EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Ghana nakoupí česká letadla L-39NG za téměř tři miliardy korun

 26. 12. 2021      kategorie: Události      26 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Ghanský parlament nedávno schválil koupi šesti letounů L-39NG společnosti Aero Vodochody pro potřeby ghanského letectva. Akvizice kromě samotných letadel obsahuje také dodávku podpůrných produktů pro provoz letadel, náhradní díly a výcvik leteckého i pozemního personálu. 

České letouny tak poskytnou ghanskému letectvu moderní a perspektivní stroj k výcviku stíhacích letců. Ghana chce však letouny využít i k vedení útočných operací. Smlouva byla podepsána mezi ghanskou vládou a společností AERO Vodochody AEROSPACE a.s., kdy samotnému nákupu předcházela návštěva členů ministerstva obrany a ministerstva vnitra ghanské vlády v Praze, kde se tito podívali na výrobu letounů L-39NG. Ghana nakoupí celkem šest letounů L-39NG za cenu 111 milionů eur (necelé 2.8 miliardy českých korun). Alexander Afenyo-Markin, předseda výboru pro obranu dodal, že je nákup českých letadel pro ghanské letectvo stěžejní a vyzdvihne jeho takticko-operační kapacity.

l-39ng-flight-koubaFoto: Letoun L-39NG | Aero Vodochody

Ghanské letectvo nakupuje česká letadla po skvělých zkušenostech se staršími letadly od Aera. Ghanské letectvo provozovalo 12 strojů L-29 Delfín a 3 stroje L-39 Albatros.

„Tváří v tvář vzrůstajícímu terorismu a pirátství v Guinejském zálivu, je důležité, abychom přezbrojili letectvo moderními stroji, aby se zlepšily jeho útočné schopnosti,“ doplnil Afenyo-Markin. Nové letouny L-39NG v ghanském letectvu nahradí problematické  čínské letouny Hongdu K-8.

Aero L-39NG („Next Generation“) je český vojenský cvičný a lehký bojový letoun, nástupce legendárního letounu L-39 Albatros. Jedná se o jednomotorový, dvousedadlový letoun s celo proskleným kokpitem vyspělého designu. Oproti svému předchůdci disponuje upraveným trupem, novými křídly s integrální palivovou nádrží, moderním přístrojovým vybavením,  ale hlavně novou pohonnou jednotkou, kterou je americký motor Williams FJ44-4M. Letoun může nést i výzbroj, kterou nese na pěti závěsnících, čtyřmi pod křídly a jednom podtrupovém. Výzbroj si určuje zákazník, může se jednat o řízené i neřízené rakety či bomby, kanónové nebo kulometné podvěsy, ale i průzkumné podvěsy, nebo přídavné palivové nádrže.

Zdroj: allafrica.comairrecognition.comaero-space.eu

 Autor: Tomáš Svoboda

Komentáře

Martin

29. 12. 2021

alexa123: Celý slavný projekt L-159 byl čistě podporou Aera. A stálo nás to v tehdejších číslech 60 miliard. CZUB a Bren bylo to samé jen ta částka naštěstí tolik nebolela a výsledek neskončil ve slepé uličce. Tanky se měly zrušit v momentě, když poprvé došlo k redukci počtů a vystřelení nákladů na kus. Když se seškrtaly ještě víc tak i Italové chtěli odejít, protože jim ten projekt nedával vůbec smysl. V podstatě jsme předvedli socialistické plánování, kdy nikdo neřeší náklady v době těžkého kapitalismu a přesycení zbrojního trhu.
Monarchista: Nevěř bludům a přečti si nějaký článek, který krach zbrojařského průmyslu osvětluje. Např: https://manipulatori.cz/mytus-havel-zavinil-krach-zbrojniho-prumyslu-na-slovensku/ A rozpad ČSR bylo to nejlepší pro oba státy, které se v prvé řadě nikdy neměly dávat dohromady. Nebo se minimálně neměly znovu dávat dohromady. O chybě rozpadu monarchie se vůbec nemá smysl bavit.

alexa123

27. 12. 2021

Martin
.. tím, že budeš více než štědře dotovat pochybnou platformu a zuby nehty držet při životě firmu, která není na trhu konkurenceschopná neděláš dobře.

Ak si mal na mysli Aero tak si na veľkom omyle. Podľa mojich informácii je Aero klasická súkromná firma - štát tam nemá ani jednu akciu. A rovnako neviem o nejakej významnej podpore Aera Českou republikou. Podporou by bola kúpa niekoľkých nových L-39 NG ale o ničom podobnom som doteraz nepočul.
A čo sa týka Pandura, podľa mňa si tiež absolútne mimo pretože Pandur ako taký nebol vyvinutý a skonštruovaný v Česku, jeho "Know-how" je zo zahraničia. Česki konštruktéri teraz iba "Upgrajdujú" produkt, ktorý vyvinul ktosi iný. Podobne ako v socializme všetky Migy, tanky a BVP-ečka Československo vyrábalo iba podľa preložených Sovietskych výkresov - neboli vymyslené a skonštruované v ČSSR.

Martin

27. 12. 2021

alexa123: Neskončí. Podívej se na na Pandury. Jejich akvizice se celkem vyplácí. Neustále se prodávají, máme tu vlastní vývoj platformy, která tu s nami ještě nějaký ten pátek bude. ERA se svými radary - úspěný výrobce, který neustále přináší novinky a svůj produkt se stará. Tím, že budeš více než štědře dotovat pochybnou platformu a zuby nehty držet při životě firmu, která není na trhu konkurenceschopná neděláš dobře.

Dzordzik

27. 12. 2021

Tento prodej je velkým úspěchem Aera a já doufám, že to je jenom začátek. Vývoj a sériová výroba letadel, tím spíš stíhacích, je TOP segment průmyslu a je super, že v něm Aero, po tolika letech dokázalo uspět. Věřím, že díky svojí koncepci a se skvělými referencemi původních typů, dokáže uspět nejen na specifických trzích.

PSCh

27. 12. 2021

vastar: letadla zatím nejsou v ničím majetku, protože ještě nejsou vyrobená. Budou během výroby a prodeje patřit firmě Aero Vodochody Aerospace a.s., která je dnes ve vlastnictví podniku zahraničního obchodu (obchodníka v vojenskou technikou a technologiemi) Omnipol a.s. (majitelem je Richard Háva) a maďarské společnosti HSC Aerojet (finančníka Kristófa Szalay-Bobrovniczkyho), přičemž HSC Aerojet má dvouprocentní majoritu. Nynější majitelé firmu koupili od investiční společnosti Penta, Marka Duspivy. Z toho vyplývá, že zisk samozřejmě půjde výrobci a jeho majitelům.

alexa123

27. 12. 2021

Martin
Svojim spôsobom máš pravdu - ale v takom prípade v Česku vývoj vojenskej techniky definitívne skončí. Je to o VIZII rozvoja vojenskej techniky na 20-30 rokov do budúcna. Ak chcete pochovať vývoj a konštrukciu svojich zbrani tak potom OK - kúpte si zo zahraničia licenciu aj na vojenský toaletný papier a potom pri pive v krčme s nostalgiou spomínajte, aké ste mali kedysi vývojové a konštrukčné kapacity.

PSCh

27. 12. 2021

Pane Vondra, Česká republika nic neprodává, na zakázku bude vyrábět soukromá firma Aero Vodochody Aerospace, jejímž téměř polovičním vlastníkem je firma Omnipol, která se celou dobu své existence specializuje na zahraniční obchod s technologiemi, obrannou a bezpečnostní technikou a majitelem Omnipolu je Richard Háva.

Martin

27. 12. 2021

Ono je sice hezké, že T-72CZM4 byl svého času nejlepší modernizací, že 159 měla šanci se stát kvalitním lehkým bitevníkem a že i z Brenu nakonec vznikla konkurenceschopná zbraň, jenže tu je ekonomický aspekt. Poté co se pádem komunismu rozpadl vývojový řetězec se technologie musely nakupovat, Aero letoun také odepsalo, takže přínos téměř nulový. Jednotková cena vyšla na víc než by stály tehdy zbrusu nové F-16. 60 opravdových vojenských letounů by mělo asi trochu jinou bojovou hodnotu. Navíc toho ta 159 v reálu díky absence certifikací na zbraně zrovna moc nesvede. T-72 - u toho se už během vývoje vědělo, že bude problém modernizace udat do zahraničí a i zahraniční dodavatelé po dalších škrtech od projektu chtěly dát ruce pryč. Ve výsledku máme dražší tank než byl tehdy nový leopard 2. A že to tak dopadne se vědělo už měsíce před zahájením produkce. Následný přínos pro průmysl a vědu nula nula nic. Stejně jako v Aeru se vývojový tým rozpadl. A Bren... že se nakonec povedl? Pokud by Bren 2 AČR dostala hned nazačátku, tak budiž. Takhle díky trojí výměně zbraní dojde k navýšení jednotkové ceny někam k 350k za kus. Takže by nás tehdy pořízení HK416 vyšlo na třetinu. A1 byl/je extrémně předražený a nespolehlivý krám s pochybnou kvalitou výroby. MC také nebyl na stejné kvalitě jako stejně drahá zahraniční produkce. Přínos pro ekonomiku země ... opravdu byl opodstatněný?
Beru to z toho úhlu pohledu, že AČR je malá, má zastaralou techniku a je zoufale podfinancovaná. Nemůžeme si dovolit experimentovat s podprůměrnou a předraženou technikou, když za stejné peníze můžeme mít kvalitní výzbroj pokud se jasně neukáže, že peníze do dané techniky budou mít podstatý přínos pro hospodářství. CZUB měla po dodatečných státních investicích minimálně plati z každého prodaného Brenu platit zpátky do rozpočtu licenční poplatky. Ale to byla opět chyba našich představitelů, ne firmy, která dokáže udat polotovar.

Bart

27. 12. 2021

Ač to běžně nedělám, nedá mi to se nezapojit do této "plodné" diskuse. Každý výrobce jinde ve světě, (vezměme si například sousední Německo), by byl hrdý na to, že se mu podařilo vyvinout tak náročný produkt, jakým je proudový letoun. Navíc letoun, o který bude, jak to alespoň z prvních reakcí zákazníků vypadá, ve světě zájem. A i běžní lidé by byli hrdí na to, že něco podobného vzniklo právě v jejich zemi. U nás je to ale právě naopak. Co je české, je pro takové lidi, jako jsou někteří účastníci zdejší diskuse, už z principu špatné a je potřeba to znevážit, pošpinit, zesměšnit jan aby to, nedej bože, nebylo úspěšné. Co na tom, že tomu vůbec nerozumí, natož aby byli schopni svým rozumem vytvořit sebemenší smysluplnou věc. Naopak lidem, kteří podobné věci, jako je vývoj a úspěšný prodej takového letadla, dokáží, bychom měli být vděční a děkovat jim za to, že drží technickou vyspělost českých nebo v Česku působících firem na světové úrovni, posouvají dál technické schopnosti a dovednosti našich lidí, přinášejí našim lidem práci a prostřednictvím daní, které pak firmy vyrábějící tyto výrobky odvádí, krmí naší státní kasu, z níž pak mnoho jedinců, kteří jsou líní pracovat, čerpá štědré podpory. Naštěstí ještě pořád platí, že psi štěkají, ale karavana jde dál. Přeji L39 NG dobrý let :-).

alexa123

27. 12. 2021

Petr Hošek
.. taky by třeba šlo zařídit ,aby peníze za letadla vyrobená u nás ,šli do naši kasy a ne bůh ví kam...

Máš kamo na mysli aj Škodovku, ktorá patrí Volkswagenu bez ktorého by bol český automobilový priemysel v neskutočnej pič...? Pretože "nemecká" škodovka tvorí neviem aký podiel na Českom HDP a neviem aký podiel odvodov zamestancov do sociálnej a zdravotnej poisťovne a aký podiel HDP do štátneho rozpočtu ČR a pod. a pod.

alexa123

27. 12. 2021

Petr Hošek
Ešte jedna moja poznámka ku tvojmu nezmyslutypu

( .... že AČR nemá co pořizovat něco, co ... nebylo to ověřeno jinou armádou).

Tak mi vysvetlí, prečo do svojej armády zavádzajú výzbroj armády USA, Ruska, Číny, Nemecka a pod - keď ich výzbroj nebola overená inou armádou.

alexa123

27. 12. 2021

Petr Hošek
.( do buducna být jasný příklad toho, že AČR nemá co pořizovat něco, co nemá dokončený vývoj a nebylo to ověřeno jinou armádou)

Týmto konštatovaním si kamo odrovnal resp. zrušil Český vojenský priemysel pretože podľa teba by Česká armáda mala kupovať iba zbrane overené inou armádou. Keďže Breny, L-39NG, Titusy neboli overené žiadnou inou armádou tak by Česko nemalo vyrábať tieto resp. podobné zbrane. Výsledkom podľa tvojho konštatovania bude, že Český vojenský priemysel potom bude vyrábať akorát toaletný papier pre svojich vojakov - iba by ma zaujímalo, aké požiadavky bude mať ministerstvo obrany na takýto toaletný papier? Kto vie, po dobrých skúsenostiach na českých vojenských latrinách sa možno uchytí na medzinárodom vojenskom trhu.

Petr Hošek

27. 12. 2021

Martin: plácáte tady akorát , i když 159 nebyl zrovna komerční úspěch,tak T-72CZ4M je jedna z nejlepších modernizací T-72 a že se jich nevyrobilo více o tom rozhodli politici,samozřejmě byli problémy z dodavatelem z Itálie ,to samé BREN ,každá nová zbran má své mouchy.Dnes bych řekl, že je již výborná....( do buducna být jasný příklad toho, že AČR nemá co pořizovat něco, co nemá dokončený vývoj a nebylo to ověřeno jinou armádou).......Tak tento Váš názor je úplně zcestný.

emca

26. 12. 2021

Ozbrojená verze L-39NG bude disponovat celkově pěticí nových závěsníků, vybavených standardizovanými zámky s roztečí 14 palců pro uchycení výzbroje z produkce západních států a to do maximální hmotnosti 1.650 kg. Dvojice vnitřních pylonů je zároveň tzv. mokrých, umožnujících instalaci přídavných palivových nádrží na 350 litrů. Jde o nádrže s jiným designem, které by měly v budoucnu umožňovat plnění tlakovou metodou z jednoho plnícího bodu. V případě výzbroje chce výrobce v první fázi certifikovat základní balíček výzbroje, který se bude skládat z kulometného pouzdra HMP-250/400 od belgické společnosti FN Herstal vybavené zbraní M3P ráže 12,7mm, dále klasické pumové výzbroje Mk.81/82/GBU-12, raketových bloků LAU-32 Mod.5 od belgické společnosti Forges de Zeebrugge (dnes Thales Belgium SA) pro sedm 70 mm neřízených střel například typu FZ90, protiletadlových řízených střel AIM-9L1 Sidewinder od německé společnosti Diehl Defence GmbH či lehkého nosiče cvičných bomb BDU-33 typu CBLS-2000. Veškerý sortiment certifikované výzbroje však bude záležet především na požadavcích konkrétních zákazníků.

Další změny útočné verze už nejsou přímo viditelné a týkají se vnitřního vybavení v podobě instalace malé řídící jednotky zbraňového systému AUI (Armament Interface Unit), displeje taktické situace TSD (Tactical Situation Display), nebo další stránkou v systému SMS (Storage Management System). Výrobce zároveň deklaroval možnost integrace přílbového zaměřovače HCMS (Helmet Cueing Mounted System) na přání zákazníka, ostatně použité katapultážní sedačky Martin-Baker MK16 – CZ16H jsou dle britského výrobce s použitím přílbového zaměřovače plně kompatibilní. Ozbrojená verze by zároveň měla disponovat i systémem vlastní ochrany s bloky pro odpal CHAFF či FLARE.

602 616138

26. 12. 2021

Dobrý den,je vůbec L 39 , certifikovaný jako lehký bitevník,nebo jenom,jako pouze cvičný letoun,? Podle mých informací, zatím, jenom, pouze, jako, cvičný letoun. Ano, má odletáno i jako cvičný, s přídavnými nádržemi, ale s výzbrojí ještě nic..

.Tak to co na to výrobce.

Slavok

26. 12. 2021

Vás číst pan Vondra taky nesmisel. Mnel by ste si ověřit skutečnost. Jsem zaměstnán v aeru hodně dlouho ale o LN39 jsem neslyšel. Nedělejte fámy a nesirte nesmisli. Uskladnění byli 159 které jsou už prodané. A 50 kusů vemte klacek a 50krat se uderte do palice

Ondráš

26. 12. 2021

Proč měnit koncepci designu, když funguje? Aerodynamičtější a pevnější lze asi jen těžko vymyslet-jedině změnou materálů.

Martin

26. 12. 2021

já: Hloupost. Jednoduše skončila studená válka, všichni měli nadbytek výzbroje, z druhé ruky se daly kupovat výkonnější, lehce opotřebované produkty a už opravdu nemělo smysl dodávat výrobky do zemí, které nám nikdy nezaplatily. A to se týkalo vlastně i Ruska. Navíc i na západě skončil nejeden perspektivní produkt. A co se ČS zbrojařského průmyslu týče, tak ten už začali tlumit komunisti někde kolem roku 84. Ty uskladněné 159 už nějaký ten pátek nemáme. Tehdy to byl kup století nebo spíše tunel, ale společně s T-72CZ4M a Brenem to má i do buducna být jasný příklad toho, že AČR nemá co pořizovat něco, co nemá dokončený vývoj a nebylo to ověřeno jinou armádou. Naše armáda je moc malá na to, aby se další desítky let musela opírat o podprůměrnou techniku s nadprůměrnou cenu, pro kterou není ani dostatek dílů a jejíž vývoj ustal v momentu podpisu smlouvy.

Honza

26. 12. 2021

Tady je to samý chytrák :joy:
Děláte někdo v Aeru že tohle tady píšete? :joy:

26. 12. 2021

To by byl úspěch. Tak hlavně, aby z toho Ghana pak neucukla a těch 6 letounů za cenu 111 bambiliónů pidliónů jsme si nemuseli koupit zase my. (jako vždy) ....a jako nepotřebné je uskladnit vedle těch desítek nepotřebných L-159. Donekonečna faceliftovat 50 let starý model L-39, to je jako nabízet dnes škodu 1000 Embéčko vylepšené diodovými světly a motorem TSi. Představte si, jak ta koncepce už musí být beznadějně zastaralá. Havel tenkrát řekl: "(České) zbraně už nebudou potřeba" a proto se zastavil vývoj. A tyto promarněné roky dnes chybí.

vastar

26. 12. 2021

...a letouny jsou v majetku ČR nebo je jejich majitelem USA či jiný západní miliardářský jestřáb nebo soukromá firma....koho bude výdělek z prodeje ?

Petr Hošek

26. 12. 2021

Ano je to naše letadlo,ikdyž jsme kontrolu nad Aero nechali cizincům ,což slouží dnes našim politikům jako výmluva, aby se nekoupilo,protože majitel Aera je myslím Madar .A co kdyby měl vztahy s Ruskem. No to by byla hrůza ,že páni politici?Další koupí zřejmě Veitnam a doufám, že našim politikům dojde ,že se zase doma vyrobilo výborné letadlo ,které má budoucnost. Taky by třeba šlo zařídit ,aby peníze za letadla vyrobená u nás ,šli do naši kasy a ne bůh ví kam.

Diviš

26. 12. 2021

Pane Vondra, opravdu 20 let stoji někde 50 ks zakonzervovaných, pro mě neznámých typů, LN -39 ? Z dostupných zdrojů pramení, že vyvoj L - 39NG stále ještě běží. Nemyslel jste třeba tak L-159 Alca? Tedy asi trochu míchání jablek s hruškami, ne:rolling_eyes:?

Antonín Vondra

26. 12. 2021

.. a to České republice bude dovoleno naše letadla prodat? Opravdu? Najisto tak USA povolí?
Vždyť do do LN-39 vnutili ČR, před 20 lety, montáž jakéesi tajné americké krabičkydo nich americkou elektronikou v ceně několika desítek USD, a prohlásili: tato letadla, takto vybavená, lze prodat jedině do zemí, kde s tím budeme souhlasit! Tak již více jak 20 let stojí 50 kusů LN-39 zakonzervovaných, o které se stará MF, platí nemalé peníze! Tedy to je průlomová zněna.
A tak budeme prodávat v roce 2021 je jako šrot, zastaralá letadla! Bravo, Bravissimmo!

alexa123

26. 12. 2021

Martin
Podľa tvojej logiky ani Gripeny nie sú Švédske pretože Saab patrí BAE Systems

Martin

26. 12. 2021

Vždyť nemá vůbe certifikovanou výzbroj, takže si těžko může zákazník něco vybrat. A i to označení české letadlo je sporné.

Přidat komentář