EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Jak se může politika „Ukrajině už ani jeden náboj“ nevyplatit

 07. 10. 2023      kategorie: Úvaha      45 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Jedním z předvolebních sloganů vítěze parlamentních voleb na Slovensku Roberta Fica se stalo heslo „Ukrajině už ani jeden náboj“. Nedá se říci, že by právě tento slogan Ficovi a jeho straně Smer vyhrál volby, jak je někdy zmiňováno. Důvodů vítězství Fica je více, včetně ne zcela šťastné ekonomické politiky bývalé vlády, ale i její komunikace vládní činnosti. Přesto i toto heslo na mnohé slovenské občany, frustrované jak nedobrou ekonomickou a sociální situací země, tak i přílivem ukrajinských uprchlíků zapůsobilo. Zastavení vojenské pomoci Slovenska Ukrajině by však bylo mnohem větší chybou, než se může zdát, a mohlo by se Slovensku značně nevyplatit.

Slovensko a Ukrajina na jedné lodi

Pro Slovensko je samozřejmě ukrajinský konflikt bytostnou otázkou. Slovensko coby stát bezprostředně sousedící s Ukrajinou je tamní válkou ohroženo, a to možná víc než kterýkoliv z dalších států. Bylo by totiž chybou vnímat současnou válku jen v kontextu samotné Ukrajiny. Vždyť obdobně nějakým útokem Rusko vyhrožuje i dalším státům, a de facto celé Evropě.  Evropa se svou demokratickou tradicí je zkrátka putinovskému režimu trnem v oku, je mu logickým nepřítelem. Slovensko se proto může kremelským plánovačům jevit jako přirozená brána dál, do Evropy. Rusko ostatně může argumentovat i tím, že Slovensko coby někdejší součást Varšavské smlouvy a RVHP patří do ruské sféry zájmů, což ostatně již částečně činí.

Slovensko je navíc nějakým hypotetickým konfliktem ohroženo víc než jiné státy, např. Polsko či pobaltské státy. Čtyřicetimilionové, silně zbrojící Polsko by bylo pro Rusko až příliš nebezpečným protivníkem. Také pobaltské státy jsou sice malé, zato velmi odhodlané, jsou navíc silně sledované zahraničím a jakákoliv agrese vůči nim by jistě vyvolala ostrou odpověď. Oproti tomu vnitřně rozdělené, oslabené Slovensko je terčem mnohem snazším. I to hovoří pro jeho podporu Ukrajině, která je jedinou hrází mezi Slovenskem a ruskou armádou.

Především by ale bylo naivní domnívat se, že pokud by Slovensko zastavilo svou vojenskou pomoc, pak by došlo k porážce Ukrajiny. I takové hlasy se objevují, a to i z míst vysokých, obdobně se vyjádřil např. český prezident P. Pavel. Jenže realita je složitější. Slovensko je samozřejmě výrazným poskytovatelem vojenské, ale i ekonomické pomoci Ukrajině. Jenže jen na slovenské pomoci Ukrajina nestojí. Ukrajině pomáhají prakticky všechny evropské státy, primárně státy NATO, resp. EU. Jedinou výjimkou je Orbánovské Maďarsko, a je absurdní, že právě s Maďarskem, jehož politika je v bytostném rozporu se slovenskými národními zájmy, se Robert Fico sbližuje. Ukrajině samozřejmě výrazně napomáhají i USA, USA navíc svou vojenskou pomoc částečně navyšují. Ukrajině pomáhají i takové vzdálené státy, jako je Japonsko či Austrálie. Mezi těmito členy široké koalice států pomáhajících Ukrajině tvoří Slovensko pouze menšinu. Postoj samotného Slovenska tedy celkovou podporu Ukrajiny příliš neovlivní.

Je také třeba uvést, že slovenská pomoc Ukrajině je podobně jako česká částečně nadhodnocována. Slovensko obdobně jako Česká republika Ukrajině dodalo především svou zastaralou vojenskou techniku pocházející ještě z dob socialismu; výzbroj, kterou armády těchto států tak jako tak chtěly vyřadit. Do pomoci je pak zahrnována účetní hodnota těchto systémů, která je vyšší než jejich reálná hodnota (je nepravděpodobné, že by se podařilo tyto systémy prodat nějakému jinému státu). Nic navíc nenasvědčuje tomu, že by tato pomoc měla přijít v zmar, že by Ukrajina měla prohrát. V současné době ukrajinská armáda ve svém boji za obnovení územní integrity úspěšně pokračuje. Samozřejmě, ukrajinská ofenziva nepostupuje tak rychle, jak bylo plánováno. Jenže obdobné to bylo i např. u velkých válečných operací druhé světové války, také ty obvykle neproběhly podle plánovaných harmonogramů. Ale v posledních dnech se ukrajinské armádě daří navyšovat tempo operací. Ukrajinská armáda pomalu, ale metodicky osvobozuje jedno město za druhým. Nic přitom nenasvědčuje tomu, že by se situace měla změnit ve prospěch ruské strany – a to i bez ohledu na existenci slovenské vojenské pomoci.

Stejně tak je ale naivní představa, že pokud by se situace zásadně změnila, Rusko by obnovilo svůj ofenzivní postup a podařilo by se mu nějak porazit vládu v Kyjevě a případně obsadit celé území Ukrajiny, pak by to znamenalo i konec války a tedy tolik kýžený mír. Ukrajinci dnes totiž vedou boj o svou identitu, o svou nezávislost, a v mnohém i o svou holou existenci. Je nepravděpodobné, že by se Ukrajinci jen tak chtěli své samostatné existence vzdát, současná válka naopak přispěla k tomu, že se ukrajinský národ jako takový více stmelil. I proto Ukrajinci tak tvrdě bojují. Dnešní ukrajinská armáda je navíc zcela jiná než ukrajinská armáda z r. 2014, kdy byla zoufale nepřipravená, je ale také zcela jiná než ukrajinská armáda z doby před zahájením otevřené ruské agrese v r. 2022. Samotní ukrajinští vojáci jsou i díky západní vojenské pomoci mnohem lépe vycvičení, jsou také více motivovaní.

Proto pokud by došlo k nějakému nečekanému zlomu v ukrajinské válce (např. pomocí jaderných zbraní), a ruská armáda by dokázala jak obsadit Kyjev, tak i celé území Ukrajiny, pak by to znamenalo jen další pokračování války, ale v jiné formě. Ukrajinská vláda by patrně odešla do exilu, a ukrajinská armáda, resp. její zbytky, by přešly do partyzánské války. Takové války, s jakou přitom má samo Slovensko zkušenost z dob druhé světové války – s tím, že svým charakterem, ale i rozsahem a intenzitou by taková partyzánská válka na Ukrajině byla nesrovnatelná s boji z druhé světové války. Případná exilová vláda by si totiž jistě zachovala sympatie a pomoc mnoha států, ukrajinská armáda by si navíc jistě uchovala významnou část své výzbroje. A to včetně výzbroje těžké, jako jsou dalekonosná děla, velkorážové raketomety atd. Pokud by tedy Ukrajina byla poražena, pak by to znamenalo, že oficiální válka by sice skončila, ale boje by pokračovaly dál (byť s nižší intenzitou). Především by se ale boje přesunuly dál na západ, do těsného sousedství Slovenska. Pak by to ale znamenalo i to, že by občas nějaká raketa dopadla i na slovenské území. Je nasnadě, jaké by to mělo pro slovenské obyvatele, pro infrastrukturu Slovenska následky.

Slovenská pomoc – výhodnější, než se může zdát

V neposlední řadě je také třeba uvést, že pro Slovensko má pomoc Ukrajině i svůj přínos. A to jak vojenský, tak i ekonomický přínos v podobě zakázek pro slovenský zbrojní průmysl. Typickým příkladem jsou dodávky slovenských samohybných děl Zuzana 2 Ukrajině. Tato akvizice byla poněkud atypická. O samohybná děla Zuzana 2 totiž měla ukrajinská armáda zájem dlouhodobě.

zuzana_2Foto: Slovenská samohybná houfnice Zuzana 2 | Ministerstvo obrany SR

Nakonec si tato samohybná děla  pořídila, kvůli omezeným prostředkům ale jen v malém počtu 8 kusů. Na tuto akvizici navázala akvizice další série 16 kusů. Tento nákup pro ukrajinskou armádu ale v rámci vojenské pomoci Ukrajině financovaly vlády Německa, Norska a Dánska. Tento obchod tak byl výhodný pro všechny strany. Ukrajina získala moderní západní děla 155 mm. Výhodný byl tento obchod i pro zmíněné západní státy, které chtěly Ukrajině pomoci, ale nedisponovaly vhodnou technikou. Ovšem zdaleka nejvýhodnější byl tento obchod pro Slovensko, pro slovenský zbrojní průmysl. Díky této akvizici se mohla naplno rozjet výroba samohybných děl Zuzana 2, která předtím jen obtížně hledala zákazníka. Ukrajina přitom má zájem o další dodávky těchto děl. Díky naplno rozjeté sériové výrobě se otevřela možnost exportu i do dalších zemí. To ovšem pro výrobce, státní firmu KONŠTRUKTA Defence, která patří k největším zaměstnavatelům v regionu, znamená značný posun. A prostřednictvím daní a odvodů na tomto obchodu získal i samotný slovenský stát, státní rozpočet.

Slovenský zbrojní průmysl navíc Ukrajině dodává i další zbraňové systémy, ale také munici atd. Celkově lze říci, že pro slovenský zbrojní průmysl, který pro léta trpěl nedostatkem zakázek, možnost dodávek válčící Ukrajině znamená obrovskou vzpruhu. Samozřejmě, nabízí se etická otázka, jestli je etické vydělávat na válce. Pokud se to ale děje v rámci správné věci, pomoci napadenému státu, pak takové dodávky smysl mají.

Důležité nicméně je to, že tyto dodávky jsou z velké části financovány zmíněnými západními státy, případně i z fondů Evropské unie. Je ale otázkou, zda by tyto státy, potažmo i EU měly zájem takto pomáhat slovenskému zbrojnímu průmyslu, pokud by Slovensko ztratilo politickou ochotu pomáhat Ukrajině. Evropské státy by si jistě snadno našly jiné dodavatele zbrojních systémů, např. místo samohybných děl Zuzana 2 by mohly být pořízeny jiné systémy, třeba česká samohybná děla DITA či MORANA, která jsou technicky příbuzná slovenskému dělu. Ta sice zatím nebyla dovedena do sériové výroby, jejich vývoj by ale mohl být urychlen. Pro Slovensko by to tak znamenalo nemalé ztráty.

Negativistickou politikou, kterou jinak v Evropě realizuje pouze osamocený V. Orbán, by si navíc Slovensko celkově zhoršilo vztahy se svými partnery v rámci EU, potažmo i NATO. Tedy se státy, se kterými je slovenská ekonomika silně provázána. Zdánlivě líbivá, populistická politika „Ukrajině už ani jeden náboj“  by tak pro Slovensko byla krajně politicky, ale i ekonomicky nevýhodná.

Zdroj: 

 Autor: David Khol

Komentáře

ABViliam

27. 12. 2023, 13:20

"Fico chráni zlodejov". A pracuje pre oligarchov. Oligarchovia chcu europske peniaze a tak fico vždy ked citi riziko zablokovania EU penazi hned cuvne zo svojho populizmu. Volby mu vyhrali najma 4 deziformacne media ktore idu svoje informacie v duchu agentury RIA NOVosti a RUSSkej televizie- Infovojna Zem a Vek Hlavne Spravy a Slobodny Vysielač. Prostoduchým slovákom je jedno čo čitaju hlavne že si možu ponadávať na "židáčikov ako je Soros". Otazkou je prečo iste okresy počas volebnej noci na Slovensku mali 4 hodinove vypadky elektrickeho prudu, s podla tžoho čo pisala seriozna slovenska tlač software pre volby bol vraj ruSSky?? A pripomínam že posledne Komunálne volby Fico prehral ako Világoš??

Omny

11. 10. 2023, 13:22

ten článek je další blábol o tom, že se snaží vnutit myšlenku, že po Ukrajině je na řadě Slovensko, Polsky, ČR apod. Tyhle demagogické žvásty je jenom lež a nic jiného. A samozřejmě nekonečné vyzbrojování Ukrajiny (která by jinak už dávno padla nebýt mohutné západní pomoci) nejenom vejde k ruinování rozpočtů těch zemí které to dělají, ale svým způsobem nás pak vedou blíže válce s Ruskem, kterou doufám nikdo nechce....
US se smějí, protože z toho budou těžit akorát jejich zbrojařské firmy....jinak obecně p. Khol píše píčoviny

Zykloned

11. 10. 2023, 16:11

Expert na p******y jste tu evidentně vy (a pár dalších, netřeba jmenovat, jistě se sami přihlásí). Ty takzvané demagogické žvásty je oficiální rétorika mnoha představitelů toho vašeho ráje.
Oni jsou zbrojařské firmy jen v USA?
Zruinované jsou leda tak vaše tvrzení, uvědomte si, že tady opravdu nejsme v tom vašem ráji, aby nás pomoc ostatním ekonomicky ruinovala.

ABViliam

27. 12. 2023, 13:23

Demagogicky žvasty byly i to že RUSSko Ukrajinu nikdy nenapadne a Biden varoval Putina aby to nedelal asi 58 kráít.

Yarco

11. 10. 2023, 13:12

příští rok tam už Ukrajina nebude, tak je zbytečné spekulovat

Zykloned

11. 10. 2023, 16:12

Vlhký sen všech podporovatelů terroru.

ABViliam

27. 12. 2023, 13:25

3denni speciální operace.. Vaše přání a přání pana Putina...a jemu podobnych dezolátů a lhářů

David

10. 10. 2023, 13:20

Pro Václav Flek - omlouvám se za svou chybu, správně mělo samozřejmě být, že Západ je silně protiputinovský. Onen výrok P. Pavla je autentický, převzatý z Českého rozhlasu, asi by se to dalo najít v jejich archivu. A ano, považuji to za mylné, proto jsem to v článku zmiňoval

David

09. 10. 2023, 13:12

Pro šebesta - pokud si srovnáte můj styl psaní s tím, co se psalo před 50 lety, je to něco zcela jiného, nevidím jedinou paralelu. Normalizaci silně odsuzuji, mé postoje jsou spíše protikomunistické.
Pravdu máte v tom, že Západ je silně proputinovský. Ale vždy si musíte položit otázku, kdo si s tím začal. S nepřátelskou politikou vůči Západu si začal putin, Evropa se pouze brání. především to je třeba vidět

Vaclav Flek

10. 10. 2023, 00:57

pro David :

Vasemu vyjadreni v diskusi s panem Sebestou : " ...Západ je silně proputinovský..." nerozumim. Bud jde o preklep (v coz doufam), nebo jste chtel vyjadrit neco, co mi unika.

Jinak k vasemu clanku, ktery povazuji celkove za dobry, pouze dve poznamky :

1) Nemohu se ztotoznit s vasim vyjadrenim : "... pokud by Slovensko zastavilo svou vojenskou pomoc, pak by došlo k porážce Ukrajiny. I takové hlasy se objevují, a to i z míst vysokých, obdobně se vyjádřil např. český prezident P. Pavel. ..". Ja nesleduji vsechna prezidentova vystoupeni, ovsem, pokud je mi znamo, nic podobneho nikdy nepronesl. Z vojenskeho hlediska by to byl ostatne nesmysl, coz prezident Pavel bezesporu vi...


2) Naopak bych vam rad podekoval za upozorneni, ktere nam casto unika, totiz ze nase pomoc Ukrajine je ve financnim vyjadreni obcas zkreslovana smerem nahoru. Dodavame napadene zemi tanky, jejichz ucetni hodnota znacne prevysuje jejich faktickou hodnotu (jinymi slovy, jak uvadite, bychom je za tuto cenu ve svete asi tezko prodali). Tyto tanky mely nicmene svou velkou cenu v prvnim obdobi valky bezprostredne po ruske agresi, a to proste proto, ze to s nimi ukrajinsti zalozaci "umeli". Dnes uz si osvojuji modernejsi typy a nase pomoc v tezke technice (mozna ne tak velkorysa, jak zpocatku vypadala), uz ztraci na vyznamu.

Šebesta

10. 10. 2023, 09:15

Pro David. Děkuji za reakci . Pane David jde o to že seriózní novinář by měl psat objektivně tedy vždy celou pravdu , což vy nečiníte píšete o Putinovi i o Ficovi jen to co se vám hodí. To co se vám nehodí nezmiňujete jak jsem dokázal. Viz.třeba Putinovo tvrzení o roku 1968 nebo pokud jde o Fica i fakt,který uvedl že označil Rusko za agresora. Proto jsem vás přirovnal k normalizačním novinářům před 50.léty oni taky někdy jako vyy psali jen to co se jim hodilo to co nikoli zámerně nezmňovali. A aby bylo jasno nejsem žádný Putinův ani Ficův fanda jen se snažím být objektivní a víte proč ? Protože svět není černobilý hraje všemi barvami. Mimochodem to přesně zpívá Karel Gott ve své podle mne nejlepší písní Navždy mlád anglicky original Forever yuong.

Czertik

09. 10. 2023, 05:37

k te slavne ukrajinske (proti)ofenzive - pravda je, ze selhala, alespon v tom, jak byla deklarovana. doted neni osvobozen mariupol ci jine mesto na pobrezi a ruskem okupovane uzemi rozdeleno vedvi.
nestoji se na hranicich krymu, ani neni ossvobozen.
pozemni postup je daleko pomalejsi nez bylo deklarovano, za daleko vyssich ztrat pro ukrajince. ukrajina mesicne ztraci vice techniky nez se na celem zapade vyrobi za cely rok.
byt usa jdou aspon logicky a uz podruhe zvysily plany na vyrobu munice (nejen delostrecke), a eu se zatim nijak netrapi nizkou vyrobou munice ktera nestaci ani na doplneni skladu munice, natozna podporu ukrajiny.

Zdeněk

09. 10. 2023, 09:20

Czertik,

na jednu stranu s tebou budu souhlasit, ukrajinská protiofenzíva jistě neproběhla tak, jak bylo především Západem předpokládáno.
Proražení minovými poli těžkou technikou evidentně nefungovalo a přineslo výrazné ztráty, i když jak byly skutečně těžké je otázka, protože většina techniky byla postupně evakuována a zřejmě i opravena.

Každopádně hovořit o selhání, no já nevím. Ztráty útočníka bývají zpravidla vyšší než obránce, v tomto případě tomu tak spíš není a taktika ruských protiútoku také přináší ztráty hlavně Rusku.

Stejně tak hořící a zničené systémy S400, zničená ponorka a ustupující Černomořská flotila naznačují, že větší problémy má v tuto chvíli Rusko.
Nehovoříc o z počátku tolik Ruskem oslavované ofenzivě směrem na Kupjansk, která evidentně selhala.

Co se týká třeba výroby munice, tam máš pravdu, i když třeba Danové teď prý budou znovuotvírat velkou muniční továrnu, tak uvidíme.
Ale, i když je současný stav extrémně nepříjemný, tak pro mě neexistuje lepší důkaz, že ruské bláboly o tom, že Západ chystal válku proti Rusku, jsou jenom bláboly pro rusáky a naše idioty.

Czertik

10. 10. 2023, 00:12

protiofenziva nedopadla tak jak bylo zapadem predpokladano, nebo zelenskym slibovano ? to sou dve rozdilne veci.
to jak ukrosove jezdi pres minove pole technikou bez odminovani a pak ztraci techniku (ktera muze, ale nemusi byt schopna opravy), je otazka proc to tak delaly.
maji malo zenistu, ci sou neschopni ? naivne verili ze zapadni technika snese vsechno ? nebo proste je u veleni zakorenena sovetska doktrina uraaaaaaaaaaaaaaa a na nic nehledme.

to, ze ztaty ma vyssi utocnik je kazdemu trochu zanlemu jasne (pokud nema utocnik jednoznacnou dominaci, at uz letectvu, delvu ci jinde), me jde spis o to, jak se tu jisti jedinci doslova ukajeli nad vyssima ztaty ruske techniky kdyz rusove utocily, a ted sou kupodivu zticha, kdyz je situace opacna. kdyz vic krvaci ukrajinci, se zapadni technikou.
co se tyce zztrat techniky, tak rusove maji vetsi ztraty jen u tanku, u zbytku tecniky maji vyssi ztaty ukrajinci.
a nebudeme si nic nalhavat, rusove stale maji vetsi schopnost nahrazovat ztary nez ukrajina, pres veskerou pomoc zapadu.

ano, rusove vyklidili cerne more a sevastopol a namornictvo ted uz hraje jen 3 housle. holt se ukazuje ze rusove u lodi a nejen tam podcenili protiraketovou a protileteckou obranu.

co se tyka te danske municky, tak tam je planovana kapacita jaka ? pokud to bude pod 10 000 naboju raze 155 rocne, tak ji pomalu ani nema smysl otvirat, s mensi kapacitou nezmeni nic.
vzdyt 10 000 se spotrebuje za 1 az 2 dny na ukrajine, a to pocitam jen ukrajinu se slabsim delostrelectvem.

a zrovna sem precetl clanek o tom, ze f16 pro ukrajunu bude zklamani, straoju bude malo, prijou pozdeji nez se cekalo, a jedna se o stroje 40 let stare, bez nejake zasadnejsi modernizace, cili bude problem nejen s nahradnimi dily, ale se samotnou provozuschopnosti letounu.

Zdeněk

10. 10. 2023, 01:04

Czertik,

myslím, že se minimálně částečně mýlíš. Mnohonásobně vyšší ztráty má Ukrajina pouze v kategorii vozidel MRAP, kde je to pochopitelné. Jinak tanků, bvp a další techniky ztrácí spíše více (nebo minimálně srovnatelně) Rusko a nejvíce patrné je to u dělostřelectva.

I ruské zdroje potvrzují, že mají obrovské problémy a byli přinuceni přiblížit děla i do vzdálenosti méně než 10km od fronty, protože jinak kvůli opotřebení hlavní nic netrefí. Viděl jsem množství satelitních snímků ruských skladišť dělostřelectva, které jsou zcela vybrakovane a zbývající technika už byla zbavena všech hlavní. Zdá se tedy, že mají problémy s výrobou nových.

Oryx a další zdroje tento trend potvrzují a zatím jsem nezaznamenal, že by je někdo reálně usvědčil s toho, že podvádějí nebo ze zpracovavaná data falšují.

Czertik

09. 10. 2023, 05:20

slovensko si zvolenim fica nasadila polokomunistu ale hlavne populistu do vlady. slovenska ekonomika, a nejen ona, pujde pod ficem do kelu.

MiraH

08. 10. 2023, 23:44

nesmysl, čím víc takových zemí tím rychleji bude současný kyjevský režim dotlačen k jednání. Pokud bude neustálý proud zbraní a munice tak maximalistické požadavky neopustí. Jde o typ konfliktu kdy ani jedna strana nemá prostor k ústupkům, takže rozhodne komu dřív dojdou zásoby a bude nucen vyjednávat než ztratí ještě víc. A Ukrajina jen oddaluje nevyhnutelné a dál hází mladíky až děti pod ruské hlavně aniž by něco získali. Rusové jasně deklarovali svoje cíle a další pokračování bude znamenat vyšší nároky Ruska jakožto vítězící strany. Nejdřív šlo o Donbaskou a Luhanskou oblast, pak o Záporožskou a Chersonskou. A vzhledem k ruskému postupu je na řadě Charkovská. Nechají ukrajince krvácet v Záporoží a zatím postupují na Charkov, pomalu ale jistě, návrat k carské tradici kde často v karikaturách vykreslovali ruský stát jako parní válec - pomalý ale postupující kilometr za kilometrem.
A ty nesmysly že SR je ohroženo... Už jen pokus o okupaci Lvova by znamenal obrovské náklady protože neobanderismus už se stal součástí tamní kultury. Osobně to vidím jako boj Srbska o Kosovo - Kyjev je první centrum ruské civilizace a oni mají narozdíl od Srbů patřičné prostředky aby dlouhodobou uzurpaci cizinci nedovolili.

Zdeněk

09. 10. 2023, 02:01

MiraH,
máš to od přírody nebo to je po úraze?
Zatím směrem na Charkov udělal parní válec asi -500m, za tři měsíce ...

MiraH

09. 10. 2023, 03:48

stále postupují na Lyman a Kupjansk, AFU vytrvale ustupuje.

Zdeněk

09. 10. 2023, 08:11

MiraH,

vytrvale a stále postupují směrem vzad a vzhledem k tomu, co tady žvaniš, tak ta města nejspíš ani nenajdeš na mapě...

Czertik

09. 10. 2023, 05:39

mirah

ja te plne chapu, dokonce si te dokazu predstavit jak by si driv napsal clanek o tom, jak je zbytecne bojovat proti nackum, vzdyt ti ovladnou svet.

Šebesta

07. 10. 2023, 17:20

Pane Khol. Sorry ale píšete dost falešně sám, skoro bych řekl jako normalizační novináři před 50.léty. Mohu si to dovolit neb tu dobu pamatuji. Když hovoříte o Putinovi a o ruské propagandě je férové mluvit pravdu celou. Pro Putina jsou západní Evropa tedy státy NATO a USA trnem v oku ale ono to platí i obráceně. I Putinův režim je pro NATO a západní Evropu trnem v oku. Takže v čem je rozdíl ? Spíše by se obě strany měly pokusit o porozumění a dialog nemusíme si zcela rozumět a máme odlišné názory ale můžeme spolu přesto koexistovat. Koneckonců v době studené války to byla jasná strategie jak NATO tak VS . Obě aliance měly rozdílné cíle ale nějak se snést musely a snášely. Když tady tvrdiíte lži o tom že Slovensko jako bývalý stát VS a RVHP patří do ruské sféry což Puin neřekl aspoň o tom nevím měl by jste napsat proč Putinův režim strpěl členství Slovenska i LLE (bývalé sovětské republiky) v NATO a EU a proč proti nim nazasáhl dříve ? Putin naopak sám nedávno a ne jednou přiznal že rok 1968 a okupace Československa byla chyba. Když chcete být seriózni proč nenapíšete i toto ? Stanovisko SMERU a Fica zcela chápu a souhlasim s ním a to nejsem volič soc.dem. Ani jeden náboj Ukrajině ano je to správné. Opět nepíšete celou pravdu,SMER chce posílat Slovensku nadále humanitární pomoc a Fico má velmi moudré stanovisko, raději 5 let vyjednávat než 5 let válčit. To je rovněž velmi správné. Další válčení znamená další tisíce a tisíce mrtvých a další milonévé ztráty materiálové i finanční nejen Ukrajiny ale celé EU. Poslední věc proč by Slovensko ale ČR měli podporovat Ukrajinu vojensky když sami se topí v dluzích a mají schodkový rozpočet ?

Zdeněk

07. 10. 2023, 17:30

Chcimír Šebesta, už jsi vyzval Izrael k tomu, aby se přestal bránit a neeskaloval tak konflikt? Co? Nebo to je "něco úplně jiného"?

Protože, kamaráde, teď uvidíš peklo, nejdřív v Gaze, a pak se Izraelci pomstí Íránu ... a tím by konečně mohli pořádně pomoci Ukrajině.

p.s. zak už jsi rozehnal smutek za "Mnichovskou zradu"?

Bombero

07. 10. 2023, 18:08

zdeněk- to nejsou chcimíři, ale chciprotektoráti. To s mírem nemá nic společného

Šebesta

07. 10. 2023, 19:41

Zdenek nemáš argumenty že ? Proto já o voze a ty o koze. Izraelsko-palestinský konflikt s tím nemá co dělat a jen tak mimochodem pro tvou informaci jsem vždy na straně Izraele !

Zdeněk

07. 10. 2023, 20:37

Chcimír Šebesta, to ale zajímavé, tak Izrael ano a Ukrajina už ne ... ale neboj, mě bylo celkem jasné co napíšeš :laughing::joy::rofl:.

Takže se znovu objevuje zásadní otázka, jsi hlupák nebo jenom pokrytec :thinking:.

Šebesta

09. 10. 2023, 08:21

Zdenek. Ty jsi nejen hlupák ale ani neznáš dějiny o tom že jsi pokrytec ani na chvilí nepochybuji. Ty mi budeš něco vyčítat.Vraždění Srbů je ok protože to dělá NATO když Rusáci tak to není ok opět když Turci terorizují Kurdy to je ok u Albánců to je špatné. Neumím si představit více falešného člověka.

Zdeněk

09. 10. 2023, 08:26

Šebesta,
můžeš tady plakat jak chceš, stejně to z tebe dělá buď pokrytce nebo hlupáka. A já jsem natolik frajer, že ti dávám svobodně vybrat.
Znalosti dějin bych jistě potřeboval výrazně lepší než je mám, stále je co prohlubovat, ovšem na tebe stačím i s prstem v nose a o půlnoci :laughing::joy::rofl:.

p.s. tak co, už se Standou chystáte mávátka a vlaječky k Velkému říjnu a již jsi osušil slzy, které jsi ronil nad Mnichovskou zradou?

Šebesta

09. 10. 2023, 08:37

Neznám falešnejšího člověka než jsi ty a V.V. oba tady veřejně schvalujete vraždění Srbů v roce 1999 měli by vás z diskuse navždy vyřadit. Já na rozdíl od tebe ty demokrate nikdy neschvaloval vrazdění Ukrajinců naopak. Já chci aby válka skončila co nejdřív. To ty chceš válčit do skonání světa bez šance na úspěch. Takže jsi nejen falešný ale i zbabělec . Sám tam bojovat nepůjdeš jen blbě plkáš a že umirají i civilisté ti je ganz egal.

Zdeněk

09. 10. 2023, 09:00

Chcimír Šebesta,

marně pátrám v paměti, kdy jsem tady schvaloval úmyslné "vraždění civilistů", jediné, co bezvýhradně schvaluji, byl tvrdý a nekompromisní zásah proti agresivní srbské klice a nejrůznějším srbským polovojenským jednotkám, protože zásahu NATO proti nim předcházelo nejméně 8000 mrtvých kosovských Albánců, nemluvě o třech válkach, které Srbové vyvolali předtím a ve kterých zahynulo nejméně 100000 lidí.

Každopádně, kdybys chodil protestovat za mír a proti válce před ruSSkou ambasádu, tak tě budu považovat za naivního, ale v podstatě dobrého člověka. Ovšem, vzhledem k tomu, proti čemu a jak protestuješ, s kým jsi pro potvrzení svých bludu ochoten se spojit, jsi jenom ubohý pokrytec nebo hlupák.

p.s. tys nikdy nečetl ani neslyšel názory běžných rusů a jejich představitelů, stejně jako oficiální doktrínu před i po začátku plnohodnotné války, že ne? Protože, kdyby ano a přesto tady šíříš ty svoje plky, tak nejsi ani hlupák, ani pokrytec ale rovnou schvalovač genocidy.

ITV Plus

08. 10. 2023, 04:21

Jsem starobní důchodce a vlastenec z sem vychován vduchu Masarykovských tradic pomáhám jak v byvalé Jugoslaviji tak Ukrajině kde je potřeba kde agresor napadne druhou zemi a potřeba je pomáhat dále a né zabívat se politikou na které nic nezměníte a věřte že sem toho prožil dost a každý jednotlivec si to musí sám srovnat v hlavě.

Zykloned

08. 10. 2023, 12:59

To je projev hodný mužika. Co slovo to lež. Vy trpíte njakou úchylkou, že si nenecháte ujít žádnou příležitost ukázat všem jak jste ubohý a prolhaný? Těm svým lžím i skutečně věříte?
Tobě z celého srdce přeju, abys zažíval ten váš vysněný fašounský (čti rusácký) svět na vlastní kůži od rána až do večera a od večera do rána.

Zykloned

10. 10. 2023, 13:46

Tohle byla samozřejmě reakce na Standu (jehož nechutný příspěvek zde už naštěstí není).

Czertik

09. 10. 2023, 05:49

sebesta
ano, putinovy je zapad tren v oku a opacne, ale proc sou si trneem v oku ? nevim jak ty, ale ja v diktature kdy vladne jedna strana zit nechci, coz ale u putina je.
ano, obe aliance se snasely, za studene valky, a to dokonce az tak amoc, ze delaly proxy valky vsude ve svete, vyjma evropy/usa/sssr.
ale ano putin i po 2022 nekolikrat jednoznacne rekl ze co patrilo pod rvhp/vs se ma navratit pod nadvladu ruska.
a v jakem roce putin rekl ze okupace v 68 byla chyba ? ja jen ze v dokumentu z 2010? vysalany ruskou televizi a schvaleny putinem o kupaci z 68 mluvi jako o spravne veci.

Bombero

07. 10. 2023, 17:15

šebesta- genocida v srbsku? proboha, kdy?Nebo žijete v nějakém paralelním světě?Já jen, že v srbsku nikdo prvoplánovaně civilisty nevraždil, (tedy až na srby, co masakrovali jiné) na rozdíl od russáka na ukrajině

Bombero

07. 10. 2023, 17:15

nevím, proč se mi to nepřiřazuje pod příspěvek, na který reaguji....

Bombero

07. 10. 2023, 17:16

už vím..

Šebesta

07. 10. 2023, 17:26

Bombero.Vraždění civilistů je vraždění civilistů jediný rozdíl mezi bombami nad Srbskem a rusko-ukrajinskou válkou je v délce a počtu oběti.No a pokud jde o to co dělali Srbové třeba Chorvatům tak doporučuji než blbě plkat nastudovat dějiny Jugoslávie třeba i 2.světovou tam totiž tkví počátek jejich vzájemné nenávisti ale nejen tam.

Bombero

07. 10. 2023, 18:07

šebesta- a že se tak neperete o ty civilisty, co povraždili srbové?A zcela záměrně?
A jestli chcete význam blbého plkání, tak to je pro mě srovnávat 500 zabitých civilistů neúmyslně, kdy ještě byly upozornění, že jtli nepřestanou, tak dojde k náletům třeba se sebrenicou, kde ty vaši srbové záměrně povraždili skoro 8500 civilů- Tomu se dá říkat genocida. Ale vy vždycky budete obhajovat russáky a jejich kámoše
https://cs.wikipedia.org/wiki/Srebrenick%C3%BD_masakr

Šebesta

07. 10. 2023, 19:33

Bombero.Chlape jste totálně mimo. Já nejsem Veritas ani Zdeněk kteří schvalují vraždění Srbů . Srbové vraždili CHorvaty a naopak a znova opakuji kdo se chce míchat do jugoslávských válek počátkem 90.let měl by si pečlivě nastudovat jejich minulost a veškeré věci s tím souvisejicí.No a opět plácate bludy, dost se ztrapňujete. Bombardovaní Srbska nemá souvislost s válkami v Jugošce . Jen pro vaši informaci tyto války probíhaly v létech 1991-1995. Bombardování "(humanitární)" Srbska probíhalo v roce 1999 od března do května po dobu 10.týdnů a důvodem bylo to že si Srbové chtěli udělat pořádek na svém území s Albánci v Kosovu. Mimochodem totéž třeba dělají desítky let Turci s Kurdy je zajímavé že západ mlčí a to dokonce i tehdy když turecké jednotky vpadly tu do Iráku tu do Syrie aby utočili proti Kurdům. Máte dvojí falešnou morálku prozapadního typu.

Martin23 .

08. 10. 2023, 23:43

Šebesta:

už jsem Vám několikrát psal jako to bylo s NATO v bývalé Jugoslávii.

Šebesta

09. 10. 2023, 08:23

Matin 23. Chlape já nepotřebuji vaše lži já znám dějiny Jugošky určitě lépe než vy Zdenek a další.

Zdeněk

09. 10. 2023, 08:35

Chcimír Šebesta,

no tak hlavně, že to o sobě víš ty sám ... :laughing::joy::rofl:

Martin23 .

09. 10. 2023, 23:51

Šebesta:

fakta nejsou lži a Vaše doměnky nejsou fakta. Vy stále tvrdíte 1 zabitý civilista = paralera s útočícím Ruskem na Ukrajinu. NATO nikdy cíleně nemířilo na civilisty. Rusákům je to očividně jedno.

NATO bojovalo v 90. letech kdy naváděné zbraně teprve začínaly. O 30 let později Rusko předvádí že naváděné zbraně = zmáčknou tlačítko.

Ukrajina musí zvítězit. Rusko již prohrálo. Už nás nebude nikdy vydírat tak jak si to plánovali.

Zdeněk

07. 10. 2023, 13:13

pro David Khol,

občas s některými Vašimi závěry a úvahami nesouhlasím, ovšem v případě tohoto článku mohu jenom konstatovat, že je velmi dobrý a s jeho závěry se plně ztotožňuji.

Každopádně bych pouze dodal dvě drobnosti, byť se jedná pouze o úvahy, které jsem zaznamenal i ze slovenské strany
a) úspěch Roberta Fica je dán hlavně zmatky v nichž se ocitla slovenská politická scéna a to hlavně přispěním Igora Matoviče, kterému se povedlo úspěšně resuscitovat politickou mrtvolu Směr SD a jeho předsedu, prý by mu měl Fico koupit flašku nebo alespoň nový megafon do parlamentu...

b) hodně názorů je, že dodávky budou samozřejmě pokračovat, i když pouze jako soukromé projekty jednotlivých zbrojních podniků, protože objem je takový, že jej nelze ignorovat, zvláště po mnoha hubených letech.