EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Československé lehké tanky LT vz. 35 ve službách Wehrmachtu i Waffen-SS

 21. 04. 2021      kategorie: Vojenská historie      41 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Je tomu 82 let od doby, kdy německý Wehrmacht roku 1939 zařadil do výzbroje první původně československé lehké tanky LT vz. 35. Ty byly zařazeny do řad 11. tankového pluku. V rotách tehdy nahradily lehce vyzbrojené Panzery I a II.

Po německé okupaci českých zemí se koncem března 1939 seznamovala řada německých důstojníků na cvičišti v Milovicích s československou tankovou technikou. Za účasti českých důstojníků se podrobily jízdním zkouškám i lehké tanky vz. 35. Od Němců se jim dostalo označení dobře pohyblivých vozidel s pozoruhodnou palebnou silou (kanon ráže 37 mm + dva kulomety) a technicky velmi zajímavým způsobem ovládání převodových a řídících mechanismů. Nevýhodou se jevilo nýtované pancéřování. Výhodou naopak vysoká životnost pojezdových pásů.

175296949_10157653524670800_7078462874805090264_nFoto: ,,Německé" tanky Panzer 35t se blíží ke Casselu ze Západu | ConnorMac12 / CC BY-SA 4.0

Německý Wehrmacht převzal celkem 244 tanků LT vz. 35. Ty byly dopraveny do Vojenského materiálního úřadu v Königsbornu u Magdeburku, kde z nich byla vymontována československá radiovýbava. Jejich zajíždění zajišťoval právě výše zmíněný 11. tankový pluk v Paderbornu. Tanky obdržely nově sedačku pro dalšího člena osádky - nabíječe. Vlevo vedle řidiče seděl místo kulometčíka radista obsluhující německé rádiové vybavení a korbový kulomet. Pro zvýšení delšího dojezdu, byly na zádě vozidel instalovány závěsy pro pět kanystrů na pohonné hmoty.

Podle svědectví německých tankistů nebyly obrněnci právě v nejlepším stavu, velká část z nich musela být do skladů po vyložení z vagónů dokonce odtažena. V dílnách poté prošly revizí a opravami. Některé stroje postrádaly dělovou hlaveň, kulomety, lafety, optiku, nebo byly jinak poškozeny. Část tanků byla dokonce odeslána ke generální opravě do Plzně či do Prahy.

Od 9. června 1939 byl 11. pluk v pohotovosti, vozidla procházela urychleně dalšími revizemi a doplňováním německé výstroje, nářadí a rovněž cvičnými jízdami v Liethu a Senne. Poté ještě následovaly cvičné střelby na střelnici v Sennelageru. Osádky prodělávaly od července výcvik v Putlosu. Předpisy k výcviku a návody k obsluze vozidel si musely obstarat samy, protože ty byly pouze v češtině. Výcvik mechaniků probíhal za účasti mechaniků ze Škodových závodů. Němcům dělalo velké potíže především řazení rychlostních stupňů.

Řada vozidel během zkušebních jízd odpadla kvůli různým defektům, zejména pro úniky paliva, oleje a chladící kapaliny, vadným a prozeravělým těsněním. Potrubí muselo být izolováno azbestem. Rychlost střelby se zvýšila, díky doplnění nabíječem oproti původnímu čs. tanku 4x. Velkou nevýhodou se ukázala nemožnost nahradit střelivo čs. původu střelivem německým. Tank podle Němců rovněž trpěl špatným odrušením, to v praxi znamenalo snížený dosah německých radiostanic.

LT vz. 35 byl Němci zařazen do III. tankové kategorie, obdržel označení Panzerkampfwagen III(t), dočasně také Skoda - Panzer, nebo Skoda - Pz.III, či PzKpfw 3,7cm, oficiální Panzerkampfwagen L.T.M 35, v lednu 1940 nahrazené definitivním označením Panzerkampfwagen 35(t).

V 11. tankovém pluku bylo zařazeno celkem 122 těchto lehkých tanků, 8 z nich bylo přestavěno na velitelská vozidla. Dalších 64 strojů bylo zařazeno do 65. tankového praporu v Sennelageru.

Několik vozidel obdrželo Vojenské zkušební středisko v Kummensdorfu u Berlína. Dalších řádově několik kusů bylo zařazeno k jednotkám Waffen-SS (např. k divizi Totenkopf).

K 1. září 1939 disponovala německá armáda 202 tanky tohoto typu. V rámci operace Fall Weiss, útoku proti Polsku, se Panzery 35(t) zúčastnily akcí v řadách 1. lehké divize. Ve dvou praporech 11. tankového pluku postupovalo do nitra Polska 75 vozidel + 6 velitelských strojů (Panzerbefehlswagen 35(t)). V 65. tankovém praporu pak bylo dalších 37 tanků + 2 velitelské.

Dvě roty pluku a jedna rota samostatného praporu byly začleněny do 11. náhradního tankového praporu. Ztráty v polském tažení činily celkem 77 vozidel, většinou se však jednalo o mechanické závady pojezdového ústrojí, bojových ztrát bylo málo. Skutečně odepsáno muselo být nakonec pouze 7 tanků Panzer 35(t).

Proti západním Spojencům nasadili Němci v rámci operace Fall Gelb, na jaře 1940, 6. tankovou divizi, která ve svém 11. tankovém pluku se třemi prapory disponovala 118 Panzery 35(t) + 14 velitelskými stroji. Květnové ztráty během bojů ve Francii činily 44 strojů, jako náhrada ztrát bylo z Německa k divizi posláno 35 "nových" Panzerů 35(t), některé po opravě. Ve druhé fázi tažení na Západě, Fall Rot, ztratila 6. tanková divize dalších 17 strojů, nenávratně však jen několik.

Tanky Panzerkampfwagen 35(t) nasadila německá armáda rovněž do polního tažení proti Sovětskému svazu v rámci operace Barbarossa, zahájené 22. června 1941. Zde 6. tanková divize a její 11. tankový pluk v rámci 4. tankové skupiny bojovaly na severním úseku východní fronty ve směru na Leningrad. Pluk disponoval 155 obrněnci Panzer 35(t) + 5 velitelskými stroji.

175553544_10157653524755800_5631548828571309577_nFoto: "Pětatřicíky" pravděpodobně na východní frontě | Bundesarchiv / Wikimedia Commons / Public domain

Ztráty slabě pancéřovaných a lehce vyzbrojených "Třicet pětek" rychle narůstaly. Již v září 1941 vykazoval 11. tankový pluk ztrátu 47 vozidel. Po nasazení na středním úseku fronty ve směru na Moskvu v rámci 3. tankové skupiny došel pluku dech. Tanky čs. původu měly tou dobou najeto mnohdy i 12 500 km, mnohé součásti byly opotřebovány na hranici únosnosti, ve skladech začaly docházet náhradní díly a kanibalizovat prakticky nebylo z čeho.

Koncem listopadu 1941 zůstal celému 11. tankovému pluku jediný bojeschopný Panzer 35(t)! Polní dílny fakticky pozbyly schopnost opravovat méně poškozené tanky. 6. tanková divize tak musela být stažena z fronty, poslána do Německa na odpočinek a k znovuvyzbrojení. "Třicet pětky" se poté již do první linie v rámci německé armády nikdy nevrátily.

Několik vozidel tohoto typu získaly Waffen-SS. Na počátku výstavby divize Totenkopf v září 1939 se uvažovalo vybavit její jednotky materiálem a výzbrojí československého původu. Průzkumný oddíl divize si 20. listopadu 1939 zřídil tankovou četu vybavenou 3 Panzery L.T.M.35, pro níž však chyběly vycvičené posádky. Skupina 27 SS-manů proto odjela do Plzně seznámit se s technikou. Následně tak vznikl v Heilbronnu divizní 3. průzkumný oddíl se dvěma tankovými četami (každá disponovala 3 tanky). Po usilovném výcviku byla divize SS Totenkopf přeložena v březnu 1940 do prostoru Korbach a přešla do zálohy německého Vrchního velitelství pozemní armády (OKH). V rámci západního tažení se 19. května 1940 zapojila do útoku ve směru na Cambrai v sestavě XXXIX. armádního sboru. O dva dny později se dostala jižně od Arrasu do několikadenních bojů s britskými jednotkami. 2 jejich Panzery 35(t) byly zcela rozstříleny. Další 2 byly zničeny u Le Cornet Malo. Do konce května ztratil 3. průzkumný oddíl SS postupně všech 6 vozidel. Jako náhradu později obdržel francouzské kořistní tanky.

Některé "Třicet pětky" 3. průzkumného oddílu SS se podařilo později zprovoznit, protože nejméně 2 z nich sloužily v roce 1942 v důstojnické škole SS v Bad Tölzu, kde se využívaly k výcviku boje zblízka proti obrněncům. Waffen-SS převzaly v Plzni dokonce původní prototyp Š-IIa v kompletním provedení pro své Zbrojně-technické učiliště v Mnichově. Zde sloužil k výcviku tankových mechaniků.

Komentáře

Béďa

03. 05. 2021, 18:16

to karel: No asi nemá smysl s tebou řesit historii, máš jednostrané černo-bílé vidění a nic moc znalosti viz tvé komentáře o Benešovi...

to czert: ohledně síly Panzerwaffe, pokud mě paměť neklame, tak počet PIII byl opravdu několik desítek, ale mám ten dojem, že prvních verzí PIV měli nižší stovky.
Ohledně doby trvání konfliktu se obávám se hodně přecenuje naše armáda a podceňuje geografie. Opevnění by jistě sehrálo svou roli, ale dobá po kterou by trval organizovaný odpor, by nebyla, dle mě delší než dva-tři týdny.

Samozřejmě pokud by naše armáda měla ve výzbroji modely zbraní co byly v prototypech (samonabíjecí puška vz. 38, samopl vz. 38, protitanková puška, houfnice ráže 100mm, LT-38, Avia 35 protiletadlové dělostřelectvo atd., opevnění by bylo ve vyšším stupni dokončení a vyzbrojení tak by situace byla hodně jiná.

czert

01. 05. 2021, 14:16

Kaja
A diky ze si napsal to, jak se zachoval tvoje rodina v 38 a 68, tim si potvrdil to co sem si myslel, ze ty a tvoje rodina ste se zachovaly pokazde stejne, jako slovansti srabkove.

czert

01. 05. 2021, 14:13

Kaja
Ano, souhlasim s tebou, to nevyslis. To musi byt ukol, aby nekdo jak ty prekrucoval a lhal o historii.
Dodnes si nenapsal jiny stat u nemz se jednalo o hranice a pak ho nemci napadli a byly valka.
A proc si nijak nrzminil germanske srabky, at uz v austrii ci rajchu, kteri aslovi dali austtii na zlatem pidnose a nijak se nebranili
?
A proc lzes o benesovi ? Stalin ukradl rus proti benesovh prani.
Zajed se tam nekdy podivat a zamysli se, proc i dnes karpatove berou masaryka a benese za nejlrpsi prezidenty co melx.

Czert

30. 04. 2021, 19:25

Kaja
Kdyz mas plnou hubu toho jak se polaci, zabozrouti a ostatni branili.... Tak nam popis, kdy ze se to a jak u nich jednalo o to, jestli maji dat uzemi a jestli bude valka nebo mir?
Nebo oni byly prodte nemeckem prepadeni a byla rovnou valka, cili situace zcela odlisna od csr v 38?

A vysvetli proc ty povazujes za zcela nepodstatne ze by svet v 38 oznacil csr zavinika valky, kdezto v 39 bez jakychkoliv pochyb v kazdem tebou zminenem pripade oznacil za vinika nemce.

Btw stale cekam na to, jak popiset jak tvoji predci bojovaly v 38, 39 a 68, aby si dokazal ze tvoje rodina nebyla plna slovanskych srabku.

Czert

30. 04. 2021, 19:16

Beda
U polaku nejde ani tak o lidske ztraty, podstatne pro to, ze jak se rozhodli branit cely svet byl na strane polaku proti nemecku, cilu naprosto odlusna situace oproti 38, kdy by nam polaci s potesenim vrazili kudlu do zad.
To, ze polaci v 39 poznali ucinek kudly dozad je takova historicka ironie.
Stejne jako ze zabozrourumjejich osud zpecetily ceske tanky.
Da se rict, ze ti co nas v 38 zradili ci chteli zradit, jim to historie spocitala.
A k letectvu, ano bylo zadtarale a slabe, ve srovnani s nemeckym, ale na evropse urovni bylo ok. Zcela srovnatelne s polskym, ktere dokazalo skopcakum zatopit.
Byt ano, polaci meli vyhodu geografie, a ta by hrala hodne proti cechum.
A co se tyka tanku, tak v 38 nemci nemeli ani 100 pz 3 a 4 dohromady, cili vtancich meli cesi prevahu.
Byt ano, valku bychom prohrali, ale branili se dele nez si spousta lidi mysli.

Béďa

30. 04. 2021, 19:16

to Karel. Neboj moje znalosti fakt nejsou že sledování populárních pořadů, spíše si ty rozsiř obzory, resp. když už píšeš zdroj tak se nauč interpretovat údaje.
AD odkaz z fronty. Dle mě ukazuje zdrcující převahu Wehrmachtu. Navíc tvůj odkaz nic neříká o kvalitě výzbroje, jako že třeba naše Avie nebyly schopné dostihnout německé bombardéry, atd.
Hypotrakce byla zásadní i pro naši armádu...
Mimochode já neříkám, že jsme se neměli bránit, říkám že pokud bychom se bránili stalo by to spoustu životů. A nemám tvoji jistotu, že to tak mělo být.
AD tvé hodnocení pohledu západu na nás. Usvedcuje tě z povrchniho chápání. Pro tehdejší součástniky, Beneše a spol to mělo velký význam...

Béďa

30. 04. 2021, 14:27

to Karel3: No ono se hezky o statečnosti píše od klávesnice, ale když tak horuješ jak jsem se měli v 38 bránit tak předpokládám že víš:
ad Poláci bojovali obdivuhodně, ale cenou byl masakr národa, pri započtení židovských obětí měli suveréně nejvějtší ztráty při přepočtu. na počet obyvatel...řada měst byla totálně srovnána se zemí.

ad naše pozice: v případě vypuknutí válečných událostí by nás Západ jednoznačně označil za viníka války. Veřejné mínění bylo proti zapojení do nového válečného konfliktu.

ad Československá armáda v roce 38. Možná to chce méně podléhat historickému konstruktu z dod komunistické historiografie a zjistit si jak jsme na tom reálně v roce 38 byli. Bohužel v té době nebyla naše armáda nijak vyjímečná, ale z pohledu výzbroje vzásadě průměrná až podprůměrná (letectvo) při srovnání s moderními evropskými armádami. Vzhledem k tomu jak suveréně píšeš tak asi nemá cenu zacházet do detailů to jistě znáš...


ad vz. 35 ve své době to byl velmi kvalitní lehký tank, se snadným ovládáním, které ale bylo i jeho slabinou, vyžadovalo náročnou údržbu. Pokud si pamatuji jednalo se o pneumatické rozvody.
Němci sice neměli adekvátnií lehký tank měli ale několik set PIV a PIII ranných verzí.

Czert

30. 04. 2021, 10:00

Kaja
Kdyz neznas zadnou spinAVOu hru, tak jak bys nazval to co se delo v cr? Aby se havel jeste jednou stal stal prezidentem?

A k tomu tvemu referendu.... Co se tak zmenilo ze citujes zemana? Cloveka kterym opovrhujes. Nebo snad zemana z 90s obdivujes ?

A co se tyka onoho referenda, nikde sem nanel to, ze by komunisti nemeli byt potrestaniza sve zlociny.
Nebo ze by havlovic klice a prospecharum z ksc melo byt dovoleno rozkrast republiku.

Czert

28. 04. 2021, 21:57

Kaja
A jeste me nadlo, ze pro tebe je typicke ohledne toho vlaku, ze si hned vytahl 38 a 39, a zcela si ignoroval ze nemci se chovaly jako zrudy az do uplneho konce.

Czert

28. 04. 2021, 20:50

Kaja
Z tvoji odovedi na moji vyzvu si potvrdil to, co sem si myslel.
Ses jen hrdina po hospodach a za klavesnici. V realu by si hned mel hnedku v kalhotach.

Czert

28. 04. 2021, 20:48

Kaja
Kdyz ty si tak rad hrajes na hrdinstvi, kolik ze to nemcu se postavilo nackum v 38 a 39?
Cili ti tvoji germani sou jeste vetsi srabkove nez cesi.

Czert

28. 04. 2021, 20:43

Kaja
Ano, uznavam po valce skopcaci nemeli nacky ve funkci premiera ci prezidenta, ale troufam si rict ze jich tam meli vic nez dbes je v cesku komunistu ve vlade.

Toz tak.
A rekni me, odky ze to stb skladovalo ony svazky na skladkach, ze je tam jen tak palily?
Doted sem si myslel ze je meli v archivech, Jejich pozice byla znama a sly jednoduse uhludat.
A do role neomylneho vudce se pasoval havel sam a jeho poradci, mrkni se na jeho projevy a clanky o nem z 89-93, kdy jakakoliv jeho kritika byla pomalu trestna.
A co teprv ona spinava hra kterou rozehral po rozxeleni csr na cr a sr, aby mohl byt zase zvolen prezidentem cr, s tim ze prezodentvi csr se jaksi nepocita.
Proc me to jen pripomina putina a jeho hry s prezidentvim.

czert

28. 04. 2021, 11:15

Kaja
Dival ses na domunent vlak smrti ? Co se tyka udalosti v 45?
urcite ne, to by narusilo tvoje iluze o ceske zbabelosti a germanke lidumilosti.

czerz

28. 04. 2021, 10:53

Kaja
Jake postavy regionalniho vyznamu mas na mysly ?
Poslanec csr a pak nemecka je dle tebe jen regionalni figurka ?
Tak to proc si psal sefy koncetraku ? Ty pak dle tvoji logiky neznal absolutne nikdo.

A je pekne ze tu neustale pises o ceske zbabelosti, ale kdyz sem ti dal moznost se zachovat hrdineji neh cse v 28,39 68 tak si odmitl.
Cili si uplne stejny ci dokonce vetsi srabek.

zert

28. 04. 2021, 10:46

Kaja
Vis co nechapu ?
Nadavas cechum ze 30 let maji ve vlafe komunisty a nemci meli nacky ve vlade i tech 30 let.
A to nackove, narozdil od komaru byly celisvetove prohlaseni za valecne zlocince.
A pak, proc obdicujes havla ? Vzydt to byl on, kdo aktivne branil stihani komunistickych zlocincu heslem nejsme jako oni.
A pak samozrejme nijak nevranil niceni svazku stb, nejen o jekich spilupracovnicich.
Jak by se dnes v cr lip zilo kdyby havel nezabranil zniceni svatku stb a stihani komunistickych zlocincu.

Czert

28. 04. 2021, 03:22

Kaja
Dokud tady budes psat nackovskou propagandu a obhajovat je, budu te povazovat za nacka.

A divim ze, ze kdyz si napsal goringa mezi zlocince, ze si vynechal donitze.

No a co se tyka onech vrazednych sudetaku, ty napisu pozdeji, ale pri hledani sem nasel jedno pekne jmeno, ukazkoveho sudetaka.
Wilhem sebekowski, clen sudetacke strany, poslanec, velmi aktivni v potlacovani a odsuzovani odpurcu nacku. A po valce mel peknou karieru ve spolkovem snemu.
Kde soudruzi z ndr udelali chybu ze podobnych nacku v paramentu meli hodne?

Czert

27. 04. 2021, 15:02

A ted me napis ktery z tech tvych skopcaku co si napsal byl poveren spravovanim okupovaneho uzemi, misto aby sedel v rajchu.
A byt lze povazovat velitele koncetraku za zrudy, vetsi vinu nesou lidi co je tam posilali, velitele policie, poradkovych oddilu apod. Vcetne protipartyzanskych oddilu.

Czert

27. 04. 2021, 11:14

Kaja, skutecne bez dukazu?

Otazka za milon, kdo ze to byl nejvetsi reznik v jugoslavii? A ze se ho podarilo zlikvidovat. Jak se jmenoval a odkud pochazel?

A muzem tak pokracovat v top 10 nejvetsich valecnych zlocincu pro jugoslavii, polsko, csr.
Ale kli klidne i recko.
Zjednodusene balkan a vychod, ktery planovali nemci kolonizovat.
Je jasne, ze nemci neposlaly nejvetsi sadisty a psychopaty na zapad, kde planovali mit dobre vztahy.

Czert

27. 04. 2021, 09:50

Neni skutecne nahoda ze mezi nejvetsimi zrudami mezi nacky velmi dominovaly sudetaci.

Czert

27. 04. 2021, 09:49

Kaja
Navic, muzes se snazit jak chces, ale pro germany budes vzdy german 4 kategorie, hned po sudetacich kteri sou 3. A nikdy lepsi nebudes, i kdyby bys sebelepsi nacek.

Czert

27. 04. 2021, 09:47

Kaja
Klasika, kdyz sem ti dal moznost abys padl jako hrdina, tak si na to jako spravny srabek nezareogoval.
A co se tyka nemecke ekonomiky... No s tim kolik si nakradli, to bylo skutecne "tezke", A samozrejme, pokud si vezmes vychodni nemecko, tak to je ekonomicky na tom bidne, velmi blizko ceskym srabkum a lenochum.
Toz kde je ta germanska pracovitost a odvaha?

Czech

26. 04. 2021, 17:18

Tomas
Ano, mnichov bude vzdy jen o dvou alternativach, ale zaver bude vzdy stejny.
Zapad nas v 38 zradil.
A at by se benes rozhodl jakoliv, vzdy by se nadlo hloupe stado co by ho za to jak se rozhodl tahalo blatem.

Czert

26. 04. 2021, 17:12

Karell
Klasicka skopcacka demagogie. Nechapu peooc zminujes polsko, tam neni absolutne nic spolecneho se situaci csr v 38.
Jednak polaci byly rovnou napadeni, tam se valka ci mir nijak nediskutovalo.
Navic polaci meli garanci nezavislosti od britanie, cili jistotu ze uk vyhlasi valku nemecku pokud je napadne, cili situce naprosto odlisna od csr.
Skutecne, tyhle tvoje manipulace a prekrucavani mizou fungovat na nekoho kdo nevi nico historii a slysi jen germanskou propagandu a lzi.
A kdyz vicitas cechum, ze nebyla valka. Ok, ok, kde se chces setkat? Ja si vezmu pistoli, ty nic a umoznim ti padnout jako hrdina, po cem tak touzis.

Tomas

26. 04. 2021, 15:11

Problém Mnichova zůstane navždy rozdělen na dvě alternivy. Jedná byla zrealizovana, vzdali jsme se. V době kdy jsem studoval jsem si vybral téma Mnichova jako seminární práci, ukončil jsem studium, ale v té době jsem měl názor, že jsme měli bojovat. V současné době se kloním spíše k  té zrealizovane. Někteří historici označují Mnichov jako kastraci, je to velmi výstižně hodnocení s přesahem do budoucnosti. Bude platné až do doby, kdy se zúčastníme velké vojenské operace a to s jakýmkoliv výsledkem. Naše vojenská účast v soucasnosti je malá, aby toto dědictví prolomilo. To není žádná dobrá perspektiva.

Czert

26. 04. 2021, 13:21

Karel
No ty ses teda genital, tak me teda vysvetli, jak se cesi meli v 38 branit, kdyz francie, o jejichz podporu se obrana csr proti nemecu opirala, za mnichova zcela jasne rekla - nejen ze vam nepomuzeme, ale jeste vas oznacime za viniky valky.
To je zrada at se na to divas jak chces.

A to ze nenavidisbenese je pochopitelne, protoze nackove ho vzdy nenavideli a nenavidet budou, protoze odhalul jejich pravou tvar.

Czert

26. 04. 2021, 13:16

Karl
Jasne, tak benes to svou politikou podelal.
Tak nam schvalne napis v cem ty bys ji udelal lepe.AA samozřejmě to rozeber.

Czech

26. 04. 2021, 13:13

Karl
A nejaky link nato, ze zabozrouti urgovaly zniceni vyzbroje by byl?
A vysvetleni toho, proc tu vyzbroj a munici zabozroutu jednoduse nekoupily?

Czert

26. 04. 2021, 13:10

883cm
Napis me, jak by sis predstavoval ono niceni a tresty za sabotaze?
Bral bys ty tisice popravenych jako hrdiny?
A absolutne nechapu, proc se v cesku zapimina ze frantici predali nemcum nasobne vice veskete vyzbroje.
At uz tanku, letadel ci del.

Czert

26. 04. 2021, 13:05

Vich z hor
Prave ze pad eban emael a maginotoy linie dokazuje, ze ceske opevneni, az by bylo dostaveno, by vydrzelo.
Neslo obejit jako maginot a nemelo slabosti jako eban emael.
Precti si vybornou bychly prepadeni, ktera jeji pad popisuje, a sam velitel vysadku to rekl presne, kdybyji staveli cesi, nikdy bychom jinedobyly.
A cesi meli pevnosti srovnatelne s eben emael, byt hlavne na ostravku.
A uvedom si, ze v 39 melo byt veskere lehke opevneni prakticky dokonceno, potom se melo jen budovat tezke.

Czert

26. 04. 2021, 12:59

Martin glaser
A v cem byla 35 konstrukne nepovedena? Vzdyt v nemecke armade ve sluzbe prezila vsechny verze nemeckych lehkych tanku, pz 1 a 2.

Czert

26. 04. 2021, 12:54

Kaja karlik
Ano se to krasnepise, meli sme se branit za kazdou cenu, ale realita je prosta, kdyby sme se branili, cesky narod by prestal fyzicky existovat.

Czert

26. 04. 2021, 12:52

A muzete me vysvetlit jak by mohlo dojit k 39 bez mnichova?
A karliku, opet dokazujes, ze si neinformovany, protoze cesi po mnichovu dali k prodeji hodne zbrani. Ano, ironicke je to, ze nejtezsi dela nakoupily nemci.
Ale opet si nevysvetlil, jak by sis predstavil ono niceni vyzbroje a tresty od germanu ta to.
A k tomu tvemu vtipu. Je to vtupne tak pro germany, kreri nemuzou zjiusnout ze cesky odbojbyl nekolikanasobnevetsi nez ten nemecky, a v prepictu na obyvatele vetsi nez kohokoliv na zapade.

MXM

25. 04. 2021, 23:17

Karel3
tak proč píšeš slovansky árijče, jdi za bratříčky do Berlína, možná jim posloužíš jako čišník :)

MXM

24. 04. 2021, 22:20

zbytečná debata. Stejně jako zázračně AH unikl krachu strany a vězení tak podobně naše zbraně a vybavení zůstalo netknuté a připravené pro německou potřebu. Zájmy nadnárodních velkokapitalistů už tehdy se silně rozcházely se zájmy národních států. A tím se dostáváme k tomu proč by anglický, francouzský nebo československý průmyslník měl chystat špatný osud státu ze kterého vzešel. Z pohledu běžného občana šílenost a velezrada. Z pohledu superbohaté světové smetánky logická věc.
Mimochodem, historie se po roku 89 opakovala, ze skladů mizely zbraně a objevovaly se náhle v Africe či BV v centru největších násilností. Z ČSR měli mocní Evropy takový "vítr" že Havel musel rychle začít se dekonstrukcí armády i bojeschopnosti. Počínaje prodejem perspektivní a prakticky nové techniky, vyřazování celých systémů a hlavně PVO až po rozklad morálky a disciplíny kdy se tresty udělovaly jen za opravdu extrémní věci.
A tím jsme zpět v kruhu u čs vybavení co padlo do rukou němcům - nebylo dovoleno to zničit stejně jako později armáda musela strpět sebelikvidaci a diletanty "maňásky" na postu ministra obrany. Průser přísně hiearchické struktury je v tom že kdo zkorumpuje nebo zastraší vedení tak vyhrává, obzvlášť v systému kde není záložní velení které by šíleným rozkazům mohlo odporovat...

Karl

21. 04. 2021, 15:53

Dovolím si s tebou nesouhlasit.
Dovolím si tvrdit, že každému myslícímu tvoru bylo jasné, co bude po 1.září 1938 následovat. Jenom nevěděli kdy. Pokud to někdo ještě nechápal, tak pochopil 3 týdny po záboru Sudet 22.října 1938, kdy zdrhnul Edvard Beneš do Londýna.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Zdravím tě jmenovče! :)
Měl jsem na mysli spíše politickou situaci v Evropě. Třeba pakt Molotov-Ribbentrop byl spíše ruskou reakcí na politiku Spojenců(tím to nijak neobhajuji, jen konstatuju). Zkrátka na přelomu let 38/39 se vše teprve peklo, nebylo křišťálově jasné kdo bude na čí straně a za jakých podmínek. Souhlasím ale s tím, že osud ČSR byl Mnichovem zpečetěn. Beneš to svojí politikou opravdu podělal. Přikláním se spíše k názoru, že to byl od Německa obrovský bluff, který vyšel. Wehrmacht nebyla na válku na podzim roku 1938 ani zdaleka dobře připravena a v německém velení byly okolo Fall Grün dost velké rozpory. Testovali sílu Spojenců. K útoku by došlo tak jako tak, ale pravděpodobně o něco později. Ale to už jsou hodně velké KDYBY…

Karl

21. 04. 2021, 14:52

Je třeba se na to dívat z pohledu té doby. Během těch pár neslavných měsíců Druhé republiky Francouzi skutečně urgovali naši armádu(tedy to, co z ní zbylo), aby zničili muniční sklady, znehodnotili zbraně atd. atd. Není divu, že motivace našeho důstojnického sboru poslouchat někoho, kdo je donutil ke kapitulaci, byla nulová. My to v současnosti vnímáme jinak. Na přelomu roku 38/39 nebylo ani zdaleka jasné, jak se bude situace nadále vyvíjet. /Edit. verze

Karl

21. 04. 2021, 14:51

Je třeba se na to dívat z pohledu té doby. Během těch pár neslavných měsíců Druhé republiky Francouzi skutečně urgovali naši armádu(tedy to, co z ní zbylo), aby zničili muniční sklady, znehodnotili zbraně atd. atd. Není divu, že motivace našeho důstojnického sboru poslouchat někoho, kdo je donutil ke kapitulaci. My to v současnosti vnímáme jinak. Na přelomu roku 38/39 nebylo ani zdaleka jasné, jak se bude situace nadále vyvíjet.

883ccm

21. 04. 2021, 14:41

Já tedy nikdy nepochopil, proč se vůbec dostala vojenská technika tehdejšího Československa skopčákům do pracek. Proč ji nezničili nebo neznehodnotili tak, aby se nedala použít? Pořád dokola spousty keců o tom, že jsme se měli bránit na hranicích, ale toto by podle mě býval zásadnější počin.

Martin23

21. 04. 2021, 12:19

Němci v roce 1938 až 1939 neměli lepší tank, a už vůbec ne něco, co by se rovnalo LT 38, což byla neuvěřitelná paráda.


Němci deklarovaný špatný technický stav byl podle mne způsoben zejména sabotážemi.

czert

21. 04. 2021, 10:27

A kdo muze za ono predani ?
Zkus si odpovedet sam. Byl by 39 bez 38 ?
A kdo ze to upekl mnichov ?

Ale odpovedi na tohle by znicily tvuj narativ, ze kajo.
Ty ses v tomhle duveryhodny jak cnn aka cpmunist china network.

czert

21. 04. 2021, 10:24

Kaja
Typicke, nadavat cechum umi, ale napsat jak on by si realne predstavovsl zniceni one techniky a nemecke tresty za to, uz ne.