EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Dalších 40 let života pro americké stíhací letouny F-22A Raptor

 06. 02. 2021      kategorie: Vojenská technika      23 komentářů

Americké vojenské letectvo (USAF) oznámilo dokončení modernizace všech stíhacích letounů F-22A Raptor.
Masivní upgrade všech strojů postupně proběhl na základně Hill Air Force Base v Utahu. Zahrnoval strukturální opravy pro prodloužení celkové životnosti letadel, opravy antiradarového povlaku a komplexní kontrolou a aktualizaci systémů řízení letu.

Americké vojenské letectvo zdůrazňuje, že po této velké generální opravě budou moci bojové letouny strávit na obloze dalších asi 8 tisíc hodin, což odpovídá 40 letům služby. Původně byly letouny Raptor vyráběny s životním cyklem navrženým na 8 tisíc letových hodin. Životnost tak bude zdvojnásobena.

145325877_4955007161235922_628654850734091666_o
Foto: F-22A Raptor | W. Nelowkin / CC BY-NC-ND

Psali jsme: Obrněné velitelské stanoviště M577 bylo inspirací pro vozidlo M577 APC z filmu Vetřelci

F-22A Raptor je víceúčelová stíhačka páté generace vyvinutá v devadesátých letech minulého století společností Lockheed Martin.  Do služby u amerického vojenského letectva Raptory oficiálně vstoupily v roce 2005. Během sériové výroby v letech 1997 až 2011 bylo vyrobeno 187 kusů. Kvůli radikálnímu snížení objednávky amerického ministerstva obrany (původně mělo být vyrobeno 384 kusů) a zákazu vývozu se Raptor stal nejdražším sériovým stíhačem na světě - je uváděna cena 146,2 milionu dolarů za jedno letadlo. Celkové jednotkové náklady na jeden letoun Raptor jsou odhadovány na 412 milionů dolarů.

F-22A Raptor je postaven převážně ze slitin titanu a kompozitních materiálů. Významný podíl mají také slitiny hliníku a různé plasty.  Kvůli požadovanému snížení radarového odrazu (stealth) byly na potah použity materiály pohlcující radarové záření. Na dosažení vlastností stealth se velkou měrou podílí i celkový tvar letounu. 
Pilotní kabina Raptoru je vybavena celkem šesti multifunkčními barevnými displeji a průhledovým displejem (HUD). Všechny podstatné a důležité ovládací prvky stroje v kabině jsou umístěny na páce řízení a páce přípusti - tedy podle podle konceptu HOTAS (Hands-On-Throttle-And-Stick).

Raptor je vybaven radarem AN/APG-77 typu AESA. Ten byl původně schopen vyhledávat a sledovat pouze vzdušné cíle. Po modernizaci (Block 3.1) získal schopnost vyhledávat a identifikovat i pozemní a námořní cíle. Je možno ho také využít k vedení elektronického boje.

Psali jsme: ZETOR míří do armády se svým konceptem BVP WOLFDOG

Do vybavení Raptoru patří pasivní radarový detektor AN/ALR-94, který sleduje okolí letounu, a o zjištěných hrozbách informuje pilota a navrhuje mu zahájit vhodná protiopatření. Dále je součástí vybavení varovný systém před letícími raketami AN/AAR-56 skládající se ze 6 infračervených a několika ultrafialových senzorů. Tento systém chrání letoun před raketami typu vzduch-vzduch i země-vzduch

Raptor je poháněn dvěma proudovými motory Pratt & Whitney F119-PW-100 s přídavným spalováním, z nichž každý dává maximální tah 156 kN. Letadlo je schopno letět rychlostí až 1963 km/h bez použití přídavného spalování, a s přídavným spalováním až 2410 km/h. Motory jsou vybaveny tryskami s měnitelným vektorem tahu ve vertikální rovině v rozsahu +/- 20 stupňů. 

Pro zachování vlastností stealth nosí Raptor své zbraně ve vnitřních zbraňových šachtách. Ty jsou celkem tři - největší se nachází ve střední části trupu a mohou v ní být umístěny střely typu vzduch-vzduch AIM-120 AMRAAM (AIM120C7, AIM-120D), nebo naváděné bomby JDAM (Joint Direct Attack Munition) a GBU-39 SDB (Small Diameter Bomb). Po stranách hlavní šachty jsou 2 menší, které se používají pro umístění střel vzduch-vzduch krátkého dosahu AIM-9 Sidewinder (AIM-9M, AIM-9X).

Křídla letadla jsou vybavena čtyřmi externími závěsnými body. Na ně je možno při rezignaci na vlastnosti stealth zavěsit až 8 střel AIM-120 AMRAAM. V praxi jsou dva z těchto externích závěsných bodů často využívány pro zavěšení přídavných palivových nádrží.

CENOVÉ BOMBY (328)

Komentáře

ROBO

09. 02. 2021

Omny
No konečně svatá pravda .
Ale pro USA je F15a16 pouze drobný doplněk ke strojům 5.gen. Prostě plánovaných 3.500 ks F-35 nestačí , kvůli obrovské celosvětové poptávce .
Zaostalé Rusko zřetelně dokazuje , že nikdy nebude schopno dotáhnout SU-57 dokonce a už vůbec ne k seriové výrobě . Takže nic . A stroje , které jsou založeny na platformách ze 70.let . a i kvůli sankcím celkově zaostalostávají , tvoří páteř současného Ruského letectva . Jak už jsem uvedl tato tragédie je vidět krásně i na sestupu Ruské kosmonautiky , i tu stačil Putin téměř zničit a zaostat .
To je fakt bída na zemi s nekonečným nerostným bohatsvím , které je pouze bezhlavě rozkrádáno a drancováno Putinovo přisluhovači a vyváženo na západ .

Omny

09. 02. 2021

Mamlas ROBO
ty by ses měl jít léčit, tak jebnutého člověka už jsem dlouho neviděl. US objednává F-15/16 a to jsou také straje původem z 60/70 let. Jsi tu za místního exota

ROBO

09. 02. 2021

Falcon
A jak se ukázalo při sestřelení F-117 při náletu na Srbsko, i o generaci starší systém PVOS je schopen sestřelit letadlo kategorie STEALTH.
--------------------------------------------------------------------------
Pokud by jsi měl alespon základní iformace o tomto incidentu tak víš že PVO zde sehrála absolutně imaginární úlohu . Za sestřelem stála hlavně pouze lehkovážnost , neomluvitelná sebejistota a až hloupost USAF . Tím že tento letoun vykokal tisíce ostrých voj. misí (Srbsko , Kuvjat , Irák.......) a k žádnému jinému sestřelu nedošlo , z něj asi číní zatím nejůspěšnější stroj vůbec . A dnes jsou stroje 5.gen o řády dále .


Rusko stále je ve vývoji zbraní velmi vysoko
------------------------------------------------------------------------
To ano . Ale dnes už pouze hlavně nad zeměmi třetího světa . Výš o moc ne .


na rozdíl od doby západního miláčka Jelcina neutíkají z Ruska vědci vyvíjet zbraně do jinýc států.
--------------------------------------------------------------------------------------
To je také pravda . Ty co za něco stáli už dávno utekli . A dnešní zaostalé Rusko , nové rozhodně není schopno vyprodukovat .


Číňané okopírovali SU-27 a od té doby jim moc nových věcí nepustí.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
No ono hlavně už dávno z Ruska není moc co pouštět . SU-27 byl pozůstatek SSSR a nic nového přelomového už dnes nevymysleli .

ROBO

09. 02. 2021

alexa123
Jasně jsem psal pouze že současné voj. letectví je hlavně o avionice , elektronice , stealth ......... a za tím si samozřejmě stojím . A každý kdo se zajímá o nejnovější vědecký výzkum , tak vidí že současné pseudosocialistické Russko v tomto ohledu absolutně tragicky zaostává a USA nedoženou ani za těch 30let . S touto vládou rozhodně nikoli .
Rusové si ani nemohou nechat zdát o takových špičkových institucích jako v USA - obrovské Sillicon Valley , Caltech , Boston Dynamics , Harvard , SpaceX , Lockheed Martin , Northrop grumman , Boeing ....................................
Každý kdo v Rusku něco uměl , tak tam už dávno není a tragické a zaostalé školství není schopno už dávno vychovat kapacity pro nové technologie .
Právě proto se upachtěně Ruské letectvo lopotí na technologiích z šedesátých a sedmdesátých let minulého století . Nejnovější Sůčka jsou pouze klony SU-27 , který má kořeny na konci šedesátých let min.stol. . Mig je pouze uměle udržovaná Potěmkinova vesnice a kosmonatika stojí na oprašovanejch technologíích z dávných dob Sergeje Koroljova .
Pokud tedy mluvím o třicetileté Ruské zaostalosti tak jsem ještě hodně milosrdný .

karel3

09. 02. 2021

Omny
"to, že rusové začínají se sériovou výrobou 5gen o 20 let později, neznamená že letadlo zaostává o 20let, to je jenom přihlouplé myšlení US trollů."
--------------------------------------------------------------------------
Kdo zažil bolševika, ví své.
Rusáci žádnou sériovou výrobu 5gen nezačínají. Kdyby se začalo skutečně sériově vyrábět, tak to hlásná trouba Putistánů TASS, bude vytrubovat do světa minimálně půl roku.
Vzhledem k tomu, jak se v Rusku strašně lže a krade je to vaše zbrojení velmi úsměvné a hlavně ekonomicky náročné. :slight_smile:

omny

09. 02. 2021

Mamlas/ové
to, že rusové začínají se sériovou výrobou 5gen o 20 let později, neznamená že letadlo zaostává o 20let, to je jenom přihlouplé myšlení US trollů. Vývoj stíhaček radarů, pokračoval neustále za posledních 30 let v Rusku, viz demonstrátory SU-37/47, MIg 1.44, Zhuk představil svůj první AESA radar na MAKS 2005. takže nový AESA radar pro SU-57 rozhodně nebude mít parametry jako AN-APG-63 V2....

Falcon

08. 02. 2021

Pro CECH. No, Rusko možná jeden na domácí spotřebu, ale stále je ve vývoji zbraní velmi vysoko a na rozdíl od doby západního miláčka Jelcina neutíkají z Ruska vědci vyvíjet zbraně do jiných států. A oni se na rozdíl od obyvatel západu stále dokáží uskrovnit. Bohužel západ za poslední rok ukazuje, že totálně upadá a díky svojí politice globalizace a přehnaného pojetí lidských práv zaprve ztrácí schopnost vyrábět některé věci a stává se v mnoha i důležitých věcech včetně zdravotnického i vojenského materiálu závislý na Číně jak se ukázalo, když se v amerických vojenských letadlech a jejicu elektronice našly pančované součástky z Číny, a ta samá Čína naopak na západě neskutečně kradě technologie a západ jí to není schopen aa choten důsledně zarazit. Západ na tu svoji hloupost, že rozhoduje jen cena neb máme přece tržní hospodářství, také doplácí. S takovou se totiž nebud na západě za chvíli vyrábět zhola nic. Rusové tak blbí jako západ nejsou. Oni se spáliili jednou s tím, že Číňané okopírovali SU-27 a od té doby jim moc nových věcí nepustí. A technologie STEALTh a všechnas elektronika je fajn. Ale nelze spoléhat jen na ně. A jak se ukázalo při sestřelení F-117 při náletu na Srbsko, i o generaci starší systém PVOS je schopen sestřelit letadlo kategorie STEALTH.

Falcon

08. 02. 2021

Pro Omny. Ty starší F-15 se začaly rozpadat ve vzduchu hlavně proto, že se politici snažili za každou cenu ušetřit a nebyly vyměněny nosníky křídel a byla zanedbána údržba a rovněž byly stroje více využívány při vyšších ročních náletech než se původně počítalo a pak docházelo k únavovým trhlinám. Tohle se už změnilo a i z prevence třeba USAF mění kompletně křídla u A-10.

alexa123

08. 02. 2021

ROBO pre OMNY
.... a protože Rusové v této oblasti zaostávají asi tak o 30. let ...
Ja sa snažím byť na rozdiel od teba resp. Karela 3 objektívny. Takže podľa teba sú dnešné Ruské lietadlá na úrovni lietadiel NATO z roku 1991? Koľko si mal piv, keď si napísal takýto nezmysel. Žeby 2-3 promile? A ak si bol náhodou triezvy, tak určite nebudeš mať problém uviesť zdroj svojho nezmyslu.

ROBO

08. 02. 2021

Omny
Asi si nezaregistroval že současné voj. letectví je hlavně o avionice , elektronice , stealth ......... . A protože Rusové v této oblasti zaostávají asi tak o 30. let - spíš více - tak se Su-57 nikdy nemůže F-22,35 ani zdaleka přiblížit .
To že Rusáci potupně zvenku okopírujou Americkou školu , tak to z toho ani zaleka ještě nedělá konkurence schopnej stroj . A už vůbec ani zaleka stroj 5.gen .

karel3

08. 02. 2021

Omny
"Touhle modernizací má raptor šanci, že by mohl udržet krok s SU-57...."
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
V roce 2016 to bylo 40 let od chvíle kdy Viktor Bělenko přistál s do té doby "obávaným" sovětským "superstihačem" MiG-25 v Japonsku. Hned jak technici zkoukli práci ruských rukou a použité technologie, tak se jim ulevilo...
Co se týká skutečných parametrů Su-57, tak je jako obyčejně nikdo nezná. Není tedy s čím srovnávat. Myslím, že největší slávou Ruska bude, když se jim v potu tváře a s Boží pomocí podaří postavit 20 kusů Su-57 včetně všech "zkušebních". Z této "slávy" budou jistě žít ještě dalších 100 let. Možná byste si měli máknout, aby se F-22 mohla alespoň teoreticky potkat s Su-57 na obloze, než půjdou všechny do muzea a do rezervních zásob v poušti.
Zatím máte "jenom" 17 let technologického zpoždění. O sériové výrobě ještě nemůže být ani řeč. :slight_smile:

karel3

08. 02. 2021

Martin23
"Když to řeknu úplně na rovinu, tak pokud někdy v budoucnu budou války, tak již ne mezi státy, ale mezi židovskými rodinami či skupinami, které povedou daný nadnárodní celek."
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Středověk byl u křesťanů obdobím největšího rozmachu protižidovských nálad a represí. Nadřazenost křesťanského náboženství se projevovala ve všech složkách života.
Na Židy se pohlíželo jako na lid druhé kategorie.
Zákony a nařízeními byli vytlačování na okraj feudální společnosti. Směli žít pouze v ghettech, která mohli opouštět pouze v odlišném oblečení, nebo přinejmenším označeni páskou, nebo nějakým jiným znakem. Za stěhování mezi ghetty museli feudální vrchnosti platit.
Žídům byli odepřeny všechny feudální "vymoženosti. Židé nesměli vlastnit půdu a bylo zakázáno provozovat všechny živnosti, které tehdy provozovali křesťané.
Mohli se věnovat pouze půjčování peněz za úrok, což považovali křesťané za nečisté (lichvu, kterou křesťanům zakazovala katolická církev), ale všemi hojně využívané. Dále se mohli věnovat maloobchodu a lékařství. Panovníci si často od Židů půjčovali velké peníze. Půjčky velmi často místo vracení, opláceli vyloupením a zničením ghetta a likvidací Židů.
Za 1 000 let středověku získali Židé náskok v těchto několika málo oborech a s příchodem průmyslové revoluce zůstal křesťanský feudalismus pěkně pozadu nejen v těchto oborech, ale jako vždy i v myšlením. :slight_smile:
Hlavně nikoho z globalistů ani Židů nejmenovat, aby to bylo pro vymítače ďábla a prosťáčky co nejtajemnější. :laughing:

Omny

08. 02. 2021

tak modernizace je logický krok, avionika přes 20 let stará už musí být zastaralá. Touhle modernizací má raptor šanci, že by mohl udržet krok s SU-57....
Jenom těch dalších 40 služby mi přijde nerealistické, protože starší F-15 se začaly rozpadávat ve vzduchu...krom toho F-35 je dost nepovedené letadlo, takže i z tohoto důvodu to bylo třeba udělat, protože F-35 nebude nikdy letadlem pro vybojování vzdušné převahy.

Martin23

08. 02. 2021

Čína by sama od sebe nikoho nepředběhla. Jen právě díky tomu, že jako velmi lidnatá země byla vybrána za globalsitickou laboratoř a právě globalisté (finanční elity) přesunuly významné množství výroby právě do Číny. Pouze tento krok umožnil Číně v posledních desetiletích drtivě expandovat a v rychlosti růstu překonat celý západ.
To by nikdy USA nedovolily, kdyby ovšem jako stát nebyly taktéž v rukou globalistů.

Když to řeknu úplně na rovinu, tak pokud někdy v budoucnu budou války, tak již ne mezi státy, ale mezi židovskými rodinami či skupinami, které povedou daný nadnárodní celek.

Martin23

08. 02. 2021

​CECH
Mluvit se bude anglicky, ale Čína jako experiment globalistů bude vzoremřžízení pro globalistické celky, které vzniknou jako náhrada za národní státy, které se prostě během několika následujících desetiletích zruší. Tyto globalistické celky pak budou ovládat, mnohdy již dnes ovládají, finační elity.

karel3

07. 02. 2021

CECH
"Mam dojem ze casem vzhledem k tomu ze USA take proslo urcitou zmenou, tu budem spise nez Anglicky mluvit vsichni Cinsky...."
-------------------------------------------------
Jestli se tady bude mluvit čínsky, tak si za to budou moci jenom sami domorodci.
Čínského prezidenta a osazenstvo hradu už máte. Stačí moc nemyslet a chodit k volbám jako osel. Je to o inteligenci většiny a nevypadá to nejlépe. :slight_smile:

MXM

07. 02. 2021

pěkné, SU-57 má takový motor co má letět až 2000km/h bez turba teprve dostat a zatím se jen testují prototypy. Ovšem zase u nich zeje skoro dvacetiletá mezera a to se musí projevit, testování sežere spoustu času. Nakonec to súčko bude raptora ještě dlouho potkávat na nebi jako staršího bráchu...

CECH

07. 02. 2021

Ja si myslim, ze Rusko je bohuzel vzhledem k tomu jak to tam funguje trochu mimo v dnesni dobe. jedou na domaci spotrebu ktera je jen v zapadni casti nejak vyrazna. Nevyrabeji nic co by svet kupoval, chtel, potreboval. Jen prodavaji svoje nerostne bohatstvi... Od toho se i odviji jejich moznosti na poli armadni masinerie. Treba to i dokazou dostat do stavu vykresu a navrhu ale nikdy nebudou schopni to produkovat v nejakem vyssim mnozstvi. Proste na to nemaji finance....Kdo ale na to ma finance, kapacity, vzdelane lidi ma nacionalni citeni a neboji se, je Cina. Cina uz davno Rusko predbehla a nezadrzitelne zrychluje. Jejich moznosti jsou opravdu neomezene a dava to najevo... Rusko davno zaostalo a dnes jen vyhrozuje a troufa si jen na male soupere... Mam dojem ze casem vzhledem k tomu ze USA take proslo urcitou zmenou, tu budem spise nez Anglicky mluvit vsichni Cinsky....

karel3

07. 02. 2021

Varle3
Pokud sis ještě nestačil všimnout Slovane, tak v normálním světě ty vaše proruský opičky "na věčné časy" nikdy nefungovaly. Svět je o nápadech a pracovitosti ne o poštěkávajících nulách a prázdných řečičkách. :slight_smile:

Varle3

07. 02. 2021

S USA na věčné časy. Jak pro číšky typické.

ROBO

06. 02. 2021

Určitě velice moudré rozhodnutí . Vzhledem k tomu že zbytek světa zcela zaspal a absolutně zanevřel nebo nezvládá letouny 5.gen. . Tak se není třeba bezhlavě hnát za 6.gen . . Těch pár set milionů USD ročně na jejich vývoj a pár prototypůUSA lehce zvládne a stále si udrží nedostižný vzdušný náskok .
Aspon se USA může snáze zaměřit na vychytání zbylých dětských nemocí u F- 35 a hravě si se svými spojenci udrží a ještě navýší za rozumnou cenu absolutí a nedostižnou celosvětovou vzdušnou nadvládu .

karel3

06. 02. 2021

Omlouvám se.
36 ve službě a 4 rezervní

karel3

06. 02. 2021

Článek :thumbsup: USAF :thumbsup::flag_um:.
Parádní letadlo a skvělá ukázka technologické vyspělosti.
První F-22A Raptor létal ve službě u 27. stíhací letky v prosinci 2003.
V roce 2007 provozovalo USAF na letecké základně Langley ve Virginii u 27. stíhací letky a 94. stíhací letky po 2x 20 strojích F-22A ( 38 ve službě a 4 rezervní ).

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací