EXCALIBUR
CZUB
CZUB

Jak obstála naše Praga V3S z roku 1953 v těžkém terénu

 16. 04. 2019      kategorie: Vojenská technika      30 komentářů

Vejtřaska, jak se tomuto automobilu často přezdívá, je jedna z mála našich automobilových legend, která se v různých modifikacích vyráběla až do konce 80. let 20. století - tedy téměř 40 let!

Tento terénní nákladní automobil s oficiálním názvem Praga V3S (vojenský třítunový speciál), lidově zvaný ventra, vejtřaska, vejda, vétřieska apod.) se začal vyrábět v roce 1953 a byl určen zejména pro armádu. Automobil byl zkonstruován za rekordně krátkou dobu. Národní podnik Praga totiž dostal úkol vyvinout střední nákladní vůz do těžkého terénu teprve v srpnu 1951. A již o rok později začalo testování prototypů.

vetrieska_03
Foto: Praga V3S

Psali jsme: Slovenské ozbrojené síly již mají všech devět objednaných vrtulníků Black Hawk

Automobil se díky své neuvěřitelné průchodivosti terénem vyznamenal nejen u nás, ale i na řadě zahraničních terénních soutěží. Díky specifické konstrukci měla vejtřaska neskutečné terénní schopnosti. Dokázala přebrodit až metr hlubokou vodu či zdolat 40 cm vysokou kolmou překážku. To vše díky nápravám umístěným vysoko nad osou otáčení kol. Co však představovalo výhodu v terénu, omezovalo Pragovku na silnici. Tam totiž směla jet rychlostí pouhých 60 km/h, jinak by mohlo dojít k poškození pohonného ústrojí, které mohlo mít fatální následky. Spotřeba běžné Pragy V3S se pohybovala kolem 30 litrů nafty na sto kilometrů jízdy. 

vetrieska_01
Foto: Praga V3S měla neuvěřitelnou průchodivost terénem | autor: brdm2

Celkově se vyrobilo přes 135 000 kusů V3S s různými nástavbami a pro různé trhy. Úspěchů, kterých Praga V3S, dosáhla je mnoho. Tím největším však nejspíš zůstává fakt, že jde o nejdéle vyráběný československý náklaďák, po kterém je neustálá sháňka.

Psali jsme: Takhle vypadá cvičení monstrózní létající pevnosti AC-130

Pro naši tehdejší armádu byla vyvinuta pancéřovaná verze, na kterou se lafetoval 30mm samohybný protiletadlový dvojkanon. Tento speciál je také znám oficiálním názvem CZK - vz. 53/59 (30 mm PLDvK), lidově nazývaný Ještěrka.

vetrieska_02
Foto: Samohybný protiletadlový dvojkanón vz. 53/59 zvaný Ještěrka

Vejtřaska se nám opravdu povedla! Podívejte se na následující video, co všechno tento náklaďák z roku 1957 dokáže v terénu.

Video: Praga V3S z roku 1953 v akci / YouTube

 Autor: Petr Žák

CENOVÉ BOMBY (925)

Komentáře

ad

20. 04. 2019

https://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_810

Jirka_26

19. 04. 2019

Já nevím, ale s tím označením je to na hádky - nás na vojně učili, že jde o třínápravový speciál , protože to byla pětituna. ale budiž, když to někdo chce, nechám mu to. Jinak maximální rychlost podle TP byla 65 km/h. Pak hrozilo nebezpečí vypadnutí kardanů, zapíchnutí do silnice a převrácení auta. Párkrát se to stalo, když si blbečci z na vojně zkusili vyhodit kvalt a nechat auto rozjet z kopce. Mrtvých pak byly desítky.

Říkalo se, že kde neprojede nic, projede vétřasa. A kde neprojede vétřasa, projde jen pěšák.

libziel

18. 04. 2019

S V3S skříň rv.1968 SPZ -B150508, jsem jezdil na vojně 1986-88.Údržba státní hranice Moravský Ján-Komárno.Nedám na tento STROJ dopustit.Když bylo třeba jezdil jsem T138,148,815,traktor.
Vždy jsem byl rád, jak jsem sedl za kolečko mojí V3S. Jednou mě tahali v Levárech, když mi pod autem propadla promočená cesta a zůstal jsem viset na diferákách.Tatry by si ani nevrzly.
Na cestě pomalu (na vojně byl čas),ale v terénu pohraničí nepřekonatelný stroj.

cibo

17. 04. 2019

kdysi jsme jeli na Babu pri Pezinku, mirny poprasek a zamrznuto, jeli jsme po tme prvni zustal stat UAZ pak ZIL vsichni nalezli do skrinove hajtry a supajda pres les za cervenym svetlem na stozaru.dojeli jsme od te doby na ni nedam dopustit.

Altmann

17. 04. 2019

Kudy projel tank, tudy projela i P-V3S

kalfa

17. 04. 2019

Jednou nám ve skříňové vezli z Liberce do Tábora klavír a bylo to jako v tom vtipu, vyndávali harfu.

vfn

17. 04. 2019

Proč stále zaměňujete pojmy "kolmý" a "svislý"? Stěna je svislá a jestliže je něco kolmé, musí být zároveň řečeno k čemu.

Petr Stejskal

16. 04. 2019

V terénu je to bezkonkurenční auto. Rybáři je používají ještě dnes a jsou vidět i na malých stavbách. Měl jsem možnost ještě nedávno jezdit s PV3S+AD080, zajede všude a je to úžasný pracant.

Kačen

16. 04. 2019

Já ten pekelny stroj ridim i ted v ACR :D

Přidat komentář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací