CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Německé eso Adolf Galland obdivoval britské Spitfiry. Podílel se na natáčení slavného filmu o bitvě o Británii

 30. 01. 2025      kategorie: Vojenská historie      65 komentářů

Adolf Galland patří mezi nejznámější německá stíhacích esa druhé světové války. Díky své pozoruhodné kariéře v Luftwaffe se stal respektovanou osobností v Německu i mimo něj. Během 705 bojových misí dosáhl 104 vzdušných vítězství nad spojeneckými letouny.

Adolf Galland se narodil 19. března 1912 ve Westerholtu ve Vestfálsku v Prusku. Jeho raný život byl poznamenán silnou fascinací letectvím, která byla živena dobovým rozmachem létání. Jako malý chlapec stavěl modely letadel a snil o létání. V pozdějších letech dospívání se Galland této vášni věnoval a stal se pilotem kluzáku, což byl významný krok na cestě k budoucí kariéře letce. Bylo jasné, že má přirozený talent.

gallandFoto: Adolf Galland a Werner Mölders v dubnu 1941 | Bundesarchiv, Bild 183-B12018 / CC-BY-SA 3.0

V roce 1932 byl dvacetiletý Adolf Galland mezi těmi, kteří byli přijati do německé národní letecké společnosti Lufthansa, což ho přimělo podat přihlášku do Deutsche Verkehrsfliegerschule (DVS), oficiálně komerční letecké školy, která od poloviny 20. let skrytě připravovala vojenské piloty. Přestože byl přijat, dvě nehody během hodnocení vedly Gallanda k přesvědčení, že neuspěl, a přihlásil se ke službě u Reichswehru. Ve skutečnosti zkoušky ale složil a byl poslán k Baltskému moři, aby se naučil pilotovat létající čluny.

V této fázi bylo Německo stále omezeno Versailleskou smlouvou, která stanovila sílu a schopnosti jeho armády. V tajnosti se však připravovaly základy pro rozvoj Luftwaffe a Galland se brzy stal jedním z jejích nejcennějších pilotů. V roce 1933 byl Galland vybrán mezi ty, kteří absolvovali výcvik u italského letectva, a poté byl požádán, aby vstoupil do armády jako pilot. Záhy se stal instruktorem ve škole pro stíhací piloty a byl přidělen k 10. pěšímu pluku a drážďanské válečné akademii. Kariéra Adolfa Gallanda u Luftwaffe byla zcela mimořádná výjimečná. Jeho raketový vzestup v hodnostech potvrzoval jeho výjimečné schopnosti stíhacího pilota a velitele. Do služby vstoupil v roce 1935 a byl jmenován poručíkem. 

Gallandovy letecké schopnosti byly rychle rozpoznány a byl vybrán pro legii Condor určenou k nasazení během španělské občanské války. Jeho zkušenost ve Španělsku se ukázala jako neocenitelná. Získat bojové zkušenosti na letounu Heinkel He 51, vyzkoušel novou taktiku a technologie, a byl plně připraven na moderní konflikt, který zanedlouho v Evropě vypukne. Když v září 1939 začala německým útokem na Polsko druhá světová válka, Galland byl již zkušeným stíhacím pilotem.

Adolf Galland se invaze do Polska zúčastnil a odlétal 50 pro něj zcela nezajímavých bojových misí na bitevních letounech Henschel Hs 123. Po skončení tažení předstíral revma a požádal o převelení na letoun s uzavřeným kokpitem. Po převelení k Jagdgeschwader 27 se jako adjutant vznesl do vzduchu v rámci Fall Gelb, německé invaze do Nizozemí a následně Francie. Během operace Galland zaznamenal svá první vzdušná vítězství a sestřelil tři stíhačky Hawker Hurricane britského Královského letectva. Galland se s JG 27 následně účastnil bojů během bitvy o Dunkerque, která se ukázala být pro Luftwaffe obtížnější, než se předpokládalo, a to vzhledem k výkonům britských Spitfirů, s nimiž se zde setkali Němci poprvé a které na Gallanda udělaly značný dojem. 

Následně byl pověřen velením III. skupiny Jagdschwader 26 „Schlageter“. Adolf Galland je nejvíce známý pro svou roli během bitvy o Británii, klíčového konfliktu v počáteční fázi druhé světové války. Během střetnutí byl spolu s JG 26, létající na letounech Bf 109E, zodpovědný za obranu německých bombardérů, které doprovázel nad cíle v Anglii. Britové měli skvělou obrannou strategii, ale Gallandovo vedení a taktické inovace učinily z jeho skupiny jednu z nejúspěšnějších v bitvě. Způsobili Britům značné ztráty a on osobně dosáhl řady vítězství – do 15. srpna vzrostl celkový počet jeho sestřelů na 21 a toho dne si nárokoval sestřel tří Spitfiry. Kromě osobních úspěchů se mu dařilo velmi efektivně vést celou skupinu a osobním příkladem i rozhodností motivoval ostatní.

Navzdory počátečním úspěchům Němci bitvu o Británii nakonec prohráli. Ztráceli příliš mnoho letounů a vycvičených posádek, což si dlouhodobě nemohli dovolit. Tento vývoj vedl také ke slavné Gallandově odpovědi maršálu Göringovi, který se ptal, co by němečtí stíhači potřebovali, aby dokázali chránit svazy bombardérů efektivněji. Zatímco Mölders řekl, že by Bf 109 potřeboval silnější motor, Galland odsekl: „Mé jednotce by se hodily Spitfiry.“ 

Když bylo rozhodnuto přesunout většinu zdrojů Luftwaffe na východ, Adolf Galland, nyní Obersleutnant, zůstal s Jagdschwader 2 a 26 ve Francii a dál bojoval proti britskému letectvu. V listopadu 1941 dosáhl svého 96. vzdušného vítězství, což vedlo k jeho jmenování General der Jagdflieger – generálem stíhacích letců, inspektorem německých stíhacích sil. Zatímco kdokoli jiný by byl z povýšení nadšený, on ne, protože vždy dával přednost létání a administrativa mu žádnou radost nedělala. Rozhodl se ale příležitosti využít a vymoci pro německé stíhače co nejlepší podmínky; s ohledem na další vývoj války ale zásadního zlepšování dosahovat nemohl.

S rostoucí silou spojeneckého letectva a kobercovým bombardováním německých měst se Galland začal střetávat se svými nadřízenými, kteří přičítali vývoj situaci dílem, a zcela nesmyslně a alibisticky, i jemu. V lednu 1945 byl dokonce zbaven velení. Později však dostal rozkaz zformovat novou leteckou jednotku Jagdverband 44 vyzbrojenou proudovými Messerschmitty Me 262 Schwalbe. Jako zkušený pilot pokračoval v plnění úkolů a dosahoval vzdušných vítězství.

Během své služby u Luftwaffe dosáhl Galland celkem 104 vzdušných vítězství v průběhu 705 bojových misí. Čtyřikrát také přežil své sestřelení, naposledy v dubnu 1945. Konec druhé světové války znamenal pro Adolfa Gallanda náročné životní období. Po porážce Německa byl zajat americkou armádou a držen jako válečný zajatec. Po propuštění nebyl vystaven takovému dohledu jako někteří jiní vysocí němečtí důstojníci. Nebyl zapleten do válečných zločinů. Naopak, jak jsme viděli, jeho prominentí pozice plynula čistě z jeho schopností.

Vášeň Adolfa Gallanda pro letectví přetrvala i po druhé světové válce. Odcestoval do Argentiny, kde u argentinského letectva zaučoval nové piloty létající na britských letounech Gloster Meteor. V polovině 50. let se vrátil do Německa a pokusil se vstoupit do Bundeswehru, ale žádost se okamžitě setkala s kritikou západních mocností. Vzhledem k tomu se raději rozhodl začít podnikat ve vlastním leteckém poradenství. Napsal memoáry První a poslední, v nichž vylíčil své zážitky a postřehy z války. Kniha zůstává zdrojem informací o historii Luftwaffe a složitostech leteckých bojů za druhé světové války. Kromě toho byl také najat jako technický poradce pro film Bitva o Británii z roku 1969 – ve filmu zazní jeho odpověď Göringovi o Spitfirech v podání fiktivního majora Falka.

Galland zemřel 9. února 1996 ve věku 83 let. Byl nositelem mnoha vyznamenání, mimo jiné Rytířského kříže Železného kříže s dubovými listy, meči a diamanty, Železného kříže 1. třídy a Španělského kříže ve zlatě s meči a diamanty.

Zdroj: britannica, warhistoryonline.com

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Czertik

03. 02. 2025, 18:00

rexik

sou tady na videu/fotce rusti vojaci ? ano/ne

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2025/01/21/what-the-f--a-russian-soldier-mutters-as-his-wounded-comrades-are-ordered-to-limp-into-battle-on-crutches/

https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3lgyfp4w52k2c

Azor

03. 02. 2025, 19:44

Czertik.

"sou tady na videu/fotce rusti vojaci ? ano/ne"

Podle čeho se pozná voják pokud je ruský a voják který je ukrajinský?
Nelze poznat čí voják to je.
Pokud by to byl voják Ruska,tak lze uvažovat,že se belhal do zázemí pro lékařskou pomoc,proč nebyl evakuován nějakým vozidlem,to je otázka.
A pokud to byl ruský voják,tak není vidět že by byl ozbrojen.A tudíž ze strany operátora ukrajinského dronu to je co???
Pokud by to byl ukrajinský voják,tak ze strany ruského operátora to bylo stené.
Navíc je tu možnost prohození operátorů.Ukrajinský operátor zlikvidoval Ukrajinského vojáka který opuštěl bez příkazu svoje stanovište.A i opačně.

Czertik

03. 02. 2025, 23:10

rexik

jak ze to nejde poznat ? co delaji ty tvoji analytici ? honi si brka ? a co ty jako analytik ? taky jen des a bida ?

rexiku, to myslis vazne ? ze by se belhal do zazemi ??? to ses takovy magor ze si myslis ze berli vyfasoval magicky portalem pri zraneni na fronte ????????

rexiku, ja nemuzu za to jek si tupy a nevzdelany. pokud mas na sobe unoformu, tak si z hlediska prava zcela legitimni cil, bez ohledu na to jestli mas zbran nebo ne. jedina vyjimka je, kdy by ses vzdaval. a to ten vojak neudelal.

Azor

04. 02. 2025, 12:06

Czertik.
"jak ze to nejde poznat ? co delaji ty tvoji analytici ? honi si brka ? a co ty jako analytik ? taky jen des a bida ?"

Dejte důkaz čí to je voják !! Máte je?? Pokud jej dodáte,tak změním názor.
Vy jste takový analytik s úrovní paní Černochové, co tvrdila,že ta raketa v Polsku byla Ruská.

"pokud mas na sobe unoformu, tak si z hlediska prava zcela legitimni cil, bez ohledu na to jestli mas zbran nebo ne. jedina vyjimka je, kdy by ses vzdaval. a to ten vojak neudelal."

A jak by jste se vzdával vy v tomto případě?Nezáleží na jakém místě.
Tomu dronu?? Tak jak to už dělalo více rusů když beze zbraně a zraněný prosili do kamery dronu, aby ho nezavraždil??

Czertik

04. 02. 2025, 19:36

rexiku

kdyz ten kdo dal fotku/videonapsal ze je to rus, proc bych o mel zpochybnovat ?
ty dej dukaz ze je to ukrajinec.

a ne rexiku, ty ses skutecne anal. dej dukaz ze sem se choval jako cernochova ohledne te rakety. nebo zase jen hlupe stekas ? haf, haf ?

rexiku, ja skutecne nemuzu za to, ze sou rusove retardi a neumi se vzdat dronu. to iracane v 1991 to zvladli, vzdat se bezpilotnimu dronu.
az se rusove dostanou alespin na uroven iracanu tak odepis.

Azor

04. 02. 2025, 20:42

Czertik.
"kdyz ten kdo dal fotku/videonapsal ze je to rus, proc bych o mel zpochybnovat ?
ty dej dukaz ze je to ukrajinec."

To si hrajete na analytika??Hlavně to nikomu neříkejte.
Co je důležité v tomto případě?Kdo co píše, nebo to co vidíte ????

"a ne rexiku, ty ses skutecne anal. dej dukaz ze sem se choval jako cernochova ohledne te rakety. nebo zase jen hlupe stekas ? haf, haf ?"

Protože se tak chováte tak jako ona Jen a jen štěky a plivání jedovatých slin.A žádné fakta!! Zkuste to aspoň jako já.A pak se i já můžu něco od vás naučit.

"rexiku, ja skutecne nemuzu za to, ze sou rusove retardi a neumi se vzdat dronu. to iracane v 1991 to zvladli, vzdat se bezpilotnimu dronu."

Toto má být odpověď?? A jak se vzdali ti Iráčané? Tak jako ti co byli postříleni neozbrojení tím vrtulníkem? A ten - snad - ,Ukrajinský operátor by to na něho neschodil?

Koukám jak upadáte s těmi "odpovědi".
Polepšete se!

Salut.

Czertik

05. 02. 2025, 10:10

rexiku

ja si na analytika nehraju, narozdil od rexika co si mysli ze je mistr sveta ve sves a pritom je ....
dam ti napovedu - ruske a ukrajinske uniformy jdou od sebe poznat. podle ceho ? kdybys byl analitik a nehral si nej (nebo o tom jenom nepsal) tak bys vedel na co se mas soustredit.
dej me vedet az prijdes na to jake detaily to sou. zatim jen stale stekas a ukazujes svoji zaostalost a zoufalost.

rexiku a co ty bys me chtel ucit ? dukazy dodat neumis, poznat ruskeho a ukrajinskeho vojaka taky ne. co me chces ucit ?
jedine co umis je stekat.

rexiku, znova se ptam - vzdaly se oni postrileni rusti vojaci ? ano/ne.
z ceho byly postrileni je nepodstatne.

a rexiku, dam ti odpoved, kdyz si tak stupidni na ni prijit. iracani se vzdali RUKAMA. pokud nevis jak se to dela, gugl ti poradi.

Vaclav Flek

30. 01. 2025, 20:18

S vyznenim clanku v podstate souhlasim, jen bych pridal jeste malou informaci. V sedesatych letech vznikal velkofilm "Bitva o Britanii" a byl tak popularni.ze vznikla i kniha o prubehu jeho nataceni. V nem byly vyuzity jesta stale funkci stihaci letouny luftwaffe ve vyzbroji spanelskeho letectva. Tvurci filmu chteli mit vse nejlepsi a proto si jako odborneho poradce prizvali take Gallanda. Co provadel ve vzduchu vyrazelo vsem dech a tak se rysovala velmi slibna spoluprace. Ta vsak byla utata ve chvili, kdy scenar predepisoval nemecklym letcum zdravit pri setkani s Goringem ci Hitlerem zvednutou pravici, v roce 1940 oficialnim pozdravem nacionalne-socialisticke strany, nikoliv vsak pozdravem vojenskym. Galland se proti scenari ostre vymezil a nakonec spolupraci s tvurci filmu ukoncil.

Pepík Knedlík

30. 01. 2025, 20:32

Vaclav Flek
A to souhlasí. Obdivoval Adolfa a veril v nacismus. Ve svy knize "První a poslední" propaguje nacismus a Německo jako ideál.
Jako stihač se snaží posouvat názor, že jen stihači mohli rozhodnout válku.

Kořen

31. 01. 2025, 07:45

Václav Flek
add funkční letouny luftwaffe
Ve filmu byly například stíhačky Bf 109 představovány španělskými funkčními HA-1112, které z Bf 109 vznikly, ale vhledově měly různé odlišnosti. Bohužel do nástupu počítačové grafiky se vždy nedalo použít přesné typy strojů při natáčení a v mnoha filmech je to vidět.

Pepík Knedlík

31. 01. 2025, 09:25

Kořen
Ta přestavby Me 109 sloužily Španělsku docela dlouho. Urcite byla povedrnejsi nez Avia 199. Španělsky stroj měl dobrý motor Hidpano Suiza a CSR měl motor z bombarderu. Už to byla zásadní blbost, ale slouzila a mnoho pilotu CSR to nezvládla. Ten rozdil ve filmu byl velký a celkem me zklamal, ale jinak to tenkrát jak píšeš nešlo.

Kořen

31. 01. 2025, 09:55

Pepík Knedlík
pořád to bylo lepší než v česko-sovětském filmu Piloti z roku 1988, tak jsem jako mladý plastikový modelář přímo plakal. Mě se vzhledově líbila víc ta Avia S-199, ale létat s ní muselo být pro mnohé piloty velmi obtížné, jak píšeš. Prý byl po válce nedostatek motorů Daimler Benz, zato motory Jumo, pro Heinkely 111 se tady válely na hromadách. Proto ta myšlenka přestavět na něj draky Bf 109. Bohužel se to úplně nepovedlo. Aspoň, že posloužily v Izraeli. Tam brali všechno.

Slavoslav

31. 01. 2025, 10:06

jaein, bol tu velky sklad motorov pre Bf ka, ale ten po vojne vyhorel (doteraz neobjasnena pricina) a tak sa tie existujuce draky skompletizovali s dalsim motorom co bol dostupny na uzemi CSR

A 109 tka mala uz  s original motorom problem so stabilitou pri starte / pristavani kvoli uzkemu rozchodu podvozku a tocivemu momentu motora ktory chcel lietadlo prevratit

Pepík Knedlík

31. 01. 2025, 10:18

Koren
Taky jsem byl kytař, ale ten film neznám.
Ve vzduchu jak píše Slavo se projevoval negativ motoru a podvozek byl taky na prd.
Izrael byl rád za vše a jsem hrdý na jednu z mála aktiv Ceskoslovenska od vzniku až po ukončení federace. :thumbsup:

Slavoslav

31. 01. 2025, 10:28

Knedlik

ono ten podvozok mal svoje vyhody, kedze neboli podvozkove kolesa upevnene na kridlach dali sa pri udrzbe kridla pohodlne demontovat a trup zostal stat na vlastnom podvozku. Nevyhoda bola, ze ako sa do toho draku dostaval coraz silnejsi motor s coraz silnejsim tocivym momentom tym vacsie naroky to kladlo na pilota najma pri vzlete ked isiel na plne otacky.

No a motor z bombardera spolu s prislusnou vrtulou tento problem este zhorsil

Kořen

31. 01. 2025, 10:34

Pepík Knedlík
Bohužel tendenční film, ale titulek, že se jedná o příběh našich zahraničních pilotů za války, mě v tom roce 1988 jako čtvrnáctiletého nalákal. Myslím, že není o co stát. Něco o filmu je zde https://www.fdb.cz/film/piloti/15800

JanJan

03. 02. 2025, 18:15

Pro Pepíka

až na to, že ty HA-1112, co hrály ve filmu, měly motor RR Merlin.

Pepík Knedlík

04. 02. 2025, 16:52

JanJan
Máš pravdu, porovnal jsem oba motory., ale podobnost je velká. Díky

JanJan

05. 02. 2025, 21:52

Pro Pepíka
V osmdesátých letech byl o tom článek v L+K, tak jsem si vzpomněl :-).

Pepík Knedlík

30. 01. 2025, 12:33

Adolf Josef Ferdinand Galland, tak zní celé jméno člověka, který zasvětil svůj život létání a letectvu.
Byl nejen skvělý pilot, ale i teoretik. Vypracoval několik podnětných příruček k vedení boje. Později kritizoval samozřejmě neschopný veleni Luftwaffe. To "ocenil" Hermann Göring, který již byl mimo realitu a osočil ho z neschopnosti vedeni vzdušný obrany Německa a jako tredt dostal Adolf domácí vězení.

Slavoslav

30. 01. 2025, 12:48

mne Galland pripomina Pokryskina, ten tiez nebol oblubeny u nadriadenych a bol skvely teoretik. A potom tu mas Hartmanna a Kozeduba s talentom od prirody na lietanie, ale ich prinos pre armadu bol len vdaka ich individualnym vitazstvam, nie, ze by dokazali zmenit nieco systemove

Pepík Knedlík

30. 01. 2025, 20:50

To máš zřejmě pravdu. :thumbsup:

Azor

30. 01. 2025, 12:06

" Díky své pozoruhodné kariéře v Luftwaffe se stal respektovanou osobností"
Respekt je zajímavá věc.
Jde jen o to k jakému účelu bude využita.
A Galland tuto "pozoruhodnou"karieru, využil (i své dovednosti)k jaké věci??K tomu aby zotročil evropské národy,hlavně slovany(jak že jim nacisti říkali - untermensch).A navíc k tomu použili zdroje celé evropy,aby rozšířili (na kostech 50 milionůlidí)svoji 1000 letou říši.A přesto i s takovými lidmi,se jim nepovedlo to co chtěli.Na tomto se podílel i tento člověk.

Slavoslav

30. 01. 2025, 12:11

https://babel.ua/static/content/nqyjccwr/thumbs/x/0/32/602295b7058619bf89a19bfd6438b320.jpeg?v=3689

Pepík Knedlík

30. 01. 2025, 12:38

Slavo
Hezká připomínka dobrych vztahů a snad zase někdy budou :smile:

Slavoslav

30. 01. 2025, 12:42

Knedlik

vysvetli coklovi historicke konotacie. Iste oceni tuto podnetnu spolupracu

Azor

30. 01. 2025, 18:06

Slavoslav.
Nejste na jedno oko slepý?

https://www.stoplusjednicka.cz/tam-kde-se-psala-historie-dlouho-ocekavane-setkani-spojencu-na-labi

A kdo koho podrazil?
https://babel.ua/static/content/nqyjccwr/thumbs/x/0/32/602295b7058619bf89a19bfd6438b320.jpeg?v=3689

A u spojenců?Kdo nesplnil to co bylo domluveno o Německých okupačních zonách ?
Kdo se bál v soutěži systémů? Kdo spouštěl oponu?A proto ten projev ve Fultonu.

A obojí, nejsou náhodou anglosasové??

Slavoslav

30. 01. 2025, 18:23

ziiiv

Czertik

31. 01. 2025, 02:16

rexik

a tim clankem o 45 si chtel rict co ?
to jak se nemci a soveti objimaly ve 39 najednou neplati ?

a ano, plny souhlas, byl to sssr kdo podrazil svoje spojence ve 45. tim jak sliboval ze budou svobodne volby tam, kam se dostane ruda armada, aby to nikdy nesplnil.

vzyt i ta kradez karpastske ukrajiny csr a jeji zacleneni do sssr byla jedna velka zrada sssr na svem spojenci.

Azor

31. 01. 2025, 11:58

Czertik.
"a tim clankem o 45 si chtel rict co ?
to jak se nemci a soveti objimaly ve 39 najednou neplati ?"
Co?
To co jste (opět)nepochopil.s tím já nic nenadělám.

"a ano, plny souhlas, byl to sssr kdo podrazil svoje spojence ve 45. tim jak sliboval ze budou svobodne volby tam, kam se dostane ruda armada, aby to nikdy nesplnil."

Pokud vím,tak se jednalo o Německo.ne???
A pokud máte nějaký důkaz že to co slíbil(ohledně voleb)nesplnil,tak ho dodejte a na to vaše štěkání.Máte na to?

"vzyt i ta kradez karpastske ukrajiny csr a jeji zacleneni do sssr byla jedna velka zrada sssr na svem spojenci."

Vy máte na mysli porušení smlouvy těmi co obdivujete?1938 v Mnichově???
Jak tou smlouvou o odstoupení podkarpatské rusi SSSR zradil spojence??
Opět dejte důkaz na ne opět ty vaše štěky !!

Slavoslav

31. 01. 2025, 12:20

hafane, tykalo sa to vsetkych statov ktore mali spadat do jehosbfery vplyvu. a ani v jednom z nich neprebehli slobodne a ferove volby. dokonca ani v CSR

Azor

31. 01. 2025, 13:25

Slavoslav.
"hafane, tykalo sa to vsetkych statov ktore mali spadat do jehosbfery vplyvu. a ani v jednom z nich neprebehli slobodne a ferove volby. dokonca ani v CSR"

Co si představujete pod pojmem svobodné volby??
To že tam můžou kandidovat všichni co chtějí??
Pokud ano, tak pokud nepřipustí lidi,strany,hnutí co chtějí fašismus,či něco jiného,tak je to demokratické? Pokud by to chtěla většina??

Poté můžeme diskutovat dál.

Slavoslav

31. 01. 2025, 13:35

cokle
vidis a presne preto si tu z teba len pitchu robim. Lebo ak ti mam vysvetlovat co su to slobodne a ferove volby tak na ine ako na smiech nie si.

mimochodom v druhej diskusii som ti ako darcek dal link na mocnu rusacku armadu kriplov

Czertik

31. 01. 2025, 15:48

rexik

tak nam teda vysvetli co si tim clankem o 45 chtel rict, vzhledem k fortce ze 39 kdy se nemci a soveti radovali na rozdeleni polska mezi ne.

ne, o nemecko se nejednalo. jednalo se o madarsko, polsko, rumunsko a dalsi staty pozdejsicho vychodniho bloku.
samozrejme ze mam dukaz, precti si neco o jalte konferenci tady.

jake poruseni smlouvy ze strany zapadu ohledne karpatske rusi mas na mysly ?
blbe stekas, nebo co delas ?
to ses tak blbej ze nevis ze mnichov 38 se tykal uplne jineho uzemi ?
neodpovidej, vim ze si tak blbej.

a ne, zadne odstoueni karpatske urkajiny to nebylo. to byla prosta kradez. chces dukaz ?
precti si co podepsal benes a stalin v moskve.
ale na to nemas mozek ani schopnosti.

Azor

31. 01. 2025, 18:47

Slavoslav.
"mimochodom v druhej diskusii som ti ako darcek dal link na mocnu rusacku armadu kriplov"

Kriplou?
A co že ti ke kterým se modlíte,škemrají o dohodu a otáčejí ohledně Ukrajiny.
Viz naposledy prohlášení Rubia.

Azor

31. 01. 2025, 19:14

Czertik.
"tak nam teda vysvetli co si tim clankem o 45 chtel rict, vzhledem k fortce ze 39 kdy se nemci a soveti radovali na rozdeleni polska mezi ne."
To se snad dá zeptat bratra v triku Slavoslava,proč dal jen to foto z r. 39.
Tak pro objektivitu jsem dodal tu z r. 45.
Podobnost čistě náhodná???

"ne, o nemecko se nejednalo. jednalo se o madarsko, polsko, rumunsko a dalsi staty pozdejsicho vychodniho bloku.
samozrejme ze mam dukaz, precti si neco o jalte konferenci tady."

To že zapomínáte,za to nemohu,zkuste si to doledat,že ohledně nesplnění slibů spojenců se týkalo Německa.Každý není zapomětlivý a netrpí vaší nemocí.
V těch co jmenujete se nekonaly volby?? A kdo bude určovat.co jsou svobodné a demokratické volby?Západ??? Ten co neplní sliby a smlouvy??

"samozrejme ze mam dukaz, precti si neco o jalte konferenci tady."

A když máte nějaký důkaz,tak sem s ním.Kdo vám v tom brání?

"jake poruseni smlouvy ze strany zapadu ohledne karpatske rusi mas na mysly ?
blbe stekas, nebo co delas ?"


Koukám že je už mentální retardace či co.
Vy jste vykřikoval - vaše slova
"vzyt i ta kradez karpastske ukrajiny csr a jeji zacleneni do sssr byla jedna velka zrada sssr na svem spojenci."

A já -
"Jak tou smlouvou o odstoupení (ČSR)podkarpatské rusi SSSR zradil spojence??
Opět dejte důkaz na ne opět ty vaše štěky !!"

Jde to s vámi z kopce.Už i retardace.

"to ses tak blbej ze nevis ze mnichov 38 se tykal uplne jineho uzemi ?
neodpovidej, vim ze si tak blbej."

A v tomto nešlo co se v ní psalo ale o ZRADU spojenců!!!! A to Francie!!

"a ne, zadne odstoueni karpatske urkajiny to nebylo. to byla prosta kradez. chces dukaz ?
precti si co podepsal benes a stalin v moskve."

Samozřejmě že místo vašeho štěkání dejte důkaz.Co bylo důležitější?Podpis Beneše nebo ratifikace ,národním schromážděním????

"Definitivní konec existence Čechoslováků a Rusínů v jednom státě nastal 22. listopadu 1945, kdy Prozatímní Národní shromáždění schválilo zákon o připojení Podkarpatska k Ukrajinské SSR. Smlouvu mezi ČSR a SSSR, podle níž byla tato část republiky odstoupena Ukrajině, podepsali 29. června 1945 v Moskvě předseda vlády Zdeněk Fierlinger a státní tajemník ministerstva zahraničí Vladimír Clementis. Dokument začal platit 30. ledna 1946.

https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/veda/pred-75-lety-se-ceskoslovensko-rozloucilo-s-podkarpatskem-oblast-se-vratila-ukrajine-k-niz-drive-nep-42778

Czertik

31. 01. 2025, 21:47

rexik

jediny dikaz ohledne toho ze skemraji ohledne dohody ? treba na toho rubia ?
at vime jak podle stupdniho rusaka vypada skemrani.

a rexiku, jak nam vysvetlis ze v mocnem a uzasnem rusku vysilaji lidi s berlemi do utoku ?
tak bidne na tom usa ani nikdo jiny nebyl. jo to je ta uzasna a silna ruska armada.

Czertik

31. 01. 2025, 22:15

rexik

proc bych se mel na slavoslava na to ptat ?
dodnes si nevysvetlil proc si dal clanek o 45. to si tak retardovany ze ani neumis vysvetlit svoje akce ?
a jaka objektita dle tebe chybela na te fotce z 39 ? ze si musel dat tu ze 45 ?

ohledne nemecka se svechno splnilo, to mas jen ty pomotane. dej dukaz ze se cokoliv nesplnilo.
to, ze nemas mozek na to, aby si pochopil rozdil mezi svobodnymy a nesvobodnymy volbami je jen a en tvuj problem.

ale sme velmi radi ze tu si, aspon nam to vysvetluje proc je rusko tak primitivni jak je.

a diky za to, ze si dal odkaz na clanek, ktery podporuje co sem napsal

Maďarsko region okupovalo až do podzimu 1944, kdy jej osvobodila Rudá armáda. Ač prezident Edvard Beneš předpokládal po válce obnovení republiky v jejích předmnichovských hranicích a na jaře 1944 se vláda s Moskvou dohodla, že osvobozená území budou po skončení bojů předána do československé správy, Stalin oblast považoval za strategické území, kterého se nehodlal vzdát.

„Sovětský svaz se připravoval na anexi Podkarpatské Rusi od bitvy u Kursku,“ poznamenal historik Pop. „Hned po ní byla v Moskvě zřízená tajná komise pro budoucí uspořádání Evropy a evropských hranic v čele s bývalým lidovým komisařem Maximem Litvinovem,“ uvedl. „V programu, který od Stalina dostal, tam figuruje: řešit problém Podkarpatské Rusi s Československem,“ dodal.

Rusíni přitom po příchodu rudoarmějců zažili podle Černého období teroru. „Násilím byli nuceni podepisovat rezoluci žádající připojení Podkarpatské Rusi k sovětské Ukrajině. Řádila zde sovětská tajná policie NKVD a pronásledováni byli všichni, kdo zachovali věrnost Československu, a také představitelé řeckokatolické církve. Řada lidí byla například zatčena jen z toho důvodu, že absolvovala střední školu, protože vzdělaní lidé se sovětskému režimu nehodili,“ podotkl Černý. Tisíce lidí podle něj byly zavražděny a další zase z území Podkarpatska násilně deportovány a už o nich nikdo neslyšel.

a pak pokracovani

„Je zřejmé, že kdyby obyvatelstvo mohlo svobodně rozhodovat o své budoucnosti, tak by připojení k Sovětskému svazu neproběhlo. Rusínská emigrace v USA ostatně tuto anexi nikdy neuznala. Cíle mocenské politiky Sovětského svazu však byly zcela jasné a obyvatelstvo Podkarpatské Rusi o svém osudu svobodně rozhodnout nesmělo,“ domnívá se Černý.

a rexiku, tady jde videt, jak si reatardovani. masturbujes tu tim, ze mnichov (ztata uzemi) byla zrada spojenecke francie...tak ja se musim jak je mozne, ze ztata jineho uzemi - karpatska - teda nemohla byt tez zradou ? tentorkat od sssr ?
bud sou zrady obe, nebo nic.

rexiku znova, prectsi si co podepsal v moskve, jaky jiny dukaz by si chtel ? nemuzu za to, ze jen stekas a neumis premyslet, cist ani hledat.

dej dukaz ze narodni shormzdeni nebylo k podpisu donuceno sovety. nebo zase jen hloue stekas ?

Azor

31. 01. 2025, 22:35

Czertik.
"dej dukaz ze narodni shormzdeni nebylo k podpisu donuceno sovety. nebo zase jen hloue stekas ?"
Proč bych vám dával na toto důkaz???
To vy dejte důkaz že bylo donuceno to shromáždění SSSR!!
Máte jej?

"a rexiku, tady jde videt, jak si reatardovani. masturbujes tu tim, ze mnichov (ztata uzemi) byla zrada spojenecke francie...tak ja se musim jak je mozne, ze ztata jineho uzemi - karpatska - teda nemohla byt tez zradou ? tentorkat od sssr ?"

To v 38 byla zrada.Bylo to o nás bez nás.
A to druhé to bylo společně s námi.

"to, ze nemas mozek na to, aby si pochopil rozdil mezi svobodnymy a nesvobodnymy volbami je jen a en tvuj problem."

No vysvětlete to tady lidem i mě.Jaký že byl rozdíl ve volbách ve Francii a nabo v Maďarsku.Uvidíme co z vás vypadne.Jen štěkot???

Mohl jste si ty blemty kolem podkarpatské ukrajiny ušetřit.Duležitější než ty názory těch co to píšou,je schválení národního shromáždění.

Salut.

Slavoslav

01. 02. 2025, 12:48

cokle

k tym barlam ktorym net analoga nic?

Czertik

01. 02. 2025, 19:09

rexik

rexiku, jak ses rudy, tak sed hloupy, cili dost.
skutecne si prostuduj jak to bylo o zakarpasti. nemuzu za to, ze si nevzdelany buran.

ano,karpatsko bylo tak s nami, ze benes a vlada proti jednani sssr nekolikrat oficialne protestovaly.

https://cechoslovacivgulagu.cz/pdf/clanky/PD_1_20_s63-77_Konec_ceskoslovenske_Podkarpadske_Rusi.pdf

co rikas na tohe, ty mastrubate ? jake vetsi dukazy by si chtel ?

rozdil ve vobach v madarsku a francii ? jaky rok mas na mysly ?
skutcene, vyvsetli nam proc si myslis ze v 1948-1989 byly v zemich sovetskeho bloku svobodne volby.
nebo zas budes jen stekat ?

a rexiku, ty beres jako bernou minci to co napsalo narodni shormazdeni ?
hmmmmm, tak proc odmitas to co rika vlada ukrajiny ohledne ruske invaze a ruskych zlocinu ?
to vyjadreni vlady najednou neuznavas ?
vysvetli tuhle svoji schizofrenii.

a ten nacisticky pozdrav z ruska si nech.

Azor

01. 02. 2025, 19:13

Slavoslav.
"k tym barlam ktorym net analoga nic?"

Samozřejmě že jo. Polní lopatky z 19.století.A jak je vidět tak je to tak mocná zbraň,že se z to podělají i takový velký kočky jako Leopard.Ale není divu,když je to podviživená kočka,když nedostala nažrat.A víte proč.Vaší "hrdinové"co skldají slámu u kravína,tak jim to žrádlo prodali a zpeněžili si to pro svoji potřebu.A ani se jim nedivím, když mají na vyším místě ještě větší zloděje než byli sami.
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ukrajina-ministr-obrany-namestek-umerov-zakazky-valka-korupce-klimenkov.A250128_191946_zahranicni_jhr#utm_content=freshnews&utm_term=korupce%20na%20ukrajin%C4%9B%20arm%C3%A1da%20n%C3%A1m%C4%9Bstek%20ministra&utm_medium=hint&utm_source=search.seznam.cz

Doufám, že vy by jste za takovéto lidi bojoval,co????

Co vy na to?

Azor

01. 02. 2025, 19:43

Czertik.
Myslete si co chcete,co je ve smlouvě,schválené nejvyšším orgánem republiky,to je dáno.Kdo to po tom podpisu,zpochybnil z vedoucích kteří se podíleli na té smlouvě?A pokud se někteří našli,tak byli demokraticky přehlasovány.A toto je gro.Ne ta omáčka kolem jako v odkaze.

. Často se uvádí,
že Edvard Beneš Podkarpatskou Rus během druhé světové války, dokonce opakovaně, nabídl Sovětskému svazu. Je sice pravda, že se při různých příležitostech před
sovětskými politiky a diplomaty vyjádřil ve smyslu, že země pod Karpaty může být
jen „naše nebo vaše“.

https://cechoslovacivgulagu.cz/pdf/clanky/PD_1_20_s63-77_Konec_ceskoslovenske_Podkarpadske_Rusi.pdf

"rozdil ve vobach v madarsku a francii ? jaky rok mas na mysly ?
skutcene, vyvsetli nam proc si myslis ze v 1948-1989 byly v zemich sovetskeho bloku svobodne volby.
nebo zas budes jen stekat ?"

Vy jste jako první tvrdil, že ve vých.evropě nebyly svobodné volby.Tudíž je na vaší straně břemeno, dát na to vaše tvrzení důkaz.

A co toto? To určitě bylo "demokratické",co??

Ústřední zpravodajská služba (CIA) je zapojena do italské politiky od konce druhé světové války . CIA pomohla zvrátit všeobecné volby v roce 1948 ve prospěch centristických křesťanských demokratů a pokračovala v zasahování do italské politiky přinejmenším do začátku 60. let.
https://en.wikipedia.org/wiki/CIA_activities_in_Italy
A to je jen v pofiderní wiki
https://www.jstor.org/stable/26416681

"a rexiku, ty beres jako bernou minci to co napsalo narodni shormazdeni ?
hmmmmm, tak proc odmitas to co rika vlada ukrajiny ohledne ruske invaze a ruskych zlocinu ?
to vyjadreni vlady najednou neuznavas ?"

Národní shromáždění nic nepsalo(to napsal nějaký picmunda)důležité je že jako právoplatný nejvyšší orgán ČSR, tento převod podepsal a souhlasil.

"Vláda" Ukrajiny je nezákoná na základě nedemokratického převzetí.A to v důsladku protiústavního puče!!!.Co dělali s poslanci kteří volili Janukoviče,asi víte.I s ním samotným, který byl demokraticky zvolen a akceptován i na západě.

"a ten nacisticky pozdrav z ruska si nech."

Tak to je ruský pozdrav???
Bylo by dobré se léčit z té vaší nemoci - "rusophobia paranoia".

Salut.

Czertik

02. 02. 2025, 15:49

rexik

a co jako ? ze je na ukrajine korupce ? to neni nic noveho. ale na to, jak se krade v rusku to stale nemaji.
kolik ze rublu to dostal uralvagonzavod na vyrobu armaty v posledni objednavce ? a vysledek ? nevyrobil ani jeden kus, ale penize shrabl.

takze rexiku, znova, vysletlis nam proc rusove posilaji zranene lidi do utoku ?

Czertik

02. 02. 2025, 16:15

rexik

predvadis klasickou stalinovinu. operujes s tim, ze je to podepsano, a na tom zalezi, ale to, ze dotycny kdyz podepsal mel u hlavy pisoly, uz neresis, pa primo pises ze na tom nezalezi a ze to nemelo vliv. cimz umyslene lzes, ale v tvojem pomatenem mozku na tom nezalezi.

rexiku, jde videt ze u benese evidentne ignorujes to jeho NASE.

rexiku, tady jde videt jak si stupidni, protoze dneska, vyjma par pomatencu,vi ze volby za komara byly nedemokraticke

https://www.totalita.cz/volby/volby.php

takze rexiku, ted cekam ze ty dokazes ze volby za komary byly demokratic,e nebo ze ve francii nebyly demokraticke.

rexiku, s tou tvoju masturbaci o cia, vis kam muzes jit ?
rves tady ze akce cia v ialii dokazuji ze to nebylo demokraticke....a pritom akce nkvd ohledne podkarpatske ukrajiny uplnene ignorusjes a tvrdis ze to bylo zcela demokraticke.
schyzofrenie nebo demence ?

rexiku, znova se te ptam, kdyz je pro tebe svata mince to, ze to podepsal nejvyssi statni organ, proc odmitas to co podepsali ukrajinci ohledne ruskych zlocinu na ukrajine ?

rexiku, jenze co ty nikdy nepochopis je to, ze soucasna vlada na ukrajine je legalni.
jediny kdo tvrdi opak je rusko a jeho ritolezci.
schalne, das dukaz toho ze soucasna ukrajinska vlada je nelegalni, nebo jen budes dal impotentne stekat ?

rexiku a kdy se budes lecit z westernhopia paranoia ?

heil putin.

Azor

02. 02. 2025, 21:34

Czertik.
"a co jako ? ze je na ukrajine korupce ? to neni nic noveho. ale na to, jak se krade v rusku to stale nemaji."

Co jako??To je jako v pořádku? Tato země byla 3.země světa od konce v korupci.A za stavů bojů to je obzvlášť smutné.
Fakt je,že korupce je v plno státech.Tak i v tom Rusku.A pokud by jste to trochu chtěl porovnat s Ukrajinou,tak jedině v těch"zlatých "devadesátkách"(i když to byli stovková léta),která tak obdivují oligarchové co s pomocí zločince Jelcina(nechal střílet do parlamentu)se tam na základě rozhodnutí ambasády USA etablovali v podobě 5 kolony ve vedoucích funkcích a dosud tam jich plno je(např.Rogozin atd.)A tyto "navé Rusi" obdivovali na západě,kam vozili v kufrech (ukradené ruskému lidu) dolary.

"takze rexiku, znova, vysletlis nam proc rusove posilaji zranene lidi do utoku ?"

A pokud je pravda(máte na mysli asi ty, co byli nějací lidé zbiti milicí,toto či něco podobného)tak je to protiprávní chování a je na místě je hnát k zodpovědnosti.

A jak je to na Ukrajině?
https://rumble.com/v36k3c3-ukrajina-zaala-mobilizovat-u-i-mentln-postien-invalidy.html

https://rumble.com/v56e37b-ukrajinsk-velitel-vylil-jak-mu-komisai-tck-piv-lidi-s-tuberkulzou-a-s-gangr.html

Azor

02. 02. 2025, 21:53

Czertik.
"rexiku, tady jde videt jak si stupidni, protoze dneska, vyjma par pomatencu,vi ze volby za komara byly nedemokraticke"

Pokud by to tak bylo, tak kde v tomto má prsty SSSR?
Tímhle stylem by se dalo operovat u každých voleb.
Ohledně toho odkazu - co že prohlašoval Mlynář když byl u koryta?
Toto??
"...komunisté se dělí o moc, jen když musí, protože jinak to jsou sociální demokrati..."
On byl asi pomýlený a když byl vhozen tak prohlédl?? Podobnost s PePou.

"takze rexiku, ted cekam ze ty dokazes ze volby za komary byly demokratic,e nebo ze ve francii nebyly demokraticke."
Jak to probíhalo ve Francii a v Itálii jsem už psal.
A byly na stejné úrovni(neli lepší - na volební kampaň nepotřebovali fondy a tím peníze.a ten kdo měl peníze byl ve výhodě.Tudíž nedemokratické.Jaké společenské vrstvy byli zastoupeny v Italském či Francouzkém parlamentu??
Dostal se tam na kandidátku a byl zvolen dělník??komu stranili sdělovací prostředky(tak jako teď -žádný Koller atd -diskriminace)?A koho že ty prostředky byli?Dělnické třídy??

"rexiku, jenze co ty nikdy nepochopis je to, ze soucasna vlada na ukrajine je legalni.
jediny kdo tvrdi opak je rusko a jeho ritolezci."

To tvrdí Ukrajinská ústava.Pokud neumíte číst a máte potíže s chápáním psaného textu(není to poprvé)tak co já s tím.

A co se týče sdělovacích prostředků na západě toto -
"John Swinton, bývalý personální šéf novin New York Times, při projevu v rámci přípitku v New York Press Club mimo jiné řekl:
John Swinton, bývalý šéf zaměstnanců New York Times byl jedním z nejoblíbenějších lidí od novin v New Yorku. John byl v  požádán, aby pronesl přípitek před New York Press Club. Když to udělal, učinil velmi důležité a odhalující prohlášení. Následuje jeho doslovná citace:

„V současné době v Americe neexistuje taková věc jako je nezávislý tisk. Víte to stejně dobře, jako já. Není mezi vámi ani jeden novinář, který by se odvážil upřímně vyjádřit svůj názor. Víte předem, že kdyby to udělal, nikdy by se to neobjevilo v tisku. Jsem týdně placen za to, že své upřímné mínění nezveřejňuji v novinách, pro něž pracuji. Vy ostatní jste placeni za stejnou věc a kdo z vás by byl tak pošetilý, aby napsal svůj upřímný názor, brzy by se ocitl na ulici a hledal by jiné zaměstnání. Kdybych dovolil, aby se v jednom čísle mých novin objevil můj poctivý názor, do dvaceti čtyř hodin bych přišel o místo. Prací žurnalistů je zabíjet pravdu; bezostyšně lhát; překrucovat pravdu; plazit se u nohou mamonu a prodávat svou vlast a svou rasu za svůj denní chléb. Vy i já víme, že věřit v nezávislost tisku je bláznovství. Jsme nástroji a vazalové bohatých mužů. Jsme skákající tajtrlíci, oni tahají za drátky a my tancujeme. Naše talenty, naše možnosti a celé naše životy jsou vlastnictvím těchto mužů. Jsme intelektuální prostituti.“

Czertik

03. 02. 2025, 00:35

rexik

rexiku, vidis ukrajina je za valky na 3 miste v orupci, rusko sale prvni. oz kdo je na tom hur rexiku ?

rexiku a klidne muzem porovnavat korupci na ukrajine a rusku v 1990s a dnes, me to nedela problem.

rexiku, stale si nedal dugaz ze rogozina dosadila 5 kolona a ne putin. dukaz he ho dal putin sem ti ja dal.

rexiku, vyvsetli me , jak mohli ukrast ruskemu lidu dolary, kdyz v rusku byl rubl ? chlastas moc ?

rexiku, ty si nevidel ty videa rusu jak sou hnani o berlich do utoku ?
tak si je od slavy shledni znovu.
to, jaky bordel a jak se biji v ruske armade, je jejich problem. at si to vyresi jak chteji.

a to posledni video o onom udajnem veliteli ? hmmm. proc neuvedl sveoje jmeno a jednotku ?
podle ksichtu ho pozna kazdy.
podle ceho mam vedet ze to neni rusky agent ?

Czertik

03. 02. 2025, 00:41

rexiku

vidim ze stale stekas a stekas, dukazy stale nikde. diky ze si potrdil ze volby za komara nebyly totalitni (svoji neschopnosti prokazat opak).

to jak prohledl mlynar nebo ne, se ptej jeho, ne me.

a ne, ohledne voleb ve francii a italii ze nebyly demokraticke si stale nedal zadny dukaz, jen si hloupe stekal. a stale hloupe stekas. jako pravy nacek.

rexiku a jediny dukaz ze soucasna vlada na ukrajine neni legitimni ? nebo klasika ? vyplod tveho prochlastaneho mozku ?

a ten citat johna svintona ? ten ma dokazat ne na zapade nejsou demokratike volby presne jak ?
skutecne chlastej 2x tolik, at ti mozek tak casto nezkratuje.

Azor

03. 02. 2025, 12:06

Czertik.
"rexiku, stale si nedal dugaz ze rogozina dosadila 5 kolona a ne putin. dukaz he ho dal putin sem ti ja dal."

Už jsem vám psal jak a kdo řídí stát.Klanově-korporátní skupiny.A Putina donutili k takovým věcem,jako byla ta důchodová"reforma".
Navíc tam plno lidí je už od Jelcina.A také - pokud by je Putin chtěl někým nahradit, - tak musí mít k tomu loajální kádry.A to není jednoduch.Ty kádry se budují teď v SVO.Ti co jsou v 5 koloně se tam bojí jít a tak v tomto se odděluje zrno od plev.

"rexiku, vyvsetli me , jak mohli ukrast ruskemu lidu dolary, kdyz v rusku byl rubl ? chlastas moc ?"

Za co kupovali ty nemovitosti na západě?Za Ruble? Kde je tam v tom Rusku ty dolary teda vzali???



"https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3lgyfp4w52k2c"
"rexiku, ty si nevidel ty videa rusu jak sou hnani o berlich do utoku ?"

To myslíte vážně s tím odkazem?C je na té fotografii vidět?Ležícího vojáka(živý,mrtvý???)a vedle berle.
A ten nadpis u toho je opravdu jak z ukrajinské pravdy!!

"Ruský pěšák poslán do útoku s berlemi a útočnou puškou."

Kde je vidět ten útok???? Kde jsou ty videa??
Pokud jsem špatně viděl,tak na ně dejte odkaz.

Salut.

Czertik

03. 02. 2025, 17:57

rexik

ano psal si kdo a jak rdi stat, ALE NIJAK SI NEDOKAZAL ZE MAS PRAVDU.
cili dokud nedokazes ze rogozina dosadila 5 kolona plai ze ho dosadil putin. tecka.

a dika ze dokazujes jaky je putin retard. rusku uz vladne pres 20 let. a az teprve od 2022 si zacina budovat loajalni kadry ? rochu pozde ne ? proc byl tak stupidni a zacl tak pozde ? to musel cekat na svetovy trapas kdy dostal pres hubu od ukrajincu ?

chlastas moc ? kdyz si kupovali nemovitosti na ZAPADE, tak snad utracely doalry na zapade ne ?
to nevysetluje proc se v rusku platilo dolary, aby mohly byt ony dolary sebrany ruskemu lidu.
nebo me tvrdis ze si bezny rusky lid kupoval nemovistosti na zapade ???
skutecne prestan chlastat nebo chlastej 2x tolik.

a rexiku tady jde videt jak si tupy. jak si myslis ze se tam ta berle vzala ?
jinak slava dal odkaz i primo na video, kde vojak po zasahu evidentne ztrati berlu.
takze rexiku - je na onom fotce a videu rusky vojak ? ano/ne.

Czertik

30. 01. 2025, 17:06

rexik

nezapominej na to, ze galland v bitve o britanii letal hlavne na ruskou ropu (resp palivo z ni).
jedl jidlo vyrobene z potravin vypesoanych v sssr.

Pepík Knedlík

30. 01. 2025, 17:37

Czertik
To de pleteš. Ropa z Rumunska a potraviny z okupovanych území. No jo i Slované podporovali válku.

Azor

30. 01. 2025, 18:10

Czertik.
Tak jak psal Pepík Knedlík,tak doplňuji,s jakými že zbraněmi byli nacisti v Polsku a ve Francii,Holandsku,Belgii???? Odkud že byli????

Czertik

31. 01. 2025, 02:17

kdedle

jak ses nemeckej, tak ses blbej.

Czertik

31. 01. 2025, 02:19

rexik

skutecne nemuzu za to, ze yt s pepikem ste uplni tupci, co zapomeli na dohody co uzavrel stalin a hitler.
neni muj problem ze pri svem mizivem vzdelani nevite ze ze v 1940 sssr pokryval pres 60% veskere spotreby ropy v nemecku a ze do nemecka vyvezl pre 6 milionu tun potravin.

Kořen

31. 01. 2025, 07:35

Czertik

Nejsem si jistý, někde jsem četl, že cca od 20. let do vstupu USA do války, spolupracovaly americké firmy s německým průmyslem, a to i válečným, a poskytovaly německým firmám různé licence na přístroje, snad zápalníky bomb a někde se psalo o dodávkách amerických pneumatik na německá vojenská letadla. Až do vsupu do války šlo o byznys. Bohužel žádné prameny nemám, tak se mohu zcela mýlit.

Slavoslav

31. 01. 2025, 07:55

Koren

ano rovnako rozne firmy spolupracovali aj s rusakom do 22heho. USA boli oficialne neutralne a v demokracii sukromnym firmam ktore idu za ziskom a ktorych majitelia mozu mat rozne zivotne postoje taketo nieco uplne lahko nezakazes.

Preto je zabavne ked to ludia ako cokel davaju ako protivahu statom riadenej spoluparaci ZSSR - Tretia risa

Kořen

31. 01. 2025, 08:46

Slavoslav

to je relativní. Roku 1940 vyhlásil americký prezident Roosevelt zákaz vývozu železného šrotu do Japonska a to i soukromým americkým firmám a země s Japonskem ve válce nebyla. I když jsem slyšel, že se to také ze strany dotyčných firem nějak obcházelo. Děkuji za upozornění, že ohledně SSSR to bylo státem řízené. Nějak mi nedošlo, že tam to jinak nešlo.

Slavoslav

31. 01. 2025, 09:35

Koreny

tam je to tiez zlozitejsie kedze Japonsko tie sankcie schytavalo za konkretne masakre na dobytych uzemiach. Obchod s Nemeckom bol sice oficialne povoleny, ale v 39 tom po tom co zacalidruhu svetovu prakticky ustal a ak nejake firmy pokracovali snazili sa to obchadzanim, aby sa o tom prakticky nevedelo

Kořen

31. 01. 2025, 10:00

Slavoslav,
myslím, že rozumím. Nanking a mnoho dalších. Skoro se obávám, že nezáleží na letopočtu a národnosti, ale že se tyhle věci vyskytují v různé míře vždy a všude. Na Italy při válce v Habeši po nasazení moderních zbraní, včetně bombardování a plynu, také leckdo zvednul prst.

Czertik

31. 01. 2025, 16:01

koren

ja myslim ze neni nic divneho na tom, kdyz spolu obchoduji dva staty. vezmi si dnesni diktatorskou cinu a rusko - a preso s nimi cely svet obchoduje a nikdo se nad tim nepozastuvuje.
a na ruskou sou sankce jen kvilu invazi na ukrajinu ve 22, do te doby se s ruskem vesele obchodovalo temer bez omezeni.

ale jak sam pises, podtsatne je, ze jakmile nemecko zacalo valku, tak usa s nim prestaly temer ve vsem obchodovat.

celkem znama ja americka firma ibm a jeji stroje, ktere nemci pouzivaly v koncetracich. ty cisla ktere meli lidi vytetovane na sobe byly prave cisla ktere zpracovaly ony stroje v evidenci apod.

Czertik

31. 01. 2025, 16:05

koren

tak ohledne embarga na japonsko neslo jen o zelezny srot, ale i o ropu. ano, japosnko tehdy nebyla ve valce s usa, ale japonci uz naplno valcily v cine od 1937 a nevypadalo to, ze by japonci chteli prestat s valkou.
cily smysl onech sanci byl primet japonce k ukonceni valky v cine. amici tehdy ani nemohly tusit ze tim primeji japonce ke zmene strategie a misto toho se rozhodnou naprit vetsinu svojeho usili proti usa.

Czertik

31. 01. 2025, 16:08

koren

ano, je pekne ze si pripomel habes a italii. a jak si sam napsal - staty jen zvedly prst a rekly ty, ty, ty to se nedela a to bylo vse.
zadne sankce na italii uvaleny nebyly.

Kořen

30. 01. 2025, 09:32

Už si to nepamatuji přesně, ale mám zasuté v paměti, že začátkem 90. let měl Adolf Galland autogramiádu v Praze. Bylo to ve velkém knihkupectví, které tehdy bylo dole na Václavském náměstí (někde na rohu Na můstku a Na Příkopě). Já sám jsem tam nebyl, ale známí mi o tom vyprávěli.