EXCALIBUR
CZUB

Americká armáda hledá náhradu za HMMWV

 22. 02. 2019      kategorie: Vojenská technika      1 komentář

Starý, dobrý Humvee má již odslouženo mnoho let, a tak armáda USA hledá adekvátní náhradu. A právě jako vhodný adept se ukázal vůz od společnosti Oshkosh.

obr_01
Foto: Srovnání HMMWV a nového vozidla Oshkosh

Americká firma Oshkosh se ukázala jako nejvhodnější výrobce vozidel pro armádu USA. Ta totiž hledá nové vozidlo místo současného HMMWV.  Oshkosh má již mnoho zkušeností s výrobou vozidel pro speciální účely. Vyrábějí například vozidla obsluhující letiště, armádní vozy a také speciální vozidla pro záchranáře i hasiče.

Psali jsme: F-18 vs. EF2000

Nová armádní vozidla se označuji jako JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). Vozidlo bylo vyrobeno přesně podle požadavků americké armády. Vůz má pohon 4x4 a je stejně univerzální jako byl Humvee. Armáda podepsala kontrakt s firmou Oshkosh již před třemi lety a v nedávné době dostala 1. obrněná brigáda z 3. pěší divize první kusy nových vozidel.

obr_02
Foto: Vozidlo lze osadit téměř čímkoliv

Rychlejší, pohodlnější, bezpečnější
Hlavním požadavkem armády bylo především bezpečí posádky vozu. Auta musela být minám odolná, tzv. MRAP (Mine Resistant Ambush Protected). Podobná vozidla už armáda sice používá, ty ovšem mají větší hmotnost i rozměry, tudíž se nedají použít v takovém měřítku, jako lehčí a obratnější Humvee. Oshkosh tedy spojil výhody HMMWV s MRAPem.

Psali jsme: Těžký tank PzKpfw VI Ausf. B Tiger II (SdKfz 182)

Vozidla budou mít úplně nový typ podvozku, který nabídne hydropneumatické pružení. Díky to mu je jízda v terénu pohodlnější a dokonce může jet až o 70% rychleji. Zároveň armáda požadovala, aby se vozidlo snadno opravovalo, ideálně za pomoci jen šroubováku a kladiva. 

Vozidlo nabídne i tzv. dvoustupňové pancéřování. Základní pancíř poskytuje dostatečnou ochranu proti ručním zbraním. Přídavný pancíř pak dokáže vozidlo ochránit i proti RPG. Dva vojáci tento dodatečný pancíř zvládnou namontovat na vozidlo během dvou hodin.

obr_03
Foto: Vozidlo zvládne vyjet téměř jakýkoliv kopec

Pod kapotou najdeme motor General Motors Duramax V8 o objemu 6,6 litru s výkonem 200 kW a automatickou převodovku Allison. Armáda ovšem myslí i na ekologii a proto spolupracuje s Oshkosh na novém typu elektromotoru. Ten by měl snížit spotřebu o 35%, ale kromě toho, že auto bude více “eko” má i druhou funkci. Silná elektrocentrála vozidla by totiž měla umět napájet i složitější přístroje, který běžný 10 kW zdroj neutáhne.

Jedná se skutečně o auto do nepohody, neboť bez problému zvládne brod v 1,5 metru hluboké vodě a překoná překážku až 0,6 metru vysokou. Světlá výška vozu se dá regulovat až o půl metru, stoupavost zvládne 54° a boční náklon 36°. 

Nové vozidlo by mělo postupně nahrazovat Humvee, ovšem vzhledem k rozšířenosti půjde o pomalý proces. 

Video: Nové armádní vozidlo Oshkosh JLTV v akci / YouTube

ARMY24

Komentáře

Delta

22. 02. 2019

Sibiř je celkem rovina bez velkého převýšení, tam by auta problém mít neměla, ale co zima ?

Podnebí je převážně kontinentální, na nejzazším severu subarktické až arktické. V zimě dosahují teploty až −60 °C, převážně na jihu však neklesají pod −30 °C. S příchodem jara ale dochází k prudké změně, léta jsou mírná, s teplotou dosahující občas i přes 20 °C. Vzhledem k četným mokřadům zakomponovaným do tajgy jsou některé oblasti v létě značně nepřátelské snesitelnému životu vinou obrovského množství komárů, muchniček a dalšího obtížného hmyzu. V těchto mokřadech je pravděpodobně vázáno mnoho methanu, což by mohlo způsobit problémy v souvislosti s globálním oteplováním.

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací