EXCALIBUR
CZUB
CZUB

AM-70 EX – ve Šternberku vzniká nové české mostní vozidlo

 17. 08. 2018      kategorie: Vojenská technika      10 komentářů

Před nedávnem česká armáda představila klíčové modernizační projekty, které mají na nejbližší roky prioritu. Mezi nimi je i pořízení nových mostních vozidel. Armáda tak chce nahradit zastaralé systémy, které používá několik desítek let.

U ženijních jednotek české armády už od 70. let minulého století slouží mostní vozidla AM-50, jež jsou postavena na letitých podvozcích Tatra řady T 813. Ty jsou již mnoho let za zenitem, jsou morálně i technicky zastaralé a svými parametry neodpovídají potřebám moderní armády. Proto se armáda před časem začala zajímat o možnosti náhrady AM-50 novými vozidly. Sekce vyzbrojování a akvizic ministerstva obrany oslovila deset domácích i zahraničních výrobců odpovídající techniky, z nich čtyři zareagovali a poskytli české armádě požadované informace a materiály. V červnu pak byla fáze průzkumu trhu ukončena a v současné době armádní specialisté vyhodnocují získaná data a připravují podklady pro akviziční proces. 

Mezi oslovenými výrobci byla i česká společnost Excalibur Army, která v současné době finalizuje projekt mostního automobilu AM-70 EX. Vývoj nového vozidla navazuje na systém AM-50 EX, který už Excalibur Army nějaký čas vyrábí a s nímž dosáhla exportní úspěchy. V současné době probíhají testovací zkoušky, přičemž premiéru by mělo mít nové mostní vozidlo AM-70 EX v září na Dnech NATO v Ostravě.  

Psali jsme: HoverMast - nebeský průzkumný stožár

titulka
Foto: Nahradí v AČR zastaralá mostní vozidla AM-50 tyto mostní automobily AM-70 EX?

Základem AM-70 EX je osvědčený podvozek Tatra Force 8x8, který je vybaven kabinou s volitelnou úrovní balistické odolnosti až do stupně 2 dle STANAG 4569. Oproti starým armádním AM-50 tedy nabízí ochranu posádky odpovídající moderním standardům, navíc typ Tatra Force (dříve znám jako T 815-7) je již zaveden ve výzbroji AČR. Pořízením AM-70 EX by tak došlo k zjednodušení servisních úkonů a logistiky i unifikaci s ostatním armádním vozovým parkem. Není totiž žádným tajemstvím, že údržba vozidel Tatra T 813, které už se několik desítek let nevyrábějí, je stále obtížnější, a to nemluvě o dostupnosti náhradních dílů.

AM70EX.14
Foto: Mostní vozidlo AM-70 EX

Psali jsme: Goliath - Německý druhoválečný dálkově ovládaný nosič nálože

Mostní vozidlo AM-70 EX je určeno k zabezpečení pohybu jednotek za pomoci rychlého přemostění suchých i vodních překážek. Díky vysoké nosnosti mostu odpovídající zhruba 70 tunám, patří tedy do třídy MLC 70 dle STANAG 2021, umožňuje i provoz těžké obrněné techniky, kterou mají ve výzbroji země NATO a která se postupem času jistě objeví i ve výzbroji české armády. Jde tedy o nadčasové řešení pro ženijní vojsko, zároveň si však AM-70 EX zachovává i kompatibilitu se staršími mostními systémy.

AM70EX.17
Foto: Mostní vozidlo AM-70 EX

Součástí AM-70 EX je skládací mostní pole o celkové délce 13,5 m, kterým je možné překlenout překážky o šířce 10 až 12,5 m. Jednotlivá mostní pole je možné za použití podpěr spojovat do velkých celků na potřebnou délku. Například osm spojených polí vytvoří most o délce 106 metrů a maximální hloubce 6 m. AM-70 EX najde využití nejen v ozbrojených silách, je konstruován tak, aby se uplatnil například i u hasičských záchranných sborů, případně ve stavebnictví.

AM70EX.18
Foto: Mostní vozidlo AM-70 EX

 Autor: Redakce

CENOVÉ BOMBY (1351)

Komentáře

Oleg

14. 04. 2019

Za bolševika opravovali lesní stroje nyní se dali na ženyjní postarch Rusů

technik

17. 08. 2018

to je kšeft okopírovat puvodní system lehce ho upravit aby se dali spojit s dalšíma dílama a pak to prodat armádě která dkysi vyvinula puvodní techniku kterou dneska kopirují.

rorejs

17. 08. 2018

PS. AM-50 na podvozcích 815 existují taky, už asi 20 let.Mají označení AM-50B a vyvinuli ji slováci.

rorejs

17. 08. 2018

AM-70 je tady už minimálně 5 let, tedy nic nového.Existuje 1 automobil a 2 mostní pole, z toho jedno (údajně) neopravitelně poškozené.Kompatibilita se starším systémem je nulová - jiná šířka pole a z toho vyplývající jiné konstrukční rozměry závěsů.
Co se T 813 týká- dnes už zastaralá je, o tom žádná, nicméně jak se vyjádřili i sami tatrováci- 815 je sice někde jinde ale v terénu v provedení 8x8 jí na 813 něco málo schází, ve zkratce: Co projede 815, to projede i 813, ale ne úplně vše co projede 813 projede i 815!

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací