LOADING TOP…

Co skrývá ruská ponorka Khabarovsk? Nové detaily jsou znepokojivé

 08. 05. 2026      kategorie: Vojenská technika      13 komentářů

Rusko odhaluje další vrstvu tajemství kolem jedné ze svých nejzáhadnějších ponorek. Nový projekt 09851 Khabarovsk, o němž se dlouho mluvilo spíš v náznacích než v konkrétních obrysech, podle nových zjištění představuje neobvyklý hybrid dvou už existujících konstrukcí — strategické třídy Borei a speciální třídy Belgorod. Výsledkem má být specializovaná platforma navržená především pro nasazení systému Poseidon, tedy bezpilotního podmořského prostředku s jaderným pohonem.

ponorkaFoto: Ruská ponorka (ilustrační foto) | Adobe Stock

Khabarovsk tak nepůsobí jako běžná nová konstrukce od nuly, ale spíše jako promyšlené spojení toho, co už ruské námořnictvo využívá u svých největších a nejcitlivějších podmořských projektů. Odhady naznačují, že ponorka kombinuje zadní část vycházející z třídy Borei a příď inspirovanou ponorkou Belgorod — prvním plavidlem upraveným pro nesení prostředků Poseidon.

Přestože oba výchozí typy patří mezi největší ponorky na světě, Khabarovsk je o něco kratší. Důvod je poměrně logický: chybí mu centrální sekce, která u ponorek Borei slouží pro sila balistických střel Bulava a u Belgorodu zase pro dok pro hlubokomořské miniponorky. I tak ale nejde o žádného drobka. Odhadované rozměry z listopadu 2025 hovoří o délce přibližně 135 metrů a šířce kolem 13,5 metru.

Právě příďová část patří mezi nejzajímavější prvky celé konstrukce. Podle dostupných hodnocení je strukturálně velmi podobná Belgorodu. Má obsahovat odpalovací systémy pro prostředky Poseidon i standardní torpédomety. Khabarovsk by pravděpodobně mohl nést až šest systémů Poseidon, uložených ve dvou zaplavovaných hangárech — po jednom na každé straně trupu. Vypouštění i nakládání má probíhat přes velké příďové průlezy, které připomínají výrazně zvětšené torpédové tubusy.

Mezi oběma hangáry se navíc podle všeho nachází oddíl pro klasická těžká torpéda. Tuto možnost podporují průlezy na trupu a také podobnost s uspořádáním Belgorodu. Přesný počet torpédometů ani velikost zásoby munice ale zatím nejsou známé. Dá se však předpokládat, že konvenční výzbroj bude spíše omezená, protože hlavní prioritou celé konstrukce je právě přeprava a nasazení systému Poseidon.

Celé uspořádání přitom nápadně připomíná sovětské raketonosné ponorky z období studené války. Není proto vyloučeno, že Khabarovsk využívá i dvojitý trup nebo dvousekční řešení, které by pomohlo navýšit vnitřní objem v jinak velmi stísněném prostoru mezi odpalovacími systémy. To by odpovídalo ruskému přístupu ke konstrukci velkých specializovaných ponorek, kde hraje roli nejen výkon, ale také schopnost vměstnat do trupu co nejvíce unikátních technologií.

Zvláštní pozornost se samozřejmě upíná k systému Poseidon. Na konci října 2025 Rusko oznámilo testy tohoto jaderně poháněného bezpilotního podvodního prostředku, který je prezentován jako zbraň schopná zasahovat cíle prakticky na neomezenou vzdálenost. Podle ruských představitelů proběhl test 28. října a prototyp měl po vypuštění z ponorky poprvé využít svou vlastní jadernou pohonnou jednotku při plavbě po určené podvodní trase. Poseidon má být schopen nést jak konvenční, tak jadernou nálož, přičemž právě jaderný pohon mu dává téměř neomezený dosah.

Pokud se tyto schopnosti potvrdí, stává se Khabarovsk klíčovým článkem v celé architektuře tohoto systému. Nejde totiž jen o další nosič zbraní, ale o platformu přímo stavěnou na míru jednomu specifickému typu strategického prostředku. To z ní činí mimořádně specializovanou a zároveň velmi obtížně zařaditelnou ponorku — není to klasická balistická ponorka, ani běžná útočná jednotka. Spíše jde o nový typ podmořského nosiče pro zbraň, která sama o sobě vybočuje ze zavedených kategorií.

Zadní část ponorky má být z velké části převzata z vylepšené varianty Borei-A. To naznačuje nasazení jaderného reaktoru OK-650V, který by měl přinášet vysokou úroveň tichosti díky snížení akustické stopy. Právě nižší hlučnost je u podobné platformy zásadní — čím déle se ponorka udrží neodhalená, tím větší je její strategická hodnota.

Zajímavostí je i řešení záchranné kapsle. Na rozdíl od ponorek třídy Borei se u Khabarovsku zřejmě nenachází v zadní části trupu, ale ve věži. Takové uspořádání je pro ruské ponorky typičtější, i když samotná věž působí na plavidlo této velikosti poměrně kompaktně. I to naznačuje, že konstrukce byla podřízena především vnitřnímu uspořádání zbraňových systémů, nikoli klasickým proporcím strategických ponorek.

Khabarovsk tak zůstává jedním z nejzajímavějších a zároveň nejméně průhledných projektů ruského námořnictva. Nové detaily ale postupně skládají obraz plavidla, které není jen technickou kuriozitou, ale potenciálně významným prvkem budoucích ruských strategických schopností pod hladinou. Hybrid konstrukcí Borei a Belgorod, orientace na systém Poseidon a důraz na stealth ukazují, že Rusko nevytváří jen další ponorku, ale zcela specifický nástroj pro nový druh podmořského odstrašení.

Zdroj: Defence Blog

 Autor: Jonáš Nekolný

Komentáře

Vaclav Flek

10. 05. 2026, 00:14

Prekvapuje mne, ze autor nevi, ze "Khabarovsk" je vlastne Chabarovsk. Tato zdanliva malickost ukazuje, ze o predmetu, o kterem pise, mnoho nevi, a cerpa sve znalosti pouze z anglickojazycnych zdroju, ackoliv se v tomto pripade jedna o ruske valecne plavidlo.Autorovy soudy tak nemohu brat prilis vazne, asi jako kdyby odbornik na ruskou literaturu pouzival vyrazu "Tolstoy" misto Tostoj, cimz by se okamzite diskvalifikoval. Zde jde o podobny pripad.

Czertik

10. 05. 2026, 00:33

vaclav flek

a co takhle misto snahy ukazat svoji moralni nadrazenost byste radeji napsal v cem udela autor fakticke chyby ?
nebo to uz je na vas prilis slozite ?

Vaclav Flek

12. 05. 2026, 00:55

Pokud chci o necem diskutovat, musim znat alespon spravny nazev predmetu diskuse. Ten autor evidentne neznal, predpokladal jsem, ze mi za upozorneni alespon podekuje.Bohuzel se tak nestalo.

Pepík Knedlík

08. 05. 2026, 17:55

Skvělý co Rusaci dovedou :thumbsup:

Czertik

08. 05. 2026, 19:08

knedle ss

ano, dneska rusaci dokazou se jen chlubit potemkinovymy vesnicemi.
jaka ze je dneska nejvetsi lod co rusko postavilo od 1991 ? a jak byla velka za sssr ?

nezit z dedictvi sssr tak dneska je rusko na urovni afriky.

Blažek

08. 05. 2026, 21:22

Jojo, je to skvělé! Na Ukrajině by mohli vyprávět, že?
Je zajímavé, jak ve skutečných podmínkách se jejich skvělé zbraně ukazují jako zbytečný šrot, který je vlastně neprodejný. :relaxed:

Azor

08. 05. 2026, 21:59

Blažek.
"Jojo, je to skvělé!"

Ano,z jistého pohledu máte pravdu!Asi něco víte o agresi a obraně,že?? A tyto zbraně(ponorky) mají na svou OBRANU!!!

A co se týče - "Na Ukrajině by mohli vyprávět, že?"

Tak jde o to,z jakého úhlu pohledu se na to díváte!!! Pokud máte na mysli stávající boje na Okrajině Ruska,tak podle mez. práva,Rusko není agresor!!Viz ohledně RB OSN(víte něco o mez právu???)A vojska pučistů a příznivců Bandery,jsou OKUPANTI,na území ruské federace,kde LLR a DLR,Záporožská oblast a Chersonská oblast po referendu na základě charty OSN o sebeurčení,se připojily k ruské federaci!!A tím pádem jakákoliv vojska na tomto území jsou okupanti a ruská federace používá své zbraně na ochranu svého území,před těmito okupanty!!!

Apropó,jak se koukáte na agresi Izraele v Iránu???

Salut.


https://www.youtube.com/watch?v=0FwpHzzUjl0

Azor

08. 05. 2026, 22:08

Blažek.
"Jojo, je to skvělé!"

Ano,z jistého pohledu máte pravdu!Asi něco víte o agresi a obraně,že?? A tyto zbraně(ponorky) mají na svou OBRANU!!!

https://www.youtube.com/watch?v=0FwpHzzUjl0

A co se týče - "Na Ukrajině by mohli vyprávět, že?"

Tak jde o to,z jakého úhlu pohledu se na to díváte!!! Pokud máte na mysli stávající boje na Okrajině Ruska,tak podle mez. práva,Rusko není agresor!!Viz ohledně RB OSN(víte něco o mez právu???)A vojska pučistů a příznivců Bandery,jsou OKUPANTI,na území ruské federace,kde LLR a DLR,Záporožská oblast a Chersonská oblast po referendu na základě charty OSN o sebeurčení,se připojily k ruské federaci!!A tím pádem jakákoliv vojska na tomto území jsou okupanti a ruská federace používá své zbraně na ochranu svého území,před těmito okupanty!!!

Apropó,jak se koukáte na agresi Izraele v Iránu???

Salut.

Roman

08. 05. 2026, 22:32

Ty blbečku prolhanej ty máš v ty v palici úplně nasráno . Ty  by jsi dokázal obhájit podle mezinárodního práva i Hitlera s  těmahle žvástama co tady bleješ kolaborante fašistickej .

Czertik

09. 05. 2026, 04:22

rexik

rusaco maji ony ponorky na obranu ??? vyborne, tak me sem napis jake ze to ponorkyk obrane nemaji a nejsou urcene :)

a zase to mas posahane, rusove sou okupanti dle osn. cituj tady rezoluci osn ktere uznava odtzeni komunistickych republik a jeich pripojeni k nacistickemu rusku ?

ze to nezvadnes ?
diky ze potvrzujes ze rusaci sou nackove a okupanti.

aport.

aport

Czertik

08. 05. 2026, 17:30

poseidon neni nic jineho nez priznani ruska ze je stategicky slabe.
jake ze to vyhody ma poseidon vuci klasice balisticke strele odpalovane z ponorek ?
nevyody sou jasne - muze zasahnout jen pobrezi.

konvencni naloz je jen mrhnani penez, kdy stejny ukol by zvladla 20x levnejsi zbran. bt by ponorka musela priplout blize k cily.

nebo to je duvod vyvoje poseidonu ? ze rusove vedi ze jejich ponorky nejsou schopne se priblizit k cily bez odhaleni ?

TVaxCZEU

09. 05. 2026, 15:47

On by Poseidon sám od sebe mohl být dohajzlu nebezpečná zbraň, kdyby fungovala aspoň na 60% tak, jak Rusové píšou. Neomezená, vzdálenost, a až 100mt TNT. :D

Bůh ví, co je pravdy, a co ne... Je možné, že připsali neomezenou vzdálenost, protože ví, že ani jedna z jejich ponorek by se nepřiblížila k USA. Ale experti hned po odhalení asi 1/2 její specifikace vyvrátili, že je to nemožné / až nekřesťansky nákladné.

Jako třeba třída Borei, která by na 99% při WW3 operovala pouze v Ochotském moři (možná i Barentsovem)

A jediná momentální třída, která je schopna Poseidon nést, je snad Belgorod, což v případě Belgorodu zase všichni víme, že neodpluje víc, jak 500km od pobřeží Ruska.

Czertik

10. 05. 2026, 00:40

tv

tak jaderny pohon je v zasade neomezeny. to ze bude drahy je jasne. a kdyz mas jaderny pohon, tak velikost te uz moc trapit nemusi.at naloze ci jine veci.

poseidon je proste priznanim ze rusove se nemuzou priblizit k cily aby pouzili levnejsi zbrane.

jaderna naloz....z nej jednoznace dela zbran prvniho uderu a vylucuje jeho pouziti pri odvete.