EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Jak obstála naše Praga V3S z roku 1953 v těžkém terénu

 16. 04. 2019      kategorie: Vojenská technika      36 komentářů

Vejtřaska, jak se tomuto automobilu často přezdívá, je jedna z mála našich automobilových legend, která se v různých modifikacích vyráběla až do konce 80. let 20. století - tedy téměř 40 let!

Tento terénní nákladní automobil s oficiálním názvem Praga V3S (vojenský třítunový speciál), lidově zvaný ventra, vejtřaska, vejda, vétřieska apod.) se začal vyrábět v roce 1953 a byl určen zejména pro armádu. Automobil byl zkonstruován za rekordně krátkou dobu. Národní podnik Praga totiž dostal úkol vyvinout střední nákladní vůz do těžkého terénu teprve v srpnu 1951. A již o rok později začalo testování prototypů.

vetrieska_03
Foto: Praga V3S

Psali jsme: Americká společnost GDLS modernizuje tanky Abrams pro americkou armádu

Automobil se díky své neuvěřitelné průchodivosti terénem vyznamenal nejen u nás, ale i na řadě zahraničních terénních soutěží. Díky specifické konstrukci měla vejtřaska neskutečné terénní schopnosti. Dokázala přebrodit až metr hlubokou vodu či zdolat 40 cm vysokou kolmou překážku. To vše díky nápravám umístěným vysoko nad osou otáčení kol. Co však představovalo výhodu v terénu, omezovalo Pragovku na silnici. Tam totiž směla jet rychlostí pouhých 60 km/h, jinak by mohlo dojít k poškození pohonného ústrojí, které mohlo mít fatální následky. Spotřeba běžné Pragy V3S se pohybovala kolem 30 litrů nafty na sto kilometrů jízdy. 

vetrieska_01
Foto: Praga V3S měla neuvěřitelnou průchodivost terénem | autor: brdm2

Celkově se vyrobilo přes 135 000 kusů V3S s různými nástavbami a pro různé trhy. Úspěchů, kterých Praga V3S, dosáhla je mnoho. Tím největším však nejspíš zůstává fakt, že jde o nejdéle vyráběný československý náklaďák, po kterém je neustálá sháňka.

Psali jsme: Německo modernizuje obrněné síly Kataru

Pro naši tehdejší armádu byla vyvinuta pancéřovaná verze, na kterou se lafetoval 30mm samohybný protiletadlový dvojkanon. Tento speciál je také znám oficiálním názvem CZK - vz. 53/59 (30 mm PLDvK), lidově nazývaný Ještěrka.

vetrieska_02
Foto: Samohybný protiletadlový dvojkanón vz. 53/59 zvaný Ještěrka

Vejtřaska se nám opravdu povedla! Podívejte se na následující video, co všechno tento náklaďák z roku 1957 dokáže v terénu.

Video: Praga V3S z roku 1953 v akci / YouTube

 Autor: Petr Žák

CENOVÉ BOMBY (872)

Komentáře

Ondřej

06. 05. 2019

V3S byla poplatná na bolševických vodních přehradách.
Seznam přehradních nádrží v Česku s rokem dokončení
http://jdem.cz/23tb2

Hana

22. 04. 2019

Oleg – tady jeden z šlechticů hrabě Czernin jezdil za komančů s náklaďákem V3S a sanitkou jak o tom hovoří tady po roce 1989, rovněž je zajímavý názor šlechtice Kinského, který pracoval v uranových dolech a na tu dobu nenadává
„Lidé s erbem“ – o české šlechtě očima režiséra Víta Olmera
https://www.youtube.com/watch?v=odzoZYyU3-c

ad

20. 04. 2019

https://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_810

Oskar

19. 04. 2019

a kde neprojde ani pěšák projde náš Václav Havel
v roce 1953 zde se rodí nová Evropa jak hovoří pan Michael Žantovský
kdy panu Václavu Havlovi bylo 16 let za železnou oponou si přečetl o uhlí a oceli
https://www.youtube.com/channel/UClNZ3jUmnpDftQUXIix1I1Q

Jirka_26

19. 04. 2019

Já nevím, ale s tím označením je to na hádky - nás na vojně učili, že jde o třínápravový speciál , protože to byla pětituna. ale budiž, když to někdo chce, nechám mu to. Jinak maximální rychlost podle TP byla 65 km/h. Pak hrozilo nebezpečí vypadnutí kardanů, zapíchnutí do silnice a převrácení auta. Párkrát se to stalo, když si blbečci z na vojně zkusili vyhodit kvalt a nechat auto rozjet z kopce. Mrtvých pak byly desítky.

Říkalo se, že kde neprojede nic, projede vétřasa. A kde neprojede vétřasa, projde jen pěšák.

libziel

18. 04. 2019

S V3S skříň rv.1968 SPZ -B150508, jsem jezdil na vojně 1986-88.Údržba státní hranice Moravský Ján-Komárno.Nedám na tento STROJ dopustit.Když bylo třeba jezdil jsem T138,148,815,traktor.
Vždy jsem byl rád, jak jsem sedl za kolečko mojí V3S. Jednou mě tahali v Levárech, když mi pod autem propadla promočená cesta a zůstal jsem viset na diferákách.Tatry by si ani nevrzly.
Na cestě pomalu (na vojně byl čas),ale v terénu pohraničí nepřekonatelný stroj.

Mirek

18. 04. 2019

18.února 1953
Zahájená výroba
CZK - Praga V3S
Výrobce : Automobilové závody Klementa Gottwalda n.p., Praha-Vysočany /
Podrobnější odkazy
https://www.valka.cz/CZK-Praga-V3S-t17303

18.února 1953
5 amerických letadel sestřeleno nad Čínou , jak se tady píše v bolševických novinách z téhož dne http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=RudePravo/1953/2/19/4.png

cibo

17. 04. 2019

kdysi jsme jeli na Babu pri Pezinku, mirny poprasek a zamrznuto, jeli jsme po tme prvni zustal stat UAZ pak ZIL vsichni nalezli do skrinove hajtry a supajda pres les za cervenym svetlem na stozaru.dojeli jsme od te doby na ni nedam dopustit.

Altmann

17. 04. 2019

Kudy projel tank, tudy projela i P-V3S

kalfa

17. 04. 2019

Jednou nám ve skříňové vezli z Liberce do Tábora klavír a bylo to jako v tom vtipu, vyndávali harfu.

vfn

17. 04. 2019

Proč stále zaměňujete pojmy "kolmý" a "svislý"? Stěna je svislá a jestliže je něco kolmé, musí být zároveň řečeno k čemu.

Oleg

17. 04. 2019

Lidé s erbems ní pracovali
Režisér Vít Olmer natočil v roce 1966 dokumentární film ‚Občané s erbem’ o životě několika potomků šlechtických rodů. Tenkrát, v době socialismu, zastávali různá občanská zaměstnání, která jim režim povolil. Po více než 30 letech se režisér k tomuto tématu vrátil. Navštívil některé protagonisty svého prvého filmu a další šlechtice, kteří v nových společenských poměrech už na svých majetcích pokračují či přesněji - snaží se pokračovat - v rodové tradici. V pořadu se se svými životními osudy a pracovními starostmi či plány svěřují: Adam hrabě Bubna, Diana hraběnka Sternbergová, Josef hrabě Kinský, Mathilda hraběnka Nostitzová, Děpold hrabě Czernin, Tomáš hrabě Kolowrat a Jiří rytíř Stránský.
http://www.ceskatelevize.cz/porady/1031890597-lide-s-erbem/20132323251/

Petr Stejskal

16. 04. 2019

V terénu je to bezkonkurenční auto. Rybáři je používají ještě dnes a jsou vidět i na malých stavbách. Měl jsem možnost ještě nedávno jezdit s PV3S+AD080, zajede všude a je to úžasný pracant.

Kačen

16. 04. 2019

Já ten pekelny stroj ridim i ted v ACR :D

Delta

16. 04. 2019

ČSSR ekonomicky nejsilnější stát Evropy
Waltr Komárek do vysvětluje svými slovy prognostika
https://www.youtube.com/watch?v=bdoBlfER41A

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací