EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Bitva u ústí La Platy: Když se Druhá světová válka rozšířila na širý oceán

 14. 12. 2025      kategorie: Vojenská historie      0 bez komentáře

Bylo 13. prosince 1939. Svět se teprve probouzel do hrůz Druhé světové války, která se zatím soustředila převážně na evropská bojiště. Ale daleko na jihu, u pobřeží Uruguaye, se měly srazit síly, které definitivně potvrdily, že tento konflikt nebude znát hranice. Bitva u ústí La Platy, první námořní bitva války, nebyla jen střetem lodí, ale symbolickým vyjádřením globálního dosahu blížící se katastrofy.

imageFoto: Bitva u ústí La Platy: Když se Druhá světová válka rozšířila na širý oceán | defensemagazine.com

Lovec a lovení

Na jedné straně stál „kapesní bitevní loď“ Admiral Graf Spee, pýcha německé Kriegsmarine, pod velením kapitána Langsdorffa. S šesti 11palcovými a osmi 5,9palcovými děly a rychlostí 26 uzlů byl Graf Spee obávaným predátorem. Od začátku války křižoval Atlantik a nelítostně potápěl spojenecké obchodní lodě, šířil strach a narušoval zásobovací trasy.

Na jeho dopadení byly vyslány hned tři britské lovecké skupiny. Tu, která ho nakonec objevila, tvořily tři lehké křižníky – britské HMS ExeterHMS Ajax a novozélandský HMNZS Achilles, všechny pod velením komodora Harwooda. Spojenecké lodě byly rychlejší, s maximální rychlostí přes 31 uzlů, což jim dávalo výhodu v manévrování. Avšak jejich výzbroj – šest 8palcových děl na Exeteru a osm 6palcových děl na Ajaxu a Achillesu – měla kratší dosah a menší palebnou sílu než masivní kanóny Grafu Spee. Zdálo se, že Britové se chystají do nerovného boje.

Ranní střet v Atlantiku

V 05:52 ráno spatřila posádka Grafu Spee stěžně britských lodí na obzoru. Kapitán Langsdorff, mylně se domnívající, že jde o doprovod konvoje, se rozhodl k útoku. Harwoodova taktika byla odvážná. Rozdělil svou flotilu: Exeter se stočil vlevo přímo proti německé lodi, zatímco Ajax a Achilles udržely svůj kurz v pravém úhlu k nepříteli. Myšlenka byla, že Exeter odláká pozornost a zároveň bude korigovat palbu ostatních lodí.

V 06:17 zahájil Graf Spee palbu. Během několika minut byl Exeter zdevastován hlavními německými děly. Kormidelna byla v troskách, mnoho systémů řízení palby vyřazeno a kapitán, ač zraněný, stále velel. Navzdory obrovské odvaze způsobil Exeter jen malé škody. V zoufalém pokusu vypustil torpéda, ale změna kurzu Grafu Spee znamenala, že minula cíl. Další salvou byla vyřazena většina dělových věží Exeteru a loď začala nabírat vodu. Když Graf Spee viděl, že Exeter už nepředstavuje hrozbu, obrátil se k ostatním lodím.

Závěrečný hon

Zatímco Graf Spee měnil cíl, Ajax vypustil své průzkumné letadlo, což výrazně zlepšilo spojencům informace pro zaměřování palby. Graf Spee zasáhl Achilles, což dočasně vyřadilo z provozu kapitána a tým řízení palby. Ale ani Němci nezůstali bez úhony. Graf Spee sice neutrpěl vážná poškození, ale kapitán Langsdorff byl zraněn a na chvíli ztratil vědomí.

Langsdorff se nyní pokusil vymanit z boje. Podařilo se mu vážně poškodit Exeter a chtěl uniknout, dokud měl navrch. Harwood ho však neúnavně pronásledoval a nařídil svým dvěma funkčním lodím plnou rychlostí vpřed, přímo k nepříteli. Obětovali tak možnost použít všechna svá děla, aby se dostali blíž a eliminovali výhodu delšího dosahu Grafu Spee. Následovala intenzivní výměna torpéd, přičemž oba velitelé mistrně manévrovali, aby se vyhnuli zásahu.

Do 07:38 se spojenecké lodě dostaly na vzdálenost pouhých 4 mil od Grafu Spee. Ačkoliv německou loď zasahovaly, Harwood měl pocit, že způsobují jen malé poškození. Sami však utrpěli těžké ztráty a docházela jim munice. Harwood se pokusil o lest a nařídil Achillesu a Ajaxu otočit se na východ, pryč od nepřítele, v naději, že Langsdorffa vyláká k pronásledování. Nepovedlo se. Graf Spee pokračoval v plavbě na západ a Harwood se znovu pustil do pronásledování.

Útočiště v Montevideu a osudný konec

Navzdory relativně lehkému poškození lodi se Langsdorff rozhodl, že Graf Spee není způsobilý k další plavbě, a zamířil do přístavu Montevideo v neutrální Uruguayi. Achilles a Ajaxho po celý den stínovaly, obě strany sporadicky na sebe pálily, ale s malým účinkem. Po setmění dosáhl Graf Spee bezpečí neutrálního přístavu. Bitva skončila.

Zatímco Exeter zamířil na Falklandy k opravám, ostatní spojenecké lodě čekaly na moři. Vyslaly žádost o posily, ale prozatím byl jejich úkol jasný – udržet Graf Spee uvězněný v přístavu. Nedovolit mu, aby znovu volně vyplul.

Diplomatická válka a tragický konec

Bitva se nyní přesunula z moře na půdu diplomacie. Mezinárodní smlouvy omezovaly chování válečných lodí v neutrálních přístavech. Britští diplomaté těchto pravidel využili, aby vyvinuli tlak na Langsdorffa a udrželi ho v přístavu. Stabilní proud britských a francouzských obchodních lodí opouštěl Montevideo, a Graf Spee nesměl vyplout dříve než 24 hodin po každé z nich, což ho prakticky uvěznilo. Mezitím Britové šířili zvěsti o silné posílené flotile, která čeká poblíž, aby Graf Spee definitivně zničila.

Langsdorff, uvěřiv těmto zvěstem, dospěl k závěru, že vše je beznadějné. Než aby riskoval životy svých mužů bez jakéhokoli prospěchu, rozhodl se 17. prosince pro potopení Grafu Spee. Hitler byl rozzuřen, že se německý kapitán takto vzdal. Langsdorff si o dva dny později, 19. prosince, v Buenos Aires vzal život. Přeživší členové jeho posádky byli internováni v Argentině, kde se mnozí po válce usadili.

Bitva u ústí La Platy byla velkým vítězstvím pro Brity a ti ji maximálně využili pro propagandistické účely. Natolik zaujala veřejnost, že v roce 1956 o ní byl natočen film, v němž Achilles, tehdy již vlajková loď indického královského námořnictva, hrála sama sebe. Tato událost se stala raným, ale silným symbolem globálního a neúprosného charakteru nadcházejícího konfliktu.

Zdroj: warhistoryonline.com

 Autor: Jonáš Nekolný

Komentáře

POPUP