Ukrajinské BVP, které nikdy nebojovalo – a přesto děsí vojáky dodnes
Bojová vozidla pěchoty (BVP) představují jednu z nejoblíbenějších kategorií obrněné techniky, která prokázala svou hodnotu i v reálných bojích. Armády proto své mechanizované jednotky modernizují a pořizují pro ně moderní BVP, což je případ i České republiky a její akvizice BVP CV-90.
Bojová vozidla pěchoty se vysoce osvědčují i v současném ukrajinském konfliktu, ve kterém jsou nasazována v obrovských počtech. Převážně ale jde jen o starší typy BMP-1 a BMP-2 sovětské provenience, která jsou již pro moderní boj nepostačující. A to i na ukrajinské straně, která sice díky pomoci západních států získala západní BVP, ale zatím v nižších počtech, takže tvoří jen menší část výzbroje ukrajinských mechanizovaných útvarů. Ukrajina přitom již před válkou mohla mít ve své výzbroji BVP, které odpovídá i moderním západním typům. Takovým BVP je dnes poněkud zapomenuté vozidlo BMPV-64.
Bojové vozidlo BMPV-64
Bojové vozidlo BMPV-64 bylo výsledkem poněkud atypické situace. Ukrajinská armáda totiž po rozpadu Sovětského svazu a etablování samostatné Ukrajiny zdědila velké množství tanků T-64. Tyto kdysi přelomové tanky určené pro elitní útvary sovětské armády byly přitom vyvinuty a produkovány právě na Ukrajině, v závodě B.O. Malyševa v Charkově. Na Ukrajině byly nadto i motory 5DF, určené pro tyto tanky. I proto se tank T-64 stal páteřním typem tanku nově vzniklé ukrajinské armády, která měla k dispozici zhruba 2000 tanků tohoto typu. Tak velké množství tanků ale tehdejší ukrajinská armáda nepotřebovala, a provozovala z nich jen menší část. I proto se závod B.O. Malyševa pokusil přestavět nadbytečné tanky přestavět, a výsledkem bylo bojové vozidlo BMPV-64.
Izraelská inspirace
Ukrajinští konstruktéři se při konstrukci vozidla BMPV-64 inspirovali v Izraeli. Izraelská armáda totiž v té době s úspěchem používala obrněná vozidla Achzarit. To přitom byly jen přestavěné kořistní tanky T-55, ze kterých byla sňata věž s kanonem, a bylo u nich posíleno pancéřování. Výzbroj pak představovaly pouze kulomety. Výsledkem byly mimořádně odolné obrněné transportéry. Obrněné transportéry Achzarit se osvědčily, a to především pro svou vysokou odolnost.
I proto na typ Achzarit Izrael navázal současným typem Namer, který vychází z moderního izraelského tanku Merkava. Úspěch těchto těžkých obrněných transportérů postavených na bázi tanků pak inspiroval i zahraniční konstruktéry, takže vzniklo hned několik dalších, obdobných typů.
Specifika ukrajinského typu
Obdobně při konstrukci svého typu BMPV-64 postupovali i Ukrajinci. Z tanku T-64 byla sňata věž vyzbrojená kanonem ráže 125 mm. Dík tomu byla ušetřena hmotnost, a stejně tak byl získán nový prostor, původně určený pro nesení této věže a zásoby munice.
Důležitým krokem bylo přemístění motoru do přední části vozidla. Opět – po vzoru izraelských tanků Merkava. Tento krok ovšem výrazně zvýšil čelní odolnost. V zádi vozidla tak vznikl prostor pro výsadek. Je třeba zmínit, že tento prostor byl vyšší a ergonomicky lépe disponovaný než prostor pro výsadek u vozidel BMP-1 a BMP-2. Nabízel proto pro výsadek mnohem lepší pracovní podmínky.
Vstup do tohoto prostoru zajišťovaly pohodlné, rozměrné dveře. I to byl pokrok proti vozidlům BMP-1/2 a především typu BMP-3, u kterého se výsadek dostává do svého prostoru nízkým tunelem umístěným nad motorem v zádi vozidla. Ukrajinské vozidlo BMPV-64 se ale od svých izraelských vzorů výrazně odlišovalo. Zatímco izraelské typy Achzarit a Namer jsou vyzbrojené pouze kulomety, BMPV-64 dostalo poměrně silnou výzbroj. Tu tvořila lehká bezosádková věž vybavená kanonem 2A72 ráže 30x165mm, a spřaženým kulometem PKTM ráže 7,62 mm.
Vedle toho bylo BMPV-64 představeno s mnohem rozměrnější věží, ve které byl osazen kanon 2A42, a spřažený kulomet 7,62 mm. Stejně tak tato věž dostala i odpalovací zařízení pro PTŘS, ale také automatický granátomet AGS-17. V jedné verzi tato věž dokonce nesla navíc ještě lehký kanon GŠ-23 ráže 23 mm. Díky tomu, že vozidlo BMPV-64 převzalo podvozek a trup z tanku, bylo velmi dobře chráněné, a to především ve srovnání se slabě pancéřovanými BMP-1/2. Ochranu dále zesilovalo přídavné dynamické pancéřování převzaté z modernizovaného tanku T-64 BV.
Jako zajímavost lze uvést, že vedle vozidla BMPV-64 obdobným způsobem na bázi tanku T-64 vznikla celá řada vozidel UMP-64, které měly sloužit jako nosič různých nástaveb (samohybný minomet, lehký protiletadlový systém), případně jako zásobovací vozidlo. Vzniklo dokonce poměrně kuriózní vozidlo BMPT-K-64, které používalo korbu z tanku T-64, ta ale byla osazena na kolový podvozek 8x8, takže vznikl svébytný, těžce pancéřovaný kolový obrněný transportér.
Nerealizované sny
Postupným vývojem se z typu BMPV-64 stalo poměrně kvalitní vozidlo. A to přitom vývoj probíhal ve složitých ekonomických podmínkách. Představou závodu A. Malyševa, a stejně tak i části ukrajinské generality, bylo přestavět minimálně část tanků T-64 ukrajinské armády. Počítalo se i s exportem, který měl být zaměřen především na africké země (vedla se obchodní jednání s Angolou), ale i na některé asijské státy.
Bohužel, nic z toho se nerealizovalo. Ukrajina v té době totiž zápasila s ekonomickou krizí pramenící z rozpadu Sovětského svazu a jeho ekonomických struktur. Ukrajina, uchlácholená garancemi vyplývajícími z Budapešťského memoranda, navíc v té době přikládala rozvoji svých ozbrojených sil jen nižší význam, a na obranu vydávala pouze okolo 1% HDP. Početní stavy armády proto byly spíše redukovány, a nové zbraňové systémy prakticky nebyly nakupovány. A to se nakonec týkalo i bojového vozidla BMPV-64. I přesto, že se jednalo
o produkt domácího zbrojního průmyslu a bylo možno pro něj využít přebytečné tanky, ale i jednotlivé komponenty z výzbroje ukrajinské armády, pro ukrajinskou armádu se nakonec BMPV-64 ukázalo jako až příliš drahé. Objevila se také kritika jeho hmotnosti, mnohem vyšší než u vozidel BMP-1/2. Nakonec proto nebyla zakoupena žádná BMPV-64, ale stejně ani tak žádné další z této početné rodiny vozidel vzniklé na bázi tanku T-64.
BMPV-64 z dnešní perspektivy
A to je z dnešního pohledu bezesporu škoda. Pokud se totiž na vozidlo BMPV-64 podíváme ze současného pohledu, pak vidíme, že svými rozměry, ale i svou hmotností cca 35 tun odpovídá moderním BVP. Mezi nimi by dokonce patřilo mezi ty lehčí, protože např. CV-90 ve své poslední verzi Mk.IV dosahuje hmotnosti 37 tun, a nejmodernější BVP pak dosahují hmotnosti 45-48 tun.
Také pancéřování, zachované z tanku T-64 a posílené dynamickou ochranou, zajišťovalo BMPV-64 ochranu odpovídající západním BVP. Byl to obrovský pokrok oproti vozidlům BMP-1/2. Stejně tak i prezentovaná výzbroj vozidla BMPV-64, resp. její část – kanon 2A42 ráže 30 mm, spřažený kulomet PKTM ráže 7,62mm, odpalovací zařízení pro PTŘS by odpovídala výzbroji nejen vozidel BMP-2, ale i moderních západních BVP.
V případě realizace tohoto programu by ukrajinská armáda disponovala cca 300-500 bojovými vozidly BMPV-64 (takovéto počty byly původně plánovány). A to za přijatelnějších ekonomických podmínek než v případě akvizice nějakého západního BVP. Bojová vozidla BMPV-64 by byla zásadní posilou pro ukrajinské mechanizované jednotky, a válka na Ukrajině by pak možná vypadala poněkud jinak.
Memento dosud živé
Na první pohled by se mohlo zdát, že vozidlo BMPV-64 je již pouze historií. Válka totiž významně poškodila výrobní kapacity závodu B.O. Malyševa, ale i některých dalších menších zbrojních firem, které na tomto programu měly participovat. A přesto tomu tak není. Určité výrobní kapacity k tanku T-64 a tedy i k vozidlu BMPV-64 totiž na Ukrajině zůstaly dosud zachovány. Ukrajinci také prokázali značnou schopnost produkovat vojenskou techniku i ve složitých válečných podmínkách.
Ukrajina navíc stále disponuje nemalými počty tanků T-64. Pro výrobu vozidel BMPV-64 by také bylo možno využít i nebojeschopné tanky, případně jejich komponenty. I to by výrobu vozidel BMPV-64 zjednodušovalo a zlevňovalo. Ukrajinská armáda přitom taková vozidla i nadále potřebuje. Je totiž zřejmé, že tanky T-64 budou muset sloužit ještě řadu let. Vozidla BMPV-64 by mohla sloužit spolu s tanky T-64, a tato vozidla postavené na jednom podvozku by tvořila kompaktní jednotky. A přitom by bylo možno využít techniku a kapacity, které již na Ukrajině jsou. Výroba vlastního BVP na bázi vozidla BMPV-64 by proto pro Ukrajinu byla značným přínosem, a je stále aktuální.
Příležitost i pro Českou republiku
Program takového, byť poněkud atypického BVP by mohl být zajímavý i pro Českou republiku. Také Česká republika má bohaté zkušenosti s tzv. východní technikou. Česká republika dokonce tyto své schopnosti v posledních letech navýšila. České firmy (především Excalibur army) dokázaly vytvořit modernizované vzory starší sovětské techniky, např. tanku T-72, ale i vozidel BMP-1/2, a slaví s nimi nemalé exportní úspěchy. A to nejen na Ukrajině, ale také v různých rozvojových zemích.
Svého času to dokonce vypadalo, že jedna z českých zbrojních firem, státní podnik VOP CZ, se bude angažovat i v otázce revitalizace tanků T-64 pro ukrajinskou armádu. Bylo by to patrně náročné, a to i proto, že české firmy nemají přímé zkušenosti s T-64. Ale vzhledem k tomu, že v ČR jsou zde zkušenosti s technicky příbuzným tankem T-72, realizovatelné by to bylo. Tento program nakonec nebyl uskutečněn. Možná by ale stálo za to se k myšlence zhodnocení tanků T-64, ale i k stavbě bojových vozidel BMPV-64 vrátit. Bylo by to přínosné jak pro Ukrajinu, tak i pro Českou republiku.
Zdroj: tanks-encyclopedia.com, tanknutdave.com
Komentáře
Nojgi17
29. 05. 2025, 16:14no tak ja myslim , ze by to bylo super projekt to realizovat .
Nevěřím , že Rusko s tou agresi někdy přestane v kratké budoocnosti, no aspoň dokud bude Putin živ , to se tam povleče aspoň 10 let...
no zrepasovat to na BVP , pokud ta možnost taková je , bude nejspíše nutnost .
Mne to připadne ,pokud ten článek je objektivní a aktualnií, tak je to genialni řešení...
za a/ ukrajinci s tim umí jezdit, opravovat , maji dost dilů...
b/ je to odolný pro pechotu jako BVP, a to je nejdůležitější v tomto konfliktu , tanky tady pro ukrajinu nehrají takový prim , potrebují co nejodolnější BVP aby se mohli pohybovat flexibilně kde jsou potřeba když je jich proti rusům tak málo ne ? no a při te prestavbě bych tedy , a v tom by teda mohla byt výhoda že se s tím jeste nezačlo , je to , že bych se při ni soustředil na obranu proti dronům, ať nejakými rychlopalnými automatickymi kulomety , nebo zesílenou ochranou z vrchu , což je lepší dělat teď, když jsou už zkušenosti z té války , než to ted předělávat , jak rusáci ty želví tanky komický ...kdyby se s tim začlo tehdy , nehledě na finanční stránku, tak prakticky a technicky by tady už asi nebyli ...
no kdyby se jich zvladlo udělat 500, s tím že by jsme do toho nacpali nějakou modernějši techniku , nevim velitelské vozidlo s nějakým radarem na drony , pár vozidel vyloženě jako lovce dronů, nejske sanitární BVP pro raněné s nejako nastavbou treba nevím , myslim že by to stalo za to , pokud tedy těch podvozků funkčních je dost...
jasan pro zapadni bojiště to neni , ale tam jsou potřeba.ty naše jsou moc drahé, a věřím že jednou tam budou , ale ted je teď.
Tu mezeru časovou by to pomohlo vyplnit ne ?když jsou tak odolné a je ta možnost ...
Normálně mne ten článek uplne nadchnul...
Ať na to dá vládu na start blbou miliardu, to je pro nás nic , tak jak ta muniční iniciativa , to jsou drobný , a mění to chod dějin ...
to jsou penize ne které daváme na válku ale na obranu, to si lidi musí konečně uvědomit ...
Czertik
28. 05. 2025, 12:34neverim tomu ze se tento program na ukrajine, at uz za valky ci po ni realizuje. nemci se postaraji aby ukrajina vyrabela nemecke bvp.