EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Francie chce do roku 2030 postavit tři nové fregaty. Problémem je financování a kapacity průmyslu

 28. 02. 2025      kategorie: Vojenská technika      3 komentáře

Francouzský ministr ozbrojených sil Sébastien Lecornu v reakci na napjatou mezinárodní situaci potvrdil cíl posílit francouzské námořnictvo na osmnáct fregat první třídy. V současné době Francie disponuje patnácti fregatami, včetně pěti lodí třídy La Fayette, které donedávna nebyly klasifikovány jako plavidla první třídy.

provenceFoto: Víceúčelová fregata Provence (D652) třídy Aquitaine (FREMM) | US Navy / Public domain

Francouzské námořnictvo již několik let prosazuje rozšíření své flotily, aby vyhovělo rostoucí intenzitě úkolů. Již v roce 2017 upozornil tehdejší náčelník generálního štábu námořnictva, admirál Christophe Prazuck, na zastaralost závazků definovaných v Bílé knize o obraně a národní bezpečnosti z roku 2013. Tento dokument stanovil, že námořnictvo má plnit dva stálé úkoly: odstrašování a ochranu, a zároveň si udržovat schopnost nasazení ve dvou operačních oblastech. V praxi však v současnosti působí v pěti, což značně zatěžuje personál i vybavení.

Admirál Prazuck rovněž zdůraznil, že trajektorie Bílé knihy počítala se snížením počtu fregat na patnáct do roku 2030, a to navzdory rostoucí námořní hrozbě, způsobené obnoveným geopolitickým soupeřením a rozšiřujícími se vojenskými závazky Francie. Jako příklad uvedl válku o Falklandy, kde bylo poškozeno čtrnáct britských plavidel, což podtrhuje nutnost robustnější flotily přizpůsobené současným strategickým požadavkům: „Podle podmínek Bílé knihy bude muset být velikost námořnictva omezena. Do roku 2030 bychom měli mít patnáct fregat oproti dnešním sedmnácti, a to i přesto, že od roku 2015 jednoznačně vzrostly závazky v boji proti terorismu a v souvislosti s návratem mocností. Křivky se kříží, což by nás mělo přimět k zamyšlení. A konečně, tempo operací se značně zrychlilo, což vede ke znepokojivému opotřebení vybavení,“ dodal.

Jeho požadavek byl nyní uznán a zdá se, že je v souladu s širším trendem posilování obranného úsilí. Sébastien Lecornu výslovně uvedl, že udržení dostatečné námořní přítomnosti ve více námořních zónách vyžaduje více než současnou flotilu patnácti fregat, čímž odůvodnil cíl rozšířit ji na osmnáct. Dosažení tohoto rozšíření však naráží na finanční a průmyslová omezení. Během diskusí o zákonu o vojenském plánování na období 2024–2030 Lecornu prosazoval rozpočet ve výši 422 miliard eur, ale při meziresortních jednáních byl rozpočet snížen na 413 miliard eur. Tento finanční rámec vyvolává obavy ohledně časového harmonogramu a proveditelnosti pořízení nových fregat. Podle současných plánů bude pátá a poslední fregata dodána až v roce 2032, což zpochybňuje, jak rychle lze dosáhnout cílové velikosti flotily.

Ministr Lecornu řekl: „Abychom byli schopni dlouhodobě čelit hrozbám, musíme zvýšit naši sílu. Francouzské námořnictvo má patnáct fregat. Kdybychom měli držet několik námořních oblastí najednou, potřebovali bychom cílových zhruba osmnáct fregat. Pokud jde o letectvo a kosmické síly, krizové scénáře ukazují, že 20 až 30 dalších Rafale by nám umožnilo obstát ve více oblastech bezpečněji. V případě pozemních sil potřebujeme urychlit práci na bezpilotních letounech a elektronickém boji.“

Nové fregaty by pravděpodobně navazovaly na stávající modely. Nejpravděpodobnější možností je posílení flotily dalšími fregatami FDI od Naval Group. Další možností je modernizace fregat třídy FREMM s cílem posílit jejich schopnosti protivzdušné obrany a elektronického boje. V současné době disponuje francouzské námořnictvo patnácti fregatami první třídy: osm FREMM, dvě fregaty protivzdušné obrany třídy Horizon a pět lodí třídy La Fayette, které byly nedávno překlasifikovány. Námořnictvo rovněž provozuje letadlovou loď s jaderným pohonem, několik jaderných útočných ponorek a obojživelné výsadkové lodě, což tvoří dobře vyvážené námořní síly, které však zůstávají pod značným operačním tlakem.

Hlavním cílem zvýšení počtu fregat je uspokojit vyvíjející se strategické potřeby Francie, zejména v souvislosti s rostoucím napětím v Jihočínském moři, Středozemním moři a severním Atlantiku. Větší flotila by umožnila nepřetržitou přítomnost ve více námořních oblastech, což by posílilo odstrašení a ochranu národních zájmů. Přetrvává však několik výzev, zejména rozpočtová a průmyslová omezení. Rozšíření výroby lodí v krátkém časovém horizontu představuje obtíže, stejně jako potřeba vyškoleného personálu a odpovídající infrastruktury pro údržbu.

Formální uznání potřeby celkově osmnácti fregat první třídy nakonec znamená posun ve francouzské námořní obranné strategii. Dosažení tohoto cíle však bude záviset na finančních a průmyslových kapacitách, jakož i na politickém odhodlání udržet toto úsilí v čase.

Zdroj: armyrecognition.com, defensemagazine.com

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Czertik

28. 02. 2025, 14:10

je zajimave ze francie ma takove problemy s postavenim a financovanim fregat - nejmensich lodi ktere sou povazovany za schopne ucine operovat mimo domovske vody.
jak by to vypadalo kdyby frantici chteli postait neco vetsiho.

Pepík Knedlík

28. 02. 2025, 18:52

Chrusčov
Oni ty fregaty budou asi poslední co by mohli frantici postavit, ale ... Britové i Francie posílají svý lodě do šrotu. Nemají prachy na provoz :smile:

Pepík Knedlík

28. 02. 2025, 09:41

Ať se dílo povede, ale kde loupit bez rizika? Afrika se nenechá a Čína má nad ní kontrolu.
A zadluzena Francie padá ke dnu ...