EXCALIBUR
CZUB

ZIL 131 - ruská legenda s neuvěřitelnou průchodivostí terénem

 01. 03. 2019      kategorie: Vojenská technika      23 komentářů

Tento vojenský nákladní automobil s vysokou průchodivostí byl vyráběný od roku 1967 sovětským výrobcem ZIL (Zavod imeni Lichačova). Díky výborným jízdním vlastnostem v terénu byl určen především pro vojenské účely. V civilním sektoru byl využíván pro různé speciální nástavby. V některých armádách bývalého východního bloku byl společně s vozem Ural-375D standardním vozidlem. Souběžně existovala také civilní verze ZIL-133 bez pohonu všech kol a nízkotlakých pneumatik.

1280px-ZiL-131_of_the_Ukrainian_Army
Foto: Valníkové provedení ZIL-131 ukrajinské armády | Wikimedia Commons

Počátek vývoje vozu ZIL-131 spadá do poloviny padesátých let dvacátého století. Jeho předchůdce ZIL-157 byl jen modernizací vozu ZIS-151. ZIL-131 byl od počátku koncipován jako zcela nový třínápravový vůz pro vojenské využití. Vývoj začal pod označením ZIS-131 a první prototyp byl prezentován v roce 1956. Tehdy měl ještě hodně shodných rysů s dvounápravovým ZIL-130.

Psali jsme: Horten Ho 229 - Hitlerovo nadčasové neviditelné letadlo

Zil-131-Russian-army2
Foto: ZIL-131 s cisternovou nástavbou ruské armády | Wikimedia Commons

O tři roky později, v roce 1959 bylo testování prototypů úspěšně dokončeno a v rámci destalinizace byl vůz přejmenován na ZIL-131. Výrobní závod byl totiž přejmenován z původního názvu Zavod imeni Stalina na Zavod imeni Lichačova. Počátek výroby byl plánován na rok 1961 nebo 1962, ale výrobu se nepodařilo začít. Teprve v roce 1964 začala sériová produkce dvounápravových vozů ZIL-130 a v roce 1967 začala výroba komplikovanějších vozů ZIL-131. Některé konstrukční skupiny, jako například nápravy nebo navijáky byly vyráběny v pobočném závodě v Brjansku (Brjanský automobilový závod).

1280px-NVA_ZiL-131
Foto: ZIL-131 se skříňovou nástavbou bývalé Národní lidové armády NDR | Wikimedia Commons

Psali jsme: Topol-M - jedna z nejlepších mezikontinentálních raket na světě

V roce 1986 byl ZIL-131 přepracován a dále označován jako ZIL-131N. O rok později začala výroba identických vozů v Uralském automotorovém závodě (UAmZ) ve městě Novouralsk Sverdlovské oblasti.

zil_01
Foto: ZIL 131 se v různých variacích používal i v naší armádě (na snímku protiletadlový raketový komplet 2K 12M KUB M) | army.cz

V moskevském závodě ZIL skončila produkce v roce 1990. Do té doby byl o vyrobeno dohromady 998 429 kusů různých provedení. V UAmZ pokračovala produkce beze změny do roku 2002. V tomto roce závod změnil název na AMUR a vůz byl přejmenován na AMUR-531340. Vůz zůstal v nabídce až do roku 2010, kdy výrobce upadl do insolvence. Byl tedy vyráběn 43 let. Moskevský ZIL vyráběl od roku 1994 typ ZIL-4334 jako nástupce typu ZIL-131.

ZiL-131_2T7_VS1
Foto: ZIL 131 jako nosič raket v srbské armádě | Wikimedia Commons

Armády některých zemí Varšavského paktu používaly ZIL-131 například jako nosič raketometu BM-51 (obměna raketometu BM-21 Grad).

Video: ZIL 131 v těžkém terénu / YouTube


Za 43 let, po které byl ZIL-131 vyráběn, vzniklo mnoho modifikací, které jsou níže uvedeny:

  • ZIL-131 – základní verze, vyráběná 1967 – 1986 v Moskvě
  • ZIL-131A – verze s nestíněnou elektrickou výzbrojí (obdobně jako ZIL-130), drobné změny oproti základnímu modelu, hloubka brodění byla menší, jen 90 cm, vyráběn od počátku roku 1971
  • ZIL-131V – sedlový tahač pro návěsy do celkové hmotnosti 12 tun, výroba 1968 – 1986
  • ZIL-131D – podvozek pro sklápěč, zhotoven pouze prototyp, nedostal se do sériové výroby
  • ZIL-131D – stejné označení bylo použito od roku 1993 v závodě UAmZ pro variantu s dieselovým motorem Caterpillar

1280px-9P138
Foto: Systém 9P138 "Grad-1" na voze ZiL 131 | Wikimedia Commons

  • ZIL-131N – modernizovaná varianta, vyráběná od roku 1986 v Moskvě a od roku 1987 v UAmZ
  • ZIL-131NA – modernizovaná verze ZIL-131A, vyráběná od roku 1986
  • ZIL-131NV – modernizovaná verze ZIL-131V, vyráběná od roku 1986
  • ZIL-131S – vozy byly už z výroby upraveny pro provoz v severských podmínkách, byly použitelné do –60 °C, vybaveny dvojitým zasklením, dodatečným utěsněním a výkonnějším topením; byly vyráběny v letech 1980 až 1986 mimo moskevský závod
  • ZIL-137 a ZIL-137B – vozidla vybavená dodatečným vývodem, který umožňoval pohánět i nápravy příslušného návěsu

Video: Hluboké bahno? Pro ZIL žádný problém / YouTube

Základní technická data vozidla ZIL 131

motor: benzínový, V8
typ motoru: ZIL-131
výkon motoru: 110 kW
objem válců: 5996 cm3
objem palivových nádrží: 2× 170 l
spotřeba paliva: 40 l/100 km
dojezd: 850 km
nejvyšší rychlost: 80 km/h
brzdná dráha ze 30 km/h: 12 m
pohon: 6 × 6

Video: Tento extrémné náročný terén byl neprojela většina nákladních vozidel, ZIL 131 však jede dál... / YouTube

 Autor: Fels

ARMY24

Komentáře

Karel

03. 03. 2019

Zil byl o proti v3s top kára, Pohodlná kabiny malo rachotu,přední náhon se zapínal knoflíkem na palubce,

Pavel

03. 03. 2019

U nas mame vozidlo Zil 131 jeste v provozu jako hasicky special u zasahove jednotky sdh obce Suchy Hodne záleží na spojovacim clanku mezi volantem sedačkou a pedálama pak umi věci

oldbeat

02. 03. 2019

ZIL dal v terénu asi 1500 kg a V3S 3000. Viděl jsem je na stavbě na Doupově a byly tam k ničemu. Stavěly se tam tankové cesty. Tak stovka ZILů by udělala to, co několik Tater a V3S. Jich mnogo.

butch

02. 03. 2019

Foto: ZIL 131 se v různých variacích používal i v naší armádě (na snímku protiletadlový raketový komplet 2K 12M KUB M) | army.cz

OPRAVA: POUŽIVÁ SE DODNES U 25.PLRP VE STRAKONICÍCH A JEŠTĚ NĚJAKOU DOBU SE POUŽÍVAT BUDE.

924

02. 03. 2019

:thumbsup:Mám ho doma skřín silnice 38-43L žere i trávu podél silnice ročně najedu 800-1000Km na dlouhou jízdu se to z V3S nedá srounavat člověk není tak zrasovaný z jízdy.

audion

02. 03. 2019

Jen poznámka - oproti našim V3pětkám a stojedenáctkám byl v podstatě neslyšitelný, motor jen "předl". Dále: byl to benziňák, i 50 kg bažant jej nahodil klikou, žádné bomby jikovu nebo čtení rudého práva. Za jízdy se podhušťoval a dohušťoval (každé kolo zvlášť) dle terénu, nebo potřeby "ukolmění" vztyčené antény...

Delta

02. 03. 2019

Birobidžané žijí v pohodě bahno jim nevadí, je zdravé na klouby
Birobidžan je město na ruském Dálném Východě – na jižní Sibiři, nedaleko čínských hranic. Město má 74 700 obyvatel a je hlavním městem Židovské autonomní oblasti. Název města je složeninou jmen dvou řek – Biry, která jím protéká, a Bidžanu, tekoucího západní částí Židovské autonomní oblasti.
Sídlo vzniklo kolem železniční stanice na Transsibiřské magistrále roku 1915 a původně se jmenovalo Tichonkaja. Jeho rozvoj nastal až na přelomu 20. a 30. let po zřízení Židovské autonomní oblasti, která byla produktem komunistického plánu na podporu židovské národnostní entity, která bude mít vlastní republiku v rámci SSSR. Plánovaná existence Židovské republiky (nikdy však nepřekročila status autonomní oblasti) a podpora jidiš kultury měla být protiváhou sionismu a tak omezit vystěhovalectví židů do Palestiny.
V roce 1937 byl Birobidžan povýšen na město a stal se centrem židovské oblasti. Do Birobidžanu se dokonce stěhovali židé ze zahraničí, nejméně tisíc židovských rodin přišlo ze Severní i Jižní Ameriky. Projekt se však nepodařilo dotáhnout do konce, částečně kvůli Stalinovi a pronásledování židů a židovské kultury, které na sklonku svého života Stalin vyvolal. Židé, kteří nikdy netvořili většinu obyvatelstva v autonomní oblasti ani v Birobidžanu, se raději odstěhovali do atraktivnějších velkých měst, kde mohli snáze splynout s okolím, nebo emigrovali

eM

02. 03. 2019

My jeli po opravě motoru našeho Zila natankovat do plna. Zpátky že si uděláme testovací jízdu kolem letiště. Dvakrát sme ho plnou rychlostí obkroužili a když sme dojeli do hangáru tak byly nádrže skoro na půlce.
Chudák řidič z toho měl tenkrát velkej prů*er.

Franta

01. 03. 2019

Okopírovaný Americký nákladáky ještě z války...

GABINA

01. 03. 2019

nejlepší auto v NZtách, bylo na benzín a tak snadno šly vycucnout nádrže hadicí, v roce 90 se litr prodával za 6 Kčs, to bylo opic na vycházce

Pavel

01. 03. 2019

ZIL žral běžně 100/100. S tou průchodností to taky nebylo slavné. Kde neprojel ZIL, tak v klidu projela vejtřeska. Na vojně se za mě přezbrojovalo z vejtřesek na ZILy, ale pohotovostní vozidlo si autaři vyřvali vejtřesku. ZIL byl na dvě věci...

Hanyz

01. 03. 2019

Zase až tak neuvěřitelnou průchodnost terénem to nemělo, chyběly tomu uzávěrky nápravových diferenciálů…

Delta365

01. 03. 2019

Jak by vypadalo, kdyby Česko napadlo Rusko?
Našli Češi cestu ven z rusko-ukrajinské krize? Vyřeší to supertajná zbraň a jaká by mohla být odezva Moskvy?
https://www.youtube.com/watch?v=fIs6e6vYc_g

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací