a propuštěn v lednu 1955..V Roce 1998 vyšla kniha o Remym - Poslední Belgický rytíř...

Czertik

04. 12. 2024, 14:30

ten nazev one knihy...ukazuje ze belgicanum nacismus evidentne moc nevadil.

JanČejka

04. 12. 2024, 08:51

,,Z kotle je protitankový střelec Wrangler letecky evakuován 8 března 1943"

Byl evakuován 8 února, nikoliv března, to už by ho ze Stalingradu tězko někdo letecky evakuoval.

JanJan

04. 12. 2024, 12:27

Ještě dříve, poslední oficiální evakuační let byl 22. ledna 1943 (spekuluje se, že možná ještě jeden byl 23., ale není to potvrzené). 8. února už nebylo co evakuovat, bylo pár dní po konci organizovaného odporu.

JanČejka

04. 12. 2024, 12:54

Ano, pravda, muselo to být dříve, dočetl jsem se, že 8 února 1943 byl vyznamenán, nikoliv evakuován.

,,Wrangel received the Iron Cross 2nd class, Iron Cross 1st Class, and the Knight's Cross of the Iron Cross simultaneously on 8 February 1943 for outstanding valour in repulsing a Soviet tank attack with his PAK gun virtually single-handedly, thereby saving the lives of hundreds of his comrades".