EXCALIBUR
CZUB

AM-70 EX – ve Šternberku vzniká nové české mostní vozidlo

 17. 08. 2018      kategorie: Vojenská technika      9 komentářů

Před nedávnem česká armáda představila klíčové modernizační projekty, které mají na nejbližší roky prioritu. Mezi nimi je i pořízení nových mostních vozidel. Armáda tak chce nahradit zastaralé systémy, které používá několik desítek let.

U ženijních jednotek české armády už od 70. let minulého století slouží mostní vozidla AM-50, jež jsou postavena na letitých podvozcích Tatra řady T 813. Ty jsou již mnoho let za zenitem, jsou morálně i technicky zastaralé a svými parametry neodpovídají potřebám moderní armády. Proto se armáda před časem začala zajímat o možnosti náhrady AM-50 novými vozidly. Sekce vyzbrojování a akvizic ministerstva obrany oslovila deset domácích i zahraničních výrobců odpovídající techniky, z nich čtyři zareagovali a poskytli české armádě požadované informace a materiály. V červnu pak byla fáze průzkumu trhu ukončena a v současné době armádní specialisté vyhodnocují získaná data a připravují podklady pro akviziční proces. 

Mezi oslovenými výrobci byla i česká společnost Excalibur Army, která v současné době finalizuje projekt mostního automobilu AM-70 EX. Vývoj nového vozidla navazuje na systém AM-50 EX, který už Excalibur Army nějaký čas vyrábí a s nímž dosáhla exportní úspěchy. V současné době probíhají testovací zkoušky, přičemž premiéru by mělo mít nové mostní vozidlo AM-70 EX v září na Dnech NATO v Ostravě.  

Psali jsme: Future Vertical Lift– vrtulník nové generace pro americkou armádu

titulka
Foto: Nahradí v AČR zastaralá mostní vozidla AM-50 tyto mostní automobily AM-70 EX?

Základem AM-70 EX je osvědčený podvozek Tatra Force 8x8, který je vybaven kabinou s volitelnou úrovní balistické odolnosti až do stupně 2 dle STANAG 4569. Oproti starým armádním AM-50 tedy nabízí ochranu posádky odpovídající moderním standardům, navíc typ Tatra Force (dříve znám jako T 815-7) je již zaveden ve výzbroji AČR. Pořízením AM-70 EX by tak došlo k zjednodušení servisních úkonů a logistiky i unifikaci s ostatním armádním vozovým parkem. Není totiž žádným tajemstvím, že údržba vozidel Tatra T 813, které už se několik desítek let nevyrábějí, je stále obtížnější, a to nemluvě o dostupnosti náhradních dílů.

AM70EX.14
Foto: Mostní vozidlo AM-70 EX

Psali jsme: Bitevní pole pokryje tisíce senzorů

Mostní vozidlo AM-70 EX je určeno k zabezpečení pohybu jednotek za pomoci rychlého přemostění suchých i vodních překážek. Díky vysoké nosnosti mostu odpovídající zhruba 70 tunám, patří tedy do třídy MLC 70 dle STANAG 2021, umožňuje i provoz těžké obrněné techniky, kterou mají ve výzbroji země NATO a která se postupem času jistě objeví i ve výzbroji české armády. Jde tedy o nadčasové řešení pro ženijní vojsko, zároveň si však AM-70 EX zachovává i kompatibilitu se staršími mostními systémy.

AM70EX.17
Foto: Mostní vozidlo AM-70 EX

Součástí AM-70 EX je skládací mostní pole o celkové délce 13,5 m, kterým je možné překlenout překážky o šířce 10 až 12,5 m. Jednotlivá mostní pole je možné za použití podpěr spojovat do velkých celků na potřebnou délku. Například osm spojených polí vytvoří most o délce 106 metrů a maximální hloubce 6 m. AM-70 EX najde využití nejen v ozbrojených silách, je konstruován tak, aby se uplatnil například i u hasičských záchranných sborů, případně ve stavebnictví.

AM70EX.18
Foto: Mostní vozidlo AM-70 EX

 Autor: Redakce

ARMY24

Komentáře

technik

17. 08. 2018

to je kšeft okopírovat puvodní system lehce ho upravit aby se dali spojit s dalšíma dílama a pak to prodat armádě která dkysi vyvinula puvodní techniku kterou dneska kopirují.

rorejs

17. 08. 2018

PS. AM-50 na podvozcích 815 existují taky, už asi 20 let.Mají označení AM-50B a vyvinuli ji slováci.

rorejs

17. 08. 2018

AM-70 je tady už minimálně 5 let, tedy nic nového.Existuje 1 automobil a 2 mostní pole, z toho jedno (údajně) neopravitelně poškozené.Kompatibilita se starším systémem je nulová - jiná šířka pole a z toho vyplývající jiné konstrukční rozměry závěsů.
Co se T 813 týká- dnes už zastaralá je, o tom žádná, nicméně jak se vyjádřili i sami tatrováci- 815 je sice někde jinde ale v terénu v provedení 8x8 jí na 813 něco málo schází, ve zkratce: Co projede 815, to projede i 813, ale ne úplně vše co projede 813 projede i 815!

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací